Tuesday, September 6, 2011

Hidup Atau Mati Itu Kuasa Tuhan - Tan Su Lin, Wartawan Astro Awani

Tan Su Lin berada bersama dengan arwah Noramfaizul ketika kejadian. Ikuti ceritanya bagaimana peristiwa itu berlaku di sini.

Ketika ditanya adakah dia masih akan mengikuti misi-misi yang merbahaya sebegitu setelah apa yang berlaku, jawabnya mudah, "hidup atau mati adalah kuasa Tuhan, sebagai seorang wartawan jika diberi peluang melaporkan peristiwa bersejarah sudah tentu saya akan pergi".

Dalam pada itu jurucakap NUJ (National Union of Journalist) memberitahu bahawa memakai jaket kalis peluru adalah kemestian bagi para wartawan jika membuat liputan dikawasan merbahaya. Somalia merupakan salah satu kawasan yang disenaraikan sebagai kawasan berisiko tinggi selain daripada Mexico.

Walaubagaimanapun bagi NUJ tanggung jawab keselamatan mestilah dipikul oleh wartawan itu sendiri apabila dia bersetuju untuk melakukan liputan di kawasan merbahaya. NUJ diberitakan sedang dalam proses mengeluarkan prosedur lengkap langkah-langkah keselamatan yang perlu diambil oleh setiap wartawa jika membuat liputan di semua keadaan merbahaya dalam atau luar negara.

Misi Somalia Putera 1 Malaysia Yang Malang

Kematian saudara Noramfaizul, seorang jurugambar Bernama ketika menyertai misi bantuan di Somalia menjadi satu lagi berita hangat di seluruh negara. Seperti biasa setiap kali berlakunya kemalangan yang meragut nyawa maka berduyun-duyunlah kenyataan demi kenyataan dikeluarkan mengulas kejadian yang berlaku.

Kelemahan perancangan dan pelaksanaan misi didedahkan satu demi persatu. Ayat-ayat seperti sepatutnya mereka perlu buat itu dan ini akan mula kedengaran. Kegiatan mencari salah siapa mula bergerak aktif mencari mangsanya.

Orang itu tak buat ini dan orang ini tak buat itu akan diulang-ulang sehingggalah ke suatu masa yang isu tersebut menjadi sejuk. Akhirnya tiada satu bendapun berjalan, dan semua orang diam kembali menantikan satu lagi kemalangan meragut nyawa berlaku untuk memulakan kembali kegiatan mencari kelemahan.


  • Patutkah ia dipolitikkan - secara asasnya isu ini memang telah menjadi isu politik sejak hari pertama Kelab Putera 1 Malaysia ditubuhkan kerana ia ada kaitan dengan Umno dan ketuanya merupakan salah seorang pemimpin Umno yang sedang mencari tapak bagi menaikkan dirinya semula. Oleh itu tidak hairanlah ia menjadi isu politik dan akan terus begitu sampai bila-bila. Kebaikan akan dijulang Umno dan keburukan akan dibelasah pembangkang.
  • Patutkah kita menyesali apa yang berlaku - sudah tentu semua orang kesal setiap kali ada keburukan berlaku. Tapi yang paling baik sekali adalah mengkaji kelemahan dan memperbaikinya untuk masa yang mendatang. Setiap keburukan didatangkan berpasang dengan kebaikan. Keburukan yang datang membuatkan kita menganalisa dan memperbaiki diri yang mana akhirnya timbullah kebaikan.
  • Perlukah kita saman Putera 1 Malaysia - Itu eloklah diserahkan kepada waris serta keluarga si mati yang lebih layak membuat keputusan samada untuk saman atau tidak. Tak payahlah kita hendak mencucuk dan menjadi tukang bisik kecuali jika diminta waris si mati akan pandangan kita.
  • Perlukah Putera 1 Malaysia menganjurkan lagi misi seperti itu - Kegiatan kebaikan tidak sepatutnya dihalang oleh sesiapapun. Niat melakukan kebaikan samada untuk menunjuk-nunjuk tak ada siapa yang dapat membacanya. Adakalanya menunjuk-nunjuk kebaikan dengan niat mengajak orang lain ikut, bukanlah menjadi satu kesalahan. Cuma cara perlaksanaannya perlu dikaji semula apabila ia melibatkan misi yang bahaya yang bukan menjadi kepakaran kelab itu mengendalikannya. Menggunakan agensi yang lebih pakar seperti Medicine Sans Frontiers adalah lebih bijak.
  • Misi yang seperti mana sesuai untuk Putera 1 Malaysia - Mereka lebih sesuai melakukan misi menyelamatkan kerosakan moral remaja serta menjadi agen pencari remaja yang lari dari rumah.Tapi terlebih dulu pastikan moral para ahlinya hebat untuk dijadikan contoh ikutan. Misi meronda sekeliling negara mencari rumah orang miskin yang hampir roboh untuk dibantu juga amat sesuai dan tidak bahaya.

Saturday, September 3, 2011

Quran Dari China Yang Banyak Kesalahan Membanjiri Iran !

Kerana mahu mendapatkan harga yang lebih murah, Quran di cetak di negeri China dan seterusnya dipasarkan di negara mereka, tetapi malangnya terdapat terlalu banyak kesalahan cetakan yang merisaukan pihak berkuasa yang memantau hal ehwal Quran.

Adakah berkemungkinan negara China komunis itu sengaja sabotaj cetakan Al-Quran untuk dihidangkan pada umat Islam di negara mereka dan dalam masa yang sama membuat keuntungan dari hasil jualan cetakan itu.


Berapa banyak agaknya naskah Al-Quran yang datang dari negara China diedarkan di negara kita agaknya. Ramai yang pergi ke China sekarang ini untuk mencari berbagi barangan untuk dijual di negara kita dan antaranya termasuklah Quran digital dan mungkin juga Quran cetakan. Sudah pasti sukar untuk kerajaan mengawal semua barang yang dibawa masuk ke sini.

Chinese-made Qur'ans full of errors, warns Iranian official | World news | The Guardian:

'via Blog this'

Bukit Cahaya Seri Alam - Ada Restoran Bagus !

Bagi penduduk Shah Alam, nama Bukit Cerakah sudah tidak asing lagi sebagai salah satu tempat riadah atau santai di hujung minggu.

Bukit Cerakah istimewa kerana terdapat bangunan khas yang mempamerkan suasana 4 musim sepertimana yang terdapat di negara 4 musim.

Jika anda teringin merasa suasana musim dingin atau musim bunga seperti di eropah, bawalah keluarga anda di sini. Anda akan dapat merasai suasana sebijik seperti berada di luar negara.



Makanan sederhana masakan melayu tradisi
Sekarang tempat pelancongan ini dinamakan Bukit Cahaya. Ia sentiasa dikunjungi ramai pada masa hujung minggu. Pada hari-hari biasa, tak ramai yang datang.

Sebenarnya ada satu tempat makan yang bagus di sini yang menyediakan makanan pagi dan juga tengahari. Hari ini saya mencuba masakan di sana sebelum zuhur bersama dengan seorang kawan yang tinggal berhampiran. Saya tak tahu sebelum ini ada kedai makan di situ.

Semua ini dengan minuman hanya RM12
Kawasannya amat damai sekali, tidak kelam kabut, dan mudah untuk parkir. Makanannya sentiasa panas dan harganya amat berpatutan. Dua orang makan dengan lauk serta sayur bersama minuman hanya RM12.00

Mari kita ramai-ramai pergi sana waktu tengahari, "majukan restoran bumiputra untuk negara"

Suasana damai tak kelam kabut
Perut kenyang hati senang, boleh pergi sembahyang !

Kolam Mandi Plastik

Main air memang kegemaran kanak-kanak, kalau boleh kena sediakan kolam mandi di kawasan rumah tapi apakan daya hanya jutawan saja yang mampu miliki rumah siap dengan kolam renang. Tapi tak perlu risau kerana kat Giant ada jual kolam portable dari plastik. Isi air dan terjun masuk, itupun sudah memadai bagi mereka...









Thursday, September 1, 2011