Friday, October 7, 2011

Mengenal Sakit Melalui Perasaan

Perasaan yang kita alami juga boleh memberikan indikasi terhadap panyakit yang sedang kita alami. Berikut beberapa sintom yang biasa kita rasa tetapi kebiasannya kita tidak memperdulikannya dan menganggap ia perkara biasa.

  • Rasa takut mengejut
    • Fungsi buah pinggang lemah
    • Lemah tenaga batin
  • Cepat naik darah / marah
    • Fungsi hati lemah
    • Tekanan darah tinggi
  • Rasa bimbang dan takut
    • Sistem paru-paru lemah
  • Rasa seoronok atau bimbang tanpa sebab
    • Sistem jantung lemah
    • Sistem saraf otak lemah
    • Masalah pengaliran darah
  • Suka berfikir dan berkhayal
    • Sistem penghadaman lemah

Thursday, October 6, 2011

Kenali Masalah Buah Pinggang Anda Melalui Telinga

Masalah yang dihadapi oleh telinga kita mempunyai kaitan dengan apa yang berlaku pada buah pinggang. Berikut beberapa petanda yang boleh dikesan:

  • Telinga terasa tersumbat.
    • Ini menandakan buah pinggang anda mempunyai toksin yang berlebihan.
  • Telinga berdengung.
    • Ini menandakan badan anda sedang dalam proses merawat buah pinggang anda yang lemah.
    • Kebiasaanya ia diikuti dengan terasa sakit pada bahagian tapak kaki ketika baru bangun dari tidur dan akan hilang selepas berjalan-jalan.
Jika anda mengalami keadaan berikut di bawah, bermakna buah pinggang anda memang dah teruk. Elok jaga buah pinggang sebelum jadi begini:
  • Bengkak-bengkak pada muka, pergelangan tangan, abdomen, peha dan buku lali
  • Kencing berbuih atau bercampur darah, atau berubah warna jadi pekat dan gelap
  • Jumlah air kencing berkurang, terasa sakit pedih ketika kencing, perubahan pada tabiat atau masa kencing
  • Terasa sakit belakang bahagian tengah di bawah tulang rusuk iaitu kedudukan buah pinggang
  • Darah naik tinggi.
Kalau ada semua itu elok buat pemeriksaan segera pada buah pinggang. Kadang-kadang buah pinggang hanya jem sementara dan akan lega balik dalam tempoh beberapa waktu.

Macammana nak jaga buah pinggang? mudah saja, hanya buat yang berikut di bawah:

  • Banyak minum air
  • Rajin bersenam
  • Jaga diet pemakanan
  • Elakkan semua perkara yang boleh membawa penyakit kencing manis.


Berita Kelantan: Pengurusan Kewangan Kelantan Terbaik - Jabatan Audit negara !


KOTA BHARU, 5.Okt – Pengurusan kewangan Kelantan sekali lagi diiktiraf oleh Jabatan Audit Negara yang terbaik bagi tahun 2010.


Menurut Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan Datuk Husam Musa, terdapat empat agensi kerajaan negeri yang diakui paling baik iaitu Majlis Agama Islam Kelantan (MAIK), Majlis Daerah Gua Musang, Perbadanan Stadium dan PKINK.


Husam berkata mengikut laporan Audit negara tersebut beberapa kategori iaitu kumpulan wang yang disatukan meningkat sebanyak RM51.07 juta atau 52 peratus iaitu RM148.3 juta berbanding tahun 2009 sebanyak RM97.23juta.



Bagi Wang Tunai pada 2010 juga meningkat dibandingkan tahun 2009 iaitu RM79.60 juta kepada RM131.97 juta dan berlaku peningkatan sejumlah RM 53.37 juta atau 65.8 peratus.“ kita juga diakui baik bagi 15 agensi lain selain empat agensi tadi”katanya lagi. Beliau berkata demikian di sidang media selepas mesyuarat mingguan exco hari ini.


Menyentuh serahan Penyata Akaun 2011 sehingga 31.Mei terdapat 18 penyata telah diserahkan kepada Jabatan Audit Negara dari 22 dan ini amat baik dan diakui cemerlang oleh jabatan tersebut.


Kewangan negeri Kelantan juga mengalami penurunan ketara dalam aspek defisit belanjawan iaitu peningkatan prestasi sebanyak 2.2 peratus di mana tahun 2009 sebanyak RM19.46 juta berbanding tahun 2010 hanya RM 3.46 juta sahaja.


Dari aspek hasil negeri juga Husam berkata berlakunya peningkatan iaitu tahun 2009 sejumlah RM334.81 juta sedangkan tahun 2010 sebanyak RM 379.64 juta.“ Pendapatan negeri semakin baik dan berlakunya peningkatan sejumlah RM44.83 juta atau13.4 peratus”kata beliau.

Forum Belanjawan Alternatif 2012 - Bergambar


Ketua Pembangkang ,Datuk Seri Anwar Ibrahim telah membentangkan Belanjawan Alternatif 2012 di Parlimen dan menjelaskan bagaimana Belanjawan Alternatif 2012 oleh Pakatan Rakyat akan membolehkan kenaikan gaji  bagi 1.3 juta penjawat awam.
Ini termasuk pelaksanaan gaji minima RM1,100 dan penambahan subsidi untuk semua rakyat Malaysia sebanyak RM22 billion bagi meringankan bebas kos sara hidup.
Susulan daripada itu, Pejabat Penasihat Ekonomi Negeri Selangor akan menganjurkan Forum Belanjawan Alternatif 2012 dan ingin menjemput saudara-saudari untuk hadir bagi kupasan lanjut mengenai Belanjawan Alternatif 2012.

Ahli Panel
Ahli Parlimen Bukit Bendera, Liew Chin Tong, 
Ketua Eksekutif Pejabat Penasihat Ekonomi Negeri Selangor, Sdr Rafizi Ramli.Ahli Parlimen Bukit Bendera, Liew Chin Tong, Ketua Eksekutif Pejabat Penasihat Ekonomi Negeri Selangor, Sdr Rafizi Ramli.
Ahli Parlimen Kuala Selangor,Dr Dzulkefly Ahmad; 
Tarikh: 5 Oktober 2011 (Rabu)
Masa: 8.00 malam – 10.30 malam
Tempat: Ballroom, Hotel Quality, Plaza Perangsang, 40000 Shah Alam, Selangor
Berikut intipati  belanjawan yang dikemukakan:
-Peruntukan subsidi sebanyak RM22 bilion dikekalkan dengan mengambil kira unjuran harga minyak mentah terkini.
-Bayaran bonus warga emas RM1000 setiap tahun kepada mereka yang layak dengan implikasi kewangan kepada kerajaan RM1.7 bilion.
-Bayaran bonus kepada suri rumah dan ibu yang layak sebanyak RM1000 setahun, dengan implikasi kewangan kepada kerajaan pusat sebanyak RM2 bilion.
-Bayaran tambahan (top up payment) kepada isi rumah di dalam kategori miskin tegar untuk memastikan pendapatan bulanan mencecah sekurang-kurangnya RM550.
-Bayaran kepada penerima bantuan dari Jabatan Kebajikan Masyarakat  diselaraskan kepada RM550 sebulan, dari kadar sedia ada sebanyak RM300 sebulan.
-Pengumuman pengenalan gaji minima RM1,100 yang juga melibatkan kenaikan gaji kakitangan awam mengikut tangga gaji. Pengenalan gaji minima dijangka akan memanfaatkan 300,000 orang kakitangan awam yang berada di bawah RM1,100.
-Melaksanakan pembayaran elaun pendidik sebanyak RM500 sebulan bagi setiap orang guru seperti yang dijanjikan di dalam Buku Jingga.
-Penyelarasan gaji kakitangan awam berikutan pengenalan gaji minima dan janji Buku Jingga akan melibatkan peruntukan tahunan sebanyak RM5.9 bilion.
-Menghentikan serta-merta kecenderongan dan amalan menggunapakai tenaga perunding dalam proses keputusan kerajaan seperti amalan sekarang dan mengembalikan pengaruh dan kedudukan kakitangan awam dalam proses kerajaan;
-Peruntukan tambahan RM1.3 bilion untuk menambahbaik skim latihan vokasional dan teknik di semua peringkat termasuk naik taraf kursus ijazah sedia ada supaya berorientasikan pendidikan universiti teknikal.
- Peruntukan tambahan RM1 bilion untuk perumahan awam yang dipacu melalui perkongsian pintar bersama-sama dengan kerajaan-kerajaan negeri.
-Pelaksanaan skim “Bina dan Jual” secara berperingkat bermula dengan skim perumahan awam untuk memastikan tiada rakyat Malaysia yang teraniaya akibat projek perumahan terbengkalai
-Mencadangkan pemotongan belanjawan Perdana Menteri sebanyak RM 10 bilion dan dikembali kepada Kementerian lain.
-Dividen dari PETRONAS diunjurkan pada kadar RM26 bilion sahaja, iaitu RM4 bilion lebih rendah dari amalan semasa Barisan Nasional walaupun keuntungan PETRONAS dijangka melonjak naik pada 2012 akibat harga minyak mentah yang tinggi.
-Lesen dan permit teksi akan di berikan terus kepada pemandu teksi dan tidak lagi secara konsesi.
-Lesen import AP akan dibuat secara lelongan dengan jangkaan menambah hasil negara sebanyak RM1.2 bilion berbanding amalan sekarang yang menguntungkan kroni.
-Pendekatan perolehan kerajaan dipinda untuk mengamalkan tender terbuka dengan jaminan skim-skim khas untuk Melayu/Bumiputra dan golongan-golongan yang memerlukan diperkenalkan bagi melatih usahawan-usahawan baru berteraskan kebolehan dan merit.
-Menyemak kembali kontrak-kontrak pembelian senjata oleh Kementerian Pertahanan untuk memastikan nilai tambah kepada strategi dan keperluan pertahanan negara.
-Memaksimakan pendapatan negara dengan mengutip hutang, tunggakan dan penyelewengan membabitkan dana dan aset negara
-Mengembalikan cukai eksais dan duti yang dibatalkan terhadap barangan mewah seperti seluar dalam berjenama dan beg tangan yang dimansuhkan kerajaan BN.
-Menumpukan pembangunan wilayah terutama pembinaan infra termasuk lebuhraya yang menghubungi Sabah dan Sarawak.
-Pindaan kepada Akta Geran Kapita 2002 untuk beralih dari mekanisme bayaran tetap seperti sekarang kepada prinsip formula berdasarkan faktor-faktor seperti sumbangan ekonomi, keperluan pembangunan, pendapatan rakyat dan kedudukan sosio ekonomi setiap negeri.
- Peruntukan tambahan sebanyak RM3.6 bilion untuk pembangunan luar bandar.
-Peruntukan khas sebanyak RM100 juta untuk program-program pembersihan dan pengindahan desa di seluruh negara.
- Melaksanakan sepenuhnya janji-janji di dalam Buku Jingga termasuk pemansuhan Akta Keselamatan Dalam Negeri, akta-akta bersabit media dan percetakan, Akta Rahsia Rasmi dan Akta Universiti dan Kolej Universiti; .
-Merombak Jabatan Perdana Menteri dengan menaiktaraf jabatan-jabatan  seperti SPR, SPRM, Biro Pengaduan Awam dan lain-lain supaya bertanggungjawab terus kepada Parlimen.
-Pengenalan laporan setengah tahun perbelanjaan dan prestasi kewangan negara yang dibentangkan ke Parlimen bersama-sama dengan laporan Ketua Audit Negara.
-Pembentukan tujuh Jawatankuasa Parlimen untuk membahaskan belanjawan di peringkat Jawatankuasa secara terperinci

Pada dasarnya, Tujuh prinsip asas yang menjadi teras kepada Belanjawan 2012 Pakatan Rakyat adalah seperti berikut:
- Membantu rakyat dalam masa terdekat mengharungi suasana ekonomi yang semakin terhimpit.
- Menjamin kelangsungan kewangan negara dengan tumpuan khususnya untuk mengurangkan defisit.
- Menambahnilai perbelanjaan negara agar peruntukan benar-benar sampai kepada rakyat dengan memerangi rasuah dan penyelewengan.
- Memperkasakan keupayaan ekonomi rakyat dalam jangka masa sederhana dan panjang melalui rekayasa latihan teknikal, vokasional dan penggajian memartabatkan rakyat.
- Mengukuhkan lagi arus reformasi politik yang manjadi prasyarat dan pendinding dari anasir-anasir yang mahu membolot kekayaan negara untuk mereka dan kaum kerabat mereka sahaja.

Wednesday, October 5, 2011

Kesan Masalah Jantung Anda Melalui Mulut Dan Lidah

Mulut dan juga lidah mempunyai hubungan dengan fungsi jantung dan juga dan sistem pengedaran darah kita.

Perhatikan perubahan pada bahagian-bahagian tersebut untuk mengesan masalah kesihatan anda seperti di bawah:

  • Lidah atau gusi bengkak atau sakit
    • Menunjukkan jantung anda mempunyai masalah.
    • Mungkin lemak berlebihan
    • Injap jantung lemah
    • Saluran koronari tersumbat.
  • Lidah, tisu mulut, atau gusi menjadi pecah-pecah (macam ulser)
    • Ini menandakan darah anda mengandungi asid yang berlebihan.
  • Mulut berbau busuk
    • Proses penyimbangan fungsi perut untuk membuang toksin.

Tuesday, October 4, 2011

Berita Kelantan - Peluang Pelaburan Terbuka Luas

Pelabur dari Thailand mengintai
peluang di Kelantan
Sebelum ini Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Insdustri, Datuk Seri Mustapa Mohamed menuduh dan menyalahkan Kerajaan Negeri Kelantan ketika membuat kenyataannya bahawa pelaburan di negeri tempat kelahirannya itu terlalu lembab. Beliau menyenaraikan perkara berikut sebagai faktor yang membantutkan kedatangan pelabur asing:
  1. Faktor geografi
  2. Faktor infrastruktur
  3. Faktor Kurang kerjasama daripada kerajaan negeri.
Katanya lagi, walaupun kementeriannya sering ke luar negara untuk menarik para pelabur ke Kelantan namun atas semua faktor yang disebutkan diatas membuatkan mereka enggan pergi ke negeri Kelantan.

Sebenarnya semua faktor yang disebutkannya di atas hanyalah membuka pekong kelemahan Kerajaan Pusat dalam memastikan kekayaan negara ditabur sama rata ke seluruh pelusuk negara.

Faktor georafi akan mudah sahaja diselesaikan jika perhubungan antara negeri-negeri lain seperti KL, Selangor dan juga Pulau Pinang dipertingkatkan melalui pembinaan jalanraya serta lain-lain kemudahan perhubungan. Tugas tersebut merupakan tugas kerajaan pusat yang perlu mengkoordinasikan perancangan dan pembangunannya tanpa mengira samada negeri tersebut adalah negeri pembangkang atau tidak.

Faktor infrastruktur juga merupakan sebahagian daripada tugasan kementeriannya untuk memastikan wang disalurkan kepada kerajaan negeri. Beliau juga tentu maklum bagaimana hak rakyat Kelantan terhadap wang royalti minyak dinafikan mentah-mentah oleh Kerajaan Pusat yang bersikap busuk perut dan tidak berperi kemanusiaan.

Semua juga tentu faham kenapa kerajaan pusat menyekat hak rakyat Kelantan tersebut Ia tidak lain dan tidak bukan hanyalah untuk membiarkan kerajaan negeri tidak ada cukup wang untuk membina dan membangunkan negeri mereka.

Kalau kerajaan negeri mendapat segala kemudahan serta akses kewangan itu sudah tentu tidak ada lagi tohmahan yang boleh digunakan untuk merendah-rendahkan kerajaan negeri Kelantan. Ini hanya akan memadamkan angan-angan mereka untuk merampas kembali negeri Kelantan daripada Pas.

Bagi alasan tiadanya kerjasama dengan Kerajaan negeri pula nampaknya Mustapa tidak bercakap lurus. Apa yang dia mahu maksudkan adalah bahawa kerajaan pusatlah yang sebenarnya yang tidak mahu memberikan kerjasama kepada kerajaan negeri.

Takkanlah kerajaan negeri yang kegiatan ekonominya diterajui oleh Dato Husam Musa begitu bodoh mahu menolak kerjasama atau pertolongan kerajaan Pusat untuk memajukan negerinya. Tetapi sebaliknya apa yang terpaksa dibuat oleh Husam adalah terpaksa menentang kerajaan pusat yang enggan bekerjasama menyalurkan hak wang minyak rakyat Kelantan. Siapa sebenarnya tidak bekerjasama?.

Walau bagaimanapun kerajaan Kelantan sebenarnya tidak pernah berputus asa membangunkan ekonomi negerinya dan masih ada ramai pelabur luar negara yang memang berminat untuk mengintai peluang dan berniaga di Kelantan. Lihat gambar delegasi pelabut dari China dan juga Thailand yang membuat lawatan ke Kelantan di sini.

Sah ! Memang Polis Tembak Gas Pemedih Mata Di Hospital Tung Shin

Walau pihak polis mempertahankan dakwaan mereka sebelum ini bahawa mereka bertindak dengan penuh profesional ketika menangani Bersih 2.0 lalu, namun hasil siasatan membuktikan sebaliknya.

Para pegawai polis yang telah dikenal pasti akan dihadapkan ke muka pengadilan serta akan dikenakan tindakan disiplin setimpal dengan apa yang telah mereka lakukan. Begitulah keputusan daripada laporan siasatan yang dijalankan.

Sekadar tindakan disiplin pada pegawai yang melakukan aksi ganas dan tidak menghormati kawasan orang sakit adalah sesuatu yang lansung tidak mencukupi memandangkan pihak polis termasuk para pegawai tertungginya menafikan tuduhan orang ramai sebelum ini.


Mereka yang sepatutnya dikenakan tindakan disiplin mestilah termasuk:

  1. Anggota polis yang terlibat.
  2. Pegawai yang memerintah pada lokasi ketika itu.
  3. Pegawai yang memerintah pada operasi Bersih 2.0 pada hari itu.
  4. Ketua Polis KL,
  5. Ketua Polis Negara,
  6. Menteri Dalam Negeri.

Takkan lah mereka semua nak lepas tangan dan mengambil seekor kambing hitam sahaja untuk disembelihkan. Takkan lah pegawai-pegawai tertinggi nak cuci tangan dan duduk sambil tertawa terbahak-bahak melihat betapa setia membuta tulinya para pegawai FRU bengis mereka yang bertungkus lumus menurut perintah.

Kenapa Kita Berniaga ?

Ada seorang kawan baru pencen awal, bersara daripada khidmat tentera. Oleh kerana dia ada pangkat maka banyaklah juga wang pencen yang dia dapat untuk meneruskan hidup sebagai orang awam. Dia datang berjumpa dengan saya dan bertanya apa perniagaan yang dia boleh buat dengan wang RM300 ribu yang dia dapat.

Soalan ringkas yang saya tanya adalah kenapa dia nak berniaga. Jawabnya ringkas juga, "sebab nak cari duit". Jadi saya berkata padanya nak buat apa lagi berniaga sedangkan dia sudah ada duit. Berapa ramai orang yang berniaga tetapi tak pernah ada peluang untuk simpan sampai RM300 ribu, masih lagi terumbang-ambing terkial-kial membayar hutang dan menyara hidup kais pagi makan pagi kais petang makan petang.


Dia termenung panjang dengan cakap saya itu dan berkata, "habis kau suruh akau jangan berniagalah, aku nak buat apa dengan duit tu?" "Ya!" jawab saya ringkas. Kalau kau nak berniaga sebab nak cari duit sedangkan engkau dah ada duit, lebih baik simpan saja duit tu dalam mana-mana saham pelaburan yang sesuai sehinggalah benar-benar sedia nak berniaga". "Kalau tiada engkau akan kehilangan semua duit tersebut sia-sia." Sambung saya.

Ramai orang yang silap dengan konsep perniagaan. Kalau ditanya kenapa kita berniaga ramai yang akan jawab sebab nak buat duit. Sedangkan jawapan itu salah sama sekali. Sebab utama kita berniaga adalah kerana kita ada sesuatu yang hendak ditawarkan. Samada kita ada barang, teknologi, sistem atau apa-apa sahaja yang boleh ditawarkan pada mereka yang mahu menggunakannaya atau mahu membelinya.

Duit akan datang kemudian apabila kita berjaya menjualnya dengan harga yang menguntungkan. Jadi yang datang terlebih dahulu dalam wujudnya sesebuah perniagaan adalah adanya sesuatu yang mahu ditawarkan kepada orang ramai. Kalau anda tak ada 'sesuatu' itu jangalah bazirkan duit yang anda ada dengan 'try an error'.

Berbalik kepada kawan saya tadi, dia tidak bersetuju dengan nasihat saya dan menghilang selepas itu dengan aktivitinya mahu menggunakan duit yang dia ada untuk cari perniagaan. Tak lama selepas lebih setahun dia datang kembali berjumpa saya.

"Betul kata engkau, memang habis duit aku RM300 ribu lesap dan sampai sekarang aku masih tak ada perniagaan. Aku susah sekarang", katanya.

"Apa yang engkau buat sekarang ini untuk sara hidup" tanya saya. " Bawa lori", jawabnya ringkas. " Kan aku dah cakap, alangkah eloknya kalau dari dulu engkau simpan saja duit itu dan mula bawa lori semasa engkau dah ada simpanan RM300 ribu.

Jadi ringkaskan cerita ialah jika anda ada duit dan tak tahu nak berniaga apa, mulakan sesuatu yang tidak memerlukan modal untuk menjana pendapatan. Walaupun anda terpaksa makan gaji dengan harga gaji yang rendah, anda akan belajar dari kerja tersebut sambil mencari rezki dan dalam masa yang sama belajar untuk membuat perniagaan yang sama.

Sambi makan gaji anda akan dapat kemahiran dan selok belok apa yang anda buat dengan matlamat mahu membina perniagaan anda sendiri apabila tiba masanya. Ini akan memudahkan anda dalam semua segi daripada pengetahuan tentang perniagaan itu sehinggalah modal yang diperlukan.

Dari situ barulah anda bersedia berniaga kerana sudah ada sesuatu yang mahu ditawarkan dan jika perniagaan tersebut memerlukan modal, barulah anda keluarkan duit yang anda ada bagi menjayakan perniagaan anda. Tapi ingat, janga habiskan semua duit anda.

Perniagaan yang ideal adalah perniagaan yang memerlukan kos yang sederhana dan terbukti berjaya serta telah dilakukan oleh ramai orang yang lain. Binalah ia sedikt demi sedikit. Pastikan anda fokus pada apa yang anda mahu tawarkan kepada pengguna terlebih dahulu dan keuntungan atau nak buat duit itu datang kemudian. Insyallah anda akan berjaya.

LIBYA; RUMAH IBADAT YAHUDI PURBA DIBUKA SEMULA

Saya suka Bintang Libya dan Israel sebelah-menyebelah di dada
Satu ceramah tentang profesional kesihatan mental bagi orang Libya, nota kehadiran wanita bertudung Lippiat!

بترخيص من المجلس الانتقالي رئيس “ما يسمى” بالمنظمة الدولية ليهود ليبيا “ديفيد جربي” يعود إلى طرابلس ويفتتح كنيسا قديما ويدَّعِي ملكية اليهود عقارات في شارع الاستقلال ويطالب بضمه لعضوية المجلس !!

إعداد الإعلامي الليبي خالد علي بشر
يبدو أنه لم يعد غريبا أن نرى يهوديا يتجول في طرابلس أو بنغازي أو جبل نفوسة، فما رأيته يوم أمس في المدينة القديمة أكد لى ذلك، حيث لاحظت ولاحظ سكان شارع منكوسة ( شارع الصلوات سابقا ) المتفرع من شارع الشيخ أبو ريانة بالمدينة القديمة حركة غير عادية في المعبد اليهودي القديم/ وعندما تحروا عن الأمر وجدوا شخصا يهوديا يتجول في المعبد، فلما سألوه أجاب بأنه لديه ترخيص من المجلس الإنتقالي بتنظيف المعبد وتهيأته للصلاة اليهودية، أو ربما لشي آخر لم يسفر عنه صراحة .
http://khalidalibeshr.maktoobblog.com/about

Masalah Kerongkong & Bibir - Petanda Apa!

Kerongkong

  1. Terasa kering - Badan dalam proses membuang toksin di seluruh badan. Pastikan anda minum air dengan banyak untuk memudahkan badan membuang toksin.
  2. Terasa sakit - sama seperti di atas tetapi kandungan toksin dan keracunan badan adalah lebih serius. Jangan lupa minum lebih banyak air. Lebih baik lagi jika air masak ditambah sedikit sahaja dengan garam bukit.
Bibir - Berkait rapat dengan sistem penghadaman.
  1. Bibir pucat
    • Sistem penghadaman yang lemah.
    • Perut mengandungi angin
    • Kurang darah disebabkan oleh sistem penghadaman yang kurang sempurna memebawa kepada kekurangan zat besi
  2. Bibir kering dan pecah - Perut anda mempunyai banyak bahan toksin

Monday, October 3, 2011

Masalah Hidung, Kerongkong Dan Paru-Paru

Apa-apa saja yang berlaku pada hidung mempunyai perkaitan yang rapat dengan paru-Paru dan juga Kerongkong. Berikut beberapa masalah yang biasa dihadapi oleh hidung kita.

  1. Selsema
    • Proses pembuangan toksin di bahagian kerongkong
    • Badan mengadungi acid berlebihan yang biasanya diikuti oleh kenaikan suhu badan.
  2. Hidung tersumbat
    • Paru-paru mengandungi toksin berlebihan
    • Proses penyimbangan masalah alahan hidung.
  3. Bersin
    • Proses buang toksin dibahagian kerongkong
    • Proses penyimbangan masalah alahan hidung.
Satu lagi tanda ada sesuatu yang tak kena pada paru-paru atau kerongkong adalah apabila kita batuk seperti:
  1. Batuk keluar kahak - ada toksin pada kerongkong dan badan kita sedang berusaha membuangnya.
  2. Batuk tak ada kahak - ada toksin pada paru-paru dan sedang dalam proses membuangnya. Makan ubat untuk buang kahak di dalam.
  3. Batuk dan rasa gatal pada kerongkong - Ada toksin pada kerongkong dan juga paru-paru. Biasa berlaku pada perokok atau terkena udara tercemar
Sumber: Pn. Rusnani Omar, Unit Keselamatan & kesihatan Pekerjaan, Universiti Malaysia Perlis.

Sunday, October 2, 2011

5 Kesan Pada Mata - Apa Tandanya !

Mata kita amat berkait rapat dengan keadaan hati kita. Sebarang perubahan pada mata kita menunjukkan ada sesuatu yang sedang berlaku pada hati. Cuba baca tanda-tanda di bawah dan lihat samada anda pernah mengalaminya.

  1. Mata menjadi merah - Mata yang merah menunjukkan bahawa badan kita sedang dalam proses pembuangan toksin yang banyak pada badan. Jika kita mengalami keadaan ini, menunjukkankan hati kita mempunyai tahap kandungan toksin yang tinggi.
  2. Mata menjadi kabur - Ini menunjukkan proses penyimbangan hati sedang berlaku. Biasanya mata menjadi kabur pada waktu pagi.
  3. Keluar tahi mata - Menunjukkan fungsi hati menjadi lemah, oleh itu badan kita sedang dalam proses pembuangan toksin untuk memulihkannya. Ini juga menunjukkan badan mengandungi acid berlebihan.
  4. Keluar air mata - Ini menandakan ada gangguan hati atau emosi kerana anda sakit hati pada orang lain atau bebanan kerja yang terlalu banyak.
  5. Kelopak dan mata menjadi tegang - Ini juga ada kaitan dengan tekanan perasaan atau tidak puas hati atau banyak kerja.

Bagaimana Nak Tengok Hasil Gambar Lensa Yang Anda Nak Beli

Contoh gambar hasil dari lensa Tamron 17-50mm f/2.8
Bagi peminat DSLR, selepas puas mengambil gambar dengan menggunakan lensa kit yang dibeli bersama dengan kamera, rasa teringin untuk menukar atau menambah koleksi lensa baru akan datang membuak-buak didalam ingatan.

Biasanya kita akan mula mencari-cari jenis lensa apa yang berbaloi untuk dibeli bergantung kepada apa kehendak kita dan berapa budget yang kita ada. Sudah tentu kita mahukan yang terbaik.

Antara perkara yang sering kita lihat sebelum membeli sesebuah lensa itu adalah bagaimana hasil gambar yang diambil dengan menggunakan lensa yang mahu kita beli itu. Bagi mereka yang nak tengok koleksi gambar hasil dari berbagai jenis lensa yang ada di pasaran untuk setiap jenama, anda boleh melihatnya di sini

Saturday, October 1, 2011

7 Punca Utama Hati Rosak !


  1. Tidur terlalu lewat dan bangun terlalu lewat.
  2. Tidak kencing pada awal pagi.
  3. Makan terlalu banyak.
  4. Ponteng sarapan.
  5. Asyik-asyik makan ubat...makan ubat terlalu banyak.
  6. Makan berlebihan makanan yang mengandungi preservative, pewarna, gula tiruan dan lain-lain.
  7. Kurangkan makanan yang digoreng dengan minyak. Jangan makan makanan yang digoreng jika anda keletihan.
  8. Makanan makanan mentah keterlaluan juga tidak baik untuk hati. Sayur yang dimasak elok dimakan habis sekali makan jangan simpan lebihan, panaskan semula dan makan lagi.

5 Makanan Penyebab Kanser !


Hot dogs
Hot Dogs - Mengandungi terlalu banyak Nitrate. Pakar menasihatkan agar kanak-kanak tidak makan lebih dari 12 hot dogs sebulan. Kalau anda ketagih juga nak kana Hot Dogs beli jenis yang tidak ada kandungan Sodium Nitrate.
Daging yang diproses
Daging yang diproses - Juga mengandungi banyak kandungan Nitrate. Juga mengandungi kandungan lemak tepu yang menyumbang pembentukan kanser. Ia juga meningkatkan risiko serangan jantung.
Donut
Donut - Berkemungkinan jensi makanan yang paling teruk menyumbang kepada kanser. Ia diperbuat daripada tepung, gula dan juga minyak yang dihidrogenasikan dan kemudiannya digoreng dalam minyak yang amat panas.

Kentang Goreng
Kentang Goreng - Ia patut dipanggil kancer-fries dan bukan french-fries. Kentang goreng juga seperti donut yang dibuat daripada 'hidrogenated oils' dan digoreng dalam suhu yang amat tinggi. Kentang goreng juga mengandungi acryl amides, salah satu bahan penyebab kanser.

Keropok
Keropok, snack dan biskut serta yang seumpamnya - Juga diperbuat daripada tepung dan gula. Ia juga mengandungi 'Trans-fat'.

Apa Anda Boleh Buat Dengan Timun - Menarik !!!


  1. Jika anda keletihan di siang hari makanlah timun, ia kaya dengan vitamin B dan karbohidrat untuk mengembalikan kesegaran anda dan ianya mampu bertahan berjam-jam.
  2. Jika cermin di bilik mandi anda sentiasa berkabus setiap kali selepas mandi, ambilkan sepotong timun dan sapu ke seluruh muka cermin tersebut, ia akan menghilang kabus dan menghasilkan bauan yang nyaman seperti di spa.
  3. Jika ulat dan siput merosakkan tanaman anda, masukkan beberapa potong timun ke dalam bekas tin aluminium. Tindakan bahan kimia daripada timun dengan aluminium menghasilkan bauan yang tidak dapat dikesan oleh deria manusia tetapi mampu menghalau serangga perosak lari dari sekitar tanaman tersebut.
  4. Jikan anda ada masalah selulit yang menghodohkan rupa kulit anda, potong beberapa keping timun dan sapukan selama beberapa minit pada kawasan bermasalah tersebut. Ia mengandungi fitokimia yang membuatkan kalogen pada kulit anda bertindak menegangkan lapisan luar kulit dan menghilangkan pandangan selulit itu. Ia juga boleh digunakan untuk menghilangkan kesan berkedut pada kulit.
  5. Jika anda mabuk atau pening kepala, makan beberapa potong timun dan pergi tidur. Anda akan segar semula sepelepas bangun. Timun mengandungi gula, vitamin B dan elektrolit yang cukup untuk mengebalikan nutrient yang hilang dari badan anda seterusnya mengembalikan kesimbangan tubuh badan anda. Mabuk dan pening hilang dengan mudah dan percuma.
  6. Tak sempat makan kerana banyak kerja, makan saja timun dan ia mampu mengelakkan anda dari merasa kelaparan. Ia telah lama digunakan oleh para pelayar dan pedagang eropah sejak dulu bagi mengelakkan kebuluran.
  7. Tak sempat gilap kasut berkilat anda, ambil timun segar potong dan sapu pada permukaan kasut tersebut. Kasut akan segera berkilat bersinar-sinar dan bertahan la malah ia juga kalis air!
  8. Timun boleh jadi pengganti kepada WD 40. Jika ensel anda ketat berbunyi, sapukan atau tenyeh saja dengan timun, engsel kembali lancar dan tiada lagi bunyi.
  9. Rasa stress dan berserabut tak perlu pergi ke spa atau pusat urutan. Masukkan saja sebiji timun yang dipotong ke dalam air panas mendidih dan serkup muka anda dengan tuala untuk di salaikan pada stim air campuran timun itu. Anda akan rasa segar dan tenag kembali. Baik untuk kaum ibu dan pelajar yang stress.
  10. Lepas makan dan anda khuatir mulut berbau. Ambil sepotong timun dan tekankan ia dengan lidah pada lelangit mulut anda selama 30 saat. Bahan kimia pada timun akan membunuh bakteria yang bertanggung jawab menghasilkan bau mulut.
  11. Peralatan stainless steel anda boleh digilap dengan potongan timun untuk mengembalikan sinarannya dan ia mampu menghilangkan kekotoran yang melekat pada barang tersebut.
  12. Nak buat pembetulan pada tulisan pen mudah saja dengan mengambil bahagian kulit luar timun dan gosok perlahan-lahan, tulisan akan terpadam. Juga boleh digunakan untuk memadamkan hasil seni anak-anak anda pada dinding rumah.