Friday, 16 September 2016

10 jam tangan lasak yang boleh pakai di mana saja anda berada

Hasrat di hati nak tulis pasal jam tangan buatan Seiko yang bernama Credor. Tapi bila buat sedikit pencarian maklumat pasal jam tangan tersebut, terjumpa pulak maklumat pasal jam tangan lasak yang boleh dipakai dalam apa saja keadaan dan boleh dipakai di mana saja anda berada.

Sebelum itu, jam tangan Seiko yang dinamakan Credor tu, saya dapat maklumat asalnya daripada Tuan Mukhlis Ibrahim, yang rajin berikan komen kadang-kadang bila saya tulis pasal jam tangan. Minat pada jam tangan mungkin menjadi faktor utama membuatkan beliau rasa nak berkongsikan apa yang dia tahu. Terima kasih pada belau saya ucapkan. Bagi orang yang baru nak kenal dunia jam tangan ini, macam saya, komen sedemikian amatlah saya hargai.

Kita balik semula pasal jam tangan lasak yang menjadi tajuk utama kali ini. Jika anda seorang yang lasak duduk tak diam suka buat aktiviti sukar dan mencabar, artikel ini mungkin berguna untuk anda dalam bab jam tangan. Kalau nak diikutkan jenis jam tangan yang lasak dalam masa yang sama harganya amat berpatutan, G-Shock atau jam buatan Casio dah mencukupi untuk memenuhi keperluan jam tangan dalam aktiviti lasak anda.

Tetapi, jika anda rasa nak keluarkan duit banyak sikit sebab mampu, tentu jam tangan lasak yang boleh digunakan dalam apa aktiviti dan keadaan sekalipun juga di mana saja anda berada, boleh dipertimbangkan. Maknanya, anda boleh pakai jam tangan lasak ini bukan saja ketika pergi panjat gunung, terjun jurang, mandi jeram, masuk hutan dan sebagainya. Malah anda boleh pakai juga dan amat sesuaipun jika anda pergi makan kenduri dengan baju batik belia 4B, atau pergi mesyuarat ahli majlis perbandaran sekalipun. Dalam erti kata lain, jam tangan yang all rounder yang serba boleh dan tahan lasak.

10 jam tangan lasak all rounder

Berdasarkan maklumat yang saya petik dari sini, berikut disenaraikan 10 jam tangan lasak yang boleh dipakai di mana saja anda berada:

1. Breitling Aerospace Evo Titanium

Jam tangan jenama Breitling ni memang menjadi jenama kegemaran para pilot dan dah lamka kita kenal dengan jenama ni. Ada fungi macam-macam yang jam ini boleh buat seperti chronograph, countdown timer, alarm dan lain-lain semuanya hanya perlu dikawal dengan butang yang satu tu kat tepi. Jam ini juga berupaya menghantar isyarat kecemasan di mana saja anda berada di seluruh pelusuk dunia. Harganya dalam lingkungan RM18,000 saja.

2. Clerc CHYE-144 Hydroscaph Central Chronograph

Jam tangan lasak ini sesuai samada atas darat mahupun dalam air. Anda boleh pakai pakain menyelam dan selam sedalam 500 meter dengan jam tangan ini tanpa ada masalah. Untuk tekan butang chronograph juga mudah dengan rekaan butang istimewa yang tak masuk air. Jam tangan ini nampak cantik dan elegan sekali walaupun anda pakai ke majlis khas atau formal. Harganya lebih kurang RM31,800 sahaja

3. Victorinox INOX

Ini jam tangan yang amat mesra harga tetapi amat tahan lasak dan telah diuji segala kelasakannya. Dia telah diuji dengan direbus dalam air mendidih, diperam dalam ketul ais, dijatuhkan dari jurang yang berketinggian 33 kaki, dilenyet oleh kereta kebal dan 130 lagi ujian lasak lain. Semua ujian tersebut tidak dapat merosakkan jam tangan ini. Hebat nak mampuih !.

Tapi ada orang yang tak suka dengan logo yang ada pada jam tangan ini. Walau macam manapun, jam tangan ini memag dah biasa ada dalam pasaran negara kita dan memang menjadi kegemaran mereka yang sporty. Apa yang menarik harganya cuma RM2,100 saja !

4. Damasko DA37

Ini jam buatan Jerman yang mesra harga berbanding jam tangan lasak dan tahan lama yang lain. Bahannya diperbuat dari bahan unik yang amat tahan calar walaupun pada keluli casing jam tangan ini. Ia lebih direka khas untuk juruterbang, tapi masih boleh tahan masuk sedalam 100 meter bawah air. Harganya hanyalah dalam lingkungan RM5,100 saja

5. IWC Aquatimer La Cumbre Volcano Edition

Jam tangan ini merupakan antara jenama jam tangan mewah. Kelebihannya adalah dari segi tambahan bahan untuk membuatkan segala bahagian pada jam tangan ini lebih tahan dan lasak. Menurut pembuat jam tangan ini, jam ni susah nak rosak, mungkin sebab tu dia agak mahal. Harganya lebih kurang RM44,200 saja.

6. Rolex Deepsea D-Blue

Mungkin tak perlu diperkenalkan lagi jam tangan Rolex, semua orang kenal jenama itu yang merupakan antara jenama paling dikenalai di seluruh dunia. Anda tentu akan kata ini bukan jam tangan lasak, lebih banyak dilihat orang bergaya mewah dan santai memakainya ketika minum di Cafe Mewah.

Tapi sebenarnya jam tangan ini direka khas untuk orang yang kerjanya suka selam sedalam-dalamnya ke bawah laut untuk buat rekod dunia. Untuk itu, ketahanan jam tangan ini sekarang adalah lebih 11,700 kaki lebih dalam daripada rekod kedalaman yang pernah dibuat untuk menyelam. Harganya macam dalam lingkungan RM51,000 sahaja... tak mahal sangat !

7. Sinn EZM 7

Anda tentu tak pernah dengar lagi nama jam tangan ini kan, kalau anda jenis mangkaq jam tangan macam saya juga. Secara umum, tentu ada yang tak gemar dengan jam tangan yang ada banyak warna macam ini. Tapi semua warna yang ada pada jam tangan ini ada kegunaannya. Gambar jam ni kat atas sekali tu.

Kita biasa dengar jam tangan direka untuk askar, untuk tentera laun dan untuk tentera udara dan seumpamanya. Tapi anda pernah dengar jam tangan direka khas untuk kegunaan anggota Bomba ?. Ha!, inilah jam tangannya yang direka khas buat anggota Bomba di Jerman. Warna pada jam tangan tersebut merupakan penanda masa untuk memantau keadaan pernafasan seseorang anggota bomba ketika beraksi. Jam tangan buatan Sinn juta terkenal dengan proses unik untuk menambah kekuatan dan ketahanan besi keluli pada kerangka jam tangan buatan mereka. Harganya dalam lingkngan RM11,000 sahaja

8. Kobold Phantom Black Ops Chronograph

Saya baru saja dengar jenama jam tangan ini dan masih tak pernah tengok jenama jam tangan ini secara real di kedai jam. Tapi jam tangan jenama Kobold ini mula dikeluarkan pada tahun 1998. Dari segi tahan ianya agak baru berbanding jenama jam tangan yang dah lama dalam pasaran. Dengar ceritanya, pemilik syarikat jam tangan Kobolt ini mendapat ilham mereka jam ini selepas berpeluang mendapat latihan dalam SEAL, kumpulan askar elit Amerika Syarikat.

Hasil daripada latihan tersebut termasuk pergi panjat Gunung Averest, beliau mendapat banyak tips dan idea tentang apa yang diperlukan ada pada sebuah jam tangan untuk kegunaan lasak seperti dalam dunia ketenteraan. Hasilnya adalah jam tangan ini yang hanya dikeluarkan dalam kuantiti 50 unit sahaja setahun. Kalau anda beli, memang ada kelebihannya dan bermakna. Harganya dalam lingkungan RM18,400

9. Bremont U2/SS

Jam tangan ini lebih dikaitkan dalam aktiviti penerbangan dan juga dalam ketenteraan. Sehingga sekarang pengeluar jam tangan ini masih ada kerjasama dengan ketenteraan membuatkan ianya sentiasa relevan dengan tahan lasak. Bahan kelulinya pula diperkuatkan lagi dengan proses tambahan membuatkan ianya menjadi lebih kuat berbanding dengan keluli jam tangan orang lain.

Jika pemandu jet dipancutkan dari kerusi kapal terbang untuk selamatkan diri, tiada apa-apa masalah yang akan berlaku pada jam tangan lasak ini. Jika anda jenis kaki panjat gunung, ini jam tangan yang sesuai untuk anda. Harganya dalam lingkungan RM20,600

10. Ball Engineer Hydrocarbon Spacemaster X-Lume

Ini jam tangan yang menarik sebab dalam gelap gulita sekalipun, anda masih mampu membaca waktu dengan mudah. Hasil daripada teknologi Tritium Tube, dalam gelap, cahaya pada indikator waktu akan bersinar terang dengan berbagai warna. Saya ada beli seutas jam tangan Ball ini tapi bukan model yang sama, bila dah terbiasa pakai Ball, rasa macam tak nak pakai jam tangan yang biasa lain yang tak bersinar cahaya dalam waktu gelap.

Kelebihan jam tangan ini adalah harganya yang amat berpatutan. Ia merupakan jam tangan yang mendapat pengiktirafan COSC (Contrôle Officiel Suisse des Chronomètres), ertinya diiktiraf dari segi ketepatannya. Ia juga ada kelebihan anti-magnetic dan tahan gegaran kuat. Harganya dalam lingkungan RM14,500

Thursday, 15 September 2016

Jam tangan Grand Seiko, jam tangan mekanikal paling tepat dunia !

Pernah dengar Jam Tangan Grand Seiko ? (sumber gambar)

Jika anda memang dah kaki peminat jam, sudah tentu kenal sangat dengan jenama jam tangan hebat ini. Tapi bagi yang mentah macam saya, ini merupakan satu kejutan sebenarnya. Terkejut daripada anggapan selama ini yang ternyata salah.

Bila sebut jam tangan Seiko, perkara paling awal terlintas dalam kepala adalah jam tangan buatan jepun dan dijual dengan harga yang berpatutan. Kebanyakannya adalah jenis bateri atau quartz dan bukan jam tangan mekanikal atau automatik macam semua jam tangan hebat lain dari negara Eropah atau dari Barat.

Itulah yang selama ini yang ada dalam kepala saya.

Nota: sumber gambar kat sini

Jam tangan Grand Seiko yang mengejutkan

Tapi bila dok buat sedikit pencarian maklumat terhadap dunia jam tangan ni, satu perkara baru yang amat mengejutkan terbuka. Baru tahu kewujudan jam tangan Grans Seiko atau singkatannya GS. Bukan sahaja jam tangan Grand Seiko ini amat menarik, malah ianya merupakan salah satu jam tangan yang masuk dalam kategori jam tangan mewah, setanding dengan semua jam tangan mewah lain dari barat.

Bila dah masuk dalam kategori jam mewah, maka sudah tentu ia merupakan salah satu jam tangan yang menjadi bahan koleksi bagi para peminat jam tangan. Bukan sahaja di Jepun atau sebelah timur, malah juga menjadi salah satu bahan koleksi di barat juga.

Dah nama pun bahan koleksi, maka sudah tentu harganya juga anda boleh agak!, mahal, ya ! memang mahal berbanding jenama jam tangan lain yang biasa-biasa saja dalam pasaran. Kalau saya berikan contoh harga, tentu anda yang bukan kaki jam tangan akan terkejut beruk. Jom kita tengok contoh harga yang ditawarkan untuk beberapa jam tangan Grand Seiko ni.

Grand Seiko SBGC013 Spring Drive

Saya semak dalam internet untuk salah satu harga jam tangan tersebut untuk model ini:
Grand Seiko SBGC013 Spring Drive

Harganya adalah lebih kurang RM41,302.00 !!!

Memang mahal kan ? sampai melebihi RM40 ribu untuk sebuah jam tangan Grand Seiko.

Jam tersebut merupakan koleksi limited jadi memang amat mahal. Tapi tentu anda tak sangka mahal sampai macam tu kan ?

Seiko Grand Seiko SBGA003

Agaknya kalau jam tangan Grand Seiko lain yang jenis biasa-biasa saja mahal macam tu juga ke ?

Kita tengok jenis biasa-biasa yang tak ada edisi limited macam contoh pertama kat atas tu, berapakah harga tawarannya untuk pelanggan. Saya ambil contoh model ini, Seiko Grand Seiko SBGA003.

Harga yang ditawarkan adalah RM18,999.00 !!!

Masih tetap mahal kan ? kalau anda jenis tak ada duit macam saya sekarang, itu harga beras dan lauk makan minum satu keluarga untuk bekalan hampir setengah tahun tu !.

Ternyata jam tangan Grand Seiko tu memang mahal. Bagi jenis yang biasa lagi dan lebih murah, harganya paling murah adalah dalam lingkungan  RM8 ribu sahaja. Itu harga paling murah tu, walaupun masih tetap mahal bagi saya.

Kenapa Grand Seiko mahal

Kenapa agaknya jam tangan grand seiko ini mahal, bukan kah buatan jepun tu jenis yang murah-murah saja ? Lagipun dari segi rupa bentuk macam tak ada apa-apa yang istimewa dalam jam tangan grand seiko ni. Tak gitu ?

Ada 3 sebab kenapa jam tangan grand seiko ni mahal dan menjadi antara jam tangan koleksi mewah yang diminati. pertama nya dari segi sejarah, keduanya dari segi ketepatan dan ketiganya dari segi kesenian pembuatannya. Saya akan cerita bab sejarah saja kat bawah ni sebab bila masuk sejarah, ia merangkumi sekali dengan ketepatan jam tersebut.

Sejarah Grand Seiko

Kisah jam tangan Seiko ni bermula pada tahun 1881. Seorang lelaki Jepun bernama Kintaro Hattori membuka kedai repair jam pertamanya di tengah bandar Tokyo pada tahun 1881. Selepas 11 tahun, beliau mula buat  jam dindignya sendiri dan pada tahun 1895 dia buat pula jam tangannya sendiri, dah tak main repair-repair jam orang saja.

Masa mula-mula dulu mereka hanya buat jam biasa-biasa saja. Tak boleh nak bandingkan lagi dengan jam tangan hebat buatan barat lagi masa itu. Tapi pengasasnya ada impian nak masuk dalam kategori jam tangan hebat dan berkualiti. Lalu dia buat satu model seiko yang dinamakan Grand Seiko. Dengan model itu, harapannya adalah untuk menjadikannya jam tangan paling baik pernah mereka reka.

Jam tangan Grand Seiko masa mula yang pertama itu hanyalah sekadar jam tangan klasik yang ada jarum jam, jarum minit dan jarum saat. Tak ada hari bulanpun. Semuanya asas saja. Dan masa tu mereka buat jam tangan mekanikal yang kena kunci untuk kasi jam tersebut hidup. Ia mula menjadi pilihan dan kemudiannya mereka buat yang kedua, ketiga dan seterusnya. Mereka tambah pula yang ada hari bulan dan buat pula jenis automatik.

Menjadi jam mekanikal paling tepat dunia

Untuk pecah masuk pasaran antarabangsa, Seiko masuk pertandingan jam tangan tepat bermula tahun 1964. Ia lebih kepada ujian ketepatan pergerakan jam dan dalam masa sama menyenaraikan jam-jam tangan yang masuk ujian yang sama. Mereka bermula pada kedudukan ke-144. Amat teruk dari segi ketepatan.

Selepas 3 tahun saja mereka dah masuk senarai 10 kedudukan teratas. Kalau pertandingan itu diteruskan pada tahun 1968, sudah tentu Grand Seiko duduk nombor satu, tapi malangnya pertandinagn tersebut yang dikenali sebagai Ujian Neuchatel chronometer, dihentikan. Ada yang kata mereka takut barang jam buatan jepun pukul habis jam buatan swiss ketika itu.

Selepas itu Grand Seiko masuk pula pertandingan yang sama di Geneva dan ternyata mereka memang hebat. Grand Seiko menduduki tempat ke-4 dalam pertandingan tersebut. Kedudukan dari nombor 1 sampai nombor 3 dimenangi oleh jam quartz, memang patutpun, mana nak boleh bandingkan ketepatan antara jam kuartz dengan mekanikal.

Tapi yang menarik dan menakjubkan adalah, Grand Seiko menjadi jam buatan mekanikal yang paling tepat di dunia meninggalkan kesemua jam tangan lain ! Hah ! itulah sejarahnya orang jepun ni kalau masuk lawan mereka akan pulun sampai dapat.

Sunday, 11 September 2016

10 pokok yang anda boleh tanam kat rumah untuk halau nyamuk


Semua orang mula cakap pasal virus Zika sekarang yang dah mula datang ke negara kita. Tak habis dengan masalah demam denggi yang semakin tahun semakin meningkat, datang pula masalah Zika.

Nyamuk yang menjadi pembawa masalah demam denggi sekarang dah mula tambah satu lagi masalah sekarang. Selain denggi, nyamuk Aedes juga menjadi penyumbang keada masalah Zika. Selain dari itu, Zika juga boleh disebarkan melalui perhubungan kelamin. Ini menambahkan lagi masalah kepada orang ramai terutamanya yang dah berkahwin.

Oleh sebab gejala Zika tidak berapa ketara, kebiasaannya seseorang yang terkena virus tidak terasa sangat bahawa yang dia dah kena jangkitan Virus tersebut. Jadi tanpa dia sedari, mungkin akan melakukan perhubungan kelamin. Ini akan menyebabkan pasangannya pula berpotensi terkena virus Zika.

Tanam pokok halau nyamuk

Bagi yang terasa takut dan perlu lakukan sesuatu, tentu berusaha untuk membenteras nyamuk aedes dari wujud di persekitaran rumah mereka. Cara paling mudah adalah dengan menghapuskan semua tempat pembiakan nyamuk aedes. Iaitu apa saja takungan air bersih yang berada di tempat yang redup tanpa terkena pancaran cahaya matahari secara terus.

Tapi jika anda sahaja yang susah payah hapuskan tempat pembiakan nyamuk sedangkan para jiran sekeliling buat tak peduli saja, tentu masalah tidak akan selesai. Oleh itu perlu difikirkan cara lain pula. Cara yang boleh menghalau nyamuk aedes, jika ada, dari datang ke rumah anda.

Cara yang biasa orang buat adalah dengan memasang ubat nyamuk. Ada banyak ubat nyamuk di pasaran. Anda boleh pergi pasaraya dan akan temui bersepah ubat nyamuk. Ada yang pakai letrik ada yang kena cucuh dengan api. Ada juga jenis aerosol yang boleh sembur di dalam rumah anda.

Tapi ada juga orang yang tak selesa dengan ubat nyamuk. Atau rasa masih tidak cukup dengan memasang ubat nyamuk yang ada di pasaran. Mereka mahukan tambahan usaha untuk halau nyamuk dari rumah mereka.

Jika anda mahu satu lagi cara lain, yang lebih selamat, dan lebih natural kata orang putih, anda boleh gunakan teknik tanam pokok. Pilihlah pokok yang boleh menghalau nyamuk dari menghampiri kawasan rumah anda. Saya dapatkan maklumat petua halau nyamuk secara natural ini dari The Star

10 pokok halau nyamuk

Berikut saya senaraikan 10 jenis pokok yang boleh anda tanam atas tanah sekeliling rumah anda. Jikalau tak ada tanah kat rumah, tanam saja dalam pasu. Bagi yang malas bekebun tu, sekarang adalah masa yang sesuai untuk berkecimpung dalam hobi yang amat bermanfaat ini.

1. Pokok serai

Pokok serai ini bukan saja boleh buat duit jika anda tanam dengan banyak di tanah rumah anda, malah ia juga mampu menghalau nyamuk. Pokok ini mudah untuk ditanam dan dijaga dan ada banyak di negara kita.

2. Pokok Rose Geranium

Saya baru saja dengan nama pokok ni. Malah tak pernah tengok lagi macam mana rupanya. Tapi ini merupakan salah satu pokok yang baik untuk ditanam bagi menghalau nyamuk. Anda boleh pergi ke nurseri dan tanyakan pada mereka nama pokok ini. Atau jika nak mudah tanya saja pokok halau nyamuk.

3. Lantana Camara

Orang kampung tentu pernah tengok pokok ini. Memang ada banyak tumbuh dengan liar kat kawasan kampung tu. Anda boleh pergi cabut banyak-banyak dan mula tanam sekeliling rumah pokok Lantana Camara ini. Saya tak pasti apa nama kampungnya, jika anda tahu boleh tolong berikan nama kampung pokok tersebut.


4. Pokok Marigold

Anda tentu tahu pokok ini. Biasanya kita panggil pokok bunga taik ayam. Mungkin disebabkan baunya yang tidak berapa seronok dicium menyebabkan namanya begitu. Bukan anda saja tak suka bau pokok ini, nyamuk juga tak suka. Jadi ambil dan tanam banyak-banyak sekeliling rumah anda.

5. Pokok Catnip (Kucing Galak)

Nama orang putihnya adalah Catnip dan nama orang Melayu adalah Pokok Kucing Galak. Pokok ini dikatakan amat digemari oleh kucing. Mungkin kucing jadi galak bila berbau dengan pokok ini sebab itu dinamakan sedemikian. Jika anda berikan setangkai pokok ini pada kucing, mereka akan kunyah jilat dan bergolek dengan pokok ini sampai meleleh air liur dibuatnya.

6. Pokok Gelam Wangi (Melaleuca)

Nama orang putih bagi pokok ini adalah Tea Tree. Dikatakan berasal dari Australia tapi boleh didapati dan ditanam di negara kita. Anda boleh pergi nurseri dan dapatkan pokok ini untuk ditanam kat rumah. Ekstrak pokok ini sebenarnya digunakan sebagai herba penjagaan kulit yang bagus.

7. Pokok bunga cengkih

Ini semua orang kenal terutamanya tukang masak. Kita banyak pakai bunga cengkih dalam masakan samada ayakm atau daging. Bunga cengkih itu sendiri yang kering tu tak boleh halau nyamuk tapi jika anda tanam pokoknya, ia mampu menghalau nyamuk. Pernahkah tengok pokok bunga cengkih ni ?

8. Bawang putih

Bawang putih ni bukan untuk ditanam. Tapi anda boleh kunyah bawang putih ni saja-saja supaya kulit anda akan keluarkan bau minyak bawang putih tu. Bau tersebut tidak digemari oleh nyamuk. Masaklah mee atau bihun dan letakkan banyak bawang putih supaya bau peluh anda macam bau bawang putih.

9. Lemon eucalyptus

Anda tak perlu tanam pokok ini sebab pokoknya adalah berkayu dan besar tumbuhnya. Tapi anda boleh gunakan Lemon Eucalyptus Oil untuk sapau pada kulit bagi menghapu nyamuk. Atau boleh gunakan jenis aroma pasang kat rumah yang ramai dah buat sekarang. Biar harum dengan bau minyak ini dan halau nyamuk.

10. Pokok dari keluarga pudina

Tanamlah apa-apa saja pokok yang daripada keluarga pudina yang sedap baunya tu. Pada asasnya pokok yang berbau kuat sebegitu sebenarnya mampu membuatkan nyamuk tak suka. Antara jenis pokok dari keluarga mint atau pudina ini adalah seperti pokok selasih, rosemary, lavender dan Taim-lemon.

Dah cukup 10 pokok yang anda boleh gunakan untuk halau nyamuk. Ada yang boleh tanam dan ada yang tak boleh nak tanam. Cubalah mana-mana satu yang berkenan di hati dan jangan pupa kongsikan kat ruang komen jika ada tambahan maklumat.

Friday, 9 September 2016

Perlukah panaskan enjin kereta terlebih dahulu sebelum jalan ?

Setiap pagi sebelum pergi ke tempat kerjanya, Kazim akan panaskan enjin keretanya terlebih dahulu dalam masa yang agak lama. Bila dia dah bersiap, sebelum makan sarapan pagi yang disediakan olejh isterinya, Kazim akan keluar ke depan rumah, dia akan hidupkan enjin keretanya dan masuk semula ke dalam untuk bersarapan.

Apa yang Kazim buat seperti yang digambarkan di atas adalah amalan ramai orang lain lagi di negara kita. Mungkin anda sendiri yang sedang membaca artikel ini juga merupakan salah seorang daripada mereka yang mengamalkan cara tersebut. Bila dah dapat lihat asap naik dan ada titisan air pada ekzos kereta, barulah terasa yakin bahawa kenderaan anda sudah bersedia untuk digunakan pada waktu pagi tersebut.

Apakah amalan panaskan enjin kereta terlebih dahulu sebelum jalan setiap pagi merupakan amalan yang perlu. Baguskah buat macam tu ?

Panas enjin dengan biar melahu

Bila anda panaskan enjin kereta, ia akan berada dalam keadaan melahu. Orang putih ada perkataan spesifik terhadap perbuatan macam itu, mereka panggil ' Idling '.

Ia merupakan satu aktiviti yang berlaku pada kenderaan samada kereta atau 4x4 atau apa jenis kenderaan sekalipun, di mana enjin hidup tapi kenderaan tidak bergerak. Duduk kat situ statik dan melahu saja tak berhenti-henti. Bila kita panaskan enjin kereta, macam itiulah jadinya setiap pagi.

Kereta berada dalam keadaan melahu ini bukan saja dengan sengaja seperti mana yang anda selalu buat setiap pagi. Kadang kala, malah kerap juga berlaku, kereta berada dalam keadaan melahu, dengan enjin hidup tapi kereta tak bergerak bila terpaksa berhenti depan lamu isyarat merah. Dalam keadaan tarfik jem juga kerap jadi begitu. Juga bila tunggu penumpang tepi jalan dan pemandu malas nak matikan enjin.

Biar enjin melahu tidak bagus

Kebanyakan dari masa, membiarkan enjin kenderaan dalam keadaan melahu adalah tidak diperlukan. Apatah lagi jika semua orang tahu betapa amalan tersebut sebenarnya tidak bagus untuk menjaga kesejahteraan alam sekitar kita yang sudah banyak tercemar udaranya.

Kenapa biar enjin panas tidak bagus

Berikut adalah antara sebab-sebab kenapa amalan membiarkan enjin panas atau melahu dan tidak bergerak tidak bagus untuk alam sekitar.

  • Menambahkan jumlah asap kenderaan yang masuk ke udara - Asap yang di keluarkan daripada enjin kenderaan samada nampak asapnya atau tidak mengandungi banyak bahan yang merbahaya untuk kesihatan. Pencemaran dari ekzos kenderaan menyumbang kepada maslaah lelah, masalah paru-paru, elergik, penyakit hati, kanser dan lain-lain masalah kesihatan.
  • Banyak gas karbon dioksida yang akan dilepaskan ke udara. Ini menyumbang kepada masalah perubahan keadaan cuaca yang teruk sedang berlaku pada ruang udara muka bumi kita.
  • Aktiviti tersebut juga merupakan satu pembaziran. Anda bakar minyak tanpa sebab dan anda juga buang duit tanpa sebab yang diperlukan. Sebuah pick-up truck yang dibirakan panas enjinnya akan menghabiskan 1 gelen desel dalam masa sejam !

Jauhi enjin dalam keadaan melahu

Ada beberapa cara untuk elakkan amalan membiarkan enjin panas dalam keadaan melahu ini yang boleh anda lakukan. Antaranya adalah:
  1. Jika anda terpaksa berhenti kereta daam keadaan yang agak lama melebihi dari 10 saat. Pertimbangkan untuk tutup enjin sahaja terlebih dahulu. Jangan rasa minyak akan banyak habis jika anda hidupkan enjin semula sebab jumlah minyak yang kenderaan anda guna dalam keadaan melahu 1 saat jauh lebih banyak daripada jumlah yang diperlukan untuk hidupkan enjin.
  2. Tak perlu biarkan enjin melahu untuk panaskannya. Elok panaskan enjin anda ketika memandu. Ia lebih pantas sebanyak dua kali ganda berbanding membiarkannya melahu. Cuma jangan dok tekan ram kereta anda secara mendadak pada awal bergerak. Oleh itu tak perlu panaskan enjin lama-lama di waktu pagi sebelum pergi kerja.
  3. Tak perlu nak sejukkan udara dalam kereta dengan panaskan enjin sebelum bergerak. Tahanlah sedikit dan biarkan kereta anda sejuk ketika bergerak.
  4. Bila tunggu orang, letak kereta sebentar dan keluar untuk ambil barang sekejap atau lain-lain seumpamanya, pastikan anda tutup saja enjin tersebut.
  5. Tak payah gunakan kemudahan drive-thru. Apa salahnya pergi parking dan tutup enjin dan pergi masuk dalam bangunan. Jika terpaksa juga, tutup enjin jika tunggu lama tak bergerak.

Fakta tentang enjin melahu

Sekarang, teknologi enjin kenderaan dah jauh berbeza sangat berbanding zaman dahulu. Berikut beberapa fakta yang anda perlu tahu;
  • Enjin zaman sekarang tidak makan banyak minyak bila anda hudipkannya. Ramai orang masih sangka sebaliknya, sebab itu mereka khuatir nak ttup enjin dan kemudian nak hidupkannya semula.
  • Beza kos antara nak start semula enjin walaupun berkali-kali adalah jauh lebih rendah berbanding jika anda biarkan enjin panas dan tidak bergerak. Ini kerana enjin melahu akan menyebabkan banyak komponen dalam enjin haus dan lebihan dari minyak yang melekat pada bahagian komponen yang berkenaan menyebabkan kos selenggara yang jauh lebih tinggi.
  • Biar enjin melahu banyak makan duit. Mungkin dalam jumlah lebih dari RM10 seminggu. Jika ditambah dalam jangka masa yang panjang, jumlah itu adalah amat banyak.
Paling mengejutkan adalah, jika anda biarkan enjin panas tidak bergerak dalam tempoh 2 minit, jumlah minyak yang kenderaan anda makan sama dengan jumlah yang diperlukan untuk bergerak sejauh 1 batu... !

Mula dari sekarang, jangan panaskan enjin lagi dalam kenderaan tidak bergerak. Jimat minyak, jimat duit dan kurangkan pencemaran alam sekitar.

Thursday, 8 September 2016

Cara selamat halau semut yang anda boleh buat sendiri

Ada tak cara selamat untuk halau atau bunuh semut yang datang masuk ke dalam rumah kita ?

Selamat dalam erti kata pertamanya, tidak menggunakan bahan kimia yang beracun yang dijual di kedai hardware atau pasaraya, dan kedua selamatkan duit sebab tak perlu panggil syarikat pest control yang bertauliah.

Jenis semut yang ada di Malaysia

Semut masuk merayap dalam rumah adalah perkara biasa kat negara kita. Ada berbagai jenis semut yang biasanya menyerang rumah, terutamanya jika kita tinggal di kampung. Berikut adalah jenis-jenis semut yang biasanya kita jumpa kat negara kita.
  1. Semut gatal - ini jenis semut yang paling glamour dan dikenali ramai di negara kita. Kalau tinggal kat kampung dan tak pernah kena gigit dengan semut gatal tentu tak sah. Warnanya biasanya adalah kekuningan atau perang kemerahan.
  2. Semua kepala besar - Warnanya adalah kuning kemerahan atau perang muda. Kita selalunya akan panggil semut ini dengan nama semut gatal juga, tapi sebenarnya salah. Mereka adalah berbeza.
  3. Semut mayat - Warna semut ini adalah coklat hitam pada bahagian kepala dan kelihatan cerah keputihatan pada bahagian badan dan kaki belakangnya.Saiznya yang kecil dan dengan warna sebegitu, kadang kala susah nak lihat semut mayat atau biasa juga dipanggil semut hantu ini. Cuba ambil dan lenyet semut itu dengan jari dan cium baunya. Kalau bau busuk, sah, semut mayatlah tu.
  4. Semut gila - Tengok nama saja anda tentu boleh agak mana satu yang dikatakan semut gila. Jika anda jumpa semut ang panjang kakinya dan jalan macam orang gila ke sana sini tak tentu arah. Itulah semut gila.
  5. Semut api - Ini juga satu lagi semut yang banyak kat kampung. Kita biasa panggil semut gatal juga macam semut kepala besar atas tadi. Tapi semut inilah yang selalu yang menyerang kaki kita kat kampung jika terpijak sarang tanah mereka. Biasanya semut ini memang garang dan punya koloni yang amat besar.
Ada anyak lagi jenis-jenis semut yang boleh disenaraikan. Tapi cukuplah setakat 5 di atas tu yang memang kita semua selalu jumpa kat Malaysia ni.

Cara selamat halau semut

Macam saya kata kat atas tadi, ada cara selamat untuk halau semut atau untuk bunuh semua yang datang masuk ke rumah anda. Jika anda ada masa yang banyak dan mahu selamatkan duit anda, boleh buat sendiri dengan menggunakan bahan dari dapaur sahaja.

1. Gunakan cuka

Cara pertama yang paling mudah adalah dengan menggunakan Cuka.

Anda tentu ada cuka tersimpan kat dapur rumah. Biasanya orang yang suka buat acar akan simpan cuka ini. Bagi yang kaki memasak kat rumah tentu ada cuka. Boleh gunakan cuka ini untuk bunuh dan halau semut dari dapur anda sekarang bila dah tahu.

Apa yang anda perlu buat hanyalah masukkan cuka ke dalam alat semburan yang dicampur dengan air. Sukatannya adalah satu cawan air dengan satu cawan cuka. Ertinya perlu campur air dan cuka sama banyak.

Bila dah masukkan dalam penyembur, pergi sembur pada tempat yang anda tengok semut masuk. Ikut jejak semua yang ada dalam rumah anda sehingga membawa ke lubang atau asal masuk semut itu. Sembur kat situ dan pada bahagian lain di sudut rumah antara dinding dengan lantai. Bau cuka itu akan membuatkan semut terus belah dari rumah tak mai lagi dah.

2. Gunakan jus lemon

Lemon ni memang sungguh ajaib. Macam-macam petua yang saya tulis kat blog ini dengan menggunakan lemon. Ini satu lagi petua dengan menggunakan lemon, halau semut atau bunuh semut. 

Sama mcam cuka kat atas tadi, anda perlu campur jus lemon dengan air, masukkan ke dalam alat semburan dan pergi sembur pada tempat semut masuk tadi. Sembur juga pada jejak laluan semut tersebut.

3. Guna air sabun

Saya tak pernah cuba lagi cara ini. Mungkin anda boleh cuba selepas ini dan kongsikan keberkesanannya pada ruang komen. 

Secara teorinya, sabun boleh merosakkan lapisan wax pada kulit serangga. Jika disembur pada serangga, mereka mengalami masalah dehydration. Campurkan sabun dengan air, masukkan ke dalam semburan dan sembur pada lalun dan lubang masuk semut.

4. Gunakan timun

Cara ini juga baru saya dapat tahu dan belum mencubanya lagi. Apa yang anda perlu buat adalah potong buah timun sekeping-sekeping nipis dan letakkan pada laluan kemasukan semut ke dalam rumah anda. Dikatakan semut tidak suka rasa buah timun. jika diletakkan timun, maka lambat laun mereka akan lari ke tempat lain.

5. Gunakan daun pudina

Kalau anda suka minum teh daun pudina, lebih mudah. Beli uncang teh daun pudina untuk dijadikan minuman petang atau pagi anda. Selepas habis bancuh, uncang tersebut perlu diletakkan pada kawasan yang anda lihat ada semut masuk.

Kalau tak minum teh daun pudina, gunakan saja daun pudina yang anda beli dari pasar. Jemur daun tersebut hingga kering, hancurkannya dan taburkan pada kawasan semut masuk. Tapi sebagaimana yang anda lihat, cara ini tak menarik sebab kawasan itu akan kelihatan kotor dengan serpihan daun pudina.

Bagaimana anda halau semut ?

Ada lagi beberapa petua lain yang orang bagi tapi sudah dicuba dan tidak berkesan. Antaranya adalah dengan meletakkan Tepung Jagung pada kawasan ada banyak semut. Kononnya semut akan makan tepung jagung, dan perut semut akan meletup dan semut akan mati. Tapi bila diletakkan tepung jagung, semut tak perduli untuk jadikannya makananpun. Mungkin anda dah cuba cara itu, apa macam, berkesan tak ?

Bagaimana pula anda halau semut dari rumah anda ? kalau tak tahu lagi boleh cuba petua kat atas tu. Kalau ada masa boleh buat semua hal ehwal kawalan semut dengan sendiri. Tapi kalau anda tak ada masa nak buat sendiri, dapatkan saja khidmat Pest Control dari syarikat yang berlesen dan profesional.

Jika anda tinggal di sekitar Shah Alam, sekitar Bukit Jelutong, dan inginkan khidmat kawalan semut, lipas dan tikus dengan harga yang amat berpatutan, boleh hubungi Easelife Services Sdn BhdEn Izam 012-2067357

Monday, 5 September 2016

9 cara kenal pasti jam tangan berjenama palsu yang anda boleh buat sendiri

Jam tangan berjenama harganya mahal dan membawa status yang tinggi pada pemakainya. Samada anda seorang yang suka sikap tunjuk status atau tidak, hakikatnya, pemakai jam berjenama hebat sudah pasti mampu membuatkan orang pandang tinggi pada pemakai tersebut.

Sebab itu ada banyak jam tangan berjenama yang palsu ada terjual di merata tempat terutamanya di Jalan Petaling. Banyak lagi tempat lain di negara kita yang menjual jam tangan berjenama palsu yang hampir 100% menyerupai jam tangan berjenama asli. Bila ada permintaan, maka sudah tentu ada tawaran. Ertinya ramai orang yang teringin nak memiliki jam tangan berjenama tapi tak ada duit. Mereka sanggup buang duit untuk beli yang bukan asli.

Bagi anda yang memang ada minat dan ada duit untuk membeli atau membuat koleksi jam tangan berjenama, perlu berhati-hati sebelum membeli. Anda peru ada sedikit kemahiran untuk membezakan antara jam tangan asli dengan jam tangan palsu.

9 cara kenal pasti jam tangan berjenama palsu

Berikut di berikan sedikit panduan, bagaimana nak kenal pasti jam tangan berjenama yang palsu. Mungkin ada lagi tips lain yang tidak disenaraikan. Jika anda tahu boleh kongsikan nanti kat ruang komen di bawah.
  1. Dengan dengan baik bunyi jam berdetik - Cuba rapatkan jam tangan mewah berjenama pada telinga anda dan dengar bunyi samada ia berdetik atau tidak. Jam berjenama yang mewah dan mahal dibuat dengan begitu halus melalui banyak pergerakan yang lancar dan sempurna. Oleh itu, biasanya jam tangan berjenama yang mewah biasanya tak ada bunyi. Semakin kuat bunyi jam berdetik, maka semakin jelas ianya palsu.
  2. Lihat kecacatan yang nyata - Tak ada jam tangan berjenama yang mewah dan mahal akan melepasi kualti pembuatan yang alai balai. Semua bahagian diteliti dengan halus dan sempurna supaya ianya adalah zero cacat. Anda perlu lihat samada ada calar, warna tak sekata, label atau tulisan yang tak seiring, tak betul atau tidak terletak betul pada tempatnya. Anda juga boleh cuba pakai, kalau tali jam tak tertutup dengan lancar dan halus serta mantap, ia sudah tentu palsu. Contohnya jam tangan rolex palsu logonya jarang betul-betul seimbang ditengah tempatnya yang betul.
  3. Lihat dengan betul huruf pada jam - Biasanya akan ada huruf atau nombor pada belakang jam atau depan jam. Jam asli yang dibuat dengan halus dan teliti sudah pasti amat jelas segala hurufnya, tersusun dan amat rapi sekali diukir pada jam. Jika huruf atau abjad tak jelas, tak cantik dan berterabur, sudah pasti ianya palsu.
  4. Angkat dan rasa berat - Biasanya jam tangan berjenama yang mahal dibuat daripada logam mahal yang amat berharga. Di dalamnya pula ada banyak parts kecil yang berfungsi dengan baik juga dibuat dari logam yang berharga. Oleh itu anda akan dapati beratnya adalah lebih daripada apa yang anda jangkakan berdasarkan rupa bentuk jam tersebut. Jika ianya ringan sangat, itu bukan jam berjenama asli. Untuk pastikan lebih lagi, anda perlu bandingkan beratnya dengan yang asli.
  5. Banding dengan maklumat yang ada - Anda perlu banyak buat pencarian maklumat. Sekarang dengan internet dan google, anda boleh dapatkan banyak maklumat tentang jam-jam berjenama yang telah dikeluarkan. Perhatikan dengan terperinci pembuatannya, lihat tanda dagangannya, teliti tali besi atau tali kulitnya dengan betul. Contohnya, jam tangan rolex buatan era 1930 an tidak ada penutup belakang dari cermin, semuanya adalah metal. Jika ada tawaran rolex sebegitu dengan belakangnya cermin, ternyata ianya adalah palsu.
  6. Lihat logo - Biasanya jam tangan berjenama ada beberapa logo yang sengaja diletakkan pada beberapa bahagian yang berbeza. Anda perlu buat kajian dan kenal pasti kedudukannya. Contohnya jam tangan rolex moden ada logo pada muka dalam jam, pada tali dan juga pada punat kekunci atau pemusingnya.
  7. Teliti muka depan jam tangan - Jam tangan berjenama mewah ditutup dengan minerap berharga seperti nilam atau sapphire dan bukannya cermin biasa. Pusing-pusingkan jam di tepi untuk lihat warna halus menerusi muka jam tersebut. Jika ianya adalah warna ungu, itu adalah nilam, sebaliknya jika warna hijau, itu adalah cermin biasa dan jam itu adalah palsu.
  8. Teliti tali jam - Biasanya akan ada satu atau dua logo pada tali jam tangan mewah berjenama terutamanya pada kekunci tali jam tersebut. Lihat betul-betul ada atau tidak. Begitu juga rasa dan teliti kesekataan tali itu, jika ianya tidak lancar, kekok dan tidak teliti serta halus, sudah tentu ianya adalah palsu.
  9. Lihat nombor siri jam - Cuba semak nombor sri jam tersebut dan bandingkan nombor sirinya dengan kotak. Kalau tak sama sah palsu. Dan berhati-hati daripada membeli jam tangan berjenama yang tak ada kotak !. Anda juga boleh buat semakan nombor siri dengan menelefon customer servis atau wakil pembuat jam tangan tersebut.
Jika anda memang ada minat untuk dapatkan jam tangan berjenama, pastikan beli yang asli. Jika tak ada duit, jangan beli terus daripada membeli yang palsu. Ianya salah dari segi undang-undang dan satu sikap yang buruk dan tidak beretika. Jauhi jam tangan palsu dan jauhi juga jadi agen atau penjual jam tangan paslu.

Sunday, 4 September 2016

10 jam tangan pilihan sebagai koleksi untuk dipertimbangkan

Kebanyakan orang yang minat untuk beli, simpan dan jadikan jam tangan sebagai koleksi sudah tentu ialah orang lelaki. Orang perempuan jarang nak jadi mengumpul jam tangan koleksi sebegitu. Entahlah samada ada atau tidak orang perempuan yang himpun jam tangan koleksi, saya masih tak pernah dengar dan jumpa lagi wanita sedemikian.

Setakat ini, terutamanya di Pulau Pinang tempat asal saya, geng yang suka buat jam tangan sebagai barang koleksi adalah dari kalangan mereka yang dah agak berumur. Bagi yang muda, ramai yang minat tengok jam saja macam saya, tapi sampai nak keluarkan duit beli dan simpan jam angan sebagai koleksi belum sampai masanya lagi.

Saya baru sangat berkecimpung untuk mengenali dunia jam tangan koleksi ini, jadi terlalu sedikit maklumat dan pengetahuan yang ada untuk dikongsikan pada mereka yang punya minat yang sama. Kemungkinan besar pembaca yang dah lama minat buat koleksi jam tangan ini jauh lebih mendalam ilmunya. Walau macam manapun, perjalanan sejauh manapun tetap bermula dengan satu langkah. adi saya sekarang baru nak buat langkahan yang pertama. Jika salah tolong tunjukkan.

10 jam tangan sebagai koleksi pilihan

Apa yang seronok dalam zaman internet sekarang ini adalah kemudahan untuk mendapatkan apa saja maklumat dari dunia cyber. Apa saja persoalan, apa saja masalah, anda boleh cari maklumat atau bahan bacaannya dari internet. Dan sudah tentu yang paling popular adalah dengan membuat carian di Google.

Berikut saya senaraikan 10 jam tangan pilihan yang boleh dijadikan koleksi jika anda ada minat untuk membeli dan menyimpan jam tangan. Saya dapat semua maklumat ini daripada internet sahaja, namun ianya tetap menjadi satu garis panduan untuk permulaan.

1. Jam tangan Rolex Submariner

Jam tangan jenama Rolex merupakan jenama jam yang paling dipercayai dan diminati di seluruh dunia. Ada orang percaya hanya jam rolex saja yang ada nilai second hand lebih baik berbanding jam yang lain. Jam tangan Rolex Submariner ini dikeluarkan bermula pada tahun 1954. Tapi bukan sebagai barangan mewah. Sebaliknya untuk kegunaan para penyelam profesional dan juga orang kebanyakan yang lain. Sejak itu ia menjadi kegilaan ramai sampai ke tahap fanatik. Jam tangan ini tahan lama dan amat ringkas rekaannya serta mudah dibaca. Sampai sekarang ia masih menjadi kegilaan.

2. Jam tangan Omega Speedmaster

Jam tangan ini boleh dianggap sebagai jam klasik untuk para ahli sukan. Rekaannya amat cantik, ringkas dan tidak berlebihan. Ia merupakan jam yang dipakai oleh Buzz Aldrin ketika berjalan atas bulan pada tahun 1969 dahulu. Jam tangan ini ada banyak terdapat dalam pasaran jam terpakai. Ada berbagai model yang menarik samada Manual yang perlu dikunci atau dipusing, atau automatik. Jika anda jumpa satu dan pastinya ianya original, boleh beli dan pakai serta simpan.

3. Jam tangan Audemars Piguet Royal Oak

Jam tangan ini adalah penyelamat syarikat Audemars Piguet daripada menghadapi bankrup. Bila dunia jam dilanda dengan kahadiran teknologi quartz, syarikat terpaksa melakukan sesuatu untuk kekal dalam pasaran. Dari situlah jurureka yang bernama Gerald Genta di bawa masuk untuk mereka sebuah jam yang hebat. Hasilnya adalah sebuah jam yang amat mahal diperbuat daripada besi. Jam itu lebih mahal daripada jam lain walaupun yang dibuat daripada emas. Ia menjadi sebuah jam mewah sport yang mendapat sambutan ramai sehingga sekarang.

4. Jam tangan Jaeger-LeCoultre Reverso

Jam tangan ini adalah gabungan daripada dua jenama pembuatan jam yang berbeza iaitu, Jaeger-LeCoultre dan juga Reverso. Reverso bergabung dengan Jaeger-LeCoultre pada tahun 1931 dan terciptalah sebuah jam di bawah satu jenama iaitu Jaeger-LeCoultre Reverso. Jenama Reverso asalnya adalah jenama jam yang amat terkenal di kalangan orang kenamaan British yang bermain sukan Polo/ Dengan keluarnya jam ini, yang berbentuk empat segi dan amat bergaya bentuknya, ia cepat merebak menjadi jam pilihan terutamanya di Eropah. Hanya dalam era 1980 sahaja Reverso ini dibuat semula setelah dihentikan selama 20 tahun sebelum itu. Ia tetap menjadi pilihan yang mewah dan bergaya untuk dijadikan koleksi.

5. Jam tangan Rolex Datejust

Ini merupakan jam tangan asas yang dikeluarkan oleh Rolex. Ia dikeluarkan bermula pada tahun 1945 dengan tambahan haribulan di dalam jam tersebut yang menggantikan rekaan sebelum itu tanpa haribulan. Jam tangan ini amat terkenal dan dipakai oleh ramai orang terkenal antaranya ialah Presiden Dwight Eisenhower, Tony Soprano dan terlalu ramai pelakon terkenal. Ini merupakan sebuah jam tangan yang amat versatil sesuai dipakai dalam apa saja situasi. Sebelum ini saiznya adalah sederhana, cuma pada tahun 2009 Rolex melancarkan versi 41mm yang lebih besar berbanding versi 36mm sebelum itu.



6. Jam tangan Tag Heuer Monaco

Jam tangan ini dilancarkan pada tahun 1969. Merupakan salah satu daripada jam tangan automatik chronographs yang ada di pasaran. Ia dinamakan sebegitu bersempena dengan GP Formula One Monaco yang terkenal itu. Jam ini dipakai oleh Steve McQueen dalam fillemnya Le Mans tahun 1971. Jam tangan ini dihentikan pengeluarannya selepas beberapa tahun dan kemudian dikeluarkan semula pada tahun 1998. Kemudian di keluarkan lagi semual yang terbaru pada tahun 2003. Ia merupakan antara jam yang mendapat sambutan para kolektor jam tangan. Kalau ada kat pasaran jam terpakai dan ianya adalah ori, jangan lupa terus sambar satu.


7. Jam tangan Glashutte Original Senator Navigator

Biasanya ada dua jenis jam yang diketengahkan. Pertamanya adalah jam untuk penyelam dan keduanya adalah jam untuk juruterbang. Bagi jam juruterbang, biasanya saiz adalah amat besar. Mungkin untuk kemudahan melihat jam. Sapakah yang memulakan pembuatan jam tangan jenis besar gabai itu ada berbagai pendapat. Tapi pendapat yang agak terkenal ianya dimulakan oleh pereka dari Jerman dan Swiss pada awal 1920 an. Ada banyak jam besar gabai yang menepati ciri-ciri juruterbang yang menarik. Tapi jam ini merupakan antara pilihan yang baik. Walaupun begitu, ianya adalah agak sukar untuk didapati di pasaran sekalipun jika anda pergi ke kedai jam Glashutte Original.

8 Jam tangan Breitling Navitimer

Jam tangan ini diperkenalkan pada era tahun 1950 an. Ia menjadi jam tangan pilihan juruterbang dan tentera udara yang selain daripada perlu tahu masa, mereka juga perlu membuat perkiraan yang berkaitan dengan penerbangan. Ini dapat dilakukan dari bezel yang boleh dipusingkan bersama keupayaan chronograph yang ada pada jam tersebut. Walaupun sekarang semua peralatan penerangan adalah digital dan elektronik dan tiada lagi keperluan untuk kira secara manual, namun begitu, semua pilot dilatih untuk buat kiraan secara manual sebagai langkah alternatif jika peralatan elektronik gagal berfungsi. Jam tangan ini merupakan antara yang amat laris dan menjadi pilihan lelaki yang aktif sehingga sekarang.

9. Jam tangan Cartier Santos

Jam tangan ini ada sejarahnya tersendiri. Pada tahun sekitar 1906 dahulu, Alberto Santos-Dumont merupakan seorang pilot pertama yang berjaya kekal di udara dengan kapal terbang bersayap. Beliau merupakan rakan kepada Louis Cartier, seorang tukang emas dan barang perhiasan dari Perancis. Dumond kongsikan pada rakannya itu betapa sukarnya nak lihat waktu dari jam poket. Dia terpaksa keluarkan dahulu jam dari poket, buka dan baru boleh tahu pukul berapa. Mendengar masalah itu, Cartierpun mula mereka bentuk sebuah jam yang boleh dipakai pada pergelangan tangan. Rekaan itu khas untuk para juruterbang yang amat perlu jam yang sedemikian. Ia merupakan satu permulaan bagi kaum lelaki memakai jam pada tangan. Sebelum itu hanya kaum wanita sahaja yang pakai jam tangan dan kaum lelaki pakai jam poket. Begitulah sejarahnya dan ia masih lagi terkenal berdasarkan kisah asalnya juga dengan reka bentuknya yang asli.

10. Jam tangan IWC Portuguese

IWC Portuguese ini mendapat namanya melalui satu cerita daripada IWC sendiri. Pada tahun 1930 dahulu, beberapa orang saudagar telah turun dari kapal menemui pembuat jam tangan IWC di Switzerland. Mereka mahukan sebuah jam tangan yang boleh dipercayai dan amat tepat untuk kegunaan mereka ketika berada di atas laut dalam kapal. Sukar untuk mengharapkan jam di atas kapal dan mereka tidak boleh betulkan waktu dengan mudah jika berada di tengah laut. Dari situ lahirlah rekaan IWC Portuguese dan ianya amat terkanal sehinggalah sekarang. Rekabentuk jam itu kekal dengan ciri-ciri peralatan kapal laut sehinggalah sekarang.


Saturday, 3 September 2016

10 fakta tentang virus Zika yang anda perlu tahu

Secara rasminya negara kita baru mengesahkan hanya satu jangkitan virus Zika. Jankitan virus Zika telah ditemui pada seorang wanita yang baru balik dari negara jiran kita Singapura. Negara jiran kita itu dilaporkan mencatatkan sebanyak 115 kes jangkitan virus Zika. Selepas seminggu wanita dari itu balik dari Singapura dia dilaporkan mengalami demam dan ruam pada tubuh badannya. Kemudiannya dia disahkan terkena jankitan virus Zika. (sumber gambar)

Dengan berita tersebut, oramg ramai tentu rasa tak selesa dan timbul berbagai pertanyaan. Ditambah lagi dengan beredarnya maklumat berantai dalam kumpulan whatsap yang mendakwa kononnya virus tersebut sudah lama beredar di negara kita tapi ramai yang tidak ambil kisah dan tidak menyedarinya. Sangkaan sebegitu mungkin ada kebenarannya jika ramai yang terkena demam dan ada ruam tidak pergi mendapatkan rawatan di hospital atau di klinik.

Oleh itu, adalah lebih baik untuk kita semua tahu sedikit fakta tentang virus zika ini supaya lebih peka dan tahu apa yang perlu dilakukan selepas ini.

10 fakta tentang virus zika

Berikut adalah 10 fakta tentang virus zika yang anda perlu tahu:
  1. Virus Zika disebarkan melalui gigitan nyamuk dan juga aktiviti hubungan seks. Nyamuk yang bertanggung jawab sebarkan virus zika ini adalah nyamuk yang sama dengan virus demam denggi yang kita sudah lama tahu. Nama nyamuk tersebut adalah Nyamuk Aedes. Seks juga boleh membuatkan anda terkena jangkitan virus zika. Oleh itu jika pasangan anda pergi ke negara yang ada maslaah virus zika, pakailah kondon sekurang-kurangnya selama 6 bulan. Lebih lagi jika pasangan anda seorang wanita yang sedang mengandung.
  2. Gejala jangkitan virus zika biasanya tidak ketara. 80% daripada mereka yang terkena jangkitan tidak mengalami apa-apa gejala (symptom) yang nyata. Jika adapun, biasanya ia berupa demam dan ruam pada tubuh badan. Jika teruk lagi anda akan rasa sakit pada sendi dan otot serta rasa sakit pada bebola mata dan pening kepala. Biasanya gejala tersebut berakhir selepas 2 hingga 7 hari.
  3. Masalah paling besar adalah pada bayi dalam kandungan. Jika ibu mengandung terkena virus zika, anak dalam kandngan terdedah pada masalah kecatatan ada perkembangan otak. Penyakit yang terkena bayi dinamakan sebagai "microcephaly". Dilaporkan di negara Brazil sebanyak 4000 kes penyakit tersebut telah berlaku sejak tahun 2015.
  4. Saintis sedang berusaha menghasilkan vaksin terutamanya pada bayi dalam kandungan untuk mencegah masalah ini. Tapi masih belum ada apa-apa hasil lagi setakat ini.
  5. Virus Zika bermula di negara Afrika dan sedang laju merebak. Virus ini pada asalnya bernama ZIKV. Ia di temui pada tahun 1947 berjangkit pada beruk di sebuah hutan bernama Zika di Uganda. Apabila dikaji saintis mendapati virus itu ada pada nyamuk. Virus ini melanda negara Afrika dan Asia dengan terusk antara tahun 1951 hingga 1981. Di Polynesia, 73% daripada populasi terkena jankitan virus ini pada tahun 2007.
  6. Negara terdekat kita yang mengalami masalah virus zika adalah Singapura. Di Thailand pula seramai 97 orang telah didiagnos dengan masalah yang sama. Anda boleh lihat di sini senarai tempat yang bermasalah dengan serangan virus zika.
  7. Anda mungkin tak bawa balik nyamuk. Ini adalah amat logik. Jika anda ke Singapura atau negara Afrika yang ada masalah sebaran virus Zika, sudah tentu anda tak akan bawa balik nyamuk yang ada virus zika. Tapi jika anda terkena gigitan nyamuk di sana atau anda buat honar dengan melakukan aktiviti seks dengan warga tempatan yang ada virus zika, anda memang sengaja cari pasal.
  8. Bantu cegah virus zika dengan menggunakan penghalau serangga. Jika anda mengembara atau jika anda duduk di rumah, cegahlah virus zika dengan menggunakan ubat nyamuk. Pasang ubat nyamuk atau pakai krim penghalau nyamuk.
  9. Kawalan nyamuk adalah cara terbaik untuk halang sebaran virus zika. Sama seperti nyamuk aedes yang menyebabkan masalah demam denggi, zika juga boleh dilakukan dengan cara yang sama. Hapuskan sebarang tempat yang boleh membuatkan nyamuk membiak. Lakukan aktiviti fogging di seluruh kawasan penempatan anda secara berkala sekurang-kurangnya dalam tempoh 10 hari sekali.
  10. Kementerian kesihatan berkata mereka mempunyai persediaan dan kelengkapan yang lengkap untuk tangani maslaah ini. Semua hospital utama di negara ini mempunyai unit kawalan penyakit berjangkit dan diketuai oleh Ketua Pakar Jangkitan Penyakit Malaysia, Dr Christopher Lee dan kita mempunyai pakar di seluruh negara untuk merawat penyakit ini. Jadi jangan risau.
Apa yang anda perlu buat sekarang adalah teruskan menjaga kebersihan persekitaran rumah anda. Buang segala tempat takungan air dan elakkan diri anda dari terkena gigitan nyamuk aedes. Pakai pakaian yang sesuai jika terpaksa keluar di waktu pagi dari 6 pagi ke 10 pagi dan juga antara 6 petang ke 10 malam.

Jika anda perlukan perkhidmatan fogging untuk premis kediaman anda sebaga langkah pencegahan awal, anda boleh hubungi syarikat pest control bertauliah dan berlesen Easelife Services Sdn Bhd ( Formerly known as Knockout Fumigation Sdn Bhd). Telefon En Izam 012-206 7357

Friday, 2 September 2016

10 perkara tentang zakar yang anda perlu tahu - untuk lelaki sahaja

Jika anda seorang lelaki, anda tentu ada zakar sekurang-kurangnya satu. Tentu semua lelaki rasa dia memag dah tahu dan kenal sangat pasal zakar yang dia miliki. Saya juga rasa macam itu sebelum ini. Tapi bila tergerak nak membaca beberapa maklumat pasal zakar, baru perasan rupa-rupanya banyaik perkara yang selama ini saya tak tahu.

Sebagai seorang lelaki, kita perlu ambil berat pasal zakar yang kita ada. Ia adalah alat penting untuk melanjutkan keturunan kita di atas muka bumi ini. Mungkin ada yang akan tuduh orang lelaki ni, tak ada benda lain nak bincang selain dari bab persetubuhan. Apa orang nak kata biarkan lah saja. Itu pendapat mereka. Tapi hakikatnya zakar amat penting untuk lelaki dan kita perlu ambil tahu pasal kesejahteraan zakar kita dan juga menjaga keinginan perasaan bersetubuh kita untuk menjalani kehidupan yang sihat.

Berikut adalah 10 fakta berkenaan zakar yang seorang lelaki perlu tahu,

1. Zakar bukan otot

Mungkin ini fakta penting yang ramai masih salah sangka. Zakar yang bergantung dicelah kaki anda bukanlah sejenis otot sebagaimana otot pada tangan atau kaki anda. Dan sudah tentu juga tak ada tulang dalam batang zakar anda itu. Zakat terdiri daripada himpunan tisu-tisu yang berliang atau berongga (porous).

Tisu-tisu yang berongga itu akan dipenuhi dengan darah untuk membuatkan ianya menjadi keras, membesar dan tegang. Oleh kerana zakar bukan otot, anda sudah tentu tak boleh berlatih angkat berat untuk membesarkan otot tersebut macam otot tangan. Tapi ambil perhatian, zakar anda boleh tercedera jika cuba dipatahkan ketika ia tegang. Walaupun ianya bukan tulang, jangan ingat tisu-tisu tersebut tak boleh terpatah atau tercedera.

2. Melancap tidak melemahkan zakar

Ada banyak kepercayaan yang disebarkan oleh entah pakar dari mana tentang amalan melancap ini. Kononnya orang yang melancap akan menjadi kelabu mata mereka. Ada juga khabaran bahawa orang yang melancap akan membuatkan zakar mereka menjadi lembek dan lemah. Ada juga sebara kononnya orang yang kerap melancap akan menjadi gila.

Walau darimana maklumat tersebut didapati, yang pastinya belum lagi ada sokongan perubatan yang membenarkan semua kepercayaan tersebut. Malah menurut pakar, melancap sebaliknya akan membuatkan zakar anda kekal berfungsi dengan baik dan menghalang zakar anda dari menjadi lembek.

Melancap dan menembak keluar air mani juga membuatkan toksin dari kelenjar prostat turut dibuang sama. Ini boleh mengurangkan kemungkinan dari terkena kanser prostat. Melancap juga membuatkan badan mengeluarkan endorfin yang membantu mengelakkan diri anda daripada merasa tertekan seterusnya meningkatkan keyakinan diri anda. Oleh itu, cepat-cepat kahwin supaya anda boleh mendapat semua keistimewaan di atas.

3. Kerap tegang tandanya sihat

Kenapa zakar anda menjadi tegang setiap kali bangun tidur ? sebabnya adalah kerana zakar perlu ditegangkan setiap hari. Ini merupakan satu rutin selenggara yang dipakukan oleh badan untuk pastikan semua sel atau tisu pada zakar tersebut sihat dan berfungsi dengan baik. Apabila zakar tegang, ia melancarkan aliran darah di situ, membawa bekalan oksigen dan seterusnya menyihatkan tisu dan sel pada zakar.

4. Merokok tak baik untuk zakar

Berita buruk buat anda yang kaki merokok. Merokok mampu menjadikan zakar anda mengecil sepanjang 1cm. Ertinya dengan amalan merokok anda yang tegar itu, barangkalai anda tidak sedar sepatutnya zakar anda lebih pajang 1 cm berbanding sekarang. Merokok menyebabkan aliran darah menjadi tidak berapa lancar di pembuluh darah seterusnya mengganggu ketegangan zakar.

5. Latih zakar tegang lama

Ini semua lelaki tentu tahu. Lagi lama anda mampu tahan ketegangan, lagi bagus untuk seorang lelaki. Jadi macam mana nak buat senaman supaya zakar tahan tegang lama. Takkan nak buat senaman angkat besi sebab zakar bukan otot..?.

Sebenarnya zakar anda juga perlukan senaman. Paling mudah yang anda boleh lakukan adalah letakkan kain tuala pada zakar yang tegang dan buat senaman angkat tuala tersebut. Ini dapat membantu keupayaan anda di ranjang. Anda juga boleh mengurut zakar dengan menarik dan memusing-musingkannya untuk memantapkan aliran darah pada zakar tersebut.

6. Amalan berkatan di barat

Ramai orang barat yang berkhatan atau bersunat seperti mana orang kita amalkan. Bagi orang barat ia lebih merupakan satu budaya yang menjadi ikutan. Pada masa dahulu, orang barat berkhatan sebab percaya ia mampu menjadikan zakar tidak berapa sensitif dan seterusnya mengelakkan anak-anak mereka bermain dengan zakar tersebut. Menurut The American Academy of Pediatrics, berkhatan adalah tidak diperlukan dari segi keperluan perubatan. Tentu anda ada sebab untuk berkhatan bukan ?

7. Gembirakan zakar anda

Zakar menjadi salah satu tempat yang dihuni oleh bantak jenis bakteris dan ada lebih kurang 42 jenis bakteria yang memang hanya ada kat zakar sahaja. Bagi mereka yang berkhatan, jumlah tersebut adalah kurang sedikit. Walau apapun, semua itu diperlukan untuk kekalkan kesihatan zakar anda. Apa yang anda perlu lakukan hanyalah membasuh supaya zakar anda kekal bersih dan selamat. Basuh sahaja dengan air yang bersih dan tak perlu gunakan sabun.

8. Kenapa buah zakar tak sama tinggi

Cuba perhatikan buah zakar atau telur anda kat bawah tu, adakah ianya sama tinggi bergantung ?. Jika tidak sama tinggi ertinya anda kemungkinan amat sihat dan mampu melahirkan zuriat dengan baik. Itulah secara teorinya yang para pakar katakan.

Walau bagaimanapun masih ada perbincangan dan perdebatan yang panjang sebab apa telur tak sama tinggi. Salah satu alasannya adalah untuk pastikan keadaan sperma yang baik dan sihat. Jika buah zakar duduk sama tinggi, mereka akan bersentuhan sesama sendiri dan menjadikan suasana yang suam dan ini tidak berapa baik untuk sperma.

9. Berapa sebenarnya purata siaz zakar

Berapa sepatutnya saiz zakar anda. Panjang, pendek, besar, kecil... mana satu yang betul sebenarnya? Walau apapun saiz zakar anda yang pastinya anda perlu tahu bahwa zakar yang kecil akan bertukar saiz membesar sebanyak 86%.

Jika saiz zakar anda pula panjang, ianya hanya akan membesar sebanyak 47% sahaja apabila menegang. Ertinya dalam keadaan rehat, tidak penting samada saiz zakar anda kecil pendek. Ia tetap akan membesar bila menegang. Menurut kajian yang boleh dipercayai, saiz zakar purata adalah 12.9 cm panjang dan ukurlilit pula adalah 12.19 cm. Sekarang ambil benang dan boleh cuba ukur zakar anda.

10. Bolehkah besarkan zakar

Ada macam-macam minyak yang kononnya mampu besarkan dan panjangkan saiz zakar anda. Ada jenis krim sapu setiap hari, ada yang pakai lintah dan lain-lain lagi. Untuk perhatian anda, pakailah apa minyak urutpun zakar anda tak akan membesar atau panjang sebab zakar bukan otot.

Tapi zakat anda boleh dipanjangkan jika dilakukan regangan zakar secara konsisten. Ertinya anda perlu tarik zakar itu supaya jadi panjang biar ia regang berterusan. Asasnya kat sini adalah aktiviti regangan yang berterusan untuk besarkan dan panjangkan zakar.

Jadi lepas ini, jangan nak simpul tarik henjut dan sebagainya untuk basar atau panjangkan zakar anda. Cara mudah yang boleh anda lakukan untuk regangkan zakar secara konsisten adalah dengan menggantungkan batu atau benda berat pada kepala zakar dan biar ia regang begitu lama-lama setiap hari. Kalau susah, ada alat khas yang boleh bantu anda regangkan zakar secara konsisten, anda perlu beli alat tersebut.

Thursday, 1 September 2016

3 cara berkesan hilangkan bau kasut anda yang busuk

Antara bau yang tidak digemari adalah bau kasut yang amat busuk. Bayangkan kalau anda pakai kasut stokin, kemudian sarungkan kaki anda yang ada stokin itu masuk dalam kasut yang memang dah busuk, kemudian keluar rumah pergi jalan ziarah rumah kawan.

Bila sampai rumah kawan, biasalah kita orang Melayu nak masuk rumah kena buka kasut. Andapun bka kasut, dan disebabkan malas atau sebab nak tunjuk stokin anda cantik, stokin atau sarung kaki tidak dibuka. Bila anda hanya pakai stokin masuk dalam rumah kawan tu, maka mulalah berbau seluruh ruang tamu rumah akawan anda.

Kalau hidung tak tersumbat, bau stokin yang busuk hasil daripada bau kasut anda yang busuk tadi itu akan memeingkan kepala. Orang akan cepat-cepat nak tamatkan perbualan dengan anda. Atau orang mula nak duduk jauh sikit daripada anda sebab tak tahan bau busuk.

Bau busuk kasut dan stokin anak dara Perancis

Saya ada pengalaman masa tinggal kat Perancis dahulu. Macam biasa kita orang Melayu, walau kat manapun kita tinggal, masuk rumah tetap kena buka kasut. Walaupun kat negara Perancis tu, orang mereka jenis yang tak buka kasut di dalam rumah, kita tetap tak ikut cara hidup mereka.

Bila jadi macam tu, maka orang Perancis yang kenal kami juga terpaksa ikut budaya buka kasut bila masuk ke dalam rumah Melayu. Begitu juga dengan seorang anak dara Perancis, anak kepada jiran kami. Pada satu hari dia masuk ke dalam rumah dengan buka kasut tapi tak buka stokin. Masyaallah !, punyalah berbau busuk sampai menusuk hidung di seluruh rumah Melayu. Walaupun bau kari kuat kat dapur, tapi bau busuk kasut yang melekat pada stokin itu tidak terpadam langsung.

Itulah satu pelajaran penting yang saya belajar hari itu. Jangan sesekali ajak anak dar mat saleh masuk rumah kita dan suruh dia buka kasut. Anda tak akan tahan dengan bau yang bakal dikeluarkan nanti. Memang begitulah bau kasut yang busuk bila kita asyik pakai kasut tak buka-buka sepanjang hari.

Hilangkan bau busuk kasut

Kat negara kita cuacanya panas. Bila pakai stokin dan pakai kasut, peluh membuatkan kasut jadi lembab. Ditambah dengan kasut jenis kain di dalamnya, bau busuk itu cepat terjadi dan akan kekal berbau macam itu kalau tak buat sesuattu. Berikut diberikan petua macam mana nak hilangkan bau kasut anda yang busuk dengan cara yang amat mudah dan berkesan:

  1. Sumbat kasut dengan kertas surat khabar - Ini cara paling murah pantas dan mudah. Bila waktu malam atau bila anda tak pakai kasut yang busuk tu, ambil kertas surat khabar dan sumbat masuk kedalamnya. Bau busuk itu akan diserap oleh surat khabar jika anda biarkannya semalaman.
  2. Masukkan uncang teh - Punca kasut anda berbau busuk adalah disebabkan oleh adanya bakteria. Jadi jika anda boleh bunuh bakteria tersebut, bau busuk akan mula hilang. Anda bleh buat begitu dengan masukkan uncang teh ke dalam kasut anda. Anda perlu masukkan dahulu uncang teh ke dalam air panas supaya bahan Tannin dalam teh keluar. Keluarkan uncang, perah airnya dan biarkan ia kering sedikit. Lepas itu masukkan ke dalam kasut dan biarkan beberapa jam.
  3. Masukkan lemon dalam kasut - Bau lemon kuat segar dan boleh hilangkan bau busuk kasut anda denga mudah. Belah lemon sekeping, kemudian perah sedikit dalam kasut kemudian tinggalkan kepingan lemon itu dalam kasut anda semalaman. Insyaallah bau akan hilang keesokkan harinya.
Saya ada sebut satu bahan bernama tannin di dalam serbuk teh dalam uncang tadi di atas. Bahan tannin adalah satu bahan yang berkesan yang mampu membunuh bakteria yang ada di dalam serbuk teh. Untuk keluarkan bahan tersebut, kita perlu masukkan serbuk teh ke dalam air panas beberapa minut, barulah dia keluar.

Sekarang anda dah tahu macam mana nak hilangkan bau busuk kasut anda dengan cara mudah dan berkesan. Boleh cuba malam ini dan tengok esok pagi keberkesanannya. Jika anda ada cara lain yang juga berkesan boleh kongsikan kat ruang komen di bawah ini.

Hey, we've just launched a new tips for small business blog. You'll like it - hidupringkas.com
Join Our Newsletter