Thursday, 20 July 2017

Selesaikan masalah Bapok dengan teknologi sains perubatan terkini

 
Istilah Bapok lebih popular satu masa dahulu kat kampung. Sekarangpun orang kampung masih tetap guna istilah bapok ini walaupun dah muncul istilah baru yang lebih canggih dan popular di seluruh Malaysia.

Istilah baru yang saya maksudkan itu adalah LGBT. Bila muncul istilah LGBT ini, isu Bapok atau Pondan menjadi lebih serius di perkatakan terutamanya oleh para pengamal politik cari buruk lawan kat Malaysia.

Kalau kat kampung saya dulu, orang sebut Darai pada golongan yang sama. Perkataan Bapok saya kenal hanya bila datang ke Lembah Kelang. Perkataan yang biasa orang kampung pakai masa zaman kanak-kanak dulu adalah samada Darai atau Pondan sahaja.

Gambar kat atas tu adalah lakaran yang ditemui di zaman silam di Mesir. Ia gambar aktiviti LGBT yang dah wujud sejak zaman lampau.

Bapok dan darai bukan sekadar pada pakaian

Siapa yang kita panggil Darai atau Pondan ini?

Secara umumnya orang lelaki yang dipanggil darai atau pondan akan anggap bahawa itu satu penghinaan. Tak ada siapa yang suka dirinya di sebut sebagai darai atau pondan atau bapok. Kalau orang panggil saya bapok, jika kena pada keadaan dan suasananya, mahu rasanya saya ajak dia bertumbuk.

Tetapi pada mereka yang benar-benar bapok,  saya tak rasa mereka marah jika kita panggil bapok atau darai atau pondan. Sebab masa zaman kanak-kanak dulu mereka selamba saja goyang tubuh badan dengan lebih lembut dan elegan bila dipanggil ponda atau bapok. Nak pastikan betul-betul, kena tanya pada bapok sendiri apa mereka rasa bila kita panggil mereka bapok.

Sepanjang yang saya ingat, saya lebih kaitkan perkataan Bapok pada orang lelaki yang berpewatakan wanita. Samada dari gaya percakapan, gaya tubuh badan ataupun cara mereka berpakaian. Mereka juga amat mesra dan kelihatan cuba menarik perhatian kaum lelaki lain yang tulin.

Masa zaman Ghazal parti dulu, orang ramai suka usik pada Darai yang menjadi artis utama dalam pentas ghazal parti mereka. Saya juga suka usik pada darai ini. Mereka kelihatan putih gebu dan amat hebat melakukan lenggok arab atas pentas.

Tapi sekarang saya sedar bapok atau darai bukanlah sekadar pada pakaian. Ia melibatkan emosi berahi rasa ingin kepada belaian mesra sesama sejenis. Malah itulah yang paling utama dan paling ketara yang menyebabkan timbul masalah perbahasan terhadap kaum bapok ini.

Bapok dan LGBT

Bila perkataan LGBT diperkenalkan dan mendapat liputan seluruh dunia, ia menjadi satu isu besar teutamanya pada golongan yang berpegang pada agama. Samada Kristian atau Islam, perkembangan golongan LGBT menuntut pengiktirafan menjadi satu cabaran berat sekarang.

LGBT mula menjadi penting setelah negara Amerika mula mengiktiraf hak mereka pada tahun 1994. Kemudiannya ia merebak ke seluruh dunia. Bila sampai kat Malaysia masalah LGBT telah dipolitikkan oleh penggiat politik.

Mereka bukannya nak duduk sekali selesaikan masalah masyarakat, tapi hanya seronok guna masalah itu untuk labelkan parti politik lain yang kononnya sokong LGBT. Mengakui kewujudan puak LGBT sudah tentu tak sama dengan sokong geng LGBT.

Malah saya sendiri sejak kecil dah tahu adanya golongan Bapok ini dan terpaksa juga berurusan dengan mereka bila perlu sebab mereka juga manusia yang menjalani kehidupan lain seperti biasa.

Cuma isunya kat sini adalah bila masuk bab ranjang, mereka nak bermain dengan sesama jenis jantina. Bila kita pakai perkataan LGBT, ia menjadi lebih luas. Bukan saja lelaki suka kat lelaki, masuk juga bab perempuan suka kat perempuan.

Dan ia bukan saja hanya pada golongan bapok atau pondan, malah melibatkan lelaki sejati yang tidak berpewatakan seperti wanita, tetapi cenderung untuk rasa berahi pada sesama lelaki. Golongan ini lagi susah nak kesan. Mereka biasa macam semua lelaki lain, tapi lebih suka sontot lubang dubur lelaki lain.

Ada ramai sebenarnya kat luar sana yang dah ketagih sontot dubur dan tak berminat dengan aktiviti senggama yang biasa. Masa berkawan dengan geng peniaga kat seberang jaya dulu, saya kenal beberapa orang kawan yang sering pergi angkut bapok untuk lepaskan nafsu serakah mereka. Mereka bayar bapok yang cun itu dan tak berminat dengan orang perempuan. Ia satu yang pelik dan menghairankan !

Masalah dalaman buat jadi bapok

Ada seorang kawan yang saya kenal sejak kecil pernah luahkan masalahnya terperangkap dalam dunia bapok. Saya nasihat supaya dia lawan dan jangan terlalu ikutkan perasaan. Macam semua orang buat pada kawan-kawan bapok lain supaya berubah dan jangan jadi bapok.

Tapi ianya bukanlah semudah itu. Itulah kawan bapok saya kata. Ia sesuatu yang dia sendiri tak faham bagaimana perasaan itu boleh timbul. Macam mana nafsu berahi bila tengok lelaki boleh ada dalam dirinya adalah sesuatu yang amat misteri. Jadi mereka simpulkan itulah yang telah mereka dapat sejak dilahirkan dan ianya adalah anugerah Tuhan.

Tapi sekarang tak perlu nak risau lagi. Teknologi sains perubatan akan mampu selesaikan semua masalah tersebut tidak lama lagi. Perkembangan teknologi sains dan perubatan sekarang mampu ubah genetik dan mampu ubah perasaan yang manusia alami.

Satu hari nanti akan jadi perkara biasa sahaja seseorang bapok itu akan pergi berjumpa doktor bahawa dia sudah bosan bernafsu terhadap sesama lelaki. Dan dia mahu menjadi normal semula dengan hanya bernafsu terhadap glongan bukan sejenis.

Doktor akan buat rawatan, ikat semula segala wayar dalam otak dan tubuh badannnya dan bila siap, semua keinginan yang dia ada selama ini terhadap sesama jenis terus hilang. Dia dah bertukar jadi lelaki normal sekarang tetapi dengan bantuan sains mengubah ikatan dan aliran wayar dalam otak dan genetiknya.

Ubah kejadian Tuhan untuk jadi lelaki sejati

Apa yang para saintis buat dan sedang kaji sekarang boleh dikatakan sedang berusaha mengubah kejadian alam. Ertinya para saintis mengubah kejadian Tuhan apa bial mereka bah segala wayar dalam kepala manusia dan simpulkan semula rantaian DNA manusia.

Hukum mengubah segala kejadian alam atau apa yang telah Tuhan berikan pada tubuh badan manusia adalah haram. Itulah yang para ulama hujahkan selama ini yang membuatkan banyak perkra orang Islam tak boleh ikut amalan orang bukan Islam terutamanya dalam bab perubatan.

Contohnya pergi ubah hidung yang kemik tukarkan jadi mancung adalah sesuatu yang dilarang.

Tapi bagaimana pula para bapok yang pergi buat perubahan yang sama dengan hasrat nak seronok hanya pada lelaki sahaja dan melupakan rasa berahi mereka pada sesama lelaki  adakah ianya haram ?

Wednesday, 19 July 2017

Melayu moden biarkan emak mati keseorangan tanpa seorang anakpun di sisi

 
Ada ramai orang Melayu moden yang tewas dengan desakan dunia sekarang ni. Bukan orang Melayau sahaja, tapi banyak bangsa lain juga macam itu. Tapi, kita fokus hanya kepada orang Melayu sebab ia menyentuh penduduk majoriti yang tinggal di negara Malaysia.

Suka atau tidak suka, kemodenan sudah melanda seluruh dunia. Malaysia juga tidak berkecuali. Salah satu harga mahal yang perlu dibayar untuk mengejar kemodenan negara adalah keruntuhan institusi keluarga dan kebudayaan bangsa.

Antara perkara paling ketara dalam dunia moden adalah kesibukan mengejar duit. Duit banyak menjadi sasaran hampir semua orang termasuklah orang melayu. Malah pemimpin melayu juga tidak dapat lari dari kejar duit yang banyak. Macam Tun M kata, Cash is King sekarang dalam dunia politik.

Kita buang segala prinsip kebenaran dan keluar dari menuju jalan lurus disebabkan terjerumus dengan aktiviti kejar dunia. Rasuah menjadi-jadi diamalkan orang ramai. Tahap tolenrasi terhadap rasuah dah jadi semakan besar.

Ada seorang kawan yang buat kerja tak betul dalam bab rasuah ini pernah berkata pada saya. Dia sentiasa ada ketayap putih atas kepalanya. Banyak buat kerja kebajikan tolong orang susah. Kerap pergi umrah dan macam-macam lagi yang mampu membeliakkan mata orang ramai untuk melabelkannya sebagai seorang yang soleh dan beruntung.

" Kalau kita tak buat, orang lain tetap akan buat, bila peluang dah datang depan mata, kenapa tak rebut saja... ! ", itu kata lebai kawan saya itu bila saya persoalkan wang yang dia dapat. Terkesima saya dengar hujahnya itu.

Saya terfikir samada dia yakin yang Allah menerima jawapan tersebut di Padang Masyhar nanti... ? Mungkin dia rasa ok, sebab itu dia buat juga. Megambil kesempatan dari sifat Rahman dan Rahim Allah, mungkin ?

Itu baru satu contoh. Bukan dia seorang yang akan gunakan ayat sedemikian. Ramai lagi yang akan gunakan ayat sedemikian untuk jadi kaya raya. Bila dah puas dan banyak dengan apa yang dia mahu, mereka semua akan kembali buat segala aktiviti yang diyakini dapat menebus segala dosa.

Buka pusat tahfiz, sponsor orang pergi Mekah, derma ke sana sini, buat atau repair Masjid. Pergi umrah setahun dua kali. Sponsor penceramah yang ramai anak murid buat segala aktiviti keagamaan. Dan banyak lagi yang akan mereka lakukan dengan harapan dosa lampau dapat ditebus.

Cabaran bela emak ketika tua

Oppps ! saya melencong panjang pulak dari tajuk asal kat artikel ini. Nak ceritakan kisah melayu moden yang biarkan emak mati keseorangan, jadi bab rasuah dan tamak haloba lapar duit pulak. Tapi ini ada kena mengena juga dengan apa yang nak saya cerita.

Ini cerita benar. Saya dapat berita dari emak yang sedih dengan apa yang berlaku pada salah seorang kawan baiknya sejak muda. Dia juga dapat berita itu dari orang kampung yang sampaikan berita kematian kawan baiknya itu.

Mak saya duduk kat Langkawi sekarang. Sekali sekala dia kami bawa balik ke rumah kat kampung untuk lepaskan perasaan rindunya pada rumah pesaka. Seminggu dua minggu dia sendiri akur kena balik semula ke Langkawi. Kat kampung tak ada sesiapa nak jaga.

Semua anak-anak kerja dan tinggal berasingan dan berjauhan. Yang tinggal tak berapa jauhpun tak sanggup untuk balik tinggal di rumah pusaka dan jaga mak kat situ. Bila lihat semua itu, saya rasa kagum pulak dengan beberapa kawan emak yang masih setia tinggal kat kampung di rumah lama mereka.

Biar emak mati keseorangan

Anak-anak mereka tak merantau ke mana. Membesar kat kampung dan cari makan di sekitar kampung, kahwin dan membina keluarga juga kat kampung. Tak keluar jauh dari rumah dan tanah pusaka.

Itu membolehkan emak terus terbela dan kekal tinggal kat rumah pusaka. Kelebihan utama mereka adalah ada sebidang tanah pusaka yang luas. Anak-anak boleh buat rumah masing-masing sekeliling rumah induk pusaka.

Tapi bukan semua orang ada kelebihan macam itu. Tambah lagi kalau semua anak adalah perempuan, bila kahwin suami akan angkut bawa haluan mereka sendiri. Tinggallah mak terkontang kanting kat rumah pusaka seorang diri.

Itulah yang berlaku pada kawan mak seorang tu. Akhirnya dia pergi duduk dengan salah seorang anak perempuannya. Bila semakin tua dan semakin menyusahkan anak-anak nak bela. Mereka hantar emak ke pusat penjagaan orang tua.

Orang tua itu sendiri yang mahu. Itupun disebabkan anak-anak semua sibuk nak kejar duit. Mana sempat nak jaga emak yang tua dan perlukan penjagaan yang baik dan sempurna. Kat rumah orang tua, dengan perkhidmatan yang hebat, adalah lebih baik dari biarkan anak-anak jaga. Lagipun kat pusat penjagaan orang tua, ramai kawan-kawan seusia. Ada teman berbicara.

Bila dah hantar ke sana, selesai semua masalah. Anak-anak boleh teruskan aktiviti kejar dunia dengan rancak tanpa halangan lagi. Kawan emak saya kemudiannya kritikal dan pusat penjagaan orang tua hantar masuk hospital. Akhirnya, dia meninggal kat hospital seorang diri.

Hospitak tunggu punya tunggu waris datang uruskan mayat. Tapi malangnya anak-anak sibuk mesyuarat dan tak boleh tinggalkan urusan penting tu. Pihak hospital akhirnya hantar semula mayat ke pusat penjagaan orang tua. Kat situlah mayatnya diuruskan.

Mungkin mayat tak rasa apa-apa sebab dia memang dah meninggal dunia. Apa nak diperdulikan. Apa mayat nak malu. Bab dia kat dunia dah selesai. Tapi kita yang hidup rasa sayu tengok semua apa yang berlaku itu. Apa lagi yang lebih penting dari mengambil tanggung jawab menguruskan mayat emak yang dah meninggal ?

Mak saya menangis dengar berita tersebut. Semakin sebab bila dengar macam mana kawan baiknya itu meninggal dunia. Mungkin semakin sebab khuatirkan nasibnya nanti bila mati. Bagaimana agaknya diperlakukan anak-anaknya pula ?

Apa sebenarnya dah berlaku pada orang kita agaknya. Itu bukan kisah terpencil. Banyak lagi kisah bagaimana anak-anak buang emak dan bapa disebabkan desakan kejar dunia. Ada artikel dari Utusan yang mengajak orang ramai tukar persepsi negatif terhadap pusat penjagaan orang tua. Baca artikel tu kat sini.

Ertinya masa dah tiba untuk kiat terima sahaja bahawa anak-anak dah semakin tak boleh jaga orang tua. Bukan kemahuan anak-anak itu sendiri, tapi disebabkan desakan kehidupan. 10 atau 20 puluh tahun lagi budaya jaga emak dan ayah yang tua akan pupus lansung agaknya.

Saya juga akan jadi warga tua, insyaallah kalau Allah izinkan panjang umur. Masa saya sendiri akan tiba juga. Mungkin saya perlu bersedia terima hakikat bahawa jangan mengharapkan anak-anak nak jaga bila dah tua nanti?

Apa pendapat anda?

Saturday, 15 July 2017

Pulau Pinang cadang guna AI untuk kawal penyebaran masalah denggi

 
Kerajaan negeri Pulau Pinang merancang untuk menggunakan Artificial Intelligence (AI) sebagai cara untuk membenteras penyebaran masalah demam denggi di negeri tersebut.

Ini satu perkembangan yang amat baik dilakukan oleh kerajaan negeri Pulau Pinang. Menggunakan teknologi terkini sebagai alat membenteras masalah demam denggi.

Apa dia Artificial Intelligence (AI) sebenarnya?

Mungkin ramai dah dengar perkataan ini yang amat hangat diperkatakan di kalangan para cerdik pandai. Kalau anda pernah tonton cerita Terminator, kisah robot masa depan yang patah balik datang ke masa lalu, itu adalah imaginasi terhadap teknologi Artificial Intelligence (AI) ini.

Definasi secara mudah bagi Artificial Intelligence (AI) adalah, satu teknologi sains yang menggunakan komputer bagi menggantikan keupayaan intelektual manusia dalam melakukan sesuatu kerja

Ramalan tentang Artificial Intelligence (AI)

Ada satu buku yang ditulis oleh seorang pakar sejarah muda berbangsa Yahudi, Yuval Noah Harari. Yahudi muda itu menjadi sensasi seluruh dunia di kalangan cerdik pandai rentetan dari buku tulisannya yang bertajuk Sapiens.

Buku Sapiens merupakan buku kajian sejarah terhadap perkembangan bangsa manusia dari spesis Sapiens di mukabumi ini dari awal kewujudannya sehinggalah ke zaman sekarang. Ramai orang-orang penting dunia ang membaca buku tersebut termasuklah Obama dan Bill Gates.

Rata-rata yang baca buku itu berkata mereka mendapat satu perspektif baru yang tidak pernah difikirkan sebelum ini. Jika anda ada masa, saya cadangkan luangkan sedikit masa emas anda untuk membaca dan mentelaah buku tersebut. Amat menarik untuk meningkatkan kemampuan intelek anda.

Selesai buku tersebut, dan mendapat banyak pertanyaan dari seluruh dunia terhadap apa yang telah ditulisnya, Yahudi muda itu tulis pulak satu lagi buku terbarunya bertajuk Homo Deus. Buku itu menjawab segala pertanyaan orang ramai terhadap persoalan apa yang bakal terjadi pada bangsa Homo Sapiens di masa yang akan datang.

AI akan ganti keperluan terhadap manusia

Dalam buku Homo Deus itu, Yuval Noah Harari menjangkakan bangsa Manusia akan berubah 360 darjah menjadi satu spesis baru yang beliau namakan sebagai Homo Deus. Ia adalah berdasarkan perkembangan teknologi AI yang tengah meletop-letop di negara barat.

Banyak dari aktiviti yang memerlukan keupayaan intelek manusia sedang digantikan oleh keupayaan intelek mesin atau teknologi. Faktor emosi dan kesedaran manusia yang dikatakan tidak ada pada mesin nampaknya tidak diperlukan untuk menghasilkan mesin yang mampu berfikir.

Satu masa nanti apabila transformasi kerja keseluruhannya diambil alih oleh mesin, manusia biasa sudah tidak akan berguna lagi dari segi ekonomi dan juga politik. Itulah ramalan yang mungkin berlaku menurut pakar sejarah muda berbangsa Yahudi itu.

Samada benar atau tidak benar itu semua akan berlaku, yang pastinya, kita perlu ambil tahu segala perkembangannya sekarang. Dan untuk tujuan itu, rakyat perlu didedahkan kepada teknologi tersebut untuk membuatkan mereka faham dan bersedia menghadapi segala kemungkinan.

Pulau Pinang guna AI kawal denggi

Laporan dari The Sun kat sini melaporkan minat kerajaan negeri Pulau Pinang untuk guna AI bagi kawal dema denggi. Teknologi itu mampu menjangka kedatangan wabak denggi di mana-mana lokasi awal sebelum ianya benar-benar berlaku.

Sekarang aktiviti pembenterasan wabak denggi dilakukan secara reaktif. Ertinya bila dah ada wabak denggi di mana dua atau tiga orang kena demam denggi, barulah aktiviti seperti fogging, larvaciding dan sebagainya akan dilakukan oleh pihak berwajib.

Jika teknologi AI digunakan, aktiviti kawalan nyamuk aedes akan dilakukan awal sebelum ianya berlaku. Jadi, sebelum ada yang kena demam denggi, pihak berwajib akan terlebih dahulu akan datang dan buat segala apa yang patut untuk kawal pembiakan dan bunuh nyamuk aedes.

Itu hebat namanya ! Dan perlu disegerakan.

Menurut kerajaan negeri Pulau Pinang, kos untuk laksanakan teknologi AI itu menelan belanja dalam lingkungan RM200 ribu sahaja. Tak lah mahal sangat jika diikutkan manfaat yang boleh didapatinya kepada rakyat Pulau Pinang.

Pilot projek telah dijalankan di 37 lokasi yang diramalkan akan berlaku penyebaran wabak demam denggi. Dan sebanyak 30 kawasan benar-benar berlaku. Peratusan ketepatan adalah sebanyak 81.08%.

Jika anda perlukan khidmat kawalan serangga perosak termasuklah Nyamuk, Lipas, Semut, Tikus dan lain-lain, gunakan khidmat Easelife Services Sdn Bhd. Syarikat pest control berlesen dan bertauliah berpengalaman dalam industri pest control sejak 1998. Hubungi Puan Siti untuk sebarang maklumat berkenaan pet control di nombor 012-2067357

Tuesday, 4 July 2017

Ubat stroke hanya dengan wuduk - Petua dari Pakar Motivasi Fadzilah Kamsah

 
Banyak kali juga saya terima petua untuk ubati masalah stroke dengan hanya berwuduk ini. Kononnya petua ubat stroke ini datangnya dari Pakar Motivasi tersohor tanah air, Dato' Dr. Haji Mohd Fadzilah Kamsah.

Disebabkan orang hantar banyak kali sangat dalam berbagai group whatsapp, maka terpaksalah periksa kebenarannya. Perkara yang anda dapat lebih dari sekali dalam group whatsapp atau media sosial lain yang berbeza bermaksud maklumat itu dah masuk kategori viral. Ertinya dah ramai orang yang menerimanya.

Prinsip utama saya setiap kali menerima apa saja maklumat melalui media sosial adalah untuk tidak percaya kepada maklumat tersebut. Sehinggalah dibuat kajian, pencarian dan ada pembuktian yang sahih baru boleh pertimbangkan untuk percaya. Kalau tak ada semua itu, mesej hanya perlu diabaikan dan sesekali tidak diperpanjangkan kepada orang lain pula.

Betulkah petua dari Fadzilah Kamsah

Persoalan pertama yang saya tanya bila dapat mesej berkenaan petua hentikan stroke itu adalah, betul ka petua hebat ini datangnya dari Dato' Dr. Haji Mohd Fadzilah Kamsah?

Mudah sangat nak selesaikan masalah stroke walaupun stroke yang dah sampai tahap gaban, hanya dengan sedut air masuk dalam hidung. Kenapa petua mudah yang amat mujarab itu tidak disebarkan kepada semua manusia lain diutara barat selatan dan timur ?

Kenapa para pakar perubatan tidak mengambil teknik berubat itu dan siarkannya ke dalam journal perubatan mereka supaya ianya dijadikan prosedur berubat yang mujarab oleh semua hospital. Ia tidak makan apa-apa kos yang besar, hanya perlu ada air mutlak, atau air paip yang suci lagi menyucikan.

Semua itu muncul dalam kepala otak saya... takkan Dr. Fadzilah Kamsah tak tanya kesemua soalan logik sebegitu?

Maka sebab itulah saya sangsai samada benar-benar dia yang sebarkan ilmu hebat petua selesaikan maslaah stroke hanya dengan ambil wuduk.

Memang datang dari Fadzilah Kamsah

Bila saya google ayat petua stroke hanya dengan wuduk, keluarlah segala sumber yang menceritakan perkara yang sama kat atas skrin komputer. Paling awal sekali adalah paparan daripada Dato' Dr. Haji Mohd Fadzilah Kamsah di page Facebook beliau.

Wah ! memang sah petua hebat itu bersumberkan dari Dato' Dr. Haji Mohd Fadzilah Kamsah !
Jom kita baca apa yang beliau kongsikan kat paparan Fb tersebut:

*STOP STROKE* ( *Hanya dengan wudhu*)
STROKE hampir pasti tiada ubatnya..Seseorang yg hebat dan dihormati, bila stroke hilanglah wibawanya, lebih malang istri anak2 pon tak sanggup menjaganya.😭😭😭

KISAH BENAR
Seorang jutawan SAUDI-keturunan Yaman terkena stroke, dimana Dokter Saudi pun angkat tangan. Akhirnya pergi berubat di Swiszerland Setelah diperiksa, dokter berkata sambil tertawa kecil:

"Anda kan orang Arab tentu beragama Islam, ubatnya ada didalam Kitab Suci Anda."

Terkejut pak arab tu diam , malu dan tercengang

Katanya lagi...... *"HIRUPLAH AIR DIHIDUNG SETIAP BERWUDHU' SAMPAI TERASA DI UBUN-UBUN"*😪😪😪

Masyaa Allah !!!

Sunnat Wuddu' rupanyaaaaa...

Pak Arab tu pon amallah Pendek cerita, tanpa ubat dgn izinNya beliau sembuh spt seblomnya. Kemudian disebarkanlah kejadian yg telah dialaminya.

Dia berkata: "Jangan lupa hisap air dgn hidung3x ketika berwudlu'.

Dimana masih ramai kita memperlecehkan sunnah Rosulullah saw yg *hebat penuh rahsia* ini cuma manusia tidak tahu atau tahu tp buat tak tahu...

*STOP ⛔⛔⛔ STROKE SEKARANG*

Sebarkan... moga anda beroleh pahala amal ibadah insyA. (Tambahan.. masukkan air ke hidung juga boleh mencegah resdung)

Sedut air masuk hidung ubat stroke

Begitulah cerita yang disampaikan dari page Fadzilah Kamsah. Seperti cerita seribu satu malam yang lain-lain juga dalam memberikan kisah-kisah ajaib yang dialami oleh para insan yang terpilih.

Siapakah agaknya Tok Arab Saudi keturunan Yaman yang dimaksudkan itu. Apa namanya dan kenapa nak dirahsiakan pulak. Jika diberikan namanya, lebih mudah untuk manusia lain buat semakan dan rujukan untuk pencerahan info.

Siapa pulak Doktor dari Switzerland yang tertawa kecil yang maklumkan pada Tok Arab itu bahawa ubatnya ada dalam kitab suci orang beragama Islam.

Kitab suci yang doktor tertawa kecil itu maksudkan sudah tentu adalah Hadith, sebab kitab suci sebenar orang Islam hanyalah Al-Quran dan dalam Al-Quran tak ada suruhan sedut air masuk ke dalam lubang hidung itu.

Dikatakan juga ramai yang perlecehkan sunnah Rasul. Atas dasar apa pulak dia kata begitu. Adakah atas alasan tak sedut air masuk lubang hidung maka seseorang itu telah perlecehkan sunnah rasul ?

Dan soalan paling akhir yang saya tertanya-tanya. Tak ada kah seorang doktorpun kat UKM, kat UM, kat USM atau lain-lain lagi yang tergerak nak buat kajian untuk kembangkan lagi teknik perubatan masalah stroke ini.

Kenapa tak ambil peluang ini demi kesejahteraan rakyat Malaysia yang amat ramai kena stroke ni?. Kembangkanlah lagi cara dan tekniknya dan berikan penjelasan secara saintifik dan penjelasan akademik akan fungsi sedutan air ke lubang hidung untuk legakan masalah stroke.

Tak mahu dapat hadiah Nobel ke !

Monday, 3 July 2017

8 perkara yang anda boleh buat bantu atasi masalah bahang cuaca dunia

 
Aircond dah jadi satu keperluan sekarang. Mungkin pasang aircond bukan satu keperluan secara menyeluruh buat rakyat Malaysia. Tapi setidaknya, orang yang pasang aircond kat rumah bukan hanya orang kaya yang ada banyak duit.

Bukan hanya orang ada banyak duit, orang yang tak berapa ada duit juga pasang aircond kat rumah. Tambahan lagi jika tinggal kat taman atau rumah batu. Paling tidak, bilik tidur utama mesti nak kena pasang aircond.

Kat kampung pun orang ramai yang pasang aircond. Tapi kalau duduk kat rumah kayu lama yang ada banyak lubang dan ruang terbuka, memang tak sesuai untuk pasang aircond. Itu pengecualian yang tak dapat dielakkan. Itupun, ada orang ang sanggup buat tambahan ruang baru supaya boleh pasang aircond.

Kenapa cuaca panas pelik sekarang ?

Cuaca amat panas sekarang !

Saya yakin semua orang dapat rasakan bahang yang pelik melampau panasnya setiap hari. Kalau musim hujan tak turun, lagi tak boleh tahan panasnya.

Dulu, seingat saya, tak macam ni. Dah ramai orang tua yang saya tanya, semua akui yang bahang panas sekarang ini pelik dan jauh lebih menyeksakan berbanding dahulu.

Apa yang tak kena sampai panas pelik macam ni agaknya ?

Mungkin apa yang dunia dok heboh sekarang, yang Presiden Amerika Donald Trump tak berapa nak percaya, sebenarnya sedang berlaku dengan pantas. Terma yang dunia pakai berkenaan masalah ini adalah, Masalah Global Warming.

Keadaan cuaca seluruh dunia dah berubah sekarang. Dunia mengalami keadaan peningkatan haba yang semakin panas. Tahap perubahannya, menurut pakar, membuatkan banyak habitat kat muka bumi ini tidak dapat sesuaikan diri mereka sepantas apa yang sedang berlaku.

Punca perubahan cuaca dunia

Apa punca perubahan cuaca dunia ni ?

Tak payah nak fikir panjang untuk jawab soalan tersebut. Puncanya adalah manusia yang tak reti nak duduk diam merosakkan apa saja yang ada kat depan mata mereka. Saya, anda dan hampir semua orang ada panggu dalam bab rosakkan dunia yang kita tinggal sekarang.

Tengok sekeliling kita sekarang. Lebih banyak hijau tumbuhan, atau lebih banyak warna pudar batu dan bata. Bukit Jirat Cina kat depan Pekan Penanti tu dah makin kecil setiap kali saya balik kampung. Ada bukit yang dah tak wujud lagi.

Bila bukit hilang, kehijauan pokok dan tumbuhan juga hilang.

Bukit Mertajam yang tak pernah ada nampak lubang dari semua sudut dahulu, sekarang dah mula kena robek. Boleh nampak dari jauh merah tanah yang sedang rakus di korek oleh tokeh tanah. Bab cuaca dan kerosakan muka bumi boleh tolak sebelah.

Semua kerana tamak duit

Taukeh tanah nak buat duit. Lori tanah juga mau duit. Pemandu lori tanah perlukan duit. Pengusaha hartanah juga nak buat duit. Semua orang,walaupun dah ada duit, tetap sanggup rosakkan apa saja yang ada, kalau ianya boleh janjikan pulangan duit.

Dunia panas nak meletop ka, manusia nak mampus kepanasan ka, bukan masalah para taukeh dan drebar lori. Bukan juga masalah taukeh hartanah dan bukan juga masalah bank.

Yang nak mampus esok adalah anak cucu nanti. Biarkan mereka mampus asalkan atok sekarang kaya raya perut buncit dan boleh gelak kuat sambil mabuk duit.

Apa yang anda boleh bantu

Ya ! apa yang saya boleh bantu supaya masalah global warming dan perubahan cuaca ini tidak bertambah teruk?

Apa yang anda bleh buat untuk baiki keadaan ini?

Masalah dan sikap paling teruk yang ada pada semua penduduk dunia adalah, semua rasa masalah perubahan cuaca dunia dan panas semakin terik ini adalah masalah kerajaan. Semua orang tunggu dan harapkan kerajaan yang buat sesuatu untuk selesaikan semua masalah ini.

Sebab itu taukeh lori tak perduli, taukeh rumah tak perduli, taukeh tanah tak perduli. Malah saya, anda dan semua orang kampung tak perduli.

Kita perlu ubah sikap sebegitu.

Sebenarnya semua orang tak perlu tunggu kerajaan untuk berikan sumbangan terhadap usaha untuk betulkan keadaan. Semua orang boleh buat sesuatu untuk tidak terukkan lagi keadaan dunia ini.

Berikut senarai mudah yang anda boleh buat

  1. Kurangkan makan binatang dan lebihkan makan sayuran - Tahukah anda berapa jumlah binatang yang manusia bela untuk dijadikan makanan kat dunia?. Pergi cari data itu kalau nak tahu. Yang pastinya terlalu banyak.
    • Kita bela lembu, bela ayam, bela kambing, babi, unta, dan macam-macam lagi. Semuanya untuk sumbat masuk tembolok manusia. 
    • Jumlah ayam sahaja di seluruh dunia sekarang adalah sebanyak 19 billion ! setiap masa ada 19 billion ekor ayam dibela untuk dijadikan makanan manusia.
    • Jumlah lembu kat muka bumi ni dibela untuk dijadikan makanan adalah sebanyak 1.5 billion. Jumlah babi juga dalam lingkungan 1 billion. Punyalah banyak !
    • Jumlahnya terlalu banyak sehinggakan jumlah pengeluaran gas rumah hijau yang membuatkan cuaca panas disumbangkan oleh aktiviti penternakan adalah sebanyak 51%. 
    • Ertinya kalau kita buang semua kenderaan dan hentikan semua kilang, aktiviti ternakan masih tetap membuatkan dunia semakin panas sebab pengeluaran gas rumah hijau ini.
    • Jadi kurangkan makan daging. Seminggu tu makan sekali atau dua kali saja daging lembu atau ayam. Supaya permintaan terhadap binatang berkurangan.
  2. Sokong dan makan hasil organik - Makanan organik adalah hasil tanaman yang diusahakan secara alami tanpa racun dan tanpa baja buatan manusia. Dengan bertambahnya permintaan terhadap hasil organik, permintaan terhadap baja dan racun juga akan berkurangan. Ertinya, permintaan terhadap pemprosesan bahan petroleum juga akan berkurangan. Sebab semua baja dan racun adalah hasil dari proses bahan petroleum juga.
  3. Sokong dan makan bahan keluaran tempatan - Kalau ada orang tanam tanaman organik kat kampung tu, tolong sokong dan belilah dari mereka. Begitu juga semua bahan makanan dan lain-lain pastikan dari anak tempatan berhampiran dan semua peralatan sampingan juga dari kawasan tempatan. Ini akan kurangkan keperluan logistik dan seterusnya kurangkan pencemaran.
  4. Tahan cuaca panas sikit - Tak payah lah asyik nak pasang aircond. Masuk rumah pasang aircond, masuk kereta pasang aircond, sampai pejabat pasang aircond. Awat kalau tak pasang boleh mampuih ka?. Kurangkan supaya permintaan terhadap tenaga turun dan pencemaran udara akan berkurangan.
  5. Keringkan pakaian kat luar, jangan pakai mesin - Ini orang bandar kena cuba amalkan. Kalaun basuh kat kedai dobipun, cuba jangan pakai mesin pengering. Balik sidai kat rumah. Kurangkan permintaan alat pengering dan kurangkan permintaan terhadap tenaga. Kedai dobipun dah banyak sangat sekarang dah melampau-lampau !
  6. Banyak guna kaki sendiri - Kurangkan pakai kenderaan seboleh mungkin. Jalan kaki atau naik basikal. Jika semua orang jalan kaki atau naik basikal, kerajaan terpaksa mantapkan laluan jalan kaki dan juga laluan basikal. Pekan kita akan jadi lebih mesra alam dan hebat !
  7. Ajar anak banyak berjalan dan kurang makan daging - Ini penting supaya lebih ramai lagi turut menyumbang kepada pembaikan keadaan dunia.
  8. Guna pakai barang terpakai - Pakai selagi boleh dan kurankan beli yang baru. Buang barang untuk recycle juga tak bagus sangat sebab banyak proses berlaku dari logistik pengangkutan dan pembuatan dan lain-lain. Oleh itu, beli barang berkualiti tahan lama supaya boleh pakai lama-lama.
Mungkin ada banyak lagi, anda fikirkan lah sendiri. Kalau ada idea tambahan boleh sumbangkan kat ruang komen di bawah. Tq

Saturday, 1 July 2017

Cara kawal semut tanpa perlu guna racun yang anda boleh buat sendiri

 
Semut dah mula datang balik !

Selepas habis berpuasa dan sekarang dah masuk bulan syawal, semua orang dah mula fokus pada makanan. Habis semua jenis makanan samada yang berlemak, yang manis, yang berprotein, masam pahit dan entah apa rasa lagi, kita semua dah mula belasah macam nak rak !.

Biskut raya yang setiap kali kita makan, akan keluarkan habuk halus bertaburan di sana sini. Jatuh atas lantai dan ada yang jatuh atas meja. Jika lantai dan meja ada rekahan, atau ada lubang, habuk atau serbuk biskut tu boleh melekat lama kat situ.

Selepas sapu rumah, kalau tidak dibasuh lantai dan meja dengan air, serbuk dan habuk biskut akan tetap ada. Itu peluang rezki bagi semua serangga dan makhluk perosak seperti semut. Sebab itu semut mula masuk semula secara berjemaah ke dalam rumah. Makanan dah mula mewah.

Jenis semua yang suka makan manis

Biasanya jenis semut yang suka sangat makanan yang manis bergula adalah daripada jenis yang kita panggil Semut Mayat. Orang putih paggil Ghost Ant dan orang Hokkien pula panggil Ng Sng Hia. Semua mayat ini ada dua jenis. Satu yang cerah dan satu lagi agak gelap sedikit.

Saiz mereka sama sahaja. Cara paling mudah nak tahu samada yang ada lihat itu semut mayat atau tidak, adalah dengan tangkap seekor. Kemudian penyet dengan jari dan cium baunya. Kalau berbau seperti buah kelapa busuk, itu memang semut mayat la tu.

Berita baiknya untuk semut mayat ini adalah, dia jenis yang tak berbisa dan tak gigit orang. Jadi jangan nak risau sangat kalau ada banyak semut gila melilau kat dalam rumah tu cari makanan. Cumanya, ia ganggu jiwa. Apatah lagi kalau masuk berkerumun kat dalam balang kuih !.

Jenis semut yang suka makan lemak

Makanan berlemak pulak akan banyak mengundang semut merah yang ada orang paggil semut gatai. Ada juga orang panggil semut merah. Nama betulnya adalah semut gatal. Tapi anda perlu tahu bahawa bukan semua yang berwarna merah itu adalah semut gatai.

Nama saintifiknya adalah Monomorium Pharaonis.

Cuba tengok perkataan Pharaonis tu, macam ada bunyi sikit sikit seperti Firaun kan!

Ya ! memang betoi pun ! memang dalam bahasa inggeris, semut gatai ni dipanggil Pharaoh's ant. Kalau diterjemahkan dalam bahasa malaysia, jadi Semut Firaun ! Sebab apa orang namakan sebagai semut firaun, saya tak korek lagi maklumatnya. Nanti bila dapat, saya akan ceritakan.

Dalam Bahasa Hokkein, kita panggil Ng Kau Hia

Semut gatal ini saiznya agak besar sikit dari semut mayat yang saya ceritakan kat atas tadi. Warnanya pulak adalah coklat kekuningan. Sekali pandang nampak macam merah, tapi bukan merah sebenarnya.

Ada satu lagi jenis semut ini yang orang panggil semut gatal juga dan orang Hokkein panggil Ng Kau Hia. Tapi dari segi nama saintifik dipanggil Monomorium Floricola, ia adalah berbeza daripada semut firaun. Warnanya juga berbeza. Jenis ini kepalanya gelap dan kat tenga badannya berwarna coklat. Dia juga boleh gigit tapi tak berbisa.

Berita takberapa baik adalah semut gatai ni, boleh gigit orang. Tapi tak perlu nak risau sangat sebab ianya tidak berbisa. Semut ni ska makan bahan berminyak dan berprotein. Gula juga dia ambil untuk keperluan tenaga bagi kaum pekerja dalam koloninya.

Semua Api juga suka lemak

Ada satu lagi jenis yang warnanya agak sama dengan semut gatal kat atas tadi, iaitu warna kuning kemerahan atau kuning coklat.

Semua ini bukan dipanggil semut gatal. Ia sebenarnya bernama semut api!

Dalam Hokkien semut ini dipanggil He Hia. Beza paling ketara semut ini berbanding semut gatal adalah dari segi saiznya. Ia jauh lebih besar daripada semut gatal.

Yang ini agak bahaya, terutamanya pada kanak-kanak yang lembut dan gebu lagi kulitnya. Begitu juga bahaya terhadap perempuan muda gomel lote dan gebu putih serlah. Semua ini suka gigit dan dia juga suka sengat orang.

Kalau anda jumpa jenis yang kepala besar tu, dia boleh sengat. Tapi kalau setakat pekerja, semut api ini hanya akan gigit saja.

Dia boleh masuk dalam rumah untuk merayau cari makan yang terdiri dari bahan berminyak dan berlemak serta berprotein.

Cara kawal semut tanpa perlu guna racun

Dah panjang lebar juga saya terangkan pasal semut kat rumah dan sekitar kawasan rumah kita. Sekarang jom tengok pulak bagaimana cara nak kawal semut ini tanpa guna racun.

Memag cara mudah adalah dengan menggunakan racun. Sekali sembur, tergedik-gedik habis semua semua mati. Tapi kalau yang dah masuk bersarang kat kawasan banyak makanan ni tak kan nak sembur racun pulak. Nanti makan biskut saya berbau Shieldtox pulak !.

Ada banyak saranan dan petua yang orang kongsikan ka dalam internet. Kalau rajin, buka internet dan buat carian cara alami kawal semut. Berlambak nasihat orang akan berikan.

Antaranya adalah dengan menggunakan bahan-bahan seperti berikut:
  1. Cuka
  2. Tepung jagung
  3. Kulit kayu manis
  4. Minyak pudina
  5. Minyak pokok teh
  6. Jus buah lemon
  7. Minyak bunga cengkih
  8. Serbuk pencuci pinggan
  9. Serbuk penaik
  10. Serbuk kopi
  11. Serbuk lada hitam
  12. Garam
  13. Tepung biasa
  14. Bedak talkum
  15. Kapur
  16. Dan bermacam-macam lagi !
Tapi persoalannya, dalam banyak-banyak petua itu, mana satu yang berkesan agaknya!. Saya berikan sedikit maklumat mana satu daripada petua yang berkesan seperti berikut di bawah:
  • Serbuk Kulit Kayu Manis - ini agak berkesan. Ambil serbuk kulit kayu manis dan taburkan di kawasan yang anda tak mahu semut datang atau masuk. Ia akan berjaya menghalang semut. Tapi rasanya, kawasan itu akan nampak berlemoih, kata orang utara.
  • Jus lemon, Serbuk pencuci, Cuka - semua bahan ini jika dicampur dengan air memang berkesan untuk halau dan bunuh semut. Campurannya mestilah dalam nisbah lebih kurang 1:1. Agak pekat juga tu !. Kalau anda rasa sayang, lebihkan sedikit lagi air. Sembur pada kawasan yang anda tak mahu semut datang.
Cara semburan ternyata amat berkesan. Kalau anda sembur terus kepada semut, mereka juga boleh meninggal dunia on the spot. Jika anda sembut keliling kawasan seperti almari simpa kuih, semut ak akan masuk ke situ. Insyaallah !

Bolehlah cuba kat rumah selepas ini. Kalau anda pernha cuba cara lain dan ianya adalah berkesan, sila kongsikan kat ruang komen kat bawah ini. Ada juga manfaatnya buat orang lain. TQ

Kawalan semut secara profesional

Anda mungkin perlukan khidmat yang lebih konsisten dalam mengawal semut di rumah yang besar. Atau anda mungkin tak ada masa nak buat kesemua aktiviti kawalan semut sendiri.

Mungkin juga anda ada restoran, atau kilnag memproses makanan. 

Ini semua perlukan khidmat dari syarikat pest control yang berlesen dan bertauliah.

Jika anda mahu semut dikawal secara pro dari syarikat pest control yang bertauliah, boleh gunakan khidmat dari syarikat Easelife Services Sdn Bhd, sebuah syarikat yang berlesen dan bertauliah dalam bidang pest control. Hubungi Puan Siti di 012-2067357 untuk maklumat lanjut berkenaan kawalan semut lipas dan tikus di premis anda.

Thursday, 29 June 2017

Apa sebenarnya masalah umat Islam kat Malaysia dijawab dalam khutbah solat raya

 
Macam tahun-tahun yang sudah, saya akan balik raya ke kampung setiap kali datangnya hari raya puasa. Walaupun perjalanan balik raya tak pernah selesa, semua itu perlu ditempuh juga demi nak beraya bersama orang tua kat kampung.

Bezanya perjalanan sekarang berbanding perjalanan dahulu, adalah kemudahan teknologi yang direka oleh manusia sekarang. Sebelum nak balik, buka terlebih dahulu segala Apps yang ada pada telefon pintar.

Menurut nasihat Plus, orang yang nak ke Utara Tanah Air, perlu keluar pagi sebelum pukul 10. Jadi saya ikut saranan tersebut. Dalam masa yang sama, perlu juga buka maklumat trafik semasa yang boleh dilihat melalui Apps Plus Expressway.

Semua maklumat pasal Trafik ada kat situ. Samada kenderaan banyak atau sedikit, beratur panjang tak bergerak atau bergerak lancar, semuanya akan diberikan maklumat secara tepat dan semasa. Jadi mudah bagi saya untuk pilih nak ikut jalan mana bila balik ke utara nanti.

Jauh tak apa janji jalan

Prinsip saya setiap kali balik kampung atas urusan bercuti adalah, jauh perjalanan tak kisah, asalkan kenderaan sentiasa berjalan. Ertinya, jangan jem tersangkut-sangkut, sekejap jalan sekejap berhenti. Itu amat meletihkan minda. Banyak tenaga juga digunakan kalau bawa kenderaan dalam keadaan sebegitu.

Jadi, saya biasanya akan selang seli dengan masuk lebuh raya bertol dan kemudiannya akan keluar ikut jalan lama. Semuanya bergantung kepada keadaan dan keperluan perjalanan. Kalau ikut lebihraya bertol, tapi tak boleh nak jalan dengan lancar dan laju, lebih baik ikut jalan lama saja samada lancar atau tidak, ianya adalah percuma.

Tak guna ikut lebuhraya dan tak lancar sedangkan anda terpaksa bayar segala kos naik lebuhraya tersebut. Bila kena bayar, sepatutnya servis yang kita dapat tentulah jauh lebih baik dari ikut jalan fedaral atau jalan lama.

Dengan kemudahan aplikasi dari telefon pintar, saya dengan mudah boleh kesan kat mana ada kemalangan dan sebagainya. Jadi bila dah tahu ada kenderaan beratur panjang kat depan sana, cepat-cepat saya keluar ikut jalan alternatif.

Ternyata segala teknologi yang manusia cipta sekarang amat membantu manusia di seluruh dunia. Semua aplikasi tersebut digunakan di seluruh dunia. Waze contohnya, ada di seluruh dunia. Anda duduk kat mana lebuhrayapun, boleh gunakan alikasi tersebut.

Dan perkara menarik yang saya nak ingatkan pembaca adalah, semua teknologi itu dicipta oleh orang yang digelar Kafir oleh umat Islam di negara kita. Ya ! orang kafir yang paling banyak mencipta segala teknologi dan kemudahan untuk manusia sejagat !.

Masalah umat islam seluruh dunia

Semua daripada kita tahu maslaah besar yang melanda umat manusia secara keseluruhannya sejak dahulu sampai sekarang adalah perkara berikut:

  1. Peperangan
  2. Keganasan
  3. Penyakit / Kesihatan
  4. Kemiskinan
  5. Ketidak adilan
Cuba tengok di seluruh dunia sekarang, dimanakah berlakunya segala masalah yang dihadapi oleh manusia sekarang. Dengan segala teknologi maklumat sekarang, semua orang boleh dapat tahu apa yang berlaku di mana-mana saja pelusuk dunia ini.

Kemakmuran negara barat

Secara umum, samada pembaca sedar atau tak sedar, kesemua masalah yang saya senaraikan kat atas tadi berjaya diatasi dengan amat baik oleh orang barat. Atau lebih mudah nak faham lagi kita sebutkan negara Kafir sebagai mana yang kita semua sering sebut pada negara-negara tersebut.

Progres kemakmuran negara kafir amat mengkagumkan kita semua, mungkin anda tak kagum. Tapi saya sejujurnya memang rasa kagum dengan negara orang kafir tersebut. Mereka bina berbagai teknologi daripada semua lapangan bagi menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh manusia.

Mereka temui penawar penyakit, mereka mudahkan komunikasi supaya segalanya telus dan seterusnya membawa kepada lebih keadilan, mereka reka mesin itu dan ini dan seribu satu macam kehebatan.

Kita pasih tetap panggil dan hina mereka dengan manusia kapiaq, pandang jijik pada mereka dan dalam masa yang sama, kesemua rekaan mereka kita belasah pakai sampai sekarang.

Masalah umat Islam

Kembali semula kepada kedudukan negara yang didiami oleh umat islam sekarang. Lihat semula semua masalah yang saya sebutkan kat atas tadi. Nampak tak bahawa hampir kesemua masalah yang saya senaraikan kat atas tu dihadapi oleh negara umat Islam.

Mungkin bukan berlaku di negara kita, tapi atas dasar saudara, kita perlu lihat semua umat Islam diselruh dunia sebagai satu kumpulan yang satu yang perlu difikirkan dan diusahakan supaya lebih baik.

Masalah kemiskinan, masalah penyakit, masalah peperangan, masalah buta huruf, masalah kerajaan kuku besi dan kejam, masalah kebuluran, maslaah berbunuhan sesama sendiri, dan seribu satu masalah lagi melanda kebanyakkannya pada negara penduduknya beragama Islam.

Apa pasal jadi macam tu ?

Adakah kerana orang barat itu kafir maka mereka menikmati segala kemakmuran. Dan oleh kerana orang islam itu islam maka mereka mengalami segala masalah berat yang tak mahu dilalui oleh manusia ?

Tentu tidak ! Islam sepatutnya memberikan manusia jalan selamat samada dunia atau akhirat. Islam sepatutnya membuatkan manusia maju dan beradap serta bertamadun. Islam bukan agama ang mundur !.

Perbandingan negara Islam dengan bukan Islam

Secara ringkas kita cuba tengok sedikit apa yang ada pada negara Islam di seluruh dunia.

  • Terdapat sebanyak 57 buah negara Islam di seluruh dunia. Dalam seluruh negara tersebut hanya ada sebanyak 500 universiti sahaja. Lihat hanya satu negara sahaja iaitu Amerika, di sana ada sebanyak 5,758 buah universiti !. Malah di India saja terdapat sebanyak 8,407 buah universiti !. Awat teruk sangat 57 buah negara Islam tak boleh nak lawan walalupun hanya dengan satu saja negara bukan Islam lain !
  • Status celik huruf di negara bukan Islam yang dikuasai oleh penduduk beragama Kristian adalah sebanyak 90%. Sedangkan di negara umat Islam, peratus yang celik huruf hanyalah sebanyak 40% sahaja ?. apakah umat islam tak pentingkan menuntut ilmu ?
  • Di negara barat, paling lekeh, 98% daripada penduduknya berjaya habis sekolah rendah. Tapi di negara Islam secara purata, hanya 50% sahaja penduduknya tamat sekolah rendah !. mak bapak orang islam tak pentingkan ilmu kah !
  • Peratusan penduduk negara barat atau kita panggil negara kapiaq, yang masuk universiti adalah sebanyak 40%. Bagi negara Islam pula, jumlah mereka yang masuk universiti hanyalah sebanyak 2% sahaja !
  • Bagi satu juta umat Islam di negara majoriti umat Islam, hanya ada seramai 230 orang saintis. Kalau lihat kat Amerika sahaja, ada seramai 5 ribu orang saintis bagi sejuta penduduknya !
Banyak lagi yang boleh kita senaraikan untuk melihat kelemahan negara umat islam di seluruh dunia Tapi cukuplah setakat itu untuk kita renungkan.

Apa masalah sebenar umat Islam !

Itulah persoalan yang perlu kita rungkaikan sekarang. Apa sebenarnya yang berlaku kepada umat Islam di seluruh dunia. Dan apa yang sebenarnya berlaku pada umat Islam di negara kita sendiri, Malaysia.

Pergi lihat laporan statistik tahap pendidikan, tahap ekonomi, tahap masalah sosial, keganasan dan lain-lain lagi. Bandingkan antara orang Islam kat Malaysia dengan orang bukan Islam kat Malaysia. Anda sendiri pergi cari maklumat tersebut lepas ini.

Yang pastinya, saya boleh berikan maklumat awal kat anda adalah, anda tentu akan terkejut dengan data yang ada. Pencapaian umat Islam kat Malaysia sendiri tidak memberansangkan. Begitulah yang imam solat sunat hari raya khutbahkan hari itu.

Cuma kita masih beruntung sekarang sebab Malaysia adalah sebuah negara yang amat mewah dengan segala sumber alam. Masih banyak yang boleh kita ambil untuk teruskan kehidupan mungkin dalam satu atau dua jenerasi lagi.

Sebab itu masih tak terasa keperitan dan kehinaan akibat daripada kemiskinan dan masalah kesihatan seperti mana negara umat islam yang lain. Tapi masanya akan datang juga jika kita semua masih leka.

Jawapan dari Imam khutbah solat raya

Bagi tuan imam solat sunat hari raya yang lalu, jawapan kepada semua masalah umat islam adalah amat mudah. Dia sarankan agar semua umat islam perlu bertakwa !

Ya ! jadilah seorang yang bertakwa, maka umat islam akan keluar dari semua maslaah yang sedang mereka hadapi. Ertinya, majoriti besar umat Islam kat seluruh dunia sekarang adalah terdiri daripada kalangan mereka yang tidak bertaqwa !.

Mungkin itulah yang boleh kita rumuskan berdasarkan saranan imam solat sunat har raya tempoh hari ! Dan bagaimana pulak dengan negara dan umat Kapiaq yang maju jauh mengatasi semua negara dan umat Islam yang lain... adakah majoriti daripada mereka bertaqwa, maka mereka menjalani kehidupan yang penuh keberkatan dan kemakmuran ?

Thursday, 22 June 2017

Takutkan kena gigit pepijat, tapi tak kenal rupa pepijat - Malang pihak hotel

 
Kalau tanya kawan-kawan kat kampung samada risau atau tidak tidur bersama degan pepijat atas satu katil. tentu semua akan setuju. Ramai yang akan risau tidur bersama dengan pepijat takut kena hisap darah.

Bukan setakat kena hisap darah, malah kesan dari gigitan pepijat ketika menghisap darah itu menyebabkan kawasan gigitan jadi gatal. Pepijat biasanya tak gigit hanya pada satu tempat. Mereka akan gigit dan hisap darah pada satu kawasan yang sama lebih dari dua atau tiga titik gigitan.

Jika anda ada masalah pepijat kat rumah dan mahukan khidmat hapuskan pepijat dengan cara yang selamat dan berkesan, dapatkan khidmat dari Easelife Services Sdn Bhd, syarikat Pest Control berlesen dan berpengalaman sejak 1998 dalam industri pest control.

Easelife Services Sdn Bhd - Khidmat hapuskan pepijat dengan menggunakan rawatan Haba Wap Panas. Berkesan dan selamat dan rumah kembali nyaman. Hubungi Puan Siti 012-2067357 untuk maklumat lanjut

Lazatnya menggaru tempat kena gigit pepijat

Biasanya kawasan gigitan adalah dalam bentuk sebaris atau dalam bentuk zig zag. Bila ada banyak kesan bitik gigitan sebegitu, maka rasa gatal tentu lebih terasa. Yang paling tak bagus adalah rasa nak garu kat situ bertubi-tubi.

Aktiviti menggaru sebenarnya satu aktiviti yang amat melekakan. Atau boleh kita samakan dengan satu aktiviti yang amat lazat. Sekali jari jemari mula menggaru pada satu kawasan yang gatal, rasa amat susah nak berhenti.

Menggunakan perkataan lazat terhadap aktiviti meggaru ini mula saya gunakan sejak zaman muda remaja dahulu. Sebelum itu memang tak berapa perasan bahawa aktiviti menggaru ini sebenarnya amat lazat.

Satu ketika dulu di zaman muda remaja, saya sedang kusyuk mendengar kuliah yang disampaikan oleh (Arwah) Pak Su Mat Yatim kat Masjid Kubang Semang. Beliau merupakan imam di Masjid tersebut ketika itu.

Bab bergerak ketika solat

Masa itu Pak Su Mat Yatim sampaikan kuliah berkenaan solat dan perkara-perkara yang membatalkan solat. Tak ingat pulak saya apa kitab yang beliau baca masa itu. Tapi saya ingat sangat pasal aktivit menggaru ini walalupun bertalu-talu pada satu tempat ketika solat adalah satu aktiviti yang dimaafkan.

Saya terlopong dengar penerangan itu sebab dah biasa sangat dengar betapa rigidnya kelakuan ketika solat yang selalu para tok gugu ajar kat kita. Rigid sebab saya dari kecil dulu sampai sekarang rasa penekanan pasal pergerakan ketika solat membuatkan kita jadi robot yang perlu diam tak bergerak.

Tapi dah macam itu para tok guru ajar, terima sajalah. Tak boleh bergerak berturut-turut lebih dari 3 kali. Lebih kalau, akan terbatallah solat yang sedang kita lakukan. Kena buka takbir baru untuk mulakan solat sebab dah batal.

Sebab itu kita selalu tengok orang Melayu amat berhati-hati kalau nak buat pergerakan ketika dalam solat. Bila dia nak rapatkan saf, dia akan bergerak keras macam robot. Taku batal solat. Kalau dia nak gosok ada semua gigit kat pipinya, dia akan berhati-hati supaya pergerakan tak lebih dari 3 kali.

Hayun tangan naik ke pipi dah kira sekali, perlu tepat kena terus pada tempat semu gigit tu, jika tidak ubah lokasi kedua untuk buang semua itu dah jadi 2 kali bergerak. Kemudian bila jentik pada semua itu dah jadi 3 kali pergerakan. Dah habis 3 kali ! macam mana nak buat sekarang. Kalau patah balik tangan hayun kebawah dah masuk 4 kali pergerakan, batal solat ?

Ada banyak pendekatan yang para tok guru berikan. Ada yang kata hayun tangan saja dikira sebagai pergerakan. Bila dah landing kat lokasi dan biarkan hanya jari jemari yang buat kerja, tidak dikira sebagai pergerakan. Jadi lekatkan tangan kat situ dan gerakkan jari sahaja supaya tak dikira bergerak.

Garu tempat gatal sampai jatuh basikal

Bila Pak Su Mat Yatim kata ada pengecualian yang diberikan oleh ulamak terhadap pergerakan menggaru ketika bersolat, saya rasa itu satu perkara yang amat melegakan.

Pak Su cerita betapa kemudahan kepada perkara garu itu diberikan oleh para tok guru. Sebab gatal ini adalah sesuatau yang tak bleh nak kawal. Sekali jari dan kuku kena tepat pada kawasan yang digaru, ianya umpama melekat tak boleh nak henti.

Pak Su ceritakan pengalaman orang tua-tua dulu yang menceritakan pasal seorang leaki yang ada kurap pada kakinya. Ketika dia naik basikal sedang mengayuh laju terasa gatal lah pulak pada kaki yang ada kurap itu.

Apa lagi !, diangkatkan sedikit kaki tu supaya mudah tangan mencapainya dan mulalah digarunya. Sedap sungguh garu dan basikal dah jadi semakin perlahan sebab tiada kayuhan yang dibuat. Nak berhenti garu tak mampu sebab terlalu sedap sangat rasanya, biarlah basikal berhenti dan akhirnya jatuh dari basikal, asalkan rasa lazat menggaru itu terus dapat dirasakan.

Begitulah penangan menggaru.

Kesan gigitan pepijat timbul masalah kulit

Terlencong amat panjang nampaknya bila mula cerita bab gatal kena gigit pepijat kat atas tadi. Dah mula melencong masuk habis dalam bab solat dan sebagainya. Apa yang nak saya katakan adalah masalah ramai yang tak suka tidur dengan peijat sebab ada banyak kesan sampingan bila kena ggit pepijat.

Bila dah kena gigi, jadi kesan gatal dan mula garu dan akhirnya kena jangkitan kuman pulak pada kawasan garuan itu dan ceritanya jadi panjang. Jadi seeloknya kalau dah tahu ada pepijat, tak payah nak gatal pergi tidur kat katil tersebut. Itu lebih bijak.

Hotel amat takut dengan pepijat

Disebabkan tak ada orang yang suka tidur dengan pepijat, maka pihak hotel amat takut kalau bilik yang mereka sediakan untuk para pelanggan hotel ada pepijat. Dengan media sosial sekarang, berita pelanggan kena gigit pepijat ketika sewa sebuah bilik kat mana-mana hotel bakal menimbulkan masalah besar pada perniagaan hotel yang dikomplain.

Kalau anda masuk hotel dan sewa sebuah bilik. Ketika tidur kena gigit pepijat dan anda mengadu pada pihak hotel, anda akan diberikan layanan istimewa. Jika masih ada hari nak tinggal, sudah pasti bilik lain akan diberikan pada anda. Mereka akan layan anda dengan baik asalkan jangan nak up semua masalah itu di media sosial.

Tapi itulah masalahnya.

Berapa orang yang sebenarnya betul-betul kenal mana satu pepijat dan mana satu kutu babi atau lain-lain serangga. Anda sendiri tahukah bezakan antara pepijat dnegan serangga lain ?

Kalau orang kampung macam saya, tentu kenal mana satu pepijat tu. Walaupun secara jujur saya tak ingat lansung adanya pepijat kat rumah saya dari kecil sehingga dewasa. Tapi masih kenal pepijat sebab pernah jumpa sekali dua pada rumah orang lain yang ada pepijat.

Saya pernah tenyeh pepijat dan cium bagaimana baunya ketika kanak-kanak dahulu nak belajar mengenal pepijat yang suka hisap darah. Sampai sekarang pengalaman dan pengajaran yang sdikit itu membuatkan saya kenal pepijat.

Tapi berapa ramai yang pernah terdedah kepada aktivit mengenal pepijat ?

Takut pepijat tapi tak kenal rupa pepijat

Itulah masalah jika anda tak pernah kenal apa itu pepijat dan tak tahu nak bezakan antara pepijat dengan serangga lain.

Bayangkan kalau anda tinggal kat mana-mana hotel, meudian ada kesan gigitan dan terasa gatal kat bahagian belakang atau tangan. Dan anda dah dengar kat medai sosial betapa maslaah pepijat sekarang dah menjadi-jadi.

Anda pun kasi naik kat media sosial. Kebetulah ada ramai kawan pulak kat media sosial tu yang kemudian kongsikan pengalaman anda duduk kat hotel malang tu yang ada pepijat. Mereka sebarkan maklumat pepijat ada di hotel itu.

Sedangkan yang gigit anda itu mungkin benda lain. Dan anda sebenarnya tak tahupun nak beza antara pepijat dengan anai-anai atau spider. Maka malanglah pihak hotel mendapat publisit buruk yang tidak betul.

Majoriti orang Amerika tak kenal pepijat

Itulah yang sebenarnya berlaku kat Amerika. Di sana maslaah pepijat dah jadi satu sensasi berita sekarang. Orang semua cerita pasal masalah pepijat yang menyerang Amerika di mana saja dari rumah, hotel sampailah ke sekolah.

Tetapi bila dibuat kajian, hanya 38% sahaja mereka yang sering melakukan perjalana atas urusan bisnes dan hanya 28% sahaja dari pengembara biasa yang kenal dan boleh cam pepijat. Yang lain tak boleh nak pastikan mana satu pepijat bila ditunjukkan gambar beberapa serangga lain. sumber

Apakah masalah yang sama berlaku kat negara kita ?

Berapa orang yang betul-betul kenal mana satu pepijat dan mana satu spider atau semut atau lain-lain ?.

Anda sendiri pulam macam mana ? cuba lihat gambar kat atas tu dan teka mana satukah pepijat dari 5 serangga yang dipamerkan kat situ.

Tuesday, 20 June 2017

Jadual perjalanan balik raya 2017 PLUS untuk yang nak balik kampung

 
Macam biasa setiap kali datangnya musim raya, pihak PLUS akan keluarkan jadual perjalanan balik kampung. Jadual yang dikeluarkan hanyalah cadangan sahaja.

Anda tak wajib nak ikut teruk-teruk sampai boleh. Kalau dah tak boleh ikut, takpa la. Tak payah nak frust sangat. Tapi kalau yang tak ada apa-apa halangan dan keperluan, eloklah sangat ikut saranan yang PLUS keluarkan ini.

Jadual perjalanan balik raya 2017

Berikut saya lampirkan jadual ringkas yang kalau boleh semua orang yang nak balik raya nanti ikut waktu yang telah dicadangkan dalam gambarajah ringkas di bawah ini.

Jadualnya mudah saja.

  • Pastikan anda buat perjalanan dalam tarikh bermula dari 21hb Jun 2017 sehingga 3hb Julai 2017.
  • Bagi anda yang ada kat Lembah Klang dan nak balik Pulau Pinang macam saya kena keluar sebelum pukul 10 pagi.
  • Begitu juga kalau anda nak balik ke semua kawasan Utara seperti Perlis, Kedah dan Perak Utara macam Taiping.
  • Kalau nak balik ke Johor dari Lembah Klang pun kena keluar sebelum pukul 10 juga.
Jadual yang sama juga boleh anda ikut bila nak masuk ke bandar semula selepas habis raya. Maksudnya kalau anda datang dari sebelah Utara iaitu Perlis, Kedah, Penang dan Perak Utara, keluar balik ke Lembah Klang sebelum pukul 10 pagi. Macam tu juga kalau nak balik ke Johor.

Rebut tawaran diskaun dari PLUS

Ada satu lagi perkara penting kalau anda nak balik raya nanti. Selain dari cadangan untuk ikut jadual perjalanan balik kampung yang PLUS berikan kat atas tu, ada satu lagi tawaran penting dan menarik.

Anda boleh jimatkan kos perjalanan sehingga 30%, kalau ikut apa yang ditawarkan oleh PLUS dari segi tarikh perjalanan yang mahu diambil untuk balik kampung. Anda juga perlu pakai kad PLUSMiles untuk dapat diskaun 30% tersebut.

Kalau anda pakai kad Touch n Go, hanya diskaun 10% sahaja akan diberikan.

Kalau nak dapatkan diskaun tersebut, anda hanya perlu lakukan perjalanan pada tarikh yang berikut:

  • 19, 20 dan 21 Jun 2017. (Isnin,Selasa dan Rabu) Awal satu minggu sebelum masuknya hari raya. Kalau dapat balik awal macam ni memang bagus sangat sebab lebih murah dan trafik tak berapa banyak sangat.
  • 28, 29 Jun 2017, dan 3 Julai 2017. (Rabu, Khamis dan Isnin). Ini waktu perjalanan selepas habis raya kat kampung.
Pada tarikh-tarikh tersebut, orang ramai masih perlu membayar tol dengan kadar biasa. Rebat tol 30 peratus dan 10 peratus tersebut akan dimasukkan ke dalam kad PLUSMiles atau kad Touch ‘n Go (dalam bentukTambah Nilai) apabila orang ramai menambah nilai kad mereka di pusat-pusat khidmat pelanggan PLUS di antara 15 Julai hingga 14 Oktober yang akan datang.

Rebat ini tidak meliputi transaksi tol di plaza tol Bukit Kayu Hitam, Bangunan Sultan Iskandar, TanjungKupang dan Jambatan Pulau Pinang.

Rujuk lampiran kat bawah untuk tawaran diskaun.


Berhati-hati balik raya nanti

Sempena hari baik dan bulan bak ini, saya nak ucapkan SELAMAT MEYAMBUT HARI RAYA AIDIL FITRI kepada semua pembaca blog ini samada yang saya kenal mahupun tak kenal.

Semoga perjalanan balik raya kali ini selamat dan sejahtera kesemuanya.

Tuesday, 13 June 2017

Panduan hapuskan lipas dari rumah anda dengan cara yang betul

 
Ada seorang kawan yang saya kenal, seorang lelaki, yang sentiasa menggunakan khidmat syarikat kawalan serangga perosak untuk meghapuskan lipas dari rumahnya. Bukan banyak sangat lipas kat rumahnya, tapi dia masih tetap gunakan khidmat pest control juga.

Puncanya adalah kerana dia tak boleh tengok langsung lipas. Kalau ada walaupun seekor lipas lalu di depan matanya, dia akan menggigil dan tak tentu arah. Menjerit melarikan diri dan bertindak seperti budak-budak kecil yang ngeri pada seekor lipas.

Dapatkan khidmat kawalan lipas dari syarikat pest control berlesen dan bertauliah, Easelife Services Sdn Bhd. Hubungi Puan Siti 012-2067357 untuk maklumat lanjut.

Penyakit berkaitan tengok lipas

Kes sebegitu sebenarnya masuk dalam kategori penyakit. Itu merupakan salah satu sebab yang membuatkan anda perlukan khidmat kawalan serangga perosak dari syarikat pest control yang berlesen dan bertauliah.

Terma yang dipakai dalam menerangkan masalah takut pada lipas sebegitu adalah, Entomophobia. Ia memberi maksud seseorang yang amat takut pada serangga.

Bagi anda yang tak ada masalah penyakit Entomophobia ini mungkin pandang remeh dan rasa nak tergelak dengan orang yang takutkan serangga atau lipas. Tapi jangan main-main, mereka yang hadapi masalah entomophobia ini akan tertekan dan murung apabila terlihat serangga atau lipas di depan mata.

Biasanya, kaum wanita lebih ramai yang alami masalah entomophobia. Menurut kajian di Amerika, dari 10 orang, seramai 3.5 wanita di Amerika mengalami masalah Entomophobia ini. Itu satu jumlah yang ramai !.

Lipas pembawa penyakit

Entomophobia menyebabkan orang boleh jatuh sakit tertekan dan kemurungan hanya dengan tengok lipas. Itu satu masalah yang dibawa oleh lipas kepada manusia.

Masalah juga boleh timbul walaupun anda tak tengok lipas, sebab lipas ini terkenal sebagai serangga yang sering membawa bersamanya kuman peyebab kepada penyakit pada manusia seperti Salmonella dan E. coli.

Salmonella dan E. coli inilah yang menyebabkan kanak-kanak sekolah mengalami masalah keracunan makanan dan ciri birit yang selalu kita dengar berlaku pada pelajar di negara kita.

Lipas juga boleh menyebabkan demam dan ruam pada kulit manusia. Bagi mereka yang ada masalah lelah atau asma, lipas adalah makhluk yang amat merbahaya bagi mereka. Kalau ada lipas banyak kat bahagian dapur rumah anda, baunya amat tidak menyenangkan.

Ringkasnya, lipas bukanlah serangga yang anda boleh buat main-main. Jika ada banyak lipas kat rumah tu, segeralah buat sesuatu supaya jumlahnya dapat dikurangkan kalau tak boleh dihapuskan 100% pun.

Langkah kawalan lipas di rumah

Berikut saya berikan petua bagaiman cara untuk kawal lipas dan hapuskan lipas dari rumah anda dengan cara yang betul.

1. Kenal pasti kedudukan lipas di rumah anda

Ini langkah pertama yang perlu dilakukan. Ambil perangkap bergam dan pasang 2 atau 3 unit pada tempat yang anda lihat adanya aktivti lipas. Biasanya lipas suka bergerak di tempat yang gelap sepanjang penjuru antara dinding dengan lantai.

Di bahagian dapur dan bilik air, cari tempat yang terlindung untuk diletakkan perangkap lipas. Letakkan juga di dalam kabinet dapur atau bilik air. Letakkan atas lantai sepanjang dinding rumah anda atau pada dinding kabinet.

Biarkan 2 atau 3 hari kat situ.

Selepas itu pergi lihat perangkap bergam satu persatu dan kenal pasti kawasan mana yang paling banyak memerangkap lipas. Itu menunjukkan bahawa kawasan tersebut punya paling banyak serangan lipas.

2. Bersihkan kawasan serangan lipas

Lipas ini biasanya tidak akan tinggalkan mana-mana kawasan yang dia duduk selagi kat situ ada banyak sumber makanan. Oleh itu, cara paling logik dan paling mudah untuk kawal serangan lipas kat sesuatu kawasan adalah dengan pastikan kawasan itu bersih.

Tempat di mana anda berjaya perangkap paling banyak lipas kat atas tadi perlu dibersihkan sebaik mungkin. Buatlah gotong royong kat kawasan tersebut dengan kerahkan seluruh ahli keluarga anda membersihkan kawasan.

Pastikan kawasan itu tidak ada lansung sisa-sisa makanan yang terbiar dan terdedah. Keluarkan semula apa saja barang yang ada samada di kabinet atau almari, bersihkan dan susun semula. Vakum dan kemudiannya cuci dengan air panas kawasan lantai, keringkan dan kekalkan kawasan itu dalam keadaan bersih.

Jangan biarkan ada tong sampah yang terdedah. Urus pembuangan sampah di rumah anda dengan baik dan teratur. Bila tiada sumber makanan, maka sebahagain besar daripada strategi kawalan lipas sudah berjaya dilaksanakan.

3. Gunakan umpan beracun bunuh lipas

Bila dah lakukan kesemua yang disebutkan kat atas tadi, sekarang tiba masanya untuk gunakan bahan kimia bagi membunuh lipas.

Tak perlu risau dengan sebutan bahan kimia sebab sekarang ada banyak pendekatan yang selamat untuk membunuh lipas. Salah satu bahan yang anda boleh guna dengan selamat dan berkesan adalah Umpan Gel Lipas.

Anda hanya perlu letak 1 atau 2 titik saja pada kawasan yang banyak lipas menyorok dan membiak. Calit setitik dan biarkan saja kat situ. Umpan bergel itu sebenarnya megandungi bahan makanan yang disukai oleh lipas.

Bila lipas makan, mereka akan mati berantai. Dalam jangkamasa panjang, jumlah lipas akan berkurangan dan berkurangan dan akhirnya keadaan akan terkawal dengan baik dan selamat.

Anda juga boleh gunakan perangkap lipas yang ada bahan penarik lipas di kawasan yang ada banyak lipas. Pasang antara 10 ke 15 perangkap pada kawasan yang bermasalah. Pastikan tempatnya sesuai seperti mana yang saya sebutkan di bahagian 1 di atas tadi.

Khidmat syarikat pest control

Jika serangan lipas di rumah anda adalah teruk, anda perlukan bantuan dari syarikat pest control yang bertauliah dan berlesen untuk menghapuskannya.

Begitu juga jika anda mengendalikan premis makanan seperti restoran atau kilang proses makanan, kerja kawalan serangga ini sebaiknya diberikan kepada syarikat pest control berlesen dan profesional.

Jika anda perlukan khidmat kawalan lipas dari syarikat berlesen, hubungi Easelife Services Sdn Bhd dengan segera. Syarikat berpengalaman dalam industri pest control sejak 1998 ini akan membantu anda membuat pemeriksaan dan memberikan cadangan terhadap kawalan yang perlu dilakukan. Untuk maklumat lanjut, sila hubungi Puan Siti 012-2067357.

Saturday, 10 June 2017

Perwatakan emak dah berubah - ini yang saya belajar darinya.

 
Tahun 2014 yang lalu saya ada buat beberapa artikel berkenaan masalah emak yang menghadapi masalah penyakit dementia. Jika ada yang berminat nak baca kesemua artikel yang lalu, saya berikan pautannya kat bawah ni:

Apa berlaku pada emak sekarang ?

Itulah yang nak saya sambung sikit dalam artikel ini. Sebenarnya cerita emak yang tiba-tiba kena penyakit ingat-ingat lupa itu panjang. Termasuklah segala usaha kami adik beradik mencari berbagai pendekatan untuk cuba pulihkan emak.

Antara yang kami buat adalah bawa seorang Ustaz dari Indonesia yang dah lama menetap di Malaysia untuk berubah mak kat rumah. Kerja pergi cari dan bawa ustaz itu, sayalah yang buat setelah dipersetujui oleh Abang Sulong yang berikan maklumat berkenaan ustaz tersebut.

Orang kata Ustaz itu terkenal di serata tempat. Banyak kes-kes berat yang berlaku di kilang-kilang kat Penang tu, dia yang uruskan. Dari situ abang saya tahu pasal dia kebetulan abang masa tu bertugas di Motorola Penang.

Menarik juga, bila saya dengar ustaz itu selesaikan masalah yang berlaku kat Kilang. Ertinya, kes-kes pelik yang ada kaitan dengan perkata mistik berlaku juga kat kilang-kilang yang dipenuhi oleh peralatan dan sistem moden yang canggih.

Dalam bab hantu dan jin, tak ada peralatan canggih yang boleh selesaikan. Terpaksa panggil ustaUstaz juga akhirnya, baru selesai. Saya cerita pasal pengalaman bawa ustaz tengok mak pada artikel yang lain nanti. Kalau nak tulis kat sini, nanti panjang sangat.

Perwatakan emak sebelum sakit

Eak saya sebelum hadapi masalah yang saya rasa dementia itu amat jauh berbeza daripada sekarang. Dia seorang yang garang dan berterus terang bila nak kata atau nak marah kat orang. Semua orang kenal mak saya sebagai seorang yang cerewet.

Orang putih kata dia punya high expectation dalam semua perkara. Kebersihan, masakan, rupa paras, sikap dan apa-apa saja. Atas sebab itu dia banyak tak puas hati dengan pilihan calon isteri yang dibuat oleh anak-anaknya, jika anak-anaknya pilih sendiri.

Kalau nak biarkan dia cari, satu masalah juga. Sikapnya yang punya standard kecantikan yang tinggi membuatkan aktiviti pencarian calon menantu menjadi sukar. Bab hidung dia amat ambil berat. Jika hidung kemek sikit, habislah rating merudun turun. Dia akan tolak mentah-mentah. Bayangkan betapa sukarnya nak cari orang melayu yang punya hidung terpacak tinggi !

Emak suka tegur anak-anak dia. Ada saja yang tak kena di matanya. Bukan saja pada anak-anak, malah kepada para menantu dan semua anak cucu akan ditegurnya. Itu membuatkan anak cucu dan menantu duduk tak senang.

Perkara paling menakutkan bagi menantunya adalah jika dia pergi ziarah ke rumah mereka. Pasti ada saja yang tak kena untuk ditegusnya dari atas rumah sampai ke bawah, dari masakan sampai pakaian habis semuanya dia akan berikan komen. Itulah perwatakan mak yang semua orang tahu dan dah terbiasa dengannya.

Kalau tanya kawan-kawan mak kat kampung apa pendapat mereka tentang mak saya, kesemua orang tentu akan kata cengge (orang penang saja yang tahu maksud perkataan ini yang bermaksud garang). Selain dari itu mak dikenali sebagai seorang yang amat cerdas, pantas dan berdikari.

Mak juga pandai masak. Dia akan jadi anara orang penting dalam aktiviti kenduri kat kampung. Dia juga akan diharapkan jika saudara mara nak buat kenduri jamu orang. Kadang-kadang mak ambil upah masak lauk pauk dan nasi untuk orang lain termasuklah kawan-kawan cina kat Pekan Penanti.

Perwatakan mak berubah

Semua yang saya ceritakan kat atas tu mula berubah selepas mak masuk hospital buat pembedahan besar di Hospital Besar Pulau Pinang. Mak ada ketumbuhan pada bahagian perutnya atau lebih tepat lagi pada rahim yang perlu dibuang sebab ia semakin membesar. 

Doktor kata ianya sejenis kanser air dan ramai orang tua yang kena masalah sedemikian. Pembedahan besar dibuat di bahagian dada turun ke bawah sampai ke perut. Lama juga nak kena rehat untuk tunggu kesan jahitan dari pembedahan itu pulih.

Itulah pertama kali mak masuk hospital dalam tempoh yang agak lama dan menjalani proses rawatan yang rumit. Mak sebenarnya tak pernah masuk hospital sebab dia tak pernah ada apa-apa penyakit selain dari demam ringan sekali sekala.

Mungkin proses pembedahan yang besar itu membuatkan mak terkejut dan tidak bersedia dari segi mental. Selepas selesai pembedahan, mak mula berubah sedikit demi sedikit. Dia mudah lupa tapi masih tidak berapa ketara. Dia masih boleh memasak semua masakan kegemaran saya setiap kali balik. Dan boleh berbual seperti biasa.

Sehinggalah satu hari mak tiba-tiba amat berlainan perwatakannya. Dia seperti merepek dan bercakap perkara yang tak ada ketika pergi ke rumah jiran. Melihat perkara tersebut, jiran terus telefon adk kat Langkawi dan menggesa supaya ada orang segera balik dan pergi tengok apa yang tak kena pada mak.

Diringkaskan cerita, bermula dari situ, mak seperti hilang ingatan dan bermulalah cabaran kami mencari jalan untuk pulihkannya semula. Lama juga mak dalam keadaan sedemikian. Dia berkelakuan seperti orang yang tidak waras dan sukar dikawal.

Mak pulih semula

Setelah berusaha di sana dan sini akhirnya mak pulih semula dari segi daya ingatannya. Dia dah bersikap normal dan tidak agresif lagi. Dah tak menarut tunjuk ada lembaga di bawah tangga dan tunjuk ada kanak-kanak kat dalam rumah dan sebagainya lagi.

Tapi ada sesuatu yang hilang dari dirinya.

Perwatakannya amat jauh berbeza berbanding dulu ketika dia normal seperti yang saya ceritakan kat atas tadi.

Dia dah tak banyak komplen. Dia juga tak banyak tegur itu dan ini. Dia lebih lebut dan mudah nak menangis saja jika ada sesuatu yang tak kena. Dia juga tak berapa cerdas dan tak peka lagi dengan keadaan sekeliling dan sikap cengge langsung dah tak ada padanya.

Semua itu membuatkan saya terfikir...

Selama ini anak-anak inginkan mak supaya sentiasa tenang da bersikap lemah lembut. Jangan terlalu banyak nak komplen sana dan sini dan sentiasalah berfikiran positif dan jangan terlalu kelam kabut sangat dalam segala tindakannya.

Nah ! sekarang semua sikap yang anak-anak mahukan ada pada emak mereka dah berlaku !.

Tapi ternyata semua orang dapat rasakan mak sebenarnya yang seperti dikenali dahulu sudah hilang. Rasa tak puas bila mak jadi macam itu kerana kita rasa itu bukan mak yang semua kenali. Rasa seperti kalau boleh, biarlah mak kembali seperti dahulu yang banyak membuatkan orang tak senang duduk.

Walaupun tak senang duduk, itulah mak. Itulah yang memberikan kenangan bersama dengan mak. Susah senang, masam, manis, itulah mak. Marah gelak dan ketawa, itulah mak. Alangkah cerianya dan indahnya jika semua itu kembali semula...

Itulah yang saya belajar.

Walau bagaimana pun perwatakan orang-orang yang rapat dengan anda. Tak perlulah nak mengeluh dan paksa supaya orang yang anda sayang itu berubah secara drastik. Dalam buruk, sudah pasti ada banyak pula yang baiknya.

Terimalah apa saja keadaan dan perwatakan orang yang anda sayang. Dan berikan masa supaya yang buruk perangainya itu berubah perlahan-lahan dan bukannya secara drastik. Itu adalah lebih bagus daripada anda rasa secara tiba-tiba ada sesuatu yang telah hilang.

Friday, 2 June 2017

Korek hidung tak batal puasa, dengar azan subuh, telan makanan

 
Hari ini dah masuk hari ke-7 umat Islam di Malaysia berpuasa. Begitu cepat masa berlalu. sedar-sedar dah seminggu kita lalui bulan ramadan.

Apa yang Einstein kata memang ada kebenarannya. Masa itu adalah relatif. Bagi orang tua yang dah berumur, melebihi 40 tahun, masa amat pantas berlalu. Hidup dalam lingkungan umur melebihi 40-an seumpama orang yang tak boleh tidur di malam hari.

Mata dipejam, cuba lelapkan mata. Pusing kanan dan pusing kiri, tapi masih tak boleh lena. Semakin lama semakin kuat kedengaran bunyi jam berdetik. Tik tik tik tik, makin kuat dan makin tertekan tak boleh tidur. Makn lama masa makin pantas bergerak sedangkan esok dah nak kena bangun pergi kerja.

Macam itulah rasanya keadaan orang yang dah berumur lanjut lebih dari 40 tahun. Kubur memanggil mari-mari !, hati tak tenteram, berbisik, nanti nanti !. Aku masih belum bersedia. Masih ada keinginan dan cenderung pada maksiat. Masih tak dapat buang perangai suka kepada kelalaian.

Tazkirah ramadan sempena bulan puasa

Macam biasa seperti bulan puasa tahun-tahun yang lalu, surau anjurkan tazkirah ramadan, khas untuk para jemaah. Untuk seimbangkan antara yang kaki dengar ceramah dan mereka yang tak gemar dengar kuliah, tazkirah akan diadakan berselang seli. Satu malam ada dan malam berikutnya tak ada.

Semalam adalah hari adanya tazkirah ramadan. Selesai solat tarawih empat rakaan yang pertama, para jemaah akan dihidangkan dengan tazkirah ramadan. Tak ada yang lari keluar balik rumah untuk elak dengar tazkirah.

Masanya yang diperuntukkan pada ustaz hanyalah dalam lingkungan 10 minit sahaja. Bukan lama sangatpun. Amat sesuai untuk rehat bersandar sebentar kat dinding surau, untuk redakan otot yang tegang. Juga kesempatan pejamkan mata bagi mereka yang nak lena sebab makanan masih penuh kat perut.

3 cara puasa tahun ini lebih dari yang lalu

Tazkirah yang ustaz berikan semalam memang menyegarkan mata semua yang mendengarnya. Malah, mereka yang lari sebentar keluar ke pantry surau kat luar tu untuk hembus asap rokok juga pasti tak lepas perembang telinga dengar apa ustaz katakan.

Tazkirah pantas yang ustaz berikan semalam berkisar kepada 3 idea untuk jadikan ramadan tahun ini lebih baik daripada ramadan tahun sudah. Dan idea yang ustaz berikan memang original dan sedikit berbeza dari yang biasa kita dengar.

Semua ustaz dah bagi tahu kelebihan ramadan seperti sedekah, baca Quran, iqtiqaf dalam masjid, solat jemaah dan bermacam-macam lagi. Selalu kita dengar dan dah ramai yang amalkan semua itu setiap kali datangnya bulan puasa.

Ustaz bagi 3 idea untuk jadikan puasa kali ini lebih baik;

  1. Lewatkan waktu ketika sahur
  2. Segerakan makan ketika berbuka
  3. Doa apa hajat kita 10 minit sebelum masuk waktu berbuka

Terus telan makan bila dengar azan

Ustaz cadangkan supaya kita semua pastikan sahur lewat dan bukannya sahur awal. Bagi ustaz sahur pukul 12 tengah malam itu tak masuk dalam takrifan sahurpun. Itu yang ramai anak-anak muda buat sekarang sebab tak mahu bangun bersahur.

Anak muda sekarang ramai yang akan tidur lewat sepanjang bulan puasa. Lagi lewat lagi bagus. Sebelum nak tidur, mereka akan keluar makan dahulu. Mungkin pukul 1 mungkin pukul 2. Itulah sahur mereka. Dan terus tidur tak bangun lagi sampai pagi esok.

Jika baik, subuh gajah esok mereka bangun untuk solat subuh. Jika tak berapa baik, esok pagi pukul 9 atau 10 baru mereka bangun. Burn solat subuh dan qada sahaja. Lebih lewat bagun pagi, lebih pendek waktu sedar menahan lapar. Itu idea licik anak muda.

Semua perlu tanam azam sekarang untuk pastikan bangun sahur hanya selepas tidur dan selepas pukul 5 pagi. Makan cepat-cepat dan tunggu solat subuh terus. Tak payah sambung tidur. Waktu makan hanya habis sebaik saja masuk waktu subuh.

Kata ustaz, lagi dua tiga minit nak masuk subuh masih boleh sempat kayuh tangan suap nasi lagi. Jangan risau, puasa masih sah. Suap masuk mlut nasi dan kunyah dengan tenang. Bila tengah kunyah tu tiba-tiba dengar azan dilaungkan, segeralah telan nasi kat dalam mulut tu. Masih sah puasa kita.

Yang tak boleh buat adalah bila dengar azan, tangan kayuh ambil masi segengam dan baru nak kunyah. Itu memang tak boleh dan tak sah puasa kita.

Korek hidung tak batal puasa

Dalam bab segerakan berbuka puasa memang tak ramai yang tertinggal. Semua akan pantas sangat dalam bab berbuka puasa ini jika ketika itu dah ada kat dalam rumah. Satu keluarga akan terus mengadap depan meja makan jika waktu berbuka dah hampir.

Sambil mengadap, telinga akan peka dengar azan kat masjid atau surau. Ramai juga yang duduk kat Selangor atau KL lebih suka biarkan radio atau TV 1 dibuka. Azan akan dilaungkan melalui radio atau TV sebaik saja masuk waktu.

Bunyai saja azan, tangan akan bersilang atas meja bermula dari meneguk air buah sejuk satu gelas besar. Telah seteguk demi seteguk sampai nak habis nyawa baru nak berhenti. Kemudian mula pulun belasah habis juadah yang dibeli berbungkus-bungkus kat bazar ramadan tadi.

Yang timbul masalah adalah mereka yang dah masuk pukul 7 lebih, masih duduk dalam kereta tersangkut dalam kesesakan lalu lintas. Nak jadi cerita dalam kereta tak ada apa-apa makanan pulak. Tiba-tiba kedengaran azan berbunyi dari corong radio kereta 

"Nak berbuka puasa dengan apa ?", tanya ustaz.

"Korek hidung !", ramai yang jawab begitu dengan soalan ustaz tadi.

"Korek hidung tak batal puasa !", tegas ustaz.

Ada yang tercengang. Itulah yang kita diajar sejak dari dalam buaian lagi. Korek hidung batal puasa. Jadi, setiap kali bulan puasa, amat malang orang yang hidungnya suka berair. Bila bangun tidur, cecair dalam hidung akan mengeras dan bertukar jadi taik hidung. Nak korek takut batal puasa. Maka dibiarkan hidung penuh dengan taik hidung.

Ustaz beri jaminan tak perlu nak risau dengan bab korek hidung. Sebab tak akan batal puasapun jika korek hidung. Oleh itu, berbuka puasa dengan korek hidung juga tidak betul. Kalau dalam kereta tak ada makanan, masuk saja magrib kena cari alternatif lain untuk segerakan berbuka.

Korek hidung hanya akan membatalkan puasa jika selepas korek, kita makan taik hidung tu !.  Jadi jangan makan taik hidung ketika berpuasa. Itu saja.

Jangan makan juga taik hidung dalam bulan tak puasa. Memang tak boleh makan taik hidung tu. Hukumnya adalah haram kata ustaz. Sebab makan benda yang menjijikkan juga adalah haram walaupun benda tu bukannya najis.

Jadi apa yang kita perlu buat dalam bulan ramadan adalah pastikan ada bekalan air suam dan buah kurma sentiasa tersedia dalam kereta. Masuk saja bulan ramadan, bubuh siap-siap dalam kereta. Jika tersangkut atas jalan waktu berbuka. Boleh berbuka dan buka cermin kereta untuk hulurkan seulas dua pada orang sebelah. Bergunung pahala boleh dapat ketika itu.

Doa 10 minit sebelum berbuka puasa

Ini yang paling menarik dan tak berapa ramai orang tahu sangat. Waktu sebelum berbuka puasa, atau sebelum masuknya waktu magrib di bulan pasa adalah waktu yang mustajab untuk minta doa. Ustaz bagi hadith tentang itu dan doa ketika itu terus naik dan tak ada hijab.

Jadi jangan buang masa. Ambil kesempatan untuk berdoa ketika itu dan mintalah apa yang anda mahu. Buat saja doa dalam bahasa melayu yang kita semua paham. Tak perlu nak translate ke bahasa arab.

Memang tak perlu dalam bahasa arab kecuali untuk orang lelaki.

Jika orang lelaki yang nak tambah seorang lagi isteri, mahu berdoa ketika itu, pastikan buat dalam bahasa arab. Supaya orang tak faham apa yang didoakannya terutamanya isterinya kat rumah. Jadi ustad suruh orang yang nak doa minta tambah seorang lagi isteri pergi jupa dia lepas selesai tarawih nanti.

Hey, we've just launched a new tips for small business blog. You'll like it - hidupringkas.com
Join Our Newsletter