Tuesday, 22 August 2017

Fitnah restoran terkenal simpan taik orang dalam peti ais penyimpan makanan

Pagi-pagi lagi dapat mesej dari whatsapp tentang sebuah restoran terkenal simpan taik orang dalam peti ais mereka. Itu satu perkara yang amat mengejutkan sebab saya sendiri suka makan kat restoran terkenal tersebut.

Cuba bayangkan restoran yang anda sering layan makan kat sana, bila jabatan kesihatan buat serbuan pemeriksaan, terjumpa ketulan taik orang tersimpan kemas dalam peti aisnya. Apa hal restoran itu pergi simpan taik orang pulak?

Dari mesej yang kawan kongsikan itu, dikatakan taik orang itu digunakan sebagai bahan penunduk atau bahan pelaris. Taik itu dikatakan guna untuk ditampal pada periuk masakan restoran terkenal tersebut!

Semua kenyataan amat umum. Tidak disebut tampal di bawah punggung periuk atau di dalam periuk bercampur dengan masakan di dalam periuk itu.

Walau kat manapun taik itu ditampal, semuanya membuatkan timbul tandatanya yang mengejutkan dalam kepala. Apa pasal nak main taik dalam restoran masak memasak. Awal tak ada benda lain kah?

Fitnah restoran terkenal simpan taik

Walaupun timbul banyak tanda tanya ketika membaca laporan itu, macam biasa, saya ambil pendekatan umum dalam menerima kesemua maklumat dari media sosial.

Langkah pertama setiap kali terima maklumat samada dari kawan atau bukan kawan melalui media sosial, adalah untuk anggap laporan itu semuanya bohong sahaja. Bila ianya laporan bohong, langkah awal adalah untuk tidak perpanjangkan berita tersebut.

Tapi menarik untuk siasat lebih lanjut dakwaan ada taik orang dalam peti ais restoran terkenal itu. Maka macam biasa, saya cuma perlu google sahaja untuk ketahui maklumat yang ada dalam dunia cyber.

Ternyata sangkaan saya betul !

Berita itu adalah fitnah semata. Ia dibuat oleh satu ptofile pada tahun 2013 yang lalu. Bila maklumat fitnah itu berlegar semula dalam media sosial, dia umumkan kat statusnya bahawa ia adalah laporan palsu berita lama yang dinaikkan semula oleh entah siapa.

Dia kata itu adalah angkara fitnah yang dimainkan oleh orang!.

Saya baca macam dia tuduh ada orang nak cuba fitnahkan dia. Pelik juga dia kata macam itu dan dalam masa yang sama mengaku yang pos itu dibuatnya pada tahun 2013 lalu dan dia sendiri dah mohon maaf atas kesilapannya buat berita tak betul itu.

Sekali buat fitnah terus kekal melekat

Itulah bahana dengan zaman media sosial sekarang. Anda boleh buat perkara baik dengan sebarkan maklumat yang berfaedah dan baik. Maklumat itu akan kekal dalam dunia cyber sampai bila-bila selagi adanya internet.

Anda akan dapat banyak manfaat daripada semua perkara yang dikongsikan dengan jujur. Perkara yang berfaedah yang membantu orang ramai akan dikongsikan dengan mudah.

Tetapi jika anda buat fitnah, atau sebarkan maklumat yang berunsur fitnah tanpa terlebih dahulu membuat pemeriksaan kebenarannya, akan kekal dalam dunia cyber.

Macam kes fitnah restoran terkeal kat atas tu. Walaupun permohonan maaf telah dilakukan dan anda anggap kes dah boleh tutup. Potensi ia timbul semula untuk disebarkan sebagai fitnah akan tetap ada sampai bila-bila.

Mudahnya, jika anda hentikan terus buat fitnah, selamat dunia akhirat. Apa saja fitnah atau maklumat yang boleh menjatuhkan orang lain, walaupun setelah disemak menunjukkan betul, elok simpan untuk rujukan diri sendiri dan orang terdekat sahaja. Itu jalan lebih selamat.

Biarlah pihak berwajib yang ada kuasa melakukan semua kerja penyebaran kepada masyarakat. Barulah masyarakat akan terpelihara daripada bahana fitnah yang berleluasa di akhir zaman ini.

Wednesday, 16 August 2017

Ford Ranger edisi terhad khas penghormatan untuk Valentino Rossi (Bergambar)

Kebiasaannya, orang akan faham bahawa kalau mahukan sebuah kenderaan yang lasak yang boleh redah apa juga bentuk keadaan jalan, terpaksa korbankan keselesaan dalam kenderaan tersebut.

Susah nak dapatkan sebuah kenderaan yang lasak dalam semua keadaan tapi bila masuk kat dalamnya amat selesa dan cantik serta bergaya.

Tapi sekarang, peminat kenderaan pelbagai guna boleh dapatkan lasak dan selesa dipandu, kedua-duanya sekali dengan versi customize Ford Ranger. Versi tersebut adalah hasil gabungan pereka dalaman kenderaan yang terkenal, Carlex Design dengan MS-RT Road Technology.

Ford Ranger edisi terhad Valentino Rossi

Contoh hasil dari gabungan kedua-dua pakar kenderaan tadi, muncullah sebuah Ford Ranger versi Valentino Rossi. Apa kena mengena mereka buat rekabentuk Ford Ranger dikaitkan dengan pelumba motosikal itu, tak pulak saya faham.

Tapi hasilnya memang amat menarik. Boleh tengok gambar-gambar yang saya lampirkan bersama dengan artikel ini. Anda hanya boleh dapatkan versi ini kat UK saja.

Saya semak Carlex Design samada ada kat Malaysia atau tidak, tak pula jumpa. Begitu juga dengan MS-RT, tak ada kat Malaysia. Jadi kalau nak tempah sebuah Ford Ranger edisi terhad yang customized ikut citarasa pengguna kat Malaysia ni agak susah sikit.

Walau bagaimanapun, idea dari rekabentuk yang dihasilkan mereka mungkin boleh saja ditiru kat negara kita. Ada banyak juga syarikat kenderaan kat Malaysia yang fokus kepada kenderaan pacuan 4 roda, terutamanya di Lembah Kelang.

Semua rekaan dalaman diberikan sentuhan kulit berjahit yang nampak mewah dan kemas. Mereka juga pasang gril khas dan ada letakkan spotlight kat atas bumbung fordranger tu. Ada dua muncung Ekzos keluar dari belakang kenderaan yang nampak amat sporty.

Ford Ranger buat promosi rebate RM6000

Bagi mereka yang ada hasrat nak beli sebuah Ford Ranger Wildtrak, mungkin sekarang merupakan masa yang amat sesuai untuk anda berbuat demikian.

Saya dapat maklumat yang Sime Darby Auto Connexion (SDAC), satu-satunya pengedar Ford Ranger kat negara kita sedang buat promosi sempena  sambutan ulang tahun ke-100 Trak kereta Ford.

Siapa saja yang tempah Ford Ranger WildTrak dari sekarang hingga akhir bulan Oktober, akan diberikan pulangan tunai sebanyak RM6 ribu. Anda boleh tempah Wildtrak kat mana-mana pusat jualan Ford seluruh Malaysia.

Apa tunggu lagi, kalau dah lama sangat terpendam impian tu, sekaranglah masanya...

Sumber maklumat kat sini

Tuesday, 15 August 2017

Perkataan baru Bahasa Melayu yang anda perlu mula pakai dari sekarang

Ada banyak perkataan baru Bahasa Melayu yang telah diguna pakai dalam Kamus Dewan. Kebanyakannya adalah perkataan yang orang kita biasa sebut mengambil perkataan dari Bahasa Inggeris.

Sayapun sentiasa guna pakai banyak perkataan dari Bahasa Inggeris yang sebelum ini tak ada lagi perkataan yang menggambarkan maksud yang saa dalam Bahasa Melayu.

Kebetulan, saya dapat perkongsian dari kawan-kawan kat Whatsapp pasal perkataan baru Bahasa Melayu ini. Saya yakin artikel itu sudah di perpanjangkan oleh ramai orang dan akhirnya sampai kat saya.

Apa yang menyedihkan adalah, tidak dinyatakan asal usul artikel atau tulisan tersebut dari mana. Kesian pada penulis asal penerangan tentahg perkataan baru Bahasa Melayu itu. Penat dia menulis dan jelaskan pada orang ramai, dikopi dan ditampalkan begitu saja oleh orang ramai tanpa memberikan kredit.

Saya tulis dan tampalkan semula kat sini lebih kepada untuk kegunaan sendiri. Kalau biar kat telefon pintar, nanti nak cari semula susah sikit. Kalau tampal kat blog ini, lepas nai nak rujuk, boleh terus gunakan kotak carian perkataan kat atas sudut kanan tu.

Sila baca maklumat menarik itu kat bawah ni:

Perkataan baru Bahasa Melayu

Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) telah memperkenalkan perkataan "Swafoto" bagi perkataan "Selfie"yang kita selalu gunakan selama ini.

Ayuh, kita ubah kebiasaan itu.

Biasakan yang betul dan betulkan yang biasa.

Swafoto - gambar kendiri
berswafoto - mengambil gambar kendiri
menswafoto - perbuatan merakam gambar sendiri.

Jom kita gunakan bahasa Melayu dgn betul.

Indahnya bahasa kita.

Suri Teladan – Role Model
Jerayawara – Road Show
Latar Pentas – Back Drop
Gegantung – Bunting
Imej Tumpu – Highlight
Parkir – Parking
Pascanilai – Postmortem
Swafoto – Selfie
Kira detik – Count Down
Bilik acu – Fitting Room
Ujana teh – Garden tea
Persantaian -Resort

EJAAN YANG MENGELIRUKAN

Banyak calon peperiksaan dan orang ramai yang masih berasa keliru akan ejaan bagi sesetengah perkataan yang digunakan dalam pertuturan ataupun penulisan dalam seharian.

Sesungguhnya, kekeliruan ini dikatakan berlaku apabila mereka mendapat input atau informasi ejaan yang berlainan daripada pihak media massa dan guru subjek.

Biasanya kesilapan ini berlaku sejak sekolah rendah lagi sehingga terbawa-bawa ke meja peperiksaan.

Berikut merupakan perkataan yang biasa kita temui:

  1. resepi ❌ resipi ✔ 
  2. menyakinkan ❌ meyakinkan ✔ 
  3. istirehat ❌ istirahat ✔ 
  4. kadang-kala ❌ kadangkala ✔ 
  5. sambilewa ❌ sambalewa ✔ 
  6. dasyat ❌ dahsyat ✔ 
  7. insuran ❌ insurans ✔ 
  8. ambulan ❌ ambulans ✔ 
  9. juwita ❌ juita ✔ 
  10. unggu ❌ ungu ✔ 
  11. mengulangkaji ❌ mengulang kaji ✔ 
  12. penguatkuasa ❌ penguat kuasa ✔ 
  13. gambarajah ❌ gambar rajah ✔ 
  14. redha ❌ reda ✔ 
  15. kerinting ❌ keriting ✔ 
  16. bergu ❌ beregu ✔ 
  17. kontingen ❌ kontinjen ✔ 
  18. mengenengahkan ❌ mengetengahkan ✔ 
  19. mengenepikan ❌ mengetepikan ✔ 
  20. mengkedepankan ❌ mengedepankan ✔ 
  21. mengkebelakangkan ❌ mengebelakangkan ✔ 
  22. sihat walafiat ❌ sihat wal afiat ✔ 
  23. majerin❌ marjerin ✔ 
  24. rempah ratus❌ rempah-ratus ✔ 
  25. alat siaraya ❌ alat siar raya ✔ 
  26. margasatwa ❌ mergastua ✔ 
  27. workshop (bi) ❌ woksyop (bm) ✔ 
  28. bertungkus-lumus ❌ bertungkus lumus ✔ 
  29. limau kasturi ❌ limau kesturi ✔ 
  30. walaubagaimanapun ❌ walau bagaimanapun ✔ 
  31. mee ❌ mi ✔ 
  32. kuey teow ❌ kuetiau ✔ 
  33. respon ❌ respons ✔ 
  34. sunnah ❌ sunah ✔ 
  35. ramadhan ❌ ramadan ✔ 
  36. leukimia ❌ leukemia ✔ 
  37. emel ❌ e-mel ✔ di-e-melkan & meng-e-melkan 
  38. katrij ❌ kartrij ✔ 
  39. cop nama ❌ cap nama ✔ 
  40. Insha Allah ❌ Insya-Allah ✔ 
  41. alergik ❌ alergi ✔ 
  42. ansurans ❌ ansuran ✔ 
  43. urusetia❌ urus setia ✔ 
  44. keretapi ❌ kereta api ✔ 
  45. merbahaya ❌ berbahaya/marabahaya ✔ 
  46. naskah ❌ naskhah ✔ 
  47. atlit ❌ atlet ✔ 
  48. war-war ❌ uar-uar/wara-wara ✔ 
  49. urusetia ❌ urus setia ✔ 
  50. fax ❌ faks/faksimile ✔ 
  51. was-was ❌ waswas ✔ 
  52. stokin ❌ stoking ✔ 
  53. karenah❌ kerenah ✔ 
  54. kemaskini ❌ kemas kini ✔ 
  55. ulangkaji ❌ ulang kaji ✔ 
  56. pra sekolah ❌ prasekolah ✔ 
  57. temu janji ❌ janji temu ✔ 
  58. menghadkan ❌ mengehadkan ✔ 
  59. hajjah ❌ hajah ✔ 
  60. agen ❌ ejen ✔ 
  61. murtabak❌martabak✔ 
Akhir kata, pembaca sudah pasti akan berasa pelik akan perkataan yang telah disenaraikan seperti di atas. Namun, perkataan yang kita berasa pelik itulah sebenarnya merupakan ejaan yang betul mengikut Kamus Dewan Edisi ke-4. Jadi, betulkan yang salah dan biasakan yang betul.

Sunday, 13 August 2017

Trak Toyota Hilux dan Ford Ranger kenderaan paling laris di Australia !


Dalam laporan yang dihantar oleh Google berkenaan Trak Ford Ranger yang saya terima hari ini, ada maklumat berkenaan kejutan terhadap jumlah kenderaan paling banyak terjual di Australia.

Ramai yang terkejut bila melihat jumlah jualan kenderaan paling banyak terjual di Australia dikuasai oleh Trak atau pickup pacuan 4 roda Toyota Hilux dan Ford Ranger. Mengatasi jumlah jualan kenderaan biasa yang lain.

Beberapa tahu sebelum ini, kenderaan yang banyak terjual dikuasai oleh kenderaan kompak yang menjanjikan penjimatan minyak. Sekarang semua itu dah terbalik nampaknya.

Kat Malaysia juga jumlah jualan kenderaan pacuan 4 roda juga meningkat naik. Boleh nampak ketara jumlah kenderaan pacuan 4 roda seperti Toyota Hilix, Ford Ranger. Isuzu D-Max, Chevlolet Colorado, Mitsubishi Triton dan lain-lain lagi.

Kenapa Toyota Hilux dan Ford Ranger jadi pilihan

Bagi pengguna, terutamanya orang lelaki, walau apapun citarasa kenderaan yang anda ada, asasnya sudah tentu kenderaan yang lebih besar itu lebih baik.

Tapi satu ketika dahulu, kenderaan besar datang bersama dengan kos minyak yang juga besar. Bila difikirkan perkara itu, maka kereta atau kenderaan kecil menjadi pilihan.

Tapi sekarang dah tak macam tu lagi.

Teknologi yang ada membuatkan kenderaan besar macam Hilux atau Ford Ranger datang bersama dengan penjimatan kos tenaga.

Bukan saja jimat tenaga, masuk dalam Hilux atau Ford Rager dan duduk samada di kerusi pemandu atau kerusi penumpang kat belakang, anda rasa macam duduk dalam kereta biasa yang selesa lengkap dengan semua keperluan yang anda mahu seperti dalam kereta biasa.

Anda boleh gunakan Toyota Hilux untuk bawa daging lembu pi jual kat pasar sebelah paginya. Letak kat belakang berapa puluh kilopun tak apa. Kemudian sebelah petangnya anda boleh bawa seisi keluarga pergi berjalan ke pusat bandar ronda-ronda jalan-jalan cari makan.

Nak bawa kambing pun boleh kat belakang Hilux atau Ford Ranger tu. Nak pakai untuk urusan cari makan dengan kerja yang berat dan dalam masa yang sama boleh jadi kenderaan keluarga yang selesa.

Toyota Hilux nampak gagah

Baru-baru ini saya bawa keluarga pergi berjalan naik Toyota Hilux yang saya ada. Dah lama tak jalan satu keluarga naik Hilux ni. Bila baru selesai pergi servis kat Toyota Servis centre, mereka siap cuci kereta termasuklah cuci enjin sekali.

Saya buat major servis termasuk sekali dengan servis aircond, tukar brek, tukar bateri dan lain-lain lagi yang perlu untuk jadikan semuanya tip top. Habis dalam RM2,300 !.

Bila dah buat semua tu, bersemangatlah sikit nak pakai. Bila parkir, saya renung sikit dari luar Toyota Hilux tu. Duduk kat depan kereta itu sambil tengok satu persatu rupa bentuk Toyota Hilux yang baru dicuci dan diselanggara mahal tu.

Baru saya perasa rupanya menarik. Nampak besar, cantik dan paling penting kelihatan amat gagah. Macam yang saya kata, lelaki tetap akan suka benda-benda besar. Lagi besar lagi bagus.

Itu belum lagi Ford Ranger. Dari segi rupa bentuk dan kegagahan, memang saya akui Ford Ranger jauh lebih menarik berbanding Toyota Hilux. Tapi bersyukur dengan apa yang ada sebab dah beli Hilux baru terperasan Ford Ranger lebih mengancam. Masa tu tak boleh nak tunggu lama, jadi Hilux menepati keperluan tak payah nak tunggu tu.

Tengok gambar yang saya paparkan kat atas tu. Ford Ranger yang dah dibuat sedikit Tuned Up di Eropah dari segi penampilan dan juga kuasa kat enjin. Menarik bukan ! sebab itu orang muda yang suka aktiviti kembara suka pakai Ford Ranger ni.

Friday, 11 August 2017

Tok Mat Janggut Lahar Yooi tak kisah diwartakan ajaran sesat

Kisah pertembungan antara ilmuan agama yang bergelar Ustaz dan sebelah pihak lagi bergelar Tok Mat Janggut jadi tular baru-baru ini.

Ustaz datang nak berbahas kebenaran dengan Tok Mat Janggut dan tak sabar-sabar nak hukumkan bahawa Tok Mat Janggut sesat dan tak cukup ilmu untuk nak faham ilmu.

Saya tengok juga video itu sebab depa cakap bahasa melayu logat tempat saya. Memang patutupun logat sama sebab kejadian dikatakan berlaku kat Lahaq Yooi. Tak jauh dah dari rumah saya kat kampung tu.

Tapi tak pernah pulak saya dengar pasal Tok Mat Janggut tu selama duduk kat kampung dan selalu balik kampung selama ini. Mungkin balik sekejap sekejap saja jadi tak sempat nak dapat dakwah ajakan dari para murid Tok Mat Janggut.

Apa sebab Tok Mat Janggut sesat

Majlis agama Pulau Pinang dah wartakan ajaran Tok Mat Janggut ini sebagai sesat. Saya cuba cari kat dalam portal Jabatan Mufti pasal fatwa sesat yang telah diwartakan tapi tak jumpa pulak. Cuma jumpa soalan dari warga Pulau Pinang yang risau pasal suaminya dah ikut ajaran Tok Mat Janggut ini.

Berikut soalan yang siisteri itu tanya pada jabatan mufti Pulau Pinang:

Ajaran Tok Mat Janggut
Assalamualaikum..
sy nak tanya pasal ajaran tok mat janggut. sy dah jumpa kat e fatwa ajaran tok mat janggut sesat tetapi x secara detail. cuna bagitau sesat. untuk pengetahuan pihak tuan/ puan, suami sy ikut ajaran tersebut.

sy dah nasihat dia ajaran tu dah dikategorikan sesat tapi dia x dengar. dia ckp x sesat. apa yg jelas sejak dia join ajaran tersebut, solat dia dah tak betul. senasa solat kepala terangguk anggguk. baca terlalu laju. solat lewat waktu. bulan posa aritu dia sahur pukul 6.15 lepas azan subuh.

saya dah jumpa kitab ajaran tersebut. tlg saya. saya risau tentang status hubungan kami.

Ini jawapan dari Jabatan Mufti
Waalaikumussalam wbt

Ajaran tok Mat Janggut ini didapati menyeleweng kerana ia membawa kekeliruan kepada masyarakat dan bercanggah dengan pendekatan ulamak yang menyatakan, untuk mengenal Allah s.w.t mestilah mengikut tahap kemampuan masing- masing.

Sebagai isteri, puan perlu terus bersabar dan sentiasa berdoa agar diberikan hidayah kepada suami oleh s.w.t.

Puan boleh berhubung dengan jabatan ini untuk mendapatkan maklumat lanjut berhubung ajaran ini.

Video Tok Mat Janggut

Bila cari pasal Tok Mat Janggut itu, saya jumpa lulak rakaman Tok Mat Janggut tengah terangkan pasal ajarannya diwartakan sebagai sesat.

Tak pasti pulak samada para pendengarnya itu merupakan anak-anak muridnya atau kawan-kawan kampung. Tapi nampaknya ada hilai ketawa setiap kali Tok Mat Janggut ada cuba buat lawak sedikit. Ertinya mereka mungkin dah saling kenal dan saling percaya antara satu dengan yang lain.

Boleh tonton apa yang Tok Mat Janggut sebut pasal ajaranya dah sesat kat bawah ni:

Tok Mat Janggut from afielin nuha on Vimeo.

Tok Mat Janggut tak takut

Yang jepasnya dia berkata tak takut lansung dengan warta tersebut. Sebab dia dah dipesan oleh kedua-dua tok gurunya bahawa apa ilmu yang dia bawa itu pasti akan mendapat tentangan.

Sama macam semua 25 para rasul dahulu yang dikecam dan ditolak oleh umat mereka yang sedang didakwah. Itulah yang Tok Mat Percaya dengan yakin nampaknya.

Tapi yang tak berapa sedap sikit di dengar adalah apabila dia gelar pegawai agama negeri Pulau Pinang sebagai Dajai !

Tak berapa seronok nak dengar dari mulut Tok Mat Janggut. Keras sangat tu sampai hangpa panggil mereka dajai.

Ustaz lawan Tok Mat Janggut

Ini pula video yang dikatakan soal jawab antara ustaz (katanya 2 orang) dengan Tok Mat Janggut. Rakaman berkemungkinan dibuat oleh team ustaz sebab ianya datang dari tempat suara yang dikatakan ustaz itu.

Sekali dengar soal jawab antara mereka tidak dijalankan dalam suasana untuk saling memahami. Ia lebih kepada satu proses utusan ustaz mahu membuktikan bahawa Tok Mat Janggut bersalah.

Tok Mat Janggut pula kelihatan tidak dapat mengawal emosinya. Dia kelihatan seperti seorang yang tidak ada daya kesabaran yang tinggi dan tidak bersedia untk menerima kritikan atau cabaran soalan.

Sebab itu sampai dia sebut tak kisah sekalipun geng ustaz kata dia akan masuk ke neraka. Dan eng ustaz pula terus je bila Tok Mat Janggut kata begitu. Mereka kelihatan macam dah tak tahu nak buat apa lagi dan serang kenyataan tak apa masuk neraka itu pulak.

Tok Mat Janggut selepas itu nampaknya menunggu untuk geng Ustaz mencampakkannya masuk neraka tapi tiada apa-apa yang berlaku.

Secara peribadi, saya tak berapa nak faham perbualan mereka yang kedengaran seperti sedang berbicata dengan menggunakan ayat dan perkataan melayu tua. Ayat seperti, 'Tok Mat tak dak alat untuk memahami ilmu...' itu bagi saya merupakan ayat Melayu lama yang orang tak berapa cerdik macam saya boleh faham sangat.

Apa yang dimaksudkan alat untuk memahami ilmu itu tak berapa nak saya faham. Mungkin Tok Mat Faham. Tapi dari perbualan kat video nampak macam Tok Mat juga tak berapa nak faham. Tok Mat kata semuanya berdasarkan kitab, dan para ustaz itu pulak terus serang bertubi-tubi dan ancam orang tua itu dengan api neraka.

Lepas itu ustaz ingatkan orang tua itu jangan dok cuba nak ajaq orang kalau tak ada alat untuk memahami ilmu. Sekali lagi alat untuk memahami ilmu digunakan. Mungkin itu ayat power di kalangan alim ulama Kedah untuk diguna pakai, tak berapa pasti le pulak.

Bagaimana nak halang Tok Mat mengajar

Untuk halang Tok Mat mengajar lebih sukar jika berikan arahan terus hanya pada Tok Mat. Selagi ada orang datang nak belajar dengan Tok Mat, selagi itulah orang tua itu akan mengajar.

Oleh itu para ustaz perlu jumpa para pengikut Tok Mat untk yakinkan pada mereka semua apa yang tak kena dengan ilmu dan ajaran Tok Mat. Jika para ustaz pandai, maka pengikut tok mat tentu akan tinggalkan tok mat.

Thursday, 10 August 2017

Sebab apa pihak Majlis perbandaran tak kutip bekas plastik terbuang kat taman

Cuba tengok betul-betul gambar kat atas tu. Gambar seekor nyamuk yang perutnya sedang kembung besar merah menyala hisap darah mangsanya. Mungkin mangsa itu adalah anda sendiri. Mungkin juga mangsa itu sedang tidur tak sedar diri.

Adakah anda kenal nyamuk jenis apa yang sedang seronok hisap darah tu? Cuba berterus terang dengan jujur apa yang anda fikir sebaik saja tengok gambar nyamuk berbepang putih tu.

Takut?

Rimas?

Tak ada rasa apa-apa?

Kalau tak ada rasa apa-apa barang kali anda tak kenal nyamuk jenis apa kat gambar tu. Kalau tak kenal, memang amat malang sekali buat negara Malaysia. Ada rakyatnya yang tak ada ambil perhatian lansung terhadap masalah besar yang sedang menimpa negara.

Nyamuk hisap darah yang membunuh

Memang banyak masalah besar yang sedang berkecamuk kat negara kita. Sampai Sultan Perakpun ada sebut cabaran besar yang sedang melanda rakyat Malaysia. Begitu juga TMJ yang jadi amat glamor bila sering bangkitkan isu kecelaruan negara di media dosial.

Bila sebut negara sedang berkecamuk, ramai yang bayangkan suasana politik dalam negara. Masalah besar yang sedang melanda Malaysia di mata orang politik adalah MO1. Tak lain dan tak bukan perdana menteri Malaysia yang paling cool pernah wujud dalam sejarah negara Malaysia.

Ramai kata PM yang ada sekarang kuat cekit darah rakyat Malaysia. Semua orang megeluh kos sara hidup yang meningkat. Ramai peniaga yang megeluh hasil perniagaan yang amat merosot. Banyak kedai tutup. Banyak kilang lari ke negara lain dan ekonomi tak berapa menyeronokkan.

Laporan seluruh dunia mengata kat negara kita sedang dikuasai oleh kerajaan kleptokrasi. Kerajaan yang menipu rakyat dan kaut keuntungan untuk peribadi dengan kuasa yang ada pada mereka.

Semua itu betul juga tapi macam manapun kerajaan kleptokrasi cekik darah rakyat Malaysia, ia tidaklah semerbahaya nyamuk Aedes yang hisap darah rakyat Malaysia. Nyamuk Aedes hisap darah dan boleh bunuh orang juga.

Kalau anda semua bencikan MO1 dan kerajaan kleptokrasinya, anda juga perlu lebih benci dan takut lagi kepada nyamuk Aedes.

Tapi itu tak berlaku kat negara kita. Rakyat tak berapa prihatin sangat dengan wabak demam denggi sedangkan untuk kawal masalah denggi bukanlah satu perkara yang sukar berbanding nak jatuhkan kerajaan Kleptokrasi yang ada sekarang.

Jangan buang bekas plastik kat taman

Semua tentu ingat kempen yang kerajaan buat satu masa lalu berbunyi, "Tiada aedes, tiada Denggi!".

Itu kenyataan yang amat betul dan tepat sebab yang dok bawa demam denggi mai kat kita adalah nyamuk Aedes. Kalau kita hapuskan atau kurangkan populasi dan pembiakan nyamuk aedes, masalah denggi akan sekali gus dapat dikurangkan ke tahap yang amat rendah.

Macam mana nak kawal pembiakan nyamuk aedes?

Ini amat mudah untuk dilakukan. Malah lebih mudah berbanding nak jatuhkan MO1 macam yang saya kat tadi. Selain dari fogging dan larvasiding yang memang sedang giat dijalankan oleh pihak yang berwajib, rakyat boleh mainkan peranan mereka yang amat mudah.

Rakyat hanya perlu prihatin dan jangan buang sampah merata yang berpotensi menakungkan air. Sampah yang boleh takung air adalah seperti plastik, bekas polistrin, bekas air tin dan lain-lain seumpama dengannya.

Awat itupun tak boleh ke?

Bila nak jatuhkan MO1 ajak berdemo bukan main bersemangat. Siap takbir, siap laung reformasi punyalah kuat. Tapi lempaq botoi, lempaq plastik sana sini selamba dia saja. Bukan susahpun kan. Orang kuat semangat politik tentu mudah sangat untuk tak buangsampah merata.

Kenapa orang India suka mabuk

Tapi perlu diakui kadangkala ada kutu berahak yang tak ada akai perut. Kewarasan akai tak ada sebab akal telah dikuasai oleh air todi. Ini memang ada selalu berlaku kat taman-taman di pusat bandar. Terutamanya taman yang ada ramai pendudk berbangsa India.

Saya pun tak faham sangat kenapa bila ada ramai orang India, maka akan ada banyak kes orang mabuk minum todi. Kenapa orang India dikaitkan dengan aktiviti mabuk arak telan alkohol, minum samsu haram dan sebagainya.

Apa yang tak kena dengan orang India agaknya?

Apakah memang budaya orang India kaki mabuk? saya yakin tak macam tu. Atau orang India ramai yang kerja buruh, kerja kuat dan mahu lupakan rasa sakit badan maka mereka minum todi. Rasanya tak juga begitu sebab kebanyakan kerja buruh kasar dan diambil alih oleh orang Indonesia, Bangla dan lain-lain bangsa pendatang.

Tapi macam tulah yang berlaku kat taman tempat duduk saya. Bila malam minggu, penuh tin kosong, plastik, botol arak dan lain-lain lagi bergelimpangan kat taman permainan. Mereka berpesta kat atas padang tu tengah malam sampai pagi bermabuk-mabukkan.

Nak tegur memang takut sebab masing-masing punya perut boroi yang amat besar dan nampak macam kuat sangat. Dah lah besar, mabuk pulak. Nanti sia-sia saja kena balun dengan India mabuk. Maka tak dapatlah nak buat apa-apa.

Bila dah banyak sampah kadang kala saya sendiri akan ambil kutip dan buang pada tempat yang betul. Itu bila ada kesempatan dan terjumpa kes sampah terbuang dengan terang dan nyata. Tapi tak bolehlah nak buat sepanjang masa. Nanti orang panggil saya Mat Bangla kontraktor sub kutip sampah pulak.

Kenapa majlis perbandaran tak kutip plastik

Kat situlah masalah yang berlaku.

Pihak majlis ada lantik konraktor untuk bersihkan kawasan taman. Mereka buang sampah dari tong sampah penduduk secara rutin.

Ada juga kontraktor yang kerja mereka bersihkan longkang. Potong rumput, potong pokok kayu dan lain-lain sebagainya. Untuk pastikan taman dalam keadaan bersih dan penduduknya sejahtera. Memang itupun kerja pihak Malis dan rakyat bukannya dapat semuatu percuma. Ada cukai pintu yang dibayar untuk pihak majlis.

Yang peliknya, kedua-dua jenis kontraktor itu tak akan ambil peduli kalau ada sampah seperti beg plastik, tng bekas plastik, tog tin dan lain-lain lagi jenis sampah yang berterabut kat atas padang permainan.

Begitu juga mereka tak akan peduli pada semua benda itu kalau ada terselit kat tepi jalan atau tepi longkang kat taman perumahan. Bila ditanya, pekerja kontraktor akan jawab mudah saja,
"Itu bukan kerja saya!"
Memang itulah jawapannya. Jika mereka buat kerja landskap, mereka tak akan ambil peduli pada semua benda selain dari yang ada kaitan dengan pokok dan daun serta batang. Kalau mereka buat kerja kosongkan tong sampah penduduk, mereka tak akan kosongkan sampah berterabur kat atas atau tepi jalan atau atas padang.

Awat pihak majlis tak boleh perhatikan benda itu ka?

Bukan semua orang yang akan buat sampah merata macam tu, tapi di mana-mana saja tempat pasti akan ada individu sorang dua yang pekak badak dan perangai macam India mabuk kat atas tu yang buang sampah ikut suka hati.

Kalau orang ramai ada kuasa untuk tangkap mereka yang buat sampah berkecamuk dan pukul sampai lembik tentu jauh lebih mudah untuk benteras kekotoran. Tapi itu tak ada dalam kuasa orang ramai. Jadi pihak majlis perlu buat sesuatu.

Wednesday, 9 August 2017

Macam mana rasa naik kereta Grab buat kali pertama di Shah Alam

Majoriti penduduk Malaysia terutamanya yang tinggal di kawasan bandar tentu dah maklum sangat dengan satu syarikat yang dinamakan sebagai Grab. Iklan kewujudan khidmat teksi Grab ini akan dipasang di merata tempat sekitar jalan utama setiap kali Grab baru masuk ke kawasan baru.

Saya memang dah lama muat turun aplikasi Garab ini ke dalam iPhone tapi tak pernah sekalipun cuba nak guna perkhidmatan Grab sebab lebih biasa guna kenderaan sendiri untuk ke mana sahaja.

Semalam, aplikasi Grab ini telah berjaya dipecahkan daranya buat kali pertama apabila saya terpaksa mencubanya untuk pertama kali.

Asal usul Kereta Grab

Masa nak pakai semalam, saya klik pada ikon Grab lama tapi malangnya maklumat menyatakan bahawa aplikasi itu dah tidak diguna pakai lagi. Sekarang dah ada aplikasi terbaru yang perlu saya muat turun semula.

Nampaknya telah berlaku satu lagi perubahan yang lebih baik terhadap perkhidmatan Grab.

Grab ini bermula pada bulan Jun tahun 2012 dengan menggunakan nama asalnya MyTeksi. Perlancaran aplikasi MyTeksi ini dibuat kali pertama sebagai satu permulaan dan percubaan untuk menyelesaikan masalah perkhidmatan teksi di Malaysia.

Semua aplikasi tersebut dilancarkan di bawah syarikat bernama MyTeksi Sdn Bhd. Masa mula dilancarkan dulu memang saya perasan ada banyak iklan yang memaparkan logo MyTeksi ini kat belakang kenderaan teksi. Memang ianya dilancarkan khas untuk para pemandu teksi masa itu.

Masa mula nak perkenalkan kegunaan aplikasi MyTeksi kepada para pemandu teksi memang amat susah. Kebanyakan pemandu teksi masih tak biasa dengan penggunaan teknologi untuk memajukan lagi perkhidmatan mereka.

Untuk guna aolikasi MyTeksi, pemandu teksi perlu ada telefon pintar sebab semua tempahan akan berlaku melalui telefon pintar. Maklumat tentang keberadaan teksi sentiasa di kemas kini dengan sistem GPS. Itu membuatkan khidmat teksi menjadi lebih cekap dan lancar serta mudah.

Tapi atas daya usaha yang gigih mereka berjaya juga meyakinkan ramai pemandu teksi untuk gunakan aplikasi MyTeksi. Masa mula dahulu syarikat itu tak ada pejabat atau pusat operasi. Jadi mereka terpaksa yakinkan pemandu teksi secara berdepan dari satu kedai mamak ke kedai mamak yang lain.

Sekarang MyTeksi dah bertukar jadi Grab dan mereka dah meluas pasaran ke 6 negara di sekitar ais tenggara. Begitulah hebatnya perkembangan syarikat itu yang ditubuhkan oleh cucu kepada pengasas bersama Tan Chong Motor Holding Berhad. Tan merupakan pelajar lulusan Harward Business School.

Sekarang Grab bukan saja menawarkan khidmat teksi, tapi juga kereta biasa yang dimiliki oleh pemilik yang guna khidmat aplikasi Grab untuk buat duit.

Kali pertama guna khidmat Teksi Grab

Semalam saya cuba buat kali pertama guna kereta Grab. Saya main tekan saja aplikasi Grab itu dan sebaik saja buka dan daftarkan semua maklumat telefon pintar saya, aplikasi itu terus kesan lokasi di mana saya berada.

Saya masukkan destinasi ke mana saya nak pergi dan dalam masa tak sampai beberapa saat, saya mendapat maklumat sebah kereta sedang bergerak menuju ke tempat saya berada. Dia bagi nombor kenderaan dan jenisnya termasuk nama pemandunya.

Tak sampai beberapa minit, saya dapat mesej dari aplikasi itu. Pemandu teksi beritahu dia dah sampai kat alamat saya dan tanya saya kat mana sebetulnya. Saya berikan maklumat sebelah kedai hardware dan dia terus muncul.

Sebuah kereta MyVi silver di pandu oleh seorang pemuda berbangsa cina.

Saya masuk dan dia perkenalkan namanya sebagai Yong. Dia nampaknya begitu ramah dan fasih cakap Melayu dengan telo cina. Saya duduk kat kerusi depan dan dia tunjukkan sambungan wayar telefon jika saya nak charge telefon pintar saya.

Mudahnya Grab dengan teknologi GPS

Saya tak perlu nak beritahu apa-apa pada Yong. Masuk saja dia terus jalan dengan berpandukan telefon pintar terselit kat atas dashboardnya. Dia ikut saja arahan kiri dan kanan dari telefon itu sambil melayan pertanyaan dari saya.

Saya tanya dah berapa lama dia bawa kereta Grab ini?

Dia kata baru 3 bulan. Dia buat secara sepenuh masa untuk tambah pendapatan. Dia sebenarnya punya sebuah kedai runcit di Klang. Setelah lama bertahan uruskan sepenuh masa kedai runcit tersebut, dia terpaksa tinggalkan urusan harian kedi itu pada kedua ibubapanya yang dah tua.

Bisnes amat mencabar sekarang. Kalau nak harapkan kedai runcit saja tak cukup untuk sara kedua ibubapanya yang dah tua dan isterinya yang baru dikahwini tak sampai setahun. Kahwin banyak pakai duit. Lepas ini nak dapat anak akan kena pakai duit lagi. Dia perlu cari jalan untuk tambah pendapatan.

Berapa pendapatan bawa kereta Grab

Bila saya tanya berapa banyak dia dapat sebulan, dia gelak saja dan kata boleh tahan tapi tak berapa banyak sangat. Kalau dahulu masa mula orang awal buat Grab car ini, mereka boleh bawa balik dalam lingkungan RM20 ribu sebulan.

Sekarang dah hampir mustahil untuk jana sebanyak itu sebab sudah terlalu ramai orang yang jadi pemandu kereta Grab. Dalam skrin telefon nya saja ada lebih dari 10 buah kereta sedang berlegar-legar mencari penumpang. Itu satu persaingan yang amat sengit kata Yong.

Dia tak pasti samada bulan ini dia mampu dapat lebihan yang berbaloi hasil dari menjadi pemandu kereta Grab. Kereta banyak digunakan, bawa bermacam ragam manusia. Paling teruk kata Yong adalah bila dia bawa penumpang lebih dari seorang yang saiz badan mereka macam badak sumbu. Habis tenggelam spring kereta. Itu akan tingkatkan kos selengaraannya, rungut Yong.

Saya naik dari pejabat kat U2 Shah Alam menuju ke seksyen 15 Shah Alam. Pergi ke Toyota servis centre ambil kereta yang saya hantar servis kat sana. Cepat pantas dan selesa perjalanan dalam pukul 4.30 petang itu. Kosnya hanya RM11 sahaja dan resit dihantar terus ke email saya.

"Jangan lupa berikan rating 5 bintang ya encik!", pesan Yong sebaik saja saya keluar dari keretanya. Memang menarik pengalaman semalam. Saya terfikir betapa mencabarnya kehidupan anak-anak muda sekarang untuk sara kehidupan mereka.

Cabaran berlaku pada semua orang. Cuma bagaimana cabaran itu diatasi sudah tentu amat berbeza. Samada anda Cina, Melayu atau India atau apa saja bangsa, cabaran tetap ada. Rajin atau tidak saja menentukan samada anda tewas atau berjaya.

Monday, 7 August 2017

10 cara bagi rumah sejuk tanpa perlu pasang alat pendingin hawa

Macam mana nak jadikan rumah anda sejuk?

Cara paling mudah adalah dengan pasang alat pendingin hawa. Walaupun boleh dikatakan alat pendingin hawa atau biasa kita panggil aircond saja, dah jadi perkara asas yang semua orang ada kat rumah-rumah di pusat dandar ini, tapi ianya tetap jadi barang mewah kepada sebahagian besar penduduk Malaysia.

Nak pasang alat pendingin hawa saja dah telan belanja. Paling busuk RM1000 akan habis untuk satu unit. Kalau rumah ada 3 bilik, dah nak kena pasang 3 unit. Takkan nak biar bilik mak bapak saja ada aircond dan anak-anak tak ada. Kejam ler pulak macam tu.

Rumah kayu tradisi tak perlu aircond

Kalau rumah kayu berlantai dan berdindingkan papan kat kampung, ikut tradisi pembuatan rumah tradisi Melayu, tepi bendang pulak tu, tak payah nak pasang aircond. Suasana nyaman kampung dengan aliran angin yang sepoi-sepoi bahasa boleh buat terlentuk lena dengan mudah.

Tapi mana ada rumah papan konsep tradisi Melayu kat tengah bandar ni. Rumah dengan dinding banyak tingkap, ada banyak luang laluan udara termasuklah pada lantai kayu yang arang memang tak dibuat orang lagi kat bandar. Malah kat kampungpun orang dah mula lupakan rumah tradisi yang terbukti lebih sesuai dengan cuaca negara kita.

Kalau buat kat bandar rumah macam itu, jenuh nak halang orang mengendap.

Padah tiru rumah orang barat

Kita dah beralih ikut rumah orang barat yang diperbuat daripada batu dan simen. Rumah teres kat bandar hanya ada dua pintu. Satu kat depan dan satu lagi pintu kat belakang. Bilik ada 3 atau 4 sahaja dengan pansung tak ada tingkap pada dinding tepi rumah.

Macam mana nak ada tingkap kat dinding tepi, dinding tu kita kongsikan dengan rumah jiran.

Semua itu membuatkan rumah kita sekarang lansung tak mesra alam. Tak sesuai dengan suasana dan cuaca negara kita. Kalau nakkan rumah yang mesra alam, sejuk dan nyaman, kena cari duit banyak juta-juta baru layak memilikinya. Kalau setakat gaji isi rumah RM10 ribu, anak pula 5 orang, masih tak lepas hidup. Masih tahap kais pagi makan pagi dan kais petang makan petang.

Majoriti besar orang kita terpaksa berpuas hati duduk kat rumah teres, berkongsikan dinding dengan jiran dan tak ada banyak ruang udara masuk ke dalam rumah. Rumah panas dan sempit dan kalau tak tahan panas kena pasang aircond.

10 cara bagi rumah sejuk

Bagi yang tak ada duit perlu cari pendekatan lain selain dari pasang aircond. Jadi boleh cuba 10 pendekatan ini untuk jadikan rumah sejuk tanpa perlu pasang alat pendingin hawa.

  1. Tutup tingkap dan pintu - jangan benarkan udara panas masuk ke dalam rumah ketika waktu panas antara pukul 11 pagi ke 4 petang. Kalau boleh pasang lapiran pantulan yang boleh pantulkan cahaya terik pada cermin tingkap kat rumah.
  2. Pasang penghadang kat balkoni dan tingkap - Jika rumah ada balkoni pasang penghadang dari buluh atau rotan atau material lain untuk menapis terjahan cahaya dan haba masuk ke rumah. Waktu panas terik turunkan penghadang tersebut. Pasang tirai dari kain kapas yang agak tebal yang sesuai yang boleh menghalang cahaya terik masuk ke dalam rumah.
  3. Pilih cat yang sesuai - Ilmu sains mudah yang kita dah belajar. Warna gelap serap haba dan warna cerah pantulkan haba. Jadi jangan gatal cat warna gelap kat dinding luar rumah. Putih adalah warna pilihan. Kat dalam rumah pula cat dengan warna yang sejuk seperti biru lembut atau hijau lembut atau lain-lain warna yang sejuk.
  4. Pilih bahan lantai yang sejuk - lantai sejuk paling baik adalah dengan pasang tile. Kalau tak mampu, simen kosong saja dah sejuk. Tak perlu pasang lantai kayu lapik atas simen kat rumah. Memang nampak cantik, tapi kayu tu akan serap haba dan rumah akan jadi panas. Rumah kampung bertiang lainlah.
  5. Bela pokok di luar dan dalam rumah - pokok akan keluarkan oksigen dan bantu bersihkan udara. Bila ada pokok hidup dalam rumah, ini akan bantu segarkan ruang udara dalam rumah. Pokok kat luar rumah juga boleh redupkan suasana dengan menghalang cahaya panas masuk rumah. Walaupun ruang terbatas kat luar tu, kalau ada usaha tentu ada jalan untuk tanam pokok.
  6. Buat kolam air - Kreatif sikit untuk wujudkan kolam kecil atau hiasan dalaman yang bermain dengan aliran air. Bagi ada pancut dan pusaran air mengalir supaya suasana sejuk terhasil.
  7. Kosongkan rumah kemas - Rumah berselerak penuh dengan barang akan membuatkan suasana menjadi panas daripada biasa. Lapangkan rumah dan tak payah nak berhias dengan segala benda mak nenek yang tak perlu. Lagi lapang lagi baik aliran udara dalam rumah.
  8. Buka aliran angin bila dah tak panas - Bila cuaca dah redup segera buka pintu dan tingkap depan dan belakang rumah supaya aliran udara masuk dan keluar dengan mudah. Ini akan kekalkan kesegaran rumah sampai ke malam.
  9. Selitkan sedikit hasil seni yang sejuk - Pasang mozek macam bilik air kat tempat-tempat yang sesuai seperti dapur dan runag tamu. Letakkan juga hasil seni yang mempamerkan kesejukan. Minda memainkan peranan dalam merasakan suasana panas atau sejuk. Jika minda dapat mesej sejuk, maka badan akan terasa sejuk.
  10. Pilih lampu yang sesuai - Jangan pasang lampu jenis incandescent. Sebaliknya pasanglah lampu fluorescent. Lampu mentol biasa yang ada dawai tungsten kat dalamnya akan buatkan suasana terbakar panas. Jangan pasang lampu jenis macam tu.
Anda tak perlu tunggu susah tak ada duit baru nak buat semua 10 cara untuk sejukkan rumah di atas. Kalau ada duitpun tak perlu nak habiskan duit pasang aircond dan bayar harga letrik yang tinggi sekarang.

Selamat mencuba !

Saturday, 5 August 2017

Pemilik Ford Ranger ambil perhatian masalah tempat duduk belakang

Jika anda pemilik atau pengguna Ford Ranger T6 yang dikeluarkan antara 12 Januari 2012 hingga 3 November 2016, sila ambil perhatian. Anda perlu hantar semula Ford Ranger anda ke pusat servis Ford berhampiran untuk perbetulkan sedikit masalah teknikal yang boleh membahayakan penumpang belakang.

Saya nampak berita berkenaan masalah yang sedang dihadapi oleh kenderaan pickup jenis Ford Ranger T6 ini dalam blog Careta.my yang menyiarkan masalah teknikal ini. Selepas buat sedikit pencarian dalam google, saya terjumpa kes yang sama telah berlaku tahun lepas di Australia.

Masalah tempat duduk belakang tak kunci

Masalahnya adalah terhadap tempat duduk belakang bagi kenderaan pickup Ford Ranger Double Cab. Tempat duduk itu tidak lekat betul pada tempat kekuncinya. Ini membuatkan kerusi itu boleh terangkat ke depan jika berlaku hentian mengejut.

Kalau anda sedang bawa Ford Ranger itu dan tiba-tiba tekan brake untuk berhentikan secara mengejut, kerusi belakang itu akan terkeluar dari kedudukannya. Bayangkan jika anda bawa kanak-kanak atau orang berumur. Mereka akan tersadong ke depan dan boleh pecah hidung.

Segera betulkan di pusat servis Ford

Jika anda ada Ford Ranger T6 buatan tahun yang saya nyatakan kat atas tadi, sila segera pergi betulkan keadaan kekunci tempat duduk belakang kereta pickup anda itu. Hantar ke pusat servis Ford 3S yang berdekatan untuk mendapatkan khidmat pembetulan.

Selagi anda tak buat begitu, jangan bawa penumpang duduk kat belakang tempat duduk tu sebab ianya merbahaya jika ada apa-apa kejutan berlaku.

Menurut Ford, penggantian akan dilakukan secara percuma dan tidak mengambil masa yang lama untuk perbaiki. Masa yang diperlukan adalah kurang dari separuh hari.

Berapa unit Ford Ranger yang terlibat yang ada di jalan raya negara kita sekarang tidak pula diberitahu. Tapi saya yakin jumlahnya tentu banyak sebab Ford Ranger memang antara pickup yang mendapat sambutan hebat dari peminat pickup 4x4 di negara kita.

Friday, 4 August 2017

Bangunan Parlimen kena serang pepijat penghisap darah manusia

Kecoh apabila bangunan parlimen kena serang dek serangga Pepijat, penghisap darah manusia. Tapi jangan lompat lagi.

Bukan bangunan parlimen kat negara kita Malaysia. Bangunan parlimen yang dimaksudkan adalah di Palace of Westminster di United Kingdom. Laporan dari portal Mirror melaporkannya kat sini.

Pepijat adalah salah satu makhluk yang dpanggil sebagai Pest dalam Bahasa Inggeris. Tak ada perkataan itu dalam Bahasa Malaysia satu perkataan. Biasanya kita panggil Pest sebagai serangga dan makhluk perosak. Agak panjang untuk diterjemahkan dari Bahasa Inggeris yang hanya guna pakai satu perkataan sahaja.

Kalau sebut perkataan Pest dalam Bahasa Inggeris, ia boleh saja membawa maksud apa saja makhluk yang tidak diingini berada bersama kita. Jadi pokok atau rumput lumut boleh masuk dalam kategori pest. Burung, kucing atau anjing juga boleh jadi pest. Malah manusia juga boleh jadi pest jika kehadirannya mengganggu orang lain.

Lawak yang diperkatakan oleh ahli parlimen dari kejadian itu merujuk pada perkataan pest itu. Orang ramai biasanya anggap bangunan parlimen biasanya dipenuhi oleh Pest. Maksudnya mungkin orang anggap manusia yang duduk kat kerusi parlimen tu kebanyakannya adalah pest. Tetapi kali ini, bangunan parlimen benar-benar telah ada pest.

Bangunan parlimen Malaysia ada pepijat?

Apakah bangunan parlimen negara kita juga ada pepijat? tak dapat dipastikan sebab tak ada lagi sebarang laporan yang kita dengar setakat ini.

Binatang pepijat kaki penghisap darah manusia memang tak ada lagi dalam bangunan parlimen kita di Kuala Lumpur tu. Tapi mungkin makhluk kaki penghisap duit rakyat memang ada kat dalam bangunan tu sekarang.

Makhluk kaki hisap duit rakyat sebenarnya jauh lebih teruk daripada makhluk kaki hisap darah manusia. Paling banyakpun pepijat hisap darah tak akan membuatkan orang ramai krus kering hilang darah.

Tapi makhluk yang hisap duit rakyat mampu membuatkan rakyat jadi kurus kering sebab tak tahan dengan kos sara hidup yang semakin mencabar sekarang. Cuba pergi ke pasar basah beli ikan kat tempat anda sekarang dan lihat berapa harga ikan kembung.

Ikan kembung tu makanan yang paling selesa buat orang kampung tak berada macam saya selama ini sebab harganya biasanya tak mahal sangat. Rasa ikan kembung yang lemak dan manis membuatkan ikan itu jadi pilihan dari dulu sampai sekarang.

Tapi kos ikan kembung sekarang dah melambung sampai sekilo RM16. Dulu kos ikan kembung berapa sangat harganya. tak sampaipun RM10. Bila kos ikan yang orang susah makan dah melambung macam tu, mana tak buat orang kampung kurus kering!.

Lontar keluar pest kat parlimen Malaysia

Kalau nak hapuskan pepijat biasanya kita boleh panggil syarikat kawalan serangga dan makhluk perosak. Mereka datang buat semburan racun, habis semua pest seperti pepijat atau lain-lain mati.

Tapi kalau nak hapuskan pest yang hisap duit rakyat tak boleh panggil syarikat pest control. Ini kena pilihanraya baru boleh selesai. Itupun jika rakyat sedar diri untuk membuat pilihan yang betul dengan tidak melantik pest hisap duit memagang kerajaan Malaysia.

Itu satu kerja berat sebenarnya. Masing-masing punya pendapat mereka sendiri siapa sebenarnya pest kat dalam parlimen Malaysia.

Petua tradisional hilangkan masalah pepijat kat rumah

Apa petua untuk hilangkan masalah pepijat dengan menggunakan cara tradisional atau cara orang lama kat kampung dulu-dulu?

Biasanya bila ada masalah pepijat zaman sekarang ni, orang akan panggil syarikat pest control yang berhampiran sahaja untuk selesaikan masalah mereka. Syarikat pest control akan menggunakan cara yang berkesan menurut teknik biasa dalam industri tersebut.

Dalam industri pest control, cara paling popular adalah dengan menggunakan bahan kimia yang beracun. Itu cara yang mudah dalam menghapuskan masalah pepijat dan juga masalah serangga pengacau yang lain seperti lipas, semut dan lain-lain lagi.

Kelemahan hapuskan pepijat dengan bahan kimia

Pada satu ketika dahulu, di negara barat ada satu bahan kimia yang amat hebat dicipta untuk menyelesaikan masalah serangga termasuklah pepijat ini. Bahan kimia itu diberikan nama DDT.

Punyalah hebat racun tersebut sehingga ia berjaya menghapuskan terus masalah pepijat dan masalah serangga lain sampai hampir tak ada lagi. Tetapi malangnya racun itu amat hebat sampai kesannya berangkai kepada serangga lain dan makhluk lain juga yang tidak sepatutnya di bunuh.

Bahan kimia itu punya kesan berantai yang tak habis. Kalau serangga mati kena racun tersebut, lalu serangga itu dipatuk oleh burung untuk dijadikan makanan, kesan bahan kimia akan menyerap kepada burung itu pula. Itu masalah besar dalam sistem ekologi kita.

Disebabkan masalah itu, maka racun itu terpaksa di haramkan dari penggunaannya di seluruh dunia. Para pembuat racun terpaksa mencari alternatif lain yang lebih selamat.

Racun sekarang lebih selamat

Kepekaan orang ramai terhadap alam sekitar membuatkan teknologi membuat racun terpaksa mengambil kira semua faktor pencemaran sebelum memasarkan bahan racun mereka. Hasilnya, racun yang tak berapa power sangat berada di pasaran.

Kesan dari itu adalah kekebalan para serangga perosak terhadap jenis-jenis racun yang baru yang kurang berkuasa. Bila dah lama pakai, serangga lama kelamaan menjadi kebal dan racun itu dah jadi tak berapa berkesan lagi.

Para saintis terpaksa terus mencipta racun-racun baru lain yang belum dapat diadaptasi oleh serangga perosak. Sebab itu jenis-jenis racun sentiasa diperbaiki dari masa ke masa untuk mengatasi maslaah kekebalan serangga ini.

Kebanyakan racun yang biasa digunakan bagi membunuh pepijat menghadapi masalah yang sama. Ada kalanya racun yang digunakan tidak mendatangkan kesan pada pepijat. Itu antara masalah yang telah dikesan oleh para saintis dalam industri pest control ini.

Walau apapun, racun tetap racun. Kalau kena manusia sudah pasti mendatangkan kesan walaupun kesannya amat sedikit dan memakan masa yang lama untuk memberikan kemudaratan yang nyata. Jadi tak ramai orang yang suka pakai racun.

Hapuskan pepijat dengan guna haba

Sekarang, ada syarikat pest control yang memperkenalkan teknik menghapuskan masalah pepijat dengan menggunakan wap panas. Pepijat akan mati bila terkena haba yang melebihi 70 darjah celcius. Bukan saja pepijat dewasa yang mati, malah telur pepijatpun boleh mati jika terkena wap panas itu.

Cara ini lebih selamat dan amat berkesan sebab wap boleh pergi masuk ke celahan-celahan sempit yang kadang kala semburan racun tak boleh masuk.

Teknik wap panas amat selamat untuk digunakan. Bila rawatan wap dilakukan, tuan rumah boleh duduk sekali tengok bagaimana ia dilakukan. Selepas habis rawatan, semua barang boleh terus digunakan dengan selamat. Malah bau busuk juga akan hilang sebab ada bahan penyegar dicampur sekali dalam wap panas tersebut.

Masalahnya teknik wap panas itu kosnya agak mahal. Harga dalam pasaran untuk menggunakan teknik rawatan wap panas adalah dalam lingkungan RM700 ke RM1000 untuk sekali rawatan. Bagi yang tak ada masalah kewangan dan tak mahu buat sendiri untuk selesaikan masalah pepijat bolehlah cuba cara tersebut.

Jika anda berminat nak guna teknik wap panas, boleh hubungi syarikat Easelife Services Sdn Bhd. Telefon Puan Siti di nombor 012-2067357 untuk maklumat lanjut. Anda boleh minta diskaun dan tawaran istimewa untuk selesaikan masalah pepijat kat rumah anda sekarang.

Petua tradisional hilangkan masalah pepijat

Bagi yang ada banyak masa dan ada kekangan kewangan untuk upah syarikat bertauliah hapuskan masalah pepijat kat rumah, terpaksalah cuba cara tradisional ini.

  1. Jemur tilam dan bantal di tengah panas - Anda perlu rajin untuk jemus barang kat bilik tidur di panas terik matahari. Dengan cuaca yang amat panas itu, kalau letak kat atas zink, itu sudah cukup untuk jadikan pepijat kering mampu tak bermaya. Kalau boleh, semua perabut yang ada maslaah pepijat perlu dijemur juga tengah panas.
  2. Rendam pakaian dan kain kat air panas - Bila nak basuh baju, nak basuh cadar dan sarung tilam, elok rendam terlebih dahulu semua kain tersebut dalam air yang pans melebihi 70 darjah celcius. Ini boleh membunuh pepijat dan telurnya jika ada.
  3. Guna kulit durian - ada petua yang kata bau kulit buah durian boleh menghalau pepijat. Jadi ambil kulit durian letakkan kat bawah katil atau perabut yang anda rasa ada pepijat.
  4. Guna limau nipis - Jika anda tak tahan dengan bau buah durian, boleh cuba kulit limau nipis. Hiris limau nipis banyak-banyak dan letakkan kat tempat yang ada pepijat.
  5. Guna daun durian belanda - Ini juga petua orang lama yang dikatakan berkesan. Ambil daun durian belanda dan letakkan pada tempat yang ada pepijat.
  6. Guna batang serai - Anda juga boleh cuba batang serai yang telah ditumbuk pecah. Letakkan pada tempat yang ada pepijat seperti bawah katil dan bawah perabut atau bawah tilam yang ada pepijat.
  7. Guna kapur barus - Ini juga boleh dicuba sama juga macam barang tradisi yang lain. Ambil kapur barus dan taburkan pada tempat yang ada masalah pepijat. Tapi jika anda jenis seram teringat hantu, elok jangan cuba petua ini. Takut meracau ketika tidur.
  8. Guna bedak wangi - Ada juga yang berikan petua untuk letakkan bedak atau wangian lain kat tempat yang ada pepijat.
Cubalah petua-petua yang saya berikan kat atas tu dan jangan lupa kongsikan keberkesanannya kat ruang komen di bawah ini untuk para pembaca belajar.

Jika anda ada lagi petua tradisi lain juga boleh kongsikan kat ruang komen kat bawah. Moga semua pembaca dapat manfaat untuk selesaikan masalah pepijat mereka kat rumah.

Jika anda nak dapatkan khidmat Easelife Services Sdn Bhd menggunakan rawatan wap panas untuk bunuh pepijat kat rumah, sila telefon Puan Siti di nombor 012-2067357 untuk maklumat lanjut.

Tuesday, 1 August 2017

Facebook matikan robot AI mereka sebab robot mula reka bahasa mereka sendiri

Ini cerita menarik pasal robot atau mesin pintar yang dibuat oleh Facebook sebagai kajian. Robot pintar yang punya ciri-ciri AI (Artificial Intelligence) direka untuk membolehkan mereka bercakap dalam Bahasa Inggeris sesama mereka.

Dalam kajian yang sedang mereka lakukan, dua unit robot diarahkan untuk berbincang mencapai persetujuan pertukaran 3 barang iaitu, topi, bola dan buku antara mereka. Berikut adalah perbualan antara dua robot tersebut yang satu bernama Bob dan satu robot lagi bernama Alice:

Bob: i can i i everything else . . . . . . . . . . . . . . 
Alice: balls have zero to me to me to me to me to me to me to me to me to 
Bob: you i everything else . . . . . . . . . . . . . . 
Alice: balls have a ball to me to me to me to me to me to me to me 
Bob: i i can i i i everything else . . . . . . . . . . . . . . 
Alice: balls have a ball to me to me to me to me to me to me to me  
Bob: i . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 
Alice: balls have zero to me to me to me to me to me to me to me to me to 
Bob: you i i i i i everything else . . . . . . . . . . . . . . 
Alice: balls have 0 to me to me to me to me to me to me to me to me to 
Bob: you i i i everything else . . . . . . . . . . . . . . 
Alice: balls have zero to me to me to me to me to me to me to me to me to

Sekali baca, perbualan itu memang menggunakan perkataan Bahasa Inggeris. Tapi ayatnya macam tak masuk akal untuk difahami oleh manusia biasa. Kalau orang biasa bercakap macam itu, mungkin disebabkan ada masalah saraf pecah kat dalam kepala mereka.

Tapi menurut Facebook, perbualan itu walaupun manusia tak berapa nak faham, berjaya mencapai maksud berdasarkan matlamat yang diberikan oleh pengkaji untuk dicapai oleh kedua-dua robot tersebut. Mereka berjaya mencapai matlamat berbincang dan mencapai persetujuan dengan menggunakan bahasa mereka sendiri yang mungkin jauh lebih mudah bagi mereka.

Menurut pakar bahasa, ayat yang digunakan oleh kedua-dua robot itu punya pendekatan mereka yang tersendiri. Ia lebih mudah untuk robot berbincang dan ia mungkin satu bahasa yang jauh lebih praktikal sesama mereka.

Walau macam manapun, Facebook matikan kedua-dua robot itu dan tidak meneruskan kajian sebab ia lari daripada matlamat rekaan robot atau mesin yang mampu berinteraksi secara intelektual dengan manusia.

Robot mula cipta bahasa mereka sendiri

Selain dari Facebook, laporan mengatakan ada beberapa lagi robot yang punya keupayaan AI yang melakukan perkara yang serupa. Google umpamanya melalui pengalaman yang sama di mana robot AI mereka mula berkomunikasi sesama sendiri dengan mencipta bahasa yang hanya mereka sendiri yang faham.

Masalahnya manusia akan ambil masa yang lama untuk faham apa yang diperbualkan oleh para robot walaupun hasil dari perbincangan sesama robot itu berjaya memberikan kepada manusia yang menjaga mereka, apa yang manusia mahukan.

Fenomena itu mencetuskan perbincangan panjang sesama gergasi teknologi tentang kemungkinan robot bakal menjadi satu ancaman terhadap bangsa manusia itu sendiri.

Sekarang mereka hanya cipta bahasa mereka sendiri yang akan diguna pakai sesama mesin. Lepas ini mungkin mereka mula mencipta agenda mereka sendiri pula demi kepentingan para robot. Bila jadi macam itu, secara logiknya, robot akan anggap manusia sebagai satu masalah yang mengganggu para robot buat kerja demi mencapai matlamat yang mereka sendiri cipta.

Macam cerita terminator. Akhirnya robot mula set agenda untuk hapuskan bangsa manusia. Mereka mula ambil alih semua perantian elektronik, ubah suai sendiri, hidupkan sendiri AI untuk semua peralatan dan mula buat penjana kuasa untuk pastikan kesinambungan mereka

Mungkin itu yang Stephen Hawking maksudkan bila dia beri amaran bahaya manusia mula menjelajah dunia AI. Bukan Stephen Hawking saja berikan amaran, Elon Musk juga berikan amaran yang sama. Malah baru-baru ini Elon Musk herdik Mark Zuckerberg bahawa tokeh FB itu punya ilmu yang tidak mendalam terhadap dunia AI.

Dunia berubah dengan amat pantas sekarang

Membaca semua laporan teknologi dunia yang sedang berlaku di negara Barat amat merisaukan. Risau sebab semua perkembangan teknologi yang pantas berkembang itu dikuasai oleh orang Barat yang dianggap sebagai musuh kapiaq oleh orang Islam.

Dan orang Islam nampaknya macam tak ada jalan untuk kejar kemajuan yang direka oleh orang barat. Dalam keadaan umat Islam di seluruh dunia yang semakin lemah dan bertelagah sesama sendiri semakin rancak, agak sukar untuk menghalang apa saja kersakan yang boleh orang jahat lakukan.

Kalau bukan kerosakan yang mereka lakukan, tapi sebaliknya kebaikan kepada manusia, orang Islam masih juga akan rasa ketinggalan dan terasa semakin terpinggir. Rasa terpinggir itu akan membuatkan timbul rasa kecewa dan mula memberontak tak puas hati dan mendorong mereka buat kacau pulak kepada orang yang tak sealiran dengan kefahaman mereka.

Dalam perbualan di FB antara kawan maya yang saya ada, lebih banyak cerita pertelingkahan antara geng yang dilabel sebagai Wahabi bertembung dengan fahaman tradisi umat Islam di negara kita. Jika tak ada perbalahan dengan Wahabi, serangan menuju kepada Syiah pula. Kemudian beralih kepada geng sekular, kemudian geng Liberal. Macam mercun melayang ke sana sini saling tembak menembak.

Mungkin secara kebetulan kawan-kawan yang saya ada lebih cenderung dengan isu sebegitu berbanding isu yang lebih besar terhadap umat Islam keseluruhannya.

Yang peningnya adalah orang yang tak tak ada ilmu mendalam pasal agama seperti saya. Ada kawan pesan jangan nak pening sangat. Ikut saja pendapat para ulama yang muktabar dan tokoh-tokoh agama yang hebat kat negara kita. Pergi belajar, dengar dan taat.

Tapi nampaknya dalam dunia yang serba terbuka sekarang ini, kelihatan semua cerdik pandai agama berjaya pamerkan yang mereka punya pengikut yang ramai. Punyalah banyak pendapat yang boleh dijumpai dalam dunia serba terbuka sekarang ini.

Konsep dengar dan taat tanpa memerah akal yang Tuhan kurniakan bukanlah satu kerja mudah di zaman sekarang ini. Kalau zaman dulu, duduk kat Kubang Semang, 80% daripada maklumat dan ilmu agama datang dari alim ulama tempatan yang semua orang kenal. Pengaruh luar tak terjun masuk untuk mencabar keyakinan ahli khariah sangat. Kefahaman lebih terjaga dan semua orang rasa selesa dengar dan taat saja.

Tapi sekarang tak macam tu... apa nak buat agaknya?

Hey, we've just launched a new tips for small business blog. You'll like it - hidupringkas.com
Join Our Newsletter