Saturday, September 23, 2017

Ada 5 cara mudah buat rumah kecil kelihatan besar untuk anda cuba
Ada 5 cara yang mudah untuk buatkan rumah anda yang kecil kelihatan besar yang boleh anda cuba buat.

Zaman sekarang, kebanyakan rumah terutamanya rumah apartment atau flat, keluasannya agak kecil. Saiz rumah ngam-ngam saja setakat yang patut untuk orang diami. Semua itu direka untuk menjimatkan kos.

Kos bahan mentah untuk buat rumah asyik naik dari zaman Pak Lah dulu sehingga kezaman Perdana Menteri sekarang. Bila dah naik pulak tak mahu nak turun-turun.

Dalam keadaan pendapatan yang agak beku atau kalau naikpun tidak setimpal dan tak boleh nak kejar dengan petantasan kenaikan harga barang, cara paling mudah adalah kecilkan perbelanjaan. Tak ada cara lain lagi yang paling senang.

Pemaju hartanah juga terpaksa fikirkan bagaimana nak jimatkan kos pembinaan supaya orang ramai yang sedang tersepit masih mampu untuk mendapatkan rumah tempat tinggal samada sewa atau beli.

Minda penentu rumah kecil atau besar

Saiz pada umumnya bergantung kepada bagaimana minda berfungsi dalam memproses apa yang deria lihat atau rasa. Walaupun rumah secara realitinya adalah kecil, tapi jika kita boleh ubah bagaimana deria melihatnya, mampu membuatkan rumah terasa besar dan selesa.

Oleh itu, kita boleh cuba gunakan teknik ubah minda melalui deria penglihatan ini untuk memberikan mesej ke dalam pemikiran bahawa rumah kita adalah besar. Rasa lega dan tenang akan terbentuk dan seterusnya memberikan perasaan selesa ke dalam diri.

Rasanya, logik yang saya berikan kat atas tu dapat anda terima. Dan kalau dah terima bolehlah kita cuba buat dan lihat bagaimana hasilnya dalam kehidupan anda selepas itu.

Berikut saya kongsikan 5 cara mudah bagaimana nak buat rumah yang kecil kelihatan besar yang anda boleh cuba:

#1. Lupakan siling palsu

Ada orang yang bila ubah suai rumah suka sangat nak buat siling palsu dengan hiasan lampu diselit pada celahan siling palsu ang tak berapa nak berfaedah itu. Kalau rumah besar bumbung tinggi takpalah kalau nak buat macam itu.

Tapi bila rumah kecil, siling palsu sebenarnya langsung tak ada faedah. Ketinggian siling akan kelihatan menurun lebih rendah dan memberikan perasaan rumah jadi semakin kecil sebelah atas. Minda jadi serabut tanpa disedari.

Kreatif sikit untuk hasilkan pemasangan lampu yang ringkas kalau nak tekankan pada suasana pencahayaan rumah anda tanpa perlu pasang siling palsu. Lihat gambar contoh siling palsu yang tak sesuai untuk rumah kecil kat bawah ini. Elakkan buat macam itu.


#2. Pilih warna yang ringkas

Bila nak mengecat rumah atau apartmen anda itu pastikan warna yang ringkas dan lembut serta terang digunakan. Jangan hentam pi cat rumah dengan warna garang dan tebal serta agak gelap. Kalau saya, warna putih tetap menjadi pilihan yang paling mudah dan kelihatan luas.

Begitu juga dengan warna pada perabut dan hiasan gambar pada dinding dan lain-lain. Pilih watna yang lembut dan terang dan jangan pilih warna yang gelap. Kalau anda suka perabut kayu, pilih warna kayu yang cerah dan bukannya warna kayu hitam. Kalau gelap sikit -sikit masih ok macam contoh gambar kat bawah idea #3.

#3. Pilih perabut jenis kaki terbuka

Bila membuat pilihan dalam bab perabut terutamanya meja kopi contohnya, pastikan pilih jenis kaki yang terbuka atau terpelahang luas. Ini akan menghasilkan banyak ruang dari pandangan mata.

Elakkan pilih meja atau perabut yang gemuk penuh berisi sampai ke lantai. Ini akan membuat ruang lantai tertutup dari segi pandangan mata dan menghasilkan persepsi sempit pada ruang. Boleh cuba perabut seperti pada gambar kat bawah ini.


#4. Pasang cermin besar di tempat yang sesuai

Pernah masuk dalam kedai gunting rambut yang pasang cermin besar disekeliling dinding kedainya? Kalau biasa tengok, tentu anda akan perasan kedai tu nampak macam luas dan selesa sahaja. Bila dia caj mahal sikitpun tak berapa nak terasa.

Anda boleh ambil konsep yang sama untuk buat kat rumah. Tapi janganlah pi pasang macam kat kedai gunting rambut tu. Susah pulak nak jaga nanti.

Hanya pilih satu sudut yang sesuai sahaja dan pasang dari bawah sampai ke atas bagi besar sikit. Minda yang berada di tempat sebegitu akan mendapat mesej seperti kawasan yang anda masuk itu adalah luas daripada biasa.

#5. Buat daput yang terbuka

Kalau rumah anda jenis ada dinding atau pemisah antara daput dengan ruang tamu, pecahkan saja dinding pemisah itu. Kemudian berikan warna yang berterusan sama dari ruang tamu sampai ke dapur.

Konsep dapur terbuka sekali dengan ruang tamu itu membuatkan rumah anda terus kelihatan besar. Bukan saja ruang tamu jadi besar, malah sebaliknya juga, ruang dapur turut sama kelihatan besar. Anda dapat dua dalam satu.

Idea anda bagi rumah nampak besar

Semua idea yang saya kongsikan kat atas tu saya dapatkan dari portal hiasan dalaman kat sini. Idea yang mereka bagi memang amat hebat-hebat dan menarik sungguh.

Anda sendiri mungkin ada idea tersendiri bagaimana nak buat rumah yang kecil kelihatan besar yang anda dah berjaya aplikasikan. Jika anda ada idea, bolehlah kongsikan kat bawah ini atau berikan link untuk dilawati.

Friday, September 22, 2017

Ford Ranger XL dengan harga paling berpatutan diperkenalkan di Malaysia
Ini berita yang baik untuk peminat kenderaan pickup 4x4 jenama Ford Ranger. Sime Darby Auto Connexion (SDAC), pengedar jenama Ford di Malaysia telah perkenalkan Ford Ranger XL dengan harga paling berpatutan untuk anda yang meminati jenama Ford Ranger.

Harga yang ditawarkan untuk pasaran Semenanjung Malaysia hanyalah RM83,588 sahaja. Harga tersebut termasuk GST tapi tanpa harga insurance. Untuk Sabah dan Sarawak pula harganya adalah RM89,388

Dengan harga yang amat menarik itu, anda akan dapat Ford Ranger dengan enjin jenis diesel 4 cylinder 2.2L TDCi. Untuk sistem transmisi pula anda akan dapat jenis MT82 manual 6 gear.

Harga itu murah sebanyak RM10 ribu berbanding dengan Ford Ranger siri T6 biasa sebelum ini 2.2L XL Manual. RM10 ribu tu memang satu diskaun yang amat murah dalam keadaan ekonomi yang tak berapa menarik sekarang ini.

Ford Ranger XL asas sahaja

Harganya memang amat berpatutan dan anda hanya boleh dapat dalam dua warna sahaja. Warna putih dan warna kelabu. Semuanya perkara asas sahaja yang diberikan. Rim hanyalah rim 16 inci biasa diperbuat dari besi dan dibalut dengan tayar jenis 215/70.

Bumper depan ford ranger XL juga datang dalam warna hitam asal tanpa dicat. Tapi masih kelihatan cantik walaupun dengan warna macam itu sebab Ford Ranger punya muka depan memang bagi saya agak cun dari segi rekabentuknya.

Boleh dkatakan hanya semua perkara asa diberikan termasuklah beg udara keselamatan dua unit di depan, ABS, sensor undur belakang, dan kunci remote. Dah nak murah, dapat semuanya yang asas sahajalah.

Bagi mereka yang suka make-up kenderaan 4x4 rasanya lebih elok beli jenis asas macam ini kemudian keluarkan sedikit duit untuk tukar mana-mana yang patut. Boleh tukar kepada rim sport aloi yang menarik, boleh tambah lapik tepi tayar dan lain-lain supaya nampak mengancam. Dan tak perlu tukar segera selepas beli. Bila dah ada duit nanti baru buat.

Kalau nak buat kenderaan yang lebih fokus pada cari makan juga dan dalam masa yang sama boleh bawa sedap dan berjalan jauh atau dekat atas jalan raya biasa, ini adalah model yang paling murah dan amat berpatutan.

Sebagai perbandingan, saya lampirkan juga gambar Ford Ranger 2.2L XL sebelum ini yang biasa kita lihat kat atas jalan dengan harga RM10 ribu jauh lebih tinggi.

Thursday, September 21, 2017

Bagaimana Amerika sambut Mahathir berbanding Najib - Baru tahu !
Sebagai rakyat biasa, macam mana negara lain sambut perdana menteri Malaysia bila ada lawatan ke negara mereka, tak berapa nak ambil peduli sangat. Apatah lagi dengan harga ikan kembung yang bukan main mahal sekarang, lagilah tak ada masa untuk saya teliti semua urusan orang-orang besar itu.

Semua harga barang kat negara tengah mencanak naik tak berhenti-henti. Harga minyak petrol juga macam itu. Hari isnin lalu pergi pasar malam terkejut dengan harga buah petai. Ambil dua ikat nak buat sambal tumis ikan bilis, kena bayar RM19 !. Ada lebih kurang 8 papan saja dan buahnya bukan elok sangatpun.

Penjual kat pasar malam itupun tersipu-sipu malu nak sebut harganya. Mulanya dia jual satu ikat kecil tu RM10. Bila saya dah ambil 2 ikat, direndahkan lagi jadi RM19. Tapi bila saya tertinggi sedikit suara sebab terkejut dengan harganya, dia terus bagi RM18.

Semua yang sedang berlaku sekeliling negara sekarang membuatkan saya risau dan terasa beban yang semakin naik. Terbaca pulak kononnya Perdana Menteri kita terbang jauh ke Amerika untuk meberikan janji yang dia mahu bantu ekonomi Amerika, rasa pelik dan nak termuntah meloya.

Najib tetap hebat dan berjaya

Setakat ini saya hanya jeling laporan kejayaan Najib melawat Amerika dan berjumpa dengan presiden negara besar itu. Berita yang dilaporkan menggambarkan betapa berjayanya Perdana Menteri kita mencairkan hati Trump.

Terasa bangga !. Itu Perdana Menteri aku tu !, Bermesyuarat dengan pemimpin negara besar yang kuat dan berpengaruh dunia. Apa tohmahan orang nak kata pada Najib tak boleh nak nafikan kehebatannya yang berjaya menjadi Perdana Menteri Malaysia.

Itu saja ukuran saya terhadap orang.

Kalau hang cakap apapun nak kondem Najib, hang tengok diri sendiri terlebih dahulu. Teruk manapun hang kata kat dia, hang tu sendiri tak mampu walaupun sekadar untuk jadi menteri besar. Najib sekurangnya berjaya duduk di atas kerusi paling tinggi kat negara kita.

Kalau rakyat nak kata Najib bodo, crook atau sebagainya, yang bodah dan crook tu sebenarnya adalah seluruh rakyat Malaysia. Sebab rakyat Malaysia lah yang letak dia kat situ. Betul tak?

Bandingan Najib dan Mahathir

Tapi sebaliknya, kalau ada orang yang layak tenyeh atau komen atau kritik kat najib, sudah tentu samada Pak Lah atau Tun Mahathir.

Dari segi pencapaian sampai berjaya jadi perdana menteri Malaysia, mereka sama level. Kalau nak ukurkan berapa tahun memerintah pulak, setakat ini, Tun Mahathir masih pegang rekod. Jadi paling layak nak kritik Najib sekarang sudah tentu Tun Mahathir sendiri.

Dari segi pencapaian ekonomi, tak berapa nampak sangat apa bagusnya Najib berbanding Mahathir. Malah Pak Lah juga macam tu. Lagipun Mahathir dah buat semua benda untuk malaysia. Dari negara penoreh getah naik jadi negara industri yang hebat. Siapa boleh lawan sumbangan Mahathir dalam bab tu?

Tadi terbaca pulak tulisan Tun Mahathir bagaimana Presiden Amerika menyambutnya ketika dia buat lawatan ke sana ketika jadi PM dahulu. Saya salin semula apa yang Tun M tulis:

Saya melawat Amerika Syarikat secara rasmi selepas saya melawat Canada tiga tahun selepas menjadi PM. Pemerintahan Amerika Syarikat hantar pesawat khas Presiden ke La Guardia airport New York untuk penerbangan saya dan isteri ke Washington. Dari Pangkalan Udara Andrews saya diterbangkan dengan helikopter Presiden ke bandar Washington. Saya disambut oleh pegawai tinggi Amerika Syarikat dan bermotor ke hotel Willard Washington DC. Pada masa itu Blair House, tempat penginapan tetamu Kerajaan Amerika sedang diperbaiki. 

Dua buah kereta “stretched” disediakan untuk saya ke White House yang dihias dengan bendera Malaysia dan Amerika Syarikat. Cermin gelap ditingkap kereta menghalang orang ramai daripada mengetahui kereta yang mana yang saya guna. 

Bendera Amerika ternampak hampir semacam dengan bendera Malaysia. Dengan itu ramailah penduduk Washington terkeliru dan memikir kereta-kereta ini membawa Presiden AS. Mereka melambai tangan sepanjang jalan. 

Saya bertemu dengan Presiden Reagan seperti biasa di hadapan “fireplace” dan mengadakan “small-talk” dengannya, Vice Presiden Bush (Senior) ada bersama. 

Kemudian baru diadakan mesyuarat dua delegasi di bilik mesyuarat khas. Ini disusuli dengan makan tengahari dan press conference. Seluruh lawatan saya ke White House dirakam oleh jabatan Presiden Amerika Syarikat dan disimpan dalam Library Ronald Reagan. Video ini boleh dilihat dalam media sosial (KLIK DI SINI). 

Saya juga mengadakan perjumpaan tidak rasmi dengan Presiden Bush (Senior) Presiden Bush (Junior), Presiden Clinton di Washington dan di lain-lain tempat. Biasanya saya membangkitkan soal minyak kelapa sawit dan sikap AS terhadap negara Islam.

Baru saya sedar betapa beza macam langit dan bumi layanan Amerika terhadap perdana menteri kita antara Najib dan Mahathir. Mungkinkah Trump yang jadi presiden sekarang ini jenis orang kasar dan tiada protokal maka dia layan Najib macam layan CEO syarikat besar dan bukannya sebagai Pemimpin tinggi sesebuah negara.

Bagaimana Amerika layan Najib

Bila dapat tahu yang Najib hanya bersembang dengan Trump selama 30 minit, lagilah terasa sayu dan marah dengan sikap Trump tu. Malah Najib kena pergi sendiri dan kena bermalam di hotel sahaja. Hotel Trump pulak tu, kes aniaya nampaknya pada pemimpin negara aku sendiri !.

Ketara sangat antara dua presiden Amerika itu.

Tapi tak boleh salahkan Presiden amerika sebab itu adalah lawatan rasmi antar dua negara. Maka tak boleh nak bandingkan antara Trump dan Reagan.

Rumusan yang boleh saya buat adalah Tun Mahathir jelas hebat dan segala kritikannya terhadap Najib adalah penting untuk didengari terutamanya oleh Najib sendiri. Bukannya buat tohmahan dan fitnah malah perlekehkan pula Tun M.

Bukan payahpun. Pergi ambil nasihat Tun M, betulkan apa yang dia kritik dan sama-sama laksanakan demi kebaikan rakyat keseluruhannya. Atau kalau tak dapat nak buat apa yang beliau sarankan, masih tak dapat nak perbetulkan presepsi buruk orang ramai, masih tak dapat nak yakinkan negara luar supaya hormati pemimpin No 1 negara... letak saja jawatan. Bukannya payahpun !

Tak seronok bila orang ejek pemimpin negara kita sendiri. Apatah lagi orang luar pulak. Tak selesa bila orang tuduh pemimpin kita seperti seekor kera jantan yang seronok bersetubuh dengan Gajah Betina. Yang seronok terpancut-pancut adalah kera sedangkan Gajah kehairanan tak rasa apa-apa !

Wednesday, September 20, 2017

DBKL arah batalkan Pesta Arak 'Better Beer Festival 2017' selepas bantahan
Pesta arak yang diberikan tema Better Beer Festival 2017 yang dijadualkan akan berlansung pada 6 dan 7 Oktober 2017 nanti terpaksa dibatalkan.

Pihak DBKL telah menolak permohonan permit untuk mengadakan pesta arak tersebut oleh penganjur. MyBeer Malaysia yang merupakan penganjur pesta arak tersebut telah kemukakan permohonan pada 28 Ogos yang lalu.

Pihak penganjur merasa kecewa kerana tidak dapat meneruskan pesta arak tersebut pada tahun ini. Pada tahun-tahun yang lalu, ia berjaya dianjurkan dengan meriah sekali dengan mendapat sambutan yang menggalakkan.

Menurut penganjur, mereka jangkakan pengunjung seramai 6 ribu orang untuk anjuran pesta arak kali ini. Ia mengumpulkan pengeluar beer atau arak terkenal di seluruh dunia untuk turut sama dalam pesta arak tersebut.

Pesta arak batal susulan bantahan Pas

Ahli Jawatankuasa Pas Pusat, Dr Riduan Mohd Nor telah menggesa agar kerajaan tidak membenarkan panganjuran pesta arak sebegitu di negara Malaysia. Ini kerana Malaysia merupakan sebuah negara Islam.

Atas dasar status negara Islam, maka tidak sesuai untuk pesta arak, yang merupakan minuman yang haram di sisi Islam dianjurkan di negara ini. Walaupun ianya adalah untuk mereka yang bukan beragama Islam, ia masih tidak sesuai.

Pesta itu nampaknya semakin membesar dari tahun ke tahun sejak ia mula dianjurkan. Tidak mustahil jika dilepaskan begitu sahaja, maka tahun yang akan datang, pesta arak akan menjadi jauh lebih besar dan meriah.

Pas risau pesta itu akan turut sama menaikkan pesta maksiat lain seperti pesta seks, pesta gay dan lain-lain seumpamanya.

DAP tak kisah pesta Arak

Berlainan pulak bagi DAP. Mereka tidak membantah untuk pesta arak diadakan. Bagi DAP, ia tidak ada kena mengena dengan agama Islam dalam penganjuran pesta arak itu. Pesta sedemikian tidak bertentangan dengan undang-undang negara.

Untuk negara yang majmuk seperti Malaysia, adalah bebas untuk adakan parti atau pesta sedemikian. Ertinya DAP anggap Malaysia adalah sebuah negara Majmuk, manakala Pas anggap Malaysia adalah sebuah negara Islam.

Ada perbezaan penekanan dari segi falsafah negara nampaknya antara dua pasti politik yang berbeza itu. Satu kata negara majmuk dan satu lagi kata negara Islam. Patutlah Lim Kit Siang mahu debatkan isu yang sama ketika zaman Tun Mahathir ( atau Pak Lah, manas satu saya tak ingat) laungkan Malaysia sebegai sebuah negara Islam satu masa dahulu.

Kalau zaman Bapak Merdeka pulak saya rasa dia lebih terbuka. Dia anggap Malaysia sebagai sebuah negara sekular dari segi pemerintahan dan Islam hanyalah agama rasmi, sebagai mana Bunga Raya merupakan bunga rasmi negara.

Pesta arak batal, pesta fitnah berleluasa

Saya pun tak sokong dengan aktiviti meriah dalam bab nak promosikan arak ini. Baguslah jika pihak DBKL tak mahu keluarkan permit kebenaran untuk adakan pesta arak ini. Ia dapat membendung populariti minuman arak kepada semua rakyat Malaysia umumnya tak kira apa bangsa dan agama.

Arak atau minuman beralkohol memang tak pernah baik untuk kesihatan tubuh badan dan akal manusia. Jadi tak perlu nak debat dan nafikan isu keburukan arak itu.

Tapi yang tak berapa baiknya adalah aktiviti sebaran fitnah lanjutan dari pesta arak tersebut.

Saya lihat dan terima banyak mesej bergambar memaparkan seorang ahli politik dari pembangkang yang beragama Islam dilaporkan sebagai berkata setuju dengan pesta arak itu. Malah dalam poster itu juga dikatakan ahli politik itu akan turut serta dalam pesta tersebut menyambutnya.

Itu terang-terang satu fitnah. Saya kenal ahli politik itu dan tahu bagaimana orangnya.

Fitnah sedemikian sudah jelas haram dalam islam, tapi malangnya orang islam sendiri yang sebarkan fitnah sedemikian. Seolah-olah mereka kuat perjuangkan keharaman arak itu tetapi mengamalkan aktiviti haram yang jauh lebih besar malapetakanya, iaitu fitnah.

Kadangkala, emosi dalam berpolitik akan hancurkan kewarasan akal fikiran. Sama macam mabuk minum arak, mabuk politik juga mampu gelapkan akal fikiran yang waras pada manusia.

Monday, September 18, 2017

Nak pasang Toyota Hilux TRD Aerokit bagi nampak lebih menawan
Bagi peminat Toyota Hilux yang ada hasrat nak beli sebuah dalam masa terdekat ini, jangan lupa pertimbangkan tawaran terbaru Toyota Hilux lengkap dengan TRD Aerokit berikut:

  • TRD Front Grill - RM1,490
  • TRD Front Lower Bumper Cover - RM1,090
  • TRD Skid Plate - RM780
  • TRD Over Fenders - RM1,290
  • TRD Shift Knob - RM250
  • TRD 18" Aloy Wheels - RM5,430
  • TRD Wheel Nut set - RM800


Ada 7 items kat atas tu yang anda boleh masukkan sekali satu pakej dalam pembelian Toyota Hilux baru anda. Semuanya khas hanya untuk model Hilux 2.8G sahaja.

Kalau yang baru nak beli dan nak masukkan sekali dalam kos pembelian adalah lebih mudah sebab semua loan anda akan masuk dalam harga sekali dengan semua TRD Aerokit itu. Jadi tak lah berapa berat sangat nak bayar.

TRD Aerokit untuk Hilux lama

Tapi bagi yang memang dah ada sebijik kat rumah dan rasa nak pasang, boleh berbuat demikian dengan pergi ke mana-mana pusat servis Toyota yang anda selalu pergi selama ini yang berdekatan. Tapi kalau campur kesemuanya kos kat atas tu, boleh tahan juga harganya nak keluarkan sekali gus.

Semua harga yang diberikan adalah termasuk dengan GST dan upah pemasangan. Jika masih tak ada apa-apa perubahan kat Toyota sana.

Tapi ada berita tak berapa baik sikit.

Sebab untuk model Toyota Hilux yang terkini sahaja ada disediakan semua TRD Aerokit itu. Bagi model lama memang tak ada terutamanya bahagian Front Grill tu. Aksesori yang lain mungkin boleh ngam untuk dipasang.

Banding Hilux TRD Aerokit vs Wildtrak

Sekarang, cuba tengok gambar kat bawah ini dan cuba bandingkan dari segi rupa antara pickup terkenal Ford Ranger yang memang mengancam tu berbanding dengan Toyota Hilux setelah dipasang lengkap siap semua Hilux TRD Aerokit kat atas tu.

Adakah anda rasa nampak macam Toyota Hilux secara tiba-tiba jadi amat gagah dan lebih padu daripada Ford Ranger Wildtrak?

Tapi kalau nak bandingkan dari segi pemanduan dan kawalan, saya rasa memang tak boleh lawan Ford Ranger yang memang sedap dan stabil. Rupa saja elok tak semestinya bawa sedap.

TRD Aerokit Hilux Hitam lebih best

Kalau tengok gambar kat atas tu, boleh bezakan antara Hilux berwarna Hitam dengan warna Putih. Yang Hitam tu nampak lebih mengamcam dan gagah lagi berbanding putih. Itu berdasarkan mata sayalah.

Mungkin bagi yang suka warna putih akan kata lebih cantik kombinasi TRD Aerokit dengan Hilux Putih. Terpulanglah sebab semuanya pakai duit sendiri.

Yang pastinya, hanya untuk hiasan mata sahaja sebenarnya. Tak berapa nak ada nilai yang lebih nyata dari segi performance dan keselamatan Toyota Hilux anda kalau pasang dengan lengkap kesemua TRD Aerokit kat atas tu semua.

Aksesori buka Tailgate belakang Hilux

Ini satu lagi aksesori yang baru diperkenalkan oleh Toyota Hilux. Khas untuk memudahkan pengguna Hilux yang rasa susah dan berat sikit bila nak buka Tailgate atau penghadang badan belakang toyota hilux anda sekarang.

Menurut jurucakap Toyota, dengan adanya aksesori bantuan buka tailgate itu, anda dapat kurangkan kerja sebanyak 95% untuk membukanya. Maknanya amat mudah untuk buka tailgate hilux anda selepas ini. Anak atau isteri anda yang kurus pun boleh buka dengan mudah.

Harga yang ditawarkan untuk pasang aksesori tu adalah RM985 sahaja. Macam nak mahal juga rasanya dalam keadaan ekonomi sekarang.

Tapi bagi kontraktor yang tengah lebat dengan projek sekarang boleh pasang satu dan lepaskan kos tu pada bill kerja dan perniagaan, Boleh kurangkan cukai dan mudahkan kerja.

Aksesori ni ada untuk model terkini dan model yang lama sebelum ini.

Friday, September 15, 2017

Nasihat Dr Maza berkenaan isu hantar anak ke sekolah Tahfiz
Kita masih lagi terkejut dengan isu sedih yang telah menimpa sebuah sekolah Tahfiz. Semua orang dah mula bercakap dan memberikan pandangan masing-masing.

Bila berlaku kejadian kebakaran tersebut sampai meragut nyawa, baru saya tahu rupanya kes sekolah tahfiz terbakar sudah berlaku terlalu banyak. Itu belum sebut masalah-masalah selain kebakaran yang melanda sekolah tahfiz yang ada banyak di seluruh negara kita.

Ada juga yang nak kaitkan isu yang sama dengan perbezaan fahaman. Ini saya terima dari grup whatsapp kawan-kawan kampung yang mendokong aliran lama dan sering menyerang aliran yang mereka gelar sebagai fahaman Wahabi.

Saya kongsikan apa yang dikongsikannya kat bawah ini. Anda boleh baca dan buat tafsiran pemahaman orang yang menulisnya. Saya rasa dia serang Dr Maza dan berkemungkinan ada kena mengena dengan apa yang Dr Maza nasihat kat bawah ini nanti.

Wahabi dan sekolah Tahfiz

Seolah-olah inilah masa yang paling sesuai untuk “menyucuk jarum” agar masyarakat memandang sinis pada para pelajar tahfiz. 

Bukan main aktif lagi ‘dia’ beberapa hari ni. Hampir setiap hari keluar kenyataan yang berunsur negatif berkaitan kebakaran tahfiz. 

Tak boleh ker bagi pandangan dari sudut yang positif sikit? 

Belum lagi keluar keputusan mengenai punca sebenar kebakaran, nampaknya mufti yang sorang tu sudah terlebih “bomba” dan terlebih “forensik” melebihi bomba dan forensik itu sendiri. 

Seolah-olah dengan lahirnya lebih ramai generasi tahfiz, keadaan tu mengancam ideologi Wahhabi. (?)

Korang rasa mengapa agaknya? 

Ini adalah kerana jika semakin ramai generasi muda yang biadab dan merasa diri tinggi ilmu, itu merupakan suasana yang kondusif bagi perkembangan Wahhabi. 

Akan tetapi semakin ramai para tahfiz maka semakin susah mereka (Wahhabi) nak mempengaruhi generasi tersebut.

Ini adalah kerana mereka (para tahfiz) bersih dan hidup hatinya dan mereka memandang dengan pandangan zahir dan pandangan mata hati. 

Mereka (Wahhabi) hanya mampu mempengaruhi mereka yang kotor dan buta hatinya. Mereka (Wahhabi) rasa yang diri mereka tu berilmu, walhal ilmu zahir semata-mata. Sehinggakan mereka (Wahhabi) tak nampak apa-apa kebaikan pada tahfiz kerana nampak dari luaran takdepun pelajar tu belajar cara nak faham dan hurai Al-Quran.

Demikianlah betapa sukarnya nak terangkan “keseronokan membaca Al-Quran” pada mereka yang tak pernah rasa “seronok baca Al-Quran”.

Kerana yang memahami “keseronokan” adalah hati bukannya akal (zahir). 

p/s : Saya kadang lupa dah cam mana ejaan yang betul… “biadap” ker atau “biadab” ? :D 
p/s : Rasa nak “bertapa” tak nak dah cakap apa-apa kat fb ni… tapi panas plak isu ni. Terpaksa keluar jap dari “pertapaan” :D

Apa pandangan anda terhadap tulis kat atas tu?

Sekarang kita baca pulak apa yang Dr Maza berikan nasihat berkenaan masalah sekolah Tahfiz secara umumnya kat bawah ini.

Sekolah Tahfiz dan Agama

ANTARA KEMURNIAN NIAT DAN PENGURUSAN YANG LEMAH

Kebelakangan ini timbul beberapa isu tentang sekolah agama dan tahfiz persendirian yang tumbuh serata tempat. Pelbagai isu berbangkit, termasuk kebakaran, kes penyiksaan, kematian pelajar dan pelbagai isu keselamatan yang lain.

Di sini saya ingin sebut beberapa nota ringkas untuk perhatian ibubapa yang mulia hasrat mereka dan pihak berwajib. Antaranya;

  1. Ramai, bahkan mungkin keseluruhan ibu bapa menghantar anak mereka ke sekolah agama dan tahfiz dengan hasrat dan niat yang baik. Namun ramai dalam kalangan mereka mungkin tidak begitu memahami ataupun memikirkan secara seimbang apakah yang mereka mahu bagi masa depan anak-anak tersebut. Kalangan mereka, disebabkan tidak begitu memahami agama menganggap hanya dengan belajar di sekolah agama maka itu sudah memadai. Tidaklah mereka faham apa yang dimaksudkan dengan ‘tafaquh’ atau mendalami agama dalam ertikata yang sebenar. Ini menyebabkan mereka tidak dapat menilai walaupun secara umum kedudukan ataupun kualiti sekolah agama yang mereka hantar anak-anak mereka belajar.
  2. Ibubapa hendaklah sedar, bahawa anak-anak kita membesar dan akan hidup di era ini. Era yang penuh dengan cabaran terhadap agama dan menuntut kemampuan memahami teks dalam konteks yang betul. Justeru itu, pendidikan agama yang baik hendaklah diseimbangkan dengan keperluan cabaran masa kini. Demikian, amat penting untuk difahami bahawa menjadi ilmuwan agama bukan sekadar menghafal nas dan bernasyid semata, tetapi hendaklah mampu memahami apa yang dihafal dan dapat menghuraikan makna Islam selaras dengan tuntutan semasa.
  3. Jika hasrat ibubapa itu sekadar memberikan pengetahuan asas agama kepada anak-anak mereka, hendaklah mereka sedar bahawa anak-anak mereka selain dari bersolat dan berzikir, juga perlu hidup seperti manusia lain. Maka ilmu yang membolehkan mereka mencari rezeki yang halal amatlah diperlukan. Ini sama ada mata pelajaran akademik lain selain mata pelajaran agama, ataupun ilmu kemahiran hidup yang membolehkan penerusan hidup mereka di masa hadapan.
  4. Ibubapa hendaklah tahu bahawa bukan semua yang dipanggil ustaz itu baik kualiti bahasa Arab dan bagus pengetahuan agamanya. Lebih daripada itu, gelaran ustaz bukan jaminan kemaksuman seseorang sehingga kita boleh mempercayai segala yang dia beritahu tanpa penelitian dan siasatan. Maka, langkah berwaspada untuk masa depan anak-anak kita adalah sesuatu yang dituntut.
  5. Terdapat sekolah tahfiz dan agama swasta yang baik , mengikut peraturan dan berkualiti. Ini dapat diukur dengan banyak ciri, antaranya kualiti kelulusan guru-guru yang mengajar, sukatan pelajaran dan persekitaran pembelajaran. Secara umumnya, sekolah-sekolah agama ataupun tahfiz di bawah Kementerian Pendidikan diurus tadbir dengan baik di sudut kualiti pelajaran.
  6. Namun tidak boleh dinafikan di sana terdapat sekolah agama dan tahfiz diwujudkan tanpa melengkapi keperluan yang sepatutnya. Sebahagiannya hanya kerana semangat ‘ustaz-ustaz’ tertentu yang ingin menubuhkan sekolah sendiri di atas pelbagai tujuan peribadi lalu diwujudkan sekolah mereka sendiri sekalipun tidak memenuhi keperluan pendidikan yang sepatutnya. Ada ustaz dia sendiri gagal dahulunya gagal dalam pendidikan, akhirnya membuka sekolah sendiri tanpa memiliki sijil ataupun latihan pendidikan yang sepadan. Apakah lagi untuk memiliki diploma atau sijil perguruan. Akhirnya, mereka menjadi tenaga pengajar yang tidak cukup ilmu dalam bidang pendidikan dan kaedah ataupun pedagogi pengajaran.
  7. Sekolah-sekolah yang tidak berkualiti itu, bagi menjimatkan kos gaji guru, mereka mengambil sesiapa sahaja yang bersedia mengajar sekalipun bukan bidang berkaitan. Maka tenaga pengajar yang tidak cekap, tidak berpengalaman dan ‘bidan terjun’ ataupun ‘tangkap muat’ mengajar di sekolah-sekolah tersebut. Individu yang tidak begitu tahu bahasa Inggeris mengajar Bahasa Inggeris, yang tidak mahir matematik mengajar matematik, sains, sejarah dan seterusnya. Sebahagian mereka bekerja ini hanya sementara menunggu peluang pekerjaan lain, maka tahap tanggungjawab juga rendah.
  8. Terdapat pemilik-pemilik sekolah tahfiz dan agama yang menubuhkan sekolah mereka untuk kepentingan diri mereka. Mereka guna nama tahfiz dan agama untuk mengutip derma dan sumbangan. Wang yang disumbangkan itu, tidak mempunyai jawatankuasa ataupun badan audit ataupun amanah yang mengawal. Akhirnya jika tidak amanat, pemilik tahfiz ini mewah dengan sumbangan orangramai, sementara sekolah mereka dalam keadaan daif. Lebih dukacita lagi, ada yang menggunakan pelajar untuk mengutip derma sehingga kita lihat, anak-anak tahfiz di lebuh raya, kedai makan, pasaraya dan seumpamanya untuk mengutip wang daripada orang ramai.
  9. Dukacita, akhirnya yang menjadi mangsa ialah ibu bapa dan anak-anak muslim yang ingin mencari ilmu agama tetapi tersalah tempat kerana ‘sangkaan’ baik kepada pusat-pusat tahfiz ataupun sekolah agama yang sedang tumbuh bagaikan cendawan ini.
  10. Justeru, bagi menyelamatkan masa depan anak-anak umat Islam, perkara ini hendaklah diteliti dan dipantau oleh pihak yang bertanggungjawab.
Apa yang Dr Maza nasihatkan amat baik. Malah ramai terutamanya mereka yang bukan dari latar belakang aliran agama bersetuju dengan apa yang beliau katakan.

MBPJ saman oBike RM17 ribu dan halau mereka untuk beroperasi di Subang saja
Lagi berita pasal kes syarikat perkongsian basikal oBike Malaysia Sdn Bhd yang saya tulis sebelum ini kat sini. Sejumlah 261 buah basikal kuning mereka telah dirampas dan disita oleh MBPJ. Sebelum ini dilaporkan 250 unit - dah bertambah dah.

Punca basikal tersebut disita adalah disebabkan paling asasnya, menghalang laluan orang ramai. Itu punca utamanya yang saya rasa pihak MBPJ terpaksa ambil tindakan sebab ada laporan.

Konsep yang bagus dan mulia oBike tentu agak pelik jika pihak berwajib saja-saja nak buat kacau. oBike mahu ketengahkan konsep mesra alam dengan menggalakkan orang ramai kayuh basikal. Mereka juga mahu promosi aktiviti sihat jadi amalan orang ramai. Jadi tentu itu satu usaha yang baik.

Halang orang ramai punca disita

Namun begitu, apa saja usaha yang murni, semurni manapun, cara perlaksanaannya perlulah tidak membuatkan gangguan pada orang ramai.

Konsep yang mahu diperkenalkan kat MBPJ adalah konsep tak ada stesen letak basikal.

Bila dah tak ada stesen, maka pengguna perkhidmatan basikal oBike sudah tentu akan letakkan basikal ikut suka hati mereka saja. Memang itu sikap dan budaya kurang baik yang ada pada sesetengah rakyat Malaysia.

Sedangkan perkara yang ada peraturan pun orang kita suka langgar, inikan pula jika tak ada peratusan. Lebih meriahlah mereka buat sesuka hati sampai ke tahap yang tak terfikirkan oleh orang yang waras akalnya.

Bayangkan jika anda boleh letak sesuka hati basikal selepas digunakan! Walaupun ada kertas tulis supaya letak kat tempat yang mudah orang guna dan jangan halang laluan, siapa yang nak ambil peduli.

Sekarang orang ramai kat Petaling Jaya yang sebelum ini menikmati perkhidmatan yang baik itu terpaksa lupakan sahaja dulu buat sementara waktu. Orang ramai dah mengamuk dan MBPJ dah ambil tindakan. Padan muka !

Dihalau beroperasi hanya di Subang

Pihak oBike perlu membayar saman RM17 ribu sekarang jika nak ambil balik kesemua basikal mereka yang telah disita. Dan mereka juga tidak diberikan peluang untuk buat permohonan beroperasi semula di PJ.

Mereka perlu teruskan dahulu operasi hanya di Subang Jaya sahaja sebab itu merupakan projek pilot sebagai satu kajian kes.

Selepas melihat perjalanan selama beroperasi di Subang Jaya, bagus dan buruknya dan segala yang perlu diperbaiki dan lain-lain, pihak MPSJ akan buat satu panduan umum untuk diguna pakai.

Nampaknya itulah yang terbaik sekali.

Lagipun tak ada lagi majlis mana-mana yang ada pengalaman berurusan dengan konsep macam itu setakat ini. Perlu ada kajian menyeluruh demi kesejahteraan umum.

Jangan lepas ini ada kroni yang dok tak dok buka syarikat rewa basikal dan monopoli habis semua jajahan majlis yang ada atas dasar mereka kroni. Harap tak jadi begitu bila semua dah nampak keberkesanan dan kebaikan serta keuntungan konsep perniagaan tersebut.

Baca laporan lanjut kat sini.

Wednesday, September 13, 2017

3 sebab ekonomi negara sedang tenat menurut bekas timbalan Gabernor BNM
Ekonomi negara kita Malaysia sedang tenat. Dan ada 3 sebab kenapa ianya boleh dirumuskan sedemikian. Ini maklumat atau lebih tepat pandangan yang amat menarik dari seorang pakar ekonomi negara, bekas timbalan Gabernor Bank Negara Malaysia.

Lin See-Yan merupakan bekas timbalan gabernor bank negara Malaysia yang pakar dalam bidang ekonomi. Jadi semuanya pandangannya perlu diberikan pertimbangan yang sewajarnya oleh para pemimpin negara kita.

Berikut sedikit fakta tentang Lin See-Yan:

  • Menjadi Timbalan Gabernor Bank Negara Malaysia dari tahun 1980 hingga 1994. Jawatan yang dia pegang kat situ bukan sekejap tu. Lebih kurang 14 tahun!
  • Merupakan seorang Garaduan lulusan dari Harvard. Ini memang orang bijak sebab bukan senang-senang nak masuk Harvard. Sebab ramai orang bijak macam dia masuk Harvard lah yang membuatkan Harvard jadi macam tu, dan bukan sebaliknya.
  • Pernah kerja di Jabatan Perdana Menteri dari tahun 2008 hingga 2010.
  • Menjadi Pengerusi Malaysian Insurance Berhad dari tahun 1988 hingga 1994
  • Merupakan ahli kepada The British Chartered Scientist

3 sebab ekonomi Malaysia sedang tenat


Bila dah baca senarai kelayakan Lin See-Yan kat atas tu, sekarang baru kita boleh tengok apa tanda-tandanya ekonomi negara sedang tenat. Dia bukan cakap main ikut sedap mulut seperti kebanyakan ahli politik kita yang ada sekarang.

Walaupun ramai ahli politik yang melenting dan mula tunjuk pencapaian CGPA mereka setiap kali ditembak kritikan, tak boleh nak lawan sangat dengan pengalaman dan kelayakan Cina Malaysia ni. Jadi kita tengok 3 sebab ekonomi dikatakan sedang tenat menurut beliau di bawah:

  1. Malaysia banyak hutang - Hutang negara amat tinggi sampai mencecah RM655.7 Billion sehingga bulan Jun 2016. Ini berdasarkan laporan dari Kementerian Kewangan 2016/2017. Ini bersamaan dengan 53.2% KDKN. Sekarang tak pasti pulak banyak mana hutang negara secara tepat.
  2. Nilai Matawang Ringgit lemah - Menteri kata nilai ringgit kita kukuh dan antara yang terbaik di rantau ini. Itu kata menteri yang tak lulus mengaji ekonomi. Tapi menurut pakar ekonomi ini, nilai matawang kita yang USD1 bersamaan dengaan RM4.18 itu adalah tinggi dan menyusahkan rakyat dan para peniaga. Masa dia bersara dari BNM, USD1 sama dengan RM2.50 saja.
  3. Negara bergantung pada tenaga buruh murah dari luar - Tengok kat luar sana berapa ramai warga Indonesia, Bangladesh, Nepal, Vietnam dan lain-lain lagi. Hampir kesemua kerja kat bawah sekarang bergantung pada tenaga buruh murah itu. Kita banyak keluarkan produk tak bernilai tinggi yang hanya boleh dijual murah, maka terpaksa bergantung pada tenaga buruh murah.
Ralat: Saya tersilap letak jumlah hutang negara sebelum ini sebagai USD655.7 billion. Sepatutnya angka adalah dalam ringgit Malaysia. Jadi saya dah betulkan jumlah sebenarnya kat atas tu. Mohon maaf atas kesilapan itu.

Bahaya ekonomi negara tenat


Menurut beliau lagi, dalam masa terdekat ini, memang tak ada masalah. Kita semua memang tak terasa sangat masalah yang sedang berkumpul sedikit demi sedikit secara perlahan-lahan itu.

Tapi masalah akan datang dalam tempoh jangkamasa panjang bermula dari sekarang. Kalau tak buat apa-apa reformasi, bahangnya akan mula terasa dalam tempoh sederhana panjang dan akhirnya akan jadi barah selepas itu yang tentu amat sukar untuk dipulihkan semula.

Malaysia perlu fokus kepada industri pembuatan yang mengeluarkan barangan yang bernilai tinggi. Contoh mudah yang dia beri adalah dalam industri pembuatan kasut umpamanya.

Kita tak boleh buat kilang jahit kasut saja untuk jenama orang lain. Bila setakat nak jahit kasut, maka terpaksa ambil pekerja Bangladesh atau Indonesia sebab tak payah bayar mahal. Lagipun pemegang jenama kasut asal tak akan bagi kat Malaysia kalau kos jahit kasut tu mahal.

Negara sepatutnya berikan tumpuan dan gandakan usaha untuk design dan keluarkan kasut yang bermutu tinggi. Perlu lahirkan pereka bentuk kasut, perlu lahirkan pakar dalam menghasilkan bahan yang bermutu tinggi dan dikumpulkan semua sumber itu untuk mengeluarkan kasut yang bermutu tinggi.

Itu contoh mudah yang dia bagi. Kalau nak baca laporan asalnya yang lebih lanjut, sila pergi kat sini.

Apa pandangan anda dalam hal ini?

Bagilah komen sikit pasal ekonomi negara kita sekarang ini. Apa peranan kita dalam hal ini. Macam mana kita boleh pastikan negara tak menjunam dalam tempoh jangka masa panjang yang pakar ekonomi di atas tu kata?

Sila berikan komen anda!