Saturday, 7 April 2012

Jalan-Jalan Menara KL

 
Sambungan perjalanan minggu lepas. Selepas mandi manda di Ulu Yam, waktu dah masuk tengahari aku suruh semua berkemas untuk cabut balik. Kalau ikut kata orang tua-tua tak baik mandi sungai tengah rembang. Bukanlah aku suruh depa kemas untuk balik sebab tu tapi aku guna alasan tu untuk ajak semua balik.
Orang dah makin ramai datang berpusu-pusu ke situ dan aku pulak sibuk nak balik. Tempat wakaf yang aku tinggalkan bakal direbut pulak oleh mereka yang bernasib baik.

Kami sekeluarga bertolak balik perlahan-lahan. Keluar ke Batu Cave dan naik MRR2. Sampai ke simpang keluar Ampang aku terus keluar sebab nak meronda masuk dalam pusat Bandar. Lagipun hari ahad time tu KL masih tak sibuk maklumlah hari ahad.

Sambil memandu aku tengok kiri kanan suasana pusat bandar hari ahad. Jalan rasa selesa masa tu membuatkan aku rasa macam makan angin sebagai pelancong. Kami lalu KLCC melalui Jalan Ampang sehinggalah anak-anak aku nampak Menara KL tersergam indah di depan mata.

Semua anak-anak aku termasuk isteri aku tak pernah jejak kaki ke tempat tu. Aku pun sepanjang duduk sini lansung tak pernah masuk kawasan menara KL tu. Memandang ada terlalu banyak alasan untuk aku pergi maka aku terus kona steering menuju ke Menara KL.

Terciptalah sejarah hari itu aku, isteri dan anak-anak aku telah menjejakkan kaki ke menara KL. Lepas ni kalau kawan anak-anak aku tanya pada mereka tentang menara KL tentu mereka dengan bangganya boleh berkata kami dah pergi, walaupun aku tak bawa mereka naik ke atas tu. Tengok dari bawah cukup lah.

Friday, 6 April 2012

Mana lebih bagus boss lelaki atau boss perempuan?

 

  • Kebanyak orang Melayu di negara kita masih memegang pendapat bahawa perempuan tidak boleh menjadi pemimpin. Setakat mana mereka faham tingkat  kepemimpin yang tidak layak dipenuhi oleh perempuan tidak dapat pula dipastikan.
  • Ada banyak kategori pemimpin dalam masyarakat kita. Dalam organisasi atau syarikat ada juga boss peringkat executive atau manager dari kalangan wanita. Ada juga ahli politik wanita yang jadi pemimpin. 
  • Yang tak adanya (mungkin kalau adapun orang tak mengaku) adalah wanita sebagai ketua keluarga di mana suami melapor kepadanya.
  • Di dalam sektor pekerjaan, kajian mendapati bawah boss wanita adalah lebih baik dan cekap daripada lelaki. Semakin tinggi kedudukan jawatan dalam organisasi semakin jauh jarak wanita meninggalkan lelaki dari segi kecekapan dan keberkesanan menjadi boss.
  • Lihat data kajian di sini

Thursday, 5 April 2012

Kita hidup bahagia setelah berjaya atau kita berjaya sebab kita hidup bahagia?

 

  • Orang tua selalu berpesan, belajar pandai-pandai, usaha keras dan bersungguh-sungguh, tahan segala rintangan, banyak bersabar dengan dugaan, nanti setelah berjaya, pangkat tinggi, duit banyak, isteri bagus, nescaya kita akan hidup bahagia.
  • Pepatah pula ada menyebut, 'berakit-rakit ke hulu berenang-renang ke tepian, bersakit-sakit dahulu, bersenang-senang kemudian'.
  • Nampaknya macam kita perlu berjaya dahulu untuk bahagia. Adakah benar begitu?
  • Tetapi kajian terbaru dalam neurology dan juga psikologi mendapati, kita akan menjadi berjaya apabila kita hidup bahagia.
  • Doktor yang diletakkan dalam mood yang positive didapati mampu melakukan diagnosis 3 kali ganda lebih bijak daripada doktor biasa yang neutral.
  • Jurujual yang positif dan gembira dapat menjual 56% lebih tinggi daripada rakannya yang neutral. Ini menunjukkan otak kita akan berfungsi dengan amat cekap sekali apabila kita berada di dalam keadaan bahagia.
  • Oleh itu, janganlah bersedih, bergembiralah dan penuhkan hidup kita dengan perkara-perkara yang berfaedah dan menceriakan diri kita.
  • Nak tahu lebih lanjut sila baca buku ini: "The Happiness Advantage: The Seven Principles of Positive Psychology That Fuel Success and Performance at Work"

Jantung diganti dengan Turbin !

 

  • Kehidupan manusia biasa di kaitkan dengan degupan jantung. Kalau jantung dah tak berdegup ada kemungkinan manusia sudah tidak bernyawa lagi. Jantung yang berdegup menunjukkan proses pengepaman darah sedang berlaku.
  • Terbaru, saintis telah berjaya mecipta sebuah 'Turbin' yang mampu berfungsi mengepam darah ke seluruh anggota badan. Ia dipasangkan pada seorang pesakit yang hampir mati dan turbin itu telah berjaya menjalankan fungsinya mengepam darah ke seluruh anggota badan.
  • Walaupun alat tersebut belum diluluskan lagi buat masa ini, ia menjaminkan satu perubahan yang lebih baik daripada teknologi yang ada sekarang kerana turbin jenis ini jauh lebih tahan daripada jantung palsu yang ada sekarang.
  • Jika ia diguna pakai maka tiada lagi degupan jantung dapat dirasakan di dada pesakit yang menggunakannya. Lihat lampiran video di bawah. (sumber)

Tuesday, 3 April 2012

Kenapa pekerja wanita lebih baik dari pekerja lelaki

 

imej from here

  • Kajian mendapati pekerja wanita lebih kuat bekerja berbanding pekerja lelaki dan wanita juga mengambil cuti kurang daripada pekerja lelaki.
  • Pekerja wanita juga didapati kurang menipu dengan mengambil cuti sakit berbanding lelaki. Satu dari 5 lelaki menipu dengan cuti sakit manakala hanya 1 daripada 7 wanita menipu dengan cuti sakit.
  • Selain daripada kuat bekerja dan jarang menipu dengan cuti sakit, kaum wanita juga didapati lebih tak kisah dengan pendapatan mereka berbanding dengan kaum lelaki.
  • Sumber

Hubungkait kegembiraan ketika baru masuk IPT dengan pekerjaan

 

  • Bolehkah kita agak kedudukan pekerjaan seseorang dengan melihat tahap kegembiraannya ketika baru masuk Institusi Pengajian Tinggi. Adakah tahap keceriaan tersebut boleh memberikan indikator samada dia berpuas hati dengan kariernya serta mempunyai pendapatan yang tinggi selepas itu?
  • Bancian yang dijalankan terhadap 13,676 pelajar pada tahun 1976 mendapati mereka yang ceria dan gembira ketika baru masuk belajar di kolej 19 tahun kemudiannya mempunyai pendapatan yang tinggi dan juga berpuas hati dengan kerjaya mereka. Mereka juga amat jarang menganggur selama 19 tahun selepas tamat belajar.
  • Jadi bagi para pelajar yang masih muda dan akan masuk IPTA atau IPTS dan juga mereka yang sudah masuk, pastikan anda ceria dan gembira dengan apa yang anda sedang lakukan.
  • Kalau anda tak suka dengan keadaan yang anda hadapi sekarang ini, buat sesuatu samada tukar jurusan atau tukar universiti/kolej sampai anda ceria.
  • Bagi ibubapa pula pantaulah tahap keceriaan anak anda di universiti atau kolej agar anak anda dapat menyumbang dan menyara anda dihari tua nanti.
  • Walau bagaimanapun kalau terlalu ceria sampai kena tendang keluar U sebab tak pernah lulus peperiksaan susah jugak!. Kajian tidak pula menyatakan samada semua yang berjaya setelah 19 tahun mempunyai rekod pelajaran yang cemerlang. Baca sini

Sunday, 1 April 2012

Teknik teroka saf baru dalam solat berjemaah

 

  • Bagi yang biasa solat berjemaah di masjid atau di surau persoalan bagaimana nak meneroka satu saf baru apabila saf dihadapan sudahpun penuh bukanlah satu perkara yang sukar. Bagi yang jarang solat berjemaah tetapi ilmu penuh di dada juga tentu ini bukanlah perkara rumit dan anda tentu tak menghiraukannya kerana tidak diperlukan.
  • Teknik yang bakal diperturunkan di bawah ini adalah khas untuk mereka yang baru menjinakkan diri bersolat di masjid atau surau dan masih belum terserempak dengan majlis ilmu yang menghuraikan masalah bagaimana membuka saf baru.
  • Ada bermacam ragam cara yang boleh kita lihat orang meneroka saf baru, tapi saya cuma mahu memberikan tumpuan pada Masjid di kampung saya iaitu Masjid Kubang Semang yang punyai sebuah masjid yang agak besar dewan solatnya.
  • Bahagian depan dewan solat Masjid Kubang Semang dipisahkan oleh tangga mimbar yang panjang yang berada di sebelah kanan masjid. Bagi saf pertama ia bersambung apabila ada jemaah yang berdiri di bawah pentas mimbar yang tinggi itu.
  • Apa yang unik jika diperhatikan di sana adalah kegemaran sekumpulan para jemaah tertentu yang memulakan bukaan saf di sebelah kanan sekali masjid Kubang Semang dan saf akan dipenuhi dari kanan masjid menuju ke kiri hinggalah rapat dengan tangga mimbar. Sebaik saja penuh saf tersebut satu lagi saf baru akan diterokai dan begitulah seterusnya.
  • Semua itu menjadikan kawasan di sebelah kanan tangga mimbar kadangkala mempunyai jumlah saf yang lebih banyak daripada saf yang berada di sebelah kiri mimbar. Dari jauh kita akan melihat kejanggalan di mana saf di belakang imam hanya 3 baris manakala sah di sebelah kanan imam di sebalik tangga mimbar ada sehingga 5 baris.
  • Saya sering tertanya-tanya fatwa manakah yang alim ulama di sebelah kanan mimbar itu ambil. Nak dikatakan mereka jahil, kebanyakan mereka adalah lepasan pondok Nabi'atul 'Ulum Kubang Ulu yang terkenal itu dan sehingga sekarang masih tidak henti-henti menadah kitab di serata Masjid di Seberang Perai.
  • Oleh kerana takut ditempeleng oleh orang Kubang Semang yang garang-garang itu saya ambil keputusan untuk tidak bertanya. Saya pernah melihat seorang pemuda (orang luar) yang ditempeleng sehingga terhoyong hayang kerana menegur seorang imam di Masjid tersebut.
  • Berbalik kepada tajuk utama kita di atas. Saf yang baharu yang perlu dibuka setelah saf hadapan penuh adalah dengan berdiri di belakang imam pada saf yang baru itu. Ini bermakna tidak afdal membuka saf yang baru di sebelah kanan sekali masjid yang amat jauh dari imam bagi masjid yang besar.
  • Ini berdasarkan hadith yang menerangkan saf yang terbaik adalah saf yang pertama dan di sebelah kanan imam, kemudia di sebelah kiri dan kemudia saf yang kedua dan begitulah seterusnya. Ada juga kitab-kitab lama yang menrangkan mereka yang berada di sebelah kanan imam adalah lebih afdal.
  • Saya syak para alim ulama Kubang Semang mengambil petua tersebut yang mengatakan saf di sebelah kanan imam adalah lebih afdal lalu mereka membuka saf baru di hujung sekali sebelah kanan masjid. Sebenarnya mereka celaru antara sebelah kanan masjid dengan sebelah kanan imam.
  • Jika di sebelah kanan imam, sudah tentu ia bermula dibelakang imam dan bersambung ke arah kanan menuju ke kanan masjid. Bukannya bermula di sebelah kanan masjid dan perlahan-lahan bersambung ke kiri.
  • Walau apapun, ringkasnya jika anda mahu buka saf baru mulakan betul-betul di belakang imam dan jemaah yang kemudian datanglah sambung menyambung memenuhi kiri dan kanan orang pertama biar seimbang.
  • Jika di depan anda ada satu kekosongan sahaja dan ada seorang lagi jemaah yang terpaksa membuka saf baru maka janganlah anda pentingkan diri sendiri dengan memenuhkan satu kekosongan tadi dan membiarkan jemaah yang seorang itu bersendirian meneroka saf baru. Temanilah dia di saf baru itu.

Ulu Yam lagi...

 
Walaupun dah banyak kali aku bawa keluarga pergi ke Ulu Yam, tapi bagi anak-anak aku itu bukan alasan untuk aku bawa mereka pergi dan pergi lagi. Dua ahad lepas aku bawa mereka ke sana sekali lagi apabila anak-anak aku tak ada kelas tambahan serta latihan bolasepak di waktu pagi sebagaimana biasa.

Kalau nak pergi ke Ulu Yam aku lebih suka bertolak awal-awal pagi. Elok kalau pukul 8 pagi tu dah mula berjalan perlahan-lahan mengikuti jalan Kesas, MRR2 sampai ke Batu Cave. Kita boleh sampai dalam lingkungan pukul 9.30 pagi kat kawasan perkelehan tersebut di mana tak ada orang lain yang sampai.


Hari tu aku dan keluarga sampai agak awal tapi sesampainya kami di sana dah ada sekumpulan ahli kelab Rotary dan KELAH sedang berkumpul di salah satu wakaf yang disediakan di sana. Mereka mahu menjalankan aktiviti membersihkan sungai secara sukarela.

Aku dengan sepantas kilat mengambil segala kelengkapan dan bergegas turun ke bawah di sebuah wakaf kegemaran aku. Wakaf tersebut terletak berhampiran dengan sungai, jadi senang untuk aku pantau anak-anak aku main air.

Selesai hamparkan tikar dan letak semua makanan atas wakaf tu, aku bergegas ambil tripod kamera sementara isteri aku bersiap sediakan sarapan nasi lemak dan juga kuih muih.

Aku tak pernah lagi ambil gambar sungai kat situ guna kamera D7000 aku secara manual. Sebelum ini aku guna Ricoh GX200 saja yang juga boleh digunakan secara manual. Ini peluang untuk aku guna D7000 manual untuk mendapatkan rakaman air yang berkrim macam yang biasa kita lihat pada gambar-gambar pemandangan sungai yang mengalir.

Waktu dah agak cerah, tapi disebabkan kawasan sungai banyak ditutupi oleh banyak pokok yang rendang, kawasan menjadi agak gelap dan sesuai untuk aku membuat tempoh exposure yang lama. Aku tambah sikit dengan filter atau polariliser kat depan lens aku tu dan hasilnya sebagai mana kita boleh lihat pada gambar-gambar yang aku pamerkan disini.
Hey, we've just launched a new tips for small business blog. You'll like it - hidupringkas.com
Join Our Newsletter