Friday, 30 September 2016

Kes Dr. Azizan Osman meletup kembali

Update Terkini:

2 lagi universiti nafi beri PhD pada Azizan Osman

Dalam laporan terkini di BHonline, ada dua lagi universiti menafikan pemberian PhD. Dalam semakan mereka terhadap senarai penerima PhD, tiada nama Azizan Osman didalasenarai mereka. Dua universiti tersebut adalah:
  1. Universiti Keangsaan Malaysia (UKM)
  2. Universiti Infrastruktur Kuala Lumpur (IUKL)
Menurut UKM, tiada nama Azizan Osman dalam jurusan psikologi seperti yang didakwa. Bagi IUKL pula mereka menafikan sebarang anugerah Sarjana Pentadbiran Perniagaan atau PhD diberikan kepada Azizan Osman.

Azizan Osman memandang serius dakwaan

Dalam laporan satu portal terkenal sebelum ini, pihak Richworks dikatakan memandang serius segala penafian tersebut yang dibuat oleh pihak Universiti Malaya. Ayat sedemikian seperti pernah kita dengar keluar dari mulut seorang yang amat berpengaruh di negara kita, tapi bukan dalam isu yang sama.

Nampaknya Azizan Osman menggunakan format yang sama untuk menjawab segala dakwaan. Mungkin selepas melihat jawapan yang diberikan sebegitu berjaya melepas bebaskan pihak yang didakwa sebelum ini. Kita lihat apakah yang bakal berlaku seterusnya.
Nampaknya kes pakar motivasi, pakar pemasaran perniagaan, pakar ubah orang jadi bagus, pakar baca tarikh lahir orang, pakar itu dan ini dah meletup kembali. Kali ini kes Dr. Azizan Osman meletup sebab pihak Universiti Malaya mengeluarkan kenyataan rasmi berkenaan penganugerahan Doktor Falsafah kepada Dr. Azizan Osman.

Menurut kenyataan dari pihak Universiti Malaya, mereka tak ada keluarkan apa-apa ijazah kedoktoran kepada Dr. Azizan Osman. Berikut kenataan tegas dari pihak Universiti Malaya,

"Pihak Universiti dengan ini menegaskan bahawa kami tidak pernah menganugerahkan gelaran Ijazah Kehormat Doktor Keusahawanan kepada Encik Azizan Osman." - University of Malaya

Itu sedutan sebahagian daripada kenyataan UM yang menceritakan kesemuanya. Dr. Azizan Osman dikatakan memaparkan pencapaian akademiknya dalam bidang keusahawanan sehingga ke tahap doktor falsafah dalam web rasminya di Richworks.

Dr. Azizan Osman dan kelulusan Phd

Sebelum ini kes Dr. Azizan Osman dikatakan mengaburi orang ramai dengan ijazah kedoktoran dah lama meletup. Tapi isu itu berlalu begitu sahaja dengan pihak yang tak suka dengan beliau terus tak suka manakala pihak yang fanatik dengan beliau terus fanatik.

Sebelum dikatakan mendapat title doktor falsafah keusahawanan, Azizan Osman dikatakan mendakwa beliau mendapat anugerah doktor falsafah dalam bidang Sains Metafizik. Anugerah itu dikatakan diberikan oleh Gordon University, Florida.

Semakan yang dibuat oleh mereka yang sangsi terhadap Azizan Osman mendapati universiti itu beroperasi secara maya dengan menjual sijil palsu. Penjualan sijil palsu dalam internet semua orang dah tahu. Malah ramai juga orang Malaysia yang membeli segala sijil palsu tersebut untuk menampakkan gah mereka kepada masyarakat.

Kenapa orang Malaysia suka title Dr.

Biasanya ada dua golongan yang suka beli sijil palsu dari internet ini. Mereka samada ahli perniagaan atau orang politik yang masa zaman belajar dulu tak berapa rajin. Saya sendiri kenal kawan-kawan yang percaya kalau nak aktif politik sekarang mesti ada title Dr. kat depa nama mereka.

Bagi mereka yang tak gamak tipu orang, mereka buat kerja yang kurang tahap menipunya. Biasanya mereka gunakan title yang mampu menagburkan persepsi orang ramai. Contohnya mereka pergi belajar serba sedikit pasal Homeopati, bila dah tamat lalu diletakkan title Dr. kat depan nama. Ada juga yang letakkan title Drs. kat depan nama mereka, satu anugerah dari Indonesia yang jika sekali pandang orang ingat dia ada Phd.

Orang yang nak jadi ahli perniagaan juga suka ambil title Dr. ni untuk diletakkan pada depan nama mereka. Biasanya dari kalangan usahawan yang nak masuk bidang motivasi. Mungkin itu juga yang dilakukan oleh Dr. Azizan Osman sebagai menambahkan lagi kepercayaan separa sedar orang ramai terhadap keupayaannya.

Sebab paling ketara perlu buat macam itu bukan nak tipu pada asasnya, tapi lebih kepada perangai rakyat Malaysia terutamanya orang Melayu (bukan semua) yang mudah tertipu dengan perkara kosmetik luaran. Mereka terpedaya awal tanpa melihat isi dalaman orang yang memegang title tersebut.

Sedangkan kalau mereka yang ada title doktor falsafah aslipun, bukannya menunjukkan orang itu tahu serba serbi dalam semua perkara. Title doktor falsafah tidak menjamin seseorang itu untuk lepas dari belenggu minda tertutup. Kalau anda masih ingat, ada seorang Melayu yang ada Phd terperangkap dengan aktiviti bunuh orang awam atas nama Islam. Itu hanya salah satu contoh yang mudah.

Title Dr dan title Datuk

Dalam kes lain, title Datuk juga tidak kurang hebat berlaku kes penipuan di kalangan rakyat Malaysia. Ramai yang tahu ada title Datuk yang boleh dibeli dengan mudah kalau ada duit. Kalau tak berapa ada duit, beli saja title tersebut dari mana-mana kesultanan yang tak wujud.

Malah orang yang benar-benar mendapat title Datuk juga bukannya bagus kesemuanya. Ramai yang ada title Datuk tak ada inegriti. Alasan apa dia diberikan title tersebut entah tak tahu. Biasanya dikatakan banyak menyumbang pada masyarakat, samada benar atau tidak benar entahlah.

Berbeza dari anugerah yang diberikan oleh orang barat, mereka yang mendapat gearan kehormatan, memang diketahui umum anak melakukan sumbangan kepada masyarakat dan juga kemanusiaan. Malah kalau tak dapat sebarang title pun orang ramai tetap memandang hebat orang-orang tersebut sebab memang ada integriti.

Rumusannnya, kalau anda ikhlas, lantaklah dengan sebarang title, yang pentingnya buat kerja dan lakukan yang terbaik untuk memberikan manfaat kepada orang ramai. Apa orang nak kata, tak ada kelulusan ke tak ada title ke, pantaklah kat orang... yang pentingnya Jasduit !

nota: Gambar sekadar hiasan.

Thursday, 29 September 2016

Kemana kereta 4x4 anda dijual selepas di curi ?

Kemana agaknya kereta 4x4 anda, yang baru kena curi di bawa lari dan dijual ?

Mungkin itu soalan yang ada dalam kepala anda sekarang, jika kereta 4x4 anda dari jenis Hilux baru saja hilang entah ke mana. (sumber gambar)

Kenapa saya kata kereta 4x4 Hilux yang baru kena curi ?

Sebabnya anda sendiri mungkin dah tahu. Setelah kereta Proton Wira, kereta 4x4 Hilux merupakan kenderaan paling tinggi jumlahnya yang dilaporkan kena curi. Itu merupakan data tahun 2015.

Eh ! takkan kereta Proton Wira pulak jadi kereta paling laris dicuri di negara kita, apa bagus sangat kereta Proton Wira tu ?

Saya juga terkejut bila dapat tahu rupa-rupanya kereta Proton Wira menjadi kenderaan paling banyak dilaporkan kena curi. Data tahun 2015 menunjukkan jumlah kereta Proton Wira yang kena curi adalah sebanyak 1,214 buah !.

Selepas kereta Proton Wira, barulah masuk Kereta 4x4 Hilux. Jumlah kereta Hilux yang kena curi pada tahun lepas adalah sebanyak 595 unit. Jom kita lihat statistik jumlah kenderaan yang kena curi tahun lepas kat bawah sebagai ringkasan:

Senarai kereta paling banyak kena curi 2015

Ini senarai tahun 2015 yang jumlahnya lebih banyak dari tahun ini, jika dilihat dari segi trend kecurian bermula Jan 2016 hingga Jun 2016. Tahun ini laporan dikatakan jumlah kecurian berkurangan dalam lingkungan 5%.
  1. Proton Wira - 1,214
  2. Toyota Hilux - 595
  3. Proton Iswara - 552
  4. Perodua Kancil - 550
  5. Proton Waja - 538
  6. Perodua Myvi - 379
  7. Proton Saga - 318
  8. Proton Satria - 238
  9. Nissan Vanette - 208
  10. Honda Civic - 200
Rata-rata kereta yang paling top kena curi merupakan jenama buatan Malaysia. Pelik juga sebab apa jenama kereta buatan Malaysia tu paling banyak yang kena curi, satu soalan yang tentu anda juga tertanya-tanya.

Tapi tak payahlah nak hairan sangat. Sebab memang kenderaan buatan Malaysia itulah yang paling banyak sekali duk ada atas jalanraya kita Malaysia. Kereta paling banyak sekali dijual adalah kereta buatan samada Proton atau Perodua. Mereka kuasai lebih separuh dari jumlah pasaran kereta kat negara kita.

Oleh itu jika kereta buatan Malaysia juga yang jadi top kena curi, bukanlah sesuatu yang menghairankan. Mungkin mereka curi kereta tersebut untuk diuraikan segala barang dan kemudiannya dijual sebagai spareparts. 

Oleh kerena kereta Proton yang paling banyak masalah dari segi kualitinya, sudah tentu spareparts kereta Proton paling banyak mendapat permintaan di pasaran. Jadi apa lagi, curi kereta Proton, bongkar semua parts dan jual semula masuk dalam pasaran. Easy money mahhh !

Kereta 4x4 Hilux no 2 laris dicuri

Kereta paling top kena curi yang bukan jenama buatan Malaysia adalah kenderaan 4x4 Hilux. Sebab itu kalau anda pakai Hilux, bila nak hidupkan insuran agak susah sikit dan premiumnya semacam tinggi sedikit daripada kenderaan pickup lain. Punca adalah sebab orang suka curi Hilux sejak dari tahun dulu lagi.

Tahun 2014, Hilux juga duduk tangga ke-2 selepas Proton Wira, berikut adalah carta kereta kena curi pada tahun 2014:
  1. Proton Wira (1,268)
  2. Toyota Hilux (762)
  3. Proton Iswara (717)
  4. Proton Waja (694)
  5. Perodua Kancil (638)
  6. Perodua Myvi (477)
  7. Proton Saga (414)
  8. Proton Satria (273)
  9. Toyota Vios (252)
  10. Proton Perdana (243)
Kenapa Hilux sentiasa menjadi kegilaan para pencuri kereta, tidak dapat dipastikan. Mungkin sebab pertama adalah permintaan keret hilux dalam pasaran gelap adalah tinggi. Jadi jika mereka curi Hilux, lebih mudah untuk dijual.

Kemana kereta curi dijual

Menurut laporan dari Bernama, daripada sumber maklumat yang mereka dapat, kebanyakan kenderaan yang dicuri di Malaysia akan diseludup masuk ke negara Thailand. Dari situ kenderaan curi itu akan dijual dalam pasaran gelap Thailand. Malah punya berani, mereka juga tawarkan jualan kereta curi dalam internet.

Jika kenderaan tak boleh dijual di Thailand, kenderaan curi tersebut akan dibawa melaui jalan darat masuk ke samada Myanmar, Laos atau Cambodia. Bila masuk kat 3 negara tersebut yang merupakan jiran Thailand, maka kemungkinan nak dapatkan balik kenderaan curi adalah terlalu nipis.

Menurut sumber, kenderaan 4x4 yang kena curi amat laris dijual dalam pasaran gelap di Myanmar. Oleh itu kemungkinan kenderaan 4x4 anda yang kena curi adalah amat tinggi berada di Thailand ataupun di Myanmar.

Bagi kenderaan mewah dan MPV pula, negara Cambodia (Kemboja) amat meminati kenderaan jenis tersebut. Mereka ada taste nampaknya dengan kemewahan. Ada juga tuduhan kononnya kenderaan mewah dan MPV dibeli oleh orang atasan dari kalangan pegawai polis, pegawai tentera dan juga pegawai kerajaan lain di negara Indochina tersebut. Kesahihannya tidak dapat dipastikan, tapi kalau tanya saya, ia amat boleh dipercayai rasanya.

Macam mana kenderaan mewah dan 4x4 dicuri

Menurut sumber dari Bernama lagi, biasanya kereta yang dicuri akan dimasukkan terus ke dalam kontena dan dihantar ke Singapura. Dari situ mereka akan hantar dengan kapal ke Thailand. Biasanya pelabuhan yang digunakan di Thailand adalah Pelabuhan Laem Chabang, Thailand.

Sebahagian daripada kenderaan yang dicuri itu akan dikeluarkan masuk ke Thailand di pelabuhan tersebut dan sebahagian lagi akan meneruskan perjalanan dengan kapal pergi pula ke negara Indochina lain seperti yang tersebut kat atas tadi.

Dari gerak kerja mereka, nampak memang amat tersusun sekali dan sudah tentu melibatkan rangkaian orang jahat yang ramai dari negara kita sendiri Malaysia sehinggalah ke Singapura, Thailand, Myanmar, Kemboja dan Laos.

Nampaknya orang jahat bersatu buat jahat lebih tersusun dan lebih baik serta berdisiplin daripada parti pembangkang di negara kita.. !!

Wednesday, 28 September 2016

Jam tangan Glycine yang tak berapa tepat pergerakannya

Mungkin tak berapa ramai yang kenal atau biasa dengan jenama jam tangan Glycine ini. Tak berapa banyak kedai jam tangan yang mempamerkan dan menjual jam tangan jenama Glycine ini di negara kita.

Syarikat yang membuat Jam tangan Glycine berasal dari Bienne, Switzerland dan ia dah wujud sejak tahun 1914 lagi. Ertinya dah berusia 102 tahun !. Pengasasnya bernama Eugène Meylan, seorang pembuat jam tangan yang mahir.

Asalnya, Meylan membuat jam tangan kecil untuk kaum wanita. Jam tangannya disasarkan kepada pengguna yang kaya raya. Jam tangannya awalnya di buat dari emas dan palatinum dan dihiasi dengan intan permata. Dia pasarkan hasil buatannya di England dan Amerika ketika itu untuk golongan mewah.

Bila dunia dilanda peperangan, syarikat Glycine turut sama mendapat kesan dan terhenti perniagaan mereka. Selepas perang reda, Glycine hidup semula dan mula mereka beberapa jam tangan yang hebat. Jam tangan automatik pertamanya di reka pada tahun 1931. Koleksi jam tangan keluaran tahun tersebut masih ada di pasaran sehingga sekarang.

Antara jam tangan yang mendapat tempat dan diminati dalam pasaran adalah Glycine Airman. Jam tersebut dipasarkan kepada tentera, terutamanya tentera Amerika.

Pengalaman beli jam tangan Glycine murah

Harga yang ditawarkan untuk memiliki jam tangan Glycine ini punya perbezaan yang amat ketara. Dari yang agak mahal seperti model Glycine Airman Airfighter yang berharga RM17 ribu ke atas sehinggalah yang murah dalam kadar RM3 ribu lebih.

Jam tangan Glycine yang saya cuba adalah dari jenis yang murah sahaja iaitu dalam lingkungan RM3 ribu. Itupun saya tak beli dalam harga asal yang ditawarkan, saya dapat separuh harga sahaja daripada seorang taukeh kedai jam tangan di Kuantan. Ertinya saya dapat dalam harga RM1500 sahaja.

Oleh sebab agak murah dan memang tak dapat lagi kat tempat lain jam tangan automatik yang diberikan diskaun 50%, maka saya belasah beli satu dari taukeh itu. Jam tangan Glycine yang saya beli adalah dari model Glycine Combat 6 Automatic. Warnannya tanahnya hitam dan kulitnya asli juga berwarna hitam.

Saya pilih jam itu sebab rupanya yang ringkas dan punya perkara asas sahaja seperti jam, minit dan saat. Juga ada haribulan sebelah kanan yang jelas dan senang dibaca.

Perkara yang sering saya tertanya-tanya adalah tentang ketepatan jam tangan automatik samada ia amat tepat dan tak perlu dibuat adjustment dalam tempoh masa yang lama seperti jam tangan quartza yang ada di pasaran, tepat dan murah.

Sangsi dengan tahap ketepatan inilah yang membuatkan saya tak berapa suka beli jam tangan automatik. Rasa macam tak berbaloi sebab kita pakai jam tangan untuk tahu pukul berapa. Asasnya adalah ketepatan waktu. Bila dibandingkan antara automatik dengan quartza, sudah tentu quartz adalah pilihan terbaik. Bukan saja murah, malah amat tepat. Sedangkan jam tangan automatik, dah la mahal, tak berapa tepat pulak tu.

Dengan terbelinya jam tangan Glycine automatik tersebut, maka bolehlah saya buat eksperimen samada betul atau tidak sangkaan saya selama ini bahawa jam tangan automatik adalah tidak berbaloi untuk dibeli.

Jam tangan Glycine yang tak tepat

Setelah beberapa lama memakai jam tangan Glycine automatik tersebut, maka sahlah sangkaan saya selama ini. Memang tak boleh nak percaya sangat ketepatan jam tangan automatik berbanding jam tangan bateri.

Jam tangan yang saya beli itu enjinnya agak sedikit cepat daripada waktu sebenar. Setelah saya betulkan pada waktu yang betul, ia akan berubah sedikit demi sedikit menjadi lebih awal berbanding waktu sebenar. Dalam tempoh sebulan, saya perlu adjust semula pada waktu yang betul.

Itulah kelemahan jam tangan automatik. Tapi perlu diingat bahawa jam tangan automatik yang saya beli tu adalah dari kalangan model yang berharga rendah !.

Daripada pembacaan, saya dapat tahu antara jam tangan yang amat tepat, adalah dari jenama Grand Seiko. Kalau anda beli model GS yang paling murah kat pasaranpun, ketepatannya adalah lebih baik daripada mana-mana jam tangan automatik lain terutamanya dari buatan Swiss.

Lepas ini saya nak perhatikan pula jam tangan dari jenama Ball yang ada dalam koleksi saya. Kita tengok samada ketepatannya adalah lebih baik daripada Glycine atau tidak.

Friday, 16 September 2016

10 jam tangan lasak yang boleh pakai di mana saja anda berada

Hasrat di hati nak tulis pasal jam tangan buatan Seiko yang bernama Credor. Tapi bila buat sedikit pencarian maklumat pasal jam tangan tersebut, terjumpa pulak maklumat pasal jam tangan lasak yang boleh dipakai dalam apa saja keadaan dan boleh dipakai di mana saja anda berada.

Sebelum itu, jam tangan Seiko yang dinamakan Credor tu, saya dapat maklumat asalnya daripada Tuan Mukhlis Ibrahim, yang rajin berikan komen kadang-kadang bila saya tulis pasal jam tangan. Minat pada jam tangan mungkin menjadi faktor utama membuatkan beliau rasa nak berkongsikan apa yang dia tahu. Terima kasih pada belau saya ucapkan. Bagi orang yang baru nak kenal dunia jam tangan ini, macam saya, komen sedemikian amatlah saya hargai.

Kita balik semula pasal jam tangan lasak yang menjadi tajuk utama kali ini. Jika anda seorang yang lasak duduk tak diam suka buat aktiviti sukar dan mencabar, artikel ini mungkin berguna untuk anda dalam bab jam tangan. Kalau nak diikutkan jenis jam tangan yang lasak dalam masa yang sama harganya amat berpatutan, G-Shock atau jam buatan Casio dah mencukupi untuk memenuhi keperluan jam tangan dalam aktiviti lasak anda.

Tetapi, jika anda rasa nak keluarkan duit banyak sikit sebab mampu, tentu jam tangan lasak yang boleh digunakan dalam apa aktiviti dan keadaan sekalipun juga di mana saja anda berada, boleh dipertimbangkan. Maknanya, anda boleh pakai jam tangan lasak ini bukan saja ketika pergi panjat gunung, terjun jurang, mandi jeram, masuk hutan dan sebagainya. Malah anda boleh pakai juga dan amat sesuaipun jika anda pergi makan kenduri dengan baju batik belia 4B, atau pergi mesyuarat ahli majlis perbandaran sekalipun. Dalam erti kata lain, jam tangan yang all rounder yang serba boleh dan tahan lasak.

10 jam tangan lasak all rounder

Berdasarkan maklumat yang saya petik dari sini, berikut disenaraikan 10 jam tangan lasak yang boleh dipakai di mana saja anda berada:

1. Breitling Aerospace Evo Titanium

Jam tangan jenama Breitling ni memang menjadi jenama kegemaran para pilot dan dah lamka kita kenal dengan jenama ni. Ada fungi macam-macam yang jam ini boleh buat seperti chronograph, countdown timer, alarm dan lain-lain semuanya hanya perlu dikawal dengan butang yang satu tu kat tepi. Jam ini juga berupaya menghantar isyarat kecemasan di mana saja anda berada di seluruh pelusuk dunia. Harganya dalam lingkungan RM18,000 saja.

2. Clerc CHYE-144 Hydroscaph Central Chronograph

Jam tangan lasak ini sesuai samada atas darat mahupun dalam air. Anda boleh pakai pakain menyelam dan selam sedalam 500 meter dengan jam tangan ini tanpa ada masalah. Untuk tekan butang chronograph juga mudah dengan rekaan butang istimewa yang tak masuk air. Jam tangan ini nampak cantik dan elegan sekali walaupun anda pakai ke majlis khas atau formal. Harganya lebih kurang RM31,800 sahaja

3. Victorinox INOX

Ini jam tangan yang amat mesra harga tetapi amat tahan lasak dan telah diuji segala kelasakannya. Dia telah diuji dengan direbus dalam air mendidih, diperam dalam ketul ais, dijatuhkan dari jurang yang berketinggian 33 kaki, dilenyet oleh kereta kebal dan 130 lagi ujian lasak lain. Semua ujian tersebut tidak dapat merosakkan jam tangan ini. Hebat nak mampuih !.

Tapi ada orang yang tak suka dengan logo yang ada pada jam tangan ini. Walau macam manapun, jam tangan ini memag dah biasa ada dalam pasaran negara kita dan memang menjadi kegemaran mereka yang sporty. Apa yang menarik harganya cuma RM2,100 saja !

4. Damasko DA37

Ini jam buatan Jerman yang mesra harga berbanding jam tangan lasak dan tahan lama yang lain. Bahannya diperbuat dari bahan unik yang amat tahan calar walaupun pada keluli casing jam tangan ini. Ia lebih direka khas untuk juruterbang, tapi masih boleh tahan masuk sedalam 100 meter bawah air. Harganya hanyalah dalam lingkungan RM5,100 saja

5. IWC Aquatimer La Cumbre Volcano Edition

Jam tangan ini merupakan antara jenama jam tangan mewah. Kelebihannya adalah dari segi tambahan bahan untuk membuatkan segala bahagian pada jam tangan ini lebih tahan dan lasak. Menurut pembuat jam tangan ini, jam ni susah nak rosak, mungkin sebab tu dia agak mahal. Harganya lebih kurang RM44,200 saja.

6. Rolex Deepsea D-Blue

Mungkin tak perlu diperkenalkan lagi jam tangan Rolex, semua orang kenal jenama itu yang merupakan antara jenama paling dikenalai di seluruh dunia. Anda tentu akan kata ini bukan jam tangan lasak, lebih banyak dilihat orang bergaya mewah dan santai memakainya ketika minum di Cafe Mewah.

Tapi sebenarnya jam tangan ini direka khas untuk orang yang kerjanya suka selam sedalam-dalamnya ke bawah laut untuk buat rekod dunia. Untuk itu, ketahanan jam tangan ini sekarang adalah lebih 11,700 kaki lebih dalam daripada rekod kedalaman yang pernah dibuat untuk menyelam. Harganya macam dalam lingkungan RM51,000 sahaja... tak mahal sangat !

7. Sinn EZM 7

Anda tentu tak pernah dengar lagi nama jam tangan ini kan, kalau anda jenis mangkaq jam tangan macam saya juga. Secara umum, tentu ada yang tak gemar dengan jam tangan yang ada banyak warna macam ini. Tapi semua warna yang ada pada jam tangan ini ada kegunaannya. Gambar jam ni kat atas sekali tu.

Kita biasa dengar jam tangan direka untuk askar, untuk tentera laun dan untuk tentera udara dan seumpamanya. Tapi anda pernah dengar jam tangan direka khas untuk kegunaan anggota Bomba ?. Ha!, inilah jam tangannya yang direka khas buat anggota Bomba di Jerman. Warna pada jam tangan tersebut merupakan penanda masa untuk memantau keadaan pernafasan seseorang anggota bomba ketika beraksi. Jam tangan buatan Sinn juta terkenal dengan proses unik untuk menambah kekuatan dan ketahanan besi keluli pada kerangka jam tangan buatan mereka. Harganya dalam lingkngan RM11,000 sahaja

8. Kobold Phantom Black Ops Chronograph

Saya baru saja dengar jenama jam tangan ini dan masih tak pernah tengok jenama jam tangan ini secara real di kedai jam. Tapi jam tangan jenama Kobold ini mula dikeluarkan pada tahun 1998. Dari segi tahan ianya agak baru berbanding jenama jam tangan yang dah lama dalam pasaran. Dengar ceritanya, pemilik syarikat jam tangan Kobolt ini mendapat ilham mereka jam ini selepas berpeluang mendapat latihan dalam SEAL, kumpulan askar elit Amerika Syarikat.

Hasil daripada latihan tersebut termasuk pergi panjat Gunung Averest, beliau mendapat banyak tips dan idea tentang apa yang diperlukan ada pada sebuah jam tangan untuk kegunaan lasak seperti dalam dunia ketenteraan. Hasilnya adalah jam tangan ini yang hanya dikeluarkan dalam kuantiti 50 unit sahaja setahun. Kalau anda beli, memang ada kelebihannya dan bermakna. Harganya dalam lingkungan RM18,400

9. Bremont U2/SS

Jam tangan ini lebih dikaitkan dalam aktiviti penerbangan dan juga dalam ketenteraan. Sehingga sekarang pengeluar jam tangan ini masih ada kerjasama dengan ketenteraan membuatkan ianya sentiasa relevan dengan tahan lasak. Bahan kelulinya pula diperkuatkan lagi dengan proses tambahan membuatkan ianya menjadi lebih kuat berbanding dengan keluli jam tangan orang lain.

Jika pemandu jet dipancutkan dari kerusi kapal terbang untuk selamatkan diri, tiada apa-apa masalah yang akan berlaku pada jam tangan lasak ini. Jika anda jenis kaki panjat gunung, ini jam tangan yang sesuai untuk anda. Harganya dalam lingkungan RM20,600

10. Ball Engineer Hydrocarbon Spacemaster X-Lume

Ini jam tangan yang menarik sebab dalam gelap gulita sekalipun, anda masih mampu membaca waktu dengan mudah. Hasil daripada teknologi Tritium Tube, dalam gelap, cahaya pada indikator waktu akan bersinar terang dengan berbagai warna. Saya ada beli seutas jam tangan Ball ini tapi bukan model yang sama, bila dah terbiasa pakai Ball, rasa macam tak nak pakai jam tangan yang biasa lain yang tak bersinar cahaya dalam waktu gelap.

Kelebihan jam tangan ini adalah harganya yang amat berpatutan. Ia merupakan jam tangan yang mendapat pengiktirafan COSC (Contrôle Officiel Suisse des Chronomètres), ertinya diiktiraf dari segi ketepatannya. Ia juga ada kelebihan anti-magnetic dan tahan gegaran kuat. Harganya dalam lingkungan RM14,500

Thursday, 15 September 2016

Jam tangan Grand Seiko, jam tangan mekanikal paling tepat dunia !

Pernah dengar Jam Tangan Grand Seiko ? (sumber gambar)

Jika anda memang dah kaki peminat jam, sudah tentu kenal sangat dengan jenama jam tangan hebat ini. Tapi bagi yang mentah macam saya, ini merupakan satu kejutan sebenarnya. Terkejut daripada anggapan selama ini yang ternyata salah.

Bila sebut jam tangan Seiko, perkara paling awal terlintas dalam kepala adalah jam tangan buatan jepun dan dijual dengan harga yang berpatutan. Kebanyakannya adalah jenis bateri atau quartz dan bukan jam tangan mekanikal atau automatik macam semua jam tangan hebat lain dari negara Eropah atau dari Barat.

Itulah yang selama ini yang ada dalam kepala saya.

Nota: sumber gambar kat sini

Jam tangan Grand Seiko yang mengejutkan

Tapi bila dok buat sedikit pencarian maklumat terhadap dunia jam tangan ni, satu perkara baru yang amat mengejutkan terbuka. Baru tahu kewujudan jam tangan Grans Seiko atau singkatannya GS. Bukan sahaja jam tangan Grand Seiko ini amat menarik, malah ianya merupakan salah satu jam tangan yang masuk dalam kategori jam tangan mewah, setanding dengan semua jam tangan mewah lain dari barat.

Bila dah masuk dalam kategori jam mewah, maka sudah tentu ia merupakan salah satu jam tangan yang menjadi bahan koleksi bagi para peminat jam tangan. Bukan sahaja di Jepun atau sebelah timur, malah juga menjadi salah satu bahan koleksi di barat juga.

Dah nama pun bahan koleksi, maka sudah tentu harganya juga anda boleh agak!, mahal, ya ! memang mahal berbanding jenama jam tangan lain yang biasa-biasa saja dalam pasaran. Kalau saya berikan contoh harga, tentu anda yang bukan kaki jam tangan akan terkejut beruk. Jom kita tengok contoh harga yang ditawarkan untuk beberapa jam tangan Grand Seiko ni.

Grand Seiko SBGC013 Spring Drive

Saya semak dalam internet untuk salah satu harga jam tangan tersebut untuk model ini:
Grand Seiko SBGC013 Spring Drive

Harganya adalah lebih kurang RM41,302.00 !!!

Memang mahal kan ? sampai melebihi RM40 ribu untuk sebuah jam tangan Grand Seiko.

Jam tersebut merupakan koleksi limited jadi memang amat mahal. Tapi tentu anda tak sangka mahal sampai macam tu kan ?

Seiko Grand Seiko SBGA003

Agaknya kalau jam tangan Grand Seiko lain yang jenis biasa-biasa saja mahal macam tu juga ke ?

Kita tengok jenis biasa-biasa yang tak ada edisi limited macam contoh pertama kat atas tu, berapakah harga tawarannya untuk pelanggan. Saya ambil contoh model ini, Seiko Grand Seiko SBGA003.

Harga yang ditawarkan adalah RM18,999.00 !!!

Masih tetap mahal kan ? kalau anda jenis tak ada duit macam saya sekarang, itu harga beras dan lauk makan minum satu keluarga untuk bekalan hampir setengah tahun tu !.

Ternyata jam tangan Grand Seiko tu memang mahal. Bagi jenis yang biasa lagi dan lebih murah, harganya paling murah adalah dalam lingkungan  RM8 ribu sahaja. Itu harga paling murah tu, walaupun masih tetap mahal bagi saya.

Kenapa Grand Seiko mahal

Kenapa agaknya jam tangan grand seiko ini mahal, bukan kah buatan jepun tu jenis yang murah-murah saja ? Lagipun dari segi rupa bentuk macam tak ada apa-apa yang istimewa dalam jam tangan grand seiko ni. Tak gitu ?

Ada 3 sebab kenapa jam tangan grand seiko ni mahal dan menjadi antara jam tangan koleksi mewah yang diminati. pertama nya dari segi sejarah, keduanya dari segi ketepatan dan ketiganya dari segi kesenian pembuatannya. Saya akan cerita bab sejarah saja kat bawah ni sebab bila masuk sejarah, ia merangkumi sekali dengan ketepatan jam tersebut.

Sejarah Grand Seiko

Kisah jam tangan Seiko ni bermula pada tahun 1881. Seorang lelaki Jepun bernama Kintaro Hattori membuka kedai repair jam pertamanya di tengah bandar Tokyo pada tahun 1881. Selepas 11 tahun, beliau mula buat  jam dindignya sendiri dan pada tahun 1895 dia buat pula jam tangannya sendiri, dah tak main repair-repair jam orang saja.

Masa mula-mula dulu mereka hanya buat jam biasa-biasa saja. Tak boleh nak bandingkan lagi dengan jam tangan hebat buatan barat lagi masa itu. Tapi pengasasnya ada impian nak masuk dalam kategori jam tangan hebat dan berkualiti. Lalu dia buat satu model seiko yang dinamakan Grand Seiko. Dengan model itu, harapannya adalah untuk menjadikannya jam tangan paling baik pernah mereka reka.

Jam tangan Grand Seiko masa mula yang pertama itu hanyalah sekadar jam tangan klasik yang ada jarum jam, jarum minit dan jarum saat. Tak ada hari bulanpun. Semuanya asas saja. Dan masa tu mereka buat jam tangan mekanikal yang kena kunci untuk kasi jam tersebut hidup. Ia mula menjadi pilihan dan kemudiannya mereka buat yang kedua, ketiga dan seterusnya. Mereka tambah pula yang ada hari bulan dan buat pula jenis automatik.

Menjadi jam mekanikal paling tepat dunia

Untuk pecah masuk pasaran antarabangsa, Seiko masuk pertandingan jam tangan tepat bermula tahun 1964. Ia lebih kepada ujian ketepatan pergerakan jam dan dalam masa sama menyenaraikan jam-jam tangan yang masuk ujian yang sama. Mereka bermula pada kedudukan ke-144. Amat teruk dari segi ketepatan.

Selepas 3 tahun saja mereka dah masuk senarai 10 kedudukan teratas. Kalau pertandingan itu diteruskan pada tahun 1968, sudah tentu Grand Seiko duduk nombor satu, tapi malangnya pertandinagn tersebut yang dikenali sebagai Ujian Neuchatel chronometer, dihentikan. Ada yang kata mereka takut barang jam buatan jepun pukul habis jam buatan swiss ketika itu.

Selepas itu Grand Seiko masuk pula pertandingan yang sama di Geneva dan ternyata mereka memang hebat. Grand Seiko menduduki tempat ke-4 dalam pertandingan tersebut. Kedudukan dari nombor 1 sampai nombor 3 dimenangi oleh jam quartz, memang patutpun, mana nak boleh bandingkan ketepatan antara jam kuartz dengan mekanikal.

Tapi yang menarik dan menakjubkan adalah, Grand Seiko menjadi jam buatan mekanikal yang paling tepat di dunia meninggalkan kesemua jam tangan lain ! Hah ! itulah sejarahnya orang jepun ni kalau masuk lawan mereka akan pulun sampai dapat.

Sunday, 11 September 2016

10 pokok yang anda boleh tanam kat rumah untuk halau nyamuk


Semua orang mula cakap pasal virus Zika sekarang yang dah mula datang ke negara kita. Tak habis dengan masalah demam denggi yang semakin tahun semakin meningkat, datang pula masalah Zika.

Nyamuk yang menjadi pembawa masalah demam denggi sekarang dah mula tambah satu lagi masalah sekarang. Selain denggi, nyamuk Aedes juga menjadi penyumbang keada masalah Zika. Selain dari itu, Zika juga boleh disebarkan melalui perhubungan kelamin. Ini menambahkan lagi masalah kepada orang ramai terutamanya yang dah berkahwin.

Oleh sebab gejala Zika tidak berapa ketara, kebiasaannya seseorang yang terkena virus tidak terasa sangat bahawa yang dia dah kena jangkitan Virus tersebut. Jadi tanpa dia sedari, mungkin akan melakukan perhubungan kelamin. Ini akan menyebabkan pasangannya pula berpotensi terkena virus Zika.

Tanam pokok halau nyamuk

Bagi yang terasa takut dan perlu lakukan sesuatu, tentu berusaha untuk membenteras nyamuk aedes dari wujud di persekitaran rumah mereka. Cara paling mudah adalah dengan menghapuskan semua tempat pembiakan nyamuk aedes. Iaitu apa saja takungan air bersih yang berada di tempat yang redup tanpa terkena pancaran cahaya matahari secara terus.

Tapi jika anda sahaja yang susah payah hapuskan tempat pembiakan nyamuk sedangkan para jiran sekeliling buat tak peduli saja, tentu masalah tidak akan selesai. Oleh itu perlu difikirkan cara lain pula. Cara yang boleh menghalau nyamuk aedes, jika ada, dari datang ke rumah anda.

Cara yang biasa orang buat adalah dengan memasang ubat nyamuk. Ada banyak ubat nyamuk di pasaran. Anda boleh pergi pasaraya dan akan temui bersepah ubat nyamuk. Ada yang pakai letrik ada yang kena cucuh dengan api. Ada juga jenis aerosol yang boleh sembur di dalam rumah anda.

Tapi ada juga orang yang tak selesa dengan ubat nyamuk. Atau rasa masih tidak cukup dengan memasang ubat nyamuk yang ada di pasaran. Mereka mahukan tambahan usaha untuk halau nyamuk dari rumah mereka.

Jika anda mahu satu lagi cara lain, yang lebih selamat, dan lebih natural kata orang putih, anda boleh gunakan teknik tanam pokok. Pilihlah pokok yang boleh menghalau nyamuk dari menghampiri kawasan rumah anda. Saya dapatkan maklumat petua halau nyamuk secara natural ini dari The Star

10 pokok halau nyamuk

Berikut saya senaraikan 10 jenis pokok yang boleh anda tanam atas tanah sekeliling rumah anda. Jikalau tak ada tanah kat rumah, tanam saja dalam pasu. Bagi yang malas bekebun tu, sekarang adalah masa yang sesuai untuk berkecimpung dalam hobi yang amat bermanfaat ini.

1. Pokok serai

Pokok serai ini bukan saja boleh buat duit jika anda tanam dengan banyak di tanah rumah anda, malah ia juga mampu menghalau nyamuk. Pokok ini mudah untuk ditanam dan dijaga dan ada banyak di negara kita.

2. Pokok Rose Geranium

Saya baru saja dengan nama pokok ni. Malah tak pernah tengok lagi macam mana rupanya. Tapi ini merupakan salah satu pokok yang baik untuk ditanam bagi menghalau nyamuk. Anda boleh pergi ke nurseri dan tanyakan pada mereka nama pokok ini. Atau jika nak mudah tanya saja pokok halau nyamuk.

3. Lantana Camara

Orang kampung tentu pernah tengok pokok ini. Memang ada banyak tumbuh dengan liar kat kawasan kampung tu. Anda boleh pergi cabut banyak-banyak dan mula tanam sekeliling rumah pokok Lantana Camara ini. Saya tak pasti apa nama kampungnya, jika anda tahu boleh tolong berikan nama kampung pokok tersebut.


4. Pokok Marigold

Anda tentu tahu pokok ini. Biasanya kita panggil pokok bunga taik ayam. Mungkin disebabkan baunya yang tidak berapa seronok dicium menyebabkan namanya begitu. Bukan anda saja tak suka bau pokok ini, nyamuk juga tak suka. Jadi ambil dan tanam banyak-banyak sekeliling rumah anda.

5. Pokok Catnip (Kucing Galak)

Nama orang putihnya adalah Catnip dan nama orang Melayu adalah Pokok Kucing Galak. Pokok ini dikatakan amat digemari oleh kucing. Mungkin kucing jadi galak bila berbau dengan pokok ini sebab itu dinamakan sedemikian. Jika anda berikan setangkai pokok ini pada kucing, mereka akan kunyah jilat dan bergolek dengan pokok ini sampai meleleh air liur dibuatnya.

6. Pokok Gelam Wangi (Melaleuca)

Nama orang putih bagi pokok ini adalah Tea Tree. Dikatakan berasal dari Australia tapi boleh didapati dan ditanam di negara kita. Anda boleh pergi nurseri dan dapatkan pokok ini untuk ditanam kat rumah. Ekstrak pokok ini sebenarnya digunakan sebagai herba penjagaan kulit yang bagus.

7. Pokok bunga cengkih

Ini semua orang kenal terutamanya tukang masak. Kita banyak pakai bunga cengkih dalam masakan samada ayakm atau daging. Bunga cengkih itu sendiri yang kering tu tak boleh halau nyamuk tapi jika anda tanam pokoknya, ia mampu menghalau nyamuk. Pernahkah tengok pokok bunga cengkih ni ?

8. Bawang putih

Bawang putih ni bukan untuk ditanam. Tapi anda boleh kunyah bawang putih ni saja-saja supaya kulit anda akan keluarkan bau minyak bawang putih tu. Bau tersebut tidak digemari oleh nyamuk. Masaklah mee atau bihun dan letakkan banyak bawang putih supaya bau peluh anda macam bau bawang putih.

9. Lemon eucalyptus

Anda tak perlu tanam pokok ini sebab pokoknya adalah berkayu dan besar tumbuhnya. Tapi anda boleh gunakan Lemon Eucalyptus Oil untuk sapau pada kulit bagi menghapu nyamuk. Atau boleh gunakan jenis aroma pasang kat rumah yang ramai dah buat sekarang. Biar harum dengan bau minyak ini dan halau nyamuk.

10. Pokok dari keluarga pudina

Tanamlah apa-apa saja pokok yang daripada keluarga pudina yang sedap baunya tu. Pada asasnya pokok yang berbau kuat sebegitu sebenarnya mampu membuatkan nyamuk tak suka. Antara jenis pokok dari keluarga mint atau pudina ini adalah seperti pokok selasih, rosemary, lavender dan Taim-lemon.

Dah cukup 10 pokok yang anda boleh gunakan untuk halau nyamuk. Ada yang boleh tanam dan ada yang tak boleh nak tanam. Cubalah mana-mana satu yang berkenan di hati dan jangan pupa kongsikan kat ruang komen jika ada tambahan maklumat.

Friday, 9 September 2016

Perlukah panaskan enjin kereta terlebih dahulu sebelum jalan ?

Setiap pagi sebelum pergi ke tempat kerjanya, Kazim akan panaskan enjin keretanya terlebih dahulu dalam masa yang agak lama. Bila dia dah bersiap, sebelum makan sarapan pagi yang disediakan olejh isterinya, Kazim akan keluar ke depan rumah, dia akan hidupkan enjin keretanya dan masuk semula ke dalam untuk bersarapan.

Apa yang Kazim buat seperti yang digambarkan di atas adalah amalan ramai orang lain lagi di negara kita. Mungkin anda sendiri yang sedang membaca artikel ini juga merupakan salah seorang daripada mereka yang mengamalkan cara tersebut. Bila dah dapat lihat asap naik dan ada titisan air pada ekzos kereta, barulah terasa yakin bahawa kenderaan anda sudah bersedia untuk digunakan pada waktu pagi tersebut.

Apakah amalan panaskan enjin kereta terlebih dahulu sebelum jalan setiap pagi merupakan amalan yang perlu. Baguskah buat macam tu ?

Panas enjin dengan biar melahu

Bila anda panaskan enjin kereta, ia akan berada dalam keadaan melahu. Orang putih ada perkataan spesifik terhadap perbuatan macam itu, mereka panggil ' Idling '.

Ia merupakan satu aktiviti yang berlaku pada kenderaan samada kereta atau 4x4 atau apa jenis kenderaan sekalipun, di mana enjin hidup tapi kenderaan tidak bergerak. Duduk kat situ statik dan melahu saja tak berhenti-henti. Bila kita panaskan enjin kereta, macam itiulah jadinya setiap pagi.

Kereta berada dalam keadaan melahu ini bukan saja dengan sengaja seperti mana yang anda selalu buat setiap pagi. Kadang kala, malah kerap juga berlaku, kereta berada dalam keadaan melahu, dengan enjin hidup tapi kereta tak bergerak bila terpaksa berhenti depan lamu isyarat merah. Dalam keadaan tarfik jem juga kerap jadi begitu. Juga bila tunggu penumpang tepi jalan dan pemandu malas nak matikan enjin.

Biar enjin melahu tidak bagus

Kebanyakan dari masa, membiarkan enjin kenderaan dalam keadaan melahu adalah tidak diperlukan. Apatah lagi jika semua orang tahu betapa amalan tersebut sebenarnya tidak bagus untuk menjaga kesejahteraan alam sekitar kita yang sudah banyak tercemar udaranya.

Kenapa biar enjin panas tidak bagus

Berikut adalah antara sebab-sebab kenapa amalan membiarkan enjin panas atau melahu dan tidak bergerak tidak bagus untuk alam sekitar.

  • Menambahkan jumlah asap kenderaan yang masuk ke udara - Asap yang di keluarkan daripada enjin kenderaan samada nampak asapnya atau tidak mengandungi banyak bahan yang merbahaya untuk kesihatan. Pencemaran dari ekzos kenderaan menyumbang kepada maslaah lelah, masalah paru-paru, elergik, penyakit hati, kanser dan lain-lain masalah kesihatan.
  • Banyak gas karbon dioksida yang akan dilepaskan ke udara. Ini menyumbang kepada masalah perubahan keadaan cuaca yang teruk sedang berlaku pada ruang udara muka bumi kita.
  • Aktiviti tersebut juga merupakan satu pembaziran. Anda bakar minyak tanpa sebab dan anda juga buang duit tanpa sebab yang diperlukan. Sebuah pick-up truck yang dibirakan panas enjinnya akan menghabiskan 1 gelen desel dalam masa sejam !

Jauhi enjin dalam keadaan melahu

Ada beberapa cara untuk elakkan amalan membiarkan enjin panas dalam keadaan melahu ini yang boleh anda lakukan. Antaranya adalah:
  1. Jika anda terpaksa berhenti kereta daam keadaan yang agak lama melebihi dari 10 saat. Pertimbangkan untuk tutup enjin sahaja terlebih dahulu. Jangan rasa minyak akan banyak habis jika anda hidupkan enjin semula sebab jumlah minyak yang kenderaan anda guna dalam keadaan melahu 1 saat jauh lebih banyak daripada jumlah yang diperlukan untuk hidupkan enjin.
  2. Tak perlu biarkan enjin melahu untuk panaskannya. Elok panaskan enjin anda ketika memandu. Ia lebih pantas sebanyak dua kali ganda berbanding membiarkannya melahu. Cuma jangan dok tekan ram kereta anda secara mendadak pada awal bergerak. Oleh itu tak perlu panaskan enjin lama-lama di waktu pagi sebelum pergi kerja.
  3. Tak perlu nak sejukkan udara dalam kereta dengan panaskan enjin sebelum bergerak. Tahanlah sedikit dan biarkan kereta anda sejuk ketika bergerak.
  4. Bila tunggu orang, letak kereta sebentar dan keluar untuk ambil barang sekejap atau lain-lain seumpamanya, pastikan anda tutup saja enjin tersebut.
  5. Tak payah gunakan kemudahan drive-thru. Apa salahnya pergi parking dan tutup enjin dan pergi masuk dalam bangunan. Jika terpaksa juga, tutup enjin jika tunggu lama tak bergerak.

Fakta tentang enjin melahu

Sekarang, teknologi enjin kenderaan dah jauh berbeza sangat berbanding zaman dahulu. Berikut beberapa fakta yang anda perlu tahu;
  • Enjin zaman sekarang tidak makan banyak minyak bila anda hudipkannya. Ramai orang masih sangka sebaliknya, sebab itu mereka khuatir nak ttup enjin dan kemudian nak hidupkannya semula.
  • Beza kos antara nak start semula enjin walaupun berkali-kali adalah jauh lebih rendah berbanding jika anda biarkan enjin panas dan tidak bergerak. Ini kerana enjin melahu akan menyebabkan banyak komponen dalam enjin haus dan lebihan dari minyak yang melekat pada bahagian komponen yang berkenaan menyebabkan kos selenggara yang jauh lebih tinggi.
  • Biar enjin melahu banyak makan duit. Mungkin dalam jumlah lebih dari RM10 seminggu. Jika ditambah dalam jangka masa yang panjang, jumlah itu adalah amat banyak.
Paling mengejutkan adalah, jika anda biarkan enjin panas tidak bergerak dalam tempoh 2 minit, jumlah minyak yang kenderaan anda makan sama dengan jumlah yang diperlukan untuk bergerak sejauh 1 batu... !

Mula dari sekarang, jangan panaskan enjin lagi dalam kenderaan tidak bergerak. Jimat minyak, jimat duit dan kurangkan pencemaran alam sekitar.

Thursday, 8 September 2016

Cara selamat halau semut yang anda boleh buat sendiri

Ada tak cara selamat untuk halau atau bunuh semut yang datang masuk ke dalam rumah kita ?

Selamat dalam erti kata pertamanya, tidak menggunakan bahan kimia yang beracun yang dijual di kedai hardware atau pasaraya, dan kedua selamatkan duit sebab tak perlu panggil syarikat pest control yang bertauliah.

Jenis semut yang ada di Malaysia

Semut masuk merayap dalam rumah adalah perkara biasa kat negara kita. Ada berbagai jenis semut yang biasanya menyerang rumah, terutamanya jika kita tinggal di kampung. Berikut adalah jenis-jenis semut yang biasanya kita jumpa kat negara kita.
  1. Semut gatal - ini jenis semut yang paling glamour dan dikenali ramai di negara kita. Kalau tinggal kat kampung dan tak pernah kena gigit dengan semut gatal tentu tak sah. Warnanya biasanya adalah kekuningan atau perang kemerahan.
  2. Semua kepala besar - Warnanya adalah kuning kemerahan atau perang muda. Kita selalunya akan panggil semut ini dengan nama semut gatal juga, tapi sebenarnya salah. Mereka adalah berbeza.
  3. Semut mayat - Warna semut ini adalah coklat hitam pada bahagian kepala dan kelihatan cerah keputihatan pada bahagian badan dan kaki belakangnya.Saiznya yang kecil dan dengan warna sebegitu, kadang kala susah nak lihat semut mayat atau biasa juga dipanggil semut hantu ini. Cuba ambil dan lenyet semut itu dengan jari dan cium baunya. Kalau bau busuk, sah, semut mayatlah tu.
  4. Semut gila - Tengok nama saja anda tentu boleh agak mana satu yang dikatakan semut gila. Jika anda jumpa semut ang panjang kakinya dan jalan macam orang gila ke sana sini tak tentu arah. Itulah semut gila.
  5. Semut api - Ini juga satu lagi semut yang banyak kat kampung. Kita biasa panggil semut gatal juga macam semut kepala besar atas tadi. Tapi semut inilah yang selalu yang menyerang kaki kita kat kampung jika terpijak sarang tanah mereka. Biasanya semut ini memang garang dan punya koloni yang amat besar.
Ada anyak lagi jenis-jenis semut yang boleh disenaraikan. Tapi cukuplah setakat 5 di atas tu yang memang kita semua selalu jumpa kat Malaysia ni.

Cara selamat halau semut

Macam saya kata kat atas tadi, ada cara selamat untuk halau semut atau untuk bunuh semua yang datang masuk ke rumah anda. Jika anda ada masa yang banyak dan mahu selamatkan duit anda, boleh buat sendiri dengan menggunakan bahan dari dapaur sahaja.

1. Gunakan cuka

Cara pertama yang paling mudah adalah dengan menggunakan Cuka.

Anda tentu ada cuka tersimpan kat dapur rumah. Biasanya orang yang suka buat acar akan simpan cuka ini. Bagi yang kaki memasak kat rumah tentu ada cuka. Boleh gunakan cuka ini untuk bunuh dan halau semut dari dapur anda sekarang bila dah tahu.

Apa yang anda perlu buat hanyalah masukkan cuka ke dalam alat semburan yang dicampur dengan air. Sukatannya adalah satu cawan air dengan satu cawan cuka. Ertinya perlu campur air dan cuka sama banyak.

Bila dah masukkan dalam penyembur, pergi sembur pada tempat yang anda tengok semut masuk. Ikut jejak semua yang ada dalam rumah anda sehingga membawa ke lubang atau asal masuk semut itu. Sembur kat situ dan pada bahagian lain di sudut rumah antara dinding dengan lantai. Bau cuka itu akan membuatkan semut terus belah dari rumah tak mai lagi dah.

2. Gunakan jus lemon

Lemon ni memang sungguh ajaib. Macam-macam petua yang saya tulis kat blog ini dengan menggunakan lemon. Ini satu lagi petua dengan menggunakan lemon, halau semut atau bunuh semut. 

Sama mcam cuka kat atas tadi, anda perlu campur jus lemon dengan air, masukkan ke dalam alat semburan dan pergi sembur pada tempat semut masuk tadi. Sembur juga pada jejak laluan semut tersebut.

3. Guna air sabun

Saya tak pernah cuba lagi cara ini. Mungkin anda boleh cuba selepas ini dan kongsikan keberkesanannya pada ruang komen. 

Secara teorinya, sabun boleh merosakkan lapisan wax pada kulit serangga. Jika disembur pada serangga, mereka mengalami masalah dehydration. Campurkan sabun dengan air, masukkan ke dalam semburan dan sembur pada lalun dan lubang masuk semut.

4. Gunakan timun

Cara ini juga baru saya dapat tahu dan belum mencubanya lagi. Apa yang anda perlu buat adalah potong buah timun sekeping-sekeping nipis dan letakkan pada laluan kemasukan semut ke dalam rumah anda. Dikatakan semut tidak suka rasa buah timun. jika diletakkan timun, maka lambat laun mereka akan lari ke tempat lain.

5. Gunakan daun pudina

Kalau anda suka minum teh daun pudina, lebih mudah. Beli uncang teh daun pudina untuk dijadikan minuman petang atau pagi anda. Selepas habis bancuh, uncang tersebut perlu diletakkan pada kawasan yang anda lihat ada semut masuk.

Kalau tak minum teh daun pudina, gunakan saja daun pudina yang anda beli dari pasar. Jemur daun tersebut hingga kering, hancurkannya dan taburkan pada kawasan semut masuk. Tapi sebagaimana yang anda lihat, cara ini tak menarik sebab kawasan itu akan kelihatan kotor dengan serpihan daun pudina.

Bagaimana anda halau semut ?

Ada lagi beberapa petua lain yang orang bagi tapi sudah dicuba dan tidak berkesan. Antaranya adalah dengan meletakkan Tepung Jagung pada kawasan ada banyak semut. Kononnya semut akan makan tepung jagung, dan perut semut akan meletup dan semut akan mati. Tapi bila diletakkan tepung jagung, semut tak perduli untuk jadikannya makananpun. Mungkin anda dah cuba cara itu, apa macam, berkesan tak ?

Bagaimana pula anda halau semut dari rumah anda ? kalau tak tahu lagi boleh cuba petua kat atas tu. Kalau ada masa boleh buat semua hal ehwal kawalan semut dengan sendiri. Tapi kalau anda tak ada masa nak buat sendiri, dapatkan saja khidmat Pest Control dari syarikat yang berlesen dan profesional.

Jika anda tinggal di sekitar Shah Alam, sekitar Bukit Jelutong, dan inginkan khidmat kawalan semut, lipas dan tikus dengan harga yang amat berpatutan, boleh hubungi Easelife Services Sdn BhdEn Izam 012-2067357

Monday, 5 September 2016

9 cara kenal pasti jam tangan berjenama palsu yang anda boleh buat sendiri

Jam tangan berjenama harganya mahal dan membawa status yang tinggi pada pemakainya. Samada anda seorang yang suka sikap tunjuk status atau tidak, hakikatnya, pemakai jam berjenama hebat sudah pasti mampu membuatkan orang pandang tinggi pada pemakai tersebut.

Sebab itu ada banyak jam tangan berjenama yang palsu ada terjual di merata tempat terutamanya di Jalan Petaling. Banyak lagi tempat lain di negara kita yang menjual jam tangan berjenama palsu yang hampir 100% menyerupai jam tangan berjenama asli. Bila ada permintaan, maka sudah tentu ada tawaran. Ertinya ramai orang yang teringin nak memiliki jam tangan berjenama tapi tak ada duit. Mereka sanggup buang duit untuk beli yang bukan asli.

Bagi anda yang memang ada minat dan ada duit untuk membeli atau membuat koleksi jam tangan berjenama, perlu berhati-hati sebelum membeli. Anda peru ada sedikit kemahiran untuk membezakan antara jam tangan asli dengan jam tangan palsu.

9 cara kenal pasti jam tangan berjenama palsu

Berikut di berikan sedikit panduan, bagaimana nak kenal pasti jam tangan berjenama yang palsu. Mungkin ada lagi tips lain yang tidak disenaraikan. Jika anda tahu boleh kongsikan nanti kat ruang komen di bawah.
  1. Dengan dengan baik bunyi jam berdetik - Cuba rapatkan jam tangan mewah berjenama pada telinga anda dan dengar bunyi samada ia berdetik atau tidak. Jam berjenama yang mewah dan mahal dibuat dengan begitu halus melalui banyak pergerakan yang lancar dan sempurna. Oleh itu, biasanya jam tangan berjenama yang mewah biasanya tak ada bunyi. Semakin kuat bunyi jam berdetik, maka semakin jelas ianya palsu.
  2. Lihat kecacatan yang nyata - Tak ada jam tangan berjenama yang mewah dan mahal akan melepasi kualti pembuatan yang alai balai. Semua bahagian diteliti dengan halus dan sempurna supaya ianya adalah zero cacat. Anda perlu lihat samada ada calar, warna tak sekata, label atau tulisan yang tak seiring, tak betul atau tidak terletak betul pada tempatnya. Anda juga boleh cuba pakai, kalau tali jam tak tertutup dengan lancar dan halus serta mantap, ia sudah tentu palsu. Contohnya jam tangan rolex palsu logonya jarang betul-betul seimbang ditengah tempatnya yang betul.
  3. Lihat dengan betul huruf pada jam - Biasanya akan ada huruf atau nombor pada belakang jam atau depan jam. Jam asli yang dibuat dengan halus dan teliti sudah pasti amat jelas segala hurufnya, tersusun dan amat rapi sekali diukir pada jam. Jika huruf atau abjad tak jelas, tak cantik dan berterabur, sudah pasti ianya palsu.
  4. Angkat dan rasa berat - Biasanya jam tangan berjenama yang mahal dibuat daripada logam mahal yang amat berharga. Di dalamnya pula ada banyak parts kecil yang berfungsi dengan baik juga dibuat dari logam yang berharga. Oleh itu anda akan dapati beratnya adalah lebih daripada apa yang anda jangkakan berdasarkan rupa bentuk jam tersebut. Jika ianya ringan sangat, itu bukan jam berjenama asli. Untuk pastikan lebih lagi, anda perlu bandingkan beratnya dengan yang asli.
  5. Banding dengan maklumat yang ada - Anda perlu banyak buat pencarian maklumat. Sekarang dengan internet dan google, anda boleh dapatkan banyak maklumat tentang jam-jam berjenama yang telah dikeluarkan. Perhatikan dengan terperinci pembuatannya, lihat tanda dagangannya, teliti tali besi atau tali kulitnya dengan betul. Contohnya, jam tangan rolex buatan era 1930 an tidak ada penutup belakang dari cermin, semuanya adalah metal. Jika ada tawaran rolex sebegitu dengan belakangnya cermin, ternyata ianya adalah palsu.
  6. Lihat logo - Biasanya jam tangan berjenama ada beberapa logo yang sengaja diletakkan pada beberapa bahagian yang berbeza. Anda perlu buat kajian dan kenal pasti kedudukannya. Contohnya jam tangan rolex moden ada logo pada muka dalam jam, pada tali dan juga pada punat kekunci atau pemusingnya.
  7. Teliti muka depan jam tangan - Jam tangan berjenama mewah ditutup dengan minerap berharga seperti nilam atau sapphire dan bukannya cermin biasa. Pusing-pusingkan jam di tepi untuk lihat warna halus menerusi muka jam tersebut. Jika ianya adalah warna ungu, itu adalah nilam, sebaliknya jika warna hijau, itu adalah cermin biasa dan jam itu adalah palsu.
  8. Teliti tali jam - Biasanya akan ada satu atau dua logo pada tali jam tangan mewah berjenama terutamanya pada kekunci tali jam tersebut. Lihat betul-betul ada atau tidak. Begitu juga rasa dan teliti kesekataan tali itu, jika ianya tidak lancar, kekok dan tidak teliti serta halus, sudah tentu ianya adalah palsu.
  9. Lihat nombor siri jam - Cuba semak nombor sri jam tersebut dan bandingkan nombor sirinya dengan kotak. Kalau tak sama sah palsu. Dan berhati-hati daripada membeli jam tangan berjenama yang tak ada kotak !. Anda juga boleh buat semakan nombor siri dengan menelefon customer servis atau wakil pembuat jam tangan tersebut.
Jika anda memang ada minat untuk dapatkan jam tangan berjenama, pastikan beli yang asli. Jika tak ada duit, jangan beli terus daripada membeli yang palsu. Ianya salah dari segi undang-undang dan satu sikap yang buruk dan tidak beretika. Jauhi jam tangan palsu dan jauhi juga jadi agen atau penjual jam tangan paslu.

Sunday, 4 September 2016

10 jam tangan pilihan sebagai koleksi untuk dipertimbangkan

Kebanyakan orang yang minat untuk beli, simpan dan jadikan jam tangan sebagai koleksi sudah tentu ialah orang lelaki. Orang perempuan jarang nak jadi mengumpul jam tangan koleksi sebegitu. Entahlah samada ada atau tidak orang perempuan yang himpun jam tangan koleksi, saya masih tak pernah dengar dan jumpa lagi wanita sedemikian.

Setakat ini, terutamanya di Pulau Pinang tempat asal saya, geng yang suka buat jam tangan sebagai barang koleksi adalah dari kalangan mereka yang dah agak berumur. Bagi yang muda, ramai yang minat tengok jam saja macam saya, tapi sampai nak keluarkan duit beli dan simpan jam angan sebagai koleksi belum sampai masanya lagi.

Saya baru sangat berkecimpung untuk mengenali dunia jam tangan koleksi ini, jadi terlalu sedikit maklumat dan pengetahuan yang ada untuk dikongsikan pada mereka yang punya minat yang sama. Kemungkinan besar pembaca yang dah lama minat buat koleksi jam tangan ini jauh lebih mendalam ilmunya. Walau macam manapun, perjalanan sejauh manapun tetap bermula dengan satu langkah. adi saya sekarang baru nak buat langkahan yang pertama. Jika salah tolong tunjukkan.

10 jam tangan sebagai koleksi pilihan

Apa yang seronok dalam zaman internet sekarang ini adalah kemudahan untuk mendapatkan apa saja maklumat dari dunia cyber. Apa saja persoalan, apa saja masalah, anda boleh cari maklumat atau bahan bacaannya dari internet. Dan sudah tentu yang paling popular adalah dengan membuat carian di Google.

Berikut saya senaraikan 10 jam tangan pilihan yang boleh dijadikan koleksi jika anda ada minat untuk membeli dan menyimpan jam tangan. Saya dapat semua maklumat ini daripada internet sahaja, namun ianya tetap menjadi satu garis panduan untuk permulaan.

1. Jam tangan Rolex Submariner

Jam tangan jenama Rolex merupakan jenama jam yang paling dipercayai dan diminati di seluruh dunia. Ada orang percaya hanya jam rolex saja yang ada nilai second hand lebih baik berbanding jam yang lain. Jam tangan Rolex Submariner ini dikeluarkan bermula pada tahun 1954. Tapi bukan sebagai barangan mewah. Sebaliknya untuk kegunaan para penyelam profesional dan juga orang kebanyakan yang lain. Sejak itu ia menjadi kegilaan ramai sampai ke tahap fanatik. Jam tangan ini tahan lama dan amat ringkas rekaannya serta mudah dibaca. Sampai sekarang ia masih menjadi kegilaan.

2. Jam tangan Omega Speedmaster

Jam tangan ini boleh dianggap sebagai jam klasik untuk para ahli sukan. Rekaannya amat cantik, ringkas dan tidak berlebihan. Ia merupakan jam yang dipakai oleh Buzz Aldrin ketika berjalan atas bulan pada tahun 1969 dahulu. Jam tangan ini ada banyak terdapat dalam pasaran jam terpakai. Ada berbagai model yang menarik samada Manual yang perlu dikunci atau dipusing, atau automatik. Jika anda jumpa satu dan pastinya ianya original, boleh beli dan pakai serta simpan.

3. Jam tangan Audemars Piguet Royal Oak

Jam tangan ini adalah penyelamat syarikat Audemars Piguet daripada menghadapi bankrup. Bila dunia jam dilanda dengan kahadiran teknologi quartz, syarikat terpaksa melakukan sesuatu untuk kekal dalam pasaran. Dari situlah jurureka yang bernama Gerald Genta di bawa masuk untuk mereka sebuah jam yang hebat. Hasilnya adalah sebuah jam yang amat mahal diperbuat daripada besi. Jam itu lebih mahal daripada jam lain walaupun yang dibuat daripada emas. Ia menjadi sebuah jam mewah sport yang mendapat sambutan ramai sehingga sekarang.

4. Jam tangan Jaeger-LeCoultre Reverso

Jam tangan ini adalah gabungan daripada dua jenama pembuatan jam yang berbeza iaitu, Jaeger-LeCoultre dan juga Reverso. Reverso bergabung dengan Jaeger-LeCoultre pada tahun 1931 dan terciptalah sebuah jam di bawah satu jenama iaitu Jaeger-LeCoultre Reverso. Jenama Reverso asalnya adalah jenama jam yang amat terkenal di kalangan orang kenamaan British yang bermain sukan Polo/ Dengan keluarnya jam ini, yang berbentuk empat segi dan amat bergaya bentuknya, ia cepat merebak menjadi jam pilihan terutamanya di Eropah. Hanya dalam era 1980 sahaja Reverso ini dibuat semula setelah dihentikan selama 20 tahun sebelum itu. Ia tetap menjadi pilihan yang mewah dan bergaya untuk dijadikan koleksi.

5. Jam tangan Rolex Datejust

Ini merupakan jam tangan asas yang dikeluarkan oleh Rolex. Ia dikeluarkan bermula pada tahun 1945 dengan tambahan haribulan di dalam jam tersebut yang menggantikan rekaan sebelum itu tanpa haribulan. Jam tangan ini amat terkenal dan dipakai oleh ramai orang terkenal antaranya ialah Presiden Dwight Eisenhower, Tony Soprano dan terlalu ramai pelakon terkenal. Ini merupakan sebuah jam tangan yang amat versatil sesuai dipakai dalam apa saja situasi. Sebelum ini saiznya adalah sederhana, cuma pada tahun 2009 Rolex melancarkan versi 41mm yang lebih besar berbanding versi 36mm sebelum itu.



6. Jam tangan Tag Heuer Monaco

Jam tangan ini dilancarkan pada tahun 1969. Merupakan salah satu daripada jam tangan automatik chronographs yang ada di pasaran. Ia dinamakan sebegitu bersempena dengan GP Formula One Monaco yang terkenal itu. Jam ini dipakai oleh Steve McQueen dalam fillemnya Le Mans tahun 1971. Jam tangan ini dihentikan pengeluarannya selepas beberapa tahun dan kemudian dikeluarkan semula pada tahun 1998. Kemudian di keluarkan lagi semual yang terbaru pada tahun 2003. Ia merupakan antara jam yang mendapat sambutan para kolektor jam tangan. Kalau ada kat pasaran jam terpakai dan ianya adalah ori, jangan lupa terus sambar satu.


7. Jam tangan Glashutte Original Senator Navigator

Biasanya ada dua jenis jam yang diketengahkan. Pertamanya adalah jam untuk penyelam dan keduanya adalah jam untuk juruterbang. Bagi jam juruterbang, biasanya saiz adalah amat besar. Mungkin untuk kemudahan melihat jam. Sapakah yang memulakan pembuatan jam tangan jenis besar gabai itu ada berbagai pendapat. Tapi pendapat yang agak terkenal ianya dimulakan oleh pereka dari Jerman dan Swiss pada awal 1920 an. Ada banyak jam besar gabai yang menepati ciri-ciri juruterbang yang menarik. Tapi jam ini merupakan antara pilihan yang baik. Walaupun begitu, ianya adalah agak sukar untuk didapati di pasaran sekalipun jika anda pergi ke kedai jam Glashutte Original.

8 Jam tangan Breitling Navitimer

Jam tangan ini diperkenalkan pada era tahun 1950 an. Ia menjadi jam tangan pilihan juruterbang dan tentera udara yang selain daripada perlu tahu masa, mereka juga perlu membuat perkiraan yang berkaitan dengan penerbangan. Ini dapat dilakukan dari bezel yang boleh dipusingkan bersama keupayaan chronograph yang ada pada jam tersebut. Walaupun sekarang semua peralatan penerangan adalah digital dan elektronik dan tiada lagi keperluan untuk kira secara manual, namun begitu, semua pilot dilatih untuk buat kiraan secara manual sebagai langkah alternatif jika peralatan elektronik gagal berfungsi. Jam tangan ini merupakan antara yang amat laris dan menjadi pilihan lelaki yang aktif sehingga sekarang.

9. Jam tangan Cartier Santos

Jam tangan ini ada sejarahnya tersendiri. Pada tahun sekitar 1906 dahulu, Alberto Santos-Dumont merupakan seorang pilot pertama yang berjaya kekal di udara dengan kapal terbang bersayap. Beliau merupakan rakan kepada Louis Cartier, seorang tukang emas dan barang perhiasan dari Perancis. Dumond kongsikan pada rakannya itu betapa sukarnya nak lihat waktu dari jam poket. Dia terpaksa keluarkan dahulu jam dari poket, buka dan baru boleh tahu pukul berapa. Mendengar masalah itu, Cartierpun mula mereka bentuk sebuah jam yang boleh dipakai pada pergelangan tangan. Rekaan itu khas untuk para juruterbang yang amat perlu jam yang sedemikian. Ia merupakan satu permulaan bagi kaum lelaki memakai jam pada tangan. Sebelum itu hanya kaum wanita sahaja yang pakai jam tangan dan kaum lelaki pakai jam poket. Begitulah sejarahnya dan ia masih lagi terkenal berdasarkan kisah asalnya juga dengan reka bentuknya yang asli.

10. Jam tangan IWC Portuguese

IWC Portuguese ini mendapat namanya melalui satu cerita daripada IWC sendiri. Pada tahun 1930 dahulu, beberapa orang saudagar telah turun dari kapal menemui pembuat jam tangan IWC di Switzerland. Mereka mahukan sebuah jam tangan yang boleh dipercayai dan amat tepat untuk kegunaan mereka ketika berada di atas laut dalam kapal. Sukar untuk mengharapkan jam di atas kapal dan mereka tidak boleh betulkan waktu dengan mudah jika berada di tengah laut. Dari situ lahirlah rekaan IWC Portuguese dan ianya amat terkanal sehinggalah sekarang. Rekabentuk jam itu kekal dengan ciri-ciri peralatan kapal laut sehinggalah sekarang.


Hey, we've just launched a new tips for small business blog. You'll like it - hidupringkas.com
Join Our Newsletter