Friday, 24 March 2017

Kementerian Kesihatan sahkan 8 produk kosmetik mengandungi racun merbahaya

 
Kementerian Kesihatan malaysia telah keluarkan senarai 8 produk kosmetik yang diberikan kelulusan sebelum ini sebagai tidak selamat setelah ujian dijalnkan. Dari ujian, bahan yang merbahaya telah ditemui ada di dalam 8 produk kosmetik tersebut.

Itu bermakna kementerian kesihatan telah menarik balik kelulusan untuk menjual produk kosmtetik merbahaya itu. Ia sudah tidak boleh dijual lagi di mana-mana kedai atau oleh orang perseorangan. Jika jual juga, ia merupakan satu kesalahan di bawah akta kawalan dadah dan kosmetik 1984.

Senarai 8 produk kosmetik merbahaya

Berikut senarai yang telah kementerian kesihatan keluar untuk semakan pengguna. Kalau anda ada terpakai produk ini dan tak berlaku apa-apa masalah, selamat. Tapi jangan nak gatal pakai semua produk ini.

Kalau anda pernah pakai dan ada rasa macam ada masalah, segeralah berjumpa dengan doktor. Bawa bersama produk yang dipakai selama ini dan beritahu pada doktor. Berhenti segera dari menggunakannya. Jangan risau takut anda tak cantik kalau tak pakai produk tersebut. Kesihatan lebih utama dari kecantikan paras rupa.

Kalau anda masih tak pernah pakai, ambil perhatian. jangan nak pergi cuba beli dan pakai produk yang ada di dalam senarai 8 produk mengandungi bahan merbahaya di bawah ini:

  1. Moleek Day Cream
  2. Adel Miracle Flawless Serum
  3. Ah Beauty Night Cream
  4. NDZ UV Whitening
  5. Snow Cream Normal
  6. Snow Cream Sensitive
  7. Dnars Nar Cream - Sensitive
  8. Ellfie Night Cream
Moleek Day Cream, Adel Miracle Flawless Serum dan Ah Beauty Night Cream didapati mengandungi mercury

NDZ UV Whitening pula ada hydroquinone

Produk Snow Cream Normal, Snow Cream Sensitive, Dnars Nar Cream - Sensitive dan Ellfie Night Cream didapati ada kandungan hydroquinone dan tretinoin.

Kandungan bahan merbahaya


Kenapa agaknya bahan-bahan yang disebutkan kat atas tu merbahaya ?

Ada 3 produk merbahaya sebagaimana yang telah diberikan di atas,

  1. Hydroquinone - ini bahan kawalan dan hanya boleh digunakan atas nasihat daripada pakar perubatan. Pakai tak tentu hala boleh buatkan kulit merah macam ketam, kulit berubah kepada warna yang tak diingini dan kulit jadi amat sensitif. Bahan ini juga membuatkan kulit hilang keupayaan bertahan dari sinar UV dan membawa kepada bahaya kanser.
  2. Tretinoin - Ini juga bahan kawalan dan perlu nasihat dari pakar untuk menggunakannya. Kesannya juga sama seperti kulit jadi merah terbakar, rasa tak selesa, amat sensitif pada cahaya. Biasanya bahan ini digunakan untuk rawat jerawat dan kesan kedutan. 
  3. Mercury - Bahan ini merbahaya sebab memberikan kesan gatal pada kulit. Tambah  pula ia boleh diserap masuk dalam badan dan darah. Akibatnya buah pinggang boleh rosak. Sistem saraf juga boleh rosak disebabkan oleh bahan merkuri ini. I juga boleh bantutkan perkembangan otak kanak-kanak. Bukan saja pemakai terkena bahayanya, malah orang sekeliling yang ada pada pemakai juga boleh dapat kesan tak baik.
Oleh itu berhati-hatilah kalau nak jadi cantik dan lawa. Jangan terpengaruh sangat dengan iklan bahan kosmetik kat radio dan tv tu. Mereka main sebut saja dan biasanya pembuatan produk diberikan pada syarikat lain untuk membuatnya.

Kadang-kadang apa bahan yang ada kat dalam kosmetik tupun pemilik produknya tak ambil tahu menahu. bla-bla-bla kat ada.. heeebat bla-bla-bla..

Thursday, 23 March 2017

Pomade cap Babi dari taukeh Melayu yang laris di pasaran ! nak beli tak ?

 
Baru saja terbaca satu tulisan menerangkan produk Pomade Cap Babi yang dijual oleh taukehnya seorang pemuda berbangsa Melayu. Bila baca cerita pasal Pomade Cap Dagang Gambar seekor Babi itu buat saya tertawa sendirian.

Apa pasal tertawa sendirian ?

Pertamanya di sebabkan teringat pasal perkataan Pomade. Itu perkataan yang dah lama jugak saya dengar tapi tak ambil kisah sangat. Sejak awal dengar dan lihat perkataan Pomade itu, apa yang terlintas dalam gambaran fikiran saya adalah ubi kentang.

Saya sejak awal ingatkan Pomade tu adalah sejenis makanan yang diperbuat dari ubi kentang. Kalau bukan makananpun, sudah tentu ia merupakan produk yang berkait rapat dengan ubi kentang. Hanya ubi kentang yang ada dalam benak fikiran saya.

Kenapa Pomade boleh jadi ubi kentang ?

Pomade dan Ubi Kentang

Sebab saya dok biasa cakap Bahasa Perancis dalam tempoh masa yang agak lama juga. Duduk di Perancis dalam lingkungan 5 tahun dan bercakap Bahasa Perancis dalam tempoh tersebut. Dan salah satu perkataan yang saya amat ingat terbenam dalam benak kepala adalah perkataan Pomme De Terre.

Makna Pomme De Terre tu dalam Bahasa Malaysia adalah Ubi Kentang. Pomme juga bermakna buah Epal dalam Bahasa Perancis. Tapi saya lebih mudah ingat dan bayangkan ubi kentang bila ada saja perkataa pomme disebut atau ditulis.

Kalau nak cerita pasal perkataan Pomme de Terre amat sensitif dalam kelapa agak panjang. Tapi secara ringkasnya adalah disebabkan ubi kentang merupakan makanan yang hampir setiap hari saya makan sumbat masuk ke dalam perut.

Ibu kentang lenyet, ubi kentang goreng, ubi kentang rebus dan macam-macam masakan yang menggunakan ubi kentang. Itulah makanan rugi ketika duduk kat Perancis dahulu. Nasik amat jarang nak jumpa. Daging pula tak berani nak makan kalau pergi makan di cafeteria pelajar. Apatah lagi kalau Babi, tentu tak akan ambil makan.

Jadi yang tingga hanyalah menu ubi kentang. Kena pastikan mereka tak ada campur apa apa daging lembu atau babi masuk dalam masakan kentang tu. Kalau ok, belasah satu pinggan sampai kenyang. Kalau ada kentang goreng lebis mudah sebab mereka tak akan campur apa apa dalam kentang goreng tu. Ambil penuh satu pinggan dan ratah kentang goreng tu. Selamat.

Oleh itu, perkataan pomme de terre amat peka dalam ingatan saya sampai sekarang.

Jadi bila pertama kali baca pasal benda Pomade ini, saya sangkakan ianya adlaah produk yang diperbuat dari Ubi Kentang.

Tak pernah pakai Pomade

Satu lagi perkara lucu yang membuatkan saya tersenyum ketika membaca cerita Pomade kat atas tadi adalah kerana produk Pomade yang kawan saya berbangsa Melayu tu jual berlogokan binatang Babi. Nampak comel sangat rupa Babi tu yang menundukkan kepalanya ke bawah.

Babi sentiasa digambarkan dalam keadaan kepala mereka tunduki ke bawah. Jarang saya lihat gambar rupa babi mendongakkan kepala ke atas. Semua gambar babi adalah gambaran tunduk malu merendahkan diri. Masa kecil orang tua kampung saya berikan sebab kenapa babi sentiasa tertunduk begitu.

Babi sentiasa rasa malu sebab ibu baa mereka adalah Babi !

Samada Pomade Cap Babi atau Pomade cap Unta, saya tak ambil kisah langsung sebab tidak ada keperluan pada kepala saya untuk disapukan Pomade.

Kalau gagahi juga untuk calit pomade atas kepala saya, maka sudah tentu akan bersinar terang dipanah cahaya matahari. Kepala saya sentiasa botak. Panjang sikit saja, akan saya cukup sampai licin botak. Jadi Pomade tidak diperlukan pada kepala yang botak.

Pakai Pomade Cap Babi

Dengan wujud nya Pomade cap babi itu, jadi satu perkara baru dalam dunia perniagaan kat negara kita. Bertambah mengejutkan lagi apabila produk itu dijual oleh lelaki berbangsa melayu dan dijual pula kepada para pelanggan terdiri dari kalangan lelaki yang berbangsa Melayu juga.

Menurut pemilik produk pomade cap babi kat Malaysia ni, jualan Pomade cap Babi itu dijual dengan amat laris sekali. Orang tetap beli dan sapukan Pomade Cap Babi di atas kepala mereka tak kisah samada tin pomade itu ada gambar seekor babi comel padanya.

Ini satu perkara yang memecah tradisi terutamanya pada orang Melayu. Melayu sudah sebati amat benci dengan Babi. Malah melihat gambar babi pun orang Melayu tak suka. Tengok lori babi lalu di tengah pekan juga boleh membuatkan semua orang Melayu yang ada kat pekan itu meludah ke tanah.

Babi tak boleh ada kat depan orang Melayu. Lori yang nak bawa babi perlu tutup rapat. Kedai yang nak jual babi perlu asingkan diri jauh-jauh supaya tidak dilihat oleh orang Melayu. Bagi orang Melayu, apa saja pasal babi ini adalah sial.

Ramai orang Melayu yang pakai rantai emas, minum arak, main nombor ekor, pegang dan ramas anak dara orang, makan duit rasuah, bersetubuh luar nikah dan seribu satu keharaman lagi mereka buat, tapi mereka semua sesekali tak akan makan babi.

Jejaka yang baru lepas ramas buah dada anak dara orang akan meludah ke bawah sebaik saja dia melihat lori babi lalu depannya. Itulah tahap kedudukan babi dalam masayarakat Melayu kat negara kita.

Jadi bila ada ramai orang Melayu yang beli dan pakai Pomade Cap Babi, saya amat terkejut dan rasa ada satu perubahan minda pada orang juda Melayu kita kat Malaysia.

Pomade cap babi tapi tiada bahan babi

Untuk maklumat anda Pomade yang saya maksudkan adalah dari jenama Reuzel. Produk itu berasal dari Rotterdam.

Dalam Bahasa Belanda, Reuzel itu bermaksud Lemak Babi. Mungkin nak gambarkan betapa pekat tak bergerak Pomade itu maka ia dinamakan sebagai lemak babi. Ertinya pekat macam lemak babi pomade itu kalau disapukan pada rambut kat kepala.

Walaupun logo dan namanya adalah Babi, namun tidak ada satupun bahan daripada binatang atau Babi yang dimasukkan ke dalam Pomade Babi tu. Boleh pakai tanpa was-was walaupun ada gambar Babi kat atas tin pomade tu.

Apa pendapat anda dalam hal ini. Apa pula pandangan anda pada mereka yang beli dan pakai pomade cap babi tu ...

Kalau nak baca cerita asal yang saya jumpa dan baca berkenaan Pomade cap Babi tu boleh klik kat sini.

Wednesday, 22 March 2017

Prof Lee Chow Yang dari USM buktikan ada jenis pepijat yang pandai panjat dinding

 
Mungkin ramai yang tak tahu bahawa secara umumnya, pepijat dianggap sebagai serangga yang tidak pandai panjat dinding. Pepijat boleh merayap merata tempat terutamanya pada permukaan yang mendatar. Tapi bila berhadapan dengan permukaan licin 90 darjah, pepijat akan tewas.

Itulah maklumat umum yang semua orang tahu selama ini. Kalau anda tak tahu, sekarang anda dah mula tahu dari artikel ini.

Atas sebab itu juga muncul berbagai produk yang direka khas samada untuk memerangkap pepijat, atau untuk kenal pasti tahap serangan pepijat di bilik tidur ada.

Perangkap pepijat tak boleh panjat

Ideanya mudah sahaja. Oleh kerana pepijat tak pandai panjat dinding licin, maka bekas terbuka boleh dipasang pada kaki katil. Pepijat tak akan dapat naik masuk ke dalam bekas itu dari luar kawasan katil. Katil anda tentu selamat dari serangan pepijat.

Kalau katil anda dah ada pepijat pula bila dia merayap turun menggunakan kaki katil, maka akan terjatuh masuk ke dalam bekas tersebut. Bila dah jatuh, dia tak boleh panjat keluar. Gambar di bawah adalah antara contoh produk yang direka untuk tujuan tersebut.

Ada juga bekas yang direka untuk diletakkan di mana-mana sudut bilik atau premis anda yang diserang pepijat. Rekaannya menggunakan konsep yang sama. Pepijat mudah merayap naik dan masuk dalam bekas. Bila dah masuk, mereka tidak mampu panjat keluar dari perangkap tersebut.

Perangkap itu direka khas untuk tujuan kenal pasti tahap serangan pepijat di bilik atau premis anda. Kalau tak ada pepijat, maka tak akan ada pepijat terperangkap masuk dalam bekas tersebut.

Kalau ada banyak pepijat pula, sudah tentu akan ada juga pepijat yang tersesat masuk ke dalam bekas tersebut. Gambar di bawah adalah contoh perangkap yang ada di pasaran untuk tujuan tersebut.
Perangkap seperti dalam gambar kat atas tu siap ada feromone yang mampu menarik perhatian pepijat. Pepijat akan datang panjat dan masuk ke dalam perangkap. Bila dah masuk keadaan dalamman yang licin itu membuatkan pepijat tak boleh panjat dan terperangkap di dalamnya.

Ada pepijat yang pandai panjat sebenarnya

Seperti yang ramai orang boleh teka, kesemua produk perangkap pepijat adalah keluaran negara Amerika. Kalau ada yang diciplak datang dari negara China atau dibuat di negara kita, konsep rekaan itu sebenarnya datang dari Amerika juga. Hasil dari kajian mereka maka solusi tersebut direka.

Disitulah masalahnya. Produk tersebut sesuai diguna pakai hanya untuk pepijat Mat Saleh saja.

Sebenarnya ada dua jenis pepijat yang amat popular menyerang penduduk di muka bumi sekarang ini. Satu jenis pepijat adalah Pepijat Mat Saleh dan satu lagi pepijat adalah jenis asia. Itu nama yang saya sendiri berikan.

Dari segi saintifiknya, ada dua jenis pepijat seperti senarai di bawah ini;
  1. Cimex lectularius - ia dikenali sebagai Pepijat Biasa
  2. Cimex hemipterus - ia merupakan pepijat Tropika
Tak pernah ada lagi orang yang buat kajian keberkesanan produk perangkap pepijat yang ada dalam pasaran. Tapi nasib baik kat negara kita ada seorang Entomologist yang hebat dan amat kreatif. 

Beliau merupakan pengkaji serangga dan makhluk perosak yang amat terkenal samada di dalam negara mahupun di peringkat antarabangsa. Beliau merupakan seorang Professor di USM. Namanya Prof Lee Chow Yang.

Prof Lee Chow Yang buat kajian terhadap kedua-dua jenis pepijat yang saya berikan kat atas tu. Beliau nak tengok keupayaan pepijat tersebut untuk lepaskan diri setelah jatuh masuk ke dalam perangkap.

Hasil dari kajian memang amat mengejutkan. Untuk pepijat kecil yang belum dewasa, memang mereka tak boleh keluar dari perangkap. Tapi berbeza dengan pepijat yang dah dewasa.

Terutamanya pepijat jenis asia atau nama saintifiknya Cimex hemipterus, kerja memanjat keluar dari perangkap adalah perkara mudah untuk mereka. 

Pepijat Mat Saleh memang tak pandai panjat berbanding pepijat asia.

Bezanya bila dikaji dengan lebih mendalam adalah disebabkan rupa bentuk kaki antara dua spesis pepijat tersebut. Jenis asia ada banyak bulu pada kakinya. Jensi Mat Saleh pula tak ada atau sedikit bulu. Sebab itu jenis asia pandai panjat dan jenis mat saleh tak berapa pandai memanjat.

Gambar atas sekali memberikan penjelasan keadaan kaki pepijat. Gambar A dan B adalah kaki pepijat Mat Saleh. Gambar C dan D adalah kaki Pepijat Asia.

Jadi rumusannya, bukan semua perangkap berkesan dan bleh digunakan untuk selesaikan masalah pepijat kat negara kita Malaysia.

Jika anda nak baca laporan berkenaan kajian tersebut boleh pergi ke link kat sini untuk bacaan lanjut lebih terperinci.

Jika anda ada masalah pepijat kat bilik tidur, dapatkan khidmat menghapuskan pepijat secara profesional dari Easelife Services Sdn Bhd. Teknik membunuh pepijat dengan menggunakan Haba Wap Panas digunakan untuk kerja yang selamat dan berkesan. Hubungi Puan Siti 012-2067357 untuk maklumat lanjut.

Wednesday, 15 March 2017

Waspada dengan taktik bawa satu keluarga mencuri di pejabat

 
Jika anda masih belum terkena dengan taktik orang jahat bawa satu keluarga masuk mencuri di pejabat, sila ambil perhatian dengan maklumat ini !

Baru-baru ini ketika berseorangan di pejabat, pintu diketuk berkali-kali dengan kuat. Disebabkan waktu tengahari, saya malas nak layan sangat sebab semua orang keluar cari makan. Ada yang keluar buat kerja di luar. Oleh kerana hari isnin dan saya puasa sunat saya tak makan dan duduk kat pejabat seorang diri.

Pintu masih diketul bertalu-talu dan saya bangun menuju ke arah pintu. Jenguk kat luar dari cermin gelap kelihatan seorang lelaki dalam lingkungan lewat 50-an, berkopiah sedang menunggu respon. Bila dah tengok orang tua, pakai kopiah pulak tu, saya buka pintu.

Serbu masuk pejabat satu keluarga

Sebaik saja pintu dibuka, lelaki itu terus masuk. Selepas dia masuk, muncul pula kanak-kanak perempuan dua orang dalam lingkungan 7 tahun saya agak. Kemudian masuk pula seorang lelaki dewasa bertopi dan ber T-shirt. Entah dari mana datang tak sempat nak saya fikirkan. Mulanya tadi hanya kelihatan lelaki berkopiah tu.

Lelaki itu terus bertanya tentang maklumat perkhidmatan yang sayarikat saya jalankan. Maka sayapun jawab, peluang jualan datang, takkan tak nak layan. Lagipun dia berkopiah, lewat 50-an dan berpakaian kemas dengan baju batik hijau gelap. Rupanya mirip kecinaan dengan janggut dan misai yang jarang.

Kanak-kanak perempuan tercegat berdiri di sebelah pintu merenung saya sambil ternganga. Saya tak syak apa-apa yang luar biasa, cuma terdetik juga perasaan pelik kenapa nak serbu masuk satu keluarga. Namun ia padam bila timbul rasa kasihan melihat kanak-kanak comel muka kecinaan itu ternganga. Saya pelawa lelaki berkopiah itu duduk di sofa berhampiran pintu pejabat bila melihat dia seperti mengah keletihan.

Minta nak guna tandas

Selepas orang tua itu duduk, saya juga duduk berhadapannya untuk menjawa segala pertanyaan yang dia lemparkan. Lelaki muda seorang lagi juga terus mencapai sebuah kerusi dan duduk sambil tersenyum-senyum. Saya berikan penerangan terhadap semua soalan lelaki tua itu dengan jelas supaya dia faham.

Sedang saya berkan penjelasan, lelaki muda itu bersuara minta nak guna tandas sebentar. "Minta maaf !, boleh tak saya nak guna tandas ? " tanya lelaki muda itu dengan sopan.

Saya pun tunjukkan arah ke belakang pejabat. Ketika pusing memberikan arah, terdetik pula dalam hati, dia akan lalu kawasan meja saya. Terbayang beg kulit yang ada duit dan telefon pintar di dalamnya, terletak atas meja saya. " Takkan dia nak curi kut ! " bisik hati kecil saya.

Lelaki tua itu dengan pantas bertanya pula soalan lain dan semua perhatian saya tertumpu pula padanya. Lelaki muda itu dah bangun menuju ke tandas. Saya tak perasan bila dia bangun dan pergi dan terlupa terus pasalnya bila orang tua itu tanya macam-macam soalan. Saya jawab dan berikan penerangan lagi.

Keluar pantas dan janji akan datang semula

Tak berapa lama orang tua itu bangun dan ucapkan terima kasih. " Nanti kalau saya dah buat keputusan, saya akan datang semula.. ", katanya sambil bangun. Lelaki muda tadi dah keluar dahulu. Mungkin selepas melihat lelaki muda itu dah selesaikan urusannya di tandas dia bangun serentak menamatkan perbualan.

Saya tahan lelaki tua itu sebentar untuk berikan bisnes card. Tapi dia kata tak apa, dia tinggal kat sekitar kawasan dekat saja dan mudah untuk datang kembali. Saya kata tunggu, ambil kad lebih mudah. Malangnya kad salesman saya tak ada atas meja pulak. Dan diapun kata tak apa, dan berlalu pergi.

Saya tak pula jenguk mereka datang dengan apa. Saya andaikan mereka mungkin naik kenderaan dan tak terfikirpun untuk mengecam jenis kenderaan apa.

Baru sedar telefon pintar dah hilang

Selaps tutup pintu, saya kembali semula ke meja dan duduk. Teringat pulak nak buat satu panggilan follow-up pada urusan kerja, lalu saya mencari telefon kat atas meja, tapi tak jumpa. Hairan pulak, tadi memang ada kat dalam beg kulit atas meja tu, mana pula perginya ?

Hati mula dah rasa tak sedap. " Aku dah kena rasanya nih... ! " terlintas kata hati. Saya ambil telefon satu lagi dalam beg kat bawah meja dan mula dail nombor telefon yang dah tak ada tu. Mungkin jatuh kat mana-mana sekitar meja. Kalau ada tentu berdering dan mudah untuk ditemui.

Malangnya, panggilan yang dibuat terus masuk ke peti suara. Saya mula dah yakin telefon itu dah kena curi. Tak pernah saya tutup telefon tersebut dan bateripun masih penuh. Orang yang curi tu tentu dah mahir sangat dengan kerja mencuri yang biasanya akan terus tutup off telefon supaya tak dapat dikesan.

Saya bergegas keluar dari pejabat, tanya kedai hardware jiran sebelah, mereka tak perasan ada orang masuk pejabat saya tadi. Tanya pula kat gerai kuih tak jauh dari pejabat, mereka juga tak perasan. Tanya pula pekerja nasi wok belakang pejabat, juga tak perasan gambaran satu keluarga yang saya berikan.

Hilang telefon, hilang duit RM150, hilang mood kerja

Timbul rasa geram dan terasa bodoh pada diri sendiri kerana terlalu cuai dan tidak syak waspada. Saya pack beg dan terus tutup pejabat. Ambil kereta dan ronda disekitar kawasan pejabat. Jumpa kawan-kawan kedai lain dan kalau-kalau mereka ada lihat satu keluarga dengan kanak-kanak dan seorang lelaki tua berkopiah dan seorang lelaki juda bertopi ada lalu kat situ.

Semua tak perasan ada melihatnya. Saya ceritakan apa yang berlaku dan mohon mereka sebarkan pada kawan-kawan lain disekitar supaya berhati-hati. Saya terus cabut ronda kalau-kalau terserempak bertemu semula dengan keluarga tadi tapi semuanya sia-sia belaka.

Sudah tentu mereka tidak bodoh untuk terus tunggu di sekitar kawasan Shah Alam. Saya yakin mereka terus berdesup menuju ke KL. Dapat Samsung Galaxy sebuah dan 3 not RM50 yang ada sekali dengan phone tersebut dalam purse cluch kulit atas meja saya tadi.

Bukan banyak sangatpun kehilangan. Phone boleh beli semula, duit RM150 bukanlah jumlah yang besar sangat, jauh lebih rendah dari Brim, bisik hati untuk sejukkan diri. Tapi kecuaian dan terasa diri bodoh yang membuatkan jiwa tak tenteram dan rasa geram. Lebih baik balik rehat kat rumah dan tunggu buka puasa bersama keluarga. Moga saya dapatkan lupakan apa yang berlaku dan tenang semula.

Berhati-hati dengan manusia sekarang

Alhamdulillah saya dah tenang semula. Yang dah hilang tetap kan hilang. Belajar dari kesilapan dan berwaspada selepas ini dengan sesiapa saja yang tidak dikenali. Samada berkopiah, tua, satu keluarga, berjubah atau nampak soleh, jangan terus leka sebab orang jahat pandai berlakon pergunakan kelemahan orang ramai untuk diperdaya.

Mereka mungkin dah biasa sangat buat kerja sebegitu. Malah saya suspect mereka bukanlah satu keluarga. Entah kanak-kanak mana mereka ambil dalam lakonan tersebut saya tak tahu. Tapi saya yakin satu hari nanti akan terserempak juga lelaki muka cina berkopiah itu. Kalau ada rezki bertemu nanti saya tahu nak buat apa.

Bukannya nak belasah dia, tapi sekadar nak rakamkan gambarnya dan simpan dalam instagram saya sebagai kenang-kenangan. Saya telah berjaya diperbodohkan olehnya !

Phone kat gambar atas tu sekarang dah tinggal kenangan.... !

Wednesday, 8 March 2017

Terbukti - Semut kerengga amat bagus dibiarkan pada pokok buah-buahan di kebun

 
Orang kampung kalau tak kenal semut kerengga memang tak sah. Kalau dah biasa dengan suasana kampung, biasa nakal ketika zaman kanak-kanak panjat pokok sana sini, tentu kenal sangat dengan semut kerengga.

Saya tak pasti samada orang yang membesar dan pusat bandaraya kenal dengan semut kerengga ni. Kalau semut jenis lain yang biasa di jumpai di dalam rumah mungkin orang bandar kenal dan biasa tengok. Tapi rasanya bukan dengan semut kerengga ini.

Semut kerengga biasanya jadikan pokok kayu sebagai tempat bersarang dan pusat pembiakan mereka. Oleh itu kalau tak ada pokok, maka tersangat tinggi kemungkinannya tak akan ada semut kerengga. Tak pernah lagi saya dengar semut kerengga bersarang dan membaik kat dalam rumah.

Kegunaan semut kerengga zaman dolu dolu

Orang kampung zaman dulu-dulu ada yang jadikan semut kerengga ini sebagai bahan menyiksa anak mereka yang teramat buas. Saya tak pernah lagi saksikan dengan mata kepala sendiri bagaimana seksaan dilakukan pada kanak-kanak yang teramat buas tu.

Semuanya hanya cerita entah betul entah tidak yang disampaikan oleh kawan-kawan masa kat kampung dulu. Kawan-kawan pula kata mereka dengar dari kawan-kawan lain. Begitulah bertali arus sambung menyambung. Yang pastinya masih tiada tuan punya badan sendiri yang menceritakan bagaimana dia diseksa dengan menggunakan kerengga.

Kononnya masa zaman dolu, kalau anak teramat buas tak makan saman, ibubapa yang garang dan kuat disiplin akan tambat anak mereka pada pokok yang ada banyak kerengga. Kerengga yang tak suka ada pengacau pada sarang mereka akan menggigit orang yang kacau itu.

Cuma bagusnya kerengga ini adalah gigitannya tak berapa berbisa. Setakat kena gigit lima enam ekor di tangan dan kaki, orang tahan lasak datang dari kampung, tak akan rasa apa-apa. Selamba saja penyet dan buang saja kerengga yang bertungkus lumus menggigit itu.

Tetapi kalau kena gigit dalam keadaan badan terikat dan tak pakai baju adalah seksaan yang agak hebat juga.. Boleh tahan juga rasanya kalau kena kerumun dek kerengga seluruh badan. Yang paling saya tak tahan bukannya gigitan kerengga tu sangat. Tetapi kelakar tengok kerengga bukan main bersusah payah merekotkan badan gigit kita sesungguh hati. Itu yang best  dan sikit kelakar.

Kegunaan kerengga pada pokok buah

Mungkin orang tua-tua dah lama tahu kelebihan membiarkan kerengga bersarang pada pokok buah-buahan mereka. Saya dah lama dengar petua ini sejak zaman kanak-kanak lagi. Orang tua selalu kata biarkans aja kerengga kat atas pokok buah tu, baik untuk pokok tu dan baik juga untuk buahnya.

Saya terfikir masa itu baik sebab pokok yang banyak kerengga atas pokok akan menghalang kanak-kanak nakal panjat dan habiskan buah yang ada kat atas pkok tu bila tiba musim buah-buahan. Kalau nak ambil pun mereka akan gunakan galah dan pukul dari jauh. Jadi tak berapa banyak sangat yang akan diambil.

Tapi sebenarnya, kajian menunjukkan pokok buah-buahan yang ada kerengga adalah jauh lebih baik daripada pokok buah-buahan yang tak ada kerengga. Para pengkaji buat perbandingan antara penggunaan racun serangga berbanding penggunaan kerengga.

Ertinya, kerengga dianggap sebagai pengganti kepada racun serangga. maknanya, saintis buat andaian bahawa kerengga ini gunanya adalah untuk menghalau segala serangga perosak yang boleh merosakkan pokok dan buah yang ada pada pokok tersebut.

Kerengga jauh lebih baik dari racun serangga

Setelah perbandingan dilakukan, terbukti bahawa pokok yang ada kerengga mengeluarkan hasil yang jauh lebih baik berbanding pokok yang dikawal dengan menggunakan racun serangga. Pokok yang ada kerengga juga kurang kerosakan, dan paling penting sekali teramat kurang serangga perosak pokok dan buah.

Apa yang lebih baik dan menarik adalah kos menggunakan kerengga sebagai agen kawalan serangga perosak pada pokok adlaah amat murah. Malah ianya juga adalah mesra alam sekitar. Tak merbahaya samada pada orang mahupun pada pokok.

Sebab utama yang membuatkan kerengga amat berkesan adalah atas faktor saling berkerjasama antara sesama kerengga secara berkumpulan. Mereka akan bergerak secara individu sekor-sekor seperti biasa kalau tak ada apa-apa.

Tapi sebaik saja ada musuh, mereka mula bertindak secara berkumpulan. Bila mereka serang, feromone akan dikeluarkan untuk memanggil kerengga lain supaya turut sama menyerang. Sebab itu anda akan kena serang dengan kerengga secara besar-besaran kalau tak lari jauh dari sarang kerengga.

Baca laporannya kat sini.

Jangan bela kerengga dalam rumah

Bila dah tahu kebaikan kerengga tu, maka elok biarkan saja kerengga kat pokok buah-buahan anda di kebun tu. Bagus dan hasilnya akan meningkat tinggi dengan adanya kerengga.

Tapi kalau kat dalam rumah anda ada banyak serangga perosak lain yang anda tak suka, janganlah pulak gunakan teknik yang sama. Jangan lah pi bela kerengga bersarang kat dalam rumah tu. Anda perlukan khidmat syarikat pest control dalam keadaan itu.

Seandainya rumah anda diserang anai-anai, atau pepijat, atau semut dan lipas yang banyak, boleh dapatkan khidmat pest control dari Easelife Services Sdn Bhd. Hubungi Puan Siti 012-2067357 untuk maklumat lanjut.


Monday, 6 March 2017

Ini alasan kenapa anda tak perlu buang serbuk kopi lepas guna

 
Jangan buat terus begitu saja serbuk kopi yang telah digunakan !

Rupa-rupanya ada banyak kegunaan serbuk kopi yang dah digunakan untuk bancuh kopi. Saya tak pernah pulak tahu selama ini. Dah berpupuh tahun selepas minum kopi, tapis serbuk kopi dan sisa atau baki serbuk kopi yang dah digunakan itu akan dibuang begitu saja.

Kalau pergi masuk kedai Ah Nyok dari pintu belakang zaman kecik dulu, pasti akan lalu berhampiran tong air panas dan meja tempat bancuh kopi. Masa zaman kegemilangan kedai kopi Ah Nyok dulu, entah berapa kilo serbuk kopi yang mereka gunakan dan kemudiannya buang begitu saja kat belakang kedai. Mungkin mereka juga tak sedar ada banyak kegunaan serbuk kopi yang dah terpakai tu.

Begitu juga orang kampung kat belakang yang selalu lalu lintas dalam kedai kopi Ah Nyok tersebut. Kalau mereka juga tahu kegunaan serbuk kopi tu, tentu ramai yang akan letakkan bekas kosong kat belakang kedai. Minta saja pembancuh air kopi buang serbuk kopi yang dah dipakai masuk ke dalam bekas yang mereka sediakan.

Cara bancuh air kopi di kedai kopi Ah Nyok

Bagi anda yang tak ada pengalaman minum kedai kopi Cina lama macam kedai kopi Ah Nyok tu, anda tentu tak biasa tengok bagaimana air kopi disediakan. Saya tak pasti samada kebanyakan kedai kopi yang ada sekarang, terutamanya kedai mamak masih menggunakan cara yang sama dalam persediaan air kopi.

Kedai kopi tradisi kat negara kita tak perlu pakai mesin kopi expresso yang mahal-mahal untuk bancuh kopi. Kopi kita kopi campuran yang rasanya amat jauh berbeza dari kopi orang putih sana. Untuk bancuh kopi tradisi kita juga jauh lebih mudah berbanding nak bancuh kopi asli pekat dari barat.

Biasanya serbuk kopi akan dimasukkan ke dalam penapis dari kain halus yang ada pemegang. Kain itu pula panjang berjuntai untuk dimasukkan serbuk kopi ke dalamnya. Selepas dah masukkan serbuk kopi, maka air panas akan dituang masuk melalui penapis panjang tersebut dan air kopi O pekat akan ditadahkan ke dalam cawan.

Masukkan gula 2 atau 3 sudu, letakkan sudu kecil sebelah piring, dan angkat untuk dihantar kepada pelanggan yang sedang tunggu. Pelanggan akan kacau air kopi tu ikut sedap rasanya. Kalau dia tak suka manis, akan dikacau sedikit saja supaya semua gula tak hancur. Selepas itu dihirup air kopi O perlahan-lahan sambil balut rokok daun.

Penapis itu akan dibiarkan dalam bekas koleh tin semantara tunggu bancuhan lain pula. Biasanya mereka tidak akan campur antara penapis serbuk kopi dengan penapis serbuk teh. Bila kopi tu dah mula cair, serbuknya akan dibuang masuk dalam tong sampah dan serbuk baru pula akan digantikan masuk ke dalam penapis.

Gambaran penapis yang digunakan kat kedai kopi boleh anda lihat pada gambar kat atas sekali tu. Macam tulah rupanya tempat persediaan air kopi atau air teh di kedai kopi Ah Nyok. Rasanya kat kampung masih ada banyak lagi pekedai yang kekal menggunakan teknik yang sama.

Cara bancuh kopi O sekarang kat rumah

Jika anda seorang peminat kopi O macam saya, tentu kat rumah sentiasa tersedia serbuk kopi kegemaran. Bagi saya tak ada serbuk kopi yang paling sedap kat Malaysia ni selain dari serbuk Kopi Cap Hang Tuah.

Disebabkan tekak dah biasa sangat dengan rasa serbuk kopi cap Hang Tuah tu dari kecil kat kampung dulu, maka agak sukar nak sesuaikan diri dengan serbuk kopi jenama lain. Terutamanya kat kedai minum macam kedai mamak atau lain-lain di Lembah kelang ni, memang saya tak berani nak minta air kopi O.

Biasanya air kopi O yang saya dapat amat menghampakan. Rasa tak sedap langsung dan membosankan sungguh. Ada kalanya nipis dan cair, ada kalanya pekat pahit macm telah serbuk arang. Ada kalanya kelat dan semuanya tidak menepati cita rasa saya. Sebab itu saya tak akan order kopi O bila minum kat kedai.

Jika nak puas minum kopi O, terpaksa bancuh kat rumah. Antara orang yang saya suka sangat minum bancuhan kopi O mereka adalah Mak, Adik perempuan dan sekarang isteri saya. Dan sudah tentu bancuhan saya sendiri.

Tapi sekarang nak minum kopi O sedap mudah sangat. Saya akan sentiasa beli kopi uncang kecil cap Hang Tuah yang ada dijual di semua pasaraya. Satu uncang kecil tu cukup untuk dibancuh satu koleh air kopi. Rasanya memang puas hati.

Jangan buang sisa serbuk kopi

Biasanya selepas selesai bancuh, minum sampai habis kopi O tu, sisa serbuk kopi dalam uncang kecil tersebut akan dibuang masuk dalam tong sampah.

Selepas ini nampaknya tak perlu nak buat macam tu lagi. Jangan buang serbuk kopi tu selepas dah habis guna untuk bancuh kopi. Anda boleh gunakan serbuk sisa tu untuk melakukan bermacam perkara yang menarik. Ia boleh digunakan di rumah dalam kehidupan seharian anda. Antaranya adalah:

  1. Boleh dijadikan baja - Serbuk kopi tu ada kandungan potasium dan nitrogen yang diperlukan oleh tumbuhan kat dalam pasu di rumah anda. Tuang kat dalam pasu bunga tu untuk dijadikan baja.
  2. Buang bau - Serbuk kopi tu juga boleh serap bau busuk kat dalam rumah. Masukkan ke dalam cawan kecil bubuh kat dalam peti ais. Dia akan serap semua bau busuk kat dalam peti ais tu. Atau letakkan ke dalam almari kasut, itupun boleh hilangkan bau busuk kasut dan stokin.
  3. Halau serangga perosak - Serbuk kopi juga tidak digemari oleh serangga perosak. Contohnya kebun anda diserang dengan siput babi. Tabur saya serbuk kopi tu kat sekeliling kebun dan siput babi tak akan datang lagi.
  4. Bunuh Hama kucing / anjing - Campur serbuk kopi bersama dengan shampoo mandian kucing atau anjing anda. 
  5. Tonyoh badan kasi kulit cantik - Gunakan serbuk kopi untuk sental mana-mana bahagian badan anda yang berdaki. Ia amat baik dan berkesan untuk tanggalkan segala daki kat badan anda tu.
Mungkin anda ada maklumat berkenaan kegunaan lain serbuk kopi terpakai. Bolehlah kongsikan kat sini kalau sudi. Terima kasih !


Saturday, 4 March 2017

Senarai 20 negara penduduk paling panjang umur di dunia

 
Berapa agaknya purata jangka hayat penduduk negara kita Malaysia ?

Di tangga ke berapa pula kedudukan negara kita dalam senarai negara paling panjang umur di seluruh dunia ?

Kalau nak tahu, artikel ini akan berikan jawapannya. Data atau senarai jangka hayat penduduk setiap negara di seluruh dunia ini merupakan data dari bancian tahun 2015. Mungkin ada sedikit perubahan dalam tempoh lebih dari setahun sekarang.

Tapi rasanya perubahan tentu tidak berapa ketara sangat sebab jangka hayat manusia moden sekarang ini banyak bergantung kepada amalan budaya kehidupan manusia sesebuah negara.

Hubungan panjang umur dengan tahap kesihatan

Kenapa para pengkaji suka sangat ukur jangka hayat penduduk sesebuah negara agaknya ?

Dari pemahaman saya, ia ada kaitan dengan ukuran tahap kesihatan penduduk sesebuah negara. Jika manusia itu sihat, sudah tentu umurnya akan panjang. Itupun dengan andaian tidak berlaku kemalangan nyawa, malapetaka atau bencana alam.

Sebab itu para pengkaji akan mengukur jangka hayat atau panjang umur sesebuah masyarakat itu bagi menilai tahap kesihatan penduduk sesebuah negeri atau negara. Selain daripada membuat catitan terhadap penyakit yang ada secara terperinci, jangka hayat memainkan peranan yang penting untuk merancang aktiviti kemasyarakatan bagi menggalakkan gaya hidup yang sihat.

Tak ada orang mati sebab penyakit tua 

Ada sekali saya dengar dari siaran radio BFM kata seorang doktor berkenaan mati disebabkan sakit tua. Agak menarik pendapat doktor tersebut (saya tak ambil nota siapa pulak nama doktor itu), katanya orang tak mati disebabkan tua.

Kalau ada orang yang mati, tak kisah samada tua atau muda, ianya adalah atas faktor kegagalan organ badan yang penting untuk kehidupan, berfungsi dengan baik. Bila organ badan gagal buat kerja, maka akan timbul komplikasi dan akhirnya orang akan meninggal dunia.

Tak pernah pulak saya terfikir macam tu sebelum mendengar penerangan dari doktor tersebut. Betul juga, mana ada orang mati atas alasan sakit tua. Mana ada penyakit yang bernama tua. Cumanya bila semakin tua, dan jika tidak ada penjagaan kesihatan yang baik, maka akan berlaku kegagalan organ dalaman berfungsi dengan baik. Barulah mati.

Mungkin kita kena ubah laporan dalam surat mati yang suka tulis meninggal disebabkan sakit tua. Elok tulis dengan lebih lengkap dan jelas, apa sakitnya dan organ apa yang gagal berfungsi yang menyebabkan kematian.

Tun Mahathir dah tua masih sihat

Cuba lihat bekas perdana menteri kita Tun Mahathir sekarang. Dia nampak masih sihat sangat. Dia masih mampu berdiri dua tiga jam untuk berikan ceramah dalam perhimpunan jatuhkan Datuk Seri Najib.

Dalam umur yang dah mengjangkau 92 tahun, dia masih sihat dan kuat ke sana dan ke sini. Kalau ikut sejarah kesihatannya, dia dah dua kali buat pembedahan jantung. Ada ramai kawan yang saya kenal, mati awal selepas hanya sekali buat pembedahan jantung.

Ada orang kata Tun Mahathir dah tua dan nyanyuk. Saya tak tahu apa pendapat anda, tapi saya rasa dia masih kuat ingatan dan otal serta akalnya masih utuh berfungsi dengan baik. Malah kiraan logiknya jauh lebih baik dari kebanyakan rakyat Malaysia yang masih muda. Mungkin 10 kali lebih baik dari Datuk Seri Najib, perdana menteri kita sekarang.

Tuduhan nyanyuk dan mudah lupa itu hanyalah dari mereka yang tak boleh berfikir sehebat Tun Mahathir. Bila orang itu gagal menjawab dengan hujah yang bernas dan ilmiah segala kritikan dan hujah dari Tun Mahathir, maka serangan peribadi pula dilakukan.

Saya ingat budaya serang peribadi dan tidak menjawab isu sebenar hanyalah budaya rakyat bawahan yang tak cerdik dan tidak banyak berfikir. Tetapi saya silap rupanya. Budaya serang peribadi dan tak jawab isu sebenar juga menjadi amalan golongan kayangan orang-orang atasan dan bangsawan. Apalah malangnya sikap manusia di negara kita...

Senarai 20 negara penduduk paling panjang umur dunia

Dah melalut ke isu lain pulak artikel ini. Kita kembali semula kepada tajuk asal iaitu senarai 20 negara di mana penduduknya paling panjang umur di dunia. Selepas senarai itu, saya akan nyatakan pulak negara Malaysia duduk kat tangga ke berapa. Ertinya, Malaysia memang tak masuk dalam senarai negara penduduk panjang umur ler !.

Ini senarainya diikuti dengan umur purata setiap rakyat negara atau negeri yang dinyatakan:

  1. Monaco 89.52
  2. Japan 84.74
  3. Singapore 84.68
  4. Macau 84.51
  5. San Marino 83.24
  6. Iceland 82.97
  7. Hong Kong 82.86
  8. Andorra 82.72
  9. Switzerland 82.50
  10. Guernsey 82.47
  11. Israel 82.27
  12. Luxembourg 82.17
  13. Australia 82.15
  14. Italy 82.12
  15. Sweden 81.98
  16. Liechtenstein 81.77
  17. Jersey 81.76
  18. Canada 81.76
  19. France 81.75
  20. Norway 81.70
Malaysia tak masuk senarai kat atas tu. Untuk makluman, negara kita Malaysia duduk di tangga ke-112 dari keseluruhan 224 negara yang dibanci kat sini. Purata jangka hayat penduduk negara kita adalah selama 74.75 tahun.

Senarai 10 negara penduduk paling pendek umur

Mungkin tak berapa lengkap kalai tidak diberikan pula senarai negara mana yang penduduknya paling pendek umur. Kita lihat senarai 10 negara paling pendek umur lula kat bawah ni diikuti dengan umur mereka secara purata;

  • Lesotho 52.86
  • Zambia 52.15
  • Gabon 52.04
  • Somalia 51.96
  • Central African Republic 51.81
  • Namibia 51.62
  • Swaziland 51.05
  • Afghanistan 50.87
  • Guinea-Bissau 50.23
  • Chad 49.81
Kalau saya rakyat Afganistan, mungkin dah nak masuk kubur berdasarkan purata jangka hayat penduduk mereka di sana.

Menarik juga nak tanya selepas ini berapa umur geng-geng Afganistan yang ramai dok datang minda derma mujahideen dan berbagai lagi kat negara kita. Saya perasan ada ramai dari mereka yang dah tinggal lakukan aktiviti kutp derma kat rakyat kita yang pemurah lebih dari 10 tahun.

Mungkin mereka dah jadi panjang umur pulak bila dah kekal tinggal kat negara kita. Entahlah !. Ok ! saya faham, tentu ada yang berkata umur hidup mati itu bukan urusan kita manusia. Semuanya adalah ketentuan Tuhan.

Tapi tiada sesiapa yang tahu apa ketentuan Tuhan selagi ianya masih belum berlaku. Lagipun dari segala cerapan yang para saintis barat lakukan, nampak ada corak tertentu terhadap keadaan manusia dengan amalan hidup dan budaya mereka. Itulah yang menarik untuk kita kaji dan pelajari rahsianya.

Lebih banyak ilmu, lebih banyak kita sedar kelemahan kita sebagai makhluk, lebih banyak pula kita faham kebesaran Tuhan. Begitulah lebih kurangnya.

Gaya hidup panjang umur orang Jepun

Sebelum tamat artikel ini, tentu ada yang nak tahu dari kajian kenapa agaknya penduduk kat senarai top 20 atas tu panjang umur ?

Adakah disebabkan alokasi bajet kesihatan yang tinggi telah diperuntukkan oleh kerajaan mereka pada rakyatnya. Adakah itu yang membuatkan mereka panjang umur dan sihat wal afiat ?

Kalau nak diikutkan dari segi peruntukkan kesihatan, negara Amerika adalah antara negara yang punya bajet kesihatan yang jauh lebih baik berbanding negara Jepun. Tapi Amerika tak masukpun dalam senarai. Malah mereka berada di tangga ke-43.

Pengkaji kaitkan panjang umur dengan budaya dan amalan hidup penduduk sesebuah negara itu. Dalam kes negara Jepun umpamanya, amalan hidup mereka yang paling asas yang amat baik ada 3 perkara berikut:

  1. Bersenam
  2. Makan makanan sihat dan baik
  3. Hubungan sosial yang akrab
Itulah petuanya kalau anda berminat nak jadi macam penduduk Malaysia yang dapat bonus umur panjang seperti Tun Mahathir.

Friday, 3 March 2017

Tips elak bawa balik pepijat ke rumah dari hotel bila kembara

 
Tips untuk pastikan bahawa anda tak bawa balik binatang pepijat yang suka hisap darah kerumah ini amat penting sekarang. Terutamanya bagi mereka yang sering kembara keluar kawasan dan menginap di mana-mana hotel samada dalam negara atau luar negara.
Sumber gambar
Sebagaimana yang anda perlu sedar sekarang, musim pepijat menyerang manusia sangat menjadi-jadi zaman kita ini. Semuanya hasil dari kemudahan manusia mengembara dari satu negara ke satu negara.

Kemudahan penginapan, kemudahan pengangkutan dan kos perjalanan yang berpatutan membuatkan manusia ke sana dan ke sini dalam jumlah yang amat tinggi. Rakyat Malaysia sekarang pantang cuti. Mereka akan bungkus pakaian dan mulakan perjalanan. Samada bujang atau dah berkahwin, semuanya sama ligat.

Pasangan suami isteri yang belum dapat rezeki anak paling kerap salurkan duit lebihan mereka untuk aktiviti kembara. Saya ada ramai saudara mara yang jenis macam ini. Mereka dah kahwin bertahun tapi masih belum ada rezki mendapat anak. Jadi mereka luangkan masa cuti untuk berjalan dan mengembara ke sana-sini. Mungkin itu salah satu taktik untuk lenyapkan rasa tak selesa tak dapat anak lagi.

Berhati-hati dengan pepijat dari hotel

Hasil dari semua aktiviti perjalanan manusia zaman ini, pepijat juga mudah merebak dari satu negara ke satu negara yang lain. Di Amerika saja, kes pepijat bukanlah lagi perkara baru. Ada hotel yang kena saman dek pengguna sebab bilik hotel yang disewa banyak pepijat. Salah satu hotel milik Trump, presiden Amerika juga pernah kena saman baru-baru ini.

Di Amerika, pepijat bukan saja menyerang hotel. Malah di sekolah juga ada laporan serangan pepijat. Sampai ada seklah yang kena tutup sebab perlu dirawat untuk menghapuskan pepijat.

Kat negara kita juga dah kecoh dengan masalah pepijat ini. Ada bas ekspress yang menyimpan banyak pepijat di celah kerusi bas mereka. Bila ada penumpang, pepijat mula menjalar keluar hisap darah mereka. Ada kes yang jadi viral baru-baru ini kat negara kita bila ramai penumpang sebuah bas berbintil di badan sebab kena ketit pepijat yang hisap darah.

Kalau anda pergi ke luar negara atau di dalam negara dan tinggal dalam hotel, perlu berhati-hati dengan masalah pepijat ini. Jangan sampai tidur di hotel kena hidap darah dek pepijat. Lebih malang lagi, selepas pepijat hisap darah anda, mereka menumpang pula masuk dalam beg kembara anda dan balik ke rumah.

Hotel kat Malaysia dissewa oleh ramai orang. Dari luar negara dan dari dalam negara. Termasuklah orang Amerika, ramai yang menginap di hotel kat negara kita. Ada kemungkinan mereka bawa pepijat dari Amerika berhijrah pula ke Malaysia. Jadi berhati-hatilah !

Tips pastikan tak bawa balik pepijat dari hotel

Jika anda sering sewa hotel, panduan ini amat penting. Itupun jika anda rasa penting untuk pastikan pepijat tak ikut anda pulang balik ke rumah. Kalau anda sendiri tak kisah dengan pepijat, jangan ambil mudah jika di rumah ada orang tua atau kanak-kanak kecil.

Ada kes kat Amerika juga, seorang wanita berumur 96 tahun sampai mati kena gigit pepijat. Penjaga orang tua itu didakwa di mahkamah dan didapati bersalah kerana cuai biarkan orang tua lemah mejadi mangsa pepijat hisap darah.

Apapun, ambil perhatian dengan tips bagaimana nak elakkan pepijat dari hotel ikut anda balik ke rumah ini:

#1. Letak beg di bilik air

Sebaik saja sampai ke dalam hotel, perkara pertama sekali yang anda perlu buat adalah, letakkan semua beg anda kat dalam bilik air. Selepas itu, bolehlah anda mulakan aktiviti menyemak samada dalam bilik yang anda sewa itu ada pepijat atau tidak.

#2. Periksa katil dan tilam

Tarik cadar dari tilam dan mula semak dekat-dekat di semua celahan tilam kat atas katil tu. Cari samada kesan pepijat seperti pepijat itu sendiri atau telur dan najisnya ada terlselit di celah-celah tilam tu.

Periksa perlahan-lahan terutamanya pada bahagian kepala katil dan tilam di bilik hotel tersebut. Kat situ biasanya tempat pepijat suka berkampung. Situ kawasan paling mudah untuk mereka jalankan aktiviti hisap darah anda ketika anda sedang lena dibuai mimpi.

Buka mata dan perhatikan titik titik hitam. Itu mungkin najis pepijat. Periksa juga tinggalan atau serpihan kulit pepijat. Mereka akan tinggalkan serpihan kulit bila bersalin kulit. Perhatikan juga telur yang berwarna putih. Semua itu mudah dan mampu di lihat oleh mata anda tanpa perlu apa-apa peralatan pembesar.

#3. Angkat tilam dan periksa

Jangan periksa tilam sahaja, luangkan sedikit masa dan tenaga untuk angkat ke atas tilam dan tengok bahagian bawahnya. Perhatikan kesan-kesan kewujudan pepijat. Kalau ada pepijat anda boleh cium bau tengitnya dengan mudah. Sekali lagi, berikan perhatian pada bahagian kepala.

Gunakan lampu suluh yang ada pada smart phone anda tu. Itulah kegunaannya lampu sulut pada telefon pintar. Suluh pada bahagian yang agak kelam supaya terang dan jelas.

#4. Tukar bilik jika jumpa pepijat

Sebaik saja anda ada bukit bahawa bilik yang disewa ada pepijat, hubungi pengurus hotel itu. Mohon untuk tukar bilik dan tunjukkan pada mereka bilik anda ada pepijat. Jangan takut untuk menggunakan hak anda sebagai penyewa bilik.

#5. Letak beg atas tempat keras atau rak beg

Jika dah pasti bilik itu tak ada pepijat, baru keluarkan beg anda tadi dari bilik air. Letakkan pada kawasan yang keras atas lantai jauh dari dinding. Atau lebih mudah lagi letakkan beg anda atas rak khas untuk bagasi yang biasanya tersedia di dalam bilik hotel.

#6. Sediakan beg plastik besar

Penting untuk sediakan beg plastik besar ketika mengembara dan menginap di hotel. Anda boleh gunakan beg tersebut untuk simpan semua pakaian yang dah digunakan ke dalamnya. Bungkus rapat-rapat sebelum di masukkan semula ke dalam beg pakaian.

#7. Masukkan ke dalam mesin pengering di rumah

Bila dah balik ke rumah dari kembara, jangan terus buka dan campak semua pakaian atas lantai. Jika kat rumah ada mesin pengering atau mesin basuh baju, terus masukkan pakaian kembara anda ke dalamnya. Basuh atau gunakan pengering yang panas. Pepijat atau lelurnya akan mati jika suhu melebihi 68 darjah celcius. Masukkan selama 30 minit.

Selain dari itu, pastikan anda simpan beg kembara anda di stor ynag khas. Jangan belasah letak beg kembara dalam bilik tidur atau dalam almari pakaian.

Jika anda ada masalah rumah diserang pepijat, dapatkan khidmat profesional dari Easelife Services Sdn Bhd untuk menghapuskan pepijat. Easelife Services merupakan syarikat pest control bertauliah dan berlesen sejak 1998.
Teknik rawatan menggunakan haba dari wap panas adalah pilihan utama Easelife Services. Ianya selamat dan berkesan untuk kebaikan anda dan seluruh isi keluarga.
Hubungi Puan Siti di nombor telefon 012-2067357 untuk maklumat lanjut. Atau anda boleh PM di pafe facebook Easelife Services Sdn Bhd khas untuk rawatan menghapuskan pepijat kat sini. 

Monday, 27 February 2017

Tuduhan terhadap MyIkut perguna Isu Ben Nathan kutip duit

 
Pagi-pagi ini saya dapat berita yang tidak berapa seronok dari Pengerusi MyIkut, sebuah organisasi dakwah dan kebajikan di Pulau Pinang. (sumber gambar)

Saya dapat maklumat dari Saudara Azley bahawa ada tuduhan MyIkut mempergunakan isu Ben Nathan untuk kutip derma dari orang ramai.

Saya sering membantu MyIkut dalam hal ehwal sebaran maklumat kepada orang ramai tentang aktiviti MyIkut. Selain daripada memberikan maklumat perkembangan aktiviti mereka, kesempatan di ambil untuk memberikan peluang kepada orang ramai menghulurkan derma sumbangan kepada aktiviti yang MyIkut jalankan.

MyIkut adalah sebuah badan tidak berorientasikan keuntungan. Semua aktiviti dilakukan atas dasar prihatin dan sukarela. Kos segala aktiviti diterima daripada sumbangan orang ramai dan juga kawan-kawan yang prihatin.


Tiada derma khas dikutip untuk Ben Nathan

Dalam kes Ben Nathan, MyIkut kategorikan sebagai kes istimewa khas untuk beliau sebagaimana yang ditulis dalam artikel kat sini. Tapi masih tidak ada lagi perancangan tetap untuk Ben Nathan. 

Derma yang diminta dalam artikel tersebut, jelas adalah untuk aktiviti keseluruhan MyIkut dan bukan untuk Ben Nathan semata-mata. Sama macam semua artikel lain berkenaan perkembangan aktiviti MyIkut.

Jika ada orang yang telefon atau mesej untuk derma pada Ben Nathan sahaja, MyIkut tidak akan menerimanya sebab masih tidak ada perancangan yang jelas terhadapnya. Lagipun MyIkut bukanlah satu pertubuhan yang ditubuhkan hanya untuk bantu Ben Nathan saja,

Cuma kebetulan, orang seperti Ben Nathan merupakan salah seorang dari jenis sasaran yang sering didampingi oleh MyIkut untuk diberikan bantuan. Dan kebetulan pula Ben Nathan walaupun dalam bermasalah sebegitu, merupakan seorang yang terkenal di satu masa dahulu. Jadi timbul isu MyIkut perguna Ben Nathan.

Sedangkan sebelum bantu Ben Nathan, sudah terlalu ramai orang lain yang MyIkut bantu dan tidakpun mendapat liputan dan tidak diperdulikan oleh sesiapa selama ini. Dan memang MyIkut sentiasa berusaha mendapatkan sumbangan dari orang ramai untuk segala aktiviti yang dijalankan mereka. Dengan adanya sumbangan dan bantuan lebih rancaklah dan lebih banyaklah aktiviti yang dapat dilakukan.

Kalau tiada sumbangan dari orang ramai, aktiviti masih tetap diusahakan dengan bantuan kawan-kawan lain yang ada di sekeliling. Sebab usaha bantu orang yang perlukan bimbingan dan bantuan dari kalangan saudara baru perlu digalakkan agar mereka tidak terpinggir apabila ditimpa masalah.

Berikut dilampirkan penjelasan dari Pengerusi MyIkut terhadap isu Ben Nathan baru-baru ini.

Penafian MyIkut Perguna Isu Ben Nathan

Berikutan artikel ini menjadi Viral setelah keluar semula berita mengenai Ben Nathan ini di media sosial, timbul berbagai salah sangka terhadap tujuan sebenar MyIkut. MyIkut dikatakan cuba ambil kesempatan untuk kutip derma dengan menggunakan isu Ben Nathan.

Oleh itu, disertakan penerangan dan penjelasan dari Pengerusi MyIkut di bawah untuk mencerahkan keadaan sebenar.

TIADA TABUNG myIKUT UNTUK BANTU BEN NATHAN

 Assalamualaikum !

Artikel ini telah mengundang salahtanggapan terhadap usaha membantu Ben Nathan, baru-baru ini ada pihak beranggapan nama Ben Nathan telah digunakan untuk meraih simpati dan myIKUT telah mengambil kesempatan untuk memohon sumbangan.

Ingin ditegaskan myIKUT sama sekali TIDAK PERNAH atau CUBA mengambil kesempatan terhadap Ben Nathan. Ruangan ini digunakan untuk menyebarkan aktiviti myIKUT secara menyeluruh dan permohonan sumbangan adalah kepada mereka yang cenderung untuk membantu keseluruhan aktiviti myIKUT.

Ingin dimaklumkan myIKUT telah menerima banyak panggilan serta pesanan ringkas dari orang perseorangan yang ingin menghulurkan bantuan untuk membantu Ben Nathan. Tetapi myIKUT mohon agar bantuan dan sumbangan untuk Ben Nathan ditangguhkan dahulu.

Ini disebabkan myIKUT sendiri masih belum jelas bagaimana cara untuk membantu Ben Nathan.

Justeru itu menganggap myIKUT mengambil kesempatan amatlah mendukacitakan setelah ikhlas berusaha untuk membantu Ben Nathan.

MyIKUT sendiri telah memberlanjakan lebih daripada RM2,000 sepanjang perkenalan dengan Ben Nathan tanpa menadah tangan mohon bantuan. Dana tersebut adalah hasil sumbangan orang ramai atas sokongan pelbagai aktiviti myIKUT.

Namun demikian myIKUT telah memohon maaf kepada keluarga & Yayasan Artis 1Malaysia atas segala kekilafan yang telah berlaku dan bersedia berkerjasama untuk membantu dalam usaha memulihkan Ben Nathan, lnsyaALLAH.

Bantu myIKUT jalankan aktiviti mereka

Di kesempatan ini, saya berikan maklumat akaun untuk mereka yang sudi menghulurkan bantuan derma bagi membantu MyIkut jalankan segala aktiviti dakwah dan kebajikan mereka. Jika anda ada lebihan bolehlah berikan sumbangan anda di nombor yang tertera di bawah ini.

Anda boleh menyumbang terus kepada:

Nama akaun: Infaq Kebajikan Umah Takaful (IKUT)
No Akaun : 5571 3923 0356
Bank Akaun : Maybank

Untuk maklumat lanjut boleh hubungi Azley di talian 019-4471105

Saturday, 25 February 2017

Mati sebab kena gigit pepijat !, waspada jika rumah ada pepijat dalam keadaan ini

Bolehkah orang mati sebab kena gigit dengan pepijat ?

Mungkin itu soalan yang timbul bila membaca tajuk artikel di atas. Jawapannya adalah 'YA ! ", ada orang yang boleh meninggal dunia akibat dari terkena gigitan pepijat dalam jumlah yang banyak.

Ini dibuktikan dalam satu laporan di Amerika. Klik kat sini untuk membacanya. Dalam berita tersebut, seorang penjaga orang-orang tua telah didapati bersalah kerana cuai membiarkan orang tua di bawah jagaannya mati akibat teruk di gigi pepijat.

Penjaga tersebut didapati bersalah mengakibat kematian dengan tidak sengaja terhadap seorang tua berumur 96 tahun di bawah jagaannya. Terdapat kesan gigitan pepijat yang amat banyak pada anggota badan orang tua malang tersebut.

50% dari anggota badan ada kesan gigitan pepijat

Dalam laporan, sebanyak 50% daripada anggota badan orang tua itu terdapat kesan gigitan pepijat. Jumlah yang banyak macam tu, kalau terkena pada orang muda dan masih kuat mungkin tak akan membawa kepada kematian.

Lagipun, untuk orang muda dan masih kuat, sudah tentu anda tak akan biarkan perkara tersebut berlarutan. Tak ada orang yang akan terus berdiam diri, tidur di tempat yang sama walaupun dah pasti katil dan tilamnya penuh dengan pepijat.

Paling lekehpun, anda akan ubah tempat tidur. Mungkin juga anda akan ponggokkan semua katil berserta dengan tilam dan cadar kat longgokan sampah dan tuang minyak gas dan bakar terus kesemuanya sekali dengan pepijat yang ada di situ.

Cara terbaik hapuskan pepijat

Sebelum anda nak mengamuk bakar semua tilam dan katil, sabar dulu !. Ada cara lain yang lebih baik untuk hapuskan pepijat dari katil dan tilam anda. Cara yang biasa digunakan adalah dengan mendapatkan khidmat syarikat kawalan serangga dan makhluk perosak untuk sebur racun membunuh pepijat.

Walaupun menggunakan racun atau bahan kimia yang sebenarnya kurang baik, ianya masih lebih baik dari anda bakar katil dan tilam.

Tapi ada satu lagi cara yang jauh lebih baik untuk hapuskan terus pepijat dari katil dan tilam anda di rumah. Gunakan cara yang berkesan dan selamat melalui teknik rawatan haba. Haba yang disembur dari wap panas yang tinggi boleh membunuh pepijat dan telurnya dengan mudah. Pepijat tak akan dapat hidup dalam suhu melebihi 67 darjah Celcius. Jika suhu 100 darjah Celcius tentu lebih mudah dia mati.

Jika nak dapatkan khidmat rawatan haba berkesan dan selamat dari Easelife Services Sdn Bhd, hubungan Puan Siti di nombor 012-2067357. Kalau malas telefon, whatsapp boleh juga !

Selain dari membunuh pepijat, wap panas yang dikeluarkan dirumuskan dengan bahan berbau nyaman penyegar tilam dan katil anda. Ini bagi menghilangkan bau busuk yang ditinggalkan oleh pepijat sebelum ini. Masalah pepijat selesai dan tilam nyaman pula.

Prihatin pada orang tua dan lemah

Sambung lagi dengan persoalan pepijat yang boleh membuatkan orang mati kat atas tadi, ia memang boleh terjadi terutamanya pada mereka yang lemah tidak bermaya seperti orang tua dan bayi kecil.

Nak bangunpun tak boleh, nak menjerit tak ada suara sebab lemah. Jadi tak boleh nak ubah tempat dan tentu tak boleh nak bakar katil dan tilam.

Jadi prihatinlah jika anda menjaga orang tua atau insan yang lemah tidak bermaya. Membiarkan mereka terlantas atas katil yang ada pepijat penghisap darah adalah satu perbuatan yang amat zalim dan tidak prikemanusiaan.

Oleh itu, pastikan anda memeriksa samada katil tempat tidur mereka ada kesan pepijat. Tengok anggota badan mereka terutamanya pada bahagian tangan, badan leher dan kaki jika ada kesan gigitan pepijat.

Pepijat memang tak bleh bunuh manusia secara terus. Tapi kesan gigitannya boleh mengakibatkan masalah kulit. Gatal akan merebak dan boleh membaca kepada jangkitan kuman. Kesan lanjutan itulah yang boleh membawa maut pada orang lemah tidak bermaya.

Baca maklumat berkenaan pepijat kat bawah ini untuk pengetahuan lanjut:
  1. Bagaimana nak pastikan hotel atau homestay anda bebas pepijat
  2. Kesan Gigitan Pepijat Dan Bagaimana Merawatnya
  3. Kenali pepijat
  4. Dari mana datang pepijat
Jika nak dapatkan khidmat rawatan haba berkesan dan selamat dari Easelife Services Sdn Bhd, hubungan Puan Siti di nombor 012-2067357. Kalau malas telefon, whatsapp boleh juga !

Friday, 24 February 2017

Apa sebenarnya bahan kimia yang bunuh Kim Jong-nam

 
Sekali lagi negara Malaysia menjadi berita hangat di seluruh dunia apabila senjata bahan kimia yang membunuh Kim Jong-nam disahkan.

Pihak polis dengan rasminya mengesahkan bahawa Kim Jong-nam dibunuh dengan menggunakan senjata bahan kimia yang amat merbahaya. Senjata kimia itu dinamakan sebagai 'VX nerve agent'.

Dalam aksi pembunuhan tersebut, diberitakan dua orang wanita telah melumurkan cecair bahan kimia merbahaya tersebut ke muka Kim Jong-nam. Dikatakan bahan kimia VX nerve agent itu terbahagi kepada dua bahan. Apabila dicampurkan sebelum digunakan, dapat dijadikan sebagai bahan kimia pembunuh yang amat berkesan.

Analisa kimia mengesahkan VX nerve agent

Daripada analisa di makmal, pihak polis dapat sahkan bahawa bahan kimia tersebut memang sejenis senjata kimia merbahaya. Ia termasuk dalam senarai senjata kimia merbahaya di bawah Chemical Weapons Conventions of 1997 and 2005.

Macam mana senjata kimia merbahaya itu boleh ada di Malaysia jadi satu bahan perbincangan yang menarik di seluruh dunia. Bagaimana pula dua wanita yang melumurkan bahan kimia merbahaya itu tidak terkesan dengan keracunan yang ada padanya juga satu perkara yang menarik untuk di ketahui.

Yang semua orang tahu di seluruh dunia adalah Korea Utara merupakan salah satu negara yang memang menyimpan berbagai jenis senjata kimia merbahaya.

Menurut maklumat dari Korea Selatan, negara jirannya itu memiliki dalam simpanan mereka antara 2,500 ke 5000 tan bahan kimia merbahaya yang bila-bila saja boleh dijadikan sebagai senjata kimia dan senjata biologi pembunuh.

Bagaimana VX nerve agent membunuh

Bahan kimia VX nerve agent itu ditemui oleh saintis dalam kajian untuk menghasilkan racun serangga 10 tahun yang lalu. Bahan kimia itu juga jenis yang tidak ada bau dan tidak ada rasa.

Jika tersentuh walaupun hanya sebanyak 10 miligram pada bahagian kulit manusia, ia sudah mampu menjadikan orang yang terkena mayat.

Sebaik saja anda tersentuh dengan VX, segala otot anda akan mula mengecut tanpa boleh dkawal lagi. Selanjutnya anda akan berhenti dari bernafas dan akhirnya menemui ajal.

Negara mana lagi ada senjata kimia VX

Antara negara yang pernah menyimpan dalam stor mereka senjata kimia merbahaya ini termasuklah Amerika dan Russia. Tapi menurut laporan, mereka dah hapuskan kesemua simpanan tersebut setelah bersetuju dengan konvensyen penghapusan senjata kimia 1997

Aktiviti menghapuskan kesemua senjata kimia tu tamat pada tahun 2012. Itulah yang mereka laporkan.

Jadi sekarang tinggal Korea Utara saja yang masih simpan bahan kimia bunuh orang itu. Sebab itulah hampir semua orang tuduh tak ada lain yang bunuh Kim Jong-nam selain daripada agen Korea Utara.

Bahan kimia yang sama juga telah digunakan dalam kes bunuh orang di negara Jepun satu ketika dahulu dalam tahun 1995. Kumpulan ajaran sesat Aum Shinrikyo dari Jepun itu serang 3 orang dengan menggunakan VX yang mereka buat dan campur sendiri. Seorang mati dalam serangan yang mereka lakukan.

Kes ni nampaknya satu kes yang amat serius apabila Korea Utara tuduh negara kita sengaja nak kenakan mereka atas pengaruh Kores Selatan. Wanita Vietnam yang terlibat dalam kes pembunuhan itu dikatakan tidak punya kes yang kuat untuk melakukan kerja bahaya macam tu. Dia dikatakan seorang gadis yang pemalu dan lemah lembut.

Korea Utara juga percaya polis sengaja buat cerita yang gadis dari Vietnam dan seorang dari Indonesia itu membunuh Kim Jong-nam. Mereka persoalkan kenapa kedua-dua gadis tu tak jadi apa-apa kalau mereka pegang bahan kimia tersebut.

Memang kes hangat sebenarnya isu ini. Macam-macam boleh jadi kalau tidak ditangani dengan baik dan bijak. Yang pastinya, Korea Utara hanya nak tahu samada yang mati itu benar-benar Kim Jong-nam. Kalau boleh sahkannya, rasanya mereka akan tenang semula.

Friday, 17 February 2017

Ada ke pembeli jam tangan mewah Vacheron Constantin secara online ?

 
Pernah dengar nama jam tangan mewah Vacheron Constantin ni ?
Klik kat sini untuk sumber gambar atas tu.

Kalau tak pernah dengar lagi, sekarang anda dah dengar. Cuma mungkin tak reti nak sebut pula perkataan 'Vacheron Constantin'.

Kalau nak sebut dengan betul, perlu ada asas sebutan dalam Bahasa Perancis. Saya cuba gambarkan bagaimana nak sebut perkataan Vacheron Constantin ni dalam ejaan Bahasa Melayu.

Sebutannya adalah begini;

Va - She - Qho (sebut dengan loghat utara huruf 'r')
Kons - Tons - Ten ( huruf n jangan sebut)

Wah ! mencabar juga kan, nak belajar menyebutnya.

Kalau nak lebih mudah lagi untuk mendengar bagaimana orang sebut perkataan Vacheron Constantin ini, anda boleh pergi ke Google Translate, letakkan dalam Bahasa Perancis, kemudian tekan butang audio kat bawah tu. Dia akan tolong anda buat sebutannya dengan betul.

Klik kat sini untuk ke Google Translate.

Bila jam tangan Vacheron Constantin bermula

Kalau nak ikut sejarah yang mereka paparkan dalam website Vacheron Constantin, ia dimulakan oleh by Jean-Marc Vacheron pada tahun 1755 di Geneva. Geneva ketika itu menjadi pusat pelarian para penganut kristian protestant dan menjadikan negeri itu sebagai pusat agama mereka.

Bila kita tolak 2017 dengan 1755, dah masuk 262 tahun sejak ia ditubuhkan sampai sekarang, jenama jam tangan tersebut masih bertahan. Hebat memang hebat. Mungkin sebab itu jam tangan tu harganya sangat mahal.

Pada tahun 1819, keluarga Vacheron yang selama ini mengusahakan jenama jam tangan mereka, bergabung dan berkerjasama dengan Fran├žois Constantin. Dengan kerjasama itu, sayarikat bergerak pula atas nama Vacheron & Constantin.

Panjang cerita sejarah jam tangan ni kalau nak dituliskan. Lebih mudah pergi baca saja kat wikipedia, anda boleh hayati perjalanan syarikat ini yang penuh dengan warna warni.

Apa yang menarik nak saya kongsikan adalah, antara pemakai jam tangan Vacheron Constantin ini termasuklah Napoleon Bonaparte !.

Cabaran pembuat jam tangan mewah sekarang

Kalau dilihat daripada pasaran jam tangan mewah buatan swiss terutamanya, mereka sedang menghadapi masalah yang besar sekarang. Hasil jualan jam tangan buatan swiss yang kebanyakannya bertumpu kepada jam tangan mewah dan mahal, menjunam dengan teruk pada tahun 2016.

Pasaran paling besar jam tangan mewah dan berkualiti tinggi kat dunia ini berpusat di Hong Kong. Kalau pergi sana, anda boleh cari apa saja jam tangan hebat kat dunia ini terjual di situ. Tapi tahun 2016 menyaksikan hampir kesemua jam tangan mewah tak bergerak langsung kat Hong Kong.

Orang kaya raya pun malas nak belanja benda yang mereka tak pakai sangat agaknya ?

Jika difikirkan memang pelik juga. Siapa yang perlukan jam tangan sekarang dalam dunia yang hampir semua orang ada telefon pintar. Waktu mudah sangat nak semak dengan adanya telefon pintar. Malah boleh semak waktu di seluruh dunia dengan smart phone ni.

Jadi kenapa nak pakai jam tangan lagi ya ?

Jam tangan sebagai barang kemas

Strategi pembuat jam tangan mewah mungkin dah nampak kesemua itu. Mereka bukannya nak jual alat untuk tengok waktu sangat, tapi nak jual prestige. Mungkin nka jual gaya dan lain-lain seumpamanya.

Jam tangan Vacheron Constantin atau yang lain yang sama waktu dengannya dah jadi macam barang kemas sekarang. Bukan lagi sekadar penunjuk waktu.

Secara logiknya, kalau orang perempuan gila nak pakai barang kemas macam rantai emas, gelang emas, cincin emas dan sebagainya, yang kesemua barang kemas itu tak bolehpun nak tunjukkan waktu. Malah tak ada nilai seni dan teknologi yang baguspun dalam pembuatan barang kemas berbanding dengan jam tangan. Tapi tetap, masih orang perempuan gilakan emas.

Jadi kalau jam tangan digabungkan dengan seni teknologi pembuatan dijadikan bahan koleksi macam barang kemas, logiklah juga kan. Boleh melaburkan duit cash yang ada dengan beli jam tangan mewah dan simpan untuk lihat nilainya meningkat dari tahun ke tahun.

Beli Vacheron Constantin secara online

Hasil dari pasaran jam tangan yang agak suram sekarang ini, Vacheron Constantin telah melancarkan satu usaha untuk menjual jam tangan buatannya secara online. Itu cubaan pertama kali mereka sejak 262 tahun menjalankan perniagaan.

Mereka nak cuba sebarkan kewujudan mereka kepada golongan muda sekarang yang lebih mesra internet. Dengan harapan pasaran mereka akan menjadi lebih luas lagi.

Percubaan mereka adalah untuk jual satu versi jam tangan Vacheron Constantin dari edisi 36 Cornes de Vache 1955. Ia merupakan edisi terhad yang hanya boleh dibeli melalui online sahaja. Jam tangan itu tidak dijual di kedai jam tangan.

Tapi siapa agaknya yang nak beli, terutamanya di Malaysia ni. Nak tahu berapa harganya seunit ?

Tawaran istimewa untuk anda yang nak beli jam tangan tersebut, harganya hanyalah sejumlah RM199,800 sahaja. Anda boleh beli jam tagan itu dari website Hodinkee.com, sebuah portal berita tentang perkembangan industri jam tangan dunia.

Harga tu boleh beli sebuah rumah kat negara kita !

Kalau posmen tahu dia bawa sebuah jam tangan mewah macam tu punya harga, apa agaknya tindakannya. Atau kalau perompak tahu anda order jam tangan tu yang bakal dihantar oleh poslaju, apa agaknya perompak tu akan buat ?

Hey, we've just launched a new tips for small business blog. You'll like it - hidupringkas.com
Join Our Newsletter