Thursday, April 7, 2011

Nikon 70-300mm f/4.5-5.6G Nikkor AF-S VR Zoom-Nikkor IF-ED

Mari kita tengok hasil gambar yang diambil menggunakan kamera Nikon D7000 bersama dengan lensa telephoto zoom Nikon 70-300.

Kelebihan telephoto zoom ni adalah ia membolehkan kita ambil gambar objek yang berada jauh daripada kita yang mana ada halangan untuk kita menghampiri objek yang mahu kita rakamkan.

Contohnya seperti bila kita mahu rakam gambar binatang di hutan atau di zoo dan kita mahukan gambar haiwan tersebut berada dekat atau memenuhi kerangka gambar kita. Lagipun dengan berada jauh daripada objek ia tidak menggangu haiwan tersebut.

Selain daripada itu, lensa jenis itu amat sesuai untuk merakamkan gambar potrait di mana kita dapat mengkaburkan objek yang tidak menjadi fokus utama kita.


Dalam sesetengah keadaan lensa ini baik untuk merakamkan gambar pemandangan yang memberi tumpuan pada tona perubahan warna seperti pemandangan gunung ganang yang berada jauh.

Secara keseluruhannya saya puas hati dengan keupayaan lensa yang saya pakai ini, hasil gambarnya baik, dan  saya sukakan warna yang dihasilkan. Cuma ia agak berat dan bersaiz besar sedikit, kalau bawa berjalan dengan galas pada bahu agak terasa beratnya.









Pameran Reptilia Di I-City - Boleh Sesak Nafas !

Orang Selangor tentu kenal I-City ini yang sekarang menjadi salah satu tarikan pelancong. Setiap hujung minggu berbas-bas orang ramai datang untuk melihat keajaiban pokok-pokok yang berdaunkan lampu berwarna-warni.

Hakikat sebenarnya tempat tersebut bukanlah ada apa-apa yang menarik sangat. Ia lebih merupakan kawasan bersiar-siar menikmati angin malam tepi lebihraya yang berwarna warni. Letih bersiar cari kedai dan duduk makan malam kat situ.

Kalau pasangan yang sedang hangat bercinta, memang romantik sekali berjalan kat I-City, boleh duduk sampai pukul 3 pagi tanpa rasa letih. Bagi orang tua-tua tak payahlah nak menyeksa lutut kat sana, tak ada apa-apa faedahnya.

Bagi menarik tumpuan kanak-kanak, terdapat satu pameran binatang reptilia pada salah satu bangunan di situ. Ia diletakkan pada tingkat satu di atas sebuah kedai pakaian.

Promosinya dilakukan oleh ramai muda-mudi siap beruniform menjaja tiket serata tempat memujuk orang ramai masuk pameran. Harga masuk boleh bincang. Tapi harga formalnya adalah dewasa RM5 dan kanak-kanak atas 3 tahun RM3.

Ada salji turun dalam
bangunan ini
Tarikan yang mereka perkenalkan pada orang ramai ialah menjaja kura-kura kepala dua, biawak ekor tiga dan seumpamanya. Mereka jaja segala reptilia cacat untuk menarik orang ramai masuk, dan memang ramai manusia akan teruja bila diberitahu ada binatang kepala dua kat dalam sana.

Teknik tarikan tersebut berjaya menarik anak-anak saya dan juga anak-anak saudara yang melawat tempat tersebut baru-baru ini. Mereka lupa terus terhadap lampu warna warni bila dengar ada biawak ekor 3. mahu tak mahu saya terpaksa bawa semua masuk sekali dengan saya.

Merasakan salji yang
turun
Apa yang boleh saya sebutkan di dalam tempat tersebut adalah sesak nafas. Debu-debu berterbangan dek terlalu ramai orang masuk dan tiada sistempengudaraan yang sesuai. Kawasannya tertutup dan tiada vetilator untuk alirkan udara dengan baik. Kebetulan saya alergik dengan debu maka saya bersin dari mula naik tangga masuk sampai akhir.

Lain kali saya nasihatkan orang ramai yang nak ke situ fikirkanlah dahulu samada anda tahan udara berdebu dan sesak, kalau nak tengok juga pameran reptilia dengan suasana yang lebih nyaman baik perji saja ke zoo negara. Bukan setakat reptilia, malah semua haiwan laun anda boleh lihat di sana.

Anda boleh lihat beberapa koleksi gambar yang sempat saya ambil hari itu di bawah. Anda boleh klik pada gambar untuk besarkan.



Gambar anak dara orang yang saya ambil
bila dia tengah posing tepi sangkar ular








Wednesday, April 6, 2011

Jangan Bunuh Kelawar - Penting Dalam Industri Pertanian !

Punya kepentingan ekonomi dalam industri pertanian !
Tidak ada sesuatupun kejadian yang Allah Taala cipta di alam ini yang sia-sia. Begitulah semua kita yang beragama Islam wajib percaya. Apakah faedah adanya kelawar?

Kelawar sebenarnya merupakan sejenis binatang yang salah satu kerjanya adalah untuk menjalankan kerja-kerja kawalan serangga perosak terutamanya di kawasan perladangan.

Dengan adanya kelawar negara Amerika berjaya menyelamatkan sehingga 4 ke 50 billion dollar setiap tahun. Kelawar yang berkeliaran di waktu malam menelan berjuta-juta serangga yang memusnahkan tanaman di ladang-ladang yang mana ia dapat menyelamatkan kerosakan tanaman yang diusahakan.


Seekor kelawar sebesar ibu jari manusia mampu makan sejumlah 6 ke 8 gram serangga perosak sepanjang malam. Jika sekumpulan kelawar yang berjumlah sejuta ekor berkeliaran setiap malam, mereka menjadi agen kawalan serangga perosak yang mampu menghapuskan sehingga 660 ke 1300 tan metrik serangga pemusnah.

Malangnya jumlah kelawar semakin hari semakin menurun di serata dunia akibat penyakit dan juga mati dek perkembangan arus kemodenan. Kesan kematian kelawar bakal melihat peningkatan penggunaan racun serangga bagi aktiviti kawalan di kawasan perladangan.

Kos penggunaan racun bukanlah sesuatu yang murah malah jika di kaji dari kesan sampingan penggunaan racun, kosnya akan meningkat berkali ganda. Begitulah kesannya apabila kita menghapuskan kitaran ekologi yang tersusun baik dijadikan Allah. Manusia ingat mereka pandai, malangnya manusia lebih banyak mencipta keburukan daripada kebaikan kepada diri mereka sendiri.

Semua fakta tersebut adalah daripada kajian yang dijalankan di Amerika bagi melihat kesan keburukan yang bakal dihadapi oleh negara tersebut apabila jumlah kelawar di ruang udara mereka setiap malam semakin pupus.

Adakah kesan yang sama berlaku di negara kita. Apakah kepentingan kelawar dalam industri perladangan dan pertanian di negara kita dan jika ia penting apakah yang telah dilaksanakan oleh kerajaan bagi mengimbangi ketidak seimbangan sistem ekologi di negara kita.

Mungkin itu semua tidak penting kerana kita berazam menjadikan Malaysia negara maju pada 2020 tanpa memberikan perhatian pada pertanian. Biar kita impot semua makanan kita dan bergantung pada negara lain. Jika begitu jadinya kita mencari penyakit sebenarnya, kita mewariskan bumi Malaysia yang bermasalah kepada anak cucu kita.

Lihat laporan lengkap mengenai kepentingan kelawar dalam pertanian ini di artikel asalnya di sini.

Monday, April 4, 2011

Pekan Sungai Lembing

Suasana waktu petang dalam Pekan Sg
Lembing.
Jika anda mahu melihat bagaimana rupa El-Dorado asia, pergilah melawat ke pekan Sungai Lembing, Pahang. Ia merupakan satu pekan paling kaya, moden dan termaju suatu masa dahulu di negeri pahang ketika harga bijih timah dunia masih baik.

Kini semua kegemilangan suatu masa dulu telah malap, pekan tersebut menjadi seperti pekan koboi yang ditinggalkan. Banyak kedai-kedai yang telah ditutup. banyak bangunan serta rumah telah ditinggalkan.

Sungai lembing merupakan tempat terletaknya sebuah lombong bijih timah bawah tanah yang paling dalam dan juga paling besar di dunia. Jika anda rasa jarak dari Kuala Lumpur ke Kuantan dah agak jauh, maka begitu jugalah jarak terowong lombong bijih timah yang ada di bawah tanah itu.


Jarak terowong yang ada keseluruhannya adalah sepanjang 322 km !!!. Di dalam terowong itulah suatu masa dahulu para pekerja lombong berlalu lalang masuk dan keluar mengeluarkan hasil bumi yang amat maham suatu masa dahulu.

Lombong Bijih di situ pada awalnya dibuka oleh Lim Ah Sam pada tahun 1868. Kemudia pada tahun 1887 ia mula diusahakan secara intensif oleh syarikat The Pahang Corporation Limited, sebuah syarikat yang dikuasai oleh British. Ia ditutup terus dari operasi pada bulan September tahun 1986 akibat dari merudumnya harga bijih timah di pasaran.

Jalan masuk ke terowong
Apa yang tinggal sekarang hanyalah sebuah muzium yang merupakan bekas rumah pengurus lombong tersebut suatu masa dahulu yang merupakan orang putih. Didalamnya dipamerkan bekas-bekas peralatan yang pernah digunakan dulu.

Lombong yang masih ada di bawah tanah tersebut telah dipenuhi air dan tidak dapat serta bahaya untuk dimasuki akibat tidak dipelihara dan dijaga dengan baik. Generator yang digunakan untuk mengepam air semua keluar berada didalam tanah dan sudah tidak dapat digunakan lagi.

Kalau diluar negara yang maju saya yakin Pekan Sg Lembing ini sudah dapat menjana berjuta-juta ringgit hasil daripada aktiviti pelancongan. Pekan ini memang indah, sejuk dan banyak daya tarikan lain. Terlalu rugi jika tidak diekploitasikan oleh kerajaan negeri dengan baik.

Apalah malangnya bangsa Melayu kita di negara ini, sudahlah lombong dibuka oleh orang Cina, kemudia di ambil alih oleh orang putih, kemudia apabila ditinggalkan tapak bekas lombong sebagai salah satu benda hebat di dunia pun masih lagi kita tidak mampu atau tidak tahu mengeksploitasikannya.

Rumah lama terbiar begitu saja atas bukit
lombong.
Antara yang boleh kita buat di pekan koboi tersebut adalah:

  1. Segera memulihkan lombong serta keseluruhan kawasan sejarah dipekan tersebut dan tukarkannya sebagai pusat pelancongan.
  2. Pastikan lombong tinggalan tersebut selamat dan segala terowongnya selamat untuk digunakan semula. Adakan perkhidmatan kereta api yang menarik para pelancong masuk menyelusuri lalauan sedalam 322 km tersebut.
  3. Adakan chalet atau tempat menginapan di dalam terowong bagi mereka yang berani serta mahu bermalam di dalamnya. Mungkin boleh di adakah pekan di dalam tanah lombong tersebut???
  4. jadikan kawasan indah sekeliling pekan tersebut seperti bukit panorama, sungai kenau dan lain-lain sebagai kawasan penempatan mewah dan kawasan istirehat para-para artis, penulis, jutawan, ahli perniagaan yang berjaya dan lain-lain.
Rumah lama atas bukit lombong yang telah ditinggalkan
Acuan mesin

Basikal lama 

Muzium

Gerai makan di Pekan Sg Lembing. Kami makan roti
canai banjir petang itu cukup sedap. Kuah dal yang
dicampur dengan kuah serta isi sardin buat saya
tambah 2 pinggan

Suram !, banyak kedai yang gulung tikar

Masjid di Pekan Sg Lembing

Sungai Lembing merupakan kawasan perkelahan hujung minggu

Titi melintas Sungai Kenau untuk masuk ke dalam kampung

Pemandangan Pekan Sg Lembing dari Musium yang berada atas bukit

Begini rupa terowong masuk dalam lombong tersebut

Peti/Beg besi lama

Radiao lama




Sunday, April 3, 2011

Mazidul Komplain Kedai Puncak Mutiara Cafe Servis Lembab !

Kedai duduk dalam hutanpun boleh laku !
Kenapa dok tak duduk saya nak tulis cerita berkenaan komplain Mazidul, seorang wartawan penyiaran TV3 terhadap sebuah kedai bernama Puncak Mutiara Cafe.

Kedai ini terletak di Kampung Pelet, iaitu salah sebuah kampung dalam kariah masjid Kubang Semang, kampuing saya dan ayah saya serta tok nek saya lah tu, sebab itu saya terasa nak tulis.

Memang kita manusia ni tak dapat lari dari sentimen asal usul kita, kata orang tempat terjatu lagi dikenang, inikan pula tempat bermain.


Kedai unik ini berlawanan dari prinsip lokasi strategik sebuah restoran kerana ia berada jauh ke dalam kampung. Sesiapa yang lalu jalan utamanya, jika tak diberitahu terlebih dahulu kewujudan kedai ini, jangan harap nak jumpa.

Kalau saja-saja nak masukpun ikut lorong gelap jalan kampung tu, kalau orang luat tak akan buat kerja gila macam tu. Tapi peliknya, restoran tersebut sentiasa mempunyai ramai pelanggan, tentu tuan punya restoran tersebut punyai teknik pemasarannya yang tersendiri dan hebat.

Memandangkan Tuan Mazidul dah komplain, sedikit sebanyak ia dapat memalitkan imej yang agak buruk terhadap reputasi kedai tersebut, jadi lain kali jika tengok seorang wartawan yang ramai kenal dan ada blog yang ramai pengunjung pulak, tuan kedai kena cepat-cepat tutup kedai jangan bagi dia masuk.

Kalau tak mau buat begitu, pastikan anda layan dia bertaraf 5 bintang, tentu dia puji melambung kedai kita dan makin terkenal jadinya.

Baca coretan Mazidul kat sini.

Nama-Nama Sekolah Pelik Di Serata Dunia !

Agaknya ada tak nama-nama sekolah yang pelik-pelik di negara kita. Tapi di tempat lain memang ada sekolah yang namanya kadangkala membuatkan kita malu nak mengaku jika kita pernah bersekolah di sana. Lihat contoh di bawah:

1. Pansy Kidd Middle School. Pansy membawa maksud "jejaka homoseks"

2. Tiny Tits School. Ini ramai yang faham maksudnya.
3. Gavernor Dummer Academy. Dummer bermaksud "si bodoh"
4. Massacre Pre-School. Massacre bermaksud "pembunuhan besar-besaran"

Nak tengok banyak lagi sekolah-sekolah yang pelik namanya klik kat sini.

Saturday, April 2, 2011

Kamera Nikon D7000 Dah Turun Harga !

Bagi mereka yang memang ada hasrat untuk mendapatkan kamera set jenis Nikon D7000 yang baru dilancarkan  hujung tahun lepas elok dapatkannya sekarang. Saya dapat tahu harganya dah turun meletup-letup daripada harga asal dilancarkan tahun lalu.

Harga dulu untuk Body + Lens (18-105) adalah RM4900 sekarang dijual hanya dengan harga RM4280 sahaja.
jika anda beli Body + Lens (18-55) harganya hanyalah RM3780 dan jika Body saja RM3400 (ada juga kedai yang offer RM3350).


Bukan setakat itu sahaja berbagai aksesori juga diberikan dalam pakej yang sama seperti beg, tripod, memory 8GB dan lain-lain.

Jika anda mahu banyak lagi tawaran sampingan aksesori bersama dengan D7000 yang dibeli, dapatkannya di Midvalley sekarang dimana Nikon fair sedang berlansung.

Saya pakai D7000 sekarang dan saya rasa berbaloi untuk memilikinya dengan kualiti yang ditawarkan, tapi kalau anda sudah ada memiliki nikon lain sebelum ini dan mahu upgrade eloklah dapatkan D7000.

bagi yang baru nak beli dan tak ada lens lagi, nasihat saya elok dapatkan D7000 Body + lens 18-55 sahaja sudah memadai sebagai permulaan, nanti ada duit dan cekap sikit baru dapatkan lens lain yang lebih berkualiti.

Friday, April 1, 2011

Bagaimana Muzik Buat Anda Berbelanja Lebih Di Pasaraya !

Cuba amati lagu jenis apa yang dipasang.
Jika anda tinggal di kawasan bandar atau pekan-pekan besar anda tentu biasa membeli belah keperluan dapur anda di pasaraya.Sekarang ini pasaraya besar seperti Giant, Tesco, Mydin, Carefour, Hero, dan yang seumpama dengannya bersepah di serata tempat.

Mereka merupakan pembunuh kepada industri kedai runcit negara kita. Kebanyakan kedai runcit di pekan-pekan banyak yang hidup segan mati tak mahu kerana ramai pelanggannya kena makan dek pasaraya besar yang menyerang negara kita.


Tambahan kalau di tempat anda ada Mydin, habis mampus kedai runcit lain. Pernah mak saya datang dari kampung ke KL terkejut melihat orang berpusu-pusu nak masuk pasaraya Mydin di KL. "Mydin tu beri barang percuma ka?" tanya mak pada saya. Bila dia masuk dalam pasaraya itu baru dia tahu betapa murahnya barang uang dijual di sana.

Dalam setiap pasaraya, anda tentu perasan yang ia sentiasa di pasang dengan lagu-lagu bagi menghiburkan para pengunjungnya. Tapi tahukah anda muzik yang dipasang tu ada maknanya, bukan saja-saja. Ada perkiraannya bagi mempengaruhi tabiat membeli para pengunjung.

Jika dalam waktu biasa di mana tak ramai orang yang masuk seperti waktu bekerja, setiap pasaraya akan memasang lagu yang berentak sentimental atau slow. Ia amat mendamaikan bagi telinga yang mendengarnya membuatkan anda terikut dengan rentak slow nya dan mula menolak troli dengan sentimental juga.

Lagu sentimental menusuk kalbu ini dipasang agar anda tidak tergesa-gesa dalam mendapatkan barangan anda. Anda akan lebih peka melihat dan membandingkan barang-barang yang ada.

Dari satu lorong ke satu lorong anda akan menolak troli dan sudah tentu banyak barangan yang tak dirancang dari awal masuk ke dalam troli anda. Secara tidak sengaja sedikit sebanyak anda akan terlebih beli kerana lama berada dalam pasaraya tersebut. Jadi hasil jualan pasaraya itu akan tetap banyak dan melonjak naik walaupun orang tak ramai.

Apabila datang waktu kemuncak di mana ramai orang yang terju masuk ke dalam pasaraya tersebut lagu yang rancak akan dipasang. Biasanya waktu cuti umum atau waktu lepas kerja ramai yang datang ke pasaraya.

Apabila musik atau lagu rancak dipasang, ia akan mempengaruhi kita menolak troli dengan cepat dan hanya menumpukan pada barangan yang nak kita beli. Kadangkala lorong yang tak ada barang yang kita mahu akan kita langkau untuk terus ke lorong yang ada barang kita.

Apabila semua yang ada bergerak pantas untuk menghabiskan pembelian mereka dan menuju ke kaunter pembayaran, maka kadar pusingan orang masuk dan keluar akan menjadi laju dan ini menambahkan jumlah orang ramai yang datang membeli di pasaraya tersebut. Maka bertimbun-timbunlah duit masuk ke peti simpanan mereka dan taukejnya tersenyum manja.

Begitulah setiap hari emosi kita sentiasa diperbodohkan oleh mainan lagu-lagu dalam pasaraya agar waktu manapun anda masuk mereka tetap untung. Lepas ini jika anda membeli belah di pasaraya amati lagu-lagu yang dipasang dan cuba lawan rentaknya. Yang paling baik sekali ialah tetapkan pendirian membeli apa yang anda mahu saja.