Saturday, 27 August 2016

2 cara hilangkan sakit tekak mudah dan berkesan yang anda boleh buat sendiri

 
Cuaca kat negara kita sekarang yang tak menentu boleh membuatkan anda sakit tekak bila-bila masa saja. Cuaca yang kejap panas kejap hujan menambahkan lagi potensi anda rasa sakit tekak. Biasanya anda akan sakit tekak akibat terkenan jangkitan kuman dan dilanda demam.

Sakit tekak memang tidak selesa rasanya. Mulut rasa tak sedap dan makan juga rasa tak berselera. Badan anda bertindak begitu supaya anda kurang makan. Bila kurang makan, maka kuranglah makanan lalu pada tekak anda. Tekak yang bersih juga membuatkan kuman tak suka. Jadi badan memang sengaja bagi anda rasa tak selera nak makan.

Tujuan utama badan buat macam itu adalah untuk pastikan kuman pada tekak tu mati dan sakit tekak anda cepat sembuh. Anda boleh rawat sakit tekak itu dengan cara yang mudah dan berkesan dengan buat sendiri sahaja tanpa perlu dapatkan ubat dari pharmasi. Berikut dikongsikan 2 cara berkesan hilangkan rasa sakit tekak yang anda boleh lakukannya sendiri di rumah.

1. Kumur dengan air garam

Ini cara yang saya selalu buat setiap kali dilanda sakit tekak. Ianya paling mujarab setakat ini yang pernah saya cuba. Lagipun, semua rumah ada simpan garam kat dapur tu. Mudah nak cari dan senang untuk disediakan. Biasanya anda akan terus lega jika diamalkan dalam masa sehari atau dua hari saja.

Apa yang anda perlu buat adalah pergi ke dapur, ambil garam banyak sikit dan campurkan dengan air panas sedikit di dalam cawan untuk larutkan garan itu. Selepas itu, campur dengan air suam atau sampai penuh cawan. Garam kasar atau halus boleh digunakan untuk ubat sakit tekak ini.

Bila dah siap, anda cuma perlu kumur air garam tersebut kat tekak anda. Dongakkan muka ke atas dan kumur pada bahagian tekak. Tapi jangan telan air itu. Bila dah puas kumur, buang air garam itu. Anda boleh ulang dua tiga kali sampai habis air garam satu cawan itu. Terbaik jika anda lakukan dalam selang 4 jam sekali. Dan jangan lupa kumur juga sebelum masuk tidur supaya anda rasa selesa bila nak tidur nanti.

2. Minum air lemon campur madu asli

Kalau anda tak suka rasa garam yang memerit dan meloyakan di atas, anda boleh guna cara berkesan ini pula. Mahallah sikit sebab kedua-dua bahan iaitu madu asli dan juga lemon ni memang sedikit mahal. Tapi kali ini anda boleh jadikan ianya satu minuman yang sedap.

Ambil satu sudu besar madu asli. Campurkan dengan sedikit air suam ke dalam cawan. Perah pula lemon segar ke dalam cawan air bercampur madu tersebut dan seterusnya kacau sampau sebati. Bila dah siap, anda boleh jadikan minuman sepanjang rasa sakit tekak tu ada di mulut anda. Madu dan juga lemon punya bahan yang amat baik untuk melegakan sakit tekak anda dengan pantas.

Sakit tekak hilang dengan mudah

Kedua-dua cara di atas adalah amat berkesan dan mudah untuk disediakan. Jika anda ada lagi cara lain yang juga mudah murah dan berkesan dan boleh disediakan sendiri di rumah, jangan lupa kongsikan kat ruang komen di bawah. Jika menarik, akan saya update artikel ini supaya ada lagi teknik tambahan yang semua rang boleh manfaatkan bersama.

Terima kasih didahulukan... !

Friday, 26 August 2016

Jam tangan Luminor Panerai yang seronok di lihat saja

 
Bila buat artikel pasal jam tangan, saya suka letakkan gambar jam tangan Panerai yang agak mahal tu. Biasanya kita samada dipaparkan nama Luminor Panerai ataupun Radiomir Panerai. Ada sejarah yang membuatkan jam tangan Panerai suka paparkan nama Radiomir atau Luminor tersebut.

Kali ini nak cuba cerita pasal jam tangan juga, tapi pasal jam tangan yang lebih mahal sedikit dari segi harganya berbanding jenis-jenis jam-jam tangan yang saya mampu atau tergamak nak beli selama ini. Jam tangan yang dimaksudkan sudah tentu pasal jam tangan Panerai.

Kedai jam tangan di Bangsar Village

Hari ahad yang lalu, saya bawa keluarga meronda di Bangsar pada waktu petang untuk makan petang kat Restoran Mahbub yang mengada-ngada tu. Kami bertolak dari Subang Jaya selepas anak-anak borong buku sakan kat MPH di Subang Parade. Selesai borong buku, masuk waktu asar, kami terus ke Masjid berdekan Subang Parade tersebut.

Mulanya nak makan atau minum petang kat sekitar Subang Jaya sahaja, tapi entah apa pasal teringat pulak kedai jam tangan dekat Bangsar Village. Dah agak lama tak singgah kedai jam tangan tu. Tentu ada banyak jam tangan second hand yang baru, yang belum saya tengok sebelum ini. Kedai tu jual jam tangan baru, tapi para pelanggan tetapnya kerap trade-in jam tangan mereka yang lama bila nak tukar pada yang baru.

Jadi, dipendekkan cerita, saya lencongkan keluarga ke Bangsar, kononnya nak pekena Roti Nan Cheese yang sedap tu. Memang anak-anak suka sangat masakan kat situ. Selain dari Roti Nan Cheese, mereka juga gemar makan Nasi Briani Aya Madu kat situ. Tanpa susah, semua setuju untuk ke Bangsar. Agenda utama saya hanya nak tengok kalau-kalau ada jam tangan second hand baru kat Bangsar Village nampaknya berjaya dengan mudah.

Jam tangan Luminor Panerai secondhand

Sebelum ke Restoran Mahbub yang terletak bertentangan jalan dengan Bangsar Village, saya bawa keluarga meronda kat dalam Bangsar Village dahulu. Mereka memang dah tahu saya akan masuk dalam kedai jam tangan tingakt satu tu macam biasa, dan semua yang lain akan ronda samada kat kedai buku MPH berhampiran kedai jam tangan tu atau pergi ke kedai lain.

Saya masuk ke dalam kedai dan terus pergi lihat jam tangan secondhand. Ternampak dua buah jam tangan jenama Panerai yang tak ada sebelum ini. Satu dari besi berkilat dan sebuah lagi daripada Titanium. Saya tak minta nak tengok jam tangan tu, hanya tanya harganya saja. Cina tu beritahu hanganya cuma RM16,900 sahaja. Itupun masih beluk ditolak diskaun jika saya berminat.

Oleh kerana khuatir saya buat gila beli jam tangan Panerai tu, saya buat keputusan untuk tidak minta mencubanya atas tangan. Sebaliknya saya minta nak tengok satu lagi jam tangan second hand yang menarik juga iaitu Omega Seamaster. Yang ini saya belek dan pakaikan pada tangan dan bincang pasal harga. Selepas tolak diskaun, dia tawarkan harga RM11,800 jika saya berminat. Tapi mesti bayar cash dan bukan kad kredit.

Sejarah ringkas Jam Tangan Panerai

Macam biasa, saya memang tak beli pun walau diskaun sehebat mana sekalipun yang mereka tawarkan. Akal waras saya masih tak boleh fikirkan alasan yang betul-betul baik selain daripada keinginan nafsu yang tak ada pasal. Sebab itu masih tiada dorongan kuat untuk membelinya lagi.

Walaupun begitu, saya masih teringat akan jam tangan Panerai yang dipamerkan di kedai tersebut. Satu dari besi berkilat dengan kulit coklat dan satu lagi dari Titanium dengan kulit hitam. Tak boleh bayangkan kalau saya beli dan pakai setiap hari. Tentu bahaya kalau ada pencuri yang tahu menilai harga sesebuah jam tangan. Lagipun sekarang ini ramai orang tertekan dengan sara hidup yang semakin mencabar.

Untuk puaskan hati, masa saya cari serba sedikit maklumat pasal jam tangan Panerai ini sebagai memenuhi keinginan hati. Dari itu baru saya tahu rupa-rupanya, asal usul syarikat jam tangan Panerai ini adalah sebagai pembekal peralatan canggih berkualiti tinggi ada tentera Negara Itali. Dan jam tangan Panerai itu merupakan salah satu dari peralatan hebat yang dibekalkan pada Royal Italian Navy sekitar tahun 1935.

Radiomir Panerai

Untuk memenuhi keperluan tentera khas Itali, itu Panerai mesti bekalkan jam tangan yang tahan lasak, boleh berendam masuk apa saja jenis air dan mampu dilihat walaupun dalam keadaan gelap. Ketepatan jam tersebut sudah tentu perkara asa yang perlu Panerai penuhi. Itulah sejarahnya jam tangan Panerai dengan bentuknya, saiznya dan rekaannya adalah untuk keperluan tentera Itali.

Radiomir yang ada pada nama jam tangan Panerai tu pulak adalah nama kepada sejenis bahan yang mengeluarkan cahaya fluorescent. Panerai telah menemui teknologi tersebut dan membuat kawalan paten untuknya pada tahun 1916. Bila Radiomir diletakkan pada angka jam tangan Panerai itu, maka bila dalam gelap, terang benderanglah di bacaan jam tangan itu.

Luminor Panerai

Pada tahun 1949, Panerai menggantikan Radiomir kepada satu lagi bahan bercahaya lain yang dipanggil Luminor. Sebabnya adalah kerana Radiomir mengeluarkan bahan radioaktif yang merbahaya. Luminor pula walaupun ada bahan radioaktif, ianya tidak merbahaya seperti Radiomir. Jadi sejak itu, Radiomir digantikan kepada Luminor.

Maka sebab itulah kita bleh lihat ada dua nama yang terkenal diberikan pada Panerai. Samada Radiomir Panerai ataupun Luminor Panerai. Dan kedua-duanya agak mahal yang bukanlah dibuat untuk orang biasa-biasa macam saya. Sebab itu saya tulis kat tajuk tu seronok dilihat saja...

Thursday, 25 August 2016

Resepi air teh daun pokok jambu ramuan ajaib kesihatan

 
Cara buat teh dengan menggunakan dauh pokok jambu ini saya dah kongsikan pada satu artikel khas yang lalu. Tapi entah sebab apa tak dapat dipastikan, artikel tersebut di kategorikan oleh site advisor sebagai merbahaya tahap merah yang  gaban.

Dah cuba buat macam-macam tapi masih dapat mesej bahaya juga, akhirnya saya buat keptusan untuk turunkan saja artikel tersebut dari paparan. Maka hilanglah satu petua yang amat bak untuk kita semua amalkan dalam menu seharian.

Oleh itu, kali ini saya buat semula dengan cara yang lebih ringkas, bagaimana nak sediakan minuman teh yang diperbuat daripada daun pokok jambu batu, yang ada banyak di kampung halaman tu. Jika anda nak tahu apa kegunaan ajaib daun pokok jambu, anda boleh pergi baca kat artikel ini.

Resepi air teh daun pokok jambu

Untuk buat air teh dari daun pokok jambu, amat mudah sebenarnya. Anda hanya perlu pandai masak air dengan menggunakan dapur gas sahaja. Ikuti cara yang diberikan di bawah ini:

  • Ambil antara 8 helai ke 10 helai daun pokok jambu batu kat belakang rumah anda. Kalau tak ada pergi cari kat rumah jiran, minta sedahan daun pokok jambu tersebut. Silap hari bulan, mahu dia suruh tebang terus bawa balik rumah pokok tu.
  • Bila dah ambil daun tu, jangan lupa basuh pulak. Bilas dengan air suam sampai daun itu menjadi suci dan bersih.
  • Masukkan daun jambu ke dalam periuk dan masukkan air bersih suci lagi menyucikan ke dalamnya. Anda boleh masukkan dalam lingkungan 300 ml ke 500 ml air dalam periuk itu.
  • Letak atas dapur, buka api dan jerang atau rebus daun pokok jambu batu itu selama 10 ke 15 minit. Jangan lupa untuk tutup periuk tersebut ketika rebus.
  • Dalam 15 minit rebusan, masukkan sedikit daun teh, samada Lipton, BOH atau apa saja ikut suka anda. Ini untuk berikan sedikit rasa teh pada air rebusan tersebut. Kalau anda tak mahu letakkan daun tehpun tak apa, ikut suka lu la.
  • Selepas itu, campurkan madu untuk berikan rasa manis pada air rebusan tersebut. Kalau anda tak ada masalah kencing manis, boleh masukkan gula. Tapi madi adalah jauh lebih baik.
Ok ! air teh daun pokok jambu anda dah sedia untuk dijadikan minuman berkhasiat. Tuang terlebih dahulu ke dalam cawan atau koleh, jangan pergi minum dari periuk rebusan tu pulak, buruk bebenor perangai kalau buat macam tu.

Ramuan jerawat dan jeragat dari daun jambu

Kalau muka anda penuh dengan jerawat dan jeragat, daun pokok jambu ada ubatnya. Anda hanya perlu buat macam ni:
  • Petik dalam 5 ke 10 helai daun pokok jambu.
  • Bilas dan basuh daun itu dengan air suam supaya bersih
  • Masukkan dalam lesung batu dan tumbuk daun itu sampai lumat. Campurkan sedikit air suam supaya lembut.
Nah dah siap !
Anda boleh sapu ramuan daun tersebut pada bahagian kulit atau muka yang penuh dengan jerawat dan jeragat itu.

Jika anak kena gigitan serangga samada semua atau nyamuk atau penyengat, anda boleh juga gunakan ramuan yang sama. Ambil dan calit saja pada bekas gigitan itu, insyaallah akan lega.

Satu lagi, kalau anda nak kuatkan rambut tak mahu kasi dia luruh, ambil ramuan daun pokok jambu yang dah lunyai tadi tu, sapu pada kulit kepala dan urut perlahan-lahan. Itu akan bantu rambut anda kuat semula.

Selamat beramal !

Wednesday, 24 August 2016

Kumbang ini boleh tembak musuh dengan bahan kimia panas berasap

Tak sangka ada sejenis kumbang yang boleh tembak musuh yang mengganggunya siap dengan bunyi letupan dan berasap. Saya baru saja tahu tentang kumbang ini bila gambar kumbang tersebut menembak musuhnya dipaparkan FB kepunyaan School of Biological Sciences, Universiti Sains Malaysia.

Anda boleh lihat sendiri bagaimana kumbang tersebut beraksi pada gambar yang dipaparkan di bawah ini. Amat menakjubkan... subhanallah !. Ini bukanlah gambar tipu mainan atau olahan teknik photoshop atau sebagainya. Malah adalah kebolehan sebenar kumbang tersebut.


Fakta kumbang mampu tembak musuh

Berikut saya berikan sedikit maklumat berkenaan kumbang yang boleh menembak musuh ini untuk pembaca yang berminat ketahui dengan lebih lanjut:
  1. Dalam bahasa inggeris, Kumbang ini diberikan nama sebagai "Bombardier beetles", bersesuaian dengan keupayaannya yang boleh menembak.
  2. Terdapat lebih daripada 500 spesis kumbang ini dan mereka dibahagikan dalam beberapa tribe iaitu, Brachinini, Paussini, Ozaenini, atau Metriini.
  3. Kumbang ini terdapat diseluruh tempat kecuali di Antartika. Mereka tinggal dalam hutan atau di padang rumput terutamanya di zon sederhana yang lembab.
  4. Kumbang ini adalah jenis karnivor. Biasanya mereka memburu mangsa di waktu malam.

Bagaimana kumbang menembak

Tentu ajaib bila difikirkan bagaimana kumbang ini mampu menembak musuhnya. Macam ada senjata pistol pulak yang diberikan khas untuk mereka. Tapi bukan sebarang pistol. Kumbang ini ada kelengkapan senjata seperti pistol yang dimasukkan ke dalam anggota badanya.

Terdapat dua bahagian dalam badan kumbang ini yang menyimpan dua jenis bahan kimia. Iaitu bahan kimia yang dipanggil hydroquinone dan hydrogen peroxide. Tindakan daripada campuran bahan kimia tersebut selepas disalurkan setempat di dalam badan kumbang itu mampu menghasilkan gas yang menghasilkan tembakan.

Campuran bahan kimia itu juga menghasilkan kepanasan menghampiri suhu air mendidih yang panas. Bayangkan jika ianya ditembak kepada mangsanya !. Malah kalau tembak pada manusia pun akan terasa kepanasannya.

Jika anda berminat, boleh tonton video yang dilampirkan kat bawah ini. Amat menarik sekali !


Banyak lagi yang kita belum tahu rupa-rupanya... !

Saturday, 20 August 2016

Cara selamat kawal serangga perosak pembawa penyakit dari rumah anda

 
Serangga dan makhluk perosak tidak sepatutnya berada di dalam rumah dan tinggal bersama kita. Bukan saja serangga atau makhluk ini merosakkan mood atau rumah anda, mereka juga boleh membawa berbagai penyakit kepada penghuni rumah.

Antara serangga dan makhluk perosak yang kita semua tahu boleh mendatangkan penyakit pada manusia adalah seperti tikus, lipas, nyamuk dan lalat. Kesemua serangga dan makhluk perosak tersebut sudah lama hidup bersama manusia di persekitran tempat tinggal kita.

Biasanya, orang akan gunakan bahan kimia atau racun serangga untuk membunuh serangga dan makhluk perosak ini. Memang itu antara cara yang amat berkesan yang biasa di amalkan. Tetapi, kita perlu maklum bahawa kadangkala racun serangga perosak itu boleh mendatangkan bahaya lebih buruk kepada manusia berbanding serangga dan makhluk perosak itu sendiri. Lebih-lebih lagi bagi pengguna racun yang tidak terlatih dan tidak ada ilmu terhadap penggunaan racun yang betul.

Jika anda punya masalah terhadap serangga dan makhluk perosak di rumah dan mahu mengawal dengan cara yang selamat dan berkesan tanpa menggunakan racun, ikuti beberapa langkah dan cara yang disebutkan di bawah.

1. Hindari rumah dari berselerak

Ini merupakan langkah awal yang paling mujarab untuk menghindari serangga dan makhluk perosak. Rumah yang tersusun rapi, kemas dan bersih membuatkan serangga dan makhluk perosak tidak sesuai untuk dijadikan sebagai tempat membiak dan menginap.

Buang segala sisa makanan ke dalam tong sampah yang ditutup rapat. Cuci segala pinggan mangkuk dan elakkan daripada makanan terbiar di dalam singki. Jangan biarkan makanan atau minuman tertumpah melainkan anda mencuci tempat tersebut sehingga bersih dan tiada sisa makanan.

Jangan biarkan makanan terdedah selepas makan dengan dibiarkan di atas meja. Simpan dalam bekas dan masukkan ke dalam almari atau peti ais. Dengan berbuat begitu, anda berjaya menghindarkan serangga dan makhluk perosak datang mendapatkan makanan.

Begitu juga dengan bahan buangan seperti kotak, surat khabar dan lain-lain seumpamanya. Jangan biarkan bertimbun lama melainkan anda perlu membuangnya keluar dari rumah. Semakin kosong rumah anda dari bahan tak diperlukan, semakin tidak mesra rumah tersebut terhadap serangga dan makhluk perosak.

2. Uruskan bahan buangan dengan baik

Tong sampah yang berisi makanan merupakan syurga makanan untuk serangga dan makhluk perosak di rumah anda. Oleh itu, jangan biarkan ia mudah dicapai oleh mereka. Isi semua bahan buangan ke dalam bekas plastik dan tutup dengan rapat setelah dimasukkan ke dalam tong sampah yang bertudung kemas.

Seeloknya, segala bahan buangan tersebut diletakkan di dalam tong sampah yang berada di luar kawasan rumah. Pastikan tong sampah di luar rumah anda juga mempunyai penutup yang kukuh dan rapat. Sentiasa buang sampah ke dalam tong di luar rumah sebelum masuk tidur di waktu malam.

3. Tutup segala lubang dan bukaan

Banyak serangga dan makhluk perosak menggunakan lorong atau bukaan di rumah anda untuk masuk ke dalam rumah. Oleh itu, pastikan rumah anda tidak menyediakan lubang atau lorong yang boleh digunakan oleh mereka.

Bahagian bumbung, bahagian tandas, bahagian dapur dan lain-lain seumpamanya perlu ditutup supaya tiada ruang untuk makhluk perosak masuk ke dalam rumah anda. Tikus amat cekap mengesan lubang yang kecil untuk masuk ke dalam rumah mencari makanan. Tutup sampai rapat semua lubang tikus.

Untuk menghindari nyamuk, anda boleh pasang jaring kecil pada segala bukaan di rumah anda. Begitu juga segala bukaan di bahagian dapur dan sinki. Seal segera dengan bahan yang sesuai untuk menutup bukaan walaupun yang kecil. Ini akan mengelakkan lipas dan semua masuk ke dalam lubang atau bukaan tersebut untuk buat sarang pembiakan.

Jadikan rumah anda bebas serangga perosak

Jika anda lihat di atas, kesemua cara yang telah diberikan di atas boleh anda buat sendiri. Asalkan anda ringan tulang, semua urusan tersebut menjadi mudah untuk diamalkan. Rumah yang bersih dan tiada sisa makanan tidak digemari oleh serangga dan makhluk perosak. Anda juga perlu sentiasa simpan makanan di dalam bekas yang kuat dan tertutup rapat.

Setelah semua urusan di atas dilakukan, serangan serangga dan makhluk perosak yang amat minimun sahaja yang mungkin akan berlaku. Untuk menjadikan rumah anda terus bebas dari seranggan serangga dan makhluk perosak, anda mungkin perlukan khidmat syarikat pest control yang berlesen dan bertauliah.

Mereka boleh melakukan kawalan dengan lebih sempurna dan secara profesional. Cara terbaik mengawal serangga dan makhluk perosak adalah dengan melantik syarikat pest control berlesen tersebut melakukan servis secara berkala.

Jika anda mahu dapatkan servis profesional pest control, anda boleh dapatkan khidmat dari syarikat bertauliah dan berlesen Easelife Services Sdn Bhd. (Formerly Known as Knockout Fumigation Sdn Bhd) Hubungi En Izam di nombor 012-2067357 untuk keterangan lanjut.

Thursday, 18 August 2016

25 negara paling inovatif di dunia, Malaysia tangga berapa ?

 
Senarai negara paling inovatif dunia baru saja dikeluarkan oleh Cornell University, INSEAD dan 'the World Intellectual Property Organization (WIPO). Bancian dijalankan terhadap lebih dari 100 buah negara seluruh dunia dan berikut merupakan senarainya:

  1. Switzerland (no 1 pada tahun 2015)
  2. Sweden (3)
  3. United Kingdom (2)
  4. United States of America (5)
  5. Finland (6) 
  6. Singapore (7) 
  7. Ireland (8) 
  8. Denmark (10) 
  9. Netherlands (4) 
  10. Germany (12) 
  11. Republic of Korea (14) 
  12. Luxembourg (9) 
  13. Iceland (13) 
  14. Hong Kong (China) (11) 
  15. Canada (16) 
  16. Japan (19) 
  17. New Zealand (15) 
  18. France (21) 
  19. Australia (17) 
  20. Austria (18) 
  21. Israel (22) 
  22. Norway (20) 
  23. Belgium (25) 
  24. Estonia (23) 
  25. China (29)
Nombor yang didalam kurungan adalah pencapaian negara yang dinyatakan pada taun 2015 sebelum ini.

Tentu ada yang tertanya-tanya, Malaysia menduduki tangga yang ke berapa dalam senarai Global Innovaton Index tersebut.

Malaysia menduduki tangga yang ke-35 pada tahun 2016. Pada tahun 2015, negara kita menduduki tangga yang ke 59. Ini menunjukkan peningkatan yang amat baik berbanding tahun yang lalu. Naik sebanyak 24 anak tangga !.

Tanhniah kita ucapkan pada para pemimpin dan para pegawai kerajaan dan semua para usahawan serta cendikiawan yang sudah tentu memberikan sumbangan yang besar dalam menjadikan negara kita lebih baik.

Walau bagaimanapun , negara jiran kita Singapura yang amat kecil di hujung Negeri Johor itu senantiasa meninggalkan kita lebih jauh. Dalam apa saja perkara, Singapura sentiasa mendahului kita. Kenapa agaknya mereka boleh jadi macam itu ?

Anda boleh lihat keseluruhan senarai negara paling inovatif dunia di sini.
Sumber maklumat

Saturday, 13 August 2016

Apa berlaku jika lama tak tukar minyak enjin kenderaan anda

 
Tukar minyak enjin kenderaan amat perlu kalau anda nak jaga kenderaan supaya tahan lama. Lagipun, kenderaan yang diselenggara dengan baik, nilai harga second-hand nya adalah lebih baik. Tapi, walaupun ramai orang sedar selenggara enjin kenderaan itu perlu, ada juga yang tak ambil berat pasal aktiviti selenggaraan kenderaan ini.

Antara punca utama kita tak berapa ambil kisah sangat dengan isu tukar minyak enjin kenderaan adalah disebabkan tak boleh tengok rupa enjin kat dalam tu. Ramai orang hanya biasa tengok rupa enjin yang elok tertutup rapat. Jarang sesekali nak terfikir apa yang ada kat dalam enjin tersebut. Oleh itu, kalau elok atau tidak elok keadaannya, kita tak boleh lihat. Sebab itu tak dapat gambaran apa yang berlaku.

Biasanya kita diberikan saranan untuk tukar minyak enjin selama 3 bulan sekali atau setelah mencapai jarak perjalanan sejauh 5 rib kilometer. Jika pakai minyak enjin sintetik pula, boleh pakai untuk 6 bulan sekali atau jarak perjalanan sejauh 10 ribu kilometer.

Rajin tukar minyak enjin

Bagi mereka yang ikut formula atau nasihat sedemikian, enjin kat dalam keretanya di bahagian dalam enjin tersebut akan kelihatan seperti dalam gambar di bawah ini:

Jika tak tukar minyak enjin

Jika anda jenis pemalas atau kemut duit. Kononnya nak jimatkan duit dengan tidak selenggara kenderaan mengikut jadualnya, anda mungkin akan menghadapi masalah besar satu ketika nanti.

Orang yang malas tukar minyak enjin akan menghadapi masalah seperti;

  1. Kekotoran mula berhimpun dalam enjin kenderaan tersebut. Walaupun ada penapis minyak enjin yang akan tapis kekotoran dari masuk dalam enjin, tapi bukan lama sangat penapis itu dapat bertahan. Lama-lama habis semua habuk dan bahan kotor masuk di dalam dan tersekat kat situ.
  2. Bahan additif akan habis. Dalam minyak enjin yang anda pakai itu ada banyak bahan tambahan atau bahan additif. Ia diperlukan untuk kegunaan seperti bahan tambahan tahan calar atau pengurang geselan. Bila semua bahan additif itu habis, tugasan untuk lancar dan licinkan perjalanan enjin itu mula hilang.
  3. Bunyi enjin kuat. Ini perkara akhir yang akan berlaku bila semua kedua perkara di atas terjadi. Anda akan dengar bunyi enjin anda kuat sebab berlaku pergeseran antara besi dengan besi.
Ini rupa di dalam enjin anda kalau tidak ditukar minyak enjin secara baik:
Tengok rupa enjin kat dalam kalau anda malas tukar minyak enjin secara berjadual. Punyalah buruk rupa kat dalam tu. Penuh dengan kekotoran yang berminyak. Mungkin anda tak pernah tengok rupa dalam tu sebab itu tak ambil kisah. Jadi selepas ini, anda dapat gambaran apa yang berlaku jika minyak enjin kenderaan anda tidak ditukar secara berkala.

Bukan nak takutkan anda supaya terus pergi tukar minyak enjin sekarang, tapi sekadar untuk berikan peringatan. Jika anda terlewat satu bulan masih ok, tak jadi masalah. Tapi jika satu bulan anda lengah lagi sampai jadi dua bulan, kemudian tangguh lagi dah jadi 3 bulan dan seterusnya tangguh lagi... anda memang sengara cari masalah !

Friday, 12 August 2016

9 cara halau burung yang berkesan dan perikemanusiaan

 
birds control
Burung ada kalanya mendatangkan masalah kepada manusia. Walaupun bunyi burung ada kalanya mampu mendamaikan jiwa, tapi kalau jumlah burung yang terlalu banyak boleh memeningkan kepala.

Antara burung yang sering memberikan masalah jika datang banyak bertenggek di premis kediaman atau premis perniagaan adalah burung layang-layang. Bukit Merah Resort pada satu ketika dahulu dihantui oleh masalah burung layang-layang yang datang bermalam di sekitar premis hotel mereka setiap malam.

Bila burung layang-layang datang dalam bilangan yang amat banyak memenuhi segenap ruang hotel tersebut, maka berlakulah berbagai pencemaran. Selain dari pencemaran bunyi, najis yang dilepaskan oleh burung layang-layang membuatkan para penghuni duduk tidak senang. Kenderaan mereka akan dipenuhi oleh najis burung layang-layang. Kalau lalu kat kawasan itu, silap hari bulan kepala anda juga akan penuh dengan najis burung.

Berikut dikongsikan 10 cara yang biasa digunakan untuk menghalau masalah serangan burung di premis anda.

1. Pasang Spikes burung

Biasanya kita panggil Birds Spikes atau jika diterjemahkan secara terus ke dalam Bahasa Malaysia, Paku Burung. Biasanya anda boleh pasang Spikes Burung ini disekitar permukaan tepi bumbung, tepi kawasan tingkap, atau mana-mana binaan yang biasanya burung datang bertenggek.

Dengan adanya Spikes Burung ini, ia menghalang burung dari turun dan singgah di kawasan tersebut. Birds Spikes ini ada dalam berbagai bentuk dan dibuat samada dari bahan besi atau plastik. Pilihan jenis spikes adalah bergantung kepada jenis burung yang biasa datang hinggap di presmis anda.

2. Pasang jaring penghalang burung

Pemasangan jaring amat sesuai untuk menghalang kedatangan burung di kawasan yang terbuka luas. Anda mungkin mahu menghalang burng masuk ke kawasan kebun. Atau mungkin mahu halang burung masuk ke kawasan gudang. Dengan memasang jaring yang berseuaian bergantung pada saiz burung yang mahu dihalang, premis dapat dihidari dari serangan burung.

3. Pasang alatan halau burung ultrasonik atau Sonik

Jika kawasan yang diganggu burung merupakan kawasan yang ramai orang, cara ini adalah berkesan dan selamat. Alat ultrasonik mengeluarkan bunyi berfrekuasi tinggi atau rendah yang tidak dapat dikesan oleh deria manusia.

Bunyi itu sebaliknya memberikan gangguan kepada deria burung. Dengan memasang alatan bunyi ultrasonik, burung akan menjauhi kawasan tersebut.

4. Pasang laser

Teknik ini mampu menghalau burung dari singgah atau datang ke kawasan peralatan dipasang. Cahaya tembakan laser yang biasanya kuat dan sentiasa berubah warna membuatkan burung takut untuk menghampiri kawasan tersebut. Burung akan lari tanpa membuatkan mereka tercedera.

5. Menggunakan Drones

Ini merupakan teknologi canggih paling baru digunakan untuk menghalau burung dari masuk kawasan yang luas seperti ladang. Drones yang boleh terbang digabungkan dengan bunyi burung pemangsa akan menghalau burung lain dari masuk ke kawasan tersebut.

6. Pasang sistem renjatan letrik

Alat ini sesuai untuk dipasang di sekitar kawasan tingkap atau tepi bumbung atau dinding yang biasana burung suka datang bertenggek. Dawai akan diletakkan di sekitar kawasan tersebut. Bila burung menyentuh dawai itu, satu kejutan letrik akan dirasai dan mengejutkan burung.

Renjatan letrik kecil yang tidak merbahaya dan tak akan mencederakan burung ini adalah selamat dan mampu menghalau burung dari datang lagi ke kawasan tersebut.

7. Menyapu bahan melekit

Ini juga satu teknik yang berkesan untuk menghalau burung dari datang singgah. Anda boleh sapu gel atau semburkan bahan melekit pada kawasan yang sering disinggahi oleh burung. Bila burung datang, rasa lekit tersebut membuatkan mereka rasa tak selesa dan seterusnya melarikan diri.

8. Pasang lembaga menakutkan burung

Ini adalah cara paling murah dan mudah untuk digunakan. Kalau di sekitar kawasan bendang, cara ini sudah biasa di gunakan. Petani akan memacak orang-orang untuk menakutkan burung pipit dari turun ke kawasan bendang tersebut.

Memasang patung berbentuk seperti burung pemangsa juga berkesan untuk menjauhkan burung dari menghampiri kawasan tersebut. Ada juga yang memasang gambar burung pemangsa di kawasan dinding atau cermin untuk menghalang burung datang.

9. Pasang bebola terapung

Biasanya bebola terapung ini digunakan untuk mengawal masalah burung di kawasan yang ada takungan air. Bukan saja untuk kawal burung, malah digunakan juga untuk menghalang terbentuknya alga atau lumut pada kawasan takungan air tersebut.

Jika premis anda diganggu oleh kahadiran burung yang menyusahkan, anda boleh mendapatkan khidmat profesional dari syarikat pest control yang bertauliah. Biasanya syarikat pest control mempunyai solusi yang bersesuaian dengan keadaan dan keperluan premis serta perniagaan anda.

Hubungi Pest Sciences Sdn Bhd untuk penyelesaian masalah burung di premis perniagaan anda.

Tel: Christopher 012-411 6818

Wednesday, 10 August 2016

Awas ! Durian dan Nangka boleh bunuh orang yang ada penyakit ini !

Tak sangka pulak yang buah durian dan nangka boleh membunuh manusia. Kalau durian timpa kepala atau buah nangka yang besar jatuh timpa kepala memang lah boleh patah kepala dan meninggal. (sumber gambar)

Tapi ini bukan kena timpa buah durian atau buah nangka. Tapi sebaliknya kes kalau makan buah nangka atau buah durian. Untuk orang yang sihat wal afiat tak apa kalau nak makan banyak manapun. Tapi jika anda ada penyakit tertentu, jangan nak main belasah saja apa jenis buah yang ada atas meja.

Baca artikel kat bawah ini yang saya petik dari akaun FB Dr Suhazeli Abdullah :

DURIAN DAN NANGKA MENJADI PEMBUNUH
Oleh: Dr Mohd Syamirullah

Sejak seminggu dua ini, di hospital tempat saya bertugas, kami mendapati peningkatan kes-kes jantung (serangan jantung dan tekanan darah tidak terkawal), kencing manis (diabetis ketoacidosis dan paras gula tidak terkawal) yang sangat ketara.

Saya sendiri selaku pegawai perubatan nefrologi (buah pinggang) menerima beberapa kes pesakit buah pinggang yang berkomplikasi sehingga ada yang terpaksa dihantar ke hospital besar, bahkan ada yang meninggal dunia.

"Makcik nak makan durian..dah sembilan tahun sejak dia disahkan menghidapi penyakit buah pinggang, dia tak pernah sentuh durian. Jadi semalam dia minta kat anak dia..makan seulas sahaja.. sedar-sedar pagi ini dah keletihan, sesak nafas, sakit dada." ujar seorang gadis muda, sambil mengurut-urut dada ibunya yang laju.

Pesakit ini datang ke jabatan kecemasan dengan bacaan serum potassium setinggi 7.3. Rentak jantungnya (ECG) menunjukkan sinus arrest, dengan kadar denyutan jantung hanya 32 per minit.

Hemodialisis kecemasan dilakukan, hanya menurunkan bacaan serum potassium untuk sementara sahaja sebelum kembali meningkat. Beliau meninggal dunia akibat kegagalan jantung (cardiogenic shock).

Potassium dalam badan

Ada banyak jenis mineral dan garam galian yang diperlukan oleh badan manusia. Kalsium, fosfat, magnesium, potassium, sodium adalah diantaranya.

Kesemua galian dan garam mineral ini, dikawal kandungan dan kuantitinya oleh buah pinggang kita. Tidak boleh terlalu kurang, dan tidak boleh terlalu lebih.

Potassium, adalah sejenis bahan galian dan unsur elemen yang penting bagi tubuh manusia. Ia bertanggungjawab ke atas fungsi otot untuk mengecut (contraction).

Kekurangan potassium, dipanggil hypokalemia, contohnya disebabkan muntah atau cirit birit yang berterusan boleh menyebabkan seseorang menjadi lemah, sengal dan lenguh seluruh badan, cramping dan muscle ache (myalgia).

Terlebih potassium pula, dipanggil hyperkalemia, boleh membahayakan nyawa kerana ia mengganggu fungsi contraction otot jantung.

Hyperkalemia, adalah sebuah medical emergency yang perlu dirawat SEGERA, kerana ia boleh menyebabkan cardiac arrhythmia bahkan asystole.

Bagi orang yang mengalami kegagalan fungsi buah pinggang, khususnya end stage yang bergantung kepada dialisis, mereka ini tidak lagi boleh menghasilkan air kencing. Tubuh badan mereka tidak lagi boleh mengeluarkan bahan-bahan kumuh yang antaranya terdiri daripada garam mineral dan zat yang berlebihan ini. Dalam kes ini, potassium.

Potassium dalam buah-buahan

Umum mengetahui, bahawa antara makanan yang paling banyak mengandungi potassium, adalah:

  • Pisang - 100 gram pisang, mengandungi 358 mg potassium.
  • Sayur bayam (spinach) - 100 gram bayam mengandungi 558 mg potassium. 

Namun tak ramai yang mengetahui, dua jenis buah-buahan tempatan kita sebenarnya mempunyai kandungan potassium yang tinggi.

  • Durian - 100 gram durian mengandungi 436 mg potassium, iaitu lebih tinggi dari pisang.
  • Nangka - 100 gram nangka mengandungi 448 mg potassium, lebih tinggi dari keduanya.
Atas sebab itulah, saya menggesa kepada anda yang mengenali sesiapa sahaja sama ada ahli keluarga, jiran mahupun rakan yang menghidapi penyakit kerosakan fungsi buah pinggang, khususnya yang bergantung kepada diaisis, agar BERPANTANG buah-buahan ini.

Ia boleh meragut nyawa mereka.

BERPANTANG dalam erti kata mengurangkan atau kalau boleh, berhenti terus pun tak apa. Mungkin sekali sekala hanya dalam kuantiti yang sedikit, bukannya sekaligus.

Secara kasarnya, pesakit buah pinggang tetap memerlukan dietary potassium yang mencukupi, iaitu sekitar 1500 ke 2000 mg sehari. Pendek kata jika pesakit mahu makan durian, maka kurangkan makanan high potassium lain seperti yang dinyatakan di atas.

Jangan pula tengahari sudah makan gulai nangka, malamnya hendak menjamah durian pula!

Saya kongsikan di sini, sebuah case study yang berlaku di sebuah hospital di tanah air :
http://e-mjm.org/2011/v66n1/Hyperkalaemia.pdf 

Kurma juga ada Potassium

Bahkan sebenarnya, KURMA yang kita selalu makan, mengandungi kandungan potassium yang jauh lebih tinggi.

100 gram kurma mengandungi 656 mg potassium, hampir dua kali ganda pisang.

Cumanya, kita lazimnya jarang mengambil kurma dalam kuantiti yang banyak mencecah 100 gram. Kita biasa makan ketika berbuka puasa dalam jumlah kiraan ganjil sahaja, kerana itu ia jarang memberi kesan kepada kita.

Namun awas, kerana mutakhir ini ada banyak produk yang memproses kurma. Ada yang dijadikan jus yang sudah tentu memekatkan konsentrasi potassium yang ada didalamnya.

Ada yang menjadikannya cokelat, ada yang diproses dalam minuman seperti kopi dan sebagainya.

Tapi, kurma kan makanan Nabi?

Makanan "sunnah"?

Mustahil lah ia boleh bawa keburukan !.

"Itula dengar sangat cakap doktor ni, doktor ni semua kan belajar ilmu dari yahudi, sampai tak reti nak bezakan mana sunnah. "

Dalam bidang toksikologi, kita ada sebuah prinsip asas yang dipanggil sola dosis facit venenum, bermaksud "the dose makes the poison."

Kita juga ada dalam bidang farmakologi, sebuah subbidang khas dipanggil farmakokinetik yang mengkaji tentang bagaimana tubuh badan manusia memproses setiap bahan khususnya ubat-ubatan.

Setiap tubuh badan manusia secara individu, mempunyai kapabiliti tersendiri memproses setiap bahan yang ada. Bagi manusia yang sihat seperti kita, habiskan sebijik durian pun tak apa. Kerana buah pinggang kita sihat, ia boleh mengkumuhkan dan membuang potassium berlebihan.

Tetapi bagi pesakit ESRD, ini tidak boleh bagi mereka. Mereka tidak boleh mengkumuhkan potassium, sebab itulah hatta seulas durian pun boleh membahayakan nyawa mereka.

Begitu juga dengan pesakit ESRD dan kegagalan fungsi jantung. Mereka ini, PANTANG air berlebihan.

Air, benda yang bagus bagi manusia. Bahkan kita digalakkan meminum sehingga 4 litre air sehari.

Tetapi ini, tidak benar bagi pesakit ESRD dan CCF. Mereka ini, hanya dibenarkan meminum sekitar 500ml air sahaja. Sekiranya lebih, air ini tidak dapat dikumuh keluar dan akan berkumpul di kaki sembab, bahkan sehingga ke paru-paru menyebabkan sesak nafas.

Begitu juga contoh seterusnya, nasi untuk pesakit kencing manis.

Benar, nasi tu makanan berkhasiat dan berzat. Namun sudah tentulah pesakit kencing manis, tidak boleh mentekedarah nasi seperti orang sihat.

Hati-hati dengan peniaga jahil

Atas sebab itulah, saya mengambil kesempatan ini menyeru kepada kita semua, agar BERHATI-HATI dengan sesetengah pihak yang bermotifkan keuntungan menjual "bahan-bahan beracun."

Mereka ini mengambil kesempatan atas keterdesakan dan atas nama "ikhtiar" seorang pesakit, serta memanipulasi dan memomokkan dengan ketakutan ke atas "bahan kimia".

Bahkan ada yang sanggup menggunapakai nama agama.

Bahana kopi Habbatussauda

Arwah seorang ahli keluarga saya sendiri, antara yang terpedaya, mengamalkan "kopi habbatussauda" kerana terpengaruh dengan dakwaan penjualnya bahawa ia mampu menyembuhkan penyakit darah tinggi yang dihidapinya.

Beliau dihasut dengan dakwaan ubat hospital tidak boleh menyembuhkan, boleh menyebabkan kerosakan buah pinggang dsb, dan disuruh mengamalkan 'perubatan sunnah' iaitu habbatussauda.

Kesudahannya, kombinasi darah tinggi yang tidak terkawal dan faktor pengambilan kaffein yang berterusan, beliau meninggal dunia akibat strok (angin ahmar).

Berhati-hatilah dengan apa sahaja yang dipanggil "natural" kerana apa yang "natural" bagi seorang, mungkin menjadi "pathological" bagi seorang yang lain.

Minta nasihat pakar

Dapatkan nasihat doktor YANG MERAWAT ANDA, bukannya orang sebarangan, hatta saya sekalipun sering ditanya di FB "bolehkah saya ambil supplemen ini", saya tidak akan menjawabnya kerana saya tidak mempunyai maklumat mengenai kesihatan orang yang bertanya.

Saya tidak tahu fungsi buah pinggang anda normal atau tidak, fungsi hati anda ok atau tidak, apa masalah kesihatan yang anda ada.

Akhir kata, orang yang bertanggungjawab atas kesihatan anda, first and foremost adalah diri anda sendiri. Justeru buatlah pilihan yang selamat dan letakkanlah kepercayaan kepada orang yang betul. Kerana in the end, yang akan menanggung kesannya, adalah anda sendiri.

The End

Begitulah penerangan panjang lebar berkenaan kesihatan tubuh badan yang bermanfaat untuk kita fahami dan amalkannya.

Thursday, 4 August 2016

17 kelebihan yang anda boleh dapat dari daun jambu

 
Bagi budak kampung macam saya, pokok jambu merupakan salah satu daripada banyak pokok-pokok yang biasa dilihat kampung. Mungkin budak-budak bandar zaman sekarang tak ramai yang kenal dan biasa dengan pokok jambu seperti budak kampung zaman dulu.

Kat kampung, zaman kanak-kanak dulu, hampir semua rumah ada terdapat pokok jambu tumbuh samada depan, tepi atau belakang rumahnya. Biasanya ada hanya dua jenis pokok jambu yang ada kat kampung. Satu jenis berwarna putih biji yang ada di dalamnya, dan keduanya adalah jenis istimewa yang berwarna merah jambu, biji dan isi di dalamnya.

Zaman kecil dulu saya tak pernah tengok jambu batu yang besar seperti yang ada banyak sekarang di pasaran. Kesemua buah jambu yang dijual kat pasar malam besar-besar belaka. Ada juga jenis yang langsung tak ada biji seperti mana yang banyak dijual di RnR Tapah dan Bukit Gantang. Saya hanya biasa tengok jenis buah jambu yang sederhana besar sahaja dan ada banyak biji di dalamnya.

17 kelebihan daun jambu

Dari segi kegunaan pokok jambu pula, biasanya batang jambu amat mudah untuk dijadikan kayu gasing. Hanya orang tua-tua saja yang tahu menggunakan daun jambu dalam kes-kes perubatan kat kampung. Kami kanak-kanak hanya tahu panjat dan kait buah jambu.

Sebenarnya daun jambu ada banyak kelebihan dan kegunaannya yang mungkin anda tak tahu. Jom kita lihat senarai kegunaan daun jambu yang amat menarik untuk diketahui ini:

  1. Daun jambu boleh kurangkan tahap kolestro jahat (LDL) yang ada dalam darah anda tanpa mengurangkan tahap kolestrol baik (HDL) yang diperlukan dalam badan anda. Ambil daun jambu dan buat teh dan minum sebagai Teh Daun Jambu.
  2. Daun jambu boleh digunakan untuk meredakan masalah batuk.
  3. Daun jambu boleh legakan rasa gatal dan tidak selesa pada kulit anda akibat alergi. Lumatkan daun jambu dan tampal pada bahagian gatal tersebut.
  4. Legakan rasa sakit atau gatal dari gigitan serangga. Lumatkan daun jambu dan tampal pada bahagian kena gigit itu.
  5. Menhalang rambut dari gugur. Rebus daun jambu dan biarkan ia sejuk dalam suhu bilik. Gunakan air rebusan itu untuk membasuh kepala dan urut perlahan-lahan kulit kepala anda dengannya. Boleh tampal daun jambu yang dilumat juga pada kulit kepala dan urut perlahan-lahan.
  6. Jaga badan. Minum teh daun jambu baik untuk memotong selera makan berlebihan anda sebab Teh daun jambu menghalang pertukaran karbohidrat kepada gula.
  7. Legakan perut dari keracunan. Minum teh daun jambu dapat meberikan kelegaan pada perut anda yang memulas akibat silap makan atau keracunan makanan.
  8. Melegakan masalah ciri birit. Minuman teh daun jambu juga ada bahan antimikrob yang kuat untuk melegakan masalah cirit birit yang anda hadapi.
  9. Ekstrak dari daun jambu juga digunakan untuk meghalang pembesaran kanser prostat.
  10. Membantu masalah kesuburan lelaki. Minum teh daun jambu boleh meningkatkan pengeluaran dan pembentukan air mani lelaki, seterusnya meningkatkan tahap kesuburan orang lelaki.
  11. Merawat jerawat dan jeragat. Ambil daun jambu, ramas dan lumatkan dan tampal pada jerawat dan jeragat anda. Dah jadi bahan mujarab untuk cantik kulit muka anda secara semula jadi.
  12. Menghalang jangkitan kuman akibat luka. Lumatkan daun jambu dan sapu pada luka anda, insyaallah tiada berlaku jangkitan kuman. Jika telinga anda terkena jangkitan, rebus daun jambu dan titik sedikit ke dalam telinga untuk merawat jangkitan itu. 
  13. Merawat demam denggi. Ambil 6 helai daun jambu, masukkan 5 cawan air dan rebus sehingga kandungan air menjadi separuh. Minum air rebusan tersebut kerana ia membantu tingkatkan jumlah Platelet darah anda.
  14. Mengawal masalah diabetes. Minum air teh jambu atau air rebusan daun jambu membuatkan tahap gula dalam badan anda menjadi kurang seterusnya tidak meransang rembesan insulin.
  15. Melegakan sakit gigi, radang gusi atau luka dalam mulut. Anda hanya perlu mengunyah daun jambu untuk merawat masalah mulut tersebut.
  16. Buang bintik hitan pada kulit muka anda dengan meramas lumat daun jambu dan kemudiannya tampal pada muka. Ia juga bolah jadi formula awet muda pada wajah anda.
  17. Membantu masalah kulit kedut cepat tua. Sama juga caranya, lumatkan daun jambu dan tampal saja pada bahagian kulit yang anda nak jadikan muda dan tegang itu. Kesannya amat hebat dan mujarab sekali.
Tudia !

Punyalah banyak kejugaan dan kelebihan daun jambu kalau nak tau. Jadi sekarang jangan dok sia-sia kan pokok jambu yang ada kat kampung tu. Pergi cari benih dan segera tanam di depan rumah atau tepi atau belakang rumah anda. Lebih dari sepokokpun tak apa sebab banyak faedahnya.

Leas ini kita kongsikan pula cara buat teh daun jambu...
Hey, we've just launched a new tips for small business blog. You'll like it - hidupringkas.com
Join Our Newsletter