Tuesday, 17 January 2017

Lagi, penumpang bas KL-Singapura kena gigit pepijat penghisap darah

 
Sebelum ini dah riuh berita penumpang bas ekspress kena gigit pepijat penghisap darah. Kali ini ada lagi penumpang yang merunggut kena gigit pepijat. Penumpang tersebut digigit ketika menaiki sebuah Bas yang bertolak dari KL menuju ke Singapura.

Syarikat bas yang digunakan oleh penumpang tersebut adalah sebuah syarikat yang berpusat di Singapura. Nama syarikat bas itu adalah Starmart Express. Ini merupakan aduan kali kedua datang dari penumpang syarikat bas yang sama.

Sebelum ini, seorang penumpang yang menaiki bas dari KL ke Singapura, dikenali sebagai Natalie Yap, berumur 29 tahun membuat aduan yang sama. Natalie kena gigit sebanyak 30 gigitan. Dia berjaya menyepit sebanyak 15 ekor pepijat busuk penghisap darah dari kerusi bas tersebut. Kejadian dikatakan berlaku dalam bas bernombor AJB15. Berlaku pada 26 Disember 2016.

Akibat kena gigit di 30 tempat di badannya, Natalie terpaksa keluarkan duit RM199.96 untuk kos rawatan. Dia juga dapat MC satu hari sebab tak tahan kena gigit pepijat. Mungkin bukan tak tahan gigitan, tapi tak boleh berehat ketika duduk berejam dalam bas bersama pepijat yang kerjanya memang hisap darah.

Jika anda berminat untuk menggunakan perkhidmatan hapus pepijat dengan rawatan Haba, sila berhubung dengan Easelife Services Sdn Bhd, syarikat Pest Control Berlesen dan berpengalaman sejak 1998. Hubungi Puan Siti di nombor 012-2067357 untuk maklumat lanjut.

Pepijat hisap darah kat perut

Untuk aduan terbaru kali ini, penumpang yang bernama Yuvaraj Sivanathan, 26 tahun kena gigit pada bahagian perutnya. Kata Yuvaraj, dia kena gigit ketika bas tersebut sedang menuju ke Terminal Larkin di Negeri Johor. Terdapat lebih kurang 10 orang penumpang saja dalam bas tersebut yang membawa nombor pendaftaran AJB6666.

Menurut Yuvaraj, bukan dia saja yang kena hisap darah dek pepijat dalam bas itu. Malah 5 atau 6 penumpang lagi, yang duduk di bahagian depan bas tersebut turut sama kena gigit dan kena hisap darah oleh pepijat yang ada dalam bas itu.

Menambahkan lagi parah, bas itu rosak pulak pada pukul 4 pagi ketika dalam perjalanan.

Dari cerita kat atas tu, ternyata bas itu merupakan bas lama. Jadi memang tidak dapat ditolak kemungkinan adanya pepijat dalam bas itu. Pengurus bas berkata, penumpang perlu buat aduan secara terus kepada bas untuk tindakan lanjut. Lagipun, pepijat itu katanya berpunca dari para penumpang bas itu juga.

Pemeriksaan pepijat pada semua bas ekspress

Menurut pengurus bas Starsmart Express, kesemua bas mereka sebanyak 200 unit sentiasa dihantar untuk dijalankan pemeriksaan serangga dan makhluk perosak setiap 6 bulan sekali.

Itu satu amalan yang amat baik dibuat oleh pengusaha bas ekspress tersebut. Pemeriksaan pest control mesti dilakukan terutamanya untuk pastikan tiada pepijat terutamanya di dalam bas ekspress.

Biasanya pepijat akan menyorok dan membiak di celah lipatan kerusi yang ada dalam bas itu. Oleh kerana pada satu kerusi sahaja akan ada terlalu banyak lipatan dan celahan, maka ada terlalu banyak tempat yang boleh dijadikan pusat membiak pepijat. Bayangkan berapa banyak pusat menyorok dan membiak yang ada pada 40 buah kerusi di dalam bas mereka.

Latihan menyeluruh perlu diberikan kepada para pekerja yang melakukan pemeriksaan pepijat di kesemua bas ekspress tersebut. Jika mereka cekap buat pemeriksaan, maka lebih tinggi kemungkinan segala masalah pepijat dapat diatasi.

Rawatan pepijat dalam bas dengan teknik Haba

Satu lagi persoalan yang timbul adalah bagaimana pihak bas ekspress melakukan rawatan bagi membunuh segala pepijat hisap darah yang ada di kerusi bas mereka ?

Penggunaan racun serangga sudah tentu bukan satu cara yang terbaik. Ia akan membuatkan racun tertinggal pada kerusi bas. Ini tidak bagus untuk para penumpang bas mereka. Lagipun, jika jenis racun kuat dan busuk di gunakan, ia menambahkan lagi parah bau di dalam bas itu dan membahayakan pengguna bas yang tak tahu apa-apa akan adanya sisa racun pada kerusi yang mereka duduk.

Ole itu, rawatan yang terbaik adalah dengan menggunakan teknik rawatan Haba. Stim Haba mampu membunuh segala pepijat yang ada sekali dengan telur pepijat yang melekat di celah rekahan kerusi bas. Ini adalah satu cara rawatan yang amat selamat dan berkesan.

Lagipun, stim atau wap panas yang digunakan akan ditambah dengan bahan penyaman untuk membuatkan kerusi atau tilam pada kerusi itu tidak ada bau yang busuk.

Jika anda berminat untuk menggunakan perkhidmatan hapus pepijat dengan rawatan Haba, sila berhubung dengan Easelife Services Sdn Bhd, syarikat Pest Control Berlesen dan berpengalaman sejak 1998. Hubungi Puan Siti di nombor 012-2067357 untuk maklumat lanjut.
Sumber berita di sini

Wednesday, 11 January 2017

Panduan periksa masalah pepijat sebelum beli atau sewa rumah

Masalah serangan pepijat bukan lagi perkara yang jarang-jarang kedengaran sekarang. Syarikat pest control kat negara kita semakin sibuk menangani masalah serangan pepijat. Kalau anda google perkataan bedbugs, akan keluar banyak berita pasal serangan bedbugs yang berlaku di negara Amerika.

Kat Amerika boleh dikatakan setiap bulan akan keluar carta negeri paling tinggi menerima serangan pepijat atau bedbugs. Itu tandanya ia bukan lagi satu masalah kecil. Ia masalah besar yang mampu menggugat kesejahteraan penduduk.

Kat negara kita baru-baru ini, riuh berita sebuah bas yang membawa penumpang yang tak puas hati digigit pepijat sampai berbintil habis badan. Bas itu membawa bersamanya pepijat yang sedia menyorok dicelah kerusi bas yang memang boleh menjadi syurga pepijat.

Pastikan rumah sewa atau beli tanpa pepijat

Kalau kat bas pun boleh ada banyak pepijat, tak hairan kalau ada banyak rumah kat negara kita dah tersedia ada banyak pepijat. Sebabnya mudah saja. Penumpang bas yang dilanda serangan pepijat tempoh hari mesti ada yang bawa beg. Dan mereka tidak sedar ada kemungkinan beberapa ekor pepijat dan menyelinap masuk menyorok di celah beg yang mereka bawa.

Bila penumpang yang naik bas tersebut sampai kat rumah. Mereka tak akan terfikirkan lansung untuk periksa terlebih dahulu pada beg yang mereka bawa. Tak peduli samada ada pepijat terselit di celah beg atau tidak dan terus campakkan beg dalam almari atau letak celah katil.

Pepijat yang ada kemudiannya mula menyelinap naik dicelah katil atau dicelah perabut pulak. Mereka duduk melepak kat situ dan mula tunggu mangsa. Kemudian mula membiak dengan cepat dan sedar tak sedar rumah itu dah jadi mangsa serangan pepijat yang merimaskan. Kalau itu rumah sewa, mereka tak akan peduli. Paling mudah cabut saja dan pergi sewa rumah lain pula. Habis masalah serangan pepijat.

Tapi malang bagi orang baru yang nak masuk sewa rumah tersebut. Mereka sewa sekali dengan pepijat makan darah yang dan sedia ada kat dalam rumah itu. Atau mungkin pemiliknya nak jual rumah itu sekali dengan segala perabut yang ada. Mereka akan jual sekali dengan masalah pepijat yang ada kat dalam rumah itu.

Elak beli atau sewa rumah yang ada pepijat

Memang pepijat boleh dihapuskan jika rumah anda diserangnya. Tapi kos untuk hapuskan pepijat bukanlah murah macam beli kacang putih. Apa lagi kalau anda gunakan khidmat syarikat yang tidak ada pengalaman merawat masalah pepijat. Masalah tak selesai dan nak kena pakai syarikat lain pulak.

Jika anda perlukan rawatan pepijat yang berkesan dan selamat, hubungi Easelife Services Sdn Bhd, sebuah syarikat pest control bertauliah di Shah Alam. Rawatan dengan menggunakan haba mampu menghapuskan pepijat sekali dengan telur pepijat yang ada di rumah anda. Hubungi Siti di nombor 012-2067357 untuk maklumat lanjut.

Bagi mengelakkan rumah yang anda sewa atau beli bebas dari masalah pepijat, berikut diberikan beberapa maklumat penting untuk anda buat.

  1. Kenal pasti tempat menyorok pepijat - Tips mudahnya adalah dengan pastikan di mana saja celahan yang kad kredit anda boleh masuk, maka disitu pepijat boleh melepak santai dan membiak.
  2. Periksa dengan terperinci kawasan penghuni tidur - Pepijat kerjanya makan darah manusia. Jadi dia akan berkumpul dan membiak pada semua tempat yang manusia suka duduk. Yang paling ketara sekali sudah tentu tempat tidur. Begitu juga pada sofa atau kerusi.
  3. Periksa celahan perabut - Perabut ada banyak celahan yang boleh jadi tempat menyorok pepijat. Jadi pergi periksa semua perabut yang ada kat rumah itu terutamanya di bilik tidur.
  4. Periksa celahan karpet - Kalau rumah itu dah pasang karpet, selak celahan dihujung karpet yang ada. Tengok samada pepijat berkumpul kat situ atau tidak.
  5. Periksa frame gambar yang tergantung pada dinding - buka dan periksa semua frame gambar kalau ada. Tengok semua celahan kalau ada pepijat atau bekas najis atau kulit pepijat.
  6. Periksa celahan wall paper - kalau rumah ada wall paper yang merekah, pergi selak dan periksa kewujudan pepijat kat situ.
  7. Celahan pintu - Pintu bilik tidur terutamanya perlu dilihat dan diperiksa.
  8. Beri perhatian pada kayu - Pepijat lebih suka bahan kayu berbanding bahan plastik atau besi. Begitu juga bahan fabrik seperti pada tilam dan kusyen. Berikan perhatian lebih pada bahan tersebut.
  9. Periksa tanda serangan pepijat - Anda hanya perlu lihat samada ada pepijat hidup atau tidak. Lihat juga warna titik titik gelap pacam kena titik dengan pensil, itu kesan najis pepijat. Cari kulit coklat cerah kesan tinggalan kulit pepijat yang bersalin kulit. Lihat juga kalau ada kesan macam berkarat kecil-kecil bertampok. Itu semua adalah anda-tanda ada pepijat.
 Setakat itu saja kali ini petua supaya anda berhati-hati sebelum sewa atay nak beli rumah terutamanya yang ada perabut tersedia di dalamnya. Nanti dalam artikel lain kita lihat pula maklumat berkenaan tabiat pepijat pula.


Saturday, 7 January 2017

Malaysia negara no. 15 paling tak selamat di dunia

Betulkah negara kita Malaysia merupakan negara no. 15 paling tidak selamat di dunia ?

Soalan yang sama jika ditanya kepada Pak Menteri, terutamanya YB Dato' Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi, Menteri di Kementerian Dalam Negeri, sudah tentu dia akan kata, itu satu pembohongan besar.

Bagi Pak Menteri, mengatakan Malaysia sebuah negara yang tak selamat adalah satu point buruk negatif terhadap kelansungan penguasaan mereka di tapok pemerintahan. Jadi secara natural, sudah tentu apa saja perkara buruk akan dinafikan mentah-mentah.

No. 15 paling tak selamat di dunia

Jadi, dari mana saya dapat angka no. 15 paling tidak selamat di dunia tersebut ?

Kedudukan buruk itu saya dapat dari Portal Crime Index by Country. Ia merupakan senarai bancian yang memaparkan kedudukan aktiviti jenayah di 118 buah negara. Bancian adalah terhadap orang ramai yang samada mengalami sendiri pengalaman di sesebuah negara, atau persepsi yang orang rasa terhadap sesebuah negara.

Samada ianya adalah pengalaman mahupun sebuah persepsi, kedua-duanya adalah boleh diterima. Sebagai rakyat Malaysia, kita mahukan sebuah negara yang rendah dari segi aktiviti jenayahnya. Bukan itu saja. Kita juga mahu dilihat sebagai selamat dari kaca mata penduduk Malaysia sendiri, mahupun dari kaca mata orang luar.

Tapi malangnya bancian tersebut meletakkan Malaysia sebagai sebuah negara yang kegiatan jenayahnya adalah tinggi. Indek jenayah bagi negara Malaysia adalah sebanyak 65.56. Dalam kategori jenayah tinggi apabila indek berada dalam lingkungan antara 60 ke 80.

Malaysia tidak selamat berbanding Indonesia. Tidak juga selamat berbanding India. Malah ditinggalkan jauh berbanding negara Filipina. Tak payah nak bandingkan dengan negara Singapura. Negara itu merupakan negara no. 2 paling selamat di dunia selepas Korea Selatan.

Tempat tinggal saya juga tak selamat

Ramai orang rasa tak selamat sebenarnya sekarang. Hari-hari kedengaran kes jenayah berlaku samada di media alternatif ataupun di media massa. Kes pelik-pelik bunuh orang kerap kali kedengaran. Kes tembak menembak juga sering kita dengar. Kes bunuh dengan pistol juga bukannya perkara pelik berlaku kat Malaysia. Sedangkan negara kita antara negara paling keras undang-undangnya dalam bab senjata api.

Baru-baru ini saja berlaku dua kejadian jenayah kat tempat tinggal saya sendiri. Kebetulan semua kejadian itu berlaku pada orang yang saya sendiri kenal. Bertambah yakin lagi saya bahawa tempat tinggal saya tidak berapa selamat.

Dua tiga hari sudah kisah seorang warga Nepal yang kudung kedua-dua tangannya. Dia memang dah lama cacat. Tapi seorang yang amat rajin kutip barangan terbuang untuk dijual sebagai sumber pencarian utamanya.

Dengan tangan kudung itulah dia mengayuh basikal tayar 3 yang ada kotak di tepi untuk isi barang. Segala barang tin, kotak dan plastik akan dikutipnya pagi petang dan malam untuk dijual. Tengok keadaan kudungnya itu tapi tidak menyerah kalah dan tak minta sedekah adalah satu perkara yang menakjubkan.

Tapi hari itu dia kena pukul dengan dua orang India. Mereka tahan dia ditempat yang tak ada orang, pukul dan rampas semua duit hasil jualan yang dia dapat dari kutip barang buangan. Punya celaka dua pemuda India itu, orang cacat di rompaknya. Saya yakin duit rompakan itu mahu digunakan untuk beli arak sebagai bahan mabuk mereka.

Maaf ! saya tidak merendahkan orang India kat sini. Kebetulan sahaja yang merompaknya adalah dua orang pemuda India.

Kelmarin pula berlaku satu lagi kejadian pada seorang Bangla yang juga saya kenal. Bangla itu dah 26 tahun tinggal di negara kita. Kerjanya adalah ambil upah buat rumah dan renovasi rumah. Semua orang lama yang tinggal kat kawasan itu kenal dia.

Orangnya biasa saja. Hari-hari naik basikal. Beli barang nak buat rumah juga dia ulang alik naik basikal. Kalau barang banyak kedai hardware akan tolong hantar. Orangnya rajin dan tak pernah kacau orang lain.

Kelmarin dia terjaga ketika sedang tidur dalam rumahnya. ebaik saja terjaga dalam pukul 5 pagi, tiba-tiba pintu biliknya ditendang kuat. Menyerbu masuk dua pemuda India (India lagi !). Seorang bawa parang. orangnya tinggi dan besar gelap hitam dan garang.

Bangla itu terkejut dan cuba ambil besi yang ada di tepi tilamnya tapi tak sempat. Sebaik saja lihat bangla itu nak capai besi, si India itu terus memarang tangannya di lengan. Berdarah luka sampai ketulang.

India itu kata tak payah melawan. Dia hanya mahu duit dan setelah dapat duit dia akan belah balik. Lalu diambil India itu tabung duit siling satu tin minyak. Dirampas semua wang tunia lain yang ada ada bangla itu juga dari 3 lagi warga bangla yang kebetulan sedang terlantar demam denggi tak bermaya. Kutipan malam itu saja berhasil di bawa pulang oleh penjenayah India itu sebanyak RM4 ribu lebih.

Pertahankan diri dan keluarga

Saya sendiri rasa tak selamat. Entah bila akan berlaku pada kita ? mohon Allah pelihara saya dan keluarga dari semua kejadian yang tidak diingini sebegitu.

Tapi berdoa, berdoa juga. Usaha perlu dilakukan untuk pastikan kejadian sedemikian tidak berlaku pada diri ini. Saya sedang memikirkan jalan yang perlu diambil untuk emnghadapi kes jenayah yang semakin menular sekarang. Mungkin salah satunya yang dah lama saya pertimbangkan adalah untuk belajar seni pertahankan diri sampai Master.

Satu lagi mungkin perlu pertimbangkan untuk ada pistol dan belajar menembak sampai mahir. Sebab ramai perompak terutamanya geng India suka bawa parang. Jadi mungkin dengan pistol mereka akan lebih kecut perut.

Satu lagi mungkin perlu pertimbangkan untuk sertai kumpulan kongsi gelap yang power kat kawasan saya. Berbaik dengan Boss kongsi gelap itu rasanya lebih mudah untuk pastikan gangster amatur lain tak berani nak kacai kita. Tapi cara ini agak bahaya juga.

Mungkin perlu berdamping dengan seramai mungkin geng Polis kat kawasan rumah saya. Perlu sering jemput mereka datang singgah makan kat rumah sekurang-kurang 3 kali seminggu. Bila orang jahat tengok polis kerap datang rumah kita mungkin mereka tak berani nak buat hal dengan kita.

Apapun, kena fikirkan satu jalan atau beberapa jalan untuk selamatkan diri dan keluarga... apa nak jadi dengan negara ku tercinta agaknya... ?


Friday, 6 January 2017

Bagaimana nak jadi jutawan walaupun makan gaji ? ada idea ?

 
Itu soalan yang sedang ligat difikirkan dalam kepala sekarang. Bagaimana nak jadi seorang jutawan dalam keadaan seseorang itu masih makan gaji. Dan makan gaji pula bukan sebarang makan gaji. Majikannya mestilah kerajaan.

Kalau diolah lebih tepat lagi, soalannya berbunyi, macam mana nak jadi seorang jutawan walaupun dalam keadaan menjadi penjawat awam kerja dengan kerajaan. Itu soalan yang lebih tepat. Sebabnya, makan gaji dengan syarikat swasta tak sama dengan makan gaji dengan kerajaan.

Kita lihat dari sudut jawatan yang tinggi dan bukan sekadar pegawai rendah. Jika makan gaji dengan syarikat swasta dalam kedudukan jawatan yang tinggi adalah seperti CEO sesebuah syarikat yang besar. Bukan sekadar syarikat kecil-kecilan dengan turnover kurang dari 5 juta setahun.

Jadi CEO dalam syarikat besar dengan turnover ratusan juta setahun biasanya ada potensi jadi jutawan walaupun dia bukan pemilik syarikat, sebab ada anyak ganjaran yang ditawarkan pada individu berkebolehan tinggi mengendalikan syarikat besar secara profesional.

Jadi jutawan walaupun sekadar penjawat awam

Yang menjadi kemusyikilan ramai sebenarnya adalah golongan yang memegang jawatan dalam kerajaan, tapi dalam masa yang sama bertahap jutawan. Ini bukan perkara luar biasa berlaku dalam negara kita, malah dah biasa-biasa saja kelihatan di seluruh negara terutamanya di kerajaan pusat.

Berapa sangat gaji seorang penjawat awam ? siapa boleh berikan pencerahan sebenar kat sini. Kalau ada maklumat, sila kongsikan kat ruang komen di bawah nanti. Kalau dilihat dari maklumat yang saya google, tak ada langsung dinyatakan berapa sebenarnya gaji penjawat awam berpangkat tinggi kat negara kita.

Ada kemungkinan gaji penjawat awam tinggi kerajaan adalah sekitar RM20,000 sebulan. Saya agak jumlah tersebut berdasarkan maklumat dari wikipedia tentang gaji Ketua Setiausaha Negara. Ddiberikan jumlah gaji Ketua Setiausaha Negara sekarang adalah sebanyak RM23,577 sebulan. Kalau nak diikutkan, itu merupakan jawatan paling tinggi boleh dipegang oleh seorang pegawai kerajaan Malaysia.

Boleh dirumuskan bahawa sudah tentu ketua setiausaha kementerian dan pegawai tinggi kerajaan lain tak akan dapat bersaing ketinggian gaji yang ketua setiausaha negara dapat. Persoalannya bolehkah seseorang yang dapat gaji macam tu jadi seorang jutawan ?

Cara jadi jutawan walaupun makan gaji

Baru-baru ini pihak SPRM gagau seorang ketua setiausaha sebuah kementerian kat negara kita atas kes disyaki mengamalkan rasuah. Baru disyaki sahaja ok, bukan pasti lagi. Kenapa kena syak ?, sudah tentu kerana lagak hidupnya seperti seorang jutawan. Boleh dirumuskan bahawa SPRM sendiri tak percaya bahawa seorang panjawat awam kerajaan peringkat tinggi mampu jadi jutawan.

Dalam mengelidah rumah penjawat awam tersebut, didapati ada bahan-bahan ajaib ini,
  1. Jongkong emas !
  2. Beg mewah sampai 150 biji ! dari jenama seperti Chanel, Hermes, Dior, Louis Vuitton and Gucci.
  3. Jam tangan mewah !
  4. Wang dari negar asing.
Jumlah jongkong emas dan nilai matawang asing yang dihimpunkan dalam aktiviti geledah tersebut adalah dalam RM3 juta !!!. Belum kira nilai beg mewah berjenama yang banyak tu. Nilai beg-beg tersebut adalah dalam lingkungan RM7 ribu ke RM100 ribu.

Perghhh ! gila punya mewah !. Itu gaya seorang jutawan tu. Kalau nak harapkan gaji sebanyak RM23 ribu sebulan, sampai mampuih tak akan mampu beli kesemua itu.

Sila berikan pencerahan untuk jadi jutawan

Duduk di pusat bandar, di lembah kelang, dengan jumlah gaji sebanyak itu bukanlah satu kemewahan. Ia hanyalah jumlah yang cukup makan sahaja. Dah lama saya sendiri ada pengalaman bawa balik gaji dalam lingkungan RM20 ribu lebih sebulan, tapi tak pernah mampu nak beli beg mewah, nak beli jam mewah, apatah lagi nak pergi trip main golf ke Amerika Syarikat.

Apa yang baru kejadian itu dalam kes setiausaha kementerian hanyalah satu contoh. Kalau nak betul-betul semak, semua orang boleh lihat sendiri bagaimana kehidupan para pegawai tinggi kerajaan yang ada di negara kita (bukan semua OK !).

Jadi tolonglah, kongsikan pada semua rakyat Malaysia bagaimana hang pa pakat jadi jutawan !, ramai rakyat Malaysia yang bawa balik gaji dalam lingkungan RM20 ribu lebih sebulan tapi sampai nak mampuih masih tak dapat jadi jutawan macam hang pa.

Bukan nak marah !, serius memang nak tahu supaya kita dapat lahirkan lebih ramai jutawan. Banyak buku motivasi kata, kalau nak jadi jutawan, pergi belajar pada mereka yang dah berjaya jadi jutawan. Jadi hangpa semua dah jadi jutawan, apa pasal nak meut sangat ilmu hangpa...

Atau mungkin pembaca ada tips yang mereka pernah kongsikan sebelum ini ? kongsikanlah !

Sunday, 1 January 2017

Audemars Piguet Royal Oak - jam tangan idaman kalbu yang sungguh cantik

 
Ada banyak jenis jam tangan mewah yang direka bentuk oleh para pembuatnya untuk ditawarkan kepada pasaran. Tapi bukan semuanya menarik perhatian dan cantik. Ada yang entah apa-apa reka bentuknya tapi mahal nak mampus. Saya cakap berdasarkan rupa bentuknya saja dan tidak maksudkan kepada fungsi atau ketepatan serta kehebatan fungsi kemakinalnya beroperasi.

Tapi ada juga jam tangan mewah yang memang amat menarik walaupun sekali pandang. Salah satu daripada jam tangan mewah yang macam itu adalah dari jenama Audemar Piguet Royal Oak. Jam tangan mewah itu pertama kali saya pandang terus jatuh cinta dan rasa ianya sangat menarik dan istimewa rekabentuknya.

Jam tangan mewah Audemars Piguet Royal Oak

Cuba tengok gambar jam tangan Audemars Piguet Royal Oak yang saya maksudkan itu. Apa pendapat anda, terutamanya yang tak berapa ambil tahu sangat tentang perkembangan pasal jam tangan mewah ni. Sekali pandang, adakah ianya satu bentuk rupa yang menarik hati atau tidak ?. Kalau tak berapa pasti, saya pamerkan pula satu lagi gambar apabila ianya dikena pakai oleh kita di tangan.

Apa macam ? Hebat atau tidak hebat rupa bentuknya apabila di kenakan pada tangan jejaka yang berpakaian kemas ?

Saya tak tahu apa pendapat anda. Tapi bagi saya jam tangan Audemars Piguet Royal Oak ini terus menagkap sebaik saja pertama kali dipandang. Kali pertama saya lihat jam tangan ini adalah di dalam koleksi gambar jam tangan mewah di Instagram. Saya follow satu akaun insta yang sering pamerkan jam-jam tangan mewah yang ada di pasaran. Dan sebaik saja lihat jam tangan itu, hati terus tertawan.

Apa yang menarik bagi saya adalah rekabentuknya yang amat ringkas. Itu jenis rekabentuk kegemaran saya bukan saja dalam jam tangan, malah dalam apa barangan sekalipun. Bagi sebuah jam tangan, apa yang perlu ada adalah jarum jam dan jarum minit serta saat, dengan tambahan kalendar menunjukkan haribulan. Dan Audemars Piguet ini menepati semua itu dalam tawarannya.

Sejarah Audemars Piguet Royal Oak

Jam tangan ini direka oleh GĂ©rald Genta pada tahun 1971. Ia merupakan jam tangan mewah diperbuat dari besi yang pertama dikeluarkan. Sejak pertama kali dikeluarkan dahulu sampai sekarang, ia menduduki takhta istimewa dan disegani sampai sekarang oleh semua pesaingnya.

Banyak juga pesaing lain dari kalangan jam buatan Swiss yang cuba bersaing dengan Audemars Piguet Royal Oak 41 tersebut, tapi semuanya tak dapat nak ikut. Pertama kali ia keluar, orang panggil jam tangan mewah ini sebagai 'Jumbo'. Sebabnya adalah kerana saiznya 39 mm ketika itu adalah satu saiz yang terlalu besar bagi sebuah jam tangan. Sampai sekarang jam tangan mewah ini masih dikeluarkan tapi dalam saiz 41 mm atau saiz 37 mm.

Setelah jam tangan mewah ini mendapat tempat di kalangan peminta jam tangan koleksi mewah, pada tahun 1976 barulah ada satu pagi pembuat jam tangan mewah yang berjaya bersaing dengan Audemars Piguet Royal Oak ini. Pesaing yang saya maksudkan adalah Patek Philippe. Ia mengeluarkan model yang dipanggil Nautilus. Tengok rupa bentuk Nautilus kat bawah ni.

Nampak kedua-duanya punya satu bentuk yang hampir sama tapi tak serupa. Walaupun nampak hampir sama, saya masih tetap berkenan pada Audemar Piguet Royal Oak dari segi rekabentuknya yang lebih maskulin.

Pergerakan dalaman AP Royal Oak

Saya masih tak berapa fasih dan faham sangat berkenaan pembuatan enjin dalam sesebuah jam tangan mewah mekanikal ini. Tapi sedang berusaha untuk cuba memahaminya terutamanya dengan terma-terma yang diguna pakai dalam bahasa Inggeris.

Untuk maklumat, enjin dalaman AP Royal Oak ini adalah dari jenis pergerakan self-winding. Dalam bahasa mudah cara kampung, kita selalu sebut jam tangan automatik. Kalau tak pakai lama dia akan berhenti bergerak. Kalau nak hidupkan semula pergerakan jam tangan ini, perlu hinggut sikit dan barulah ia mula bergerak. Jenis enjin itulah yang dipakaikan untuk AP Royal Oak.

Kalau nak lebih spesifk lagi, ia merupakan dari kaliber 3120 dengan pusingan 3Hz, iaitu sebanyak 21,600 getaran dalam tempoh satu jam. Kalau hinggut secukupnya dipakai pada tangan anda, enjin ini mampu terus bergerak selama 60 jam selepas dibuka dari tangan dan disimpan dalam kotak tak bergerak.

Terdapat sebanyak 280 komponen halus disusun dengan penuh berseni untuk membentuk enjin jam tangan ini. 40 daripada komponen tersebut adalah permata. Kesemua pembuatannya adalah daripapada mesin yang dijalankan secara manual dengan tangan. Hebat ! itu saja yang boleh saya katakan.

Harga Audemars Piguet Royal Oak

Tang harga ni malas nak sebut sikit. Sebab dah tahu jenis jam tangan koleksi mewah, sudah tentu harganya adalah terlalu mahal untuk orag biasa dari keturunan orang bendang kat kampung macam saya ni. Tapi manalah tahu, kot kot satu hari nanti termasuk dalam golongan orang kaya elite, perlulah tahu jugak berapa harga yang ditawarkan dalam pasaran negara kita Malaysia.

Harganya adalah dalam lingkungan RM70 ribu sahaja !, mungkin ada tawaran yang murah daripada harga tersebut, tapi bukan dari kedai jam tangan mewah. Kalau ada duit dan nak beli sebuah, elolah pergi cari ke dai jam tangan mewah yang ada kat KL tu dan beli baru. Ada banyak jam tangan tipu yang ada dalam pasaran juga, jadi jangan ambil risiko.

Tuesday, 27 December 2016

Panduan beli baju baby yang sesuai untuk para ibu yang sedang bersalin

Biasanya kaum ibu lebih peka dan teruja dalam persediaan beli baju baby yang bakal dilahirkan tidak lama lagi. Kaum bapa pula biasanya tak berapa terfikirkan sangat, hanya bergerak bila diketuk oleh kaum ibu baru mula nak selesaikan desakan tersebut.

Bukan semua kaum bapa tak prihatin pasal aktiviti beli baju baby yang bakal dilahirkan oleh pasangannya. Ada juga yang peka dan mula cari maklumat sebaik saja isterinya dah mengandung lebih 6 bulan. Tapi saya tak termasuk dalam kategori bapa yang begitu.

Apa yang saya sering fikirkan pasal bab beli baju babay ni adalah lebih kepada membuat pilihan baju baby yang terbaik untuk baby. Pasal fesyen, warna atau seumpamanya, saya tak ambil kisah. Yang pentingnya, baju baby mestilah selesa dan nyaman untuk mereka nanti.

Masalah baby ni, bila dia dah lahir adalah tak reti nak bagi tahu samada bajunya sedap, selesa atau tidak. Paling kuat mungkin dia akan menangis. Tapi bila baby menangis, biasanya kita lebih sangkakan dia laparkan susu. Kalau bukan lapar, mungkin dia kembung perut. Jarang kita nak sangka dia menangis sebab nak bagi tahu dia tak suka pakaian yang ibu pakaikan untuknya.

Jika anda nak tengok pilihan baju baby yang menarik, boleh pergi ke Jasduit Mall dan cuci mata pilihan baju baby yang ada kat situ.

Maklumat pasal baju baby yang perlu anda tahu

Berikut saya kongsikan sedikit pasal bab baju baby yang perlu anda tahu. Mungkin anda juga selama ini tercari-cari sedikit maklumat yang perlu diambil tahu tentang baju baby yang nak kena beli nanti. Ini beberapa maklumat penting untuk diambil tahu buat ibu dan bapa yang bakal menimang cahaya mata.

Soalan 1: Apa saiz yang sesuai untuk beli baju baby ?

Pastikan anda beli baju baby yang bersaiz lebih besar daripada apa yang anda sangkakan. Kalau saiz baby adalah lebih besar daripada biasa, baju baby selepas dilahirkan yang ada dijual di pasaran mungkin tak muat.

Oleh itu, beli lebih daripada satu saiz supaya anda bersedia. Kalau selepas lahir nanti didapati tak muat, terutamanya lebih kecil saiz baju tu dari sepatutunya, anda boleh jual atau hadiahkan saja pada bakal ibu ang lain.

Soalan 2: Baju baby macam mana yang perlu saya pilih ?

Pastikan anda lebih utamakan 4 perkara ini.

  • Selamat - pertimbangan yang paling utama yang perlu dibuat. Adakah baju yang nak dipakaikan itu selamat untuk baby anda nanti.
  • Ringkas - Jangan nak serabutkan baby anda semata-mata nak tunjukkan pada orang lain dia comel. Ada orang yang lebihkan pada fesyen dan penonjolan sampai baju baby jadi complicated. Pastikan baju baby anda ringkas sahaja, itu lebih baik dan comel. Lagipun, semua baby tetap comel walaupun tak pakai pakaian.
  • Selesa - Ini juga amat penting. Macam yang saya kata kat atas tadi, baby tak reti nak kata dia selesa atau tidak. Jadi cuba selami maklumat bagaimana nak buatkan baby selesa dalam pakaian yang dikenakan untuk mereka.
  • Praktikal - Baju baby mestilah praktikal. Pertimbangkan suasana tempat tinggal, cuaca, mudah pakai dan mudah lucutkan. Semuanya mesti praktikal. 
Soalan 3: Perlu basuh baju baby yang baru dibeli ke ?

Jawapannya sudah pasti, YA !

Anda tak tahu macam mana orang uruskan baju tersebut dari awal sampai ianya dibungkuskan. Entah ada bakteria, entah ada kuman, mana tahu !. Kita juga tak tahu apa bahan kimia yang dipakai dalam pembuatan baju baby tersebut. Jangan ambil ringan dan tak basuh baju baby yang baru dibeli.

Jadi pastikan anda basuh dengan air panas sekurang-kurang 71 darjah celcius untuk membunuh kuman dan bakteria jika ada. Pastikan anda guna bahan cucian yang bebas dari bauan dan wangian dan juba bebas dari pewarna.

Bagaimana nak beli baju baby yang selesa

Berikut adalah panduan untuk pastikan baju baby yang anda beli adalah selesa untuk baby anda.

  1. Pilih jenis kain yang sesuai - Kain yang digunakan untuk buat baju baby mestilah kuat dan tahan lama. Biasanya campuran kain jenis kain kapas dan Polyester adalah yang terbaik. Tapi kalau kulit baby anda amat sensitif, ianya mungkin tak sesuai. Jika begitu pilih kain dari bahan semula jadi untuk baby anda. Contoh kain dari bahan semula jadi adalah Kain Kapas Organik yang kapasnya ditanam tanpa menggunakan sebarang bahan kimia.
  2. Jauhi pakaian ketat walaupun elastik - Ini perlu dihindari terus. Jangan pakaikan baju baby yang ketat walaupun ianya elastik. Biasanya bahan kain sebegitu adalah daripada spandeks dari bahan kain Polyurethane. Biarlah baju baby lebih longgar sebab baby akan membesar dengan cepat.
  3. Pilih baju baby yang dijahit dengan sempurna - Tengok baju baby samada ada zip atau dijahit dengan buruk. Pastikan tak ada ketulan, jahitan yang kelihatan kasar dan dan bucunya juga keras dan kasar. Kulit pada badan baby amat lembut dan sensitif. Sebaiknya pilih baju baby yang dijahit paling sedikit, itu adalah yang terbaik.
  4. Jauhi baju baby yang kasar menggatalkan - Ini perlu dielakkan terus. Rasa kain buatan baju baby tu samada kasar atau tidak. Bukan saja baby, orang tuapun tak suka baju yang kasar. Boleh jadi gatal dengan kain sebegitu. Jadi rasa dan pastikan anda dapat bayangkan kulit baby adalah jauh lebih sensitif dari kulit anda. Baju yang ada zip contohnya adalah amat tidak sesuai untuk baby. Baju dari Wool atau bulu biri-biri juga amat tak sesuai.
  5. Jauhi potensi baby dari bahaya tercekik - Ini jangan pandang ringan. Baju baby boleh buatkan baby anda tercekik jika ada butang dan segala mak nenek melekat yang mudah atau boleh tertanggal. Jangan ambil risiko agar baby anda tidak tercekik !. Periksa setiap pakaian baby selepas basuh kalau ada potensi tercerai kain yang ada pada baju baby tersebut.
Demikian serba sedikit panduan mudah bagaimana nak bersedia dan beli baju baby yang sesuai untuk bakal baby anda nanti.

Jika anda nak tengok pilihan baju baby yang menarik, boleh pergi ke Jasduit Mall dan cuci mata pilihan baju baby yang ada kat situ.

Wednesday, 21 December 2016

Hilangkan bau busuk mulut dengan mudah dan amat berkesan

Kalau anda jenis yang tak suka berkawan dengan orang, bau mulut busuk, atau bau nafas busuk adalah satu kelebihan. Bau mulut busuk itu akan membantu orang tidak mendekati anda. Jadi ia membantu anda mencapai niat anda yang tak suka berkawan dengan manusia lain.

Tetapi, kalau anda jenis manusia normal yang rasa perlu dan suka bersosial, suka bersembang, suka berborak dan seumpamanya, bau mulut yang busuk adalah satu masalah besar. Tak ada orang yang suka bersembang dengan orang yang mulutnya berbau busuk. Walaupun orang itu sendiri mulutnya busuk, dia masih tak suka berbual dengan orang lain yang berbau mulutnya.

Mulut tetap busuk walau cuci 4 kali sehari

Bagi orang yang ada masalah mulutnya berbau busuk, biasanya bau busuk itu tetap tak akan hiang walaupun dia cuci atau kumur mulutnya 4 kali sehari. Itu kata pakar mulut dan pergigian. Anda perlu serang punca kepada masalah mulut berbau terlebih dahulu sebelum nak cuci dan kumur 4 kali sehari.

Punca sebenar mulut berbau busuk

Punca mulut anda berbau busuk biasanya adalah disebabkan aktiviti makan.

Ya ! makan !.

Mana ada manusia yang tak makan ?

Abih tu macam mana nak hilangkan bau busuk mulut kalau dah puncanya adalah disebabkan mulut yang mengunyah ketika makan ?

Makanan melekat celah gigi dan lidah

Jangan risau, fahami terlebih dahulu apa yang berlaku bila kita makan. Bila kita kunyah makanan, sudah pasti akan ada sisa makanan yang melekat di celah gigi. Ada juga makanan yang melekat pada lidah. Cuba jelirkan lidah anda depan cermin dan tengok, ada benda melekat tak pada atas lidah tu ?.

Makanan yang melekat pada lidah dan terselit di celah gigi, jika dibiarkan menjadi syurga pada bakteria. Semua sisa makanan tersebut akan dilarutkan atau dihancurkan oleh bakteria perlahan-lahan. Kat situlah punca bau busuk yang keluar dari mulut anda itu.

Oleh itu bayangkan orang yang jenis hanya kumur mulut sahaja tanpa berusa mengeluarkan sisa-sisa makanan yang terselit di celah gigi dan yang melekat pada lidah !. Sudah pasti semakin lama semakin busuk mulutnya berbau.

Cara hilangkan bau busuk mulut

Bila anda dah faham punca sebenar mulut berbau, maka sekarang baru mudah nak hilangkan bau mulut yang berbau itu. Tentu anda sendiri dah boleh agak macam mana mudahnya nak hilangkan bau mulut yang busuk, bukan ?.

1. Gosok gigi sebelum tidur

Langkah pertama adalah, pastikan anda sentiasa gogok gigi setiap malam sebelum masuk ke bilik tidur. Ramai orang hanya gosok gigi bila bangun dari tidur. Itu tak cukup. Bayangkan mulut anda yang bakteria berpesta sepanjang malam ketika anda tidur. Terlalu busuk dan ia akan ada kesan walaupun selepas anda dah gosok gigi ketika bangun tidur.

2. Flos celahan gigi

Bukan saja gosok gigi, pastikan anda gunakan flos untuk buang kesemua sisa makanan yang terselit di celah kesemua gigi anda. Ini amalan yang tak ramai orang buat. Malas nak buang masa nak selit benang kat celah gigi....

Buang perasaan malas itu demi menghilangkan mulut busuk berbau yang anda ada. Bukannya susahpun nak flos gigi. Anda akan rasa lebih selesa dan mulut dan gigi terasa lebih bersih. Nak pergi tidur pula rasa lebih aman dan kalau dah berkahwin, pasangan akan terasa lebih berselera dengan anda.

3. Kikis dan bersihkan lidah 

Keduanya adalah, pastikan anda bersihkan lidah yang penuh bertimbun dengan sisa makanan tu. Beli pencedok kecil yang bergerigi kat pasaraya atau pergi farmasi yang ada kelengkapan kesihatan jaga kebersihan mulut.

Gunakan alat kikis lidah yang berkesan itu untuk buang kesemua bahan yang melekat pada lidah. Selepas itu kumur dengan air bersih. Kalau nak lagi puas , boleh kumur dengan listerin.

4. Minum banyak air kosong

Jangan biarkan mulut anda kering. Bila mulut kering, air liur akan berkurangan dan ia menyebabkan bakteria dan sisa makanan dalam mulut berada ditempatnya dalam tempoh masa yang lebih lama. Ini lebih banyak mengeluarkan bau busuk.

Oleh itu, banyakkan minum air kosong terutamanya di waktu siang supaya mulut anda sentiasa basah dan tidak kering.

5. Elak mulut dari kering

Mulut anda sebenarnya mudah menjadi kering dengan perkara seperti,

  • Minum kopi
  • Minum arak
  • Merokok
  • Makan sesetengah ubatan 

Jadi kalau boleh elakkan kesemua perkara di atas itu, mulut anda lebih mudah untuk tidak menjadi busuk. Dalam bab merokok, mungkin ramai perokok yang akan rasa sukar.

Lakukan kesemua yang disenaraikan kat atas tu sebagai rutin amalan harian anda. Insyaallah mulut anda tidak akan busuk sampai orang tak tahan nak berbual. Insyallah mulut anda lebih nyaman untuk dicium oleh pasangan. Best kan ?

Jika mulut masih juga busuk ?

Apa pula perlu dilakukan kalau kesemua yang disebutkan kat atas tu masih tidak berjaya menghlingkan bau mulut anda dari menjadi busuk ?

Bukan buat kesemua kat atas tu, malah anda kerap kumur pakai listerin dan seumpamanya. Masih juga berbau busuk... apa nak buat ?

Jawapannya mudah sahaja, anda perlu pergi berjumpa doktor. Pasti ada yang tak kena pada mulut atau ruang pernafasan atau anggota dalaman mulut anda. Perlu kepada pemeriksaan doktor yang arif untuk mencari punca sebenarnya.

Monday, 19 December 2016

5 kenderaan pickup 4x4 terbaik di Malaysia berdasarkan harga

 
Satu ketika dahulu, kenderaan pickup 4x4 merupakan kenderaan yang dipakai oleh mereka yang cari makan. Ertinya, kenderaan itu memang ditumpukan oleh orang yang menggunakannya dalam urusan buat kerja berat.

Kenderaan pickup 4x4 memang sinonim dengan kenderaan kepunyaan para kontraktor. Ia juga sinonim dengan kenderaan yang dimiliki oleh pemilik kebun kelapa sawit atau kelapa atau lain-lain kerja pertanian yang sama dengannya.

Rekabentuk kenderaan pickup 4x4 memang disasarkan untuk kegunaan kerja berat. Kerja seperti angkut barang, kerja masuk kawasan yang jalan rayanya tidak bertar dan penuh dengan lubang. Orang yang suka masuk hutan samada untuk tujuan rekreasi ala-ala cabaran Camel Trophy, atau untuk urusan kerja yang berkaitan dengan hutan juga akan pakai kenderaan 4x4.

Kenderaan pickup 4x4 bertukar arah kegunaan

Mungkin atas desakan meluaskan pasaran, para pembuat kenderaan 4x4 mula bertukar hala tuju. Kenderaan 4x4 bukan lagi jenis yang nampak selekeh dengan keadaan pemanduan yang melantun keras macam nak spring besi pejal.

Boleh dikatakan hamir kesemua kenderaan 4x4 sekarang dah jadi hybrid dua alam. Semua direka sesuai untuk kegunaan atas jalan raya biasa dengan rekabentuk yang menarik serta warna yang berkilat. Reka bentuk dalaman juga amat selesa dengan disertakan berbagai fungi. Pemanduannya juga dah mula menjadi selesa.

Ringkasnya memiliki dan memandu kenderaan pickup 4x4 seperti sama dengan memandu kenderaan keluarga yang biasa. Semua itu dibuat tapa sedikitpun hilang fungsi lasak untuk bawa barang dan masuk hutan yang ada pada kenderaan 4x4 zaman dahulu.

Hasilnya, kita boleh lihat begitu ramai orang yang membeli dan menggunakan kenderaan 4x4 sebagai kenderaan harian mereka bersama keluarga. Dalam masa yang sama mereka juga gunakan kenderaan tersebut untuk aktiviti lasak, angkut barang dan aktiviti cari makan.

Saya tak pasti mana satu yang datang terlebih dahulu. Samada pembuat kenderaan pickup reka dahulu supaya ia sesuai untuk kegunaan dua alam dan pembeli mula beralih arah, atau pembeli terlebih dahulu yang mahukan kenderaan sebegitu dan pembuat kenderaan mengikutinya.

5 kenderaan pickup 4x4 terbaik berdasarkan harga

Walau macam mana sekalipun, yang pentingnya kenderaan 4x4 memang dah jadi kegilaan ramai anak muda yang berjiwa adventure dan lasak. Anda mungkin salah seorang dari pemandu yang sedang mencari-cari nak pilih kenderaan 4x mana satu.

Memang agak pening sebenarnya kalau nak buat pilihan. Sebab ada banyak pilihan kenderaan 4x4 yang ditawarkan di Malaysia. Model saja dah banyak. Itu belum cerita lagi variasi yang ada di dalam setiap model ang ditawarkan. Jadi macam mana nak buat pilihan yang sesuai.

Saya berikan panduan mudah kat sini. Kita buat pilihan berdasarkan harga sahaja. Itu merupakan faktor paling penting yang diguna pakai oleh majoriti pengguna. Kalau nak buat pilihan berdasarkan kreteria lain seperti lasak, kuat, selesa, cantik, mengancam, berprestij dan sebagainya, itu merupakan kelebihan yang hanya ada pada segelintir orang yang ada banyak duit.

Berikut kita senaraikan 5 kenderaan pickup 4x4 yang terbaik di Malaysia berdasarkan harga.

#1. Mitsubishi Triton

Ini mungkin kenderaan 4x4 yang paling kerap kita berjumpa atas jalanraya. Ramai anak muda yang pakai jenis ini dengan make-up yang menawan. Jika dilihat cara mereka make-up kereta Mitsubishi Triton ini, sudah tentu akan terfikir gila jika mereka gunakan untuk pergi masuk hutan atau angkat buah kelapa sawit.

Kelemahn ketara paling teruk untuk Mitsubishi Triton ini adalah dari segi ciri-ciri keselamatan. Jika dilihat pada harganya dan dibuat bandingan dengan keselamatan yang diberikan, amat menghampakan. Sedangkan tak ada perkara lain yang lebih penting dan bernilai melainkan keselamatan pemandu. Tapi orang kita lebih suka nampak bergaya dari perkara lain.

Harga paling rendah untuk membolehkan anda keluarkan Mitsubishi Triton hanyalah RM72,400 sahaja. Ini harga paling murah untuk dapatkan sebuah kenderaan 4x4 di Malaysia. Harga baru keluar dari kedai dan bukan harga second-hand.

Manakala harga paling tinggi dan sudah tentu dengan tawaran yang berbagai pulak adalah RM116,100 sahaja.

#2. Nissan NP300 Navara

Jenis Nissan NP300 Navara ini juga ada banyak atas jalan. Mudah nak jumpa kalau kita menadu atas jalan raya di Malaysia. Ia antara kenderaan 4x4 yang ringan disebabkan pilihan bahan pembuatannya yang ringan dan kuat. Ia juga antara kenderaan yang paling rendah antara kesemua pickup 4x4. Jadi rasanya lebih sesuai jika anda berumur dan perlu bawa orang yang berumur. Senanag nak panjat.

Duduk dalam kenderaan ini terasa seperti duduk dalam sebuah kereta biasa yang amat selesa. Tak kisah kalau tersangkut atas kesesakan jalanraya lamapun sebab semua yang ada pada sebuah kereta, ada pada kenderaan 4x4 ini. Memandunya juga amat selesa dan rekabentuknya juga kalau baru beli dan dijaga baik amat menarik.

Anda boleh beli sebuah Nissan Navara dengan harga serendah RM79,000 sahaja. Tapi ini model satu kabin.

Harga paling mahal yang ditawarkan oleh Nissan Navara adalah RM120,800. Anda dapat double cab dengan enjin 2.5L bersama 7 kelajuan gearbox auto.

#3. Toyota Hilux

Tak payah nak perkenalkan kenderaan pickup paling banyak dipakai di negara kita ini. Model Hilux memang antara model yang amat lama ada di pasaran dari dulu sampai sekarang. Kelebihannya adalah sebab dah lama dipakai, ramai yang memakainya jadi amat mudah untuk penyelengaraan. Spareparts ada banyak samada yang recond atau yang baru. Kos selenggara pula amat murah berbanding kenderaan 4x4 yang lain

Penjimatan jangka panjangnya amat berbaloi berbanding dengan semua kenderaan 4x4 yang ada di pasaran. Nilai second hand juga tak jatuh teruk. Sebab itulah walaupun dari segi ciri-ciri keselamatan yang kurang, teknologi lama, reka bentuk membosankan dan lain-lain, semua jauh ketinggalan berbanding 4x4 lain dalam pasaran, ia tetap menjadi pilihan ramai.

Apa yang menarik bagi Hilux ini adalah daya tahan lasaknya yang memang terbukti hebat. Diuji dengan berbagai cabaran, dilempar jatuh dari tempat tinggi, direndam dalam air garan dan sebagainya, selepas itu bila dihidupkkan, ia masih tetap utuh macam biasa.

Harga paling murah anda boleh beli Hilux adalah RM99,000. dan paling mahal pula adalah RM115,500

#4. Mazda BT-50

Model 4x4 dari Mazda ini tak berapa banyak sangat atas jalanraya sedangkan rasanya ia merupakan satu pilihan yang amat bernilai dari segi harga dan apa yang anda dapat. Teknologi terkini digunakan dalam pembuatan 4x4 ini. Anda dapat macam-macam kelebihan reknologi dan ia merupakan sebuah pickup yang amat kuat.

Harga paling murah adalah RM86,900 double cab. Mazda menawarkan hanya 3 variasi sahaja dan semuanya double cab. Harga paling mahal bagi Mazda pula adalah RM102,250

#5. Ford Ranger

In9 satu lagi model yang ramai orang teringin nak beli dan pakai. Mungkin satu hari nanti mampu menggugat kedudukan Hilux yang sekarang menjadi kenderaan 4x4 paling banyak dijual di Malaysia. Ford Ranger sekarang duduk nombor dua selepas Hilux dari segi jumlah unit jualan.

Kenderaan 4x4 Ford Ranger T6 ini mula diperkenalkan pada tahun 2010. Sejak itu jumlah peminatnya semakin hari semakin bertambah. Setakat ini sudah 196,000 unit dijual di seluruh dunia dan rata-rata orang yang memakainya tidak rasa kecewa.

Rekaan dalamannya tak payah nak komen lagi, memang superb. Rekaan luarannya pula amat mengiurkan. Tambahan pula jika dimake-up dengan berbagai pilihan aksesori yang ada di pasaran dan di Thailand.

Bukan saja cantik, selesa, malah kenderaan ini amat kuat dan lasak sebagai mana moto Ford Ranger, Build Tough. Moto itu bukan saja-saja nak sebut supaya sedap didengar. Anda boleh tarik muatan 3,500 kg selamba saja tanpa hilang daya kawalannya. Maknanya, anda boleh bawa kenderaan 4x4 ini ke mana-mana saja tanpa rasa risau. Bukit atau hutan, lopak atau jalan bertar.

Dan dari segi ciri-ciri keselamatan, ia adalah yang terbaik berbandig kesemua kenderaan yang saya sebutkan kat atas tadi. Tak perlu risau kalau beli dan pandu Ford Ranger.

Cuma harganya antara yang paling mengancam juga. Paling murah anda boleh beli adalah RM109,700, untuk model 2.2L dengan 6 kelajuan. Paling mahal pula adalah RM136,500 untuk model yang menang anugerah car of the year categori pickup, 3.2 XLT Wildtrack.

Hey, we've just launched a new tips for small business blog. You'll like it - hidupringkas.com
Join Our Newsletter