Thursday, 8 December 2016

2 cara jadi billionaire sebelum anda masuk umur 40 tahun

Siapa nak jadi billionaire sebelum mencecah umur 40 tahun ?

Tentu ada yang mahu dan ada juga yang tak mahu. Mungkin ada berbagai sebab atau alasan yang diberikan. Yang sudah pasti pelik adalah mereka yang cakap tak mahu jadi billionaire atau lebih mudah lagi tak mahu jadi kaya raya.

Jangan terkejut !, memang ramai sangat lelaki budiman dan wanita budiman kat luar sana yang sering mengaku tak ingin jadi kaya raya apatah lagi jadi billionaire sebelum masuk umur 40 tahun. Paling ramai akan berkata begitu sebab percaya dan yakin orang kaya lambat masuk syurga. Jadi rumusan mudah mereka buat kalau hidup tidak kaya, miskin atau ala kadar sahaja, mereka akan cepat masuk syurga.

Samada betul atau tidak apa yang mereka andaikan itu, terpulang pada pemikiran masing-masing. Yang pastinya, untuk melarikan diri daripada dikecam sebagai gagal, ramai orang akan pilih dia secara sukarela membuat pilihan untuk jadi begitu.

Supaya orang tak kata dia gagal jadi kaya maka ramai yang akan mendakwa dia pilih untuk jadi tidak senang, sederhana sahaja dan tak suka jadi kaya. Dengan pengakuan itu, maka lepaslah diri dari tugasan untuk berkerja keras dan berusaha menggunakan akal dengan bijak untuk meningkatkan tahap ekonomi dirinya dan seterusnya umat keseluruhannya. Biar semua orang miskin, umat miskin dan diperbudakkan oleh orang lain.

2 cara jadi billionaire sebelum umur 40 tahun

Ini bukan artikel untuk mereka yang bersumpah tak nak jadi kaya sebab takut sesat dan lupa diri. Ini untuk orang yang memang ada azam nak jadi kaya, jadi billionaire dan dalam masa yang sama menjadi manusia yang banyak memberikan kebaikan pada manusia lain.

Jika alang-alang nak jadi kaya raya, apa kata cuba fikirkan cara nak jadi billionaire sebelum masuk umur 40 tahun lagi. Tentu lebih hebat masih dalam kategori orang muda, belum masuk 40 tahun dan jadi billionaire !.

Orang kata, kalau nak jadi kaya macam tu, elok tengok dan ikut jalan mereka yang dah berjaya melakukannya. Jadi kita lihat macam mana orang yang belum masuk umur 40 tahun dan jadi billionaire. Kita lihat senarai 14 orang kaya raya, biliionaire dunia yang belum masuk 40.

Berdasarkan senarai terbaru dari Forbes, ada 14 orang billionaire yang belum masuk 40 tahun. Mereka ialah:

  1. Evan Spiegel Age: 26 Net Worth: $2.1 billion 
  2. Bobby Murphy Age: 28 Net Worth: $1.8 billion 
  3. Luke Walton Age: 30 Net Worth: $11.2 billion 
  4. Julio Mario Santo Domingo III Age: 31 Net Worth: $2.4 billion 
  5. Dustin Moskovitz Age: 32 Net Worth: $10.4 billion 
  6. Mark Zuckerberg Age: 32 Net Worth: $55.5 billion 
  7. Nathan Blecharczyk Age: 33 Net Worth: $3.3 billion 
  8. Scott Duncan Age: 33 Net Worth: $5.2 billion 
  9. Brian Chesky Age: 35 Net Worth: $3.3 billion 
  10. Joe Gebbia Age: 35 Net Worth: $3.3 billion 
  11. Sean Parker Age: 26 Net Worth: $2.4 billion 
  12. Andres Santo Domingo Age: 38 Net Worth: $4.8 billion 
  13. Robert Pera Age: 38 Net Worth: $3.2 billion 
  14. Alejandro Santo Domingo Age: 39 Net Worth: $4.8 billion
Kalau dilihat dari kesemua 14 orang kat atas tu (sumber Forbes)yang dah jadi billionaire walaupun tak masuk lagi umur 40 tahun, mereka jadi kaya hanya dengan dua cara:
  • Mulakan sebuah syarikat yang menjalankan perniagaan berteknologi terkini dan berjaya.
  • Dapat harta pusaka dari orang tua.
Yang kedua tu memang bukan satu pilihan. Kalau boleh pilih, tentu dah lama saya pilih untuk dilahirkan sebagai kerabat. Tapi nak buat macam mana, tak mampu...

Jadi hanya tinggal cara yang pertama sahaja. Iaitu kena cari idea untuk buka sebuah syarikat yang berteknologi canggih yang mampu selesaikan segala masalah orang ramai, kalau tak boleh selesaikan masalah orang ramapipun, pastikan rekaan atau teknologi anda itu mampu bahagiakan ramai orang kat muka bumi ni sampai mengadap berjam-jam depan komputer macam apa yang berlaku kat Facebook.

Untuk menjadi seorang yang ada idea sebegitu, mahu tak mahu perlu tidak ketinggalan terhadap maklumat dan perkembangan teknologi yang terkini dan perlu ada ilmu dan suka belajar ilmu terutamanya ilmu sains, matematik dan seumpama dengannya.

Saturday, 3 December 2016

Kawal serangan Tikus dengan Burung Hantu ! projek kreatif MPSJ !

Jika anda tinggal di sekitar Subang Jaya, jangan terkejut jika terserempak dengan banyak Burung Hantu di waktu malam berkeliaran di sekitar kawasan tempat tinggal. Ini kerana pihak MPSJ dengan kerjasama Universiti Putra Malaysia sedang menjalankan projek kawalan tikus dengan menggunakan Burung Hantu.

Setakat ini, pihak MPSJ telah melepaskan sebanyak 8 pasang burung hantu sejak awal tahun ini. Lima pasang burung hantu akan dilepaskan lagi bulan depan untuk menambahkan jumlah burung hantu yang dijadikan alat membunuh tikus di sekitar Subang Jaya.

Menurut Dr Hafidzi Noor, seorang professor di UPM, setakat ini mereka hanya menggunakan jumlah wang sebanyak RM30 ribu sahaja untuk melaksanakan projek kawalan tikus dengan Burung Hantu itu. Dana projek di perolehi dari MPSJ dan juga dari sumbangan awam.

Aktiviti memburu tikus sebagai makanan burung hantu

Kita semua tahu bahawa tikus memang merupakan makanan kepada burung hantu. Projek kawalan tikus dengan menggunakan burung hantu telah lama digunakan di kawasan pertanian khususnya di sawah bendang.

Kalau kita pergi ke kawasan sawah padi satu masa dahulu, akan dapat dilihat ada tiang dengan rumah burung hantu diletakkan di atas tiang di tepi bendang. Saya tak pasti kalau sekarang teknik itu masih digunakan lagi. Tapi tak pernah pulak saya nampak burung hantu kat dalam sarang atau rumah yang disediakan untuk mereka. Mungkin rumah yang diperbuat dari papan untuk burung hantu itu semuanya dah mereput.

Menurut Dr Hafidzi Noor, mereka memantau aktiviti burung hantu betina dengan memasang alat pengesan pergerakan. Mereka telah mengesan seekor burung hantu betina selama 16 hari dan mendapati burung tersebut telah berada di 40 kawasan yang berbeza.

Mereka juga telah berjaya merakam gambar burung hantu sedang makan tikus dalam aktiviti pemantauan tersebut. Biasanya, jika burung hantu menetap di kawasan tertentu, ia bermakna di situ ada banyak makanan.

Jika anda perlukan khidmat kawalan tikus, lipas dan semut di rumah anda, dapatkan khidmat dari Easelife Services Sdn Bhd, sebuah syarikat Pest Control yang berlesen dan bertauliah sejak 1998. Bagi penduduk Subang Jaya, anda layak mendapat harga istimewa dari kami. Sila berhubung dengan Siti di 014-9606567 untuk maklumat lanjut.

Keberkesanan burung hantu untuk kawal tikus

Masalah yang dihadapi oleh projek tersebut adalah kekurangan data maklumat untuk membuktikan bahawa penggunaan burung hantu untuk kawal tikus adalah teknik yang berkesan. Macam mana nak pantau samada tikus dah berjaya dikurangkan dengan menggunakan burung hantu ?

Itulah yang dipersoalkan oleh orang ramai samada projek menggunakan burung hantu sebagai teknik kawalan tikus perlu diteruskan atau tidak.

Menurut Dr Hafidzi Noor, seekor burung hantu akan makan tikus sebanyak 2 ekor untuk satu malam. Jika pasangan burung hantu yang dilepaskan di sekitar Subang jaya itu mula membiak, burung hantu jantan perlu menangkap lebih banak lagi tikus untuk dijadikan makanan keluarga mereka.

Burung hantu akan membiak sebanyak 3 kali dalam tempoh setahun. Dalam musim mereka membiak dan bersarang, pasangan burung hantu tersebut bersama keluarga mereka akan menangkap lebih kurang 10 ekor tikus dalam tempoh satu malam.

Teori tabiat pemakanan burung hantu inila yang dijadikan sebagai landasan bagi meneruskan projek kawalan tikus di sekitar Subang Jaya. Mereka akan diberikan rumah penginapan yang diperbuat dari gentian kaca. Rumah burung hantu tersebut akan diletakkan di tempat yang sesuai yang telah dikenal pasti di sekitar Subang jaya.

Kajian guna burung hantu untuk kawal tikus

Sebelum ini, pihak Universiti Sains Malaysia telah diberikan geran atau dana pembiayaan untuk melakukan kajian yang sama. Mereka diberikan dana sebanyak RM175 ribu untuk mengkaji penggunaan burung hantu sebagai alat kawalan tikus di kawasan bandar.

Anda boleh baca laporan tersebut di sini jika berminat untuk tahu lebih lanjut.

Setakat mana kejayaan kajian tersebut tidak dapat diketahui. Mungkin kajian itu dah terbukti berkesan maka pihak UPM dan MPSJ cuba menggunakannya untuk masalah tikus di kawasan perbandaran Subang Jaya.

Walau apapun, ia adalah satu kajian yang amat kreatif dan perlu dilihat dengan hati terbuka sebelum nak kutuk atau nak kondem. Cumanya kelengkapan untuk mendapatkan cerapan atau data keberkesanan projek itu mestilah canggih supaya ia dapat dibuktikan berjaya.

Tuesday, 29 November 2016

Amalan bahaya Facebook yang ramai orang tak sedar boleh memudaratkan

Negara kita merupakan antara negara di mana penduduknya amat tinggi menggunakan Facebook. Boleh dikatakan rata-rata dari pengguna Facebook akan menggunakan sekurang-kurang antara satu ke dua jam Facebook dalam masa satu hari.

Fakta tentang penggunaan Facebook

Berikut beberapa fakta tentang penggunaan Facebook yang sedang berlaku di negara kita. Cuba baca dan tanya diri anda sendiri samada betul atau tidak kenyataan ini:

  1. Jika anda seorang pengguna FB yang aktif, anda tentu ada sekurang-kurangnya 500 kawan FB. Anda akan habiskan masa sejam atau dua jam sehari buka dan melayari FB. Sekejap-sekejap nak buka dan tengok perkembangan terbaru. Anda duduk tak senang kalau tak buka FB sehari.
  2. Majoriti besar pengguna FB menggunakannya untuk berkomunikasi dengan kenalan baru. Kenapan baru tersebut kebanyakannya merupakan kawan maya yang mereka tak kenalpun dan tak pernah berjumpa.
  3. Majoriti pengguna FB akan kongsikan gambar lokasi di mana mereka berada. Mereka juga kongsikan aktiviti yang sedang dilakukan, mereka juga kongsikan gambar kawan-kawan dan saudara mara.
  4. Ramai yang buka profle FB dengan menggunakan profile diri mereka yang sebenar. Memang ada juga yang tidak mendedahkan profile sebenar mereka dengan berbagai alasan. Tambah lagi jika pengguna itu ada agenda tersembunyi untuk menipu dan melakukan jenayah siber, profle palsu akan digunakan.
  5. Jika mak bapak ada FB, biasanya anak-anak juga akan ada akaun FB. Ada yang skodeng aktiviti anak-anak mereka melalui FB untuk memantau aktiviti anak-anak mereka. Ada juga yang biarkan anak-anak guna profile mak bapak untuk update dan melayari FB.
  6. Majoriti besar tentu pernah mendapat samada paparan yang tidak diingini seperti spam link, atau mesej dari orang yang lansung tak dikenali, tawaran gam yang entah apa-apa dan cerita yang tidak disukai. Malah tentu ramai yang dah ada pengalaman kena serangan siber seperti kena hack dan seumpamanya.

Amalan bahaya Facebook


Daripada 6 ringkasan atau rumusan mudah kat atas tu, tentu anda sedar bahawa amalan penggunaan Facebook mampu mendedahkan ramai orang terhadap serangan siber yang kadang kala berupa jenayah.

Cuba tanya pada diri anda sekarang, berapa ramaikah dari kawan-kawan anda yang melebihi 500 orang itu merupakan kawan-kawan atau kenalan yang memang anda kenal siapa mereka ?

Berdasarkan kajian, biasanya, lebih dari separuh kawan-kawan FB tersebut merupakan entah siapa-siapa. Mereka adalah kawan FB yang misteri dan tidak dikenali samada wujud, atau memang asli dan boleh dipercayai.

Majori besar dari kawan-kawan FB itu hanya diam dan tidak ada respon. Mereka berkemungkinan besar hanya memerhatikan segala pergerakan dan aktiviti anda. Mereka perhatikan siapa keluarga anda, siapa kawan-kawan anda dan di mana anda berada.

Keadaan itu sama seperti seorang penjahat yang sentiasa memerhatikan diri anda 24 jam. Penjahat itu hanya menunggu masa yang sesuai sahaja untuk mengambil kesempatan dan keuntungan terhadap kealpaan anda. Kejadian jenayah boleh berlaku bila-bila masa sahaja. Ianya seperi sebuah time-bomb.

Hindari bahaya Facebook bermula sekarang

Apa yang anda boleh buat untuk megelakkan diri memberikan segala maklumat penting pada orang yang tidak dikenali adalah dengan mula bertindak sekarang.

Lihat satu persatu-satu siapa kawan FB anda dan delete atau unfriend sahaja mereka yang meragukan. Kenapa berkawan dengan orang yang tak dikenali. Kenapa nak kongsikan maklumat anda pada kemungkinan penjenayah siber atau penjenayah nyata.

Semak terlebih dahulu mereka yang mohon nak jadi kawan FB anda. Jangan main terima sahaja sesuka hati dan mengundang bahaya dan mala petaka.

Pergi semak sekarang juga dan delete kawan FB yang mencurigakan.... pi lekaih !

Monday, 21 November 2016

Hebat ! - Lelaki bertato ini buat 4 sekeluarga peluk Islam

 
Saya dah tulis berkenaan lelaki muslim yang ada Tato pada artikel yang lalu di sini. Lelaki bertato ini bukan calang-calang orang. Namanya ketika dilahriakn ialah, Tan Wei Hon. Sekarang dia pakai nama Muhammad Randy. Nama panggilan biasanya ialah Randy.

Randy buat kerja tarik kereta, kutip hutang tanpa lesen, urus beberapa pub sekitar Perai dan Permatang Pauh dan macam macam lagi seumpamanya. Semua itu dilakukan demi untuk teruskan kehidupan.

Muhammad Randy atau Tan Wei Hon ini mula dijejaki pada awal tahun 2016, dia berbangsa Cina dan memeluk Islam 4 tahun yang lalu. Kali pertama disantuni di sebuah Bar di Permatang Pauh. Ketika itu, Penaung myIKUT, Tuan Haji Zolkifly Md Lazim mendapat maklumat adanya seorang saudara baru yang bekerja sebagai bonzer kat situ.

Cerita Randy masuk Islam

"Empat tahun lalu, saya peluk Islam, lafaz dua kalimah syahadah, tukar kepada nama Muhammad Randy dan berhajat untuk buang tato di badan ini tapi bila jumpa Abang Zol, dia kata, "biarkan tato di badan itu jadi bukti saksi dua kalimah syahadah Randy depan Allah, semacam parut perang pada tubuh Saidina Hamzah sebagai bukti jihad dan 'syahid akhirat' di depan Allah".

Apabila ditanya kenapa beliau bekerja di Bar, Randy menjawab 'sudah tidak ada kerja lain. Saya boleh baiki telefon bimbit tapi kena ada modal baru boleh'.

Penaung myIKUT yang suka melihat saudara baru berdikari 'offer bisnes plan' untuk Randy. Dia mengeluarkan modal untuk memulakan bisnes tersebut dan meminta Randy berhenti kerja sebagai bonzer.

Sejak itu Randy dipimpin langkah demi langkah keluar dari kegelapan menuju cahaya. Randy belajar bacaan Al-Fatihah dan bacaan lain dalam solat sambil memandu dibantu Penaung myIKUT setiap kali menemani beliau ke mana sahaja.

Pegangan Agama Randy makin kuat dan teguh. Kini Randy menjadi bonzer untuk Agamanya. Solat dijaga dan tutur kata penuh budibahasa. Siapa sangka kaki pukul di Pub kini seorang Pendakwah.

Randy telah memainkan peranan penting membawa seorang gadis Cina ke Islam pada 7 Oct 2016 dan 9 Nov 2016. Randy telah membawa empat sekeluarga ke Islam.

Randy, lelaki bertato Islamkan 4 sekeluarga

"Malam ini, tato di badan saya ini menjadi saksi empat sekeluarga memeluk Islam" ujar Muhammad Randy dalam nada yang sebak.

Firman Allah S.W.T. yang bermaksud:
"Maka sesiapa yang Allah kehendaki untuk memberi hidayah petunjuk kepadanya nescaya Ia melapangkan dadanya (membuka hatinya) untuk menerima Islam." [Surah Al-An-An'aam: 125]

Sambil kerja sendiri membaiki telefon, Randy juga sibuk sebagai aktivis dakwah MyIKUT. Salah sebuah hotel terkenal di Permatang Pauh merupakan salah satu tempat lepak Randy, untuk mengambil dan menghantar telefon pintar yang dibaikinya.

Di situlah, beliau berkenalan dengan Khoo Soo Boon, 50, yang bekerja sebagai juruwang di hotel tersebut.

Walaupun perkenalan mereka tidak lama, tiap-tiap kali berjumpa mereka saling bertukar pendapat mengenai nilai-nilai kebaikan yang ada dalam agama Islam dan ajaran Buddha. Dari situ, menggamit perasaan yang kuat dalam diri khoo Soo Boon untuk mendalami Islam.

"Sudah hampir setahun saya mengkaji apa itu Islam dengan bersembang dan membaca buku. "Berkawan dengan Randy pun tidak lama, tetapi ada bersembang mengenai bisnes dan siapa sebenarnya mencipta kita?

"Saya lihat Islam tak pakai banyak duit ringgit, contoh dalam upacara sembahyang atau kematian; dan saya rasa Islam lebih didik jiwa untuk beragama dengan hati yang mulia sebaik mungkin.

"Saya tiada masalah duit, tetapi saya perlukan sesuatu untuk jiwa saya dan jiwa keluarga saya," ujar Khoo Soo Boon yang masih mencari-cari nama Islam yang sesuai untuk diri.

Pada gambar atas sekali tu kelihatan, Azley Stanley bersama-sama Zolkifly Md . Lazim pada sesi soal jawab dengan Khoo Soo Boon sekeluarga, sebelum acara melafazkan dua kalimah syahadah dibimbing oleh Izad Buqhary di Permatang Pauh satu malam baru-baru ini.

Sebelum melafazkan syahadah, Presiden MyIKUT Azley Stanley menyampaikan khutbah ringkas serta memberi respons lanjut pada semua soalan yang dibangkitkan oleh Khoo Soo Boon sekeluarga. 

Sesungguhnya hidayah itu milik Allah dan Dia berkuasa untuk menyuluh hati sesiapa sahaja yang dikehendakinya.

Bukan Khoo Soo Boon seorang sahaja yang mengambil keputusan untuk memeluk Islam, bahkan isterinya, Aulia serta dua anak perempuan mereka, berusia lapan tahun dan lima tahun.

Peguam, Izad Buqhary yang juga pemimpin muda Parti Keadilan Rakyat (KeADILan) telah memimpin Soon Boon sekeluarga menyempurnakan lafaz dua kalimah syahadah di kediaman Tuan Haji Zolkifly dekat Permatang Pauh.

Ramai yang menyaksikan majlis syahadatain tersebut dengan linangan air mata kesyukuran, antaranya Zaidi Ahmad (Pegawai Penerangan Ketua Menteri Pulau Pinang), Ustaz Sophian Mohd. Zain, "Azizan Memali", Dr. Rosnah Abu Hasan (Doktor D'BM Hospital Permatang Pauh) dan "Kak Wan Bee Ropewalk Bagan".

Hadir sama, dua keluarga Muhajir (gelaran kepada mualaf yang peluk Islam) lain meraikan saudara baru, iaitu Khoo Soo Boon sekeluarga dalam jamuan ringkas di sini.

Sambil menikmati juadah laksa dan air oren, Izad Buqhary yang mengasaskan firma guaman Nasir Izad & Co. - NICO menawarkan konsultasi undang-undang berkaitan daftar tukar agama serta urusan kebajikan pendidikan agama kedua-dua anak berkenaan.

Zaidi Ahmad pula menawarkan diri untuk membantu Khoo Soo Boon sekeluarga membuat pendaftaran sebagai Muslim di Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang (JHEAIPP).

Begitulah kisahnya, tahniah kepada Randy yang masih bujang, manakala bisnesnya perlukan sokongan yg lebih baik, cuma harapan Randy masih ramai orang seperti Tuan Haji Zolkifly diluar sana yang sedia membantu siapa sahaja tanpa melihat luaran seseorang.

MyIKUT mengalu-alukan sumbangan tuan dan puan agar usaha dakwah kebajikan dan sokongan saudara baru yang dalam kesempitan serta memerlukan bantuan ''add-hoc'' ini berterusan.

Misi myIKUT - Selamatkan Syahadah, Kekalkan Syahadah, Bangun bersama Syahadah

Sumbangan anda boleh disalurkan terus ke

Nama akaun: Infaq Kebajikan Umah Takaful (IKUT)
No Akaun : 5571 3923 0356
Bank Akaun : Maybank

Kepada yang menyumbang, 'Jazakumullah Khairan '

Untuk info lanjut, hubungi Presiden MyIKUT Sdr. Azley Stanley atas talian 0194471105 atau Penasihat NGO dakwah berkenaan Tuan Haji Zolkifly Md. Lazim 0124810074

Saturday, 19 November 2016

Zika bukan lagi berstatus kecemasan global, tapi kekal merbahaya - WHO

WHO (The World Health Organization) jumaat lalu mengumumkan bahawa Zika bukan lagi berada dalam status kecemasan antarabangsa atau dalam bahasa mudahnya, bukan lagi pada tahap darurat di peringkat global.

Walau bagaimanapun, ia tidak memberikan maksud bahawa Zika bukan lagi satu ancaman. Virus Zika tetap masih lagi menjadi satu ancaman kepada semua negara di seluruh dunia terutamanya negara-negara yang telah mengalami serangan virus Zika sebelum ini.

Zika mula dikesan di Brazil tahun yang lalu. Sejak itu, ia mula merebak dan melanda di lebih 60 buah negara di seluruh dunia. Selagi adanya nyamuk aedes yang merupakan pembawa virus Zika wujud, selagi itulah ia akan kekal menjadi satu ancaman di seluruh dunia.

Itu juga tidak bermakna segala aktiviti kawalan nyamuk aedes bagi membenteras menyebaran virus Zika boleh dihentikan. Sama macam kes demam denggi, satu-satunya cara untuk mengawal penyebarannya adalah dengan mengawal pembiakan nyamuk aedes.

Jika anda perlukan khidmat fogging bagi membenteras nyamuk aedes dan khidmat larvasiding bagi membunuh jentik-jentik aedes, sila berhubung dengan Easelife Services Sdn Bhd, sebuah syarikat pest control berlesen yang berpengalaman menjalankan aktiviti kawalan serangga dan makhluk perosak sejak 1998. Hubungi Puan Siti 014 - 960 6567 untuk maklumat lanjut.

Sebab status kecemasan global dihentikan

WHO telah mengumumkan Zika sebagai satu ancaman kecemasan global pada bulan Februari yang lalu. Dengan pengumuman tersebut, dari segi undang-undang antarabangsa, semua negara yang terlibat dikehendaki memberikan laporan status wabak di negara masing-masing.

Satu-satunya sasaran kenapa WHO memberikan status kecemasan atau darurat terhadap ancaman Zika sebelum ini adalah untuk pastikan samada virus Zka itu merupakan penyebab yang membuatkan masalah penyakit kecacatan bayi yang dilahirkan, yang dinamakan sebagai microcephaly.

Sebelum ini, Zika difahamkan hanya memberikan kesan yang tidak membimbangkan kepada mereka yang dijangkiti. Sekarang sudah sah bahawa Zika mempunyai kaitan yang rapat dengan masalah microcephaly. Jadi ia sudah mencapai matlamat asal. Sebab itulah status darurat global di hentikan.

Virus Zika kekal merbahaya

Semua langkah-langkah yang perlu dilakukan seperti larangan mengadakan hubungan kelamin selama 6 bulan bagi mereka yang dijangkiti virus Zika adalah masih kekal perlu diamalkan senantiasa. Begitu juga kaum wanita yang mengandung dilarang untuk melawat ke negara yang dilanda wabak Zika.

Begitu juga segala aktiviti mencari ubat penawar terhadap masalah yang ditimbulkan oleh virus Zika mesti terus kekal dijalankan. Sama macam kes demam denggi juga, ia tetap berjalan sehingga sekarang.

Tapi ada juga para pakar yang risau dengan berhentinya status kecemasan itu, aktiviti mencari penawar akan turut sama menjadi perlahan dan tidak diberikan perhatian dengan serius. Tapi ramai pakar yang menolak kemungkinan tersebut. Tak perlu risau sangat.

Brazil teruk dilanda Zika

Sehingga setakat ini lebih dari 2,300 kes microcephaly telah dilaporkan dan majoriti kes berlaku di Brazil. Sudah 28 negara melaporkan kes microcephaly yang sama berlaku dan kemungkinan kes adalah lebih banyak tidak boleh dinafikan.

Oleh itu, jika anda mengandung, Brazil merupakan antara negara yang paling utama untuk dielakkan dari dilawati.

Pastikan anda jaga kebersihan sekeliling rumah anda dan buang segala bekas dibawah tempat teduh yang boleh menakungkan air. Luangkan masa 10 minit setiap hari untuk berjalan sekeliling persekitaran rumah anda untuk pantau dan kawal pembiakan nyamuk aedes. Tiada Aedes, tiada Zika dan tiada Denggi.

Dapatkan perkhidmatan fogging dan larvasiding serta khidmat pemantauan pencegahan pembiakan nyamuk di sekitar tempat duduk anda dengan menggunakan khidmat syarikat pest control berlesen, Easelife Services Sdn Bhd. Hubungi Puan Siti 016-2612054 untuk maklumat lanjut.

Friday, 18 November 2016

Sebab utama Perodua Bezza lebih laris berbanding Proton Persona

 
Menurut Datuk Ahmad Maslan, jualan Perodua Bezza jauh lebih banyak dijual berbanding Proton Persona. Kedua-dua model kereta tersebut yang masing-masing di keluarkan oleh pembuat kereta jenama Malaysia, dilancarkan hanya dalam perbezaan sebulan sahaja. Tapi jualan Perodua Bezza lebih tinggi dari jualan Proton Persona sebanyak 3 kali ganda.

Perodua Bezza dilancarkan pada 21hb Julai 2016. Proton Persona pulak dilancarkan pada 23hb Ogos 2016. Tak berapa ketara sangat jarak masa kedua-duanya diancarkan. Tapi jualan Perodua Bezzan telah mencecah sebanyak 22,799 unit. Jualan Proton Persona pulah hanya baru terjual sebanyak 7,646 unit sahaja. Memang jauh beza kuantiti antara keduanya.

Kenapa agaknya orang ramai memilih Perodua Bezza berbanding Proton Persona ? Adakah ianya disebabkan perbezaan kualiti dari segi pembuatan antara keduanya atau adakah ia berpunca daripada perkara yang lain ?.

Sebab utama Perodua Bezza laris berbanding Persona

Menurut Datuk Ahmad Maslan, punca utama orang ramai pakat serbu beli Perodua Bezzan adalah kerana kereta tersebut dikategorikan sebagai kenderaan EEV.

Kenderaan EEV atau Energy Efficient Vehicle adalah kenderaan yang cekap dalam penggunaan bahan tenaga. Ertinya menjimatkan dan mengoptimumkan segala aktiviti penggunaan bahan tenaga. Sebab itu ramai orang beli kenderaan tersebut.

Dalam zaman bahan tenaga yang tidak menentu sekarang ini, penjimatan kos bahan tenaga menjadi satu motivasi utama untuk menentukan keputusan pembelian. Jadi jika ada kereta yang boleh memberikan jaminan tersebut, sudah pasti orang yang nak berjimat akan memilihnya.

Tidak ada kena mengena dengan kualiti

Menurut Ahmad Maslan lagi, orang ramai tersiap dalam membuat andaian bila melihat keputusan hasil jualan tersebut. Beliau berkata persepsi orang ramai tersasar dari fakta sebenarnya.

Mungkin orang ramai, terutamanya mereka yang tidak membeli atau menggunakan kenderaan buatan Malaysia akan silap sangka dengan perbezaan jumlah kenderaan terjual antara dua jenama tersebut.

Secara mudahnya, orang akan sangka pembeli pilih Perodua Bezza sebab Perodua terkenal selama ini mengeluarkan kereta yang lebih tahan lasak, serta memenuhi jangkaan pengguna. Orang menjauhi Proton pulak sebab selama ini persepsi pengguna terhadap Proton adalah amat buruk sekali.

Masalah yang paling terkenal dilalui oleh pengguna Proton adalah masalah tingkap cermin automatiknya yang membuatkan ramai orang menyumpah pada Proton.

Kualiti juga memainkan peranan

Kalau dilihat daripada kenyatan Ahmad Maslan, nampak macam dia tak faham apa ertinya kualiti. Dia seolah-olah nak bandingkan antara Proton dengan Perodua dari segi kualiti yang sudah tentu tak akan sama.

Kualiti terletak pada mata pengguna sebenarnya. Apa yang pengguna mahukan dan apa yang Perodua atau Proton dapat tunaikan. Itu akan merumuskan samada Perodua Bezza atau Proton Persona dianggap berkualiti atau tidak di mata pengguna.

Jika Perodua Bezza dapat memberikan apa yang pengguna mahu, maka sudah tentu tiu dinamakan produk yang berkualiti. Apatah lagi jika Perodua Bezza dapat memberikan lebih sedikit daripada apa yang pengguna mahukan.

Jika pengguna mahu penjimatan tenaga, dan itu dapat diberikan pada mereka oleh Bezza, maka kereta itu berkualitilah !.

Kestabilan pemanduan yang berbeza

Daripada percubaan pemanduan yang dilakukan oleh rakan-rakan yang suka mencuba dan membezakan antara pembuatan kereta, saya dapati Proton Persona adalah jauh lebih baik berbanding Perodua Bezza.

Ertinya, jika pengguna mahukan atau lebih utamakan kestabilan pemanduan dan keseronokan memandu, Proton Persona dapat memberikan perkara tersebut. Ertinya Persona punyai kualiti dari segi pemanduan berbanding Perodua Bezza.

Untuk mengatasi kedua-dua kenderaan tersebut. jika ada kenderaan dalam range yang sama harganya, dapat memberikan kedua-duanya sekali gus, iaitu kestabilan pemanduan dan penjimatan tenaga, maka saya pasti kenderaan itu akan lebih unggul dijual berbanding kedua-duanya.

Persepsi kualiti selepas jualan

Satu lagi persepsi buruk yang ada pada Proton adalah kualiti after sales mereka. Ramai yang mengalami mimpi ngeri setelah membeli Proton dan perlu menghadapi aktiviti selengaraan kenderaan yang mereka telah beli.

Ada banyak runguntan dari segi layanan servis, kepantasn servis, kepercayaan servis dan lain-lain. Itu sejarah sebeljm sebelum ini yang masih menghantui pengguna. Adakah Proton sudah bersedia untuk ubah segala persepsi tersebut banyak bergantung pada usaha mereka memenuhi keperluan after sales mereka selepas ini.

Proton tak boleh tunggu orang ramai yang dah beli Persona masuk buat selengaraan baru nak buktikan khidmat after sales mereka dah berkualiti. Mereka boleh buat sekarang sebab jumlah kenderaan Proton kat atas jalan itu masih tetap banyak beranding kesemua kenderaan lain terutamanya kenderaan bukan buatan Malaysia.

Thursday, 17 November 2016

11 cara mudah selesaikan masalah lipas dalam rumah anda

Lipas ada di mana-mana saja tempat yang ada manusia. Punca paling utama jadi macam tu adalah disebabkan apa saja manusia makan, lipas juga turut menjadikan makanan itu sebagai buruan mereka. Jadi untuk memudahkan lipas kenyang perut dan senang hati, mereka hanya perlu ada di mana saja manusia berada.

Tanda paling mudah nak tahu bahawa rumah atau restoran anda dah kena serang lipas adalah dengan melihat sekeliling presmis tersebut terutamanya di kawasan dapur atau kawasan lembab. Jika waktu siangpun anda boleh jumpa lipas dengan mudah, ertinya, lipas yang sedang menyorok kat premis tersebut adalah terlalu banyak.

Jika premis rumah atau restoran anda ada banyak lipas itu merupakan satu tanda tak berapa baik. Rumusan paling mudah yang boleh dibuat pada presmi yang anyak lipas adalah, premis tersebut kotor dan tidak diselenggara dan dibersihkan dengan baik. Itu berita yang tak berapa sedap untuk kita dengar. Jadi berusahalah selesaikan masalah lipas dari rumah anda.

Jika anda tak ada masa nak uruskan sendiri masalah lipas di rumah atau restoran, dan dalam masa yang sama ada bajet kewangan yang mencukupi, anda boleh serahkan tugasan tersebut pada syarikat pest control sahaja. Mereka akan lakukan dengan baik, berkesan dan berkala untuk anda.

Anda boleh dapatkan khidmat profesional, berkesan, selamat dan mesra alam dari syarikat berlesen dan bertauliah Easelife Services Sdn Bhd yang dah beroperasi sejak tahun 1998 lagi. Syarikat tersebut berpengalaman luas dalam industri kawalan serangga dan makhluk perosak. Boleh telefon Izam 012-206 7357 atau Siti 016-2612054 untuk maklumat lanjut.

Tapi bukan semua orang ada bajet kewangan nak uruskan masalah lipas di rumah mereka. Kalau anda ada masa dan nak buat sendiri kerja-kerja bagi melenyapkan masalah lipas dari rumah, boleh cuba 11 cara mudah yang disenaraikan kat bawah ni.

1. Jaga kebersihan sebagai amalan hidup

Ini perkara asas kalau nak selesaikan masalah serangan lipas dari rumah anda sekarang. Jadikanlah amalan menjaga kebersihan sebagai satu budaya dan amalan kehidupan. Rumah bersih, sentiasa kemas dan tiada sisa makanan, menyelesaikan hampir kebanyakan masalah-masalah serangga perosak yang lain.

Selepas makan kemas meja makan, simpan makanan dalam tempat bertutup, buang sisa makanan dalam tong sampah berplastik, sentiasa tutup tong sampah dan buang sampah yang dimasukkan ke dalam beg yang diikat kemas secara rutin setiap hari. Letakkan kat luar rumah dalam tong yang bertutup sementara menunggu pihak majlis perbandaran datang mengutip sampah tersebut.

2. Guna Daun Salam

Daun Salam ini biasanya digunakan dalam aktiviti masak memasak. Jadi memang mudah nak jumpa atau nak beli samada di pasaraya atau di pasar malam terutamanya kawasan yang ada ramai orang India.

Bila dah dapat Daun Salam ni, letakkan di kawasan yang anda jumpa ada banyak lipas. Mungkin kat sinki air rumah anda tu mungkin kat bawah dalam kabinet di bawah sinki. Mungkin kat dapur di celah-celah kabinet. Atau mungkin kat dalam almari simpan makanan. Letakkan saja Daun Salam kat situ supaya lipas terus blah dan tak mai lagi dah.

3. Campuran ammonia dan air

Antara tempat paling meriah yang disukai oleh lipas adalah di sekitar kawasan lubang paip air kat kawasan sinki. Anda boleh gunakan cecair Ammonia sebagai ubat mujarab untuk hapuskan lipas dan jangan kasi mereka datang lagi.

Ambil secawan cecair ammonia, campurkan ke dalam setimba air kemudian gunakan campuran air ammonia tersebut untuk flush kat semua lubang paip di rumah anda. Dicorong paip sinki menuju ke longkang, dicorong lubang bilik air dan seumpamanya. Itu akan hapuskan lipas dan bau yang ada kat paip tu akan menghalang lipas datang ke situ.

4. Guna ubat gegat

Ini amalan biasa yang saya lihat orang tua kat kampung sering gunakan. Mereka akan campakkan banyak ubat gegat kat dalam almari terutamanya dalam almari pakaian. Bau yang keluar dari ubat gegat tu semacam saja dan masih berbekas dalam ingatan.

Anda boleh beli dan letakkan ubat gegat ini di kawasan yang dah kena serangan lipas di rumah. Letakkan di bilik air atau dalam almari macam orang tua saya buat kat kampung. Tapi berhati-hati dengan ubat gegat ini, bau yang dikeluarkannya adalah racun serangga, Jika anda cium dan hidu, ia akan masuk dalam tubuh badan anda.

Ia juga bahaya jika ditelah atau dikunyah. Oleh itu berhati-hati jika rumah anda ada kanak-kanak. Elok dijauhi dari kanak-kanak atau lebih baik jangan pakai ubat gegat jika rumah ada budak-budak kecil.

5. Gunakan minyak pudina

Jika anda lebih suka cara yang amat mesra alam sekitar, boleh cuba gunakan minyak pudina ini. Anda hanya perlu sembur minyak pudina pada kawasan yang ada banyak lipas. Semburkan pada penjuru bilik air dan berhampiran lubang keluar air ke longkang. Sembur kat lipas yang ada terserempak. Cara ini mungkin agak lampat kesannya, tapi amat mesra alam dan tidak merbahaya. Sabar untuk mengambil masa sebelum teknik ini memberikan kesan.

6. Listerine

Jika anda jenis yang mengambil berat penjagaan mulut, tentu ada stok listerine kat dalam bilik air tu. Selain dari digunakan untuk kumur dan mencuci mulut, ia juga boleh digunakan untuk bunuh lipas. Cara mudah saja. Ambil listerine, campur dengan air, masukkan ke dalam penyembur dan sembur pada kawasan yang kena serangan lipas. Sembur kat kawasan dapur, bilik air dan sekitar lubang dalam rumah yang menuju ke longkang.

7. Gunakan kayu Cedar

Kayu cedar dalam bentuk bulat, dipotong dalam bentuk blok segi empat dan sebagainya boleh digunakan untuk menghalau lipas. Anda boleh letakkan blok kayu cedar ini dalam kawasan yang ada lipas. Boleh letak kat dalam almari lauk, kat dapur tempat letak pinggan mangkuk dan sebagainya. Ia amat berkesan untuk dijadikan azimat menghalau lipas.

Kalau tak tau mana nak dapatkan Blok Kayu Cedar ini, google saja kat internet dan boleh order secara online.

8. Gunakan cecair peluntur

Orang tua saya kat kampung biasa panggil cecair peluntur atau dalam bahasa Inggeris, 'Bleach' ini sebagai Klorox. Ia sebenarnya merupakan jenama kepada cecair peluntur yang terkenal kat negara kita. Kalau anda selalu guna peluntur untuk rendam pakaian putih, selepas guna, flush campuran peluntur dan air tersebut ke dalam luang bilik air, lubang sinki kat dapur dan flush juga ke dalam longkang yang ada lipas. Ia berkesan membunuh lipas jika mereka sedang berpesta kat dalam lubang paid dan longkang.

9. Gunakan lemon

Satu lagi keajaiban Lemon ni, macam-macam perkara boleh dibuat jika anda simpan lemon. Bukan saja dalam menjaga kesihatan, malah boleh digunakan dalam urusan menghalau lipas.

Apa yang anda perlu buat adalah sebelum nak mop lantai rumah, atau lantai bilik air, campurkan air dengan perahan lemon. Kemudian baru gunakan air tersebut untuk mop lantai rumah. Bau citrik yang dikeluarkan oleh lemon itu akan menghalau lipas dan serangga lain.

10. Serbuk lada, bawang putih dan bawang merah

Ambil serbuk lada hitam, ambil beberapa ulas bawang putih yang dilumatkan dan ambil juga beberapa ulas bawang merah yang dilumatkan. Masukkan dan campur kesemua bahan tersebut bersama 1 liter air. Boleh tambah sedikit sabun kalau mahu.

Gunakan air tersebut untuk lap meja makan, lap meja dapur atau lap dapur di mana lipas suka merayap di waktu malam kat situ. Bau itu sudah cukup untuk halau lipas dari datang kat kawasan tersebut.

11. Gunakan timun

Potong kepingan timun atau boleh juga lumat atau hancurkan timun tersebut. Kemudian letakkan di kawasan yang lipas suka datang merayap pada waktu malam. Letakkan kat sinki, kat penjuru bilik mandi dan kat sekitar kawasan dapur dan penjuru lantai dapur. Ini cara mudah dan mesra alam sekitar yang tidak merbahaya untuk halau lipas.

Jika semua petua kat atas tu anda rasakan susah dan tak ada masa nak cari dan buat sendiri. Elok serahkan saja tugasan kawalan Lipas, Semut, dan tikus kat rumah tu pada Syarikat Easelife Services Sdn Bhd. Syarikat berlesen yang mampu menyelenggara premis restoran atau rumah anda secara berkala, berkesan dan selamat. Hubungi Izam -12-2067357 atau Siti 016-2612054 untuk dapatkan harga promosi sekarang !

Wednesday, 16 November 2016

Jam tangan antik dilelong pecah rekod harga paling mahal di dunia

Tahun lepas, jam tangan Patek Philippe macam gambar kat atas tu telah berjaya dijual dengan harga pecah rekod dunia jam tangan paling mahal terjual dengan harga USD 7 juta !. Itu adalah jam tangan Patek Philippe model 5016 yang diperbuat dari stainless steel.

Tapi nampaknya baru-baru ini, satu lagi rekod dunia harga jam tangan paling mahal dilelong telah berlaku. Masih lagi dipegang oleh jenama jam tangan yang sama iaitu, Patek Philippe. Dan harganya adalah USD 11 juta !.

Lihat gambar jam tersebut kat atas tu. Jam tangan tu bukannya jam tangan baru. Sebaliknya merupakan jam tangan keluaran tahun 1943. Model Patek Philippe ref. 1518 perpetual calendar chronograph tersebut antara jam tangan rare yang hanya adalah 4 buah sahaja di dunia.

Jam tangan antik dari besi paling mahal

Apa yang menariknya tentang jam tangan tersebut adalah ianya bukan ada apa-apa batu permata, berlian ratna mutu manikam atau dibuat dari logam emas atau seumpamanya. Ianya hanyalah jam tangan diperbuat dari logam besi biasa sahaja.

Apa yang membuatkan jam tangan Patek Philippe ref. 1518 perpetual calendar chronograph itu menjadi amat unik adalah disebabkan keasliannya, keadaan semasanya yang masih utuh dan sejarahnya yang ada padanya. Ia merupakan jam tangan pertama yang direka dengan fungsi perpetual calendar chronograph.

Anda tak perlu susah-susah nak tukar haribulan sebab jam itu akan kira sendiri siap dengan perkiraan tahun lompat. Ertinya mekanisme mekanikalnya adalah sesuatau yang amat luar biasa dipenuhi dengan perincian mekanikal yang menakjubkan.

Jam tangan dilelong setiap tahun

Setiap tahun satu lelongan jam tangan akan dilakukan di Geneva, Switzerland. Biasanya pembuat jam tangan berkualiti luar biasa dari Switzerland akan mendermakan beberapa koleksi jam tangan dalam pemilikan mereka untuk dilelong.

Hasil daripada kutipan lelongan jam tangan antik dan rare tersebut akan didermakan pula kepada usaha untuk mencari penawar atau mengatasi masalah penyakit Duchenne Muscular Dystrophy.

Biasanya jam tangan Patek Philippe akan menguasai harga lelongan paling mahal sebab ramai para peminat dan pengumpul jam tangan antik akan berebut nak beli jam tangan tersebut. Ia dikatakan punya nilai pelaburan yang amat baik semakin lama disimpan semakin berharga. Jadi jika anda ada duit nak beli jam tangan baru, boleh pertimbangkan untuk beli jam tangan Patek Philippe selepas ini.

Berdasarkan rekod lelongan jam, harga jam tangan besi biasa Patek Philippe ref. 1518 perpetual calendar chronograph tiu masih tidak dapat menandingi satu lagi harga lelongan jam poket. Jam poket yang klasik, Patek Philippe Henry Graves Supercomplication setahun sebelum itu telah dilelongan dan dibeli dengan harga USD 24 juta !.

Anda boleh lihat rupa jam tersebut pada dua gambar yang saya lampirkan kat atas dan di bawah ni. Memang nampak hebat sekali jam tangan tersebut penuh dengan kilauan emas yang sudah tentu jauhari sahaja yang kenal manikam.

Punyalah mahal ! dan tak dapat dibayangkan oleh orang biasa-biasa macam saya. Kalau saya ada USD 24 juta tentu akan duduk dam-diam kat kampung, simpan duit dalam tabung haji dan makan keuntungan buta sebanyak USD 1.4 juta setahun !.

Monday, 14 November 2016

Kerajaan DAP tambah peruntukan lagi pada Sekolah Agama Rakyat

 
Sekolah Agama Rakyat Negeri terima sumbangan kali ke-8, ustaz-ustazah, tuan guru pondok, hufaz tidak terkecuali tanda penghargaan

Oleh : ZAINULFAQAR YAACOB
PENANTI - Buat kali kelapan, Kerajaan Negeri Pakatan Harapan pada petang tadi menyampaikan sumbangan RM1.75 juta peruntukan tambahan kepada 178 sekolah agama rakyat (SAR) pelbagai kategori di Pulau Pinang.

Mengulas lanjut, Ketua Menteri, Y.A.B. Tuan Lim Guan Eng berharap, sumbangan itu adalah sebagai menghargai 1,427 ustaz-ustazah, guru-guru Al-Quran, cikgu-cikgu sekolah agama serta barisan tuan guru pondok pengajian agama yang membantu Kerajaan Negeri dalam memartabatkan Islam di Pulau Pinang.

"Ia (RM1.75 juta) adalah tambahan pada apa yang telah pun diperuntukkan (RM1.75 juta).

"Tentulah saya berasa kesal dengan sesetengah pihak yang mengatakan kita hanya memberikan sebanyak RM1.75 juta sahaja dalam setahun.

"Sebenarnya, sejak 2009, Kerajaan Negeri melalui Jabatan (Hal Ehwal) Agama Islam Pulau Pinang (JHEAIPP) telah memberikan sebanyak RM45 juta, dan, ini tidak termasuk tanah yang diberikan secara percuma untuk pembangunan sekolah agama rakyat.

"Bantuan tambahan (RM1.75 juta) ini tidak pernah dilakukan oleh Kerajaan Negeri (era Umno Barisan Nasional, BN) sebelum ini, sama juga bantu (RM1.75 juta) dan 'bonus (raya)' untuk guru-guru sekolah agama rakyat yang kita (Kerajaan Negeri) bagi kebelakangan jni.

"Sebagai Kerajaan Negeri yang terbuka, kami rela diperbetulkan, sama seperti ajaran Islam yang menuntut taubat jika salah," ucapnya dalam Majlis Perasmian Bangunan Baru SAR Maahad At-Tarbiah Guar Jering petang tadi di sini. 

Turut berucap, Exco Hal Ehwal Agama, Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Dato' Abdul Malik Abul Kassim serta Ahli Parlimen Permatang Pauh, Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail yang juga Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia.

Hadir sama, Timbalan Ketua Menteri I, Dato' Mohd. Rashid Hasnon; Exco Kerja Raya, Pengangkutan dan Utiliti, Lim Hock Seng; Exco Pertanian & Industri Asas Tani, Pembangunan Desa dan Kesihatan, Dr. Afif Bahardin; Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Penanti, Dr. Norlela Ariffin; ADUN Permatang Pasir, Dato' Mohd. Salleh Man yang juga Yang di-Pertua Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang (MAINPP); Ahli Parlimen Nibong Tebal, Dato' Mansor Othman dan Pengarah JHEAIPP, Dato' Sazali Hussein.

Dalam perkembangan berkaitan, Guan Eng mensyorkan penerapan Sains, Teknologi Kejuruteraan, Bahasa Inggeris dan Matematik (ESTEEM) di semua jenis institusi pengajian agama Islam di negeri ini.

"Selain buat kuliah agama, buat juga kuliah sains dan teknologi kerana kalau kita lihat zaman keemasan Islam, ilmuan Islam banyak menyumbang pada dunia sains dan teknologi.

"Tanpa ilmu nombor dan al-Jibra yang disumbangkan oleh ilmuan Islam (Al-Khawarizmi), ilmu matematik, sains dan komputer yang menggunakan al-jibra tidak wujud.

"Bagi kami, sesiapa yang mendalami pendidikan Islam, ia adalah penegak pada keamanan," ujarnya sambil menolak dakyah Islamophobia oleh pihak tertentu di peringkat global.

Sebelum itu, Abdul Malik memberitahu, majlis pecah tanah projek pembinaan bangunan SAR Maahad At-Tarbiah Guar Jering bernilai RM1.3 daripada peruntukan tambahan Kerajaan Negeri tersebut disempurnakan bekas Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia merangkap bekas Ahli Parlimen Permatang Pauh, Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 31 Ogos 2014.

Tambah beliau, kerja-kerja pemajuan adalah selama 12 bulan, mulai pada 2 Februari 2015 hingga 1 Februari lalu.

"Ini sebahagian usaha Kerajaan Negeri dalam mengutamakan pendidikan anak-anak kita, di bawah maksud Al-Islam Rahmatun Lil 'Alamin," jelas Abdul Malik.

Manakala Dr. Wan Azizah pula dalam ucapannya menzahirkan penghargaan Anwar atas komitmen pentadbiran Guan Eng dalam memartabatkan perkara pendidikan Islam di negeri ini.

"Bangunan baharu ini adalah suatu benih ilmu untuk anak-anak kita. Anwar begitu gembira dengan komitmen yang ditunjukkan oleh Kerajaan Negeri," ujar beliau. 

Mengikut pecahan sumbangan, rekod peruntukan tambahan RM1.75 juta Kerajaan Negeri kepada 178 buah SAR pada petang tadi adalah seperti berikut:

  • 106 buah SAR - Kelas Al-Quran dan Fardu Ain (KAFA - Integrasi) sebanyak RM453,800;
  • Tujuh buah Sekolah Menengah Agama Rakyat (SMAR) sebanyak RM539,800; 
  • Tujuh buah Sekolah Rendah Agama Rakyat sebanyak RM382,020; 
  • 11 buah Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) sebanyak RM264,500;
  • 27 buah Maahad Tahfiz Al-Quran sebanyak RM177,200; 
  • Enam buah Pondok Pengajian Islam sebanyak RM60,000; dan 
  • 14 buah Tadika Islam (TADIS) sebanyak RM22,680

Saturday, 12 November 2016

24 kata-kata Donald Trump yang tidak senonoh dan buat orang marah

Kalau kita lihat dari segala liputan media samada di Malaysia sendiri mahupun di Amerika, boleh dikatakan kemenangan Donald Trump menewaskan Hillary Clinton baru-baru ini merupakan satu kejutan besar.

Ramai yang tak sangka, Amerika, sebuah negara kuasa besar dunia, yang rakyatnya dikatakan berfkiran terbuka dan bijak, akan buat keputusan untuk angkat Donald Trump menjadi Presiden Amerika.

Sebaik sahaja berita Donald Trump disahkan, saya buka radio BFM untuk dengar apa ulasan mereka. Rata-rata terkejut, kelu tak tau nak ulas apa-apa lagi. Memang tak sangka... itulah rumusan para juruhebah radio BFM yang saya dengar. Secara bijaknya, mereka tak boleh terima orang seperti Donald Trump akan jadi Presiden Amerika.

Ada ulasan yang menyebut, golongan majoriti besar yang pangkah Donald Trump adalah dari kalangan rakyat Amerika yang tak sambung belajar masuk kolej. Saya tak semak pulak kebenaran statistik tersebut. Tapi jika benar, itu menunjukkan pilihan presiden tersebut dikuasai oleh mereka yang tidak berapa bijak.

Kalau ada kalangan yang suka kemenangan Donald Trump ini, saya jumpa hanya satu orang dalam dunia blog. Orang Malaysia yang suka Donald Trump jadi presiden Amerika adalah Syed Skhbar Ali. Dia tulis dalam blognya, kenapa Donald Trump perlu menang. Saya boleh rumuskan kemenangan Donald Trump dialu-alukan oleh mereka yang berfahaman liberal yang fed-up dengan sikap majoriti umat Islam diseluruh dunia.

Siapa Donald Trump sebenarnya

Sebelum kita senaraikan 30 kata-kata Donald Trump yang dianggap tidak senonoh, kita lihat secara ringkas dahulu siapa Donald Trump ini.

Donald Trump dilahirkan pada 16 Jun 1946. Jika dirujuk pada ilmu numerologi, Donald Trump punyai nombor perjalanan hidup 6. Orang sebegitu biasanya adalah seorang yang penyayang, bertimbang rasa dan suka ambil berat.

Dikatakan juga mereka yang punya nombor 6 merupakan jenis mereka yang ada kelebihan sebegai seorang pelaksana yang baik. Mereka juga kreatif dan punya jiwa kesenian. Tarikh 16 hb pula menggambarkan beliau seorang yang rasa dirinya istimewa berbeza dari orang kebanyakan lain.

Mereka biasanya suka ambil tanggung jawab, suka bermasayarakat dan suka bantu orang lain. Amat penting bagi mereka untuk merasakan diri mereka diperlukan. Tapi mereka juga biasanya suka masuk campur hal orang lain berlebihan.

Beliau akan mula pegang jawatan sebagai Presiden Amerika pada tahun 2017. Juga menurut numerologi, Donald Trump dijangka akan menghadapi masalah tidak konsisten dengan keputusannya, main sebuat dan buat keputusan ikut sedap hati saja dan akan memberikan reaksi secara berlebihan.

Siapa bapak Donald Trump

Mungkin ramai yang tahu bahawa bapak Donald Trump memang seorang usahawan hartanah yang berjaya dan kaya raya. Bapaknya adalah keturunan Amerika-Jerman yang buat kejutan juga satu ketika dahulu. Dia tak benarkan flat kepunyaannya disewa oleh sesiapa saja yang berketurunan Amerika-Afrika. Nampaknya bapak Donald Trump juga jenis tak suka bangsa asing selain dari orang kulit putih.

Sejarah kerjaya Donald Trump

Anak orang kaya macam Donald Trump yang bapaknya jenis raisis sikit ni sudah tentu akan buat banyak kecoh. Pada umur 13 tahun, Donald Trump kena buang sekolah. Kemudian dia dimasukkan belajar ke sekolah tentera di New York Military Academy

Ramai yang tahu Donald Trump buat banyak duit dengan beli dan jual hartanah. Dia dikatakan punya nilai kekayaan dalam lingkungan USD4.5 billion. Orang mula kenal dia dalam siri TV The Apprentice. Saya ingat dia dengan muka selamba akan sebut, "You're fired !".

Dia juga terkenal dalam dunia Miss World yang memperagakan wanita muda bergetah pakai bikini dan kasut tinggi jalan atas pentas goyang ke sana dan sini menunjukkan keindahan ciptaan muka dan tubuh badan mereka. Nampaknya Donald Trump ada taste pada wanita cantik mudah dan bergetah.

Sejarah peribadi Donald Trump

Hebat atau tidak, dunia perkahwinan Donald Trump memang menarik. Dia telah berkahwin sebanyak 3 kali. Ertinya dia merupakan antara penyumbang besar kes perceraian di Amerika. Isteri pertama beliau ialah Ivana Zelníčková, bangsa Chez. Isterinya itu dikahwini pada tahun 1977. Isterinya itu minta cerai dan tuduh Donald Trump asyik merogolnya sahaja. Maksudnya dia rasa tidak dihargai dan digunakan oleh Trump hanya untuk lepaskan nafsu. Dalam itupun, mereka ada anak seramai 3 orang hasil dari perkahwinan tersebut.

Ketika masih menjadi suami isteri pertamanya, Donald Trump buat perhubungan sulit dengan gadis bernama Marla Maples. Mereka kemudiannya kahwin pada tahun 1993. Lahir pula seorang anak lagi bernama Tiffany yang sekarang jaga salah satu dari syarikat Donald Trump. Pasangan ini bercerai pula pada tahun 1999.

Last sekali dia kahwin pula dengan Melania pada tahun 2008. Mereka dah berkawan dan berpacaran bersama sejak tahun 1998 lagi. Selepas kahwin, pada tahun 2006, lahir pula seorang lagi anak lelaki dinamakan Barron.

Macam mana Trump masuk politik

Donald Trump mula cakap yang dia nak masuk bertanding dalam pilihan raya sejak tahun 1988 lagi. Dan dia asyik ulang cakap benda yang sama 2012, tapi tak buat-buat pun. Sampai tahun 2013, dia habiskan sebanyak USD 1 juta buat kajian kemungkinan untuk masuk bertanding pilihanraya presiden. Dan akhirnya semua orang geleng kepala bila pada tahun 2015 Donald Trump umumkan dia benar-benar akan bertanding.

Cogan kata politiknya adalah,
‘Make American great again’. 
Dia janji nak betul dan pulihkan keadaan kewangan negara Amerika. Dia juga sebut tak suka berdolak dalih, akan lepas cakap saja apa yang betul tanpa berlapik. Dia juga tekankan kepentingan semangat patriotisme untuk rakyat Amerika. Dan dia akhirnya dipilih mewakili Republican sebagai calon presiden Amerka. Dan sekarang semua orang tahu dia memang dah menang pun.

24 kata-kata Donald Trump yang tak senonoh

Sekarang jom kita lihat himpunan kata-kata yang keluar dari mulut Donald Trump yang dikatakan tidak senonoh.

#1. “An ‘extremely credible source’ has called my office and told me that Barack Obama’s birth certificate is a fraud”

Dia tuduh Barack Obama punya sijl kelahiran palsu dan bersungguh nak buktikan bahawa Obama sebenarnya bukan lahir Amerika

#2. “Ariana Huffington is unattractive, both inside and out. I fully understand why her former husband left her for a man – he made a good decision.”

Dia kutuk Ariana Huffington, pengasas Huffington Post, seorang wanita yang berjaya dalam usahanya sebagai seorang wanita yang tak menarim langsung sebab itu bekas suami wanita itu cabut lari dan cari pasangan lelaki.. !, apa punya komen da !

#3. “You know, it really doesn’t matter what the media write as long as you’ve got a young, and beautiful, piece of ass.” 

Nampak sangat yang dia seorang yang hanya pentingkan rupa paras wanita sahaja melebihi dari yang lain.

#4. “I will build a great wall – and nobody builds walls better than me, believe me – and I’ll build them very inexpensively. I will build a great, great wall on our southern border, and I will make Mexico pay for that wall. Mark my words.” 

Dia janji akan pastikan orang Mexico tak akan boleh masuk lagi ke negara Amerika selepas dia berjaya jadi Presiden. Dia akan bina tembok besar di sepanjang sempadan Mexico-Amerika

#5. “When Mexico sends its people, they’re not sending the best. They’re not sending you, they’re sending people that have lots of problems and they’re bringing those problems with us. They’re bringing drugs. They’re bring crime. They’re rapists… And some, I assume, are good people.” 

Orang marah bila Trump buat kenyataan berbaur perkauman kat sini. Tapi jika dipandang semula, ada juga kebenarannya. Terpulang pada masing-masing punya persepsi.

#6. “Our great African-American President hasn’t exactly had a positive impact on the thugs who are so happily and openly destroying Baltimore.” 

Dia kutuk dengan unsur perkauman kat Obama.

#7. “All of the women on The Apprentice flirted with me – consciously or unconsciously. That’s to be expected.” 

Trump perasan semua wanita akan jatuh hati dan main mata menggoda dia

 #8. “One of they key problems today is that politics is such a disgrace. Good people don’t go into government.” 

Trump punya pandangan terhadap ahli politik. Maksud dia orang baik tak main politik.. habis pasal apa dia pi masuk politik pulak kan ?

 #9. “The beauty of me is that I’m very rich.”

Ada juga orang kaya yang perasan dan smbong macam ni rupanya. Tapi rasanya kat Malaysia pun ada orang macam ni.

 #10. “It’s freezing and snowing in New York – we need global warming!” 

Dia kutuk segala usaha selamatkan mukabumi yang semakin lama semakin panas.

 #11. “I’ve said if Ivanka weren’t my daughter, perhaps I’d be dating her.”

Apa punya jenis bakap da ! sanggup cakap macam tu kat anaknya sendiri.. !

 #12. “My fingers are long and beautiful, as, it has been well documented, are various other parts of my body.”

Komen perasan puji kecantikan diri sendiri macam perempuan ler pulak

  #13. “I think the only difference between me and the other candidates is that I’m more honest and my women are more beautiful.” 

Dia anggap perempuan yang ada sekelilingnya adalah kepunyaannya. Asyik perempuan cantik saja dia ulang sebut. Mungkin sebab itu dia menang kot ?

 #14. “You’re disgusting.”

Dia kata maca tu kat peguam yang ambil kes lawan Trump, bila peguam itu mohon break untuk pump susu badan untuk anaknya yang berumur 3 bulan... !

#15. “My IQ is one of the highest — and you all know it! Please don’t feel so stupid or insecure; it’s not your fault.” 

Betul ke IQ Trump ni tinggi sangat, atau dia perasan masuk tong angkat sendiri. Memang jenis belagak mamat ni.

#16. “I have so many fabulous friends who happen to be gay, but I am a traditionalist.”

Dia mengaku ramai kawan dari kalangan kaki suntut ikut pintu belakang...

#17. “The other candidates — they went in, they didn’t know the air conditioning didn’t work. They sweated like dogs…How are they gonna beat ISIS? I don’t think it’s gonna happen.” 

Trump buat perumpamaan yang pelik antara tak rasa panas dan berpeluh kepanasan dengan isu benteras ISIS... ramai yang terkedu tak faham...

#18. “Look at those hands, are they small hands? And, [Republican rival Marco Rubio] referred to my hands: ‘If they’re small, something else must be small.’ I guarantee you there’s no problem. I guarantee.” 

Trump cakap pasal zakar sendiri ler pulak...

  #19. “The only card [Hillary Clinton] has is the woman’s card. She’s got nothing else to offer and frankly, if Hillary Clinton were a man, I don’t think she’d get 5 percent of the vote. The only thing she’s got going is the woman’s card, and the beautiful thing is, women don’t like her.” 

Memandang rendah pada wanita dan anggap wanita jenis yang suka pergunakan status wanita untuk pikat orang.

 #20. “I’m just thinking to myself right now, we should just cancel the election and just give it to Trump, right?” 

Itu kata-kata Trump yang nampaknya amat yakin dia akan menang. Bila dia kata macam tu ramai orang yang permainkan kata-katanya itu dan sekarang... ramai mula sedar rupanya dia tak melawak...

#21. “The UN is not a friend of democracy, it’s not a friend to freedom, it’s not a friend even to the United States… and it surely is not a friend to Israel… I will veto any attempt by the UN to impose its will on the Jewish state”

Dia janji akan sentiasa menyebelahi Israel... ni tentu orang Islam marah.

#22. “When I become president, the days of treating Israel like a second-class citizen will end on day one”

Dia sekali lagi bela rakyat Israel yang memang betulpun boleh dianggap sebagai warga dunia kelas rendah di kebanyakan negara rakyat beragama Islam..

#23. “Half of the population of Palestine has been taken over by ISIS and Hamas, and the other half refuses to confront the first half”

Dia anggap rakyat Palestin semuanya tak boleh pakai dan separuhnya adalah teroris... errr ?

#24. “Palestinians must come to the table willing to accept that Israel is a Jewish state and it will forever exist as a Jewish state”

Sekali lagi dia nak sedarkan orang Palestine supaya terima keadaan seadanya dan akui Israel sebagai negara Yahudi.

Hey, we've just launched a new tips for small business blog. You'll like it - hidupringkas.com
Join Our Newsletter