Thursday, 22 June 2017

Takutkan kena gigit pepijat, tapi tak kenal rupa pepijat - Malang pihak hotel

 
Kalau tanya kawan-kawan kat kampung samada risau atau tidak tidur bersama degan pepijat atas satu katil. tentu semua akan setuju. Ramai yang akan risau tidur bersama dengan pepijat takut kena hisap darah.

Bukan setakat kena hisap darah, malah kesan dari gigitan pepijat ketika menghisap darah itu menyebabkan kawasan gigitan jadi gatal. Pepijat biasanya tak gigit hanya pada satu tempat. Mereka akan gigit dan hisap darah pada satu kawasan yang sama lebih dari dua atau tiga titik gigitan.

Jika anda ada masalah pepijat kat rumah dan mahukan khidmat hapuskan pepijat dengan cara yang selamat dan berkesan, dapatkan khidmat dari Easelife Services Sdn Bhd, syarikat Pest Control berlesen dan berpengalaman sejak 1998 dalam industri pest control.

Easelife Services Sdn Bhd - Khidmat hapuskan pepijat dengan menggunakan rawatan Haba Wap Panas. Berkesan dan selamat dan rumah kembali nyaman. Hubungi Puan Siti 012-2067357 untuk maklumat lanjut

Lazatnya menggaru tempat kena gigit pepijat

Biasanya kawasan gigitan adalah dalam bentuk sebaris atau dalam bentuk zig zag. Bila ada banyak kesan bitik gigitan sebegitu, maka rasa gatal tentu lebih terasa. Yang paling tak bagus adalah rasa nak garu kat situ bertubi-tubi.

Aktiviti menggaru sebenarnya satu aktiviti yang amat melekakan. Atau boleh kita samakan dengan satu aktiviti yang amat lazat. Sekali jari jemari mula menggaru pada satu kawasan yang gatal, rasa amat susah nak berhenti.

Menggunakan perkataan lazat terhadap aktiviti meggaru ini mula saya gunakan sejak zaman muda remaja dahulu. Sebelum itu memang tak berapa perasan bahawa aktiviti menggaru ini sebenarnya amat lazat.

Satu ketika dulu di zaman muda remaja, saya sedang kusyuk mendengar kuliah yang disampaikan oleh (Arwah) Pak Su Mat Yatim kat Masjid Kubang Semang. Beliau merupakan imam di Masjid tersebut ketika itu.

Bab bergerak ketika solat

Masa itu Pak Su Mat Yatim sampaikan kuliah berkenaan solat dan perkara-perkara yang membatalkan solat. Tak ingat pulak saya apa kitab yang beliau baca masa itu. Tapi saya ingat sangat pasal aktivit menggaru ini walalupun bertalu-talu pada satu tempat ketika solat adalah satu aktiviti yang dimaafkan.

Saya terlopong dengar penerangan itu sebab dah biasa sangat dengar betapa rigidnya kelakuan ketika solat yang selalu para tok gugu ajar kat kita. Rigid sebab saya dari kecil dulu sampai sekarang rasa penekanan pasal pergerakan ketika solat membuatkan kita jadi robot yang perlu diam tak bergerak.

Tapi dah macam itu para tok guru ajar, terima sajalah. Tak boleh bergerak berturut-turut lebih dari 3 kali. Lebih kalau, akan terbatallah solat yang sedang kita lakukan. Kena buka takbir baru untuk mulakan solat sebab dah batal.

Sebab itu kita selalu tengok orang Melayu amat berhati-hati kalau nak buat pergerakan ketika dalam solat. Bila dia nak rapatkan saf, dia akan bergerak keras macam robot. Taku batal solat. Kalau dia nak gosok ada semua gigit kat pipinya, dia akan berhati-hati supaya pergerakan tak lebih dari 3 kali.

Hayun tangan naik ke pipi dah kira sekali, perlu tepat kena terus pada tempat semu gigit tu, jika tidak ubah lokasi kedua untuk buang semua itu dah jadi 2 kali bergerak. Kemudian bila jentik pada semua itu dah jadi 3 kali pergerakan. Dah habis 3 kali ! macam mana nak buat sekarang. Kalau patah balik tangan hayun kebawah dah masuk 4 kali pergerakan, batal solat ?

Ada banyak pendekatan yang para tok guru berikan. Ada yang kata hayun tangan saja dikira sebagai pergerakan. Bila dah landing kat lokasi dan biarkan hanya jari jemari yang buat kerja, tidak dikira sebagai pergerakan. Jadi lekatkan tangan kat situ dan gerakkan jari sahaja supaya tak dikira bergerak.

Garu tempat gatal sampai jatuh basikal

Bila Pak Su Mat Yatim kata ada pengecualian yang diberikan oleh ulamak terhadap pergerakan menggaru ketika bersolat, saya rasa itu satu perkara yang amat melegakan.

Pak Su cerita betapa kemudahan kepada perkara garu itu diberikan oleh para tok guru. Sebab gatal ini adalah sesuatau yang tak bleh nak kawal. Sekali jari dan kuku kena tepat pada kawasan yang digaru, ianya umpama melekat tak boleh nak henti.

Pak Su ceritakan pengalaman orang tua-tua dulu yang menceritakan pasal seorang leaki yang ada kurap pada kakinya. Ketika dia naik basikal sedang mengayuh laju terasa gatal lah pulak pada kaki yang ada kurap itu.

Apa lagi !, diangkatkan sedikit kaki tu supaya mudah tangan mencapainya dan mulalah digarunya. Sedap sungguh garu dan basikal dah jadi semakin perlahan sebab tiada kayuhan yang dibuat. Nak berhenti garu tak mampu sebab terlalu sedap sangat rasanya, biarlah basikal berhenti dan akhirnya jatuh dari basikal, asalkan rasa lazat menggaru itu terus dapat dirasakan.

Begitulah penangan menggaru.

Kesan gigitan pepijat timbul masalah kulit

Terlencong amat panjang nampaknya bila mula cerita bab gatal kena gigit pepijat kat atas tadi. Dah mula melencong masuk habis dalam bab solat dan sebagainya. Apa yang nak saya katakan adalah masalah ramai yang tak suka tidur dengan peijat sebab ada banyak kesan sampingan bila kena ggit pepijat.

Bila dah kena gigi, jadi kesan gatal dan mula garu dan akhirnya kena jangkitan kuman pulak pada kawasan garuan itu dan ceritanya jadi panjang. Jadi seeloknya kalau dah tahu ada pepijat, tak payah nak gatal pergi tidur kat katil tersebut. Itu lebih bijak.

Hotel amat takut dengan pepijat

Disebabkan tak ada orang yang suka tidur dengan pepijat, maka pihak hotel amat takut kalau bilik yang mereka sediakan untuk para pelanggan hotel ada pepijat. Dengan media sosial sekarang, berita pelanggan kena gigit pepijat ketika sewa sebuah bilik kat mana-mana hotel bakal menimbulkan masalah besar pada perniagaan hotel yang dikomplain.

Kalau anda masuk hotel dan sewa sebuah bilik. Ketika tidur kena gigit pepijat dan anda mengadu pada pihak hotel, anda akan diberikan layanan istimewa. Jika masih ada hari nak tinggal, sudah pasti bilik lain akan diberikan pada anda. Mereka akan layan anda dengan baik asalkan jangan nak up semua masalah itu di media sosial.

Tapi itulah masalahnya.

Berapa orang yang sebenarnya betul-betul kenal mana satu pepijat dan mana satu kutu babi atau lain-lain serangga. Anda sendiri tahukah bezakan antara pepijat dnegan serangga lain ?

Kalau orang kampung macam saya, tentu kenal mana satu pepijat tu. Walaupun secara jujur saya tak ingat lansung adanya pepijat kat rumah saya dari kecil sehingga dewasa. Tapi masih kenal pepijat sebab pernah jumpa sekali dua pada rumah orang lain yang ada pepijat.

Saya pernah tenyeh pepijat dan cium bagaimana baunya ketika kanak-kanak dahulu nak belajar mengenal pepijat yang suka hisap darah. Sampai sekarang pengalaman dan pengajaran yang sdikit itu membuatkan saya kenal pepijat.

Tapi berapa ramai yang pernah terdedah kepada aktivit mengenal pepijat ?

Takut pepijat tapi tak kenal rupa pepijat

Itulah masalah jika anda tak pernah kenal apa itu pepijat dan tak tahu nak bezakan antara pepijat dengan serangga lain.

Bayangkan kalau anda tinggal kat mana-mana hotel, meudian ada kesan gigitan dan terasa gatal kat bahagian belakang atau tangan. Dan anda dah dengar kat medai sosial betapa maslaah pepijat sekarang dah menjadi-jadi.

Anda pun kasi naik kat media sosial. Kebetulah ada ramai kawan pulak kat media sosial tu yang kemudian kongsikan pengalaman anda duduk kat hotel malang tu yang ada pepijat. Mereka sebarkan maklumat pepijat ada di hotel itu.

Sedangkan yang gigit anda itu mungkin benda lain. Dan anda sebenarnya tak tahupun nak beza antara pepijat dengan anai-anai atau spider. Maka malanglah pihak hotel mendapat publisit buruk yang tidak betul.

Majoriti orang Amerika tak kenal pepijat

Itulah yang sebenarnya berlaku kat Amerika. Di sana maslaah pepijat dah jadi satu sensasi berita sekarang. Orang semua cerita pasal masalah pepijat yang menyerang Amerika di mana saja dari rumah, hotel sampailah ke sekolah.

Tetapi bila dibuat kajian, hanya 38% sahaja mereka yang sering melakukan perjalana atas urusan bisnes dan hanya 28% sahaja dari pengembara biasa yang kenal dan boleh cam pepijat. Yang lain tak boleh nak pastikan mana satu pepijat bila ditunjukkan gambar beberapa serangga lain. sumber

Apakah masalah yang sama berlaku kat negara kita ?

Berapa orang yang betul-betul kenal mana satu pepijat dan mana satu spider atau semut atau lain-lain ?.

Anda sendiri pulam macam mana ? cuba lihat gambar kat atas tu dan teka mana satukah pepijat dari 5 serangga yang dipamerkan kat situ.

Tuesday, 20 June 2017

Jadual perjalanan balik raya 2017 PLUS untuk yang nak balik kampung

 
Macam biasa setiap kali datangnya musim raya, pihak PLUS akan keluarkan jadual perjalanan balik kampung. Jadual yang dikeluarkan hanyalah cadangan sahaja.

Anda tak wajib nak ikut teruk-teruk sampai boleh. Kalau dah tak boleh ikut, takpa la. Tak payah nak frust sangat. Tapi kalau yang tak ada apa-apa halangan dan keperluan, eloklah sangat ikut saranan yang PLUS keluarkan ini.

Jadual perjalanan balik raya 2017

Berikut saya lampirkan jadual ringkas yang kalau boleh semua orang yang nak balik raya nanti ikut waktu yang telah dicadangkan dalam gambarajah ringkas di bawah ini.

Jadualnya mudah saja.

  • Pastikan anda buat perjalanan dalam tarikh bermula dari 21hb Jun 2017 sehingga 3hb Julai 2017.
  • Bagi anda yang ada kat Lembah Klang dan nak balik Pulau Pinang macam saya kena keluar sebelum pukul 10 pagi.
  • Begitu juga kalau anda nak balik ke semua kawasan Utara seperti Perlis, Kedah dan Perak Utara macam Taiping.
  • Kalau nak balik ke Johor dari Lembah Klang pun kena keluar sebelum pukul 10 juga.
Jadual yang sama juga boleh anda ikut bila nak masuk ke bandar semula selepas habis raya. Maksudnya kalau anda datang dari sebelah Utara iaitu Perlis, Kedah, Penang dan Perak Utara, keluar balik ke Lembah Klang sebelum pukul 10 pagi. Macam tu juga kalau nak balik ke Johor.

Rebut tawaran diskaun dari PLUS

Ada satu lagi perkara penting kalau anda nak balik raya nanti. Selain dari cadangan untuk ikut jadual perjalanan balik kampung yang PLUS berikan kat atas tu, ada satu lagi tawaran penting dan menarik.

Anda boleh jimatkan kos perjalanan sehingga 30%, kalau ikut apa yang ditawarkan oleh PLUS dari segi tarikh perjalanan yang mahu diambil untuk balik kampung. Anda juga perlu pakai kad PLUSMiles untuk dapat diskaun 30% tersebut.

Kalau anda pakai kad Touch n Go, hanya diskaun 10% sahaja akan diberikan.

Kalau nak dapatkan diskaun tersebut, anda hanya perlu lakukan perjalanan pada tarikh yang berikut:

  • 19, 20 dan 21 Jun 2017. (Isnin,Selasa dan Rabu) Awal satu minggu sebelum masuknya hari raya. Kalau dapat balik awal macam ni memang bagus sangat sebab lebih murah dan trafik tak berapa banyak sangat.
  • 28, 29 Jun 2017, dan 3 Julai 2017. (Rabu, Khamis dan Isnin). Ini waktu perjalanan selepas habis raya kat kampung.
Pada tarikh-tarikh tersebut, orang ramai masih perlu membayar tol dengan kadar biasa. Rebat tol 30 peratus dan 10 peratus tersebut akan dimasukkan ke dalam kad PLUSMiles atau kad Touch ‘n Go (dalam bentukTambah Nilai) apabila orang ramai menambah nilai kad mereka di pusat-pusat khidmat pelanggan PLUS di antara 15 Julai hingga 14 Oktober yang akan datang.

Rebat ini tidak meliputi transaksi tol di plaza tol Bukit Kayu Hitam, Bangunan Sultan Iskandar, TanjungKupang dan Jambatan Pulau Pinang.

Rujuk lampiran kat bawah untuk tawaran diskaun.


Berhati-hati balik raya nanti

Sempena hari baik dan bulan bak ini, saya nak ucapkan SELAMAT MEYAMBUT HARI RAYA AIDIL FITRI kepada semua pembaca blog ini samada yang saya kenal mahupun tak kenal.

Semoga perjalanan balik raya kali ini selamat dan sejahtera kesemuanya.

Tuesday, 13 June 2017

Panduan hapuskan lipas dari rumah anda dengan cara yang betul

 
Ada seorang kawan yang saya kenal, seorang lelaki, yang sentiasa menggunakan khidmat syarikat kawalan serangga perosak untuk meghapuskan lipas dari rumahnya. Bukan banyak sangat lipas kat rumahnya, tapi dia masih tetap gunakan khidmat pest control juga.

Puncanya adalah kerana dia tak boleh tengok langsung lipas. Kalau ada walaupun seekor lipas lalu di depan matanya, dia akan menggigil dan tak tentu arah. Menjerit melarikan diri dan bertindak seperti budak-budak kecil yang ngeri pada seekor lipas.

Dapatkan khidmat kawalan lipas dari syarikat pest control berlesen dan bertauliah, Easelife Services Sdn Bhd. Hubungi Puan Siti 012-2067357 untuk maklumat lanjut.

Penyakit berkaitan tengok lipas

Kes sebegitu sebenarnya masuk dalam kategori penyakit. Itu merupakan salah satu sebab yang membuatkan anda perlukan khidmat kawalan serangga perosak dari syarikat pest control yang berlesen dan bertauliah.

Terma yang dipakai dalam menerangkan masalah takut pada lipas sebegitu adalah, Entomophobia. Ia memberi maksud seseorang yang amat takut pada serangga.

Bagi anda yang tak ada masalah penyakit Entomophobia ini mungkin pandang remeh dan rasa nak tergelak dengan orang yang takutkan serangga atau lipas. Tapi jangan main-main, mereka yang hadapi masalah entomophobia ini akan tertekan dan murung apabila terlihat serangga atau lipas di depan mata.

Biasanya, kaum wanita lebih ramai yang alami masalah entomophobia. Menurut kajian di Amerika, dari 10 orang, seramai 3.5 wanita di Amerika mengalami masalah Entomophobia ini. Itu satu jumlah yang ramai !.

Lipas pembawa penyakit

Entomophobia menyebabkan orang boleh jatuh sakit tertekan dan kemurungan hanya dengan tengok lipas. Itu satu masalah yang dibawa oleh lipas kepada manusia.

Masalah juga boleh timbul walaupun anda tak tengok lipas, sebab lipas ini terkenal sebagai serangga yang sering membawa bersamanya kuman peyebab kepada penyakit pada manusia seperti Salmonella dan E. coli.

Salmonella dan E. coli inilah yang menyebabkan kanak-kanak sekolah mengalami masalah keracunan makanan dan ciri birit yang selalu kita dengar berlaku pada pelajar di negara kita.

Lipas juga boleh menyebabkan demam dan ruam pada kulit manusia. Bagi mereka yang ada masalah lelah atau asma, lipas adalah makhluk yang amat merbahaya bagi mereka. Kalau ada lipas banyak kat bahagian dapur rumah anda, baunya amat tidak menyenangkan.

Ringkasnya, lipas bukanlah serangga yang anda boleh buat main-main. Jika ada banyak lipas kat rumah tu, segeralah buat sesuatu supaya jumlahnya dapat dikurangkan kalau tak boleh dihapuskan 100% pun.

Langkah kawalan lipas di rumah

Berikut saya berikan petua bagaiman cara untuk kawal lipas dan hapuskan lipas dari rumah anda dengan cara yang betul.

1. Kenal pasti kedudukan lipas di rumah anda

Ini langkah pertama yang perlu dilakukan. Ambil perangkap bergam dan pasang 2 atau 3 unit pada tempat yang anda lihat adanya aktivti lipas. Biasanya lipas suka bergerak di tempat yang gelap sepanjang penjuru antara dinding dengan lantai.

Di bahagian dapur dan bilik air, cari tempat yang terlindung untuk diletakkan perangkap lipas. Letakkan juga di dalam kabinet dapur atau bilik air. Letakkan atas lantai sepanjang dinding rumah anda atau pada dinding kabinet.

Biarkan 2 atau 3 hari kat situ.

Selepas itu pergi lihat perangkap bergam satu persatu dan kenal pasti kawasan mana yang paling banyak memerangkap lipas. Itu menunjukkan bahawa kawasan tersebut punya paling banyak serangan lipas.

2. Bersihkan kawasan serangan lipas

Lipas ini biasanya tidak akan tinggalkan mana-mana kawasan yang dia duduk selagi kat situ ada banyak sumber makanan. Oleh itu, cara paling logik dan paling mudah untuk kawal serangan lipas kat sesuatu kawasan adalah dengan pastikan kawasan itu bersih.

Tempat di mana anda berjaya perangkap paling banyak lipas kat atas tadi perlu dibersihkan sebaik mungkin. Buatlah gotong royong kat kawasan tersebut dengan kerahkan seluruh ahli keluarga anda membersihkan kawasan.

Pastikan kawasan itu tidak ada lansung sisa-sisa makanan yang terbiar dan terdedah. Keluarkan semula apa saja barang yang ada samada di kabinet atau almari, bersihkan dan susun semula. Vakum dan kemudiannya cuci dengan air panas kawasan lantai, keringkan dan kekalkan kawasan itu dalam keadaan bersih.

Jangan biarkan ada tong sampah yang terdedah. Urus pembuangan sampah di rumah anda dengan baik dan teratur. Bila tiada sumber makanan, maka sebahagain besar daripada strategi kawalan lipas sudah berjaya dilaksanakan.

3. Gunakan umpan beracun bunuh lipas

Bila dah lakukan kesemua yang disebutkan kat atas tadi, sekarang tiba masanya untuk gunakan bahan kimia bagi membunuh lipas.

Tak perlu risau dengan sebutan bahan kimia sebab sekarang ada banyak pendekatan yang selamat untuk membunuh lipas. Salah satu bahan yang anda boleh guna dengan selamat dan berkesan adalah Umpan Gel Lipas.

Anda hanya perlu letak 1 atau 2 titik saja pada kawasan yang banyak lipas menyorok dan membiak. Calit setitik dan biarkan saja kat situ. Umpan bergel itu sebenarnya megandungi bahan makanan yang disukai oleh lipas.

Bila lipas makan, mereka akan mati berantai. Dalam jangkamasa panjang, jumlah lipas akan berkurangan dan berkurangan dan akhirnya keadaan akan terkawal dengan baik dan selamat.

Anda juga boleh gunakan perangkap lipas yang ada bahan penarik lipas di kawasan yang ada banyak lipas. Pasang antara 10 ke 15 perangkap pada kawasan yang bermasalah. Pastikan tempatnya sesuai seperti mana yang saya sebutkan di bahagian 1 di atas tadi.

Khidmat syarikat pest control

Jika serangan lipas di rumah anda adalah teruk, anda perlukan bantuan dari syarikat pest control yang bertauliah dan berlesen untuk menghapuskannya.

Begitu juga jika anda mengendalikan premis makanan seperti restoran atau kilang proses makanan, kerja kawalan serangga ini sebaiknya diberikan kepada syarikat pest control berlesen dan profesional.

Jika anda perlukan khidmat kawalan lipas dari syarikat berlesen, hubungi Easelife Services Sdn Bhd dengan segera. Syarikat berpengalaman dalam industri pest control sejak 1998 ini akan membantu anda membuat pemeriksaan dan memberikan cadangan terhadap kawalan yang perlu dilakukan. Untuk maklumat lanjut, sila hubungi Puan Siti 012-2067357.

Saturday, 10 June 2017

Perwatakan emak dah berubah - ini yang saya belajar darinya.

 
Tahun 2014 yang lalu saya ada buat beberapa artikel berkenaan masalah emak yang menghadapi masalah penyakit dementia. Jika ada yang berminat nak baca kesemua artikel yang lalu, saya berikan pautannya kat bawah ni:

Apa berlaku pada emak sekarang ?

Itulah yang nak saya sambung sikit dalam artikel ini. Sebenarnya cerita emak yang tiba-tiba kena penyakit ingat-ingat lupa itu panjang. Termasuklah segala usaha kami adik beradik mencari berbagai pendekatan untuk cuba pulihkan emak.

Antara yang kami buat adalah bawa seorang Ustaz dari Indonesia yang dah lama menetap di Malaysia untuk berubah mak kat rumah. Kerja pergi cari dan bawa ustaz itu, sayalah yang buat setelah dipersetujui oleh Abang Sulong yang berikan maklumat berkenaan ustaz tersebut.

Orang kata Ustaz itu terkenal di serata tempat. Banyak kes-kes berat yang berlaku di kilang-kilang kat Penang tu, dia yang uruskan. Dari situ abang saya tahu pasal dia kebetulan abang masa tu bertugas di Motorola Penang.

Menarik juga, bila saya dengar ustaz itu selesaikan masalah yang berlaku kat Kilang. Ertinya, kes-kes pelik yang ada kaitan dengan perkata mistik berlaku juga kat kilang-kilang yang dipenuhi oleh peralatan dan sistem moden yang canggih.

Dalam bab hantu dan jin, tak ada peralatan canggih yang boleh selesaikan. Terpaksa panggil ustaUstaz juga akhirnya, baru selesai. Saya cerita pasal pengalaman bawa ustaz tengok mak pada artikel yang lain nanti. Kalau nak tulis kat sini, nanti panjang sangat.

Perwatakan emak sebelum sakit

Eak saya sebelum hadapi masalah yang saya rasa dementia itu amat jauh berbeza daripada sekarang. Dia seorang yang garang dan berterus terang bila nak kata atau nak marah kat orang. Semua orang kenal mak saya sebagai seorang yang cerewet.

Orang putih kata dia punya high expectation dalam semua perkara. Kebersihan, masakan, rupa paras, sikap dan apa-apa saja. Atas sebab itu dia banyak tak puas hati dengan pilihan calon isteri yang dibuat oleh anak-anaknya, jika anak-anaknya pilih sendiri.

Kalau nak biarkan dia cari, satu masalah juga. Sikapnya yang punya standard kecantikan yang tinggi membuatkan aktiviti pencarian calon menantu menjadi sukar. Bab hidung dia amat ambil berat. Jika hidung kemek sikit, habislah rating merudun turun. Dia akan tolak mentah-mentah. Bayangkan betapa sukarnya nak cari orang melayu yang punya hidung terpacak tinggi !

Emak suka tegur anak-anak dia. Ada saja yang tak kena di matanya. Bukan saja pada anak-anak, malah kepada para menantu dan semua anak cucu akan ditegurnya. Itu membuatkan anak cucu dan menantu duduk tak senang.

Perkara paling menakutkan bagi menantunya adalah jika dia pergi ziarah ke rumah mereka. Pasti ada saja yang tak kena untuk ditegusnya dari atas rumah sampai ke bawah, dari masakan sampai pakaian habis semuanya dia akan berikan komen. Itulah perwatakan mak yang semua orang tahu dan dah terbiasa dengannya.

Kalau tanya kawan-kawan mak kat kampung apa pendapat mereka tentang mak saya, kesemua orang tentu akan kata cengge (orang penang saja yang tahu maksud perkataan ini yang bermaksud garang). Selain dari itu mak dikenali sebagai seorang yang amat cerdas, pantas dan berdikari.

Mak juga pandai masak. Dia akan jadi anara orang penting dalam aktiviti kenduri kat kampung. Dia juga akan diharapkan jika saudara mara nak buat kenduri jamu orang. Kadang-kadang mak ambil upah masak lauk pauk dan nasi untuk orang lain termasuklah kawan-kawan cina kat Pekan Penanti.

Perwatakan mak berubah

Semua yang saya ceritakan kat atas tu mula berubah selepas mak masuk hospital buat pembedahan besar di Hospital Besar Pulau Pinang. Mak ada ketumbuhan pada bahagian perutnya atau lebih tepat lagi pada rahim yang perlu dibuang sebab ia semakin membesar. 

Doktor kata ianya sejenis kanser air dan ramai orang tua yang kena masalah sedemikian. Pembedahan besar dibuat di bahagian dada turun ke bawah sampai ke perut. Lama juga nak kena rehat untuk tunggu kesan jahitan dari pembedahan itu pulih.

Itulah pertama kali mak masuk hospital dalam tempoh yang agak lama dan menjalani proses rawatan yang rumit. Mak sebenarnya tak pernah masuk hospital sebab dia tak pernah ada apa-apa penyakit selain dari demam ringan sekali sekala.

Mungkin proses pembedahan yang besar itu membuatkan mak terkejut dan tidak bersedia dari segi mental. Selepas selesai pembedahan, mak mula berubah sedikit demi sedikit. Dia mudah lupa tapi masih tidak berapa ketara. Dia masih boleh memasak semua masakan kegemaran saya setiap kali balik. Dan boleh berbual seperti biasa.

Sehinggalah satu hari mak tiba-tiba amat berlainan perwatakannya. Dia seperti merepek dan bercakap perkara yang tak ada ketika pergi ke rumah jiran. Melihat perkara tersebut, jiran terus telefon adk kat Langkawi dan menggesa supaya ada orang segera balik dan pergi tengok apa yang tak kena pada mak.

Diringkaskan cerita, bermula dari situ, mak seperti hilang ingatan dan bermulalah cabaran kami mencari jalan untuk pulihkannya semula. Lama juga mak dalam keadaan sedemikian. Dia berkelakuan seperti orang yang tidak waras dan sukar dikawal.

Mak pulih semula

Setelah berusaha di sana dan sini akhirnya mak pulih semula dari segi daya ingatannya. Dia dah bersikap normal dan tidak agresif lagi. Dah tak menarut tunjuk ada lembaga di bawah tangga dan tunjuk ada kanak-kanak kat dalam rumah dan sebagainya lagi.

Tapi ada sesuatu yang hilang dari dirinya.

Perwatakannya amat jauh berbeza berbanding dulu ketika dia normal seperti yang saya ceritakan kat atas tadi.

Dia dah tak banyak komplen. Dia juga tak banyak tegur itu dan ini. Dia lebih lebut dan mudah nak menangis saja jika ada sesuatu yang tak kena. Dia juga tak berapa cerdas dan tak peka lagi dengan keadaan sekeliling dan sikap cengge langsung dah tak ada padanya.

Semua itu membuatkan saya terfikir...

Selama ini anak-anak inginkan mak supaya sentiasa tenang da bersikap lemah lembut. Jangan terlalu banyak nak komplen sana dan sini dan sentiasalah berfikiran positif dan jangan terlalu kelam kabut sangat dalam segala tindakannya.

Nah ! sekarang semua sikap yang anak-anak mahukan ada pada emak mereka dah berlaku !.

Tapi ternyata semua orang dapat rasakan mak sebenarnya yang seperti dikenali dahulu sudah hilang. Rasa tak puas bila mak jadi macam itu kerana kita rasa itu bukan mak yang semua kenali. Rasa seperti kalau boleh, biarlah mak kembali seperti dahulu yang banyak membuatkan orang tak senang duduk.

Walaupun tak senang duduk, itulah mak. Itulah yang memberikan kenangan bersama dengan mak. Susah senang, masam, manis, itulah mak. Marah gelak dan ketawa, itulah mak. Alangkah cerianya dan indahnya jika semua itu kembali semula...

Itulah yang saya belajar.

Walau bagaimana pun perwatakan orang-orang yang rapat dengan anda. Tak perlulah nak mengeluh dan paksa supaya orang yang anda sayang itu berubah secara drastik. Dalam buruk, sudah pasti ada banyak pula yang baiknya.

Terimalah apa saja keadaan dan perwatakan orang yang anda sayang. Dan berikan masa supaya yang buruk perangainya itu berubah perlahan-lahan dan bukannya secara drastik. Itu adalah lebih bagus daripada anda rasa secara tiba-tiba ada sesuatu yang telah hilang.

Friday, 2 June 2017

Korek hidung tak batal puasa, dengar azan subuh, telan makanan

 
Hari ini dah masuk hari ke-7 umat Islam di Malaysia berpuasa. Begitu cepat masa berlalu. sedar-sedar dah seminggu kita lalui bulan ramadan.

Apa yang Einstein kata memang ada kebenarannya. Masa itu adalah relatif. Bagi orang tua yang dah berumur, melebihi 40 tahun, masa amat pantas berlalu. Hidup dalam lingkungan umur melebihi 40-an seumpama orang yang tak boleh tidur di malam hari.

Mata dipejam, cuba lelapkan mata. Pusing kanan dan pusing kiri, tapi masih tak boleh lena. Semakin lama semakin kuat kedengaran bunyi jam berdetik. Tik tik tik tik, makin kuat dan makin tertekan tak boleh tidur. Makn lama masa makin pantas bergerak sedangkan esok dah nak kena bangun pergi kerja.

Macam itulah rasanya keadaan orang yang dah berumur lanjut lebih dari 40 tahun. Kubur memanggil mari-mari !, hati tak tenteram, berbisik, nanti nanti !. Aku masih belum bersedia. Masih ada keinginan dan cenderung pada maksiat. Masih tak dapat buang perangai suka kepada kelalaian.

Tazkirah ramadan sempena bulan puasa

Macam biasa seperti bulan puasa tahun-tahun yang lalu, surau anjurkan tazkirah ramadan, khas untuk para jemaah. Untuk seimbangkan antara yang kaki dengar ceramah dan mereka yang tak gemar dengar kuliah, tazkirah akan diadakan berselang seli. Satu malam ada dan malam berikutnya tak ada.

Semalam adalah hari adanya tazkirah ramadan. Selesai solat tarawih empat rakaan yang pertama, para jemaah akan dihidangkan dengan tazkirah ramadan. Tak ada yang lari keluar balik rumah untuk elak dengar tazkirah.

Masanya yang diperuntukkan pada ustaz hanyalah dalam lingkungan 10 minit sahaja. Bukan lama sangatpun. Amat sesuai untuk rehat bersandar sebentar kat dinding surau, untuk redakan otot yang tegang. Juga kesempatan pejamkan mata bagi mereka yang nak lena sebab makanan masih penuh kat perut.

3 cara puasa tahun ini lebih dari yang lalu

Tazkirah yang ustaz berikan semalam memang menyegarkan mata semua yang mendengarnya. Malah, mereka yang lari sebentar keluar ke pantry surau kat luar tu untuk hembus asap rokok juga pasti tak lepas perembang telinga dengar apa ustaz katakan.

Tazkirah pantas yang ustaz berikan semalam berkisar kepada 3 idea untuk jadikan ramadan tahun ini lebih baik daripada ramadan tahun sudah. Dan idea yang ustaz berikan memang original dan sedikit berbeza dari yang biasa kita dengar.

Semua ustaz dah bagi tahu kelebihan ramadan seperti sedekah, baca Quran, iqtiqaf dalam masjid, solat jemaah dan bermacam-macam lagi. Selalu kita dengar dan dah ramai yang amalkan semua itu setiap kali datangnya bulan puasa.

Ustaz bagi 3 idea untuk jadikan puasa kali ini lebih baik;

  1. Lewatkan waktu ketika sahur
  2. Segerakan makan ketika berbuka
  3. Doa apa hajat kita 10 minit sebelum masuk waktu berbuka

Terus telan makan bila dengar azan

Ustaz cadangkan supaya kita semua pastikan sahur lewat dan bukannya sahur awal. Bagi ustaz sahur pukul 12 tengah malam itu tak masuk dalam takrifan sahurpun. Itu yang ramai anak-anak muda buat sekarang sebab tak mahu bangun bersahur.

Anak muda sekarang ramai yang akan tidur lewat sepanjang bulan puasa. Lagi lewat lagi bagus. Sebelum nak tidur, mereka akan keluar makan dahulu. Mungkin pukul 1 mungkin pukul 2. Itulah sahur mereka. Dan terus tidur tak bangun lagi sampai pagi esok.

Jika baik, subuh gajah esok mereka bangun untuk solat subuh. Jika tak berapa baik, esok pagi pukul 9 atau 10 baru mereka bangun. Burn solat subuh dan qada sahaja. Lebih lewat bagun pagi, lebih pendek waktu sedar menahan lapar. Itu idea licik anak muda.

Semua perlu tanam azam sekarang untuk pastikan bangun sahur hanya selepas tidur dan selepas pukul 5 pagi. Makan cepat-cepat dan tunggu solat subuh terus. Tak payah sambung tidur. Waktu makan hanya habis sebaik saja masuk waktu subuh.

Kata ustaz, lagi dua tiga minit nak masuk subuh masih boleh sempat kayuh tangan suap nasi lagi. Jangan risau, puasa masih sah. Suap masuk mlut nasi dan kunyah dengan tenang. Bila tengah kunyah tu tiba-tiba dengar azan dilaungkan, segeralah telan nasi kat dalam mulut tu. Masih sah puasa kita.

Yang tak boleh buat adalah bila dengar azan, tangan kayuh ambil masi segengam dan baru nak kunyah. Itu memang tak boleh dan tak sah puasa kita.

Korek hidung tak batal puasa

Dalam bab segerakan berbuka puasa memang tak ramai yang tertinggal. Semua akan pantas sangat dalam bab berbuka puasa ini jika ketika itu dah ada kat dalam rumah. Satu keluarga akan terus mengadap depan meja makan jika waktu berbuka dah hampir.

Sambil mengadap, telinga akan peka dengar azan kat masjid atau surau. Ramai juga yang duduk kat Selangor atau KL lebih suka biarkan radio atau TV 1 dibuka. Azan akan dilaungkan melalui radio atau TV sebaik saja masuk waktu.

Bunyai saja azan, tangan akan bersilang atas meja bermula dari meneguk air buah sejuk satu gelas besar. Telah seteguk demi seteguk sampai nak habis nyawa baru nak berhenti. Kemudian mula pulun belasah habis juadah yang dibeli berbungkus-bungkus kat bazar ramadan tadi.

Yang timbul masalah adalah mereka yang dah masuk pukul 7 lebih, masih duduk dalam kereta tersangkut dalam kesesakan lalu lintas. Nak jadi cerita dalam kereta tak ada apa-apa makanan pulak. Tiba-tiba kedengaran azan berbunyi dari corong radio kereta 

"Nak berbuka puasa dengan apa ?", tanya ustaz.

"Korek hidung !", ramai yang jawab begitu dengan soalan ustaz tadi.

"Korek hidung tak batal puasa !", tegas ustaz.

Ada yang tercengang. Itulah yang kita diajar sejak dari dalam buaian lagi. Korek hidung batal puasa. Jadi, setiap kali bulan puasa, amat malang orang yang hidungnya suka berair. Bila bangun tidur, cecair dalam hidung akan mengeras dan bertukar jadi taik hidung. Nak korek takut batal puasa. Maka dibiarkan hidung penuh dengan taik hidung.

Ustaz beri jaminan tak perlu nak risau dengan bab korek hidung. Sebab tak akan batal puasapun jika korek hidung. Oleh itu, berbuka puasa dengan korek hidung juga tidak betul. Kalau dalam kereta tak ada makanan, masuk saja magrib kena cari alternatif lain untuk segerakan berbuka.

Korek hidung hanya akan membatalkan puasa jika selepas korek, kita makan taik hidung tu !.  Jadi jangan makan taik hidung ketika berpuasa. Itu saja.

Jangan makan juga taik hidung dalam bulan tak puasa. Memang tak boleh makan taik hidung tu. Hukumnya adalah haram kata ustaz. Sebab makan benda yang menjijikkan juga adalah haram walaupun benda tu bukannya najis.

Jadi apa yang kita perlu buat dalam bulan ramadan adalah pastikan ada bekalan air suam dan buah kurma sentiasa tersedia dalam kereta. Masuk saja bulan ramadan, bubuh siap-siap dalam kereta. Jika tersangkut atas jalan waktu berbuka. Boleh berbuka dan buka cermin kereta untuk hulurkan seulas dua pada orang sebelah. Bergunung pahala boleh dapat ketika itu.

Doa 10 minit sebelum berbuka puasa

Ini yang paling menarik dan tak berapa ramai orang tahu sangat. Waktu sebelum berbuka puasa, atau sebelum masuknya waktu magrib di bulan pasa adalah waktu yang mustajab untuk minta doa. Ustaz bagi hadith tentang itu dan doa ketika itu terus naik dan tak ada hijab.

Jadi jangan buang masa. Ambil kesempatan untuk berdoa ketika itu dan mintalah apa yang anda mahu. Buat saja doa dalam bahasa melayu yang kita semua paham. Tak perlu nak translate ke bahasa arab.

Memang tak perlu dalam bahasa arab kecuali untuk orang lelaki.

Jika orang lelaki yang nak tambah seorang lagi isteri, mahu berdoa ketika itu, pastikan buat dalam bahasa arab. Supaya orang tak faham apa yang didoakannya terutamanya isterinya kat rumah. Jadi ustad suruh orang yang nak doa minta tambah seorang lagi isteri pergi jupa dia lepas selesai tarawih nanti.

Tuesday, 30 May 2017

Kenapa cermin depan kereta mudah sangat pecah sekarang ?

 
Minggu ini saja saya dah tukar dua cermin depan kereta !. Kedua-dua kereta saya retak dan tak boleh dibetulkan lagi melainkan kena tukar.

Kereta Hilux yang saya pakai selama lebih 3 tahun dah retak cermin depannya sebanyak 3 kali. Untuk kali pertama, cermin retak akibat terkena batu kecil entah dari mana melayang tepat ke atas cermin.

Sebelum itu, elok saya berikan panduan untuk selesaikan masalah cermin depan kereta pecah bagi anda yang punya kereta.

  1. Pastikan anda ambil perlindungan insuran untuk cermin depan atau windscreen. Untuk nilai insuran yang perlu diambil, anda boleh pergi tanya kedai cermin kereta. Mereka lebih tahu berapakah nilai yang perlu dilindungi.
  2. Jika pecah, pergi tukar ke kedai cermin yang merupakan panel insuran yang anda ambil. Biasanya insuran Kurnia, tak ada kedai yang mahu terima. Jadi pastikan insuran apa yang anda pakai.
  3. Untuk buat tuntutan, anda hanya perlu sediakan salinan polisi insuran, salinan geran kereta, salinan lesen dan kad pengenalan pemandu. Jika kenderaan kepunyaan syarikat, perlu sediakan Form 9 dan bawa chop syarikat.
  4. Hidupkan kembali insuran cermin depan kereta selepas dah buat tuntutan. Perlindungan yang anda dapat hanyalah untuk sekali pecah saja. Bila dah tuntut, dan kemudiannya pecah sekali lagi, anda kena bayar sendiri. Melainkan jika anda bayar untuk sambung semula insuran yang baru.

Cermin depan kereta retak kali pertama

Ketika itu saya dalam perjalanan atas Lebuhraya Utara Selatan menuju ke Utara. Sebaik saja terkena, kedengaran bunyi yang kuat. Hati saya yang retak terlebih dahulu sebelum melihat apa yang berlaku pada cermin tersebut.

Setelah berhenti ke tepi sekejap untuk pastikan keadaan cermin, saya dpat lihat ada retak jenis Combo telah berlaku. Atau boleh juga dikatakan gabungan jenis retak antara combo, star dan bullseye.

Hati rasa panas sangat tapi tak tahu nak lepaskan geram kat mana. Maka terpaksalah bersabar saja berharap cermin tu tak akan membesar retaknya. Bila saya raba kat sebelah dalam cermin tu, tak ada rasa apa-apa pun. Ertinya yang retak hanya lapisan sebelah luar saja. Lapisan sebelah dalam biasanya tak jadi apa-apa.

Selepas selesai semua urusan, cermin masih kekal besar tu jugak. Saya terus ke kedai baiki cermin sebelum terlambat. Alhamdulillah, dia tembak masukkan gam dan semuanya kembali elok. Hanya ada sedikit kesan atau parut saja tertinggal.

Pecah lagi cermin depan kali kedua dan ketiga

Kereta Hilux itu juga selepas pecah kali pertama dan dah dibaiki dengan baik oleh Dr Cermin, pecah sekali lagi. Kena batu juga ketika memandu kat sekitar lebih raya menuju Kuala Lumpur. Kedua-dua kejadian berlaku ketika berada di lebuh raya.

Selepas kena, saya masih sempat pergi baiki macam kali pertama sebelum itu. Pergi ke kedai Dr Cermin, dia tembak masukkan gam dan semuanya kembali baik. Cuma tinggal kesan sikit saja yang masih jelas kelihatan. Tapi selepas baiki, tak ada apa-apa yang berlaku.

Baru-baru ini, cermin depan Hilux itu terus retak panjang berselerak dan saya pasti tak dapat dibaiki lagi. Saya tak perasan cermin tu pecah sebab orang rumah yang pakai. Macam biasa dia tak akan beritahu sebaik saja cermin retak. Dia akan sorok kononnya saya tak akan syak apa-apa.

Bila dah retak itu membesar, tak boleh nak sorok lagi. Bila tanya kenapa dengan cermin itu, dia beritahu saya pecah sebab terhantuk kepala anak dari dalam. Anak duduk kat depan tak pakai tali pinggang keselamatan, dia brek kecemasan dan anak terhumban ke depan menanduk cermin depan kereta Hilux itu.

Saya raba dari dalam tak ada apa-apa kesan pecah. Tapi yang pecah dan retak habis berselerak adalah lapisan cermin kat luar. Entah betul entah tidak terhantuk kepala anak saya tak pasti. Mungkin betul, kepala anak saya kuat juga nampaknya. Tapi kenapa hanya kat luar saja yang pecah, saya tak pasti.

Nak pergi repair memang dah tak boleh buat apa-apa. Terpaksa gunakan insuran yang ada untuk tukar terus cermin depan yang baru.

Cermin depan kereta Nissan pula pecah

Sebelum itu, cermin kereta Nissan yang saya pakai juga terkena batu kecil ketika memandu di waktu pagi atas lebuh raya. Awal pagi saya masuk Lebuhraya PLUS dari Subang Jaya nak ke KL. Sampai saja kat Damansara, kedengaran ting ! ada benda keras hentam cermin depan kereta Nissan tersebut.

Saya nak cepat ke Dutamas ketika itu dan teruskan perjalanan sambil mencari-cari kesan retakan atau serpihan jika ada. Lama lepas tu baru nampak dengan jelas. Kesan pecahan bentuk Combo yang agak besar sebelah bawah cermin depan kereta itu.

Saya harap ia tak merebak dan sempatlah saya pergi sekali lagi ke Dr Cermin untuk repair macam biasa. Oleh kerana hari itu dan keesokkannya saya sibuk 2 hari ada kelas dari 8 pagi sampai 5 petang. Saya tak sempat pergi repair petang hari kena tu.

Esoknya selepas habis kelas petang dan waktu nak balik ke rumah, saya tengok cermin tu dah membesar retaknya. Dah terlewat untuk pergi repair dan hentikan retakan dari membesar. Terpaksa habiskan satu lagi perlindungan insuran cermin depan kereta nissan itu pulak.

Banyak cermin depan kereta pecah

Ketika saya tkar cermin kereta samada Nissan atau Hilux, ada lagi cermin kereta lain yang turut sama perlu ditukar. Nampaknya banyak juga kereta yang pecah cerminnya. Saya berbual dengan seorang pemilik kereta berbangsa Cina yang turut sama membaiki cermin keretanya.

Dia kata cermin kereta sekarang nipis dan mudah pecah. Tak seperti cermin kereta dahulu yang jauh lebih tebal dan kuat. Sebab itu cermin sekarang tak tahan. Yang untungnya adalah kedai yang buat perniagaan baiki atau tukar cermin kereta.

Saya tak pasti samada syarikat insuran perasan atau tidak keadaan ini. Apakah jumlah tuntutan insuran cermin depan kereta meningkat tinggi semenjak dua menjak ini, atau macam baisa saja.

Yang saya pasti, setiap kali hidupkan insuran kereta, ajen insuran akan tanya samada nak tambah perlindungan untuk cermin depan atau tidak. Dulu, tak timbul lansung soalan itu dan pemilik kereta tak pedulipun untuk tambah perlindungan cermin depan kereta.

Kenapa cermin depan kereta mudah pecah

Itu soalan yang saya tertanya-tanya dalam kepala. Kenapa agaknya mudah sangat cermin depan kereta sekarang mudah pecah.

Mungkin pendapat cina tadi betul. Cermin sekarang lebih nipis dan tak kuat seperi cermin kereta dahulu. Ada logiknya jugak sebab, hanya tandukan kepala anak saya saja dah boleh pecahkan cermin kereta Hilux, tentu cermin tu tak kuat.

Satu lagi sebab mudah pecah adalah disebabkan lebuhraya yang mungkin dipenuhi dengan batu kecil. Mungkin sebab lori tanah banyak yang guna lebuhraya dan mereka tinggalkan segala batu kecil tersebut atas jalanraya.

Bila terkena tayar kenderaan yang laju, batu itu akan melantun dan membidas cermin kenderaan lain di belakang.

Sekarang antara perkara yang mebuatkan saya rasa Fobia adalah memandu kereta dan lalu belakang atau tepi lori tanah yang banyak kat atas jalanraya tu. Setiap kali lalu, hati berdebar-debar menunggu datangnya serpihan batu kecil menghentam cermin depan kereta.

Saturday, 27 May 2017

5 cara jadikan rumah anda kelihatan mahal dan segar

 
Apa pentingnya nak jadikan rumah kita kelihatan mahal dan segar ? Nanti orang kata macam nak berlagak la pulak !.

Tak payah nak risau takut orang kata nak berlagak atau nak menunjuk. Lagipun bukan selalu orang datang ke rumah kita. Yang selalu dok ada dalam rumah, melengkaq kat depan TV, duduk makan kat meja dapur, melepak kat sofa sambil baca buku dan lain-lain lagi, semuanya adalah penghuni tetap rumah kita.

Jadi kalu nak jadikan rumah kita kelihatan mahal dan segar itu, tidak lain dan tidak bukan untuk penghuni tetap rumah kita juga, bukan untuk orang lain. Supaya kita sendiri, pasangan, dan anak-anak rasa selesa dan suka duduk kat rumah.

Bila rumah terasa segar, aura positif juga dapat dinaikkan ke seluruh rumah. Seterusnya memberikan semangat kepada kelarga menjalinkan hubungan yang baik bersesuaian dengan keadaan rumah yang kelihatan mahal dan segar itu.

Satu lagi perkara penting, jika rumah kelihatan mahal dan segar, adalah keupayaan untuk menjual rumah tersebut dengan harga yang lebih menawan. Rumah yang kelihatan mahal dan segar menunjukkan tuan punya rumah buat selenggaraan dengan baik.

Oleh itu, memang berbaloi jika kita cari idea untuk jadikan rumah sentiasa kelihatan mahal dan segar. Di sini kita boleh cuba 5 idea yang akan disenaraikan kat bawah ini. Semua idea ni tak mahalpun kosnya. Boleh buat sendiri asalkan ada kerajinan.

1. Pastikan sofa tidak kusut masai

Dalam banayk-banyak benda yang ada kat dalam rumah kita, sofa adalah antara barang besar yang sering memenihi ruang. Sebaik saja masuk dalam rumah, sofa jadi antara perabut yang kita tengok.

Jadi bayangkan jika kusyen, tilam, sarung dan sebagainya berada dalam keadaan kusut masai, kusam, terlondeh, koyak rabak, dan ada tompokkan airliur basi pulak tu. Itu belum pergi duduk lagi, sebaik saja tundukkan nak labuhkan punggung atas sofa, hidung akan dicucuk oleh bau yang hapak.

Semua bayangan yang saya berikan kat atas tu dah cukup untuk yakinkan anda bahawa amat penting untuk pastikan semua sofa dan tilam serta cadar pada sofa sentiasa kelihatan kemas, segar, dan buntal.

Bukannya mahal sangatpun nak jadikan sofa kelihatan segar. Tukar sarung seminggu sekali atau dua minggu sekali. Basuh sarung yang lama dan jahir mana yang koyak rabak. Basuh dengan pelembut kain yang berbau harum.

Kalau tilam dah kusuh, tak ada cara lain selain dari cari yang baru. Pergi cari tempat jual sponge atau kat kedai perabut. Kalau kenal pembuat perabut lagi bagus. Bawa sample tilam sofa dan minta dia orang ukur dan buat yang baru. Bukannya mahal sangatpun. Sekali tukar, boleh pakai lama.

2. Jangan sumbat banyak benda dalam rumah

Terutamanya kat kawasan ruang tamu, pastikan anda tak jadikan tempat itu sebagai pusat mengumpul barang untuk dihantar ke rumah anak yatim atau kepada mangsa banjir.

Tipsnya adalah lagi lapang tak banyak benda, lagi bagus. Barang yang tak pakai atau jarang guna janganlah nak dipamerkan kat ruang tamu tu. Segala beg golf, beg barang sukan, raga baju yang nak dibasuh, rak kasut dan macam-macam lagi dihimpun kat ruang tamu. tu memang tak kena.

Petuanya adalah pastikan rumah anda tidak berselerak. Pastikan semua barang sentiasa dalam keadaan tersusun kemas dan tidak terlalu penuh sehingga kelihatan macam stor barang buangan.

3. Jangan hias rumah dengan bunga palsu

Ini kegemaran orang rumah saya yang saya malas nak larang. Kalau larang nanti merajuk pulak. Penat dia pergi kedai bunga palsu, siap beli dengan bekas dan hiasan lain nak balik letak kat dalam rumah.

Apa yang berlaku dengan bunga palsu itu adalah, ia menjadi tempat berhimpunnya segala habuk mak nenek yang tidak berfaedah. Bagi anda yang ada letakkan bunga palsu sebagai hiasan kat dalam rumah tu, cuba pergi kat bunga palsu tu sekarang.

Pergi dekat dan ketul sikit pada bunga palsu tu, dan tengok apa yang berlaku.

Penuh habuk berhimpun kat bunga palsu tu. Sebab itu kalau anjing atau kucing lalu kat kawasan tu mereka akan bersin. Bila dah bersin, mereka akan geram, lalu kucing atau anjing akan lepaskan kencing kat bakul bunga palsu tu, padan muka !.

Jika anda gantikan hiasan bunga palsu dengan bunga asli yang hidup, rumah akan jadi jauh lebih segar dan kelihatan mahal. Bunga asli akan tahan beberapa hari dan anda terpaksa ganti semula dengan yang segar dan yang baru.

Memang itulah kelebihan jika pakai bunga asli sebagai hiasan kat rumah. Kena selalu ganti. Jadi habuk dan segala kekotoran tak akan berkumpul kat situ dan seterusnya jadikan rumah kusam dan tak ceria.

4. Buang saja bahan seni ciplak

Ini juga satu lagi kegemaran sesetengah orang yang minat seni. Bila dah minat tentu tahu harga bahan-bahan seni tersebut. Biasanya barang seni yang terkenal mahal harganya. Orang biasa-biasa memang tak akan mampupun nak beli bahan seni seperti lukisan untuk digantung dan pamerkan kat dalam rumah kita.

Jadi bila nak juga ada lukisan terkenal tu, maka dibeli lukisan ciplak palsu, pasang frame dan gantung kat dalam rumah. Jangan sesekali buat macam tu, nampak sangat tak pro dan langsung tak akan naikkan martabat rumah anda dengan segala lukisan ciplak murahan tu.

Sebaliknya, pergi cari bahan seni atau lukisan asli hasil dari artis tempatan yang tak terkenal. Hasl mereka sebenarnya tidak kurang hebatnya. Cantik dan asli. Beli dan balik pasang kat dinding rumah. Pilihlah hasil seni yang bersesuaian dengan citarasa anda dan pamerkan kat rumah.

Dengan berbuat begitu, rumah anda akan lebih menonjol dan original. Baru nampak segar dan mahal !

5. Lampu dan pencahayaan

Orang kita tak berapa pandang sangat dalam bab lampu ni. Biasanya, kita akan pasang lampu kalimantang yang panjang atau pendek dan tampal samada kat dinding atau kat siling. Bila buat macam tu, ada kalanya rumah jadi punyalah cerah sampai kena sepekkan sikit mata duduk kat dalam tu.

Ada pulak jenis yang kemut taik hidung masin, hanya pasang satu saja lampu kalimantang untuk cerahkan keseluruhan rumahnya. Jadi malap pulak rumah tu dan masuk saja terasa macam nak tidur.

Jadi petuanya kat sini, ambil perhatian sikit pada cara letak lampu dan jenis lampu yang mahu digunakan. Jangan cerah sangat dan jangan gelap sangat. Susunan juga pastikan cantik dan berseri. Keluarkan duit sikit tukar semua lampu kepada jenis yang menjimatkan letrik dan sekali gus cantik dan menarik.

Demikianlah serba sedikit tips untuk jadikan rumah kelihatan mahal dan segar. Moga ada manfaatnya dan boleh segera kita cuba amalkan. Lagipun dah masuk bulan puasa ni dan selepas habis puasa nanti nak masuk raya pulak.

Memang sesuai sangat kita ambl masa untuk buat perubahan pada rumah dan seterusnya bersedia untuk raya di bulan syawal nanti. Selamat berpuasa semua !

Friday, 26 May 2017

Senarai Bazar Ramadan di sekitar Shah Alam, Selangor 2017

 
Bagi penduduk sekitar Shah Alam, tentu berminat nak tahu kat mana lokasi terdapatnya bazar ramadan di sekitar Shah Alam sepanjang bulan puasa tahun 2017 ini.

Esok dah masuk bulan puasa bagi tahun 2017. Macam biasa, perkara penting yang dikaitkan dengan bulan puasa adalah lokasi di mana terdapatnya Bazar Ramadan sepanjang bulan puasa ini.

Suka atau tak suka, majoriti besar penduduk negara kita akan singgah juga ke bazar ramadan untuk mendapatkan makanan berbuka. Samada juadah berbuka atau sekadar untuk menambah kuih muih yang ada dibuat kat rumah.

Hebat macam manapun, tentu akan pergi juga ke bazar ramadan untuk membeli. Sekurang-kurangnya sekali dalam tempoh sebulan berpuasa. Tak kisah samada anda bujang atau dah berumah tangga. Agak sukar nak cari orang yang tak membeli lansung juadah untuk bulan puasa.

Kalau tak beli kat bazar, tentu beli kat mana-mana restauran kegemaran.

Budaya berpuasa sekarang tak sama dengan dulu

Saya tak berapa perasan bila sebenarnya konsep bazar ramadan diperkenalkan di negara kita. Setahu saya masa kanak-kanak dulu, bazar ramadan ini tak wujud lansung kat kampung saya di Kubang Semang.

Masa dulu, setiap keluarga akan buat satu jenis juadah sahaja untuk disediakan sebagai juadah berbuka puasa satu keluarga. Selepas tengah hari, mak akan smula sibuk sediakan juadah berbuka. Biasanya mak akan buat kuih satu jenis dan lauk pauk untuk dimakan ketika berbuka dan ketika sahur.

Bila dah petang, mak akan masukkan kuih dalam 4 atau 5 bekas. Kami mula hantar kuih yang mak buat kepada jiran yang merupakan kawan-kawan baik mak. Begitu juga dengan orang lain di sekeliling kampung.

Bila masuknya waktu berbuka, hidangan kuih akan ada lebih daripada satu. Samada 3 atau 4 jenis akan tersedia terhidang. Bukan beli dari bazar ramadan. Tapi pertukaran dari jiran-jiran sekeliling rumah. Itu yang paling best budaya berbuka puasa zaman dulu kat kampung.

Sekarang juadah dan kuih ada banyak juga terhidang depan mata ketika nak berbuka puasa. Tapi bukan buat sendiri dan bukan juga jiran hantar. Kesemuanya dibeli dari bazar ramadan.

Saya tak pasti budaya buat pertukaran juadah berbuka masih hidup di kawasan kampung sekarang ini. Kat Kubang Semang pun rasanya orang dah tak buat sendiri juadah berbuka. Ada bazar ramadan yang amat meriah sepanjang Ban Busuk kat tapak pasar malam di Kubang Semang tu.

Kalau ada mana-mana kampung yang masih meriah mengamalkan pertukaran juadah berbuka, dan kat kampung itu tak wujud bazar ramadan, saya teringin nak tahu. Jika ada di kalangan pembaca blog ini tahu, tolong komen kat bawah ni. Ada rezeki saya nak pergi pindah duduk kat kampung tu.

Senarai bazar ramadan kat Shah Alam

Berbalik kepada tajuk asal artikel ini, berikut saya berikan senarai Bazar Ramadan di sekitar Shah Alam, Selangor untuk tahun 2017 ini.

Anda boleh pilih mana satu yang berdekatan untuk pergi beri sokongan kepada para peniaga kat bazar ramadan tersebut.

Terdapat sebanyak 35 lokasi bazar ramadan di sekitar Shah Alam tahun 2017 ini. Jumlah gerai pula adalah sebanyak 1,790 tapak disediakan untuk para peniaga.

  1. SEKSYEN 6 TEMPAT LETAK KERETA, JALAN 6/1F (HADAPAN RESTORAN ALI BISTRO)
  2. SEKSYEN 7 TEMPAT LETAK KERETA, JALAN KRISTAL AS 7/AS
  3. SEKSYEN 8 JALAN MUARA 8/9, (HADAPAN ALHISHA MINI MARKET) 
  4. SEKSYEN 16 TEMPAT LETAK KERETA, JALAN 16/3 (HADAPAN DEWAN MBSA) 
  5. SEKSYEN 18 JALAN 18/34, (HADAPAN KLINIK AHMAD SHAH)
  6. SEKSYEN 25 TEMPAT LETAK KERETA, JALAN TERAJU 25/67 (BERSEBELAHAN MYDIN) 
  7. SEKSYEN 27 TAPAK PASAR MALAM, JALAN BUKIT RAJA 27/8 
  8. SEKSYEN 31 JALAN ANGGERIK ARANDA B 31/B (DEPAN PONDOK POLIS KOTA KEMUNING)
  9. 9. SEKSYEN 28 TEMPAT LETAK KERETA, JALAN 28/5 (BERHAMPIRAN RESTORAN KFC) 
  10. SEKSYEN 32 TAPAK PASAR MALAM BUKIT KEMUNING 
  11. SEKSYEN 33 TEMPAT LETAK KERETA, JALAN KEMUNING UTAMA PRIMA 9.00 PAGI – 12.30 T/HARI E33/E (HADAPAN GIANT) 
  12. SEKSYEN 35 TEMPAT LETAK KERETA, JALAN TUN TEJA B 35/B 
  13. SEKSYEN U2 TAPAK PASAR MALAM, JALAN SAUJANA INDAH (RESTORAN 2.30 PTG – 5.00 PTG SIDAH)
  14. SEKSYEN U5 TAPAK PASAR MALAM MAH SING, JALAN UTARID U5/18A 
  15. SEKSYEN U5 TAPAK PASAR MALAM, SUBANG 2, JALAN BV U5/BV 
  16. SEKSYEN U5 JALAN NOVA NU5/N
  17. SEKSYEN U5 JALAN MATAHARI U5/117 
  18. SEKSYEN U3 SUBANG PERDANA (BERSEBELAHAN GERAI MAJLIS) 
  19. SEKSYEN U8 TEMPAT LETAK KERETA, JALAN N U8/N(BERSEBELAHAN RESTORAN AL-ALI) 
  20. SEKSYEN U8 TEMPAT LETAK KERETA, JALAN C U8/C, BUKIT JELUTONG, (HADAPAN MY MYDIN) 
  21. SEKSYEN U10 TEMPAT LETAK KERETA, JALAN PULAU LUMUT U10Q/Q 
  22. SEKSYEN U10 TAPAK PENJAJA SEMENTARA, JALAN PULAU INDAH AU/10A 
  23. SEKSYEN U13 TEMPAT LETAK KERETA, JALAN SETIA PRIMA C U13/C, (HADAPAN CIMB SETIA ALAM) 
  24. SEKSYEN U13 TEMPAT LETAK KERETA, JALAN SETIA PERDANA BC U13/BC 
  25. SEKSYEN U19 JALAN LITER D, BANDAR BARU SUNGAI BULUH FASA 3, (HADAPAN ECONSAVE) 
  26. SEKSYEN U20 TEMPAT LETAK KERETA, BUKIT RAHMAN PUTRA, BANDAR BARU SUNGAI BULUH , FASA 1 
  27. SEKSYEN U20, TEMPAT LETAK KERETA, JALAN 1 B/2, BANDAR BARU SUNGAI BULUH, FASA 2, (HADAPAN PEJABAT LUNCAI EMAS)
  28. SEKSYEN 24 TAPAK USAHAWAN MIKRO, JALAN TIMUN 24/C
  29. SEKSYEN 18 TAPAK PASAR MALAM, JALAN 18/A & 18/2
  30. SEKSYEN 13 TAPAK BAZARENA, STADIUM SHAH ALAM 
  31. SEKSYEN 17 TAPAK PASAR MALAM, JALAN 17/20 (HADAPAN DEWAN MBSA)
  32. SEKSYEN 19 TAPAK PASAR MALAM, JALAN 19/D 
  33. SEKSYEN 20 TEMPAT LETAK KERETA, JALAN 20/2 
  34. SEKSYEN U3 TEMPAT LETAK KERETA, JLN SP2/4, SUBANG PERDANA
  35. SEKSYEN 7 TAPAK PASAR MALAM, JALAN PLUMBUM 7/98 
Selamat menjalankan ibadah puasa sepanjang bulan Ramadan tahun 2017 ini. Moga endapat keberkatan dan moga-moga kita semua masuk dalam golongan mereka yang bertaqwa.

Pastikan jangan membeli juadah ikut nafsu. Bersederhanalah ketika berbuka dan mulakan dengan makan buah dan segelas air suam.

Friday, 19 May 2017

Lihat bagaimana Pak Cik ini solat atas air ! hebat orang Bota !

 
Pernah dengar kisah orang hebat-hebat yang mampu buat berbagai perkara yang tak boleh diterangkan dek akal biasa. Kisah orang yang boleh terapung di udara, kisah orang yang tak basah lalu dalam hujan dan macam-macam lagi kisah seumpama itu.

Dalam FB pernah saya lihat orang ramai kongsikan bagaimana keajaiban seorang hamba Allah sedang bersolah atas pokok kelapa. Ada yang jadi histeria bila tengok video tersebut. Memang menakjubkan keupayaan hamba Allah yang bersolah atas pokok kelapa itu.

Hebat sebab kenapa dia susah payah nak solat atas pokok kelapa sedangkan atas lantai tanah kan lebih mudah. Tambah lagi kalau masjid dan surau ada kat merata tempat, kenapa nak solat atas pokok kelapa.

Biasanya orang ramai percaya bahawa mereka yang mampu melakukan keajaiban sebegitu adalah dari kalangan para wali yang dikurniakan karamah.

Pak Cik Solat atas air

Kat sini saya kongsikan kehebatan rakaman video seorang pakcik yang mampu bersolat atas air. Saya ingat selama ini tak akan ada peluang untuk saksikan depan mata, walaupun sekadar rakaman video, orang solat atas air.

Tapi nampaknya ada orang yang sudi rakamkan dan kongsikan untuk semua, tengok video ini kat bawah.

Ini juga satu hal. Kenapa susah-susah nak solat atas air sedangkan tanah lapang terbentang luas ?

Keupayaan ajaib semua kepercayaan
Kepercayaan kepada perkara ajaib seperti solat atas air, berjalan atas angin atau atas air dan lain-lain lagi seumpamanya bukan terhad kepada orang beragama Islam sahaja. Malah agama lain juga punya kepercayaan yang sama di seluruh dunia.

Orang Buddha, orang Hindu, orang Kristian dan lain-lain lagi percaya perkara ajaib juga berlaku pada orang-orang suci mereka. Lalu kesemua itu akan dijadikan bukti bahawa pekercayaan merekalah yang benar berdasarkan perkara ajaib tersebut.

Apakah itu cara yang betul untuk buktikan sesuatu agama atau kepercayaan itu berada di pihak yang benar ?

Satu lagi contoh untuk buktikan kebenaran dengan cara yang sama adalah seperti bersumpah atau buat perkara ajaib. Jika seorang pencuri itu berjaya celup tangannya dalam minyak mendidih dan tak jadi apa-apa, lalu dia berkata itulah bukti bahawa aku tidak bersalah... macam mana pulak ?

Begitu juga jika ada orang bersumpah bahawa demi Allah akau tidak melakukan perkara demikian dan demikian. Jika akau buat, maka petir akan memanah aku ketika aku sedang duduk kedai mamak minum teh tarik.

Lalu orang yang bersumpah itu pergi duduk pekena teh tarik kat kedai mamak dan dia selesai minum sampai habis, siap order secawan lagi dan panah tak datang tempak dia kat dalam kedai itu. Adakah bermakna dia terlepas dari tuduhan tersebut ?

Thursday, 18 May 2017

Kenapa penampar dan bukan penumbuk atau penyepak

 
Sekarang ini orang ramai sedang hangat memperkatakan peristiwa seorang pengamal seni otai telah memberikan penampar sulung kepada seorang penerbit filem. Untuk jadikan peristiwa itu lebih dramatik, secara kebetulan atau boleh dikatakan lebih malang lagi, yang penampar itu berbangsa A dan yang kena penampar itu pula berbangsa B.

Kisahnya bermula dalam mesyuarat sebuah kampung Guar Kolepto di mana ketua kampungnya mengumpulkan kesemua pengiat seni di kampung tersebut. Mereka mahu membincangkan halatuju Kampung Guar Kolepto dalam temph 30 tahun lagi dari sekarang.

Tiba-tiba salah seorang yang hadir dalam mesyuarat itu yang kebetulan berbangsa B mempersoalkan cara moderator mengendalikan perjumpaan itu. Dia tak puas hari kenapa moderator benarkan pertanyaan dari kawasan tertentu saja di tempat duduk dan ada kawasan lain yang tiada peluang bertanya soalan kepada ketua kampung.

Mamat B tak sedar bahawa semua soalan dan semua orang yang boleh bertanya adalah mereka yang sudah ditentukan dari awal program. Moderator memainkan peranannya untuk pastikan soalan terancang sahaja yang akan keluar untuk dijawab oleh tok penghulu. Yang moderator pun satu hal, tak nak bagi tahu pada Mamat B bahawa dia sebenarnya sedang berlakon kat atas mentas tu.

Mamat B terus kritik dan mula naik minyak dengan membuka rangkap pantun. Tanpa dia sedari ketika sedang membuka rangkap pantun pertama itu, seorang Hero Seni Mat A sedang meluru ke arahnya. Sambl meluru mulutnya kumat kamit dan tangan mula diangkat lalu diayun kuat melepaskan penampar sulungnya ke muka Mamat B.

Kes penampar kecoh satu Kampung

Zaman sekarang, walaupun mesyuarat kat Kampung terpencil di Guar Kolepto, tetap ada orang yang canggih merakamkan apa yang berlaku. Dengan media sosial, maka menularlah peritiwa Mamat B kena penampar dengan Mat A.

Semua terkejut. Mana-mana yang pemikirannya seumpa drama TV bertanya, samada itu semuanya lakonan. Ya la! semua kat atas tu semuanya pelakon dan ada juga yang bukan cari makan dalam dunia seni tapi juga kuat dan pandai berlakon kat atas pentas itu. Apakah mereka sedang berlakon.

Mana-mana yang ada kebencian kaum seperti seorang penulis portal yang pro kerajaan bernama RPK, dia terus komen kat twitternya, " Bangsa B kurang ajar ! ". Dari komen itu jelas dia benci sangat Bangsa B.

Sebab itu terus terpancul perkataan bangsa sedangkan itu hanyalah tindakan individu. Tapi nak marah pada RPK pun tak boleh juga sebab dia berketurunan bangsawan yang mencampurkan darah Bangsa Elit A dengan Darah Bangsa Super M.

Ada macam-macam komen keluar dari netizen. Ramai juga yang berikan pujuan pada Mat A dan ada ramai juga yang kritik dia sebab bertindak keterlaluan. Walau apapun orang nak kata yang Mat A adalah keterlaluan, dia nampaknya tak kisah sebab memang selama ini nama glamournya adalah John Keterlaluan.

Kenapa penampar bukan penumbuk

Saya pula bila tengok rakaman peristiwa itu hanya satu soalan yang muncul dari kepala. Melihatkan keadaan bengis Mat A menghampir Mamat B dengan mulut kumat kamit, dia nampaknya sedang berada dalam keadaan hilang akal.

Tetapi kenapakah dia bertindak melepaskan penampar sulong ! itu yang saya tak faham. Kenapa bukan penumbuk ? Kenapa bukan penendang terbang ? atau lompatan Lutut ala-ala Muay Thai ?

Banyak kali saya lihat bila Bangsa A mengamuk nak marah pada orang, dia akan bertindak nak lepaskan penampar pada muka orang yang dia serang. Kalau ayah kepada anak tentu biasa. Saya juga biasa buat begitu bila nak ajar anak. Itupun terpaksa tahan power hayunan takut anak tercedera.

Tampat anak bukan bertujuan untuk cederakannya. Tapi nak mengajar. Kalau nak cederakan, orang saya biasanya akan pakai senjata seperti kayu atau besi atau batu. Kalau tak ada senjata, saya akan bagi penerajang di celah kangkang. Atau tumbuk pada bahagian rusuk atau tengah Ulu Hati. Itu semuanya bertujuan untuk mencederakan.

Ilmu penampar buat orang pengsan

Mungkin Mat A ada ilmu penampar hebat yang dia belajar dari orang tua-tua atau para pendekar hebat Bangsa A.

Pernah satu ketika saya lihat sendiri seorang Gila berbadan besar dan amat gagah sedang mengamuk di kampung. Dia naik darah sebab dengar kata ada orang tak jawab tegurannya kat pekan. Orang yang tak jawab teguran itu pula dengar kata seorang Ostad kat kampung tersebut.

Ostad kat kampung itu biasanya merupakan gelaran kepada mereka yang boleh memberikan semua jawapan kepada semua persoalan kehidupan. Mereka yang mendapat gelaran Ostad juga punya kuasa untuk menentukan bagaimana orang nak fikir dan bagaimana orang nak hidup. Mereka juga ada kuasa untuk benarkan orang pakai apa dan tak pakai apa. Pendeknya gelaran itu amat power.

Orang yang gila itu walaupun jiwanya gila, nampaknya dia tahu juga apa erti malu. Nampaknya dia juga tahu mana mungkin seorang Ostad tergamak tak jawab tegurannya. Bukankah seorang Ostad itu tahu semua benda, tahu mana baik dan man buruk, kenapa dia tak jawab teguran aku, walaupun aku gila ?

Bila dia makin lama bertanya soalan yang sama bertubi tubi dan soalan itu tak dapat dijawab, otaknya akhirnya terpadam. Macam komputer yang sedang 'hang' tak bergerak. Badannya mula panas dan dia terus mengamuk pergi cari siapa saja yang kelihatan seperti seorang Ostad.

Nak diringkaskan cerita, bertemulah dia seorang Ostad Cool yang Otai dan berpengalaman. Sebaik saja berhadapan dengan Ostad itu, si gila itu terus tak cakap banyak tampar dada Ostad itu sehingga terundur ke belakang.

Maka Ostad itu sambil berkata, " Aku tak buat apapun kat hang, tapi hang tampaq dada aku nuuu ! " ... Pangggg !!!.

Satu penampar sulong singgah tepat ke muka orang gila itu. Nampak macam lakonan juga, bila sebaik saja kena penampar, si gila terpejam matanya dan jatuh rebah tak bergerak atas jalan tar. Mulutnya berbuih. Buih air liur keluar perlahan dari mulut. Dia pengsan sekali kena tampar !.

Itu yang saya pernah tengok kat kampung.

Tapi dalam kes semalam Mamat B yang kena penampar tak rebah dan tidak berbuihpun mulutnya. Jadi penamparnya tidak ada buah power macam Ostad yang saya cerita tadi. Ertinya penampar Mat A adalah satu peampar yang kosong.

Jadi kenapa dia penampar dan bukannya bagi penumbuk atau penendang ?

kenapa ya ?

Wednesday, 17 May 2017

Kenapa lelaki lebih ramai kena denggi berbanding wanita di Selangor

 
Mungkin anda tak perasan (atau tak nak berikan perhatian) bahawa kes demam denggi masih tetap menjadi satu masalah besar di negara kita. Terutamanya di Negeri Selangor, kes demam denggi seperti tidak ada kesudahannya.

Kalau anda tak ambil tahu yang kes demam denggi masih menjadi satu ancaman besar, sudah pasti tak terfikir pulak antara lelaki dan wanita, jantina mana yang lebih tinggi kena denggi.

Bagi yang ambil tahu perihal masalah kes denggi, terutamanya di negeri Selangor, tentu maklumat ini lebih menarik untuk diketahui. Siapa lebih ramai kena denggi antara lelaki dengan wanita ?

Lelaki lebih ramai kena denggi berbanding wanita

Menurut perangkaan daripada jabatan kesihatan Negeri Selangor, jumlah kes denggi kena banyak kepada kaum lelaki berbanding kaum wanita. Perbezaannya tidaklah banyak sangat sebenarnya. Hanya dalam lingkungan 56% sahaja.

Dalam 100 orang mangsa ked denggi, 56 orang terdiri daripada kaum lelaki dan 44 orang adalah wanita. Itulah gambaran kes denggi jika dibuat perbandingan antara lelaki dan wanita.

Punca tepatnya memang tidak dapat dikenal pasti. Tapi menurut jabatan kesihatan negeri, ianya ada kaitan dengan keadaan kaum lelaki yang mungkin berada diluar rumah atau bangunan lebih banyak masa dari kaum wanita.

Golongan wanita kalau kerjapun, tentu lebih banyak berada dalam bangunan. Kerja yang melibatkan urusan berada di luar bangunan lebih banyak didominasi oleh kaum lelaki. Jika dalam industri pembinaan pulak, yang memang terkenal sebagai antara punca pembiakan nyamuk aedes, para pekerjanya dikuasai oleh kaum lelaki.

Kes denggi di Selangor masih tahap bahaya

Untuk maklumat semua, kes denggi masih berada dalam situasi yang tidak menggembirakan di Selangor. Untuk tahun 2017 setakat ini, sudah 29 penduduk negeri Selangor yang meninggal dunia. Itu merupakan angka sehingga 13 May 2017.

Jumlah keseluruhan kes denggi setakat 13 May 2017 pula telah mencatatkan sebanyak 18,534 kes. Daerah Petaling menjuarai carta paling ramai kena kes denggi dengan jumlah kes sebanyak 5,858 kes.

Daerah Hulu Langat pula jadi juara nombor 2 mencatatkan kes denggi sebanyak 4,927. Sejak dua bulan kebelakangan ini, kes denggi meningkat dengan banyak di sekitar daerah Hulu Langat. Bukan itu saja, Daerah Hulu Langat mencatatkan jumlah kematian paling ramai disebabkan kes demam denggi. Iaitu seramai 14 orang setakat ini.

Cuba lihat gambarajah yang memberikan ringkasan kes denggi di negeri Selangor kat atas tu. Agak menarik untuk perhatikan kaitan kawasan yang dipenuhi oleh pusat bandar dengan kawasan yang agak kekampungan.

Kawasan yang banyak pusat bandar lebih banyak kena denggi berbanding kawasan kekampungan. Apa yang boleh kita belajar dari keadaan itu ?

Kurang kerjasama benteras masalah denggi

Kes denggi ini memerlukan usaha dari semua pihak. Tidak boleh nak lepaskan masalah tersebut hanya kepada pihak yang berwajib sahaja. Malah pihak yang berwajib dah buat yang terbaik untuk mengatasi maslaah kes demam denggi ini.

Dengan aktiviti pemeriksaan premis, aktiviti memberikan kesedaran, aktiviti menghapuskan jentik-jentik dan bunuh nyamuk Aedes dewasa melalui fogging dan sebagainya, boleh dikatakan usaha yang amat baik dari pihak berwajib.

Malangnya kerjasama dari penduduk amat mengecewakan. Antara yang paling ketara yang dilaporkan oleh pihak majlis dan pihak jabatan kesihatan, adalah tak benarkan aktiviti fogging di premis dan di rumah mereka.

Satu lagi masalah ada sikap tak jaga kebersihan. Lihat kat taman awam, masih ada ramai yang walaupun hanya segelintir, yang suka campak sampah dan bekas sesuka hati. Bila musim hujan, air boleh bertakung dan jentik-jentik mudah membiak kat dalam air jernih dan berada di tempat teduh.

Cukup hanya segelintir sahaja yang tak reti bahasa dan tak faham etika kebersihan untuk mendatangkan bala bencana kepada semua penduduk. Dan ia berbalik pula kepada betapa kuatnya jalinan dan kerjasama sesuatu komuniti.

Jika kuat, jalinan kerjasama antara penduduk, golongan bermasalah yang segelintir itu boleh dihapuskan dengan mudah. Jika kurang kerjasama dan ikatan ukhwah tak ada, masing-masing hanya akan selesa dengan dunia mereka sendiri. Tidak ada usaha nasihat menasihati dan sebagainya untuk pastikan keselesaan semua pihak.

Mungkin itu semua adalah kos yang manusia moden di kawasan lembap dan bsah seperti di negara kita perlu bayar demi mengejar kemodenan. Semua orang hanya fokus pada ekonomi dan kerja cari makan siang dan malam. Aktiviti kemasyarakatan tidak mendapat kerjasama dari majoriti penduduk. Maka terimalah akibatnya.

Nyamuk yang kecil sahaja dihantar memberikan malapetaka untuk masyarakat yang tidak mengamalkan budaya yang sepatutnya buat manusia di muka bumi ini.

Jika anda perlukan khidmat fogging dan kawalan jentik-jentik untuk taman anda, boleh dapatkan khidmat tersebut daripada syarikat pest control yang berlesen. Hubungi Easelife Services Sdn Bhd untuk maklumat lanjut. Hubungi Puan Siti di nombor 012-2067357 untuk dapatkan penerangan.
Sumber maklumat dari TheStar

Monday, 15 May 2017

Pasar Karat di KL bertukar nama kepada Pasar Antik

 
Untuk anda yang tak pernah tahu dan tak pernah pergi ke Pasar Karat di Pusat Bandar Kuala Lumpur ini, tentu tak tahu yang kat KL ada pasar karat.

Kalau nak tahu dan nak cuba pergi ke sana, saya berikan sedikit maklumat berkenaan lokasi Pasar Karat tersebut. Kedudukannya adalah Selari dengan Petaling Street yang semua orang kenal tu. Untuk lebih mudah lagi bagi yang suka pakai Google Maps atau waze atau seumpama dengannya, berikut adalah koordinat GPS Pasar Karat tersebut, 3°8'35"N 101°41'53"E

Pasar Karat ini hanya beroperasi setiap hari sabtu dan ahad. Anda boleh mula pergi ke sana awal-awal pagi sebab sebelum pukul 6 pagi lagi, pasar karat ini dah mulakaj operasinya. Ertinya para penjual dan mula bentangkan barangan jualan mereka sejak gelap pagi lagi.

Waktu tutupnya pulak ada lah dalam lingkungan pukul 9.30 pagi, memahg agak awal sikit. Jika anda jenis yang tak bangun awal pagi apatah lagi jenis yang tak solat subuh, tentu agak sukar untuk pergi meninjau apa yang ada kat pasar karat di KL tu.

Pasar Karat ditukar kepada Pasar Antik

Pasar karat kat KL ni sebenarnya dah bermula agak lama dulu, iaitu sejak awal tahun 80-an lagi. Ia bermula dengan kumpulan penjual barang lama yang terdiri daripada peniaga berbangsa Cina. Cuma dalam 10 tahun kebelakangan ini saja, pasar karat dibanjiri oleh orang luar.

Masalah yang ada pada nama pasar karat adalah nama buruk yang dikaitkan dengan pasar karat tersebut. Orang ramai mula kaitkan pasar karat dengan tempat jual barang hasil daripada aktivit mencuri. Pencuri pergi rompak atau curi kasut atau lain-lain barang, dan jadikan pasar karat sebagai pusat menjualnya.

Oleh sebab itu, maka pihak DBKL telah melakukan transformasi pembaikan semula dalam pengurusan pasar karat tersebut. Langkah awal yang mereka buat adalah dengan menukarkannya kepada nama Pasar Antik.

Persatuan urus pasar antik

Sebuah organisasi berupa persatuan telah dilantik untuk berkerjasama dengan pihak DBKL dalam mengkawal selia segala aktiviti para penjual di pasar antik itu. Persatuan tersebut adalah, Kuala Lumpur Lorong Petaling Pasar Antik Association (KLLPPAA)

Mereka akan pastikan semua penjual kat pasar antik itu menjual barangan yang sah dan bukan yang mencurigakan. Kalau penjual jual segala gadget seperti handphone lama dan seumpamanya, mereka akan diminta menunjukkan bukti resit pembelian. Supaya para penjual tak jual barang curi.

Para pendatang juga tidak dibenarkan berniaga kat situ. Hanya manusia tempatan sahaja yang layak menjaja kat pasar antik dan bukannya Bangladeshi, Indonesia atau lain-lain.

Menurut pihak DBKL, mereka telah keluarkan lesen menjaja untuk pasar antik itu sebanyak 80 lesen sementara. Terdapat sebanyak 210 lot perniagaan kat pasar karat itu dan kesemua 80 lesen yang dikeluarkan kuasai kesemua lot itu sekarang. Baca lanjut kat sini

Jika anda ada barang antik dan berminat nak buka perniagaan kat situ setiap sabtu dan ahad pagi, nampaknya kenalah masuk persatuan yang saya sebutkan kat atas tadi. Sebab merekalah yang kawal selia pasar antik itu sekarang.

Kata DBKL, jika persatuan itu boleh kawal selia dengan baik dan tersusun, mereka akan tingkatkan lagi jumlah lesen yang akan diberi. Harap semuanya berjalan lancar dan pasar karat benar-benar dah tak berkarat lagi dengan barang curi.

Hey, we've just launched a new tips for small business blog. You'll like it - hidupringkas.com
Join Our Newsletter