Monday, October 16, 2017

12 kepercayaan karut di seluruh dunia yang menarik untuk diketahui
Semua negara, samada maju atau tidak maju tentu ada kepercayaan karut masing-masing. Negara kita Malaysia juga tidak ketinggalan dengan sumber kepercayan karut yang menarik diperturunkan dari zaman berzaman.

Kenapa kita panggil sesuatu itu adalah kepercayan karut?

Mungkin sebab ianya memang karut atas dasar tidak dapat diterangkan kebenarannya secara sintifik. Atau mungkin ianya karut sebab perkara yang dipercayai itu tak betul dan tak berlaku, tapi masih tetap dipercayai orang.

Contoh kepercayaan karut yang orang tua-tua pesan masa kecil dahulu adalah seperti keluar rumah terserempak dengan biawak. Itu tandanya akan ada kecelakaan menanti di hadapan. Bagi orang yang percaya, mereka akan patah balik ke rumah tak jadi teruskan urusannya hari itu. Nampak memang celaka benar biawak itu, atau kepercayaan itu yang sebetulnya celaka.

Kepercayaan karut dah mula pudar

Zaman sekarang di kalangan anak-anak muda tentu dah tak berapa percaya dengan perkara karut marut macam saya kat kampung dahulu. Malah budak zaman sekarag mungkin tak pernah dengarpun pesan orang tua terhadap kepercayaan karut.

Orang tua zaman sebelum merdeka mungkin pelopor terakhir yang menurunkan kepercayaan karut yang orang tua mereka dahulu turunkan. Kemudiannya orang kampung mula berhijrah ke bandar cari makan, sibuk cari duit dan akhirnya hilang terus semua kepercayaan karut yang ada.

1. Pakai baju terbalik di Russia

Orang Russia percaya mereka yang terpakai baju terbalik akan ditimpa kemalangan. Anda akan kena pukul. Jadi kalau berlaku secara tak sengaja terpakai baju secara terbalik, anda perlu ubah semula pakaian tersebut dan suruh kawan tampar sikit sebagai isyarat yang anda dah kena pukul.

Kat Malaysia juga ada kepercayaan karut bila terpakai baju terbalik ni. Saya tak ingat apa akan jadi bila pakai baju terbalik. Kalau tak silap orang itu akan dapat rezki murah. Tapi ada mitos yang percaya akan berlaku perkara malang.

Kat Indonesia pulak, pakai seluar dalam terbalik, mampu membuatkan sihir atau guna-guna yang mahu dikenakan pada anda tawar dan tak menjadi.

2. Campur air beer di Republik Czech

Orang Malaysia tak minum beer terutamanya orang Melayu. Tak ada kepercayaan karut berkenaan beer di negara kita rasanya. Kalau ada pun tentu sudah dipadamkan dan ditentang oleh ahli politik.

Tapi kalau ke luar negara, ramai juga orang Melaysia malah orang Melayu yang akan minum beer. Mungkin mereka rasa minum beer kat luar negara ok. Walau apapun anda perlu tahu kepercayaan orang Republik Czech ini pasal arak.

Jangan campur arak, sebab ia bakal mengundang malang. Kalau ada cawan yang dah ada baki beer jenis lain kat dalam tu, tak boleh gunakan cawan yang sama untuk tuang beer lain pulak. Itulah kepercayaan karut negara nombor satu dunia peminum beer paling tinggi di seluruh dunia.

3. 13hb hari selasa di Greece

Kalau di Amerika, mereka percaya hari Jumaat 13 haribulan itu hari yang tak baik. Tapi berlainan pulak jika di Greece. Hari selasa 13 haribulan pulak yang tak baik bagi orang di sana.

Bukan sengaja rasanya orang Greek tak berapa suka dengan hari selasa. Pada hari selasa 13 April, 1204, Constantinople jatuh sepenuhnya di tangan orang Kristian. Pada hari selasa jugak, 29 haribulan May 1453, Constantinople jatuh pulak ke tangan Empayar Othmaniah.

Ada yang percaya benar dengan keburukan hari selasa di sana sampai kalau hari selasa, mereka tidak akan bercukur!

4. Kahwin hari Selasa di Amerika Latin


Di negara Amerika Latin, hari selasa juga di anggap hari yang tak bagus. Kalau di Amerika ada cerita hari Jumaat 13 haribulan, di Amerika Latin mereka buat versi Selasa, 13 haribulan.

Mereka juga elakkan diri dari berkahwin pada hari selasa. Lebih baik pergi pergi ke tempat lain, berjalan mengembara atau apa saja, tapi jangan kahwin hari itu. Sebabnya, bagi mereka ia boleh membawa malang.

5. Goyang kaki di Korea Selatan


Kalau anda goyang atau orang utara panggil gedik kaki ketika duduk, maka segala harta kekayaan dan nasib baik anda akan gugur bertaburan. Itulah kepercayaan karut orang Korea Selatan. Jadi jangan duduk dan gedik kaki kalau pergi sana.

Orang Melayu juga ada kepercayaan tersendiri dalam bab goyang kaki ni ketika makan. Sebab apa tak boleh saya tak pasti. Tapi mak selalu marah dan arang anak-anaknya gedik kaki sambil duduk.

6. Kalih ikan goreng di China


Ada sesetengah tempat di kawasan nelayan di negara China yang melarang orang kalih atau terbalikkan ikan yang sudah digoreng. Jadi kalau anda makan ikan goreng dan dah habiskan sebelah atas ikan tersebut, jangan kalih ikan itu untuk terbalikkannya.

Cara mudah adalah dengan mengangkat dan mematahkan saja tulang belakang ikan tersebut untuk mengambil isi yang ada di sebelah satu lagi ikan goreng itu.

7. Nyala rokok guna lilin di Eropah


Ada sesetengah negara Eropah yang melarang orang menyalakan api rokok dengan menggunakan api lilin. Kalau buat macam itu, seorang pelaut akan mati. Itulah kepercayaan karut mereka.

Ada yang kata larangan itu dibuat sebab masa dulu, pelaut buat jual mancis sebagai satu daripada punca tambahan pendapatan mereka. Jadi kalau semua pakat cucuh rokok dengan lilin, mancis tak akan digunakan sangat.

8. Makan daging kambing di Rwanda


Orang perempuan di Rwanda dilarang daripada makan daging kambing. Sebabnya mereka percaya kalau perempuan makan juga daging kambing, dia akan tumbuh janggut!

9. Letak roti terbalik di Itali


Di Itali anda dilarang dari meletakkan roti secara terbalik atau terlingkup. Samada dalam bakul, atas meja atau kat mana saja. Kenapa? tak tahu sebab utamanya. Tapi ada pendapat yang kata roti melambangkan badan Christ, jadi kena hormat.. entahlah !

10. Letak kunci atas meja Di Sweden


Kalau anda pergi ke Sweden, jangan letakkan kunci anda atas meja sebab ia mengundang malang. Begitulah orang Sweden percaya. Kenapa?

Zaman dulu, pelacur akan buat begitu untuk menarik pelanggannya. Mereka akan letakkan kunci bilik mereka atas meja untuk tarik pelanggan ambil kunci tersebut sebagai isyarat jadi. Amalan itu terus tidak digalakkan takut timbil salah faham.

11. Bagi duit dengan tangan di Tajikistan


Kalau anda di Tajikistan, kalau nak bagi duit pada orang, kena letakkan atas meja kemudian biarkan orang itu ambil sendiri dari atas meja tersebut. Mereka percaya tak baik pass terus dari tangan ketangan kerana akan mengundang malang. Begitu juga kalau nak bagi kunci, jarum atau gunting.

12. Keluar dan patah balik rumah di Asia Tengah


Kalau anda dah keluar dari rumah nak ke mana-mana, jangan nak patah balik ke rumah subab teringat ada barang yang tertinggal. Itu akan mengundang malang. Begitulah orang Asia Tengah dan juga Timur Eropah percaya.

Orang Melayu juga larang buat macam tu. Kalau dah keluar jangan patah balik untuk ambil barang yang tertinggal. Sebab utamanya tak diketahui.

Kalau terpaksa juga patah balik ambil barang. Bila nak keluar nanti, tengok cermin dahulu dan berikan senyuman. Lepas itu baru boleh keluar balik semula.

Demikian 12 kepercayan karu di rata-rata dunia yang dapat disenaraikan untuk kali ini. Lepas ini akan saya sambung lagi 13 kepercayaan karut yang tak kurang juga menariknya di negara-negara lain pulak.

Thursday, October 12, 2017

Panduan berjimat buat sendiri kawal anai-anai di rumah anda
Termite baiting system easelife services sdn bhd
Ini sambungan siri ke-2 dari siri yang sebelum ini tentang panduan berjimat kawal serangga perosak di rmua anda yang boleh dilakukan sendiri saja.

Anda boleh buat sendiri seandainya ada banyak masa dan nilai masa anda pula ada lah rendah. Biasanya orang pencen atau memang gajinya rendah sebab biasa buat kerja-kerja rencam sahaja. Panduan buat sendiri untuk orang yang bernilai tinggi tidak menjimatkan, malah merugikan.

Bagi yang bernilai tinggi, masa lebih baik diberikan tumpuan pada kerja yang menjana pendapatan untuknya yang jauh lebih banyak duit. Kalau buat sendiri semua aktiviti kawalan serangga perosak kat rumah, anda hanya buang masa sebab memang itu bukan kerja anda.

"Gunakan khidmat syarikat kawalan serangga perosak berlesen Easelife Services Sdn Bhd untuk masalah di rumah anda. Hubungi Puan Siti di nombor 012-2067357 untuk sebut harga yang istimewa jika anda tinggal di Shah Alam, Subang Jaya atau Bukit Jelutong."

Kalau dalam artikel sebelum ini, kita dah lihat panduan kawalan serangga perosak lipas kat rumah yang anda boleh lakukannya sendiri. Artikel ini kita akan kongsikan pulak panduan mudah bagaimana nak kawal anai-anai kat rumah anda.

Bagaimana kesan ada anai-anai


Rumah anda ada banyak perabut yang dibuat dari kayu. Atau rumah ada banyak buku tersimpan tersusun dengan baik di perpustakaan kecil di sudut rumah anda ?

Itu semua makanan anai-anai. Lambat atau cepat, satu masa nanti akan sampai juga anai-anai tu kat dalam rumah anda. Jadi perlu ambil tahu apa caranya nak kesan kewujudan anai-anai kat dalam rumah anda sekarang.

Caranya mudah saja. Lihat pada tanda-tanda berikut:

  • Ada lorong kecil diperbuat dari tanah tiba-tiba muncul di mana-mana bahagian kat dalam rumahanda itu. Biasanya akan keluar dari mana-mana dinding rumah dan bergerak menuju ke siling kayau atau masuk ke lubang lain.
  • Jumpa ada banyak sayar kelkatu kat atas lantai rumah atau mana-mana bahagian di dalam rumah anda. Berwaspada!
  • Kerangka kayu berubah warna atau nampak macam ada lubang. Cuba pergi cucuk dengan benda tajam seperti pemutar skru kat tempat itu. Kalau terus masuk ke dalam, ada anai-anai kat dalam tu dok buat kerja.
  • Lantai kayu rumah tiba-tiba nampak macam tercungkil keluar dan tak rata kat mana-mana bahagian di rumah anda. Atau mungkin skirting kayu atau siling kayu kat rumah.
  • Bila malam sunyi anda nak tidur terdengar bunyi tik-tik-tik... datang dari dalam almari atau mana-mana tempat yang ada bahan kayu kat dalam rumah anda.
Itu semua merupakan tanda berkemungkinan rumah anda sudah diserang anai-anai!

Cara kawal anai-anai buat sendiri


Anda hanya perlu guna bahan-bahan natural seperti minyak pewangi yang berbau kuat. Contohnya adalah seperti minyak daun semambu atau minyak serai (neem, citronella, atau lemongrass). Ambil minyak itu dan sapukan pada perabut kayu anda sekali sekala.

Amalkan juga amalan menjemur atau dedahkan perabut pada cahaya sinar matahari secara berkala.

Pada bahagian kayu lain di rumah seperti lantai atau siling atau skirting, ambil acid borik dicampurkan dengan air, dan semburkan pada kawasan-kawsan yang anda syak kena serangan anai-anai. Pastikan anda ambil langkah berwaspada sebab acid borik tu toksik. Baca panduan menggunakan acid borik terlebih dahulu sebelum pakai.

Kalau anda ada modal yang lebih sedikit, boleh beli Termite Baiting System secara online dan anda boleh pasang sendiri sistem bunuh anai-anai dengan umpan tersebut. Kos untuk satu simtem umpan lengkap adalah antara RM100 ke RM200 sahaja jika anda pandai pasang dan pantau sendiri.

Anda mungkin perlukan lebih dari satu unit untuk selesaikan maslaah anai-anai kat rumah anda tersebut. Perlu pandai pasang di tempat yang strategik dan kalau boleh baca sampai paham atau tanya orang yang ada pengalaman memasangnya.

Kalau tak reti dan masih cuba nak buat juga, anda mungkin ahanya buang duit. Jadi dalam kes itu lebih baik hubungi syarikat Pest Control berlesen untuk selesaikan masalah anai-anai kat rumah anda.

"Boleh cuba hubungi Puan Siti dari syarikat Easelife Services Sdn Bhd di nombor 012-2067357 untuk memeriksaan percuma dan sebut harga yang berpatutan. Khidmat hanya untuk kawasan sekitar Lembah Kelang sahaja."

Wednesday, October 11, 2017

Panduan berjimat buat sendiri kawalan serangga perosak lipas di rumah
Tentu ramai yang bersetuju bahawa sekarang ni semua rakyat Malaysia perlu peka kepada apa saja panduan berjimat yang boleh mereka amalkan. Ekonomi negara, walaupun para Menteri kata semuanya bagus, ia tidak mengambarkan apa yang rakyat sedang alami dalam kehidupan seharian mereka.

Bank Dunia dalam laporan terbarunya juga menyebut bahawa keadaan ekonomi negara adalah tidak sihat. Jika berkekalan begini, ekonomi negara akan merudum pada tahun depan dan akan terus merudum lagi pada tahun yang berikutnya.

Tapi tak payahlah nak takutkan semua orang dengan semua laporan yang berbagai kat media sekarang ini. Kita perlu juga berjimat jika mampu samada ekonomi tak bagus, mahupun jika ekonomi bagus.

Berjimat itu tetap satu amalan yang mulia dalam keadaan apa sekalipun.

Asas berjimat kawal serangga perosak


Berjimat ini adalah subjektif. Amalan buat sendiri sesetengah orang mungkin boleh menjimatkan. Dan ada juga sesetengah orang lebih baik upah orang lain untuk buat kerja tertentu kerana ianya lebih menjimatkan daripada dia buat sendiri.

Ia bergantung kepada nilai masa anda dan kemahiran yang anda ada. Kalau anda berpendapatan tinggi, masa untuk fokus pada kerja sebenar anda jauh lebih jauh dari ambil masa spray segala ubat serangga perosak kat rumah. Jadi bagi orang kaya berpendapatan tinggi, buat kawalan serangga perosak sendiri bukanlah satu amalan berjimat sebenarnya.

"Untuk mereka yang bernilai tinggi dan masa lebih baik ditumpukan pada kerja utama anda, gunakan khidmat syarikat kawalan serangga perosak bertauliah, Easelife Services Sdn Bhd, untuk selesaikan masalah anda. Hubungi Puan Siti di nombor 012-2067357 untuk sebut harga menarik jika anda tinggal dk sekitar Shah Alam, Subang jaya dan Bukit Jelutong"

Jika anda jenis banyak masa, pendapatan pula tak tinggi atau tak ada kerja sebab duit memang dah banyak diperturunkan oleh mak bapak yang dah meninggal dunia. Maka anda ada kelebihan untuk jimatkan semua harta pusaka itu untuk buat kerja remeh temeh sendiri.

Dalam bab kawalan serangga perosak di rumah anda yang dah pencen atau ada banyak harta dan anda pula tak kerja, buat sendiri adalah pilihan terbaik. Ia berikan aktiviti yang bagus untuk dijadikan alasan untuk terus hidup lama lagi.

Serangga perosak di rumah anda


Kita akan berikan tumpuan hanya kepada 3 jenis serangga perosak sahaja dalam siri artikel ini. Ketiga-tiga serangga perosak ini adalah paling lumrah dihadapi oleh semua orang kat Malaysia secara umumnya.

Serangga perosak tersebut adalah:

  • Lipas
  • Semut
  • Anai-anai
Kita akan lihat satu persatu serangga perosak yang saya senaraikan kat atas tu dalam siri kawalan serangga perosak ini. Untuk artikel kali ini, kita hanya akan lihat petua atau panduan kawalan serangga perosak lipas sahaja yang anda boleh buat sendiri kat rumah.

1. Serangga perosak lipas


Lipas adalah serangga perosak paling biasa wujud kat rumah samada kampung atau bandar. Tapi biasanya kat bandar lagi kerap orang hadapi masalah. Kat rumah kampung, rumah papan pulak jarang ribut dengan masalah lipas ini.

Kalau kat bandar, dengan sistem tandas yang tersusun dengan mainhole tandas kat dalam rumah, memudahkan lipas untuk masuk ke dalam rumah anda.

Lipas merbahaya. Samada untuk kesihatan mahupun untuk kebersihan rumah anda. Lipas boleh bawa penyakit dan bau rumah yang ada banyak lipas langsung tak sedap. Percubaan untuk biasakan diri hidup bersama lipas dalam satu rumah bukanlah satu idea yang baik.

Macam mana nak tahu rumah kena serang lipas?


Mudah saja. Kalau anda boleh berjumpa lipas merayap waktu siang kat rumah, ertinya rumah anda ada banyak lipas. Kalau nak tengok lagi banyak, buat spot check bila waktu malam kat tempat trategik seperti tandar dan dapur. Pasang lampu secara mengejut dan tengok samada ada lipas atau tidak.

Satu lagi, cuba lihat kat celahan laci, bawah meja tepi rekahan yang tersembunyi. Kalau anda jumpa ada telur lipas terselit melekat kat situ, tandanya rumah anda ada banyak lipas. 

Cara kawal lipas


Cara mudah untuk kawal lipas adalah dengan menggunakan bahan-bahan selamat yang ada kat rumah anda sendiri sahaja. Jimat dan murah. Anda boleh guna Daun Salam kering yang biasa orang pakai dalam masak memasak.

Letakkan daun salam kering kat tempat-tempat anda simpan makanan di rumah anda tu. Kalau ada serbuk daun salam, taburkan pada celahan dinding atau sudut-sudut penjuru rumah anda terutamanya di kawasan kabinet dapur.

Kalau nak pakai serbuk cabai juga boleh. Caranya sama saja dengan taburkan pada kawasan terpencil di sudut dapur rumah anda termasuk celahan kabinet antara lantai dengan dinding. 

Kalau nak pakai jenis cecair, anda boleh pakai cecair kumur mulut atau perahkan lemon dan campurkan dengan air biasa. Masukkan ke dalam alat penyembur dan sembur di kawasan yang saya sebutkan tadi. Iaitu disudut antara lantai dengan dinding rumah anda di kawasan dapur.

Kat dalam tandas atau tempat yang tidak ada persediaan makanan di rumah anda pula boleh guna
campuran air dan cecair ammonia sebagai bahan cucian lantai dan permukaan yang keras. Bau cucian tersebut akan membuat lipas tak akan datang ke kawasan itu.

Mudah kawal lipas, bukan?


Lepas ini, kita buat artikel untuk kawal serangga perosak semua dan juga anai-anai pulak.

Selamat mencuba !

Tuesday, October 10, 2017

Sajak 'Dialog' oleh Kassim Ahmad

Sajak Dialog – Kassim Ahmad

(kepada ibu)

I
Tenteramlah anak
walaupun kebanjiran sawah
kita hujan ini dari Tuhan
yang mencurah-curah rahmatnya.

Ada siang masakan tiada terang
dengarlah
si katak sudah tiada memanggil lagi
besok hari panas
padi kita akan lepas!

II
Tidurlah ibu
kita manusia kerdil
siang membanting tulang
malam menanggung bimbang.

Ada besok maka pasti ada suria
aku akan pergi
dengan seribu Jebat si anak tani
kian lama kita mati dalam setia
kali ini kita hidup dalam derhaka!

(Kassim Ahmad, Utusan Zaman, 26 Ogos 1958)




Dr Kassim Ahmad meninggal dunia


Aktivis dan cendikiawan pemikir terkenal juga kontroversi telah meninggal dunia hari ini tanggal 10 Oktober 2017 pada jam 10 pagi. Sebab kematian menurut berita adalah akibat radang paru-paru. Beliau meninggalkan dunia fana ini di Hospital Kulim.

Pemikir Melayu itu mengadu sukar bernafas dan dimasukkan ke Hospital pada hari isnin yang lepas. Beliau yang berumur 84 tahun itu tegas dengan pemikiran dan pendapatnya menentang arus perdana pemikiran masyarakat Melayu Islam di negara kita.

Sampai mati beliau berpegang kuat dengan pandangannya bahawa manusia tidak patut di kurung mindanya oleh mana-mana pihak berkuasa atau sesiapa saja. Fikiran manusia perlu bebas kerana itulah asas kejadian manusia, menurut Kassim Ahmad.

Kassim Ahmad anak tok guru agama


Mungkin ramai yang tak tahu bahawa Kassim Ahmad merupakan anak kepada Ahmad Ishak, seorang guru agama. Dia dilahirkan pada tanggal 9 September 1933. Ertinya beliau bukanlah tak tahu sangat pasal kepercayaan agama Islam yang bertapak kuat di negara kita. Pengetahuan agamanya sudah tentu bukan sekadar layangan nipis kalau pun tidak secara mendalam.

Kassim Ahmad kuat mengkritik kepercayaan tradisi umat Islam terutamanya di Malaysia. Beliau tidak pernah berpatah balik dengan apa yang dipegangnya sehinggalah ke saat tuanya. Kali terakhir, beliau telah didakwa oleh JAWI lanjutan dari pidatonya di Putrajaya.

Kassim Ahmad dijemput untuk berucap tentang tajuk “Hadis: Satu Penilaian Semula” dan “Hadis: Jawapan kepada Pengkritik”. Dia dijemput berucap pada 16 Feb 2014. Dan dia ditangkap oleh pihak berkuasa agama Islam di rumahnya Kulim pada 26 March 2014 dan diseret ke Kuala Lumpur untuk didakwa di Mahkamah syariah Putrajaya. Umurnya ketika itu sudah lanjut, iaitu 82 tahun.

Kassim boleh ambil jalan mudah dengan hanya membayar dendanya sahaja dan lepas selesai semua isu. Tapi dia tegas mahu lawan. Sampai akhirnya, pihak Mahkamah Rayuan menegaskan tangkapan dan pendakwaan Kassim Ahmad oleh JAWI adalah tidak berasas dan JAWI dikehendaki membayar segala ganti rugi kepada Kassim Ahmad.

Tapi malangnya sampai dia meninggal dunia hari ini, JAWI tidak mengendahkan segala arahan Mahkamah Rayuan tersebut. Itu yang saya faham dari maklumat yang saya baca di banyak laporan tentang kes beliau dengan JAWI. Kalau JAWI dah bayar, saya mohon maaf pada pihak JAWI.

Ada yang gembira Kassim Ahmad meninggal


Walaupun di kalangan orang yang berfikiran terbuka dan liberal dari kalangan ahli akademik terutamanya yang bukan beragama Islam merasa kehilangan dengan kematian pemikir kontroversi itu, namun ada juga yang rasa gembira.

Saya rasa mungkin ramai yang rasa gembira cuma tak luahkannya sahaja sebagaimana seorang Ustaz yang menzahirkannya dalam FB nya. Ramai yang kecam luahan rasa gembira ustaz itu. Apa pasal pulak seorang Ustaz boleh tulis yang dia rasa gembira Kassim Ahmad meninggal?

Kalau ustaz itu rasa Kassim Ahmad seorang yang sesat dan ternyata pegangan sesat itu dibawanya bersama sehingga ke nafas yang terakhir, ustaz itu sepatutnya rasa sedih kerana gagal berhujah dan meyakinkan Kassim Ahmad bahawa dia terpesong. Ertinya, masih tidak molek ustaz itu merasa gembira.

Kalau Kassim Ahmad dirasakan telah berjaya dipulihkan supaya ikut fahaman sebagaimana yang umum ikut di kalangan pengganut agama islam di Malaysia, lebihlah lagi tidak patut ucapkan rasa gembira.

Kot manapun, ustaz itu sepatutnya tidak perlu ucapkan rasa gembira atas kesedihan ahli keluarga Kassim Ahmad. Ada kalanya, diamkan saja pandangan kita adalah lebih baik dari luahkan.

8 langkah untuk hasilkan password rahsia yang kuat dan selamat
Dah berapa tahun agaknya dunia internet diserapkan menjadi budaya hidup manusia di seluruh dunia sekarang?

Jawapannya bergantung kepada lokasi di mana anda tinggal dan jalani kehidupan seharian. Kalau tinggal kat tempat yang mundur tanpa kemudahan perhubungan yang asas, mungkin anda masih tak sedar betapa kuatnya dunia internet mempengaruhi cara hidup manusia sekarang.

Secara umumnya dunia sudah terdedah dengan internet dalam lingkungan 35 tahun sudah. Lebih kurang macam tulah umur dunia internet kat muka bumi ini.

Saya tak pasti samada kat negara kita Malaysia ini, masih ada lokasi penempatan yang tidak punya kemudahan perhubungan internet. Kalau dalam hutan tu, tak kiralah. Tapi kat tempat tinggal seperti kampung yang ada sekurang-kurang satu pekan kecil.

Kalau anda ada maklumat, bolehlah kongsikan kat kampung mana yang lansung tak ada line telefon bimbit.

Keperluan terhadap password rahsia


Kali mula kita didedahkan dengan kosep password rahsia ini adalah ketika mula menggunakan kad ATM untuk buat keluar duit. Ini dah lama kita pakai sampai tak sedar betapa ianya memudahkan hidup kita berbanding dahulu.

Dulu, kalau nak buat keluar duit, kena beratur panjang kat bank isi berbagai borang dan berurusan dengan kerani kaunter kat bank di mana anda simpan duit. Kalau bank yang tak ramai orang, selamat masa anda. Kalau bank yang anda pakai adalah seperti Maybank, yang besarnya mengatasi jentera kerajaan, maka terpaksalah tunggu berjam-jam untuk keluarkan duit anda sendiri.

Sekarang dah tak macam tu. Anda hanya perlu beratur kat depan mesin keluarkan duit yang ada di merata-rata tempat seluruh negara. Kalau malas nak keluarkan waktu siang, boleh pi buat keluar duit waktu malam. Mesin tetap layan anda sama saja tanpa kenal erti letih atau jemu buat kerja. Itu lebihnya mesin apabila mereka digunakan untuk kerja menggantikan manusia.

Apa yang semua pengguna kad ATM perlu tahu adalah memilih password rahsia yang sesuai. Password tersebut mestilah kuat, susah nak di duga atau diteka oleh penjahat dan dalam masa yang sama ianya mesti mudah diingati oelh pemilik kad sendiri. Jangan jadi sampai password terlalu kuat dan sukar untuk diduga sampai pemilik kad sendiri tak pernah boleh ingat!.

Password pilihan majoriti pengguna


Anda tahu tak password macam mana yang majoriti pengguna akan pakai? mungkin anda juga jenis yang suka pakai password mudah macam itu dengan matlamat supaya senang nak ingat. Tapi ramai tak sedar bukan saja dia senang nak ingat nombor password mudah macam itu, penjahat juga mudah nak teka.

Antara 2 password yang ramai orang suka pakai di seluruh dunia adalah seperti berikut:

  • password
  • 123456
Pelik tetapi benar. Itulah password yang paling ramai orang pakai untuk nombor rahsia mereka ketika menggunakan kemudahan internet atau kad ATM mereka. Lepas ini jika anda jumpa kad atau nak cuba masuk akses rahsia kawan-kawan, boleh cuba salah satu dari password tersebut, kemungkinan untuk anda dapat akses masuk adalah tinggi.

Satu lagi majoriti pengguna suka amalkan dalam penggunaan password ini adalah pakai password yang sama di seluruh tempat. Samada internet, bank, ATM atau akaun google atau Yahoo!. Ertinya, kalau anda tahu akses masuk untuk satu perkara yang kawan anda guna, anda akan boleh masuk ke dalam semua akaun internetnya dengan menggunakan password yang sama.

Amalan mudah itu diamalkan oleh 92% orang. Dalam 100 pengguna internet, 92 orang akan pakai satu password yang sama untuk semua akaunnya!. Anda macam tu juga ka?

8 langkah hasilkan password kuat


Berikut saya kongsikan 8 langkah yang perlu anda fikirkan untuk menghasilkan password yang kuat dan selamat:
  1. Pastikan password panjang - Kebiasaannya anda perlu masukkan sekurang-kurangnya 5 angka sebagai password anda. Tapi ada juga yang anda diberikan kebebasan memilih. Apapun pastikan anda pilih angka panjang supaya tak mudah nak kena godam. Bayangkan kalau anda hanya guna 3 angka, penggodam hanya perlukan masa kurang dari satu saat untuk menggodamnya.
  2. Jadikan password anda merapu - Kalau dah pilih password lapan angka dah kira oklah tu. Tapi pi letak ayat yang ada makna tidak membantu password anda jadi kuat dan sukar untuk diteka. Biarlah ianya jadi merapu seperti 'w8%@@pu'. Tak ada makna langsung.
  3. Kombinasi pelbagai - Masukkan campuran yang berbagai seperti huruf, nombor, tanda, simbol, huruf besar, huruf kecil dan sebagainya.
  4. Elak guna angka atau maklumat peribadi - Jangan guna tarikh lahir, nama anak, nama ibu, nama awek, plate kenderaan, nama sekolah anda, kampung, taman tempat tinggal atau sebagainya yang menjadi milik peribadi anda. Maklumat yang anda masukkan dalam profil FB anda umpamanya. Orang mudah nak agak.
  5. Jangan ulang guna password - Pastikan satu akaun atau satu tempat mestilah dengan password nya yang tersendiri. Jangan kongsikan satu password pada lebih dari satu akaun.
  6. Guna password manager - Anda boleh gunakan khidmat ini secara percuma. Password manager akan simpan dan generat password untuk anda gunakan dan simpannya dengan selamat. Anda hanya perlu guna satu master password untuk akses ke password manager anda untuk dapatkan semua maklumat yang disimpan dengan selamat kat situ. Pastikan anda tak lupa pula master password tersebut.
  7. Rahsiakan password anda - Jangan kongsikan dengan orang lain samada isteri atau siapa saja. Jangan taip password anda ketika orang lain boleh tengok. Biarlah orang kata anda terlalu berahsia, tak payah nak layan. Jangan tulis kat sticky note dan lekatkan pula pada komputer, tepi dinding atau sebagainya.
  8. Tukar password secara kerap - Jangan sekali pakai satu password, anda kekal dengan password yang sama sepanjang hidup. Amalkan proses tukar atau ganti password secara berkala untuk keselamatan. Dan jangan ulang pakai password yang pernah digunakan sebelum ini dalam tempoh yang dekat.
Teknologi internet memang banyak memudahkan segala urusan hidup kita sekarang. Tapi janganlah pula ambil mudah dan malaskan diri nak buat kerja senang sahaja sampai bocorkan perkara yang menyentuh keselamatan.

Monday, October 9, 2017

Tidak dibenarkan cakap pasal Islam jika anda tidak ada tauliah
Jika anda tak ada tauliah dari pihak pemelihara agama Islam yang tulin dan benar di malaysia, anda tidak dibenarkan cakap pasal Islam. Semakin jelas hala tuju pihak agama di negara kita sekarang tentang siapa yang boleh cakap pasal Islam dan siapa yang tak boleh cakap pasal Islam.

Sebelum ini, apa yang saya faham, hanya orang Islam sahaja yang dibenarkan memberikan pendapat atau bercakap pasal agama Islam yang mereka anuti. Rasanya semua orang beranggapa yang sama. Ini boleh tengok pada ruang komen setiap kali timbul isu tentang agama islam.

Bila ada saja orang bukan islam yang cuba berikan pendapat mereka tentang agama islam, akan terus ada serangan dari keyboard warrior yang garang menghantam orang bukan islam itu.

"Jangan masuk campur perkara yang tak ada kena mengena dengan kamu!", begitulah kerasnya amaran pembela agama islam di negara kita memberikan ingatan kepada mereka yang tidak anut agama islam.

Seolah-olah Islam diturunkan hanya untuk segelintir manusia sahaja dan segelintir lagi tidak layak untuk ambil tahu dan berikan pendapat mereka walaupun dari sudut akademik. Dalam bab akademik sudah tentu pembela agama islam akan tlak mentah-mentah sebab Islam tak boleh pakai logik akal, kata mereka.

Jadi jangan nak pakai istilah akademik kalau nak berhujah dan mencari pencerahan dalam apa-apa saja isu yang menyentuh agama islam.

Semua tak boleh cakap pasal Islam tanpa tauliah


Sekarang saya mula faham bahawa sebenarnya, siapa saja kat Malaysia ini tak boleh cakap pasal islam sama ada dia beragama islam atau tidak. Kalau nak cakap sorang-sorang kat tepi tasik tanpa ada orang yang mendengarnya, tak apa. Tapi kalau ada orang, perlu ada tauliah dari pihak yang berwajib.

Baru-baru ini, seorang penulis berbangsa Turki yang juga seorang pemikir terkenal dalam isu-isu yang berkait rapat dengan umat Islam telah ditangkap oleh JAWI. Tangkapan tersebut diberitahu kemudiannya sebab Mustafa Akyol tak pergi mengadap mereka untuk soal siasat.

Saya difahamkan ada orang buat laporan tentang kehadiran Mustafa Akyol ini pada JAWI. Dan sudah tentu orang yang buat laporan itu merupakan pembela agama Islam yang akan berusaha menyingkirkan siapa saja yang tidak sama aliran pemikiran dengannya.

Mustafa Akyol tak boleh bercakap pasal Islam sebab tidak ada tauliah.

Selama ini saya silap faham tentang tauliah ini. Ingatkan perlu ada tauliah hanya jika anda mahu mengajar orang ramai tentang Islam. Ertinya memberikan kuliah atau kelas dimasjid dan surau.

Pensyarah dan cikgu perlu ada tauliah


Ramai para ustaz yang ada tauliah ini sekarang sebab ia jadi satu sumber pendapatan yang amat baik. Lagi popular ustaz itu, lagi tebal sampul yang dia dapat. Jadi perlu pastikan dia ada tauliah mengajar agama islam di semua negeri seluruh negara.

Mustafa Akyol sudah tentu bukan jenis ustaz yang datang buat kuliah kemudiannya salam sambil korek sampul dan masukkan ke dalam poket. Dia lebih fokus kepada dunia pemikiran Islam dari perspektif akademik untuk cuba difahami secara universal dan tidak sempit.

Paling kurangpun, Penulis Turki itu lebih mirip seorang pensyarah di sebuah universiti yang memberikan kuliah Tamadun Islam di depan para pelajarnya. Malah para pensyarah universiti sudah tentu jauh lebih aktif bercakap pasal Islam setiap hari sebab itu kerja mereka.

Tapi saya tak pernah dengar pulak yang pensyarah universiti diperlukan ada tauliah sebelum layak memberikan kuliah yang menyentuh tentang agama Islam. Atau saya yang ketinggalan! mungkinkah semua pensyarah agama kat universiti negara kita ada tauliah dari JAWI dan jabatan agama negeri masing-masing?

Bagaimana pulak dengan gikgu dan cikgi yang ramai kat seluruh negara kita. Apakah mereka juga wajib ada tauliah sebelum boleh bercakap pasal agama Islam. Mereka ini memang benar-benar mengajar dan bukan sekadar memberikan pendapat terhadap agama islam.

Tak payah cakap, dengar cakap ustaz saja


Saya juga selalu juga cakap pasal agama Islam pada anak-anak. Juga pada kawan-kawan setiap kali berjumpa 5 atau 6 orang kat kedai minum. Isu agama dan bertukar pendapat dan pandangan masing-masing sudah jadi lumrah sejak dahulu muda sampai sekarang.

Apakah patut mohon tauliah sekarang. Patutlah orang tepi usyar semacam saja bila kami cakap pasal islam. Rupanya perlu ada tauliah.

Atau mungkin jalan paling mudah sekarang di negara kita malaysia ada jangan cakap terus pasal Islam. Takut nanti silap cakap kena dakwa terus. Orang Islam yang tiada tauliah, hanya perlu mendengar sahaja apa yang diperkatakan oleh mereka yang ada tauliah. Dengar dan taat dan tak payah nak pandai-pandai nak mempersoalkan apa yang diperkatakan.

Kalau nak cakap juga, ambil peluang tanya dan berikan pendapat dalam kuliah para ustaz yang ada tauliah. Jadi kita tumpang tauliah dia untuk lepas gian bercakap pada agama yang kita anuti.

Apa pendapat anda!

Saturday, October 7, 2017

Sentuhan dari Carlex Design khas untuk trak pikap Toyota Hilux (Bergambar)
Bagi pemilik trak pikap toyota Hilux yang ada banyak duit dan ada keinginan untuk solek trak pikap anda itu menjadi lebih mengancam rupa bentuknya, boleh cuba dapatkan khidmat sentuhan dari Carlex Design.

Carlex Design merupakan sebuah syarikat berasal dari negara Poland yang memberikan tumpuan terhadap rekabentuk luar dan dalam sesebuah kenderaan. Ia menawarkan konsep rekabentuk untuk pengangkutan darat udara dan air. Semua dia sapu.

Sedikit info pasal Carlex Design


Istimewanya Carlex Design ini adalah dia tawarkan sentuhan istimewa samada untuk pelanggan individu biasa, juga untuk pelanggan individu kaya raya yang suka buat koleksi kenderaan mewah yang leik-pelik. Cuba tengok steering kereta yang dia buat rekabentuk khas untuk pelanggan dari kalangan pengumpul bahan unik kat bawah ni.
Semua bahan yang mereka gunakan adalah dari bahan-bahan yang menggunakan teknologi terkini khas untuk kepuasan pelanggan mereka. Mereka memang pakar dalam industri yang mereka ceburi ini dan rasanya masih belum ada lagi model perniagaan yang sama seperti mereka kat dalam Malaysia ni.

Kalau mereka boleh datang masuk ke Malaysia dan mula memberikan tawaran kepada pelanggan istimewa mereka di sini, ertinya kat negara kita memang ada pasarannya. Kalau nak buat dan masuk dalam pasaran yang mereka sasarkan, mungkin agak susah sikit dan memerlukan modal yang amat besar serta akses kepada teknologi dan rekabentuk yang luas.

Lagipun Carlex Design bukan setakat berikan tumpuan hanya pada industri automotif, malah mereka juga berikan khidmat rekabentuk luaran dan dalam dalam industri aviasi dan juga marine. Bukan main-main punya rangkuman pasaran tu.

Rekaan khas Toyota Hilux dari Carlex Design


Macam yang saya kata di atas tadi, kalau anda ada banyak lebihan duit, dan merupakan seorang yang fanatik dalam trak pikap Toyota Hilux, boleh cuba ambil sentuhan dari Carlex Design ini. Kalau tak ada duit tapi masih ada minat nak buat lebih kurang macam itu, boleh cuba study rekaan mereka dan dapat idea untuk modifikasi anda sendiri.

Gambar kat atas sekali itu, merupakan contoh rekaan istimewa yang menyeluruh khas untuk Toyota Hilux yang memang menjadi pilihan ramai kat negara kita. Walaupun sekarang Hilux sedang dibayangi oleh Ford Ranger, tapi dari segi kemudahan selepas jualan yang Toyota mampu berikan, masih sukar untuk ditandingi.

Kalau dilihat kesemua rekaan yang ditawarkan oleh Carlex Design, hampir keseluruhannya bertumpukan hanya pada kosmetik sahaja tanpa menyentuh apa-apa bahagian enjin dan jentera dalam hilux yang dah ada. Yang itu masih kekal ikut kepala Jepun juga. Maksudnya tak ada apa-apa pembaikan dari segi prestasi kenderaan trak pikap anda itu.

Kalau nak adapun mungkin hanya sedikit sentuhan yang dibuat untuk pemanduan yang stabil dan sedap samada atas jalanraya biasa atau dalam pemanduan offroad yang mencabar. Mereka ada tambah Pedders suspension lift-kit kat suspension belakang hilux itu untuk pemanduan yang lebih stabil.

Dari segi harga pulak, saya tak ada maklumat pasal itu. Cuba cari dalam blog Paultan pun dia tak ada bagi tahu. Nak tahu kenalah pergi cari sendiri kat Carlex Design yang ada kat tempat anda. Saya rasa mereka tentu ada ajen tertentu yang bawa masuk rekabentuk dan tawaran dari Carlex Design kat kedai mereka sendiri kat Malaysia ni. Kalau anda ada workshop yang baik fokuskan pada Pikap Trak 4x4, mungkin perlu contact Carlex Design untuk jadi ajen mereka, itupun kalau tiada lantikan ekslusif lagi.

Friday, October 6, 2017

Kenapa makhluk pelik dan aneh ditemui terdampar di tepi pantai
Berapa banyak sudah agaknya manusia dan menjelajah alam lautan yang meliputu 2/3 daripada keseluruhan bumi ini agaknya?

Tentu anda rasa macam dah banyak sangat. Dah merata tempat manusia dan jelajah samada di darat atau dilautan dalam usaha mereka mengkaji dan mencari maklumat berkenaan kehidupan di atas muka bumi ini.

Mungkin paling sedikit, kita akan rasa dah lebih dari separuh dunia lautan yang sudah kita jelajah.

Hanya 5% sahaja dunia lautan dijelajah manusia


Jika anda rasa dah banyak, memang anda silap. Menurut maklumat yang saya dapat dari sini, manusia hanya jelajah dunia lautan sekadar lingkungan 5% sahaja daripada keseluruhan dunia lautan yang ada kat bumi ini.

Ya! sungguh mengejutkan sekali dengan segala maklumat dan ilmu yang kita perolehi berkenaan dunia lautan, baru 5% sahaja kita jelajah. Ertinya masih ada lagi 95% kandungan dan tempat yang ada kat dalam dunia lautan bumi ini masih menjadi tanda tanya bagi manusia.

Patutpun kita kerap digemparkan dengan penemuan berbagai rupa makhluk anih yang terdampar di pantai. Macam-macam benda anih dan pelik telah muncul dari lautan dan menjadi tanda tanya manusia.

Kenapa kita tak pernah tengokpun makhluk aneh tersebut sebelum ini?

Jawapannya sebab hanya 5% sahaja dunia lautan yang dah kita terokai. Masih terlalu banyak yang kita tak punya apa-apa pengetahuan ada di dalam 95% lagi dunia lautan yang belum kita masuk itu. Maka tak hairanlah jika sekali sekala ada benda terdampar pelik kat tepi pantai di seluruh dunia.

Jumlah yang terlalu sedikit yang telah diterokai oleh manusia juga menimbulkan masalah. Apabila muncul saja benda pelik, orang ramai mula hairan dan teruja sebab potensi untuk makhluk anen muncul dan belum pernah ditemui adalah tinggi memandangkan anyak lagi kawasan lautan yang manusia belum terokai.

Maka mulalah timbul berbagai spekulasi setiap kali muncul benda-benda pelik dari air.

Benda pelik muncul dari lautan


Setakat ini ada banyak benda-benda atau makhluk pelik yang ditemui terdampar di tepi pantai. Salah satu darinya adalah seperti gambar yang diaparkan kat atas sekali itu. Makhluk itu dinamakan Montauk Monster. Sempena nama tempat di mana makhluk aneh tersebut di temui, iaitu di tepi pantai Montauk, New York.

Malangnya bangkai makhluk itu hilang mungkin di ambil oleh orang yang tidak diketahui. Pakar diminta untuk menganalisa gambar tersebut dan mereka rumuskan itu berkemungkinan binatan Raccoon yang sudah hilang segala bulu dan kulit akibat dari proses menjadi bangkai. Tapi samada betul atau tidak, siapa tahu?

Itu hanyalah yang telah ditemui oleh manusia. Yang tak berkesempatan untuk ditemui pula tentu ada lebih banyak lagi.

Berikut antara makhluk-makhlik pelik yang ditemui setakat ini:


Makhluk misteri ini ditemui di sebuah tempat bernama Sakhalin, sebuah pulau Russia pada tahun 2015. Pada mulanya orang ramai kata itu gambar ikan lumba. Kemudiannya orang ramai sedar bahawa ikan lumba tak ada paruh macam itu. Mereka kata itu ikan paus pulak. Lepas itu arus ombak bawa hanyut bangkai tersebut dan tak siapa tahu apa sebenarnya yang terdampat mati kat pantai tersebut.

Binatang kat atas itu pula ditemui dan dirakamkan di pantai Cape Town, Afrika Selatan. Itu dikatakan bangkai sejenis ikan yang dipanggil Rocksucker (Chorisochismus dentex). Bila mati dan terdedah pada panas, dia jadi macam makhluk pelik dan menggemparkan.
Raksaksa sepanjang 30 kaki ini ditemui di New Zealand. Pakar akhirnya mengesahkan ianya adalah bangkai ikan paus.
Makhluk itu ditemui di Carolina Selatan. Ia disahkan sebagai sejenis ikan primitif yang dipanggil sebagai Sturgeon.

Makhluk ini pula di temui di sebuah tasik di Hollingworth berdekatan dengan Littleborough, England. Tidak ada siapa sangka kat dalam tasik itu terdapat makhluk atau ikan sebesar itu selama ini. Saiz ikan itu dalam lingkungan 5 kaki.

Ada banyak lagi benda-benda pelik muncul yang dirakamkan oleh manusia di seluruh dunia. Setiap kali ia muncul akan berlaku kegemparan dan berbagai spekulasi. Nasib baik jika benda itu dirujukkan kepada pakar dan mereka akan sahkan apa sebenarnya benda yang ditemui itu.

Tapi kalau tak ada orang yang bersusah payah untuk meredakan keadaan dengan membuat rujukan pada pihak yang layak, ia akan kekal misteri dan spekulasi akan kekal sebagai satu spekulasi. Nak kata ia adalah makhluk biasa yang rosak disebabkan proses pereputan ada logiknya.

Dan untuk rumuskan ianya berkemungkinan sejenis makhluk yang baru ditemui juga ada logiknya. Sebab masih banyak dunia lautan yang manusia belum terokai.

Walau apapun, jangan mudah terlompat dan buat rumusan selagi tidak ada kajian yang mendalam dan keputusan yang tepa dari pada pakar.