Saturday, 25 February 2017

Mati sebab kena gigit pepijat !, waspada jika rumah ada pepijat dalam keadaan ini

Bolehkah orang mati sebab kena gigit dengan pepijat ?

Mungkin itu soalan yang timbul bila membaca tajuk artikel di atas. Jawapannya adalah 'YA ! ", ada orang yang boleh meninggal dunia akibat dari terkena gigitan pepijat dalam jumlah yang banyak.

Ini dibuktikan dalam satu laporan di Amerika. Klik kat sini untuk membacanya. Dalam berita tersebut, seorang penjaga orang-orang tua telah didapati bersalah kerana cuai membiarkan orang tua di bawah jagaannya mati akibat teruk di gigi pepijat.

Penjaga tersebut didapati bersalah mengakibat kematian dengan tidak sengaja terhadap seorang tua berumur 96 tahun di bawah jagaannya. Terdapat kesan gigitan pepijat yang amat banyak pada anggota badan orang tua malang tersebut.

50% dari anggota badan ada kesan gigitan pepijat

Dalam laporan, sebanyak 50% daripada anggota badan orang tua itu terdapat kesan gigitan pepijat. Jumlah yang banyak macam tu, kalau terkena pada orang muda dan masih kuat mungkin tak akan membawa kepada kematian.

Lagipun, untuk orang muda dan masih kuat, sudah tentu anda tak akan biarkan perkara tersebut berlarutan. Tak ada orang yang akan terus berdiam diri, tidur di tempat yang sama walaupun dah pasti katil dan tilamnya penuh dengan pepijat.

Paling lekehpun, anda akan ubah tempat tidur. Mungkin juga anda akan ponggokkan semua katil berserta dengan tilam dan cadar kat longgokan sampah dan tuang minyak gas dan bakar terus kesemuanya sekali dengan pepijat yang ada di situ.

Cara terbaik hapuskan pepijat

Sebelum anda nak mengamuk bakar semua tilam dan katil, sabar dulu !. Ada cara lain yang lebih baik untuk hapuskan pepijat dari katil dan tilam anda. Cara yang biasa digunakan adalah dengan mendapatkan khidmat syarikat kawalan serangga dan makhluk perosak untuk sebur racun membunuh pepijat.

Walaupun menggunakan racun atau bahan kimia yang sebenarnya kurang baik, ianya masih lebih baik dari anda bakar katil dan tilam.

Tapi ada satu lagi cara yang jauh lebih baik untuk hapuskan terus pepijat dari katil dan tilam anda di rumah. Gunakan cara yang berkesan dan selamat melalui teknik rawatan haba. Haba yang disembur dari wap panas yang tinggi boleh membunuh pepijat dan telurnya dengan mudah. Pepijat tak akan dapat hidup dalam suhu melebihi 67 darjah Celcius. Jika suhu 100 darjah Celcius tentu lebih mudah dia mati.

Jika nak dapatkan khidmat rawatan haba berkesan dan selamat dari Easelife Services Sdn Bhd, hubungan Puan Siti di nombor 012-2067357. Kalau malas telefon, whatsapp boleh juga !

Selain dari membunuh pepijat, wap panas yang dikeluarkan dirumuskan dengan bahan berbau nyaman penyegar tilam dan katil anda. Ini bagi menghilangkan bau busuk yang ditinggalkan oleh pepijat sebelum ini. Masalah pepijat selesai dan tilam nyaman pula.

Prihatin pada orang tua dan lemah

Sambung lagi dengan persoalan pepijat yang boleh membuatkan orang mati kat atas tadi, ia memang boleh terjadi terutamanya pada mereka yang lemah tidak bermaya seperti orang tua dan bayi kecil.

Nak bangunpun tak boleh, nak menjerit tak ada suara sebab lemah. Jadi tak boleh nak ubah tempat dan tentu tak boleh nak bakar katil dan tilam.

Jadi prihatinlah jika anda menjaga orang tua atau insan yang lemah tidak bermaya. Membiarkan mereka terlantas atas katil yang ada pepijat penghisap darah adalah satu perbuatan yang amat zalim dan tidak prikemanusiaan.

Oleh itu, pastikan anda memeriksa samada katil tempat tidur mereka ada kesan pepijat. Tengok anggota badan mereka terutamanya pada bahagian tangan, badan leher dan kaki jika ada kesan gigitan pepijat.

Pepijat memang tak bleh bunuh manusia secara terus. Tapi kesan gigitannya boleh mengakibatkan masalah kulit. Gatal akan merebak dan boleh membaca kepada jangkitan kuman. Kesan lanjutan itulah yang boleh membawa maut pada orang lemah tidak bermaya.

Baca maklumat berkenaan pepijat kat bawah ini untuk pengetahuan lanjut:
  1. Bagaimana nak pastikan hotel atau homestay anda bebas pepijat
  2. Kesan Gigitan Pepijat Dan Bagaimana Merawatnya
  3. Kenali pepijat
  4. Dari mana datang pepijat
Jika nak dapatkan khidmat rawatan haba berkesan dan selamat dari Easelife Services Sdn Bhd, hubungan Puan Siti di nombor 012-2067357. Kalau malas telefon, whatsapp boleh juga !

Friday, 24 February 2017

Apa sebenarnya bahan kimia yang bunuh Kim Jong-nam

 
Sekali lagi negara Malaysia menjadi berita hangat di seluruh dunia apabila senjata bahan kimia yang membunuh Kim Jong-nam disahkan.

Pihak polis dengan rasminya mengesahkan bahawa Kim Jong-nam dibunuh dengan menggunakan senjata bahan kimia yang amat merbahaya. Senjata kimia itu dinamakan sebagai 'VX nerve agent'.

Dalam aksi pembunuhan tersebut, diberitakan dua orang wanita telah melumurkan cecair bahan kimia merbahaya tersebut ke muka Kim Jong-nam. Dikatakan bahan kimia VX nerve agent itu terbahagi kepada dua bahan. Apabila dicampurkan sebelum digunakan, dapat dijadikan sebagai bahan kimia pembunuh yang amat berkesan.

Analisa kimia mengesahkan VX nerve agent

Daripada analisa di makmal, pihak polis dapat sahkan bahawa bahan kimia tersebut memang sejenis senjata kimia merbahaya. Ia termasuk dalam senarai senjata kimia merbahaya di bawah Chemical Weapons Conventions of 1997 and 2005.

Macam mana senjata kimia merbahaya itu boleh ada di Malaysia jadi satu bahan perbincangan yang menarik di seluruh dunia. Bagaimana pula dua wanita yang melumurkan bahan kimia merbahaya itu tidak terkesan dengan keracunan yang ada padanya juga satu perkara yang menarik untuk di ketahui.

Yang semua orang tahu di seluruh dunia adalah Korea Utara merupakan salah satu negara yang memang menyimpan berbagai jenis senjata kimia merbahaya.

Menurut maklumat dari Korea Selatan, negara jirannya itu memiliki dalam simpanan mereka antara 2,500 ke 5000 tan bahan kimia merbahaya yang bila-bila saja boleh dijadikan sebagai senjata kimia dan senjata biologi pembunuh.

Bagaimana VX nerve agent membunuh

Bahan kimia VX nerve agent itu ditemui oleh saintis dalam kajian untuk menghasilkan racun serangga 10 tahun yang lalu. Bahan kimia itu juga jenis yang tidak ada bau dan tidak ada rasa.

Jika tersentuh walaupun hanya sebanyak 10 miligram pada bahagian kulit manusia, ia sudah mampu menjadikan orang yang terkena mayat.

Sebaik saja anda tersentuh dengan VX, segala otot anda akan mula mengecut tanpa boleh dkawal lagi. Selanjutnya anda akan berhenti dari bernafas dan akhirnya menemui ajal.

Negara mana lagi ada senjata kimia VX

Antara negara yang pernah menyimpan dalam stor mereka senjata kimia merbahaya ini termasuklah Amerika dan Russia. Tapi menurut laporan, mereka dah hapuskan kesemua simpanan tersebut setelah bersetuju dengan konvensyen penghapusan senjata kimia 1997

Aktiviti menghapuskan kesemua senjata kimia tu tamat pada tahun 2012. Itulah yang mereka laporkan.

Jadi sekarang tinggal Korea Utara saja yang masih simpan bahan kimia bunuh orang itu. Sebab itulah hampir semua orang tuduh tak ada lain yang bunuh Kim Jong-nam selain daripada agen Korea Utara.

Bahan kimia yang sama juga telah digunakan dalam kes bunuh orang di negara Jepun satu ketika dahulu dalam tahun 1995. Kumpulan ajaran sesat Aum Shinrikyo dari Jepun itu serang 3 orang dengan menggunakan VX yang mereka buat dan campur sendiri. Seorang mati dalam serangan yang mereka lakukan.

Kes ni nampaknya satu kes yang amat serius apabila Korea Utara tuduh negara kita sengaja nak kenakan mereka atas pengaruh Kores Selatan. Wanita Vietnam yang terlibat dalam kes pembunuhan itu dikatakan tidak punya kes yang kuat untuk melakukan kerja bahaya macam tu. Dia dikatakan seorang gadis yang pemalu dan lemah lembut.

Korea Utara juga percaya polis sengaja buat cerita yang gadis dari Vietnam dan seorang dari Indonesia itu membunuh Kim Jong-nam. Mereka persoalkan kenapa kedua-dua gadis tu tak jadi apa-apa kalau mereka pegang bahan kimia tersebut.

Memang kes hangat sebenarnya isu ini. Macam-macam boleh jadi kalau tidak ditangani dengan baik dan bijak. Yang pastinya, Korea Utara hanya nak tahu samada yang mati itu benar-benar Kim Jong-nam. Kalau boleh sahkannya, rasanya mereka akan tenang semula.

Friday, 17 February 2017

Ada ke pembeli jam tangan mewah Vacheron Constantin secara online ?

 
Pernah dengar nama jam tangan mewah Vacheron Constantin ni ?
Klik kat sini untuk sumber gambar atas tu.

Kalau tak pernah dengar lagi, sekarang anda dah dengar. Cuma mungkin tak reti nak sebut pula perkataan 'Vacheron Constantin'.

Kalau nak sebut dengan betul, perlu ada asas sebutan dalam Bahasa Perancis. Saya cuba gambarkan bagaimana nak sebut perkataan Vacheron Constantin ni dalam ejaan Bahasa Melayu.

Sebutannya adalah begini;

Va - She - Qho (sebut dengan loghat utara huruf 'r')
Kons - Tons - Ten ( huruf n jangan sebut)

Wah ! mencabar juga kan, nak belajar menyebutnya.

Kalau nak lebih mudah lagi untuk mendengar bagaimana orang sebut perkataan Vacheron Constantin ini, anda boleh pergi ke Google Translate, letakkan dalam Bahasa Perancis, kemudian tekan butang audio kat bawah tu. Dia akan tolong anda buat sebutannya dengan betul.

Klik kat sini untuk ke Google Translate.

Bila jam tangan Vacheron Constantin bermula

Kalau nak ikut sejarah yang mereka paparkan dalam website Vacheron Constantin, ia dimulakan oleh by Jean-Marc Vacheron pada tahun 1755 di Geneva. Geneva ketika itu menjadi pusat pelarian para penganut kristian protestant dan menjadikan negeri itu sebagai pusat agama mereka.

Bila kita tolak 2017 dengan 1755, dah masuk 262 tahun sejak ia ditubuhkan sampai sekarang, jenama jam tangan tersebut masih bertahan. Hebat memang hebat. Mungkin sebab itu jam tangan tu harganya sangat mahal.

Pada tahun 1819, keluarga Vacheron yang selama ini mengusahakan jenama jam tangan mereka, bergabung dan berkerjasama dengan Fran├žois Constantin. Dengan kerjasama itu, sayarikat bergerak pula atas nama Vacheron & Constantin.

Panjang cerita sejarah jam tangan ni kalau nak dituliskan. Lebih mudah pergi baca saja kat wikipedia, anda boleh hayati perjalanan syarikat ini yang penuh dengan warna warni.

Apa yang menarik nak saya kongsikan adalah, antara pemakai jam tangan Vacheron Constantin ini termasuklah Napoleon Bonaparte !.

Cabaran pembuat jam tangan mewah sekarang

Kalau dilihat daripada pasaran jam tangan mewah buatan swiss terutamanya, mereka sedang menghadapi masalah yang besar sekarang. Hasil jualan jam tangan buatan swiss yang kebanyakannya bertumpu kepada jam tangan mewah dan mahal, menjunam dengan teruk pada tahun 2016.

Pasaran paling besar jam tangan mewah dan berkualiti tinggi kat dunia ini berpusat di Hong Kong. Kalau pergi sana, anda boleh cari apa saja jam tangan hebat kat dunia ini terjual di situ. Tapi tahun 2016 menyaksikan hampir kesemua jam tangan mewah tak bergerak langsung kat Hong Kong.

Orang kaya raya pun malas nak belanja benda yang mereka tak pakai sangat agaknya ?

Jika difikirkan memang pelik juga. Siapa yang perlukan jam tangan sekarang dalam dunia yang hampir semua orang ada telefon pintar. Waktu mudah sangat nak semak dengan adanya telefon pintar. Malah boleh semak waktu di seluruh dunia dengan smart phone ni.

Jadi kenapa nak pakai jam tangan lagi ya ?

Jam tangan sebagai barang kemas

Strategi pembuat jam tangan mewah mungkin dah nampak kesemua itu. Mereka bukannya nak jual alat untuk tengok waktu sangat, tapi nak jual prestige. Mungkin nka jual gaya dan lain-lain seumpamanya.

Jam tangan Vacheron Constantin atau yang lain yang sama waktu dengannya dah jadi macam barang kemas sekarang. Bukan lagi sekadar penunjuk waktu.

Secara logiknya, kalau orang perempuan gila nak pakai barang kemas macam rantai emas, gelang emas, cincin emas dan sebagainya, yang kesemua barang kemas itu tak bolehpun nak tunjukkan waktu. Malah tak ada nilai seni dan teknologi yang baguspun dalam pembuatan barang kemas berbanding dengan jam tangan. Tapi tetap, masih orang perempuan gilakan emas.

Jadi kalau jam tangan digabungkan dengan seni teknologi pembuatan dijadikan bahan koleksi macam barang kemas, logiklah juga kan. Boleh melaburkan duit cash yang ada dengan beli jam tangan mewah dan simpan untuk lihat nilainya meningkat dari tahun ke tahun.

Beli Vacheron Constantin secara online

Hasil dari pasaran jam tangan yang agak suram sekarang ini, Vacheron Constantin telah melancarkan satu usaha untuk menjual jam tangan buatannya secara online. Itu cubaan pertama kali mereka sejak 262 tahun menjalankan perniagaan.

Mereka nak cuba sebarkan kewujudan mereka kepada golongan muda sekarang yang lebih mesra internet. Dengan harapan pasaran mereka akan menjadi lebih luas lagi.

Percubaan mereka adalah untuk jual satu versi jam tangan Vacheron Constantin dari edisi 36 Cornes de Vache 1955. Ia merupakan edisi terhad yang hanya boleh dibeli melalui online sahaja. Jam tangan itu tidak dijual di kedai jam tangan.

Tapi siapa agaknya yang nak beli, terutamanya di Malaysia ni. Nak tahu berapa harganya seunit ?

Tawaran istimewa untuk anda yang nak beli jam tangan tersebut, harganya hanyalah sejumlah RM199,800 sahaja. Anda boleh beli jam tagan itu dari website Hodinkee.com, sebuah portal berita tentang perkembangan industri jam tangan dunia.

Harga tu boleh beli sebuah rumah kat negara kita !

Kalau posmen tahu dia bawa sebuah jam tangan mewah macam tu punya harga, apa agaknya tindakannya. Atau kalau perompak tahu anda order jam tangan tu yang bakal dihantar oleh poslaju, apa agaknya perompak tu akan buat ?

Wednesday, 15 February 2017

Menarik betul Beg Pejabat kulit lembu dan kain kanvas lasak berkualiti ini

Hari ini saya berjaya jumpa sebuah beg pejabat yang diperbuat dari kain kanvas tahan lasak dan kulit lembu yang berkualiti kat portal belian online Lazada.

Beg yang diperbuat dari kain kanvas macam ni memang dah lama saya cari. Rasanya orang lelaki yang berfikiran retro sezaman dengan saya tentu ramai yang suka beg jenis ni. Zaman ayah saya dulu memang banyak beg jenis ini. Kalau bukan disebabkan masalah zip, kesemua beg retro arwah tentu masih dalam simpanan.

Beg jenis ini memang amat tahan lasak. Sampai sekarang masih teringat rupa bentuk beg yang diperbuat dari kain kanvas kat rumah pusaka dulu. Beg kembara sederhana besar tu sering digunakan oleh arwah ayah dan abang bila nak travel keluar kawasan dan tak balik hari.

Jumpa beg diperbuat dari kanvas kat KLCC

Semuanya bermula bila saya meronda kat KLCC baru-baru ini. Bawak anak ramai-ramai satu keluarga pergi ke Kedai Buku terkenal kat situ, Kinokuniya.

Sebelum bawa mereka semua tenggelam kat kedai buku di tingakat 4 tersebut, kami ronda-ronda kat bahagian Ground Floor di Suria KLCC tu. Sampai kat bahagian yang banyak kiosk jualan tu terserempak dengan satu kiosk yang menjual berbagai jenis beg.

Lebih menarik lagi kesemua beg mereka diperbuat daripada kain kanvas yang tahan lasak. Ada tertulis Durable Canvas pada semua beg mereka. Ada berbagai warna dan kesemuanya kelihatan lusuh macam warna kain kanvas yang biasa kita tengok. Itu warna kegemaran saya selama ini.

Sedang membelek dan dilayan oleh jurujual kat situ, seorang wanita muda Melayu, saya tanya samada beg ini diimport dari luar negara. Saya tanya macam tu sebab beg yang dicampur buatannya dari kulit dan juga kain kanvas punya harga yang boleh tahan tingginya.

Beg kanvas lasak buatan Malaysia

Jurujual wanita itu beritahu kesemua produk mereka diperbuat kat Balakong sahaja. Kesemuanya diperbuat dari tangan menggunakan mesin jahitan. Jumlah produk tak berapa banyak dapat dikeluarkan sebab prosesnya bukan dibuat secara mesin aotomatik. Tapi kelebihannya adalah servis selepas belian.

Kalau anda beli apa saja beg kanvas buatan mereka, kalau rosak atau koyak atau zip tak tutup, bawa saja kembali ke situ dan mereka akan membaikinya sampai elok. Lama manapun anda dah beli dan memakainya tak kisah. Kos membaikinya biasanya hanya sebanyak RM15 sahaja. Bergantung juga kepada tahap kerosakannya.

Atas semangat nak sokong segala produk buatan Malaysia, dan memang dah lama nak beli satu beg travel diperbuat dari kain kanvas tahan lasak, maka saya beli terus sebuah beg kembara bersaiz sederhana. Bet itu majoriti besarnya adalah dari kain kanvas dan disulam dengan kulit tak asli dibahagian tertentu seperti pada tangkai dan pada penutupnya. Katanya kulit tak asli tu boleh tahan dalam 2 tahun. Harganya adalah RM199 sahaja.

Beg pejabat dari kanvas dan kulit asli

Ada satu lagi beg diperbuat dari kain kanvas dan kulit asli. Itu beg pejabat yang boleh digunakan untuk bawa laptop di dalamnya. Saya memang dah berkenan sangat dengan beg itu. Lagipun beg pejabat kulit asli dari Jepun yang saya dah lama pakai dah perlu ditukarkan.

Tapi saya tangguhkan dulu. Beg komputer biasa yang ada masih boleh digunakan lagi. Tahan diri dan sabar sebentar. Punca utamanya adalah melihatkan harganya yang agak tinggi. Dalam lingkungan RM350 juga kosnya. Boleh tahan juga mahalnya, walaupun tak berapa mahal.

Macam biasa bila dah berkenan, beg pejabat tu melekat kat dalam kepala. Kalau dibiarkan mahu saya ke KLCC semula dah capai satu lagi beg pejabat pulak untuk dibuat beg ke pejabat. Tapi tahan lagi sampailah hari ini.

Beli beg pejabat kanvas dan kulit dari lazada

Sampailah petang tadi, teringat pulak nak cari beg kanvas dan kulit kat portal belian online Lazada. Maka bukalah saya dan mula menaip apa yang dicari kat situ. Jeng, jeng jeng... dah jumpa pulak beg menarik yang menag dok cari dah lama.

Yang lebih menarik adalah disebabkan harganya yang lebih murah. Rekabentuknya juga lebih ringkas dan amat menarik sebagaimana kegemaran saya selama ini. Dan akhirnya saya terus order dan selamat duit dari kad visa saya petang tadi. Mungkin seminggu lagi beg tu akan sampai kat rumah. Lama sikit sebab ianya bukan buatan dalam negara.

Yang pentingnya ia diperbuat dari kain kanvas yang tahan lasak. Disulam dengan kulit lembu dan bukan kulit babi. Saiznya memang sesuai sangta khas untuk dimasukkan sama laptop ke dalamnya dan beberapa benda pejabat lain seperti buku dan kamera kompak. Sesuai juga untuk kembara urusan bisnes.

Rupa bentuk beg yang saya beli tu seperti mana kat gambar yang dipaparkan di artikel ini. Kalau teringin nak beli satu boleh klik pada pautan yang saya berikan kat bawah ni.

Saturday, 11 February 2017

Model Toyota Camry terbaru 2018 (bergambar) yang cukup menarik untuk dimiliki

Nampaknya Toyota Camry terbaru 2018 bakal menyaksikan satu perubahan yang hebat untuk ditawarkan kepada para peminat Toyota Camry. Semuanya dibuat perubahan dalam pembuatan kereta Toyota Camry jenerasi yang ke-8 ini.

Toyota Camry merupakan satu kenderaan jenis sedan yang paling laris dijual di seluruh dunia. Memang itulah kehebatan kereta buatan Jepun ini. Siapa sangka kenderaan yang dianggap gagal dan tidak diterima langsung dalam pasaran Amerika pada tahun 1958 dahulu boleh sampai ke tahap sebegini.

Syarikat Toyota pada asalnya hanyalah sebuah syarikat yang mengusahakan pembuatan mesin tekstile. Itu merupakan pendapatan utama syarikat tersebut. Syarikat itu bermula dengan nama Toyoda Automatik Loom.

Bila dia mula beralih buat kenderaan pada tahun 1933Untuk jayakan syarikat itu dan seterusnya membina industri pembuatan kenderaan di Jepun, kerajaannya terajang keluar General Motors dan Ford pada tahun 1939.

Kerajaan Jepun juga terpaksa selamatkan syarikat itu pada tahun 1949 dengan memberikan suntikan wang dari Bank Pusat Negara Jepun. Tapi malangnya kereta yang dikenalli sebagai Toyopet itu tak mendapat permintaan.

Rakyat Jepun mula kritik usaha tersebut. Mereka kata lebih baik Toyota berikan tumpuan untuk buat mesin tekstil sahaja yang jauh lebih sesuai untuk industri yang diceburinya. Memang logik. Kalau pendapatannya negara Jepun adalah dari ekspot sutera, nak berubahpun biarlah ke arah yang lebih logik. Bukannya belasah buat kereta dan ada perasaan nak ekspot pulak tu.

Sekarang apa dah jadi ! semua orang kenal Toyota di seluruh dunia. Industri kenderaan tak boleh dipisahkan dari negara Jepun sekarang. Mungkin Tun Mahathir juga cuba buat perkara yang sama macam Jepun untuk Proton. Tapi tidak kesampaian sampai sekarang.

Rupa Toyota Camry terbaru 2018

Gambar kat atas tu merupakan gambar Toyota Camry terbaru 2018 yang bakal dijual kepada para peminta Camry. Kesemuanya diubah dalam dan luar termasuklah dari segi enjinnya. Tumpuan diberikan kearah pemanduan hebat dan penjimatan tenaga.

Toyota Camry memang salah satu kenderaan yang saya tak pernah tak suka. Mungkin dengan keluarnya model terbaru ini, nak kena beli juga sebuah. Namun begitu elk juga untuk tunggu ramai orang pakai terlebih dahulu sebab tak atahu apa masalah yang bakal timbul apabila kesemua konsep dan rekabentuk kereta itu diubah penuh.

Biasanya akan ada masalah sedikit kat sana dan sini. Kemudian akan dilakukan pembaikan dan lama kelamaan ianya akan stabil. Jadi lebih elok tunggu dan ambil masa sedikit. Di bawah saya kongsikan gambar rupa bentuk dalaman Toyota Camry terbaru 2018 untuk anda yang meminati Camry.


Friday, 10 February 2017

Perkara buruk dan baik rakyat Malaysia di mata expat Belanda

 
Ada satu majalah menarik yang diterbitkan di negara kita berkisar tentang hal ehwal expat (warga luar negara - dialih bahasakan menjadi ekspatriat) yang tinggal berkerja di negara kita. Majalah tersebut dinamakan Expatriate Lifestyle. Majalah tersebut juga ada portalnya sendiri. Boleh tengok pada pautan kat sini.

Apa yang menarik dari pembacaan kat majalah itu, hampir kesemua expat yang datang ke negara kita dan menetap untuk kerja di sini, amat seronok dengan negara kita. Malah ada yang terus menetap kat sini bertahun-tahun tak mau balik ke negara asal mereka.

Ramai ekspatriate kat Malaysia

Dari majalah itu juga baru saya tahu sebenarnya ada terlalu ramai warga luar negara yang datang untuk cari makan kat negara kita. Mereka yang datang kerja kat sini semuanya masuk dalam kategori expat.

Ia berbeza dengan warga luar negara seperti Indon, Bangla, Nepal, Vietnam dan seumpamanya, yang datang untuk buat kerja kasar atau kerja buruh. Ekspatriat biasanya dikaitkan dengan urusan kerja berkemahiran tinggi samada teknikal atau pengurusan.

Kalau anda pergi ke kedai buku MPH, ada buku yang ditulis oleh seorang lelaki berbangsa Amerika kongsikan pengalamannya berada di negara kita. Buku yang ditulisnya bertajuk, ' Finding Myself - The Adventure of An American in Malaysia '. Menarik juga buku tu untuk dibaca. Dari situ kita boleh merasakan apa yang ada di negara kita dari sudut pandang orang luar.

Perkara buruk dan baik rakyat Malaysia di mata Expat Belanda

Dalam edisi terbaru majalah Expatriate Lifestyle, mereka kongsikan temuramah seorang lelaki berbangsa Belanda yang baru datang berkerja di negara kita. Dia begitu teruja sekali dapat kerja sebagai seorang Director of Food & Baverage di Hotel Renaissance Kuala Lumpur.

Memang dia sentiasa idamkan untuk dapat berkerja di Asia. Negara pilihannya adalah samada Singapura atau Malaysia. Bila dapat peluang, terus direbutnya tanpa fikir panjang lagi.

Kereta tak berhenti lampu pada tempat melintas

Kes kereta tak berhenti pada tempat melintas jalan di negara kita ini adalah antara perkara yang amat pelik bagi warga Belanda ini.

Lebih hebat lagi apabila kereta tetap juga tak berhenti walaupun tempat melintas jalan tersebut ada lampu isyarat. Dalam keadaan lampu menyala merahpun masih ada kereta yang belasah terus jalan juga. Warga negara kita ada yang langsung tak menghormati pejalan kaki.

Tiada belas kasihan langsung pada orang yang nak lintas jalan. Ini amat berlainan sekali dengan majoriti rakyat Eropah. Mereka amat menghormati pejalan kaki. Kalau anda nak lintas jalan, kereta yang ada akan terus perlahankan kereta mereka untuk berikan peluang anda melintas.

Tapi kat negara kita, sebaik saja melihat anda berada di tepi jalan cuba nak melintas, majoriti pemandu akan tekan minyak lebih laju lagi supaya anda tak dapat melintas. Keadaannya seolah-olah pemandu kat negara kita teringin nak lihat bagaimana rupa pelintas jalan melambung di langgar kereta laju.

Warga Malaysia amat suka layan kanak-kanak

Ini satu perkara yang amat menarik diperhatikan oleh warga Belanda yang baru sampai tinggal kat negara kita. Dia tengok hampir semua orang amat suka pada kanak-kanak kecil. Lagi kecil lagi mereka suka.

Bila warga Malaysia lihat kanak-kanak, mereka akan berusaha untuk buatkan kanak-kanak tersebut ketawa. Malah rakyat negara kita tidak kemut untuk berikan apa-apa pemberian berupa hadiah pada kanak-kanak.

Warga Belanda itu mengalami peristiwa yang sama ketika anak perempuannya merenung gelang tangan berwarna warni pada seorang wanita. Tanpa cakap banyak, wanita itu terus keluarkan gelang tangannya dan diberikannya pada anak kecil perempuan warga Belanda tersebut.

Itu satu perkara yang hebat !

Orang Malaysia suka bersembang

Satu lagi perkara baik yang ada pada orang Malaysia adalah sikap ramah bersembang. Dia senag berbual dengan orang ramai terutamanya pemandu teksi. Mereka tidak segan silu bercakap banyak dengan warga asing walaupun menggunakan Bahasa Inggeris yang lintang pukang. Jika mereka tak tahu perkataan, akan digunakan bahasa isyarat.

Macam-macam tips yang dia dapat dari orang Malaysia yang dia tak kenal, yang suka bersembang. Tips beli kereta, tips makan kat mana, tips shopping, tips kembara dan macam-macam tips lagi. Orang kita tak lokek berikan tips pada warga asing.

Saya tak pasti samada orang kita juga suka berikan tips pada warga Bangla dan Indon. Mungkin perkara yang sama berlaku. Orang kita tak lokek ilmu dan seringkan kongsikan apa saja pada semua orang luar. Sebab itu ramai warga Bangla jadi kontraktor dan usahawan berjaya sekarang. Begitu juga dengan orang Indon yang ramai dah kaya raya berniaga kat negara kita.

Orang Malaysia memang hebat sebenarnya. Kita amat baik dan prihatin pada semua orang luar dari negara lain. Tapi agak pelik sikit kerana pada perkara yang sama tidak berlaku pada bangsa Cina yang dah lama jadi warga negara Malaysia. Ada kumpulan orang Malaysia yang kalau boleh nak halau Cina keluar dari Malaysia dan sentiasa memburuk-burukkan bangsa itu.

Thursday, 9 February 2017

Tak tahan lipas masuk dalam telinga, lelaki ini sembur racun masuk telinganya

Seorang lelaki Cina berumur 60 tahun telah menyemur masuk racun serangga ke dalam telinganya. Dia tak tahan setelah buat bermacam-macam cubaan untuk keluarkan lipas itu dari telinganya, tapi tak berjaya.

Macam-macam trik dia buat termasuklah korek dengan pencungkil gigi dan juga penyepit besi, tapi masih gagal keluarkan lipas tersebut. Lipas itu masih kekal duduk dalam telinganya sampai masuk 3 hari. Akhirnya, bila dah tak tahan sangat, dia terus sembur racun serangga.

Lipas mati masalah tak selesai

Selepas racun serangga di sembur masuk ke dalam telinga orang tua itu, maka sudah tentu lipas terus mati keracunan.

Tapi masalah tidak selesai sebenarnya. Lipas yang mati itu masih tetap tak dapat dikeluarkan dari telinga lelaki tua yang malang itu. Dia akhirnya terpaksa pergi ke Hospital untuk keluarkan lipas yang mati dari telingannya.

Telinga lelaki malang itu menjadi bengkak akibat kesan reaksi sentuhan racun tersebut pada anggota dalam telingannya.

Saiz lipas yang dikeluarkan berukuran dalam 1 cm panjang. Doktor yang merawat lelaki itu berkata lipas akan mencari tempat berlindung dalam keadaan cuaca sejuk. Jadi lubang telinga lelaki itu adalah pilihan yang sesuai.

Mungkin lipas itu masuk ketika lelaki itu sedang asyik lelap tidur.

Berdasarkan saiz lipas itu, kemungkinan besar lipas yang masuk ke dalam telinga lelaki tersebut adalah lipas jenis Jerman yang bersaiz kecil. Lipas ini biasanya banyak bermaharaja lela di kedai-kedai makan, restoran, kitchen hotel dan lain-lain premis penyediaan makan dan minum.

Kadang kala kat rumah di bahagian dapur ada juga lipas jenis ini.

Cara terbaik keluarkan serangga dari telinga

Jika ada serangga termasuk ke dalam telinga anda atau anak anda, bagaimana cara terbaik untuk selesaikannya ?

Memang tersiksa jika serangga masuk ke dalam telinga. Saya sendiri dah terkena penangannya bila semut hatal masuk. Dia merayap kat dalam telinga dan kita rasa maca ada satu makhlk yang besar sedang meronda di dalam kepala.

Macam mana nak buat ?

Mudah saja, titikkan masuk ke dalam telinga dengan minyak zaitun. Serangga itu akan keluar atau mungkin dia akan meninggal dunia. Lepas itu korek bangkai serangga tersebut dengan pengorek telinga.

Yang pentingnya, jangan buat macam orang tua itu !

Jangan sembur racun serangga masuk ke dalam telinga anda jika lipas atau semut masuk ke dalam telinga. Sumber berita dari sini.

Elakkan lipas masuk dalam telinga

Macam mana nak elakkan lipas masuk ke dalam telinga anda ketika tidur ?

Sudah tentu cara terbaik adalah dengan pastikan rumah anda tak ada lipas terutamanya lipas jerman yang kecil tu. Pastikan lipas tiada di kawasan dapur dan tempat makan di rumah anda. Lakukan kawalan lipas secara berkala sekurang-kurang dua bula sekali untuk hapuskan semua lipas dari rumah.

Jika anda tiada masa nak buat sendiri, dapatkan khidmat dari syarikat pest control yang berlesen dan bertauliah untuk lakukannya.

Jika anda penduduk di sekitar Shah Alam, anda boleh hubungi Syarikat Pest Control bertauliah Easelife Services Sdn Bhd.

Rumah anda akan diselenggara secara berkala selama 2 bulan sekali bagi memastikan tiada lipas, semut dan tikus. Harga yang ditawarkan juga amat menarik untuk kontrak selama setahun. Hubungi Puan Siti 01202067357 untuk maklumat lanjut.


Wednesday, 8 February 2017

13 ciri-ciri ibubapa yang biasanya punya anak-anak yang berjaya

Semua ibubapa tentu inginkan anak mereka berjaya. Berbagai pendekatan dilakukan untuk pastikan anak-anak berjaya. Berbagai kajian juga dilakukan untuk mencari pendekatan terbaik bagi melahirkan anak-anak yang berjaya. Dan salah perkara yang pasti, ibubapa banyak memainkan peranan dalam melahirkan anak yang berjaya.

Berdasarkan kajian sains, berikut adalah 1 ciri-ciri yang ada pada ibubapa yang biasanya punya anak-anak yang berjaya dalam kehidupan mereka.

#1. Mereka suruh anak-anak bantu kerja rumah

Ibubapa yang mahukan anak-anak mereka berjaya dalam hidup perlu pastikan anak-anak mereka membantu buat segaa kerja rumah. Kerja seperti basuh pinggan sendiri, basuh pakaian sendiri, bash kasut sekolah sendiri amat penting untuk berikan mesej penting tentang kehidupan, usaha dan berjaya.

Kajain menunukkan anak-anak yang membantu ibubapa mereka buat kerja rumah lebih mudah untuk berkerjasama dengan orang lain. Ini membantu mereka berjaya dalam kerjaya dan juga dalam bermasyarakat.

#2. Mereka ajar anak bermasyarakat

Ibubapa yang baik akan mengajar anak-anak mereka berkawan. Ini penting untuk mendedahkan anak-anak dalam dunia kemasyarakatan. Mereka berusaha supaya anak-anak pandai berkawan dan tidak jadi kera sumbang.

Anak-anak yang pandai berkawan, mampu bersimpati dan bertimbang rasa bakal menentukan samada mereka berakhir masuk universiti atau masuk penjara.

#3. Mereka jangkakan keputusan tinggi dari anak

Ibubapa yang menjangkakan kejayaan tinggi terhadap anak-anak mereka biasanya berakhir dengan kejayaan anak-anak tersebut. Apa yang ibubapa jangkakan terhadap anak-anak mereka, itulah yang biasanya akan berlaku. Kalau mak bapak tak kisah anak-anak nak jadi apapun, maka jadilah mereka entah apa-apa.

#4. Mereka punya hubungan keluarga yang baik

Keluarga yang sering bersengketa sudah tentu akan melahirkan anak-anak yang tercedera jiwanya. Ibubapa yang punya hubungan keluarga yang baik dan amat menjaga perhubungan tersebut biasanya akan membuatkan anak-anak mereka lebih berjaya.

#5. Mereka berpendidikan tinggi

Kajian mendapati ibubapa yang berpendidikan tinggi lebih berjaya melahirkan anak-anak yang juga punya pendidikan tinggi.

#6. Ajar anak-anak kemahiran matematik dari awal

Ibubapa yang mula dedahkan anak-anak mereka terhadap konsep matemtik sejak dari awal akan menjadikan anak-anak mereka lebih cemerlang. Bukan sahaja tahap matematik mereka bagus, malah anak-anak yang didedahkan pada matematik dari awal lebih cepat dan pandai dalam bab membaca.

Matematik asas seperti nombor, kiraan, besar dan kecil, urutan nombor dan lain-lain seumpamanya yang asas adalah pendedahan yang penting diajar sejak kecil lagi.

#7. Mereka bina hubungan baik dengan anak-anak

Ibubapa yang berjaya membina perhubungan yang baik dengan anak-anak mereka dari zaman bayi sehingga remaja lebih mampu melahirkan anak-anak yang berjaya. Biasanya perhubungan ibubapa begitu akan terus berkekalan sehingga anak-anak mereka dewasa.

#8. Mereka kurang tekanan hidup

Ibubapa yang mampu uruskan kehidupan dengan baik dan pandai mengawal tahap tekanan jiwa biasanya akan melahirkan anak-anak yang berjaya dalam hidupnya. Ini disebabkan stress atau tekanan pada diri ibubapa boleh berjangkit kepada anak-anak. Semakin kurang tahap stress ibubapa, semakin berpotensi anak-anak untuk berjaya.

#9. Mereka hargai usaha lebih dari keputusan

Ibubapa yang menghargai usaha anak-anak mereka berbanding keputusan lebih berjaya menjadikan anak-anak berjaya. Jika ibubapa terlalu pentingkan keputusan, anak-anak akan terdorong untuk mengelakkan diri dari kesilapan dan kegagalan kerana takut.

Kegagalan hanyalah satu proses pembelajaran untuk berusaha dengan lebih baik dan membetulkan kesilapan. Itulah kosnep ibubapa yang berjaya.

#10. Ibu mereka berkerja

Ibubapa yang berkerjaya biasanya membuatkan anak-anak mereka lebih berjaya dalam kehidupan. Terutamanya jika ibu mereka berkerjaya tinggi, masa anak-anak itu didedahkan kepada kehidupan sosial yang lebih lama dan anak-anak terpaksa lebih banyak berdikari.

#11. Status ekonomi mereka baik

Ibubapa yang status sosio ekonomi mereka baik adalah lebih berkeupayaan melahirkan anak-anak yang berjaya dalam kehidupan mereka dari segi akedemik mahupun lain-lainnya. Memang sukar untuk membela dan mendidik anak-anak dalam keadaan kedudukan sosioekonomi ibubapa yang miskin.

#12. Mereka dihormati dan ditaati

Ada 3 pendekatan yang para ibubapa selalu amalkan dalam membentuk anak-anak mereka.

  • Sikap tak apa - ibubapa lepaskan anak mereka buat apa saja salah atau betul dan tiada hukuman dikenakan atas apa saja kesalahan. 
  • Sikap diktator - Ibubapa tentukan mana yang boleh dan mana yang tak boleh. Anak-anak tidak diberikan pilihan. Jika anak buat salah, mereka akan dihukum sebab tidak mengikut arahan ibubapa.
  • Sikap membimbing - Ibubapa membentuk hala tuju dan cara kehidupan anak-anak mereka dengan memberikan kefahaman kenapa dan mengapa sehingga anak mereka ikut tanpa paksaan. Anak-anak menghormati ibubapa secara rela dan amat taat pada mereka.
Ibubapa yang melahirkan anak-anak yang berjaya biasanya menggunakan pendekatan ke-3 di atas.

#13. Mereka latih sikap gigih dan sabar untuk berjaya

Ada satu perkataan yang digunakan dalam bahasa Inggeris yang amat penting dalam bab gigih dan sabar ini. Perkataan tersebut adalah 'Grit'. Ia memberi maksud, keupayaan untuk terus istiqamah dan berusaha demi mencapai matlamat jangka panjang.

Sikap inilah yang para ibubapa ajarkan pada anak-anak mereka untuk mencapai kejayaan dalam kehidupan. Mereka latih anak-anak untuk melihat jauh ke depan dan bersabar menahan kesukaran dan melupakan keseronokan segera demi kejayaan di masa hadapan.

Kesemua 13 ciri-ciri ibubapa yang disenaraikan di atas adalah berdasarkan kajian yang telah dilakukan di negara barat. Walaupun budaya timur dan budaya barat agak berbeza, tapi sedikit sebanyak kajian itu boleh dijadikan landasan untuk membimbing anak-anak kita supaya berjaya dalam kehidupan mereka.

Monday, 6 February 2017

Bersihkan restoran atau tutup saja jangan berniaga !

 
Tentu semua orang setuju dengan kenyataan kat atas tu. Pastikan pemilik semua kedai makan bersihkan restoran mereka. Pastikan semua taukeh restoran sentiasa kekalkan keadaan restoran atau kedai makan dalam keadaan bersih.

Dalam bab kedai makan, anda selesaikan masalah orang ramai yang tak ada masa nak masak sendiri. Sebagai gantinya, orang ramai bagi duit kat pemilik restoran yang selesaikan masalah mereka. Jadi tolong berikan khidmat terbaik dalam bab menyediakan makanan untuk orang ramai. Pastikan semua keadaan dalam baik dan restoran anda dalam keadaan bersih.

Kalau anda sediakan makanan untuk makan sendiri, lantaklah nak buat macam mana sekalipun. Kalau nak terkena keracunan, nak sakit selepas makan masakan anda sendiri, tak ada siapa nak kisah sangat pun. Tapi dalam berniaga kedai makan, anda sediakan makanan untuk orang ramai. Jadi jagalah kebersihan atau jangan berniaga terus.

MBSA tutup 8 kedai makan

Baru-baru ini, pihak MBSA telah membuat satu pemeriksaan mengejut terhadap premis makanan sekitar pusat komersial seksyen 7 Shah Alam.

Dalam operasi tersebut, sebanyak 8 premis makanan telah diarahkan tutup sementara waktu untuk membolehkan para pemiliknya membetulkan keadaan kebersihan kedai makan mereka.

Pihak MBSA telah keluarkan sebanyak 7 notis dan 11 kompaun dalam operasi bersepadu tersebut. Kesemuanya melibatkan tahap kebersihan yang tidak boleh diterima dan juga isu penjagaan kesihatan dari penyakit berjangkit.

Dalam serbuan tersebut dan ketika pemeriksaan dijalankan, pihak MBSA akan memberikan rating terhadap tahap kebersihan sesebuah restoran atau kedai makan. Jika rating yang mereka terima kurang dari 50%, maka arahan tutup akan dikenakan dengan serta merta.

Maksudnya, kesemua 8 kedai makan kat seksyen 7 tu tahap kebersihannya adalah kurang dari separuh daripada yang diperluakn oleh pihak berkuasa. Ertinya amat kotor ! lalat, lipas, taik tikus dans ebagainya tentu bermaharajalela !.

Baca laporannya kat sini

Bersihkan restoran atau tutup jangan berniaga

Ini prinsip yang semua kedai makan perlu pegang dan amalkan dalam falsafah perniagaan mereka. Begitu juga semua pengguna yang kaki makan di luar dan jenis tak masak sendiri. Semua perlu pegang falsafah yang sama.

Bagi semua penduduk Malaysia, anda sebagai pengguna perlu genggam pendirian jangan masuk makan di kedai yang kotor tidak jaga keberisihan. Sebelum duduk makan, periksa sedikit keadaan kedai makan tersebut. Pergi tengok bahagian tandas, bahagian dapur dan penyediaan makanan. Jika kotor belah saja keluar dari restoran itu.

Alasan yang taukeh kedai makan nak berikan memang banyak. Tak sempat ler, tak larat ler, pekerja tak dengar cakap ler, terlupa ler, tak perasan kedai makan kotor ler ! dan macam macam lagi alasan.

Tak tahu kedai kotor !

Kalau anda dengar taukeh kata macam tu, nasihatkan dia supaya jangan berniaga kedai makan. Itu bukan urusan bisnes yang sesuai untuk dia. Elok pergi kutip sampah terpebih dahulu dan fahami macam mana yang dikatakan bersih dan macam mana yang dikatakan kotor.

Tak nampak taik tikus merata !

Kalau dengar taukeh kata begitu, nasihatkan dia agar ambil khidmat pest control. Pastikan syarikat bertauliah datang ke premisnya buat pemeriksaan dan berikan cadangan macam mana nak halnag tikus dari berpesta di kedai makanan mereka.

Begitu juga lipas dan serangga perosak lain. Jika anda perlukan khidmat pest control di kedai makan, hubungi Easelife Services Sdn Bhd, syarikat pest control di sekitar Shah Alam yang berlesen. Hubungi Puan Siti 012-2067357 untuk maklumat lanjut.

Saturday, 4 February 2017

Pasaraya Mydin rugi teruk tahun 2016, pertama sejak 60 tahun berniaga

Ini satu peristiwa bersejarah buat Mydin Mohamed Holdings Bhd sejak ianya ditubuhkan pada tahun 1957. Buat julung kalinya pasaraya terkenal tempatan itu mencatatkan kerugian yang amat teruk pada laporan kewangan berakhir March 2016 yang lalu.

Pertama dalam tempoh 60 tahun berniaga !

Untuk tahun 2017 ini juga nampaknya macam tak berapa nak elok. Menurut Pengarah Urusannya, Datuk Wira Ameer Ali Mydin, kalau mereka dapat kekalkan jumlah kerugian yang sama untuk tahun 2017 ni, sudah kira bagus !.

Dari kenyataan itu nampaknya dia lebih risau kalau-kalau kerugian akan menjadi lebih teruk lagi pada tahun ini. Ertinya tak payah nak cakap pasal untung lagi. Kekalpun dah bersyukur.

Kenapa Mydin rugi teruk

Sejak Mydin ditubuhkan, ia berkembang dengan amat pesat sekali. Menjadi satu-satunya pasaraya tempatan yang amat besar yang boleh dibanggakan. Kalau orang nak kata dia bukan Melayu, tapi dia mamak, tak kisahlah, sekurangnya dia rakyat Malaysia yang saya yakin berstatus Bumiputera.

Trajedi mengalami kerugian sudah tentu disebabkan berbagai faktor. Dan salah satu penyumbang kepada cabaran tersebut menurut Mydin adalah disebabkan polisi kerajaan yang tidak membantu. Polisi terutamanya terhadap para peniaga peruncitan seperti mereka.

Malang sudah jatuh ditimpa tangga kemudian diberak ke muka dek ayam apabila secara kebetulan kerajaan mula laksanakan sistem GST. Kemudian kerajaan ketatkan pula akta kawal harga dan seumpamanya. Kemudian nilai RM pula teruk menjunam. Semua itu seperti memalitkan gara pada luka.

Ditambah lagi pula dengan kawalan gaji yang kerajaan buat dengan berbagai levi. Kesukaran untuk mendapatkan pekerja asing dari negara lain meningkatkan semua kos operasi pasaraya seperti Mydin.

Mydin terpaksa tarik brake kesemua perancangan pembesaran mereka akibat dari apa yang sedang berlaku sekarang.

Kuasa membeli rakyat makin teruk

Kerajaan kakat mereka berikan BR1M supaya rakyat boleh guna untuk berbelanja dan galakkan ekonomi negara. Nampaknya terbukti itu semua langsung tidak membantu. Jumlah jualan pasaraya Mydin merosot.

Pasaraya seperti Mydin mensasarkan golongan berpendapatan rendah sebagai pelanggan utama mereka. Dan golongan ini sebenarnya berada dalam keadaan yang parah sekarang. Kos hidup meningkat sedangkan jumlah pendapatan macam tidak bergerak langsung.

Kerajaan boleh kata macam-macam. Cari kerja tambahan, kerja lebih masa, buat dua atau tiga kerja dan sebagainya. Tapi masalahnya semua orang hanya ada 24 jam saja sehari. Sampai berapa kerja tambahan rakyat berpendapatan rendah boleh tambah ?

Baca laporan dari sumber asal kat sini.

Walau apapun, jangan risau, be positif, be positif, negara lain rakyatnya jauh lebih teruk...


Thursday, 2 February 2017

Melaka haramkan meminta dan mengemis dari orang ramai

Ini satu berita buruk untuk para pengemis dan peminta sedekah yang berniat nak jalankan operasi mengemis dan meminta dari orang ramai di negeri Melaka.

Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Idris Haron umumkannya semalam. Para pengemis dan peminta sedekah boleh ditangkap dan diseret ke mahkamah untuk didakwa jika melakukan kesalahan tersebut. Larangan ini berkuat kusa serta merta di seluruh negeri Melaka.

Aktiviti menjual kepada orang ramai segala bahan keagamaan seperti sticker ayat suci Al-Quran, buku kecil surah Yasin dan sebagainya juga dilarang. Banyak aktiviti kononnya jualan amal bertujuan untuk menderma kepada organisasi keagamaan sering berlaku dengan amat rancak sekali.

Haramkan meminta dan mengemis seluruh negara

Kesemua negeri lain di seluruh Malaysia perlu ikut langkah yang sama macam negeri Melaka buat. Ini dapat membendung sikap ambil kesempatan kemurahan hati rakyat Malaysia oleh mereka yang tidak bertanggung jawab.

Diseluruh pusat bandar di Malaysia sentiasa meriah dengan aktiviti kutip derma, aktiviti mengemis dan aktiviti meminta. Setiap kali solat jumaat akan ada jejaka segak tampan siap berserban dan berkopiah dengan jbha putih terpacak memegang tong kosong. Akan dipamerkan derma bina madrasah, bina masjid ata bina pusat tahfiz.

Bukan itu saja, setiap kali berhenti atas jalanraya depan lampur isyarat merah, akan kelihatan kanak-kanak atau orang tua bergerak dari satu kereta ke kereta lain kutip derma. Ada juga yang jual entah apa-apa bahan yang dikaitkan dengan keagamaan. Tujuan utamanya adalah untuk minta simpati dan kutip derma.

Jika anda pergi di depan Bank CIMB Taipan USJ anda akan sentiasa nampak seorang atau dua orang Makcik meminta derma dari orang ramai. Kadang-kadang mereka bawa anak kecil bersama seorang atau dua. Sebaik saja anda lalu, " Assalamualaikom... ! " makcik itu akan berikan salam dengan kuat untuk menarik perhatian anda.

Jika anda keluar pula dan lalu depan mereka lagi, mereka akan berikan salam sekali lagi. Bila anda masuk semula dalam bank sebab tertinggal sesuatu, mereka akan berikan salam sekali lagi. Kemudian anda keluar pula, sekali lagi salam diberikan. Mereka sedang jalankan kutipan derma khas untuk para ibu tunggal.

Mujahidin fisabilillah masih meminta

Kalau anda yang tinggal dipusat bandar sekitar lembah kelang, anda tentu perasan sudah berapa lama kumpulan kutip derma jenis mujahidin fisabilillah ini. Seingat saya sudah berpuluh tahun mereka ini dengan pakaian kurta berkopiah dan kepilan dokumen gambar sedih meronda minta derma dari orang ramai.

Mereka dah cekap merayu dan minta simpati. Malah ada kalanya kasar dan kurang ajar tanpa pertimbangkan keselesaan orang lain. Brother, Fisabilillah... can you speak arabic, mujahidiiiin... bla bla bla. Mereka akan mula cakap dan tahan prgerakan anda sehingga duit keluar dari poket anda masuk ke poker mereka. Jika beri hanya seringgit, mereka akan pandang jijik pada anda dan minta lagi.

Pernah sekali saya selesai solat Zohor di Masjid Terapung Puchong Perdana. Saya bergegas ke kereta sebab ada meeting dan nak pantas bergerak. Tiba-tiba datang seorang lelaki dari kumpulan ini berbadan besar dan berkopiah menahan saya. Saya berikan isyarat tidak padanya dan mengelak untuk membolehkan saya masuk kereta.

Dia berkeras dan terus bercakap tak berhenti. Fisabilillah, ikhlas, mujahideeen... brotherrrrr !. Saya buat tak tahu dan terus buka pintu kereta. Lelaki itu tak puas hati pada saya lalu angkat tangan sambil melihat pada saya dia berdoa. Dia doakan supaya saya kemalangan selepas itu sebab tak nak layan percakapannya.

Punyalah kurang ajar pelaki Pakistan atau Afganistan itu. Saya memang marah sangat dan rasa macam nak belasah. Tapi masa kesuntukan dan saya perlu beredar.

Tuesday, 31 January 2017

Pengalaman guna rawatan akupunktur tangan dari Korea di Kuala Teriang Langkawi

 
Dah lama saya dengar dan tahu pasal satu rawatan alternatif dinamakan sebagai Akupunktur ini. Dalam bahasa Inggeris dipanggil Acupuncture, kita cuma tukar ejaannya sahaja untuk Bahasa Malaysiakannya.

Bagi yang tak tahu, Rawatan Akupunktur ini adalah sejenis rawatan yang menggunakan jarum. Ia digunakan untuk melegakan berbagai penyakit dan ketidak selesaaan. Juga untuk melegakan masalah fizikal dan juga emosi pesakit. Rawatan Akupunktur ini berasal dari negara Cina.

Adakah akupunktur diakui dalam kajian sains

Ini satu masalah yang sedang dipertikaikan oleh para pengamal perubatan moden. Menurut satu artikel di The Forbes, rawatan akupunktur sebenarnya tidak pernah mendapat pengiktirafan akan kesahihannya.

Rawatan akupunktur hanyalah satu kepercayaan karut semata-mata tanpa ada asas, samada dari segi perubatan, fisiologi atau biologi. Malah ianya tidak pernah dibuktikan secara saintifik untuk menyokong keberkesanan atau kesahihan rawatan itu.

Jika ada pesakit yang lega hasil dari rawatan akupunktur ini, ianya adalah kesan dari fenomena placebo sahaja. Penolakan rawatan akupunktur itu merupakan dakwaan dari para pakar yang melakukan kajian terhadapnya.

Rawatan akupunktur ini tidak pernah terkenalpun di negara China satu masa dahulu sehinggalah ianya dipaksa terkenal oleh pemimpin negara tersebut, Mao Zedong. Pemimpin negara China itu perkenalkan akupunktur sebagai salah satu rawatan berkesan untuk rakyat negara China.

Mao Zedong buat begitu sebab jumlah doktor perubatan moden sebenar di China tidak cukup untuk kendalikan jumlah populasi rakyatnya yang terlalu ramai. Jadi dia propagandakan akupunktur ini sebagai sama mujarab dengan rawatan perubatan moden.

Baca artikel menarik pasal penolakan akupunktur ini di artikel ini.

Pengalaman guna rawatan akupunktur Korea di Langkawi

Samada betul atau tidak betul, kita tolak sebelah terlebih dahulu. Punca saya pergi dapatkan rawatan akupunktur ini adalah untuk melegakan masalah kesihatan emak yang mengadu sakit dan kebas di anggota badan dan tangannya.

Bila orang tua mengadu sakit, kami anak beranak memang tak boleh biarkan. Jika dia risau, kami semua turut risau dan rasa serba salah. Jadi jalan mudah adalah merujuk masalah emak kepada doktor perubatan moden.

Setelah 4 doktor kami bawa, masalah kesihatan emak masih tidak ada perubahan. Akhir sekali, doktor yang terakhir syorkan kami bawa emak berjumpa dengan seorang pengamal akupunktur di Kuala Teriang. Pengamal perubatan itu berasal dari negara Korea. Namanya Dr. Lee, saya tak pasti samada dia seorang doktor perubatan moden atau seorang doktor falsafah.

Lokasi rawatan akupunktur korea tersebut beralamat di, Kuala Teriang, Jalan Pantai Kok, Langkawi. Kedudukannya betul-betul bertentangan dengan Masjid kat tepi jalan seberang sana. Pusat tersebut dinamakan sebagai Ashi SPA.

Kesan rawatan akupunktur tangan dari Korea

Jenis rawatan di situ ada 3, akupunktur tangan, urutan refleksologi tapak kaki dan bekam. Kesemuanya ditawarkan oleh pemilik pusat SPA itu untuk para pesakitnya. Dia sendiri akan membuat analisa pesakit dan rawatan akupunktur tangan dan rawatan bekam. Untuk rawatan urutan tapak kaki, pekerjanya akan buat.

Rawatan akupunktur tangan ini adalah unik dari negara Korea. Hanya tangan sahaja yang akan dicucuk dengan jarum dan bukan pada anggota lain di badan. Ini berbeza sikit dari amalan orang Cina.

Mungkin dari kesan placebo, emak saya kata dia rasa lega sangat setelah mendapatkan 3 kali rawatan dari Dr Lee orang Korea itu. Kebas tangan dan tidak selesa pada tubuh badannya kembali pulih dan dia nampak rasa lega sangat.

Samada ianya adalah kesan placebo atau tidak, saya tak peduli. Yang pentingnya emak rasa lega dan lena tidur setelah mendapatkan rawatan dari Dr. Lee. Saya suruh adik bawa emak buat rawatan yang sama setiap minggu sehinggalah dia pulih dan segar semula lebih daripada sekarang.

Bukan emak saja yang kata lega, malah ramai orang lain yang turut sama ada pengalaman ke sana mengaku perkara yang sama. Malah orang Putih yang pergi pun mengaku kesan mujarab rawatan dari Dr Lee. Anda boleh baca perkongsian dari seorang Mat Saleh yang mendapatkan rawatan akupunktur, bekam dan refeksologi dari pautan ini.

Memang masa saya pergi tu, ramai orang yang datang. Dari Langkawi dan juga dari luar Langkawi. Ada juga mat saleh yang datang. Majoriti besarnya adalah orang tua-tua belaka yang menghadapi berbagai masalah.

Saya sendiri mencuba rawatan akupunktur tangan dari Korea itu selama dua hari berturut-turut. Dr Lee suruh datang lagi untuk hari ke-3 tapi saya terpaksa balik ke Lembah Kelang. Insyaallah lepas ini saya akan pergi sekali lagi. Niatnya untuk dapatkan rawatan akupunktur itu setiap bulan.

Adakah ianya berkesan pada saya ?

Saya tak pasti. Menurut Dr. Lee, saya ada masalah banyak toksik dalam hati dan perlu dibetulkan. Saya juga ada masalah toksik pada perut dan usus yang menyebabkan pencernaan makanan tidak lancar dan tenaga berkurangan.

Semua itu boleh dipulihkan tapi ambil masa sedikit. Toksik akan hanya dapat dibuag perlahan-lahan. Betulkan puncanya, masalah kesihatan saya akan kembali pulih. Saya akan lebih mantap dan menjadi muda semula.

Memang saya sendiri kagum tengok Dr. Lee. Umurnya dah jangkau 65 tahun, tapi dia nampak amat muda, sihat dan kulitnya tak macam orang tua. Itu adalah kesan amalan akupunktur dan bekam, katanya.

Moga perkongsian ini ada manfaatnya untuk anda yang membaca.

Hey, we've just launched a new tips for small business blog. You'll like it - hidupringkas.com
Join Our Newsletter