Friday, 19 May 2017

Lihat bagaimana Pak Cik ini solat atas air ! hebat orang Bota !

 
Pernah dengar kisah orang hebat-hebat yang mampu buat berbagai perkara yang tak boleh diterangkan dek akal biasa. Kisah orang yang boleh terapung di udara, kisah orang yang tak basah lalu dalam hujan dan macam-macam lagi kisah seumpama itu.

Dalam FB pernah saya lihat orang ramai kongsikan bagaimana keajaiban seorang hamba Allah sedang bersolah atas pokok kelapa. Ada yang jadi histeria bila tengok video tersebut. Memang menakjubkan keupayaan hamba Allah yang bersolah atas pokok kelapa itu.

Hebat sebab kenapa dia susah payah nak solat atas pokok kelapa sedangkan atas lantai tanah kan lebih mudah. Tambah lagi kalau masjid dan surau ada kat merata tempat, kenapa nak solat atas pokok kelapa.

Biasanya orang ramai percaya bahawa mereka yang mampu melakukan keajaiban sebegitu adalah dari kalangan para wali yang dikurniakan karamah.

Pak Cik Solat atas air

Kat sini saya kongsikan kehebatan rakaman video seorang pakcik yang mampu bersolat atas air. Saya ingat selama ini tak akan ada peluang untuk saksikan depan mata, walaupun sekadar rakaman video, orang solat atas air.

Tapi nampaknya ada orang yang sudi rakamkan dan kongsikan untuk semua, tengok video ini kat bawah.

Ini juga satu hal. Kenapa susah-susah nak solat atas air sedangkan tanah lapang terbentang luas ?

Keupayaan ajaib semua kepercayaan
Kepercayaan kepada perkara ajaib seperti solat atas air, berjalan atas angin atau atas air dan lain-lain lagi seumpamanya bukan terhad kepada orang beragama Islam sahaja. Malah agama lain juga punya kepercayaan yang sama di seluruh dunia.

Orang Buddha, orang Hindu, orang Kristian dan lain-lain lagi percaya perkara ajaib juga berlaku pada orang-orang suci mereka. Lalu kesemua itu akan dijadikan bukti bahawa pekercayaan merekalah yang benar berdasarkan perkara ajaib tersebut.

Apakah itu cara yang betul untuk buktikan sesuatu agama atau kepercayaan itu berada di pihak yang benar ?

Satu lagi contoh untuk buktikan kebenaran dengan cara yang sama adalah seperti bersumpah atau buat perkara ajaib. Jika seorang pencuri itu berjaya celup tangannya dalam minyak mendidih dan tak jadi apa-apa, lalu dia berkata itulah bukti bahawa aku tidak bersalah... macam mana pulak ?

Begitu juga jika ada orang bersumpah bahawa demi Allah akau tidak melakukan perkara demikian dan demikian. Jika akau buat, maka petir akan memanah aku ketika aku sedang duduk kedai mamak minum teh tarik.

Lalu orang yang bersumpah itu pergi duduk pekena teh tarik kat kedai mamak dan dia selesai minum sampai habis, siap order secawan lagi dan panah tak datang tempak dia kat dalam kedai itu. Adakah bermakna dia terlepas dari tuduhan tersebut ?

Thursday, 18 May 2017

Kenapa penampar dan bukan penumbuk atau penyepak

 
Sekarang ini orang ramai sedang hangat memperkatakan peristiwa seorang pengamal seni otai telah memberikan penampar sulung kepada seorang penerbit filem. Untuk jadikan peristiwa itu lebih dramatik, secara kebetulan atau boleh dikatakan lebih malang lagi, yang penampar itu berbangsa A dan yang kena penampar itu pula berbangsa B.

Kisahnya bermula dalam mesyuarat sebuah kampung Guar Kolepto di mana ketua kampungnya mengumpulkan kesemua pengiat seni di kampung tersebut. Mereka mahu membincangkan halatuju Kampung Guar Kolepto dalam temph 30 tahun lagi dari sekarang.

Tiba-tiba salah seorang yang hadir dalam mesyuarat itu yang kebetulan berbangsa B mempersoalkan cara moderator mengendalikan perjumpaan itu. Dia tak puas hari kenapa moderator benarkan pertanyaan dari kawasan tertentu saja di tempat duduk dan ada kawasan lain yang tiada peluang bertanya soalan kepada ketua kampung.

Mamat B tak sedar bahawa semua soalan dan semua orang yang boleh bertanya adalah mereka yang sudah ditentukan dari awal program. Moderator memainkan peranannya untuk pastikan soalan terancang sahaja yang akan keluar untuk dijawab oleh tok penghulu. Yang moderator pun satu hal, tak nak bagi tahu pada Mamat B bahawa dia sebenarnya sedang berlakon kat atas mentas tu.

Mamat B terus kritik dan mula naik minyak dengan membuka rangkap pantun. Tanpa dia sedari ketika sedang membuka rangkap pantun pertama itu, seorang Hero Seni Mat A sedang meluru ke arahnya. Sambl meluru mulutnya kumat kamit dan tangan mula diangkat lalu diayun kuat melepaskan penampar sulungnya ke muka Mamat B.

Kes penampar kecoh satu Kampung

Zaman sekarang, walaupun mesyuarat kat Kampung terpencil di Guar Kolepto, tetap ada orang yang canggih merakamkan apa yang berlaku. Dengan media sosial, maka menularlah peritiwa Mamat B kena penampar dengan Mat A.

Semua terkejut. Mana-mana yang pemikirannya seumpa drama TV bertanya, samada itu semuanya lakonan. Ya la! semua kat atas tu semuanya pelakon dan ada juga yang bukan cari makan dalam dunia seni tapi juga kuat dan pandai berlakon kat atas pentas itu. Apakah mereka sedang berlakon.

Mana-mana yang ada kebencian kaum seperti seorang penulis portal yang pro kerajaan bernama RPK, dia terus komen kat twitternya, " Bangsa B kurang ajar ! ". Dari komen itu jelas dia benci sangat Bangsa B.

Sebab itu terus terpancul perkataan bangsa sedangkan itu hanyalah tindakan individu. Tapi nak marah pada RPK pun tak boleh juga sebab dia berketurunan bangsawan yang mencampurkan darah Bangsa Elit A dengan Darah Bangsa Super M.

Ada macam-macam komen keluar dari netizen. Ramai juga yang berikan pujuan pada Mat A dan ada ramai juga yang kritik dia sebab bertindak keterlaluan. Walau apapun orang nak kata yang Mat A adalah keterlaluan, dia nampaknya tak kisah sebab memang selama ini nama glamournya adalah John Keterlaluan.

Kenapa penampar bukan penumbuk

Saya pula bila tengok rakaman peristiwa itu hanya satu soalan yang muncul dari kepala. Melihatkan keadaan bengis Mat A menghampir Mamat B dengan mulut kumat kamit, dia nampaknya sedang berada dalam keadaan hilang akal.

Tetapi kenapakah dia bertindak melepaskan penampar sulong ! itu yang saya tak faham. Kenapa bukan penumbuk ? Kenapa bukan penendang terbang ? atau lompatan Lutut ala-ala Muay Thai ?

Banyak kali saya lihat bila Bangsa A mengamuk nak marah pada orang, dia akan bertindak nak lepaskan penampar pada muka orang yang dia serang. Kalau ayah kepada anak tentu biasa. Saya juga biasa buat begitu bila nak ajar anak. Itupun terpaksa tahan power hayunan takut anak tercedera.

Tampat anak bukan bertujuan untuk cederakannya. Tapi nak mengajar. Kalau nak cederakan, orang saya biasanya akan pakai senjata seperti kayu atau besi atau batu. Kalau tak ada senjata, saya akan bagi penerajang di celah kangkang. Atau tumbuk pada bahagian rusuk atau tengah Ulu Hati. Itu semuanya bertujuan untuk mencederakan.

Ilmu penampar buat orang pengsan

Mungkin Mat A ada ilmu penampar hebat yang dia belajar dari orang tua-tua atau para pendekar hebat Bangsa A.

Pernah satu ketika saya lihat sendiri seorang Gila berbadan besar dan amat gagah sedang mengamuk di kampung. Dia naik darah sebab dengar kata ada orang tak jawab tegurannya kat pekan. Orang yang tak jawab teguran itu pula dengar kata seorang Ostad kat kampung tersebut.

Ostad kat kampung itu biasanya merupakan gelaran kepada mereka yang boleh memberikan semua jawapan kepada semua persoalan kehidupan. Mereka yang mendapat gelaran Ostad juga punya kuasa untuk menentukan bagaimana orang nak fikir dan bagaimana orang nak hidup. Mereka juga ada kuasa untuk benarkan orang pakai apa dan tak pakai apa. Pendeknya gelaran itu amat power.

Orang yang gila itu walaupun jiwanya gila, nampaknya dia tahu juga apa erti malu. Nampaknya dia juga tahu mana mungkin seorang Ostad tergamak tak jawab tegurannya. Bukankah seorang Ostad itu tahu semua benda, tahu mana baik dan man buruk, kenapa dia tak jawab teguran aku, walaupun aku gila ?

Bila dia makin lama bertanya soalan yang sama bertubi tubi dan soalan itu tak dapat dijawab, otaknya akhirnya terpadam. Macam komputer yang sedang 'hang' tak bergerak. Badannya mula panas dan dia terus mengamuk pergi cari siapa saja yang kelihatan seperti seorang Ostad.

Nak diringkaskan cerita, bertemulah dia seorang Ostad Cool yang Otai dan berpengalaman. Sebaik saja berhadapan dengan Ostad itu, si gila itu terus tak cakap banyak tampar dada Ostad itu sehingga terundur ke belakang.

Maka Ostad itu sambil berkata, " Aku tak buat apapun kat hang, tapi hang tampaq dada aku nuuu ! " ... Pangggg !!!.

Satu penampar sulong singgah tepat ke muka orang gila itu. Nampak macam lakonan juga, bila sebaik saja kena penampar, si gila terpejam matanya dan jatuh rebah tak bergerak atas jalan tar. Mulutnya berbuih. Buih air liur keluar perlahan dari mulut. Dia pengsan sekali kena tampar !.

Itu yang saya pernah tengok kat kampung.

Tapi dalam kes semalam Mamat B yang kena penampar tak rebah dan tidak berbuihpun mulutnya. Jadi penamparnya tidak ada buah power macam Ostad yang saya cerita tadi. Ertinya penampar Mat A adalah satu peampar yang kosong.

Jadi kenapa dia penampar dan bukannya bagi penumbuk atau penendang ?

kenapa ya ?

Wednesday, 17 May 2017

Kenapa lelaki lebih ramai kena denggi berbanding wanita di Selangor

 
Mungkin anda tak perasan (atau tak nak berikan perhatian) bahawa kes demam denggi masih tetap menjadi satu masalah besar di negara kita. Terutamanya di Negeri Selangor, kes demam denggi seperti tidak ada kesudahannya.

Kalau anda tak ambil tahu yang kes demam denggi masih menjadi satu ancaman besar, sudah pasti tak terfikir pulak antara lelaki dan wanita, jantina mana yang lebih tinggi kena denggi.

Bagi yang ambil tahu perihal masalah kes denggi, terutamanya di negeri Selangor, tentu maklumat ini lebih menarik untuk diketahui. Siapa lebih ramai kena denggi antara lelaki dengan wanita ?

Lelaki lebih ramai kena denggi berbanding wanita

Menurut perangkaan daripada jabatan kesihatan Negeri Selangor, jumlah kes denggi kena banyak kepada kaum lelaki berbanding kaum wanita. Perbezaannya tidaklah banyak sangat sebenarnya. Hanya dalam lingkungan 56% sahaja.

Dalam 100 orang mangsa ked denggi, 56 orang terdiri daripada kaum lelaki dan 44 orang adalah wanita. Itulah gambaran kes denggi jika dibuat perbandingan antara lelaki dan wanita.

Punca tepatnya memang tidak dapat dikenal pasti. Tapi menurut jabatan kesihatan negeri, ianya ada kaitan dengan keadaan kaum lelaki yang mungkin berada diluar rumah atau bangunan lebih banyak masa dari kaum wanita.

Golongan wanita kalau kerjapun, tentu lebih banyak berada dalam bangunan. Kerja yang melibatkan urusan berada di luar bangunan lebih banyak didominasi oleh kaum lelaki. Jika dalam industri pembinaan pulak, yang memang terkenal sebagai antara punca pembiakan nyamuk aedes, para pekerjanya dikuasai oleh kaum lelaki.

Kes denggi di Selangor masih tahap bahaya

Untuk maklumat semua, kes denggi masih berada dalam situasi yang tidak menggembirakan di Selangor. Untuk tahun 2017 setakat ini, sudah 29 penduduk negeri Selangor yang meninggal dunia. Itu merupakan angka sehingga 13 May 2017.

Jumlah keseluruhan kes denggi setakat 13 May 2017 pula telah mencatatkan sebanyak 18,534 kes. Daerah Petaling menjuarai carta paling ramai kena kes denggi dengan jumlah kes sebanyak 5,858 kes.

Daerah Hulu Langat pula jadi juara nombor 2 mencatatkan kes denggi sebanyak 4,927. Sejak dua bulan kebelakangan ini, kes denggi meningkat dengan banyak di sekitar daerah Hulu Langat. Bukan itu saja, Daerah Hulu Langat mencatatkan jumlah kematian paling ramai disebabkan kes demam denggi. Iaitu seramai 14 orang setakat ini.

Cuba lihat gambarajah yang memberikan ringkasan kes denggi di negeri Selangor kat atas tu. Agak menarik untuk perhatikan kaitan kawasan yang dipenuhi oleh pusat bandar dengan kawasan yang agak kekampungan.

Kawasan yang banyak pusat bandar lebih banyak kena denggi berbanding kawasan kekampungan. Apa yang boleh kita belajar dari keadaan itu ?

Kurang kerjasama benteras masalah denggi

Kes denggi ini memerlukan usaha dari semua pihak. Tidak boleh nak lepaskan masalah tersebut hanya kepada pihak yang berwajib sahaja. Malah pihak yang berwajib dah buat yang terbaik untuk mengatasi maslaah kes demam denggi ini.

Dengan aktiviti pemeriksaan premis, aktiviti memberikan kesedaran, aktiviti menghapuskan jentik-jentik dan bunuh nyamuk Aedes dewasa melalui fogging dan sebagainya, boleh dikatakan usaha yang amat baik dari pihak berwajib.

Malangnya kerjasama dari penduduk amat mengecewakan. Antara yang paling ketara yang dilaporkan oleh pihak majlis dan pihak jabatan kesihatan, adalah tak benarkan aktiviti fogging di premis dan di rumah mereka.

Satu lagi masalah ada sikap tak jaga kebersihan. Lihat kat taman awam, masih ada ramai yang walaupun hanya segelintir, yang suka campak sampah dan bekas sesuka hati. Bila musim hujan, air boleh bertakung dan jentik-jentik mudah membiak kat dalam air jernih dan berada di tempat teduh.

Cukup hanya segelintir sahaja yang tak reti bahasa dan tak faham etika kebersihan untuk mendatangkan bala bencana kepada semua penduduk. Dan ia berbalik pula kepada betapa kuatnya jalinan dan kerjasama sesuatu komuniti.

Jika kuat, jalinan kerjasama antara penduduk, golongan bermasalah yang segelintir itu boleh dihapuskan dengan mudah. Jika kurang kerjasama dan ikatan ukhwah tak ada, masing-masing hanya akan selesa dengan dunia mereka sendiri. Tidak ada usaha nasihat menasihati dan sebagainya untuk pastikan keselesaan semua pihak.

Mungkin itu semua adalah kos yang manusia moden di kawasan lembap dan bsah seperti di negara kita perlu bayar demi mengejar kemodenan. Semua orang hanya fokus pada ekonomi dan kerja cari makan siang dan malam. Aktiviti kemasyarakatan tidak mendapat kerjasama dari majoriti penduduk. Maka terimalah akibatnya.

Nyamuk yang kecil sahaja dihantar memberikan malapetaka untuk masyarakat yang tidak mengamalkan budaya yang sepatutnya buat manusia di muka bumi ini.

Jika anda perlukan khidmat fogging dan kawalan jentik-jentik untuk taman anda, boleh dapatkan khidmat tersebut daripada syarikat pest control yang berlesen. Hubungi Easelife Services Sdn Bhd untuk maklumat lanjut. Hubungi Puan Siti di nombor 012-2067357 untuk dapatkan penerangan.
Sumber maklumat dari TheStar

Monday, 15 May 2017

Pasar Karat di KL bertukar nama kepada Pasar Antik

 
Untuk anda yang tak pernah tahu dan tak pernah pergi ke Pasar Karat di Pusat Bandar Kuala Lumpur ini, tentu tak tahu yang kat KL ada pasar karat.

Kalau nak tahu dan nak cuba pergi ke sana, saya berikan sedikit maklumat berkenaan lokasi Pasar Karat tersebut. Kedudukannya adalah Selari dengan Petaling Street yang semua orang kenal tu. Untuk lebih mudah lagi bagi yang suka pakai Google Maps atau waze atau seumpama dengannya, berikut adalah koordinat GPS Pasar Karat tersebut, 3°8'35"N 101°41'53"E

Pasar Karat ini hanya beroperasi setiap hari sabtu dan ahad. Anda boleh mula pergi ke sana awal-awal pagi sebab sebelum pukul 6 pagi lagi, pasar karat ini dah mulakaj operasinya. Ertinya para penjual dan mula bentangkan barangan jualan mereka sejak gelap pagi lagi.

Waktu tutupnya pulak ada lah dalam lingkungan pukul 9.30 pagi, memahg agak awal sikit. Jika anda jenis yang tak bangun awal pagi apatah lagi jenis yang tak solat subuh, tentu agak sukar untuk pergi meninjau apa yang ada kat pasar karat di KL tu.

Pasar Karat ditukar kepada Pasar Antik

Pasar karat kat KL ni sebenarnya dah bermula agak lama dulu, iaitu sejak awal tahun 80-an lagi. Ia bermula dengan kumpulan penjual barang lama yang terdiri daripada peniaga berbangsa Cina. Cuma dalam 10 tahun kebelakangan ini saja, pasar karat dibanjiri oleh orang luar.

Masalah yang ada pada nama pasar karat adalah nama buruk yang dikaitkan dengan pasar karat tersebut. Orang ramai mula kaitkan pasar karat dengan tempat jual barang hasil daripada aktivit mencuri. Pencuri pergi rompak atau curi kasut atau lain-lain barang, dan jadikan pasar karat sebagai pusat menjualnya.

Oleh sebab itu, maka pihak DBKL telah melakukan transformasi pembaikan semula dalam pengurusan pasar karat tersebut. Langkah awal yang mereka buat adalah dengan menukarkannya kepada nama Pasar Antik.

Persatuan urus pasar antik

Sebuah organisasi berupa persatuan telah dilantik untuk berkerjasama dengan pihak DBKL dalam mengkawal selia segala aktiviti para penjual di pasar antik itu. Persatuan tersebut adalah, Kuala Lumpur Lorong Petaling Pasar Antik Association (KLLPPAA)

Mereka akan pastikan semua penjual kat pasar antik itu menjual barangan yang sah dan bukan yang mencurigakan. Kalau penjual jual segala gadget seperti handphone lama dan seumpamanya, mereka akan diminta menunjukkan bukti resit pembelian. Supaya para penjual tak jual barang curi.

Para pendatang juga tidak dibenarkan berniaga kat situ. Hanya manusia tempatan sahaja yang layak menjaja kat pasar antik dan bukannya Bangladeshi, Indonesia atau lain-lain.

Menurut pihak DBKL, mereka telah keluarkan lesen menjaja untuk pasar antik itu sebanyak 80 lesen sementara. Terdapat sebanyak 210 lot perniagaan kat pasar karat itu dan kesemua 80 lesen yang dikeluarkan kuasai kesemua lot itu sekarang. Baca lanjut kat sini

Jika anda ada barang antik dan berminat nak buka perniagaan kat situ setiap sabtu dan ahad pagi, nampaknya kenalah masuk persatuan yang saya sebutkan kat atas tadi. Sebab merekalah yang kawal selia pasar antik itu sekarang.

Kata DBKL, jika persatuan itu boleh kawal selia dengan baik dan tersusun, mereka akan tingkatkan lagi jumlah lesen yang akan diberi. Harap semuanya berjalan lancar dan pasar karat benar-benar dah tak berkarat lagi dengan barang curi.

Saturday, 13 May 2017

Jangan tinggal mak seorang diri kat kampung

 
Baru-baru ini saya tengok satu iklan dalam TV kisah emak dan anak lelakinya. Iklan apa, saya tak pasti sebab jarang tengok TV. Mungkin juga disebabkan tumpuan saya pada gambar ibu yang sedang makan seorang diri atas meja kayu yang sederhana membuatkan saya terbayangkan keadaan yang sama pada emak kat kampung.

Saya rasa iklan itu ada kaitan dengan sambutan hari ibu yang sedang berlansung sekarang. Tapi mesejnya cukup jelas untuk kita semua ambil iktibar.

Dalam kisah pendek itu, yang anak lelaki dari keluarga berbangsa Cina, amat sibuk cari makan dan penuhi keinginan hidup. Dia ada masa makan dengan kawan-kawan, ada masa makan dengan boss, teman sekerja, pelanggan, ada masa dengan kesemua orang lain kat dunia ini, kecuali dengan ibunya sendiri.

Ibu kat rumah saban hari masak sendiri dan duduk makan seorang diri tanpa berteman. Dalam kisah itu mungkin bapa mereka sudah tiada dan tinggalah ibu seorang diri apabla semua anak-anak dah besar dan membawa haluan masing-masing.

Ibu tinggal seorang diri kat rumah

Bapak saya meninggal pada tahun 1982. Saya masih bersekolah menengah ketika itu di tingkatan dua. Sejak itu, mak keseorangan menjadi ibu tunggal membela serta membesarkan kami 3 orang adik beradik yang masih bersekolah. Abang yang dua orang lagi dah kerja.

Abang yang sulong dah mula kerja sebaik saja tamat tingkatan 5. Dialah yang menjadi tunggak kami sekeluarga apabila bapak sering tak sihat dan akhirnya meninggal dunia. Abang kedua pulak kalau tak silap saya masuk pulapol untuk jadi polis.

Tanpa bapak kat rumah, emak masih bertemankan kami seramai 3 orang. Abang nombor tiga, sekolah menengah dan adik saya sekolah rendah. Rasanya ketika itu mak lebih banyak menahan cabaran dan sabar melayan kerenah kami bertiga daripada sedih teringatkan bapak.

Begitulah kehidupan diteruskan sehingga kami semua membesar dan mula tinggalkan rumah seorang demi seorang. Akhir sekali mak tinggal seorang diri apabila adik saya yang bongsu berkahwin dan berpindah ke Langkawi.

Tinggal ibubapa kejar dunia

Kisah emak makan seorang diri dalam iklan yang saya cerita kat atas tu membayangkan keadaan emak kat kampung dulu. Berbelas tahun dia berada dalam keadaan yang sama. Tak pernah terlintas ketika itu betapa mak kesunyian saban hari siang dan malam masak sendiri dan makan seorang diri.

Tak hairanlah jika waktu hari-hari perayaan mak seronok bukan main. Dia masak tak berhenti bertungkus lumus terutamanya 3 hari sebelum raya. Dia buat kerja tak henti sehinggalah lewat malam ketika malam hari raya.

Dia tak merungut sedikitpun kepenatan. Kami ketika itu masih tak sedar diri dan masih tak dapat bayangkan nikmat punya mak yang macam itu yang tak pernah lekang kasih sayangnya pada kesemua anak-anaknya.

Walaupun dia marah, merajuk, membebel, mengata dan sebagainya pada anak-anaknya termasuklah pada menantunya semua sekali, itu bukan disebabkan kebencian. Sudah pasti hanya disebabkan apa yang dia jangkakan dari anak-anaknya, berbeza daripada apa yang dia lihat dan terima. Itu sahaja. Bukankah itu juga tanda kasih sayangnya ?

Yang dia paling sedih, adalah jika ada di antara anak-anaknya yang tak balik raya. Dia muram dan teringatkan anaknya yang tak balik itu. Walaupun seorang saja tak balik, itu sudah cukup untuk menurunkan tahap keceriaannya.

Apatah lagi jika anak yang tak balik itu disebabkan merajuk dan entah apa lagi. Bertambahlah pilu hati mak terkenangkan anaknya. Tak boleh kah buang sebentar rasa rajuk itu ke tepi dan balik layan mak sebentar yang sepanjang tahun duduk seorang diri dan makan seorang diri? tapi rasanya seorangpun tak sedar, sebab lebih melayan perasaan pentingkan diri sendiri berbanding emaknya yang dah tua.

Ukuran ekonomi hancurkan dunia

Kami semua hanyut dengan dunia masing-masing mengejar kehidupan sebagaimana yang ditakrifkan oleh masyarakat zaman ini. Zaman sekarang semua orang kejar status peningkatan tahap ekonomi. Pendapatan mesti sentiasa cukup dan ditingkatkan.

Sebabnya adalah kerana kerajaan juga mengejar peningkatan ekonomi. Saban tahun kita mengukur tahap perkembangan ekonomi negara. Jika peratusan kenaikan ekonomi meningkat, semua orang tepuk tangan. Jika menurun, semua cari jalan untuk lebih berkerja kuat lagi.

Sikap gila naikkan status ekonomi merebak turun ke bawah hingga menghanyutkan kesemua rakyat jelata. Kerja mesti direbut, tinggalkan keluarga, berkorban masa dan segalanya demi mengecapi nikmat kesenangan di hari depan.

Tapi semua orang tahu. Tidak pernah ada satupun masa manusia yang mengejar status ekonomi dengan harapan akan senang satu hari nanti rasa aman dan puas hati dengan pencapaiannya. Ya, dia kaya, masa tua, dia ada rumah besar, tapi semua orang yang dia sayang terutamannya ibu bapa diabaikannya bertahun-tahun seorang diri.

Bila dia dah pencen nak mula jaga ibu atau bapa kat kampung, semuanya dah terlewat. Anak-anak pula buat macam mana dia buat kat ibu bapanya dan akhirnya dia keseorangan kat rumah. Kalau kedua pasangan masih ada taklah sunyi sangat. Tapi kalau salah seorang dah pergi, tentu amat sunyi sekali terasa.

Untuk tingkatkan tahap ekonomi, tahap produktiviti mesti sentiasa bertambah. Kalau kena jaga ibu kat kampung dan tinggal kat kampung saja, akan rugilah produktiviti negara. Apa salahnya cari Indon seorang dan biarkan dia jaga ibu dengan bayaran RM700 sebulan dan anak pergi ke bandar kerja besar. Kat bagus untuk peningkatan ekonomi negara ?, tapi kosnya adalah dengan menghancurkan hubungan keluarga.

Itulah yang saya dan keluarga dapat dan itulah yang ibu terpaksa terima.

Mak mula sakit dan hilang ingatan

Saya dah cerita bab ini masa mak mula dikesan hilang ingatan satu hari. Masa tu kami mula kelam kabut dan berusaha untuk pulihkan semula ingatan mak. Alhamdulillah mak sedar semula dan ingat seperti biasa.

Tapi dia tak boleh simpan memori baru dalam masa yang lama. Dia mudah lupa. Cerita lama masih segar dalam ingatannya. Tapi cerita baru dia sering lupa. Tapi tak apa sebab yang pentingnya dia dah ingat semula dan perlukan perhatian dari anak-anaknya.

Semuanya berubah sekarang. Mak dah tak macam dulu lagi. Tak boleh ingat nak masak masakan kegemaran anak-anaknya macam dulu dan tak boleh berdikari macam dulu lagi. Walalupun saya kerap juga balik masa mak masih ingat memasak sebelum itu, tapi rasa tak puas dan bertanya kenapa saya tak balik lebih kerap lagi masa itu. Masih tetap ada penyesalan dan masih rasa bersalah biarkan mak makan seorang diri masa itu hampir setiap hari.

Sekarang nak tinggal kat Langkawi dan hari-hari inginkan agar dia dapat balik tinggal kat rumahnya kat kampung semula. Tapi nak buat macam mana. Kami masih terikat dengan tuntutan dunia moden. Hanya boleh balik sekali sekala. Saya hanya mampu balik sebulan sekali ke Langkawiuntuk makan bersamanya dan duduk melayan perbualannya.

Dalam pada itu, masih ada juga yang tak ambil kisah peluang yang masih ada untuk bersama mak. Yang tak balik langsungpun ada kerana melayan rasa rajuknya. Dia hanya pikirkan dirinya sendiri dan bukan kepada perasaan ibunya.

Pada anda yang masih ada mak kat kampung, sila tonton cerita emak yang makan seorang diri tu. Dan ambillah peluang untuk elakkan mak dari makan seorang diri kat kampung. Buatlah sedaya mungkin supaya tidak menyesal kemudian hari.

Kalau boleh bagi yang ada peluang, hidupkan semula budaya tinggal ramai-ramai satu keluarga besar sekeliling kampung macam orang tua dulu-dulu. Persetankan ukuran budaya ekonomi mesti naik saban tahun seperti semua orang sedang buat sekarang ini di seluruh dunia. Walaun saya sendiri tak mampu lakukannya...


Friday, 12 May 2017

Masalah ketagihan 'fidget spinner' bakal melanda kanak-kanak Malaysia

 
Pernah dengar pasal permainan bernama 'fidget spinner' ?

Tak pernah !, tak apa sebab mungkin anda tak ada anak kat rumah. Mungkin anda tak kahwin lagi dan tak ada anak atau mungkin anda jenis yang tak ambil peduli pasal anak-anak.

Saya pun tak tahu menahu juga pasal gadget bernama fidget spinner ini. Bukan tak ambil tahu pasal anak-anak kat rumah. Ambil tahulah jugak sedikit sebanyak. Tapi yang ambil tahu 100% pasal hal ehwal anak-anak ada lah isteri kat rumah.

Bab membeli permainan dan seumpamanya juga, isteri yang ambil tahu dalam melaksanakan kesemua projek membeli tersebut. Itulah yang menjadi masalah sedikit. Masalah nak kawal apa yang anak-anak nak beli menjadi agak sukar sebab komplot antara anak-anak dengan ibu mereka.

Kedekut nak beli fidget spinner

Saya mungkin dianggap sebagai seorang ayah yang amat kedekut untuk izinkan anak-anak membeli sebagai barang mak nenek yang tak berapa ada manfaatnya. Semua anak-anak tahu hal tersebut. adi kalau nak minta beli yang bukan-bukan, tak ada seorangpun yang akan datang minta kat saya.

Tapi mereka ada satu lagi saluran. Mereka pandai kecek kat ibu mereka. Ibu mereka juga tahu yang saya jenis tangkai jering terhadap benda-benda sedemikian. Kalau minta kat saya nak beli menatang fidger spinner tu, insyallah mereka tak akan dapat. Jadi biasanya mereka pakat minta kat ibu mereka, dan biasanya akan dapat asalkan kesemua aktiviti membeli itu dirahsaikan dari pengetahuan saya.

Itulah masalahnya !, anak-anak dah beli fidget spinner tu dan baru dua tiga hari lepas saya terserempak masing-masing sedang ghairah membuka bungkusan fidget spinner mereka. Saya tanya apa menatang tu, mereka dengan tak berapa suka jawab benda memusing. Malam itu pecah satu rahsia baru yang anak-anak saya ada fidget spinner dalam simpanan mereka.

Sekadar nota sebagai makluman pasal sifat kedekut tangkai jering saya tadi. Saya hanya tak kedekut bila anak-anak minta nak ke kedai buku seperti MPH atau Kinokuniya dan lain-lain. Kat situ, kalau mereka nak beli buku sampai habis antara RM500 ke RM1,000 pun saya tak kisah. Itu pembelian bermanfaat yang baik untuk masa depan mereka. Bab macam itu saya tak jadi tangkai jering.

Kerajaan sedang kaji fidget spinner

Hari ini pula saya terbaca satu laporan pasal fidget spinner ini kat negara kita. Dalam Berita Harian, kerajaan di bawah KPDNKK diarahkan untuk membuat kajian terhadap fidget spinner. Mereka nak tengok samada permainan itu boleh mengundang bahaya atau tidak kepada pengguna.

Menterinya, Datuk Seri Hamzah Zainuddin, berkata penguat kuasa KPDNKK akan mendapatkan sampel permainan itu di pasaran sebelum dihantar kepada Institut Piawaian dan Penyelidikan Perindustrian Malaysia (SIRIM) untuk diperiksa. Selanjutnya di sini

Dengan terbacanya laporan tersebut, pengetahuan saya tantang permainan fidget spinner ini bertambah lagi. Nampaknya ia dah mula jadi satu fenomena kat negara kita juga. Itu membuatkan saya semak statusnya di seluruh dunia.

Bukan payah nak semak status permainan itu kat seluruh dunia. Anda hanya perlu buka Google dan buat pencarian. Itulah yang saya buat dan bersepah maklumat berkenaannya. Saya buat pencarian yang lebih spesifik lagi terhadap status bahayanya. Dan memang ternyata kat Amerika, fdget spinner ini dah masuk dalam kategori yang merisaukan.

Fidger spinner dah mengacau ketenteraman

Asalnya permainan fidget spinner ini adalah alat khas untuk kanak-kanak yang susah dikawal. Samada jenis yang hiper aktif atau jenis yang tak boleh beri tumpuan. Juga untuk kanak-kanak yang ada masalah autism.

Dengan permainan ini diberikan pada mereka, ketenteraman boleh dicapai. Terutamanya untuk ibubapa atau penjaga mereka. Biar mereka leka tengok benda tu berpusing daripada abubapa pusaing kepala layan kerenah anak-anak yang tak boleh duk diam.

Sekarang bukan kanak-kanak yang bermasalah saja dah ketagih fidget spinner, hampir ksemua kanak-kanak dah mula minat terhadap permainan tersebut. Kalau ibu bapa mereka gila tukar smart phone dari satu ke satu model baru, mereka juga nak tukar benda atau gadget baru untuk mereka.

Nak marah kat anak-anakpun tak boleh juga, mak bapak mereka lebih kurang sama saja. Lagipun mak bapak mereka tukar benda atau gadget yang jauh lebih mahal.

Sekolah haramkan fidget spinner

Ada sekolah yang dah terus haramkan fidget spinner ini. Memang patut pun. Bayangkan kalau ada 30 pelajar kanak-kanak yang setiap seorang ada satu atau dua fidget spinner pada jari mereka. Boleh mengaum satu kelas bunyi pusingan benda itu.

Kalau kena resonannya, mahu boleh runtuh dinding kelas. Dan paling teruk, cikgu akan hilang tahap kesiuman mereka menahan jiwa dengan kerenah kesemua pelajar yang merenung fidget spinner masing-masing berbanding mengambil tahu apa yang cikgu suruh mereka buat.

Kanak-kanak kat sana dah jadi tukang buat koleksi fidget spinner. Mereka ada lebih daripada satu permainan tu. Mereka beli secara borong terutamanya secara online samada kat amazon atau portal ecommerce yang lain.

Ancaman negara Cina terhadap dunia

Kes fidget spinner ini bukan main teruk sekarang sampai ada teori konspirasi. Jika anda lihat kesemua barang fidget spinner ini, hampir ksemuanya dibuat dari negeri China. Mereka memang cekap buat barang macam itu dalam kuantiti yang amat banyak dalam kos yang amat rendah.

Jadi lambakan permainan fidget spinner itu sengaja dibuat oleh negara China untuk melekakan rakyat Amerika. Anak-anak akan leka main fidget spinner dan mak bapak leka mengawal anak-anak mereka membendung dari salah main sampai mencederakan.

Jadi hanya dengan permainan tersebut, satu Amerika akan leka. Ini memudahkan Negara China buat kerja lain yang lebih menguntungkan mereka. Itulah teori konspirasinya. Haha ! memang lucu. Mungkin juga perkara yang sama boleh kita andaikan berlaku pada negara Malaysia.

Negara China dah masuk dan jajah kita secara ekonomi kata sesetengah orang. Sekarang mereka akan jajah minda anak-anak kita pula supaya leka main fidget spinner. Ini melengkapkan lagi penguasaan negara China terhadap rakyat dan negara kita.

Siapa yang reka fidget spinner

Untuk pengetahuan anda, fidget spinner ini direka oleh seorang jurutera wanita berbangsa Amerika. Dia cipta benda ini pada tahun 1990 lagi. Tujuan asalnya untuk membuatkan anak-anaknya seronok dan terhibur bermain dengannya.

Dia cipta permainan itu dan mendapatkan hak cipta atau paten pada tahun 1997. Dia cuba dapatkan pengilang untuk buat permainan itu dalam skal untuk komersial tapi ditolak mentah-mentah. Sehinggalah hak patennya habis. Dan sekarang permainan itu dah meletup dan dia tak dapat satu senpn dari hasil kreativitinya.

Itu kata sesetengah berita pasal pencipta fidget spinner itu. Tapi ada juga yang kata wanita itu bukanlah pencipta asalnya.

Tak kisahlah, siapa penciptanya tapi permainan itu dah jadi havoc sekarang disebabkan promosi dari media sosial yang ada kat dunia ini.

Yang pastinya, kalau datang kat negara kita, kreativiti anak-anak kita boleh tahan. Mereka mungkin akan tukar dengan bahan metal yang tajam dan jadikan senjata dan sebagainya. Itulah yang merisaukan kalau ibubapa tak pantau.

Wednesday, 10 May 2017

9 cara hapus pepijat tanpa guna racun yang anda boleh buat sendiri

 
Anda ada masalah pepijat kat rumah ?

Rumah atau bilik tidur yang ada pepijat memang mampu memberikan mimpi ngeri pada penghuninya. Walaupun pepijat setakat ini beum lagi diketahui meyebabkan penyakit berjangkit pada manusia, tapi pepijat ada kalanya boleh membunuh.

Ya ! memang pepijat mampu menyebabkan orang yang kena gigit terbunuh disebabkan tak tahan dan alah dengan kesan dari gigitan pepijat. Boleh baca artikel kat sini untuk ketahui macam mana orang boleh mati sebab kena gigit pepijat.

Kos rawat pepijat agak mahal

Bukan semua orang mampu dapatkan perkhidmatan dari syarikat pest control profesional untuk hapuskan masalah pepijat dari rumahnya. Kos rawat pepijat untuk rumah yang kena serang bergantung pada jenis rawatan yang digunakan.

Kalau guna bahan kimia beracun untuk bunuh pepijat, kosnya adalah dalam lingkungan RM350 ke RM450. Bergantung kepada tahap masalah kat rumah yang diserang.

Kalau guna cara terbaik dan berkesan menggunakan Wap Haba untuk membunuh pepijat, kosnya adalah dalam lingkungan RM650 ke RM750 untuk dua kali rawatan wap haba.

Tapi kalau rumah dah teruk diserang pepijat sampai naik ke dinding rumah, tak payah nak panggil mana-mana syarikat pest control pro atau tidak pro. Biasanya rumah sebegitu keadaannya adalah seperti tongkang pecah baru kena landa ribut. Kotor dan berterabur tidak ada ciri-ciri orang yang sukakan kebersihan dan pengurusan rumah yang baik.

Adalah lebih baik bersihkan rumah terlebih dahulu, kemas supaya nampak tersusun dan bersih. Buang segala barang dan peralatan dan perabut yang tidak digunakan. Bila dah buat kesemua itu, baru panggil syarikat pest control. Rumah orang pengotor memang layak jadi sarang pepijat.

9 cara hapus pepijat tanpa guna racun

Memandangkan kos rawatan pepijat agak tinggi, maka sudah tentu bagi yang kurang kemampuan perlu buat sendiri aktiviti menghapuskan pepijat.

Tambahan pula kos sara hidup sekarang amat mencabar. Dengan GST, dengan harga barang naik tak turun-turun. Dengan harga petrol yang tak tentu hala sekarang dan berbagai masalah lagi, duit jadi semakin kecil nilainya. Sedangkan gaji ditahap yang sama dah bertahun tahun, menambahkan lagi cabaran kos sara hidup.

Jadi anda perlu belajar buat sendiri semampu mungkin apa saja yang boleh menjimatkan kos keluarkan duit.

Dalam bab kawalan pepijat ini, saya berikan panduan berguna bagaimana nak hapuskan pepijat dari rumah anda tanpa perlu menggunakan racun.

#1. Buat pemeriksaan dan periksa lagi

Ini perkara asas dalam apa saja aktiviti kawalan serangga yang memberikan masalah pada anda di rumah. Nak tahu macam mana cara nak buat pemeriksaan pepijat, sila pergi baca artikel ini. Pastikan anda sediakan lampu suluh yang terang untuk periksa kewujudan pepijat.

Kalau anda mata jenis rabun, elok sediakan juga kanta pembesar. Sebab pepijat dan terutamanya telur pepijat tu agak kecil untuk mata kasar biasa anda.

Aktiviti periksa pepijat elok buat dengan terperinci. Buat banyak kali tak apa kalau memang dah tahu rumah ada maslaah pepijat. Ini diperlukan untuk ketahui semua lokasi di mana adanya pusat pembiakan pepijat di rumah anda.

#2. Kutip dan buang satu persatu

Ini cara asas paling mudah. Sebaik saja jumpa pepijat tu, terus kutip dan masukkan dalam beg plastik. Kalau nak lepaskan geram, boleh terus penyet sampai mampus pepijat tu. Kalau ada perasaan geli dan tak suka dengan baunya yang semerbak busuk, gunakan kertas atau plastik bergam. Boleh juga guna selotape.

Macam mana kalau ada banyak sangat ?

Mudah saja, pasang vakum dan terus sedut masuk ke dalam pencuci vakum. Biar dia berkumpul dalam vakum itu dan kemudian boleh bunuh pepijat secara beramai-ramai (berekor-ekor) sekali gus. Nak bagi puas lagi tuang air panas menggelegak.

#3. Kumpul dan basuh dengan air panas

Ambil kesemua bahan kain atau apa saja yang boleh dibasuh kat katil dan sekitar katil serta perabut, masukkan ke dalam mesin pembasuh dan basuh kesemuanya dengan air panas melebihi 70 darjah celcius. Bukan saja pepijat dewasa, anak pepijat sekali dengan telur pepijat akan mampus dengan air panas.

#4. Bekukan jika tak boleh basuh

Macam mana pulak jika benda yang tidak boleh dibasuh ?

Jangan risau, ada lagi cara lain. Kumpulkan kesemua benda yang tidak boleh dibasuh dan masukkan ke dalam peti sejuk. Mungkin anda perlukan peti sejuk yang besar jika banyak sangat barang. Tahap sejuk yang membeku juga boleh bunuh pepijat.

#5. Cuci vakum dengan teliti

Gunakan penyedut sampah vakum yang kuat. Vakum kesemua tempat di katil dan perabut anda. Sedut dengan kuat di kesemua celahan dan retakan yang ada. Jika boleh buka perabut, buka satu persatu dan vakum mana saja celahan yang ada.

Selepas dah selesai vakum, segera bawa keluar dari rumah kandungan vakum tersebut. Buka dan buang di luar rumah. Macam saya katakan tadi, elok juga curahkan dengan air panas kandungan yang ada pepijat di dalamnya tadi. Biar semuanya mampus tak hidup lagi.

Aktiviti vakum ini perlu dibuat sekerap mungkin. Kalau boleh buat setiap hari sampai puas hati kesemua pepijat berserta dengan telurnya dan disedut masuk ke dalam beg vakum anda tu.

#6. Boleh cuba guna pati minyak wangi

Pati minyak wangi seperti pati minyak pokok teh, pati minyak pokok cedar atau pati minyak orange boleh membunuh pepijat jika mereka tersentuh dengannya. Campur dengan air dan masukkan ke dalam alat penyembur dan boleh spray merata tempat yang ada pepijat.

#7. Gunakan DE (Diatomaceous Earth)

Dapatkan DE ini dari kedai atau boleh beli secara online melalui link pada button yang saya letakkan kat bawah ini.



Bila dah beli serbuk DE itu, anda boleh mula taburkan di tempat-tempat yang ada pepijat. Ingat ! saya dah pesan suruh periksa kat mana ada pepijat tadi pada langkah pertama kat atas. Jadi taburkan serbuk itu di semua tempat tersebut.

Amaran ! sila pakai dusk mask atau penutup hidung dan mulut ketika tabur serbuk tadi.

Bila dah selesai tabur biarkan kat situ. Nanti malam sebelum nak tidur, sila vakum habis licin kesemua bahan yang telah ditabur tadi baru boleh guna tempat tidur tersebut.

Atau kalau malas, Jangan tidur lagi kat situ. Nati bila rajin dah vakum baru tidur semula kat tempat tersebut.

#8. Kosongkan bahan tak guna sekitar katil

Pepijat lagi suka kalau tempat anda berselerak. Jadi kalau tak mahu pepijat bersuka ria, sila kemaskan kesemua barang yang berterabur kat sekitar bilik tidur. Lagi lapang lagi bagus. Lagi kurang kewujudan pepijat.

Kumpulkan kesemua benda tak berguna atau tidak digunakan itu dan buang terus supaya bilik tidur anda lapang macam bilik tidur hotel.

#9. Cegah sebelum parah

Ini paling penting sekali. Elok buat benda ni dahulu supaya tak pening kepala nanti. Macam ayat tadi, cegah sebelum parah. Elakkan terus kewujudan pepijat atau kurangkan ke tahap yang paling minimum.

Beli pembalut tilam anti pepijat dan balut kesemua tilam anda. Tekan link kat bawah kalau nak beli



Kat mana saja ada rekahan dan celahan, isikan dan tampalkan supaya pepijat tak boleh jadikan pot mereka kat situ.

Beli beg bugs trap, atau dalam Bahasa Melayunya perangkap pepijat. Pasangkan pada kesemua kaki dan perabut kat rumah anda. Tekan link kat bawah kalau nak beli


Selamat mencuba ! memang ler susah kalau nak buat sendiri.

Jadi kalau nak dapatkan khidmat hapuskan pepijat dengan menggunakan rawatan Wap Haba Panas, boleh hubungi Easelife Services Sdn Bhd, pakat kawalan serangga perosak sejak 1998. Hubungi Puan Siti di nombor 012-2067357 atau whatsapp saja pada nombor itu.

Tuesday, 9 May 2017

Minum kopi Vietnam kali pertama di Kubang Krian, Kelantan

 
Pernah tak dengar pasal Kopi Vietnam ?

Saya tak pernah dengar sebelum ini. Kali pertama dengan dan lihat pasal kopi Vietnam ini adalah ketika menonton siaran 737 TV di Astro. Ini salah satu siaran kegemaran saya kalau buka TV.

Siaran 737 atau namanya Go Asean itu sejak kali pertama saya buka dua tiga bulan lalu dah terus melekat dalam ingatan saya. Ia memaparkan cerita pengembaraan di sekitar negara-negara Asean. Kalau tak dapat pergi sendiri secara peribadipun, dapat menonton perkongsian orang lain berkenaan kisah pengembaraan di sekitar negara Asean sudah mencukupi. Rasa macam dah pernah pergi pulak.

Lagipun, dengan hanya menonton rakaman tempat-tempat yang menarik di seluruh negara Asean, dapat memberikan input yang menarik untuk menceriakan dan menghiburkan hati yang suka mengembara.

Kisah Papi Zak minum kopi Vietnam

Antara banyak-banyak siri kembara, kisah kembara Papi Zak jadi pilihan utama saya. Sebab dia suka makan dan personalitinya yang menghiburkan, membuatkan saya suka menonton kisah kembaranya.

Dari situlah saya mula kenal adanya minuman Kopi Vietnam ni. Dalam satu siri kembara mencari erti kegembiraan dan erti kebahagian di Vietnam, saya lihat dia singgah satu kedai kopi Vietnam mencuba minuman kat situ.

Tengok cara Apek dalam TV tu sediakan kopi susu ais sudah cukup membuatkan saya teringin sangat nak cuba pekena Kopi Vietnam tersebut. memandangkan saya memang penggemar kopi, tengok minuman kopi saja dah cukup mengiurkan.

Tapi tak terfikirlah pulak nak cari samada kat Malaysia, kat negara kita ni ada dijual kopi vietnam. Hanya teringat nak ke Vietnam dan nak cuba cari kedai kopi kat sana nanti jika ada kesempatan.

Minum Kopi Vietnam kat Kelantan

Baru-baru ini saya ada ke Kelantan selama satu minggu. Biasanya, kalau ke Kelantan, saya akan tinggal kat Holiday Villa. Tempat tu jadi pilihan sebab ia terletak berhadapan dengan pasar di Wakaf Che Yeh.

Kat depan tu suasananya hidup di waktu malam. Dah jadi macam pasar malam yang ada hari-hari setiap malam. Semakin malam semakin ramai orang. Tapi kalau bukan musim percutian, tempat tu tak berapa nak meriah sangat. Bila datang musim cuti, punyalah ramai orang datang masuk cuci mata kat dalam pasar malam kat Wakaf Che Yeh tu.

Cuma baru-baru ini, saya ubah tempat sebab nak cari Homestay dan bukan lagi tinggal kat hotel. Kalau datang lebih dari 3 orang, adalah jauh lebih murah cari homestay berbanding tinggal di hotel. Kami dapat satu Homestay di kondo yang bernama Anjung Vista. Letaknya di Kubang Krian, tempat ramai pelajar USM di situ.

Oleh sebab ramai pelajar, maka banyaklah kedai makan yang meriah di waktu malam. Tak jauh dari Anjung Vista tu di seberang jalan sana ada sebuah restoran yang ada banyak gerai makanan. Saya tak ingat pulak apa nama kedai tu.

Apa yang saya ingat adalah minuman Kopi Vietnam yang ada terjual kat kedai tersebut.

Jika dah kaki kopi, apa lagi !, saya terus lepak kat kedai tu malam pertama dan cuba rasa kopi Vietnam yang ditawarkannya. Hari tu Isnin dan kebetulan saya nak buka puasa. Minum ketika buka puasa dan belum ada lagi makanan dan minuma lain sentuh lidah adalah lebih sensitif akan citarasanya yang ada pada makanan atau minuman yang masuk ke mulut kita.

Kopi Vietnam memang sedap

Kalau nak bandingkan dengan kopi yang selalu saya minum sekarang adalah Kopi Cap Hang Tuah. Jadi saya boleh buat perbandingan rasanya dengan kopi Hang Tuah yang memang ada dah lama kat negara kita ini.

Bila pelayan kedai tu hantar, saya tengok ada satu keunikan berkenaan kopi Vietnam yang disediakan. Dia hantar satu cawan yang mana di atas cawan tersebut diletakkan satu bekas tin diisi dengan serbuk kopi dan air panas.

Ada penapis di bawah bekas tin itu dan kopi akan turun perlahan-lahan masuk ke dalam cawan yang kosong pada mulanya tadi. Tunggu lama sikit kopi mula penuh. Dalam cawan tu dah tersedia sedikit gula untuk dikacau bila kopi dah memenuhi cawan itu.

Bila semuanya dah habis jatuh, kita boleh angkat bekas tin tadi dan mula kacau gula yang ada di dalamnya. Kalau jenis minum manis boleh kacau sampai habis. Jika kurang manis, tak perlu kacau sampai habis.

Saya hirup sedikit kopi O Vietnam yang dihidangkan... ahhh rasa nak menangis !

Nak menangis sebab amat sedap. Panas-manas sedikit secukup rasa, dan ada rasa sedikit kelainan kopi yang saya hidup perlahan-lahan tu. Mungkin saya boleh katakan ada sedikit karamel kat dalam kopi O Vietnam yang saya cuba itu.

Tak payah nak tunggu lama, saya hidup sedikit demi sedikit sampai habis kosong terus. Saya boleh katakan macam dah nak ketagih pekena kopi O Vietnam itu. memang sempoi. Sempoi sampai saya pergi minum setiap malam sepanjang ada kat Kubang Kerian itu.

Itulah penangan Kopi Vietnam. Bukan saja kopi O panas yang sedap. Hari kedua saya minta pulak Kopi susu ais Vietnam. Perghhh ! sedap juga !. Tapi memandagkan saya tak berapa suka minum minuman berais, saya cuba sekali saja. Selainnya saya hanya minta kopi O panas Vietnam.

Kalau nak tahu lebih lanjut pasal Kopi Vietnam, boleh pergi baca kat Wikipedia kat sini. Saya ambil gambar kat atas tu juga dari situ. Jika anda ada jual kopi Vietnam kat Malaysia ni, boleh bagi tahu, saya nak pergi beli.

Wednesday, 3 May 2017

Buat rawatan fisioterapi kat Bangsar pulak

 
Selepas kecewa dengan rawatan fisioterapi kat PJ yang saya ceritakan dalam artikel yang lalu, saya buat pula temujanji kat sebuah pusat fisioterapi di Bangsar.

Sebenarnya, saya dapat beberapa maklumat pasal pusat fisioterapi ini dari satu apps yang saya cari dari google. Apps itu dipanggil WhatClinic. Anda boleh pergi sendiri pada pautan tersebut untuk ketahui lebih lanjut.

Anda hanya perlu masukkan kelinik jenis apa yang dicari dan masukkan lokasi tempat anda tinggal. Bila dah masuk, tekan saja dan apps itu akan berikan senarai klinik yang berdaftar dengannya. Ada yang siap diberikan markah oleh pengguna yang pernah mendapatkan rawatan di situ, pilihlah yang anda rasakan terbaik.

Pusat rawatan fisioterapi PJ

Selepas saya buat permintaan dari apps tersebut, saya dikehendaki mengisi masalah yang sedang dihadapi. Kemudian dia tanya nak hantar maklumat masalah itu pada semua klinik yang disyorkan atau hanya klinik yang dipilih saja.

Saya tick kesemua klinik yang dirasakan berdekatan dan tekan send.

Tak lama kemudian, terus ada respon. Tak sangka pulak saya akan ada respon yang amat pantas sebab masa buat pencarian itu hari cuti umum.

Respin paling pantas datang dari Pusat Fisio PJ tadi. Dia terus telefon saya dan tanyakan maklumat lanjut. Diberikannya alamat tempat mereka dan dia tentukan masa yang saya mahu pergi ke sana. Oleh sebab dia paling pantas dan siap telefon pulak tu, maka saya tak fikir panjang terus terima.

Lagipun, rating yang diberikan dalam apps terhadap perkhidmatan pusat fisio itu adalah yang paling tinggi. 4.7 berbanding 5 markah keseluruhan. Tentu bagus punya pusat fisio ni ! kata hati saya.

Bila tiba harinya, saya terus ke sana. Temujanji pukul 3 petang dan saya sampai tepat pada waktunya. Agak sukar juga nak cari sebab tempat itu kawasan baru dan mereka baru saja berpindah ke sana. Yang baiknya adalah parkirnya percuma.

Tempat itu amat cantik, eksklusif dan elegan. Namanya pun dah menarik, pusat rawatan kesihatan. Oleh kerana tak ada pelanggan lain, saya terus dibawa masuk ke tempat rawatan. Buka seluar dn=an pakai seluar pendek.

Perawat itu kemudiannya datang tekan sikit-sikit yang saya rasa tak sakit sangat. Dia terus buat konklusi ada maslaah slip disk. Mungkin dia terpengaruh dengan cerita saya dah pergi buat rawatan yang sama d kelantan sebelum ini.

Apa yang dia buat adalah berikan tekanan letrik pada bahagian otot punggung saya yang lenguh tu dan dibiarkan semalam 30 minit atau kurang. Kemudian dia urut sedikit dan habis. Saya hairan sebab mudah sangat. Tak ada nasihat senaman dan sebagainya diberikan.

Rupanya itu hanyalah pengenalan sahaja katanya. Rawatan berserta senaman dan latihan akan diberikan pada rawatan yang berikutnya nanti. Saya boleh pilih 12 kali rawatan yang menjadi pakej kesihatan menyeluruh mereka.

Untuk rawatan sekejap tadi tu saya perlu bayar RM74.

Oklah ! selamat tinggal, kata saya perlahan dan berlalu pergi tanpa sedikitpun perubahan berlaku pada tempat sakit.

Pusat rawatan fisioterapi Bangsar

Ketika balik saya tengok ada mesej kat telefon. Kali ini respon dari sebuah lagi klinik fisio yang ada di Bangsar. Dia respon kepada maklumat sakit yang saya ceritakan di apps tadi dan berikan kemungkinan masalah yang saya hadapi.

Untuk tahu lebih terperinci dia suruh saya buat temujanji. Saya tak jawab mesej tersebut sebab niat nak jawab keesokkan harinya.

Esok pagi saya dapat panggilan. Orang yang mesej semalam telefon untuk follow up. Dia cakap melayu dengan fasih, bila saya beri salam dia hanya ucap selamat pagi. Rupanya dia berbangsa India. Fasih betul Bahasa Melayunya.

Setelah berbual, saya terus buat temujanji. Dan petang tadi saya pergi dapatkan rawatan dari situ pulak.

Kali ini caranya agak berbeza. Dia temu ramah terlebih dahulu keadaan sakit saya. Tanya tentang aktiviti senaman saya dan aktiviti sukan kalau ada. Kemudian baru dia suruh masuk ke bilik rawatan. Dia suruh terlentang dan mula angkat kaki yang sakit.

Pergerakan demi pergerakan dibuatnya dan tanya samada saya ada rasa sakit. Kemudian dia semak pula tulang belakang dengan tekan satu persatu. Selepas selesai semua pemeriksaan itu dia sahkan dengan yakin, tak ada masalah tulang belakang.

Ini satu berita baik bagi saya. Berbeza daripada yang sebelum ini, dia kata saya hanya hadapi masalah otot bahagian punggung yang mengeras d bahagian dalam. Otot itulah yang menolak urat dan saya rasa kejang sampai ke anak kaki.

Dia mulakan rawatan selama satu jam. Kemudian dia ajar saya senaman yang perlu dilakukan untuk melegakan masalah tersebut. Dan saya dicadangkan sekurang-kurangnya mendapatkan maksimum 5 kali rawatan dari mereka. Mungkin sebelum cukup lima kali saya akan ok. Tapi dia yakin paling lama hanya lima kali saja diperlukan untuk betulkan keadaan itu.

Saya setuju sebab itulah yang paling dekat dan mudah berurusan walaupun tempatnya tak berapa eksklusif macam kat PJ tadi. Mungkin sebab itu rating yang dia dapat tidak sebaik yang PJ. Tapi saya tak kisah sebab yang pentingnya rawatan asas.

Saya bayar RM130 dan terus balik... kali ini lebih lega sebab dia kata tak ada masalah tulang belakang. Saya setuju sebab memang saya ta ada rasa sakit tulang belakangpun..

Tuesday, 2 May 2017

Punca sebenar kaki lenguh dari pinggang sampai ke bawah

 
Mungkin ada ramai yang sedang alami masalah yang sama. Kaki samada sebelah kanan atau kiri terasa lenguh sentiasa dari atas sampai ke bawah. Ada kalanya kaki terasa sakit setiap kali bergerak dalam kedudukan tertentu.

Kebiasaannya mereka yang terasa kaki lenguh atau sakit dari atas sampai ke bawah sebegitu, sudah tentu dah agak berumur. Paling kurang dalam lingkungan 40-an umurnya. Kalau masih muda mungkin tak terasa lenguh tu. Kalau sakit disebabkan terseliuh atau patah mungkin ada bagi yang masih muda.

Orang muda jarang sangat nak hadapi masalah kaki rasa lenguh tak tentu punca. Ia datang tiba-tiba sahaja dalam dok elok-elok, tiba-tiba terasa amat lenguh sepanjang masa. Nak kata pinggang sakit tak juga. Jatuh atau terseliuh pun tidak. Tapi lenguh datang entah dari mana.

Mula rasa lenguh sekali sekala

Saya alami masalah ini dah agak lama. Rasa lenguh itu datang ikut suka masa dia. Tapi biasanya dia datang tak lama. Dalam hari-hari tertentu, rasa lenguh tiba-tiba muncul dari pagi sampai petang. Lenguh lembut yang masih boleh ditahan.

Bila jadi macam itu, biasanya saya buat tak endah saja sebab boleh tahan. Lagipun bila layan kesibukan, rasa lenguh itu dapat dilupakan begitu saja dan akhirnya ia hilang tanpa disedari.

Begitulah keadaannya, datang dan pergi dalam keadaan yang masih boleh ditahan.

Bila jadi macam itu, saya akan buat amalan senaman pinggang yang pernah dikongsikan kat blog ini sebelum ini. Biasanya dengan hanya senaman tersebut, kaki akan terasa lega semula dan pinggang juga akan rasa nyaman dan lega.

Bagi yang belum tahu macam mana nak lakukan senaman tersebut, boleh pergi ke pautan kat sini dan boleh cuba amalkannya.

Mula rasa lenguh kuat tak selesa

Dalam beberapa minggu kebelakangan ini, tiba-tiba rasa lenguh yang ringan macam sebelum ini dah bertukat menjadi lebih ganas. Lenguh dah bertukat menjadi sakit sebenarnya tapi tak boleh nak diperbetulkan dengan sekadar mengurut.

Kenapa saya kata tak boleh nak buat urutan adalah disebabkan sakit dan lenguhnya bukan pada bahagian luar kaki. Terasa berdenyut-denyut pada bahagian dalam dan di bawah otor kaki terutamanya pada bahagian dalam otot punggung dan bahagian dalam otot belakang kaki.

Rasa sakit dan tegang bertambah teruk setiap kali bagun dari tidur sebelah pagi untuk slat subuh. Rasa macam urat dalam kaki tu kena tarik dari atas. Boleh juga dirasakan macam ada urat yang tersepit pada bahagian sendi antara peha dengan tulang punggung.

Tapi setelah tahan, buat senaman serangan serba sedikit dan kemudiannya turun berjalan kaki kat taman dalam 10 pusingan, sakit akan berkurangan.

Begitulah saya layan sakit dan lenguh yang semakan ganas itu saban hari, seminggu dan dah nak masuk sebulan.Tapi nampaknya kesakitan semakin bertambah meningkat dari seminggu ke seminggu. Dah rasa tak boleh tahan sebab kesakitan sentiasa ada tak habis berpanjangan. Apa yang saya perlu buat ?

Buat urutan badan di Sabah

Dalam keadaan sakit itu saya ke Sabah tiga minggu lepas. Kebetulan kawan ajak pergi mengurut seluruh badan dari pusat urutan yang dia serng berkunjung. Saya pernah ke sana sekali sebelum ini. Urutan dari tukang urut orang Indonesia memang agak melegakan.

Saya fikirkan bagus juga dengan keadaan sakit kaki sebelh kanan itu. Mungkin dengan urutan penuh itu akan melegakan. Maka saya pergi mengurut sampai dua jam seluruh badan dari kepala sampai ke hujung jari kaki.

Hasilnya !

Tak ada sedikitpun rasa sakit dan lenguh itu hilang. Malah saya rasa macam sakit dan lenguh itu semakin teruk berbanding sebelum pergi mengurut seluruh badan.

Buat rawatan fisioterapi di Kelantan

Kebetulan saya pergi ke Kelantan baru-baru ini. Kawan kenal pula dengan seorang kawannya yang mengusahakan pusat rawatan fisioterapi di Kota Bharu.

Saya tak fikir panjuang terus ajak dia ke sana. Sakit dan lenguh dah tidak boleh ditahan lagi. Perlu buat sesuatu dan mungkin kali ini pusat rawatan fisioterapi ada jawapannya.

Nak diringkaskan cerita memang betul. Dalam keadaan sakit dan lenguh sebegitu, pusat rawatan fisiotarapi adalah yang terbaik. Mereka akan buat pemeriksaan, tekan pada bahagian tertentu sehinggalah puncanya dapat dikesan.

Setelah bertemuramah sejarah dan aktiviti saya selama ini, dia sahkan saya alamai masalah urat pada tulang belakang tersepit. Puncanya adalah kesan dari tulang belakang yang terseliuh lama sebelum ini.

Dia rasa dan tekan seluruh tulang belakang memang ada beza kedudukan tulang belakang bahagian bawah di punggung. Lari sebelah dan saya selama ini mungkin banyak menggunakan otot kaki kanan disebabkan kedudukan tulang yang tak sekata itu.

Dah lama dibiarkan begitu dan sekarang saya mula rasa kesan dan akibatnya. Sakit berdenyut berpanjangan akan kekal selagi tidak dibuat sesuatu yang sesuai. Rawatan fisioterapi ambil masa dan tak cukup hanya sekali sahaja.

Rawatan fisioterapi yang baik dan murah

Apa yang bagus tentang pusat rawatan fisioterapi tersebut adalah aktiviti pembetulan yang diberikan secara penuh walaupun baru sekali ke sana. Dibetulkan kedudukan tulang. Dilagakan kekejangan otot dan urat. Diberikan juga cara senaman yang perlu dilaksanakan setiap hari.

Semua itu hanya dengan kos RM60 sahaja !

Bagi orang Kelantan yang nak cuba dapatkan rawatan fisioterapi kat tempat yang saya pergi itu boleh cari di alamat seperti berikut:
Airist Health Centre Sdn Bhd, No 8021, Bandar Baru Setelit, Pasit Tumbuh, 16150 Kota Bharu, Kelantan. Tel 010-3037006 atau 09-7657006.

Memang sakit masih tak lega 100%, nak kena buat ulangan rawatan susulan. Tapi apa yang saya dapat dan maklumat yang diberikan dengan kos hanya RM60 adalah sesuatu yang amat tidak disangka.

Berbanding dengan kos rawatan yang sama yang saya cuba di KL, harganya amat tidak berbaloi. Mereka hanya berikan rawatan legakan otot dan urat, tenyeh sana dan sini dan terus charga RM74. Senaman tak diberi, punca tak dikesan dan kalau nak semua itu, perlu datang lain kali dengan kos yang sudah tentu lebih tinggi daripada kos pengenalan pertama.

Saya akan cuba satu lagi pusat rawatan fisioterapi kat Bangsar Pulak selepas ini. Kita tengok nanti mereka buat macam mana pulak dan berapa kos yang perlu saya bayar. Nanti saya update lagi...

Saturday, 29 April 2017

Tutup kesemua sekolah Tahfiz yang ada di Malaysia

 
Kes pelajar sekolah tahfiz, Adik Thaqif menjadi topik panas satu Malaysia. Apa yang berlau amat dikesali. Sama-samalah kita doakan agar ibubapa kepada adik Thaqif menerimanya dengan tabah dan sabar. Dipohon juga agar ibubapa adik Thaqif diberikan kekuatan untuk menuntut keadilan dalam isu anak mereka itu.

Cerita terperinci berkenaan adik Thaqif semua orang dah boleh tahu dengan membaca laporan dari berbagai sumber. Jadi tak perlu nak diulang siar kat sini.
sumber gambar di sini
Apa yang nak saya kongsikan adalah artikel berantai yang menular di sana sini dalam berbagai group whatsapp. Menariknya artikel ini adalah tajuk awalnya yang berbunyi;
Puncak Kebodohan

Saya kongsikan apa yang saya dapat dari artikel berantai tersebut kat bawah:

Harini ada yang minta semua sekolah tahfiz ditutup kerana kes adik thaqif. Ini lah jenis pemikiran yang terhasil dari otak manusia yg telah mencapai puncak kebodohan dirinya sndri.

Orang eksiden mati , tutup jalan? Orang mati lemas , timbus sungai? Gula penyebab kencing manis , tutup kilang? Rumah terbakar , haram kan pengunaan gas ?

Sedang rumah judi dan rumah urut telah bnyak ' membunuh ' rumah tangga , akhlak dan merosakkan negara dibiar berleluasa.. Rokok penyebab cancer dan sebagainya dijual merata2.

“Tidak beriman salah seorang dari kalian sehingga aku lebih dicintai daripada orang tuanya, anaknya dan seluruh manusia.” (HR Bukhari)

#Akhirzaman
#Thaqifanaksyurga
#Alfatihah

Tahu tak kita... Anak kita bermasalah pembelajaran, disiplin akhlak.. kita cari sekolah tahfiz utk daftar anak kita..kot2 boleh berubah!..kita rasa tahfiz ni ada tongkat ajaib... ( sangat banyak aku dapat permintaaan begini)

Guru2 tahfiz ni tidak terlatih, hanya gunakan pengalaman belajar dulu.. tak kurang ramai jugak yang berjaya menjadi hafiz !

Bisnes kita bermasalah.. kita cari sekolah tahfiz ni utk buat solat hajat baca yaasin.. kononnya maqbul itu lebih mudah!.. apabila Untung kembali.. kita sepi seribu bahasa..

Nasi Lemak kita tak habis.. kuih pasar malam tak habis.. kita sedekah kat sekolah tahfiz ni..y ang tak habis baru nak sedekah!

Keluarga kita meninggal.. cari sekolah tahfiz utk solat jenazah, buat tahlil.. kononnnya lebih afdal! Tahu tak kita betapa kebanyakan sekolah2 ni berjalan sendirian.. berdikari.. tok2 guru tebal muka bersusah payah membangunkan tahfiz ni.. betapa mereka hingga tahap ini usaha utk bangunkan tahfiz ini!

Tahu tak kita, betapa tak semua kerajaan bantu sekolah2 ni.. banyaknya hanya datang musim pilihanraya!

Tahu tak kita, kebanyakan sekolah tahfiz ni tak ada PIBG... kalau ada pun tak hidup sbb tak komit!

Tak glamour.. banyak komplen dari membantu!

Tahu tak kita..hampir 30% yuran pelajar dari sekolah tahfiz ni tak berbayar.. tapi anak2 ini terus dijaga, dididik , di beri makan!

Tahu tak kita.. betapa susahnya menjaga anak2 bermasalah ini dengan guru2 yang tak terlatih!

Tahu tak kita.. betapa Jabatan2 Berkaitan hanya tahu siasat dan tutup apabila jadi kes.. tapi tak pernah bantupun sepanjang tahfiz ni beroperasi.. lagi mudah niaga goreng pisang banyak skim bantuan ada berbanding buka sekolah agama ni!

Teman.. aku tidak bela "Jenayah " ini sekiranya betul.. kerana bagiku Jenayah ini ada di mana2... di sekolah2 kerajaan... di Asrama Penuh... di MRSM... di Pejabat kita.. dlm Keluarga kita.. dlm Masyarakat kita.. tunggu sehingga dihakimi.. yang bersalah pasti dihukum..

Cuma aku pohon.. berlaku Adil lah teman.. bantulah Institusi ini dengan kepakaran kalian... bukan sekadar menghukum apabila terjadinya kes2 berat ini..

Jadilah Masyarakat yang Membantu berbanding Masyarakat yang Menghukum..

Aku bukan Pengusaha Tahfiz tapi ku punya ramai teman2 jujur yang korbankan hidupnya utk Jalankan Operasi Tahfiz ini..

Isu sekolah Tahfiz di Malaysia

Agak panjang jugak luahan dan leteran yang saya kongsikan kat atas tu. Entah siapa yang mulakannya saya sendiri tak tahu. Tapi sekurangnya lebih dari dua group yang berlainan dalam telefon pintar saya yang tularkan artikel tersebut.

Saya yakin ianya menular keseluruh negara sekarang dan masih tak henti. Begitulah hebatnya dunia moden kita sekarang. Apa saja isu akan menular dengan cepat masuk ke segenap kampung dan bandar tidak tertapis lagi.

Apa yang saya dapat faham dari keluahan di atas adalah perasaan tidak setuju dan marahnya terhadap laungan segelintir orang kat Malaysia yang mahu kerajaan tutup saja sekolah Tahfiz yang muncul dengan begitu banyak sekali di seluruh Malaysia.

Jumlah sekolah tahfiz di Malaysia

Satu artikel yang saya baca kata ada lebih kurang 941 Madrasah Tahfiz di seluruh Malaysia. Jumlah tenaga pengajar dan kakitanganadalah seramai 10,411 orang dan jumlah pelajar adalah seramai 100,000 orang.

Itu berdasarkan kenyataan dari Persatuan Madrasah Tahfiz Al-Quran Malaysia diwakili oleh Presidennya Manolito Mohd Dahlan.

Saya rasa angka tersebut mungkin lebih rendah dari sebenarnya. Menurut Jabatan Agama Islam Negeri Perak, di negeri itu saja dah ada 600 pusat tahfiz yang berdaftar. Kalau kat Perak saja dah ada 600, bagaimana dengan negeri lain pulak ?

Itu dikira pada yang berdaftar. Macam mana pulak dengan pusat Tahfiz yang tidak berdaftar ? Jumlah pelajar yang ikuti pengajian tahfiz sudah tentu lebih ramai lagi dari angka yang diberikan kat atas tu.

Sekolah tahfiz ada banyak masalah

Dalam artikel tular kat atas tadi, penulis sendiri akui betapa banyaknya masalah yang dihadapi oleh sekolah-sekolah tahfiz yang ada di negara kita. Majoritinya buat usaha iut hanya berbekalkan kejujuran dan keikhlasan, kata penulis.

Ertinya dia akui memang ada banyak masalahpun. Jadi dia minta semua orang membantu daripada mempersoalkan kewujudan sekolah tahfiz yang ada banyak masalah itu.

Saya sendiri ada pernah terlibat dengan aktiviti sekolah tahfiz ini. Memang diakui banyak ada masalah. Para ibubapa yang hantar anak-anak mereka ke sekolah tahfiz bukan semuanya ada duit. Ada yang nak lepaskan masalah bela anak-anak mereka kepada sekolah tahfiz dan ada juga yang nak cuba tebus dosa kesilapan mereka dengan menghantar anak jadi hafiz.

Masalah paling besar sekolah tahfiz

Elok diasingkan saja kes Adik Thaqif dari isu sekolah tahfiz. Ia isu yang ada kaitan tapi berlainan. Kes yang berlaku pada adik kecil itu boleh berlaku di mana-mana saja jika tidak ada pemantauan dan kawalan yang terbaik dari semua pihak.

Tapi isu yang palng besar yang saya juga rasa perlu dilihat adalah masa depan anak-anak yang mengaji di sekolah tahfiz tersebut. Perlu ada satu kajian secara menyeluruh dilakukan oleh Kementerian pendidikan untuk menilai keberkesanan sekolah tahfiz yang ada di negara kita.

Perlu buat kajian dari mula sampai habis mengikuti kesemua pelajar sekolah tahfiz. Dari mula mereka masuk, habis belajar dan apa yang berlaku pada mereka bila dewasa mencapai umur 40 tahun. Ini boleh sangat dilakukan sebab institusi sekolah tahfiz muncul di Malaysia sejak tahun 1966 lagi dan mula berkembang menjadi popular.

Ertinya pelajar senior lulusan sekolah tahfiz sekarang dah mencapai umur 51 tahun. Apa yang berlaku kepada kesemua mereka sekarang. Berjayakah hidup mereka ? pakat jadi imam kah mereka, tahap ekonomi mereka macam mana ? keluarga mereka pula macam mana ?

Semua persoalan itu mesti dirungkai dan dibentangkan kepada semua ibubapa supaya pilihan terbaik dapat diberikan kepada anak-anak mereka.

Apa pendapat anda ?

Nota: Tak boleh renung lama gambar adik Thaqif kat atas tu. Terasa sayu dan pedih nak menitik air mata dek belas kepadanya. Siapa tak sayang anak-anak comel macam tu ? Sayangilah anak-anak anda semua... pesanan untuk diri sendiri dan untuk semua.


Friday, 28 April 2017

Kenapa anda perlu elak beli barang kulit secara online

 
Ramai orang yang meminati barangan yang diperbuat daripada kulit asli. Memang asal dahulu kulit menjadi sumber bahan mentah utama dalam banyak pembuatan barang.

Fokus utama barangan orang dahulu adalah untuk hasilkan produk yang tahan lama. Sekali beli sesuatu barang itu, tahan bertahun-tahun. Malah ada yang boleh tahan seumur hidup. Boleh diwarisi lagi kepada beberapa keturunan.

Selepas munculnya banyak bahan baru menggantikan kulit sebagai bahan mentah, maka barangan yang dulunya diperbuat daripada kulit digantikan dengan bahan sintetik atau bahan tiruan yang macam kulit.

Harganya jauh lebih murah dan boleh dibuat dalam kuantiti yang amat banyak. Orang yang terpengaruh dengan budaya membeli dapat puaskan nafsu mereka beli banyak-banyak barangan sebegitu. Sebab harganya murah. Lagipun ianya tak tahan lama. Ada cukup alasan untuk beli dan ganti dengan yang baru.

Barang kulit jadi barangan mewah

Selepas kemunculan bahan sitetik pengganti kulit yang menawarkan harga murah, barangan diperbuat dari kulit asli menjadi barangan mewah.

Suka atau tidak suka memang terpaksa terima keadaan itu. Bahan mentah kulit tidak sebanyak bahan mentah kulit tiruan. Nak buat barangan kulit pula tidak semudah menggunakan bahan mentah tiruan. Maka barang kulit biasanya jauh lebih mahal dari barang tiruan kulit.

Kalau bukan mewah sangatpun, sekurang-kurangnya barang kulit duduk dalam kategori separa mewah. Bayangkan beg duit dari kulit asli dijual dengan harga antara RM100 ke RM200. Ianya amat mahal kalau nak bandingkan beg duit diperbuat dari plastik atau kulit tirun yang dijual di pasar malam dengan harga RM10 sahaja.

Minat kumpul barang kulit

Saya sendiri memang minat kumpulkan barangan yang diperbuat daripada kulit asli terutamanya beg kulit. Kalau bukan kulitpun, separa kulit separa kanvas juga dah ok. Yang pastinya saya suka sebab ianya tahan lama dan jauh lebih lasak dari barang yang bukan kulit.

Bila adanya sistem belian online, saya mula layari portal e-commerce seperti Lazada, Amazon dan lain-lain untuk tengok barang kulit asli. Harganya boleh tahan dan murah juga. Jadi dah ada pengalaman beli barang kulit secara online.

Selain dari beli barang kulit secara online saya suka juga beli barang kulit dari Kedai Rushai. Dah ada pengalaman beli secara online dan secara pergi sendiri di kedai barang kulit.

Masalah beli barang kulit online

Selepas ada kedua-dua pengalaman itu, baru perasan bahawa ada kelemahan yang ketara bila beli secara online.

Paling ketara adalah bila barang yang diterima tidak sama dengan yang dipamerkan di dalam gambar di internet. Ini amat mengecewakan sekali. Nak hantar balik dah makan masa pula. Apa yang boleh buat hanyalah berikan komen pedih pada portal online tersebut. Tapi biasanya komen sebegitu tidak dlayan dan tidak disiarkan oleh pemilik portal.

Kemudian kalau berlaku kerosakan pada barang kulit yang dibeli secara online, nak buat macam mana ?. Nak kena repair sendiri atau hantar pada pembaiki barang kulit. Kalau dia terima nak repair oklah jugak. Tapi biasanya mereka tak layan sangat. Lagipun susah nak cari tukang repair barang kulit kat pekan atau bandar ni.

Beli barang kulit dari kedai

Yang paling baik adalah beli barang kulit dari kedai seperti Kedai Kulit Rushai yang saya sebut kat atas tadi. Mereka buat sendiri kesemua barangan kulit mereka dan berikan jaminan kualiti.

Apa saja masalah kecacatan selepas pembelian boleh pergi hantar balik pada mereka untuk dibaiki. Malah kalau dah pakai bertahunpun dan rsak zip boleh pergi ke kedai mereka semula untuk tukar zip. Kena bayar kos zip tu sikit saja dan boleh pakai balik barang kulit kesayangan anda itu.

Biasanya kedai barang kulit yang ada jenama seperti House of Leather akan menerima semua barang kulit yang dibeli dari mereka untuk dibaiki jika ada kerosakan. Memang barang kulit sekali beli boleh pakai seumur hidup dan kulit tu tak akan rosak. Malah semakin selesa dan nampak lebih menarik berbanding baru.

Rumusannya, dalam bab barang kulit eloklah beli kat kedai. Beli yang ada jenama dan ada beberapa rangkaian kedai mereka kat Malaysia ni. Kalau jenama lokal, pergi cari kedai Rushai, ada kat Shah Alam salah satu dari cawangannya.

Hey, we've just launched a new tips for small business blog. You'll like it - hidupringkas.com
Join Our Newsletter