Monday, July 25, 2016

Susah nak tidur malam ? cuba buat macam ni, cara terakhir tu paling berkesan

Suasana damai dan nyaman boleh membantu mata terlelap dengan mudah
Ada kalanya kita akan rasa terlalu sukar nak melelapkan mata untuk tidur. Biasanya terjadi begitu bila otak kita sedang ligat memikirkan berbagai perkara samada yang menyeronokkan ataupun yang tidak menyeronokkan.

Masa zaman muda ketika jadi pelajar dahulu, masalah susah nak tidur sering menghantui saya. Pejam mata, tutup semua lampu, pusing ke kanan dan pusing ke kiri, tai masih tak dapat lena. Yang paling negeri adalah semakin lama bunyi jam berdetik semakin kuat kedengaran.

Bila jadi macam tu, hati mula risau sebab esok nak kena bangun awal pergi kelas. Risau takut tak dapat bangun. Kalau terjagapun dan sempat masuk kelas, takut mengantuk dalam kelas pulak. Macam-macam masuk dalam otak dan semakin tertekan dan akhirnya sampai pukul 3 pagi masih tak nak lelap.

Yang pedihnya, bila dah nak masuk waktu subuh, maka masa tulah nak terlelap pulak !.

Naik keretapi bila susah tidur malam

Bila dah kerja masalah susah nak tidur malam kadang kala berlaku juga. Biasanya akan berlarutan beberapa lama disebabkan pusingan jadual tidur yang dah jadi tak betul. Tidur lewat, alamat bangun lewat. Bila bangun lewat, datang malam berikutnya, susah nak tidur pula. Macam tu lah berulang-ulang.

Bila jadi macam tu, apa yang saya buat adalah luangkan masa satu hari untuk balik kampung dengan menaiki keretapi malam. Keretapi bertolak dari KL ke Utara dalam pukul 9.45 malam. Saya akan ambil tiket bahagian kabin tidur.

Bila naik saja keretapi, tunggu pemeriksa tiket datang sekejap. Bila dia dah datang, saya akan tutup semua tirai, terus baring dan lelapkan mata sepuas-puasnya. Hayunan dan bunyi rentak keretapi itu membuai dan memberikan ketenangan untuk memudahkan saya lena.

Biasanya akan sampai ke destanasi dalam waktu subuh. Bangun dan turun dari keretapi, kemudian tunaikan solat subuh dan balik ke rumah orang tua. Biasanya masalah susah nak tidur akan selesai dengan berbuat begitu bila jadual tidur di betulkan semula.

Amalkan puasa isnin khamis untuk senang tidur

Kemudian saya mula amalkan puasa sunat setiap hari isnin dan khamis. Semenjak mengamalkan puasa itu setiap minggu tanpa gagal, masalah paling ketara yang hilang adalah masalah kesukaran nak tidur malam.

Saya mula mudah untuk tidur malam. Letak sahaja kepala atas bantal terus terlelap. Sekarang sudah tak ada lagi masalah susah nak tidur. Terutamanya pada hari isnin dan hari khamis, malam hari tersebut, selepas solat insya saja dah mula rasa mengantuk dan keletihan. Biasanya amat mudah untuk tidur dengan nyenyak bila berpuasa disiang harinya.

Teknik pernafasan untuk senang tidur

Ini satu lagi teknik yang didapati amat berkesan untuk anda yang mengalami masalah susah nak tidur. Anda boleh menggunakan teknik pernafasan 4 langkah ini:

  • Hembuskan keluar nafas melalui mulut sampai habis kosong
  • Tutup mulut dan tarik nafas melalui hidung. Kira 1 sampai 4
  • Setelah itu tahan nafas anda. Kira 1 sampai 7
  • Dan akhirnya hembuskan nafas melalui mulut dengan kiraan 1 sampai 8
Buatlah kiraan dalam hati, jangan nak sebut pulak satu, dua... dengan mulut. Anda perlu ulang buat cara pernafasan sebegitu sekurang-kurangnya 4 kali.

Mula-mula mungkin anda masih tak dapat biasakan diri dengan cara pernafasan sebegitu. Anda perlu berlatih dan berlatih sampai ianya menjadi amalan yang mudah. Ini akan membantu tubuh badan anda menjadi tenang dan relaks.

Pengaliran oksigen ke seluruh urat darah anda dengan bernafas sebegitu akan membuatkan tubuh badan anda rasa tenang dan tidak tertekan. Walaupun pada mulanya anda mungkin tak dapat segera terlena, tapi yang pastinya anda akan menjadi tenang dengan bernafas sedemikian.

Berlatihlah selalu dan anda akan dapati teknik tersebut akan membantu anda tidur dengan mudah setiap kali nak tidur cepat. Selamat mencuba.

Friday, July 22, 2016

5 sebab bagaimana kereta boleh terbakar

Kereta Perodua MyVi terbakar selepas terbabas. 80% dari pada kereta itu hangus
Banyak kali kita dengar berita kereta atau lain-lain jenis kenderaan terbakar. Baru-baru ini ada berita 4 orang terselamat dari mati terbakar hidup-hidup setelah kereta mereka terbakar. Kereta Perodua MyVi tersebut terbabas setelah tidak dapat dikawal.

Kejadian berlaku di KM371.2 Lebuhraya Utara Selatan arah ke Utara berhampiran Slim River. Nasib baik kesemua penumpang iaitu dua lelaki dan dua perempuan berjaya keluar dari kereta Perodua MyVi mereka yang terbakar.

Sebaik saja  pasukan bomba datang, kesemuanya telah keluar dari kenderaan tersebut. Bomba ambil masa hanya dua minit untuk menghentikan kebakaran kereta itu. Lebih dari 80% daripada keseluruhan kenderaan tersebut hangus terbakar.

Anda sendiri tentu pernah terserempak dengan kejadian kereta terbakar atau kenderaan lain yang terbakar. Biasanya api amat kuat membakar dan memusanahkan keseluruhan kereta yang terbakar. Bila kereta terbakar, walaupun tak menghalang lalu lintas, trafik akan jem teruk sebab ngeri melihat kereta terbakar.

Persoalannya bagaimana boleh berlaku kereta terbakar?

5 Sebab bagaimana kereta boleh terbakar

Untuk maklumat pembaca, kenderaan meletup adalah sesuatu yang teramat jarang berlaku. Jadi jangan risau dan cuba nak bayangkan kenderaan anda tiba-tiba meletup ketika anda sedang memandu. Ia biasanya tak akan berlaku tak tentu pasal.

Tapi untuk kereta anda terbakar, memang ada potensi di sebabkan oleh 5 perkara berikut:

Kereta terbakar sebab overheating

Bila kereta anda overheating atau panas belebihan ia boleh mengundang kebakaran. Yang overheating itu sudah tentu enjin kereta anda. Enjin kereta atau mana-mana jenis enjin memang akan panas bila beroperasi. Sebab itu ada mekanisma untuk meredakan kepanasan pada enjin tersebut.

Kereta ada radiator, ada kipas dan lain-lain yang bersangkutan untuk meredakan panas yang berlaku pada enjin. Jadi bila kesemua mekanisma untuk menyejukkan enjin kereta anda, akan berlaku berlebihan panas dan ada potensi kereta terbakar.

Tak selenggara kereta dengan baik

Banyak juga minyak atau cecair yang ada pada kenderaan anda mampu mencetuskan kebakaran. Oleh itu jika ada kebocoran, ianya akan mengundang bahaya. Maka dari itu, pastikan anda jangan main-main dengan aktiviti selenggaraan kereta anda. Sebab itu maintenance perlu berjadual dan mekanik mesti bantu anda check betul-betul kereta.

Cetusan elektrik

Dalam kenderaan anda ada wire dan ada juga bateri. Bila-bila masa sahaja ada potensi tercetusnya spark atau percikan api jika wire tak elok, bocor dan tercentuh bahan api yang boleh menyala. Ini juga satu lagi akibat mengabaikan maintenance kereta. Semua masalah itu boleh dihindari kalau maintenance dijagi dengan baik.

Kemalangan akibat cuai

Ada masanya orang merokok dalam kereta atau main api dalam kereta. Ini boleh mencetuskan kebakaran. Tapi ada juga kes yang mana panas matahari menjadi kuat terfokus pada cermin kereta dan menyebabkan kebakaran berlaku dalam kereta tersebut. Macam anda gunakan kanta untuk bakar kertas. Walaupun ianya jarang berlaku, tapi adalah bijak untuk sentiasa parkir di tempat yang terlindung dari terik matahari.

Kesilapan rekabentuk

Ada juga kes sebegini yang mana pembuat kereta tidak reka dan bina kenderaan mereka dengan baik dan selamat dari apa saja potenti kebakaran. Kalau jadi begini memang best sebab boleh saman pembuat kereta tersebut dan belasah duit mereka banyak-banyak.

Sudah tentu satu lagi sebab atau punca kereta terbakar adalah bila ada orang sengaja curah minyak petrol dan cucuh api pada kenderaan anda. Biasanya samseng yang ganas suka buat kerja macam itu. Dalam cerita Tamil juga suka tayang babak macam itu.

Kenderaan anda juga boleh terbakar bila berlaku kemalangan. Macam yang saya sebut kat atas tadi, kereta kita ada macam-macam bahan bakar dan banyak bahan yang mudah terbakar. Bila ada spark sikit atau percikan api, dan ada pula kebocoran minyak petrol, maka api akan menjulang dengan mudah dan pantas.

Tapi kebakaran biasanya akan berlaku hanya pada bahagian enjin sahaja. Jarang nak merebak pergi kepada bahagian dalam kereta tempat anda duduk. Pastikan kereta anda dipasang dengan semua alat penebat api yang boleh menghalang kebakaran dari merebak. Pastikan juga ada sediakan alat pemadam kebakaran kecil dalam kereta.

Thursday, July 21, 2016

Apa berlaku jika anda digigit pepijat ketika tidur

Rupa pepijat secara dekat. Sumber gambar di sini
Pernahkan rumah anda diserang masalah pepijat yang busuk baunya itu?

Anda mungkin pernah menjadi salah seorang mangsa yang telah digigit pepijat ketika tidur di rumah. Atau mungkin juga anda tak sedar kena gigit pepijat ketika sedang tidur nyenyak di salah sebuah hotel di negara kita.

Untuk makluman, sekarang ini pepijat merupakan salah satu masalah yang popular berlaku di negara kita. Bukan saja di Malaysia sebenarnya, malah di Amerika Syarikat, masalah pepijat sedang menghantui terutamanya dalam industri perhotelan.

Apa berlaku jika anda digigit pepijat

Mungkin anda tak tahu dan tak sedar pernah digigit pepijat. Jangan pelik kalau ada orang yang tak kenal apa itu pepijat dan bagaimana rupa pepijat. Kalau dah tak kenal, sudah tentu mereka tak tahu bahawa kesan yang ada pada badan mereka merupakan kesan gigitan pepijat.

Untuk mengetahui bahawa anda telah digigit pepijat, cara mudahnya adalah dengan mengetahui apakah yang berlaku jika anda kena gigit pepijat ketika sedang tidur. Jom kita lihat beberapa perkara yang akan berlaku bila anda digigit pepijat.

  1. Kalau anda pernah kena gigitan nyamuk, maka anda dah kenal bagaimana kesan yang akan berlaku pada kulit tempat pepijat gigit dan menghisap darah anda. Rupa bentuknya adalah lebih kurang sama saja dengan kesan ggitan serangga lain.
  2. Yang membezakan sedikit antara kesan gigitan pepijat atau serangga lain adalah kesan gigitan yang linear berlaku pada tempat yang sama pada anggota badan anda. Nyamuk akan gigit secara random (rawak), tetapi pepijat akan main ikut kawasan itu juga nyet sikit hisap darah dan kemudian nyet sedikit lagi pada tempat berhampiran.
  3. Satu lagi sebab kenapa kesan gigitan pepijat adalah berkelompok dan linear adalah disebabkan julah pepijat pada kawasan yang sama adalah melebihi seekor. Jadi mereka pakat buat kenduri hisap darah pada kawasan yang sama di anggota badan anda.
  4. Nak kuatkan lagi bahawa memang anda kena gigit pepijat ketika sedang tidur pada katil dan tempat yang sama adalah berlaku gigitan yang sama pada hari kedua. Selepas kena gigit semalam, kulit dan reda sikit, esok bila bangun anda lihat ada kesan yang baru pula. Juga pada kawasan anggota badan yang sama. Itu mengesahkan lagi bahawa anda memang kena gigit pepijat.
  5. Biasanya kesan gigitan pepijat pada kulit akan menyebabkan anda rasa gatal. Dan aktiviti menggarupun berlaku. Bila sedap garu, banyak kali menggaru, keradangan kulit atau infeksi akan berlaku.
  6. Anda boleh sahkan lagi ada pepijat kat tempat tidur tadi dengan pergi menyelak kawasan tempak anggota badan yang kena gigit tadi diletakkan ketika tidur. Selak kawasan tersebut dan cari kalau ada kesan yompokan darah kecil. Anda mungkin juga berjumpa kesan tompokan hitam berupa najis pepijat. Kalau ada, memang sah anda dah kena gigit oleh pepijat pemakan darah.
  7. Biasanya kawasan popular kena gigit pepijat adalah pada leher, muka, bahagian belakang, tangan, lengan dan kaki.
  8. Kesan gigitan biasanya akan kekal dalam 2 atau 3 hari. Tapi jika anda jenis ada alahan pada gigitan, kesannya akan berlarutan lebih lama. Ada orang yang tak ada kesan apa-apapun. Itu memang jenis yang kebal kulit tebal. Tapi jarang yang begitu.
  9. Tidak ada lagi laporan berlakunya penyakit yang merebak akibat kesan daripada terkena gigitan pepijat. Jadi anda tak perlu risau. Melainkan ada alahan pada gigitan, anda kuat garu pula, akan berlaku masalah gatal pada kulit. Itu boleh ditangani dengan mudah dengan menyapu ubat.
Kesan digigit pepijat pada kulit. Sumber gambar di sini

Itulah antara beberapa perkara yang anda perlu tahu bila kena gigit pepijat. Ia bukanlah satu masalah serius sebenarnya. Tetapi masalah yang timbul cukup untuk menjadikan anda tidak selesa. Rumah yang diserang pepijat bakal menimbulkan masalah ketidak selesaan pada penghuninya.

Jika anda perlukan khidmat menghapuskan pepijat secara berkesan tanpa menggunakan sebarang bahan kimia yang merbahaya. Anda boleh hubungi:

En Izam 012-206 7357

Tawaran menghapuskan pepijat dengan kaedah Haba sedang diadakan oleh Syarikat Easelife Services Sdn Bhd yang berpusat di Shah Alam. Anda boleh mendapatkan pakej menghapuskan pepijat dengan harga RM350 sahaja dengan jaminan selama 2 bulan atau wang anda dikembalikan.

Hubungi En Izam 012-206 7357

Wednesday, July 20, 2016

Apa kandungan dalam gas kentut anda, gas apa yang busuk itu ?

Antara makanan yang membuatkan kentut anda busuk adalah keju
Pernahkah anda bertanya apa sebenarnya kandungan yang ada dalam gas kentut yang anda keluarkan setiap hari ?
Saya tak pernah bertanya soalan ini pada diri sendiri sebelum ini. Tetapi etah kenapa hari ini soalan tersebut muncul dalam benak otak. Apa sebenarnya yang ada dalam kentut ? kenapa kadang kala kentut busuk dan kadangkala tak ada bau. Gas mana satu yang berbau busuk itu ?

Untuk memuaskan nafsu ingin tahu, maka saya mula buat pencarian tentang gas kentut. Macam biasa, Google menjadi sumber pencarian utama. Memang menakjubkan apa yang boleh dibuat dengan enjin pencarian Google ini. Rugilah mereka yang tidak tahu menggunakannya. Rugi juga mereka yang anggap mencari maklumat atau pengetahuan dengan Google itu adalah tidak digalakkan.

Bayangkan dalam kes nak tahu apa kandungan dalam gas kentut anda pun boleh dapat maklumat berkenaannya !. Malah berbagai lagi maklumat yang lain boleh dicari melalui Google. Apa yang anda perlu hanyalah sikap ingin tahu yang tinggi dan akses kepada internet.

Kentut adalah amalan biasa manusia

Ada orang yang malu bila ditangkap terkentut. Saya salah seorang yang rasa macam tu. Kalau berada dalam kereta yang dipasang pendingin hawa, terpaksa tahan kentut dari terlepas. Malu satu perkara, tak mahu anak dan isteri dicemari bau kentut juga adalah satu lagi perkara utama.

Tapi berlainan dengan anak-anak saya terutamanya anak-anak lelaki. Mereka tak kisah melepaskan kentut ketika ramai-ramai sedang bersiar dalam kereta. Bila terkentut, mereka akan beritahu dengan iringan ketawa dari yang lain.

Sebaik saja pengakuan dibuat, semua akan segera turunkan tingkap. Saya biasanya menjadi yang pertama menurunkan tingkap untuk membuat pertukaran udara yang baru bagi mengeluarkan udara dalam kereta yang tercemar.

Bila difikirkan semula secara rasional, kentut merupakan satu perkara biasa. Ianya merupakan salah satu aktiviti tubuh badan manusia yang normal. Saya tak pasti samada perkataan 'kentut' merupakan perkataan asal Bahasa Malaysia, tapi dalam bahasa Inggeris, kentut disebut sebagai "Fart".

Perkataan "Fart" itu merupakan salah satu perkataan Bahasa Inggeris yang paling tua ! begitulah betapa normalnya kentut.

Satu lagi perkara yang kita perlu akui, kentut merupakan amalan semua orang. Semua orang kat negara kita akan melepaskan kentut bila ianya datang. Daripada Neelofa atau pelakon Zara Zya atau Nurul Izzah sehinggalah Datuk Seri Tun Razak sampai ke Yang Di Pertuan Agong, semuanya kentut.

Jadi janganlah serius sangat dengan kentut !

Kandungan gas dalam kentut anda

Berikut apa yang saya dapat hasil dari pencarian menggunakan Google terhadap kandungan gas kentut. Kebiasaannya kentut mengandungi gas-gas seperti berikut:

  1. Nitrogen - 59%
  2. Hidrogen - 21%
  3. Karbon Dioksid - 9%
  4. Methana - 7%
  5. Oksigen - 4%
Satu lagi kandungan gas dalam kentut anda mengandungi Hydrogen Sulfid dan Merkaptan, jumlah kandungannya hanya dalam lingkungan 1% atau kurang, sahaja. Terselit dicelah kandungan gas yang tersenarai kat atas tadi.

Tentu ada yang bertanya apa itu gas yang terakhir, Merkaptan ?

Untuk makluman, Merkaptan adalah bahan gas yang mengandungi Sulfur. Dan bahan itulah yang mengeluarkan bau yang tidak indah dan tidak menyelerakan hidung anda. Semakin anyak anda makan bahan makanan yang kaya dengan sulfur, makin busuklah kentut yang keluar dari dubur anda.

Ada makanan yang kandungan sulfurnya lebih banyak dari makanan lain, antara makanan yang banyak kandungan sulfurnya adalah seperti, kacang, kobis, keju, soda, telur dan lain-lain lagi. Sebab itu jika anda banyak makan makanan yang tersebut, kentut anda boleh membuatkan orang sekeliling lari jauh.

Satu lagi fakta menarik berkenaan kentut yang anda perlu tahu adalah, biasanya kita akan kentut dan keluarkan gas sebanyak setengah liter dalam satu hari. Samada anda atau saya, lelaki atau perempuan, cantik atau handsome, kaya atau miskin, berpangkat atau hina, semuanya akan keluarkan gas setengah liter sehari. Biasanya wanita lebih banyak sedikit hasilkan gas kentut berbanding lelaki.

Ok setakat itu saja bab kentut. Lepas ini jangan ambil serius sangat dengan kentut ini. Ia amalan biasa semua orang.

Tuesday, July 19, 2016

Kenapa burger tepi jalan tak bagus untuk dimakan

Kalau anda pusing seluruh semenanjung Malaysia, masuk segala pekan kecil atau besar yang ada, pergi ke taman perumahan dan melalau semua bandar besar, anda akan jumpa ada banyak stall burger tepi jalan. Tapi kena pusing dalam waktu petang sebab, hanya dalam waktu petang ke atas sahaja orang akan mula buka stall dan jual burger.

Burger dah jadi salah satu makanan biasa buat rakyat Malaysia sekarang. Raja burger atau lebih tepat lagi raja daging burger kat Malaysia ini sudah tentu ialah Ramli Burger. Burger keluaran Ramli Burger punyalah terkenal sampai orang sibuk sebarkan fitnah kononnya dia dah jual syarikatnya pada orang bukan Islam.

Yang peliknya, orang Malaysia kelam kabut sikit bila baca berita syarikat itu dijual kepada pemilik bukan Islam. Apa masalahnya kalau pemiliknya bukan Islam ?. Pemilik rangkaian McDonald yang ada di seluruh Malaysia juga bukannya orang Islam. Malah banyak lagi produk makanan atau minuman yang terkenal kat negara kita bukan dimiliki oleh orang bukan Islam.

Kalau nak disenaraikan mana satu produk keluaran orang Islam dan mana satu produk keluaran bukan Islam, sudah tentu produk keluaran bukan Islam tak cukup kertas untuk disenaraikan. Sebaliknya produk keluaran orang Islam terlalu sedikit. Cuba tengok seluar dalam yang anda pakai sekarang... agaknya orang Islam ke yang buat ?

Orang kita hanya pandai riuh rendahkan suasana sahaja, tapi tak ada kemajuan yang ketara dapat ditunjukkan dari segi pencapaian ekonomi dan juga pendidikan. Walau macam manapun, berbalik pada bab daging burger keluaran Ramli tu, tak perlu risau sebab ianya masih milik orang yang sama juga.

Tahap kebersihan burger tepi jalan

Berbalik pada bab kenapa burger tepi jalan tak bagus untuk anda. Ini yang nak saya tunjukkan salah satu contoh peningkatan tahap kemajuan orang kita kat Malaysia yang tidak berapa memberansangkan.

Cuba tengok semua burger tepi jalan kat tempat anda tinggal. Macam mana mereka beroperasi. Biasanya stall burger hanya perlu ada satu stall, ada dapur gas, ada bateri kereta untuk pasang lampu kalimantang bila hari dah gelap.

Kemudian mereka sediakan segala peralatan dapur lain termasuklah pisau, pemyagat timun dan sayur dan laian-lain keperluan. Sebuah timba untuk diisi air dan sebuah bekas tahan sejuk untuk kekalkan kesegaran daging burger. Itulah sahaja yang mereka ada untuk buat semua kerja jual burger.

Bila tak ada pelanggan, kawan-kawan taukeh akan datang melepak dan berborak kat sekeliling stall burger tersebut. Mereka hisap rokok, korek hidung, garu sana garu sini dan ludah sana ludah sini. Bila datang pelanggan, pembuat burger yang berbau rokok, baru korek hidung, garu ketiak, bangun dan pegang roti burger, ambil pisau dan potong roti.

Nak basuh macam mana ? sumber air tak ada. Kalau adapun satu timba kecil sahaja yang digunakan untuk basuh sayur, itupun jika mereka nak basuh.

Kalau nak diikutkan, semua pengendapi makanan mestilah menjaga standard tahap kebersihan dan kesihatan yang amat tinggi. Bukan main-main tak tentu hala ikut suka hati. Tapi itu tidak menjadi satu budaya orang kita. Malah kalau mereka kerja kat restoranpun belum tentu lagi amalan kebersihan akan diamalkan. Bergantung pada ketegasan pemilik restoran tersebut.

Cerita orang mati keracunan biasa kedengaran di negara kita. Masuk hospital sebab makan makanan atau minuman dari pasar malam bukan perkara baru. Malah ada yang mati sebab makan kenduri !. Punyalah tak bertamadun dan ke belakang tahap pengendali makanan kat sini ?

Buka kedai burger yang lebih selamat

Satu trend menarik yang boleh kita lihat di bandar-bandar sekarang adalah kewujudan kedai atau restoran burger yang dibuka oleh orang muda berbangsa Cina. Mereka buka kedai burger yang berkonsep dan menarik untuk sasaran pelanggan terpilih.

Itulah yang perlu kita kembangkan sekarang. Buka kedai makan yang menjadikan kebersihan dan kesihatan sebagai satu perkara wajib ada dan bukannya sekadar pilihan. Kalau nak kekalkan konsep stall burger tak apa, tapi fikirkan bagaimana kebersihan dan kesihatan dapat dipertingkatkan dengan lebih mantap.

Tak banyak kedai burger tepi jalan yang memenuhi kriteria sebegitu sekarang. Sebab itu orang yang prihatin terhadap kebersihan dan kesihatan lebih suka makan di McDonald atau kedai makanan segera antarabangsa lain. Sebab mereka punya standard kebersihan tinggi. Penguatkuasa pula amat tegas terhadap mereka. Tapi malangnya penguat kuasa pejam mata pada peniaga burger tepi jalan.

Kesian kat para penguatkuasa. Bila mereka berlaku tegas pada para penjaja cendawa lepas hujan, mereka kena maki dan diviralkan dalam media masa. Malah orang ramai akan kecam mereka sebagai kejam tidak perikemanusiaan dan sebagainya....

Saturday, July 16, 2016

Salah satu bandar di Malaysia masuk senarai top 10 destinasi terbaik Asia, bandar mana ?

Menarik !, Salah sebuah bandar di negara kita nampaknya dimasukkan dalam senarai 10 destinasi terbaik di Asia untuk dikunjungi oleh pelancong dan pengembara. Senarai ini dikeluarkan oleh Lonely Planet, majalah kembara yang terkenal di seluruh dunia.

Lonely Planet merupakan sebuah agensi penerbitan panduan perjalanan, khas untuk para pengembara dan pelancong yang terbesar di dunia. Majalah tersebut menyenaraikan salah satu bandar di Malaysia sebagai 10 terbaik Asia untuk dilawati dalam tahun ini dan akan datang.

Bandar mana agaknya masuk senarai ?

Agak-agaknya bandar mana satu yang masuk dalam senarai top 10 destinasi terbaik Asia itu ? Sudah tentu anda sendiri tak akan sangka bandar tersebut masuk senarai. Malah para pemimpin di negeri tersebut juga terkejut dengan kemasukannya dalam senarai. Exco pelancongan negeri juga tak sangka.

Rasanya ramai yang akan teka Georgetown masuk dalam senarai 10 terbaik Asia itu. Atau mungkin juga ada yang akan teka Bandar Melaka. Kedua-dua merupakan pusat pelancongan yang diiktiraf sebagai salah satu warisan dunia.

Jika anda agak Georgetown atau Melaka, anda telah tersasar sebenarnya. Sebab Lonely Planet tidak memasukkan kedua-dua bandar tersebut ke dalam senarai 10 destinasi terbaik Asia untuk dilawati. Jom kita lihat kesemua 10 bandar terbaik Asia yang telah disenaraikan oleh majalah Lonely Planet.
  1. Hokkaidō, Japan
  2. Shànghǎi, China
  3. Jeonju, South Korea
  4. Con Dao Islands, Vietnam
  5. Hong Kong, China
  6. Ipoh, Malaysia
  7. Pemuteran, Indonesia
  8. Trang Islands, Thailand
  9. Meghalaya, India
  10. Taitung, Taiwan
Dalam senarai yang dikeluarkan, Ipoh menduduki tempat ke-6, mengatasi 4 lagi bandar dari negara Asia lain. Gabungan antara suasana moden dan lama serta bersejarah menjadi satu kelebihan yang membuatkan Ipoh dimasukkan ke dalam senarai 10 destinasi terbaik Asia.

Macam-macam pertimbangan yang pengiat pelancongan utarakan. Biasanya kita akan anggap bandar bersejarah dan lama sebagai satu kelebihan, tapi nampaknya mereka melihat dari sudut lain pula. Kalau semua bangunan lama tidak menarik, bagi mereka. Perlu ada gabungan antara lama dan baru, lebih menarik.

Ipoh memang menarik

Tapi perlu diakui bahawa bandar Ipoh memang menarik. Saya secara peribadi meletakkan Bandar Ipoh sebagai salah satu destinasi yang saya suka pergi dan merayau selain dari Bandar Georgetown dan Bandar Melaka. Ada keunikan yang tersendiri terhadap ketiga-tiga Bandar tersebut berbanding bandar-bandar lain yang ada di negara kita.

Tapi kalau nak diambil kira bab makan, tak ada satupun bandar yang dapat lawan Georgetown. Makanan yang ada di Pulau Pinang sudah tentu terbaik di Dunia pada mata saya. Bukan saja lazat, malah murah pula.

Kalau ada tempat makan yang saya suka kat Ipoh, yang boleh dimasukkan ke dalam senarai hanyalah Nasi Wangge. Bolehlah dipertimbangkan sedap juga berbanding kedai-kedai makan yang lain kat Ipoh. Minuman teh ais yang diperam di restoran milik taukeh Cina itu juga antara yang unik dan menjadi ketagihan ramai.


Satu lagi perkara yang menarik di Ipoh adalah suasana kehijauan yang ada di sana. Kalau saya pergi Ipoh dan menginap di hotel Riverfront, saya tak akan lepaskan peluang bergogging di awal pagi di taman cantik tak jauh dari hotel tersebut. Memang menyegarkan dan damai rasanya.

Okalah ! selepas ini, jika anda ada rancangan nak pergi merayau mengembara kat Malaysia dan tak tau lagi nak pergi mana, boleh pertimbangkan Ipoh sebagai satu destinasi pilihan.

    Friday, July 15, 2016

    Kembara perjalanan masuk ke tempat penuh sejarah, Gua Niah, Miri, Sarawak

    Dah agak lama tak update blog ini semenjak bulan puasa tempoh hari kemudiannya dah habis raya. Kali ni nak update sikit pengalaman kembara perjalanan ke tempat penuh sejarah Gua Niah yang terletak di Miri Sarawak.

    Peluang untuk berkunjung ke Gua Niah ni sebenarnya dipenuhi sebelum masuknya bulan puasa lagi. Lebih tepat lagi berlaku ketika berlansungnya pilihan raya negeri Sarawak yang berlansung sebelum ini. Adenan Satem menang besar ketika pilihan raya tersebut hasil daripada skill negosiasi hebat yang ada pada Adenan Satem menyatukan semua kumpulan dalam Barisan Nasional di sana.

    Tidak mengejutkan sangat dengan kemenangan Adenan Satem di Sarawak sebab awal-awal lagi beliau keluarkan kenyataan akan letakkan jawatan jika UMNO masuk ke Sarawak. Itu janji Adenan Satem pada bulan April bagi meyakinkan kepada para pengundi di Sarawak. Bagi beliau, Barisan Nasional sudah cukup kuat di sana tanpa memerlukan kehadiran UMNO.

    Ertinya, dari awal lagi beliau sudah menghilangkan segala liabiliti yang ada pada UMNO. Beliau menjadikan Barisan Nasional Sarawak satu entiti unik yang tak sama dengan Semenanjung. Dengan itu, parti pembangkang tak ada modal yang besar sangat untuk berhujah dengan rakyat Sarawak. Samada barisan pembangkang berpecah atau tidak bukanlah menjadi satu faktor penentu dalam pilihan raya negeri Sarawak ketika itu.

    Berbalik kepada pengalaman kembara ke Gua Niah semula...

    Maklumat berkenaan Gua Niah

    Gua Niah adalah sebuah Gua Terbesar di negara kita. Malah merupakan sebuah gua batu kapur yang terbesar di dunia. Letaknya dalam 90 kilometer dari Bandar Miri, Sarawak. Saya dengan 3 orang lagi rakan sewa kereta bertolak dari Miri untuk ke Gua Niah. Perjalanan kami ambil masa dalam lingkungan satu setengah jam saja untuk sampai ke kawasan tersebut.

    Bayaran yang dikenakan hanyalah RM10 satu orang. Kemudian perlu bayar pula pada tuan punya perahu seorang seringgit. Tak ada jambatan untuk menyeberangi sungai untuk masuk ke hutan sebelah sana, hanya ada perahu.

    Di tepi sungai tersebut terpampang papan peringatan supaya berhati-hati dengan buaya di dalam sungai itu. Tengok papan tanda saja dah rasa sedikit gerun. Maklumlah buaya yang ada adalah buaya liar. Lagipun buaya kat Sarawak terkenal dengan saiznya yang besar. Tapi agak terkilan sebab tak dapat jumpa atau tengok kelibat buaya ketika kami menyeberangai sungai itu dengan perahu.

    Sebaik saja sampai ke seberang sana, kami terpaksa berjalan kaki masuk ke dalam hutan untuk pergi ke Gua Niah. Daripada gadget iPhone, saya dapati jumlah langkah yang saya buat sepanjang perjalanan masuk dan keluar ke Gua Niah dari pinggiran hutan itu adalah Melebihi 20 ribu langkah.

    Gerai cenderahati pertengahan jalan ke Gua Niah

    Bukan satu perjalanan yang mudah sangat kalau tak biasa berjalan kaki. Masa dalam hutan tu masih ok perjalanannya sebab ada jalan khas yang diperbuat dari kayu teras. Terasa kayu yang dipijak amat kuat dan padat setiap kali melangkah pijak jambatan kayu itu. Saya ketuk kayu itu dengan tangan, memang boleh rasa padatnya. Sebab itu jambatan tersebut tidak rosak di mamah usia dan tidak digeir oleh anai-anai.

    Di pertengahan perjalanan ke Gua, ada satu tapak gerai untuk orang tempatan menjual cenderamata. Masa kami pergi ada 3 orang wanita dalam usia pertengahan membuka gerai mereka. Ada juga dijual air tin dan air botol mineral. Kami singah sebentar dan berborak dengan mereka. Kebetulan hujan turun dengan lebat sebaik saja kami sampai ke kawasan gerai tersebut. Jadi berteduh sebentar menunggu hujan reda.

    Tapi bila hujan tak reda, kami terpaksa meredah hujan sebab nak kejar masa. Perjalanan masih agak jauh untuk masuk ke Gua Niah sehingga ke hujung di mana adanya lukisan orang purba pada dinding gua. Memang kawasan itu sering turun hujan, patutlah ramai yang berpesan supaya bawa plastik untuk tutup peralatan elektronik kalau nak masuk ke Gua Niah.

    Tak ramai pengunjung ke Gua Niah

    Nasib kami baik sebab tak ada pengunjung yang turut sama masuk hari itu. Ketika kami masuk seramai 4 orang, ada sepasang mat saleh bersama seorang penunjuk jalan yang turut sama masuk di belakang kami.

    Masa berada di dalam gua pula terjumpa dua orang lelaki dari semenanjung yang masuk hanya setakat kawasan orang mengambil sarang burung. Mereka dah putus asa untuk terus masuk lagi ke dalam sebab perjalanannya selepas itu amat mencabar untuk ke penghujung. Keadaannya gelap, lembab, dan udaranya pulak berbau dengan najis kelawar yang banyak.

    Setelah melepasi gua pertama dan berada semula dalam hutan, kami terjumpa pula seorang gadis berbangsa Cina yang masuk ke dalam Gua Niah itu seorang diri. Dia berseluar pendek, memakai baju hujan lut sinar dan memakain lampu suluh pada kepalanya.

    Memang berani sungguh gadis tersebut. Dia berselisih dengan kami tanpa memperdulikan kewujudan kami. Saya tak pasti samada dia manusia atau jin, terlupa pulak nak tanya pada peniaga gerai ketika balik samada ada terlihat seorang gadis berbangsa Cina seorang diri keluar tadi.

    Perlu stamina nak masuk Gua Niah

    Perjalanan dalam gua memang mencabar. Kalau anda berbadan besar dan tidak ada stamina, saya nasihatkan supaya berlatih terlebih dahulu tingkatkan staina sebelum meredah masuk ke dalam Gua Niah. Takut semput dan menyusah kan diri sendiri nanti di dalam gua tersebut.

    Uniknya Gua Niah adalah disebabkan penemuan tengkorak dan barangan peralatan kuno yang berusaia lebih 40 ribu tahun !. Itu bukti sejarah penting yang menunjukkan Gua Niah dah jadi penempatan manusia sejak lebih 40 ribu tahun lamanya.

    Sudah tentu keadaan gua tersebut tidak sama dengan keadaannya ketika 40 ribu tahn dahulu. Saya cuba bayangkan bagaimana agaknya masa zaman itu, tapi tak ada gambaran. Dengan semua penemuan tersebut, Gua Niah menjadi satu tapak penting dunia dalam kajian arkeologi.

    Kami gagahi diri kuatkan semangat untuk pergi sampai ke pneghujung gua. Di situ terletak kawasan di mana adanya lukisan purba pada dinding gua yang dibuat oleh orang dulu kala. Tapi malangnya lukisan tersebut semakin pudar dan tidak berapa jelas. Lagipun kawasan pada dinding itu serta rangka perahu yang ada telah dipagari dan ditutup. Tidak dibenarkan masuk ke dalamnya.

    Bagus juga begitu sebab kawasan yang tak ada pagar, banyak juga contengan yang dibuat oleh mereka yang tak berfikir panjang. Saya perasan ada nama Bidin ditulis pada salah satu dinding batu pada gua.

    Mungkin dia nak tinggalkan sejarah pula pada manusia yang akan datang untuk membuat kajian apa makna perkataan Bidin tersebut. Kalau dibuka kawasan lukisan purba itu pada orang ramai, saya yakin ia akan dipenuhi oleh contengan lain dengan banyak macam apa yang Bidin tu buat.

    Saya tak mahu cerita panjang lagi sebab memang artikel yang sepatutnya pendek ini nampaknya dah jadi panjang. Saya kongsikan sedikit gambar yang sempat dirakamkan ketika kembara masuk ke Gua Niah tersebut.

    Friday, July 1, 2016

    5 Senaman ringkas terbaik legakan sakit pinggang dengan segera

    Antara masalah yang sering, orang lelaki terutamanya hadapi adalah masalah sakit pinggang. Ada banyak sebab kena sakit pinggang ni. Paling kerap adalah bila terlajak angkat barang yang berat. Tiba-tiba saja rasa macam tulang meletup semasa nak angkat barang berat.

    Bila dah meletup, pinggang rasa perit yang amat sangat. Badan dah mula rasa tak stabil. Tak boleh berdiri tengak sebab sakit macam kena henjut dengan letrik. Untuk hilangkan rasa sakit tu, terpaksa berjalan perlahan-lahan sambil badan disengetkan.

    Gambaran kat atas tu mungkin anda dah pernah laluinya bukan ?

    Biasanya selepas kena  macam tu, ada yang pergi dapatkan urutan dan ada yang pergi periksa doktor. Selepas dua tiga minggu, sakit akan beransur hilang dan anda rasa semuanya dah selamat pulih seperti sediakala.

    Tapi sebenarnya, selepas peristiwa meletup itu, sakit akan datang sekali sekala. Bila memandu kenderaan dalam tempoh yang lama, rasa tidak selesa pada pinggan akan datang kebali. Juga bila teman atau layan pasangan shopping baju raya, berdiri lama nak mampuih, rasa sakit pinggang datang kembali.

    5 senaman ringkas legakan sakit pinggang

    Jika anda rasa macam tu, bagaimana nak hilangkan sara tidak selesa atau rasa sakit pada pinggang tersebut ? Kat sini saya berikan petua senaman yang anda boleh buat sendiri di rumah atau di mana-mana saja untuk legakan rasa sakit pinggang tersebut.

    1. Senaman ringan pembuka acara

    Ini senaman paling ringkas dan mudah untuk dilakukan pada awal sesi. Walaupun ianya mudah bagi orang yang tak teruk sangat masalah sakit pinggang tu. Tapi jika tahap sakit tu kuat, senaman ini menjadi perit dan menyakitkan juga.

    Baring dalam kedudukan seperti tertera pada gambar di atas. Rapatkan tangan serta keseluruhan tulang belakang sampai kepala pada lantai. Dengan posisi kaki seperti dalam gambar itu, mula kemutkan kedua-dua pinggul anda naik ke atas sedikit. Pastikan hanya bahagian pinggul sahaja yang terangkat naik, anggota lain kekal melekat pada lantai.

    Tahan kemutan dalam keadaan pinggul terangkat itu selama 10 ke 20 saat dan turun semula perlahan-lahan. Ulang lagi proses yang sama sehingga 5 ke 10 kali. Bergantung sehingga ke tahap mana anda rasa semakin selesa melakukannya.

    2. Senaman tarik paha ke dada

    Setelah selesai buat senaman pembukaan di atas, anda boleh mulakan senaman ini pula. Sama macam posisi tadi dengan keadaan bengkokkan kaki naikkan kepala lutut di atas, angkat perlahan-lahan peha anda menuju ke bahagian dada.

    Pastikan tulang belakang rapat ke lantai dan hanya kaki saha yang diangkat ke atas. Gunakan tangan untuk tarik peha sehingga mencecah dada. Buat perlahan-lahan setakat mana yang anda mampu. Bertahan selama 10 ke 20 saat, kemudian turunkan semula kaki ke bawah.

    Ulang semula sehingga 5 ke 10 kali mengikut rasa sedap anda.

    3. Senaman sengetkan kaki

    Untuk senaman ini, masih dalam posisi yang sama seperti senaman no 1 dan no 2 di atas, anda perlu turunkan perlahan-lahan kedua-dua kaki anda ke kanan sehingga mencecah lantai. Tanah di situ selama mungkin. Seminit atau dua minitpun tak apa.

    Pastikan semua anggota lain melekat rapat pada lantai dan hanya kaki sahaja yang bergerak perlahan-lahan turun ke lantai. Jangan paksa dan jangan keraskan badan. Lembutkan badan supaya anda rasa tenang dan relaks.

    Selepas itu pacakkan semula kaki anda pada posisi asal tadi untuk turun pula ke sebelah kiri. Sama macan tadi tenangkan diri jangan keraskan badan, turun perlahan-lahan sampai mencecah lantai dan tahan kat situ antara seminit atau dua minit.

    Anda perlu ulang senaman tersebut antara 5 ke 10 kali mengikut kesedapan rasa atau kelegaan yang diberikan oleh aktiviti tersebut.

    4. Senaman angkat badan

    Masih dalam keadaan melunjur atas lantai. Tapi kali ini anda perlu balikkan badan meniarap rapat ke lantai. letakkan tapak tangan kedua-dua sisi kiri dan kanan seperti mahu angkat badan naik ke atas.

    Secara perlahan-lahan, anda perlu angkat badan naik sedikit demi sedikit sehingga ke tahap paling tinggi yang boleh, kalau boleh sehingga tangan anda lurus. Pastikan bahagian pinggang ke bawah melekat rapat pada lantai tidak bergerak.

    Tahan 10 ke 20 saat dan turunkan semula badan anda perlahan-lahan rapat semula ke lantai. Ulang lagi senaman tersebut antara 5 ke 10 kali mengikut rasa sedap anda. Ingat ! jangan paksa diri kat tak boleh buat senaman ini. Jika anda rasa sakit sangat, hentikan dan beralih pada senaman lain pula.

    5. Senaman mengeliat kucing

    Ini satu senaman yang paling melegakan dan terakhir yang anda perlu buat. Buat kedudukan seperti seekor kucing dengan tangan tegak dan kepala lutut pada lantai. Lihat gambar.

    Naikkan badan anda melengkung perlahan-lahan ke atas setinggi yang boleh dan tahan kat situ selama 10 ke 20 saat. Pastikan anda tunddukkan kepala ke bawah. Selepas itu turunkan perlahan-lahan badan anda sehingga melengkung ke bawah pula.

    Naikkan bahagian pinggul ke atas setinggi mungkin dan kepala anda juga perlu mendongak ke atas setinggi mungkin. Tahan semalam 10 ke 20 saat. Kemudian naikkan semula badan melengkung ke atas macam tadi dan tahan kat situ.

    Begitulah diulang naik dan turun sebanyak 5 ke 10 kali mengikut rasa sedap yang dihasilkannya. Anda boleh ulang kesemua senaman dari yang pertama sampai yang ke lima ini setiap sejam atau dua jam sekali seandainya tahap sakit pinggang agak teruk.

    Jika tak berapa teruk sangat, anda boleh buat dua atau tiga kali sehari. Boleh juga buat sebagai satu senaman rutin anda dan tak payah nak tunggu sakit pinggan baru nak buat.

    Senaman betulkan kedudukan pinggul

    Ini senaman bonus jika anda sakit pinggang dan tak boleh tegakkan badan. Anda mungkin senget ke kiri atau ke kanan, kalau tegakkan badan rasa tak selesa dan senggal.

    Jika jadi begitu, cuba berdiri tegak mengadap dinding atau tiang. Lembutkkan keseluruhan badan. Dalam keadaan bahagian pinggang sehingga ke bawah tetap pada kedudukannya, alihkan perlahan-lahan bahagian pinggang ke atas (badan) ke kiri sejauh mungkin. Kekat di situ dalam 10  ke 20 saat. Kemudian pergi ke kedudukan asal yang lurus tadi semula.

    Kemudian, ulang senaman yang sama untuk alih badan ke kanan pula. Buat perlahan-lahan dan jangan paksa diri. Sama seperti senaman yang lain, anda perlu ulang dalam 5 ke 10 kali. Biasanya jika anda tersenget-senget sebab sakit pinggang, akan lega selepas buat senaman ini.

    Selamat mencuba dan jangan lupa berikan maklum balas anda pada ruang komen kat bawah setelah mencubanya.

    Thursday, June 30, 2016

    Baca artikel ini dulu sebelum beli dan makan supplements

    Kalau pergi kedai ubat kita boleh tengok ada bersepah supplements. Dalam iklan surat khabar, dalam iklan majalah dan tak kurang juga dalam iklan online, berbagai jenis supplements yang ditawarkan oleh penjual.

    Ada banyak juga syarikat MLM yang bergerak atas jualan bahan-bahan atau makanan yang berbentuk pil-pil supplements ini. Makan supplements, badan sihat dan kuat, dapat pula duit masuk dalam akaun... siapa tak mau ! Betoi tak ?.

    Saya juga dulu terpengaruh untuk pergi ke farmasi keluarkan duit dan beli beberapa supplements. Bila umur dah meningkat terasa macam nak mula tengok sedikit hal ehwal penjagaan kesihatan. Orang pula nasihat bagus kalau makan supplements, maka apa lagi, pergi beli supplements dan telan ikut apa yang disarankan.

    Supplements 'vs' buah dan sayur

    Nasib baik saya rajin juga baca buku-buku berkenaan penjagaan kesihatan ini. Antara yang terkesan sekali adalah apabila dibaca tulisan seorang doktor yang syorkan supaya makan makanan yang pelbagai terutamanya sayur dan buah.

    Dalam sayur atau ulam, dan buah yang berbagai itulah sebenarnya segala zat dan vitamin serta berbagai lagi keperluan lain yang badan gunakan untuk sihatkan tubuh badan kita. Malah kalau makan buah, sayur dan ulam secara terus begitu beratus kali, kalau tak beribu kali, lebih baik daripada pergi makan supplements.

    Bila membaca banyak saranan dari pakar-pakar pemakanan yang berkata perkara yang sama, saya terus berhenti daripada membeli dan makan apa saja supplements. Lebih baik keluarkan duit beli buah supaya sentiasa ada kat dalam rumah, beli berbagai sayur, makan salad, makan ulam dan lain-lain lagi, daripada beli supplements.

    Lebih baik makan buah dan sayur

    Apa yang paling menarik adalah, kos banyakkan membeli dan makan buah dan sayur serta ulam dan salad dan sebagainya secara tidak putus, lebih rendah daripada kos beli supplements yang memang terkenal mahal nak mampus tu.

    Jimat duit, makan sedap, dan dapat memberikan segala keperluan yang tubuh badan perlukan sebagai supplement yang real dan memang terbukti berkesan, amat berkesan  sebenarnya !.

    Bukan faedah pada saya sendiri saja, malah merebak ke seluruh ahli keluarga. Bila hari-hari ada buah, sekejap buah itu dan sekejap buah ini, anak-anak yang memang terkenal benci makan sayur tu, terdorong capai buah dan mula mengunyah. Akhirnya mereka juga turut sama jadi kaki makan buah.

    Bila saya kerap buat salad, campur berbagai jenis salad dan tomato serta timun dan jagung, masukkan pula thousand island ke dalamnya, gaul dan makan dalam keadaan segar dan sejuk, anak-anak juga turut sama teringin nak rasa. Bila rasa, mereka suka, akhirnya anak-anak juga turut sama makan.

    Berganda-ganda manfaatnya makan ikut cara tradisi. Makan ikut cara manusia moden yang semuanya nak cepat sampai sayur, buah dan ulam di kompres dan dijadikan pil rupa-rupanya tidak berapa baik sebagai mana yang didakwa. Malah dakwaan itu semuanya adalah mainan iklan sahaja untuk mempengaruhi kita.

    Supplements yang tiada bukti saintifik

    Bila saya baca laporan ini, makin jelas dengan apa yang para pakar pemakanan sarankan, agar terus makan buah, sayur dan ulam yang berbagai, juga makanan-makanan lain secara terus daripada telan supplements.

    Rupa-rupanya banyak supplements yang didakwa bagus untuk ditelan itu, malah mahal harganya, sebenarnya tiada bukti saintifik yang membenarkannya. Bukan semua, tapi memang ada banyak yang langsung tak terbukti. Ada yang lain tak berapa meyakinkan sangat pembuktiaannya, Tapi sudah tentu ada yang memag terbukti...

    Snake Oil?

    From Visually.
    Untuk ketahui lebih lanjut, tengok carta atau imej yang diselitkan  kat atas tu.

    Wednesday, June 29, 2016

    10 sebab kenapa anda perlu mula minum jus lemon sekarang juga !

    Saya mula kenal buah lemon ni masa duduk di France dahulu. Kawan-kawan dari kalangan orang Arab suka gunakan buah lemon ini dalam makanan mereka. Salah satu yang saya suka adalah ketika mereka sediakan salad campur dan diperahkan jus lemon ini pada salad tersebut.

    Selain daripada menjadikan buah lemon ini sebagai penambah rasa dalam makanan, tak ada kegunaan lain lagi yang saya tahu. Kadang kala ada juga terlihat orang selitkan potongan buah lemon ini pada minuman sejuk. Saya anggap selama ini ianya hanyalah satu perhiasan nak bagi cantik saja.

    Tapi sekarang baru sedar rupanya ada kelebihan buah lemon ni. Kalau kita gunakan buah lemon ini secara yang betul ada banyak faedahnya untuk kesihatan kita. Kandungan antioksidan di dalamnya dikatakan tinggi. Oleh itu ada banyak khasiahnya untuk kita selalu minum jus buah lemon ni.

    Berikut disenaraikan 10 sebab kenapa anda perlu mula minum jus buah lemon sekarang juga.

    1. Cegah batu karang

    Minum setengah gelas jus lemon setiap hari membantu tingkatkan tahap citrate di dalam air kencing. Kajian menujukkan ini membantu mencegah pembentukan batu karang.

    2. Legakan sakit tekak

    Campurkan jus lemon dengan madu original dan minum. Ini akan segera memberikan kelegaan pada masalah tekak anda yang perit.

    3. Membantu turunkan berat badan

    Dalam lemon ada unsur yang dinamakan sebagai 'Pectin', sejenis fiber yang larut air berguna untuk mebantu proses penurunan berat badan. Kalau anda rasa malas dan kurang semangat untuk bersenam, perah jus lemon masukkan ke dalam segelas air kosong, dan minum. Insyaallah akan pulih semangat dan rasa bertenaga anda untuk bersenam semula.

    4. Permulaan hari yang segar

    Jika anda jenis yang malas berjaga di waktu pagi sebab rasa tak selesa dan tak segar buat kerja di awal pagi, lemon boleh membantu anda selesaikan masalah ini. Jangan mulakan pagi anda dengan pekena secawan kopi. Sebaliknya hirup segelas air kosong yang mans atau suam, yang diperah dengan jus lemon.

    Anda akan rasa segar sepanjang hari seterusnya selepas minum air tersebut. Selain daripada mendapatkan bekalan vitamin C di awal pagi, proses pencernaan makanan anda juga akan lebih mantap. Keupayaan badan anda menyerap nutrisi akan menjadi lebih baik dan berkesan.

    5. Melegakan gigitan serangga dengan segera

    Ini satu lagi kegunaan dan kebaikan jus lemon yang mungkin anda tak tahu. Tapi bukan untuk diminum. Sebaliknya perahkan atau gosok saja potongan lemon pada mana-mana bahagian kulit anda yang digigit serangga berbisa. Anda akan rasa lega dengan kadar segera.

    6. Melawaskan buang air

    Jika anda ada masalah nak berak, sembelit atau memang jenis yang tak senang untuik buang air, jus lemon boleh membantu anda dengan baik. Apa yang anda perlu buat hanyalah campurkan jus lemon dengan air kosong dan ditambah dengan sedikit biji rami (Flax Seed)dan minum segelas. Anda akan lebih lawas, mudah dan pantas.

    7. Jus lemon sebagai pencegah kanser

    Memang hebat jus lemon ini, walaupun mudah dan remeh, tapi ia terbukti mampu mencegah kanser. Ini berdasarkan kajian yang dilakukan oleh saintis. Boleh baca kat sini untuk lebih mendalam.

    8. Membantu jadi kuat dan lincah

    Biasanya orang yang aktif bersukan tahu kalau nak tenaga segera dan meningkatkan kelincahan, mereka hanya perlu makan buah pisang. Ada bahan Potassium dalam buah pisang yang membantu ahli sukan untuk itu. Tapi bukan hanya buah pisang saja yang ada potassium, jus lemon juga ada potassium. Bila anda pekena segelas jus lemon, anda akan rasa kuat dan lincah.

    9. Turunkan panas badan

    Semua orang pernah rasa ak demam. Panas badan naik secara tiba-tiba. Ini amat tidak selesa. Biasanya orang kita main telan panadol bila panas badan naik. Selepas ini tak payah nak telan panadol. Minum saja segelas air dicampur dengan jus lemon. Ia akan membantu turunkan panas badan dengan cepat.

    10. Seimbangkan pH badan

    Agak pelik juga sebab jus lemon ini jenis berasid. Tapi hakikatnya buah lemon adalah salah satu sumber makanan beralkali yang baik untuk badan anda. Sebaik saja anda telan masuk ke dalam perut dan berlakunya proses metobolisme, asid citric yang ada pada jus lemon tidak berkesan lagi pada badan. Ia sebenarnya sumber makanan beralkali yang amat baik untuk seimbangkan keadaan tubuh badan anda.

    Punyalah banyak kebaikan lemon

    Tak sangka kan sampai 10 kebaikan lemon boleh disenaraikan kat sini. Mungkin masih ada lagi kebaikan lain untuk tubuh badan kita. Tapi 10 tu dah mencukupi untuk yakinkan kita rajin beli buah lemon dan stand-by kat dapur rumah. Lepas ni jadikan jus lemon bercampur dengan air kosong sebagai menu wajib di rumah kita semua.

    Tuesday, June 28, 2016

    Awas ! Jangan guna almari pembunuh kanak-kanak buatan Ikea ini

    Cuba perhatikan gambar yang tertera kat atas. Ada tak almari jenis macam tu kat rumah anda ?.

    Kalau ada jenis almari yang serupa macam yang tertera dalam gambar tu. Ataupun lebih kurang sama dengannya, pastikan anda ambil perhatian pada maklumat ini.

    Almari tersebut yang merupakan buatan dan keluaran IKEA, syarikat gergasi perabut yang terkenal tu telah membunuh setakat ini seramai 3 kanak-kanak. Akibat daripada itu, IKEA terpaksa menarik balik sekurang-kurangnya 27 juta buat perabut yang sama dari pasaran.

    Bagi mereka yang telah membelinya, tawaran diberikan untuk pemasangan percuma bagi melekatkan almari itu pada dinding supaya ia tak jatuh. Atau kalau pengguna tak mahu, mereka boleh serahkan semula almari itu dan wang dipulangkan.

    Tapi itu berita kat luat negara lah. Tak pasti pulak samada ada maklumat berkenaan almari yang sama di negara kita. Tak pulak dengar berita bahawa IKEA menarik balik perabut sedemikian kat negara kita. Kalau pembaca ada maklumat boleh kongsikannya kat ruang komen di bawah.

    Almari pembunuh kanak-kanak

    Bagi orang dewasa mungkin tak ada masalah dengan almari jenis ini. Tapi bagi kanak-kanak, ia boleh bertukat menjadi alat pembunuh atau lebih tepat lagi perangkap membunuh.

    Kanak-kanak yang sedang nak membesar biasanya pantang tengok ada benda atas almari. Jika menarik, mereka akan cuba mendapatkan benda tersebut.

    Kanak-kanak juga memang suka sangat main dengan laci. Kalau dia tahu benda tu boleh ditarik keluar dan masuk, dia akan jadikan laci itu sebagai sumber hiburan permainannya.

    Dua sebab itu mampu menjadikan almari tersebut sebagai perangkap membunuh. Bila lagi dibuka, yang ada banyak barang pulak di dalamnya, dibuka pula laci paling atas, membuatkan keseluruhan almari itu menjadi tidak stabil.

    Biasanya ia akan jatuh ke bawah. Jika yang menarik almari atau laci itu adalah kanak-kanak, maka akan terhempaplah kanak-kanak malang itu. Jika ada orang, mungkin boleh diselamatkan. Tapi kalau kanak-kanak itu keseorangan, alamat terperangkap dan lemaslah dia di bawah almari itu.

    Periksa almari pembunuh lain

    Tidak semestinya almari buatan Ikea sahaja yang berpotensi membunuh. Jika rekabentuknya lebih kurang sama, iaitu ada laci dari atas sampai bawah, dan lacinya pula besar dan panjang, ia berpotensi membunuh anak-anak anda.

    Almari jenis yang sama ada banyak dijual di pasaraya lain. Tapi biasanya dibuat daripada bahan plastik. Saya juga ada guna almari seperti itu untuk isi kain baju anak-anak. Memang ada berlaku almari itu terlingkup ke depan bila anak kecil main tarik keluar laci tu, tapi taklah merbahaya sangat sebab ianya agak ringan.

    Tapi walaupun begitu, ia masih tetap bahaya kepada kanak-kanak. Jadi perhatikan semua perabut di rumah anda sekarang sebaga langkah berjaga-jaga. Kalau anda tak ada anak kecilpun perlu berikan perhatian. Sebab bila-bila masa saja ada potensi tatamu yang ada anak kecil mungkin menziarahi rumah anda.

    Saturday, June 25, 2016

    Elak makan di 5 tempat ini supaya anda tak gemuk

    Ada 5 tempat di mana kalau anda makan kat situ, ada akan menjadi gemuk lama-kelamaan. Apatah lagi jika anda jadikan makan kat 5 tempat yang akan disenaraikan nanti sebagai kebiasaan atau tabiat, anda sudah pasti akan gemuk.

    Seandainya anda memang dah masuk dalam kategori seorang yang gemuk sekarang, ada kemungkinan salah satu tabiat buruk anda adalah menjadi salah satu atau lebih dari 5 tempat ini sebagai tempat anda makan.

    Oleh itu, pastikan anda elak dari makan di 5 tempat tersenarai di bawah ini supaya anda tak gemuk. Bagi yang dah gemuk pula, sila berhenti dari amalkan makan di 5 tempat berikut di bawah:

    1. Makan berdiri di dapur

    Cuba perhatikan tabiat orang yang makan kat dapur sambil berdiri ini, mereka mungkin sedang buka pintu peti ais yang dipenuhi dengan berbagai makanan menggemukkan, dan mula supa masuk makanan sedikit demi sedikit ke dalam mulut mereka.

    Di dapur juga ada berbagai lagi makanan lain yang biasanya dalam kuantiti yang banyak. Atau mungkin makanan yang masih berada dalam bungkusan asli yang kuantitinya untuk dihidangkan kepada melebihi 3 orang. Sambil berdiri dan mulut mengunyah, sambil tangan mencapai sana dan sini, anda sedang menyumbat masuk banyak makanan tanpa ada kawalan langsung.

    Kalau nak makan, pastikan beradap. Ambil pinggan, ambil mangkuk, isikan makanan ke dalam bekas tersebut sekadar yang patut, ambil gelas, masukkan minuman dan bawa kesemuanya untuk dihidangkan atas meja. Selepas itu duduk dan nikmati makanan anda. Ini amalan yang jauh lebih beradap, sopan dan selamat.

    2. Makan dalam kereta

    Bila masa dan kenapa anda akan makan sambil memandu dalam kereta. Atau mungkin anda makan dalam kereta ketika berada di kawasan parkir ?

    Anda tentu tahu, anda buat amalan makan dalam kereta apabila anda sedang sibuk, betul tak ?, anda sedang terkejar-kejar masa dna tergesa-gesa. Biasanya dalam keadaan ini, anda makan makanan segera. Mungkin McDonald, mungkin KFC, mungkin Donat, atau entah apa lagi makanan segera yang bersepah kat luar sana.

    Makanan segera tersebut membolehkan anda makan walaupun ketika berada dalam kereta. Malah mereka sediakan kemudahan untuk anda yang sedang memandu masuk lorong khas dalam restoran mereka untuk beli makanan tanpa perlu keluar dari kereta.

    Ketahuilah bahawa hampir kesemua makanan segera tersebut tidak baik untuk kesihatan anda. Juga tidak baik untuk anda yang nak turunkan berat badan. Tambahan pula anda leka memandu, otak anda tidak memberikan tumpna pada apa yang sedang dimakan. Semua itu membuatkan berkilo kalori makanan masuk dalam perut anda tanpa kawalan.

    Sama macam yang pertama tadi, kalau nak makan, pastikan anda jaga adab. Makan betul-betul dengan masukkan ke dalam pinggan, dengan tenang dan sedar apa yang sedang anda suap dan banyak mana dah disuap.

    3. Makan depan TV

    Bila tengok TV ada iklan yang membuatkan kita meleleh air liur. Burger melekit, cheese panas meleleh, kek berkrim mengiurkan dan bermacam lagi yang mencetuskan rasa nak makan. Bila jadi amacam tu, apa lagi!, anda bangun pergi ke dapur buka peti ais hereta berguni makanan mai depan TV.

    Sampai saja depan TV cerita mula sambung semula. Dan begitulah anda hanyut menonton sambil tangan turun masuk ke bungkusan makanan, kemudiannya naik masuk ke dalam mulut. Anda kunyah dan kunyah tanpa sedar dah berapa guni makanan masuk dalam petu yang dah buncit itu.

    Jadi tolong jangan makan ketika berada di depan TV.

    4. Makan kat meja kerja

    Ini sama macam makan ketika berada dalam kenderaan. Anda buat macam tu sebab nak kejar masa, banyak kerja yang nak dihabiskan. Sambil makan anda sambung kerja, browse komputer baca nota dan sebagainya.

    Dalam keadan itu anda hilang tumpuan terhadapa apa yang masuk dan banyak mana ke dalam mulut anda. Sedar-sedar aikkk! dah habis ?, anda akan rasa macam tak cukup dan rasa macam masih boleh sumbat masuk lagi makanan, sebaba rasa macam tak kenyang.

    Itu semua membuatkan anda makan lebih daripada yang setutnya. Kalau nak makan, ambil masa 15 minit, pergi ke tempat yang sesuai untuk makan. Nikmati dan sedar apa yang anda nak dan sedang makan. Pantau kuantiti supaya tidak berlebihan. Kemudian bila dah selesai, pergi sambung semula kerja anda.

    5. Makan di katil

    Siapa biasanya jenis yang makan atas katil ? kalau bukan disebabkan anda sedang berada di dalam wad hospital, atau sebab sakit demam teruk tak boleh bangun, anda jenis seorang pemalas dan memang kaki makan.

    Punca anda makan atas katil adalah sebab malas nak bergerak. Jadi bila bawa makanan ke katil anda akan ambil lebih dari mencukupi, stand by kalau-kalau tak cukup, tak payah turun katil nak kena pergi tambah lagi. Itu semua punca anda makan berlebihan.

    Jangan jadi malas sampai makan kat atas katil kecuali jika anda sakit. Lagipun, takkan lah nak bagi katil berlemuih dengan makanan?

    Makan secara beradab di tempat yang sesuai

    Perkataan adab bukan saja-saja direka dan disebut untuk menyusahkan orang. Tapi adalah untuk menjadi kesihatan dan kebajikan manusia supaya tersusun dan sedar dengan apa yang dilakukan. Oleh itu, pastikan anda jaga adab kalau nak makan. makan ditempat yang betul, di meja makan, dalam bekas yang bersih dan khas, dan nikmati makanan dengan penuh kesedaran.

    Friday, June 24, 2016

    5 cara kurangkan berat badan tanpa bersusah payah

    Kalau anda rasa agak susah nak amalkan 6 tabiat paling berkesan untuk kurangkan berat badan dalam artikel sebelum ini, mungkin 5 cara kurangkan berat badan ini lebih mudah bagi anda.

    5 cara kurangkan berat badan ini boleh dilakukan tanpa bersusah payah. Jadi tak ada lagi alasan untuk anda teruskan niat nak kurangkan berat badan tu.

    Jom kita lihat apakah 5 cara kurangkan berat badan yang boleh anda amalkan tanpa payah nak bersusah payah.

    1. Minum air kosong

    Minum air dengan kerap boleh kurangkan berat badan anda. Ini bukan auta, tapi berdasarkan kajian yang dijalankan sebelum ini.

    Sebab apa anda boleh kurangkan berat badan hanya dengan minum banyak ar kosong ?

    Mudah saja, bila anda kerap minum air kosong, perut anda penuh. Jadi bila makan, tak boleh nak isi banyak sangat makanan ke dalam perut yang dah penuh itu. Jadi secara tak sedar, anda berjaya kurangkan makan.

    Kajian juga menunjukkan bahawa dengan minum air kosong banyak, anda boleh bertahan daripada minum minuman botol atau tin yang manis. Anda juga akan kurang minum jus daam tin atau botol yang tak kurang sama manisnya dengan minuman soda.

    2. Ambil masa banyak bersuka ria !

    Jangan kata anda tak suka bersuka ria pulak !, payah sangat nak jumpa orang jenis tak suka bersuka atau bergembira. Ada banyak cara untuk anda bersuka ria terutamanya dengan kawan-kawan.

    Buat aktiviti bermain, bersukan, berjalan, tengok wayang atau tengok perlawanan bola dan seribu satu maca lagi aktiviti yang boleh anda fikirkan. Asalkan anda bergembira dengan aktiviti tersebut, ianya mencapai matlamat untuk kurangkan berat badan.

    Kenapa pulak bersuka bergembira mampu kurangkan berat badan ?

    Mudah saja !, badan nak kebanyakkannya disebabkan tekanan hidup dan tekanan kerja yang tinggi. Bila tertekan, anda akan makan banyak benda tak berfaedah seperti coklat, kek, gula-gula dan sebagainya. Orang tertekan biasanya akan banyak ambil makanan bergula dan berlemak.

    Bila anda bergembira, itu semua mampu dikawal. Mudah bukan ?

    3. Pendekkan masa bersenam

    Mungkin ada orang nasiatan anda untuk bersenam dengan banyak, baru boleh kurangkan berat badan. Kalau anda memang seorang yang gemuk, memang benar saranan tersebut. Nak buat macam mana, anda dah terlajak laris sampai gemuk gedempol.

    Jadi kalau anda boleh kurangkan bersenam atau pendekkan masa bersenam sekali sekala tentu seronok bukan ? tak payah nak bersusah payah untuk pendekkan masa bersenam. Inilah yang anda boleh lakukan untuk kurangkan berat badan anda yang gemuk itu.

    Kurangkan masa bersenam, tapi tingkatkan aktiviti yang lebih berat. Contohnya tak payah nak jalan kaki sampai satu jam, sebaliknya pergi push-up 10 kali untuk 3 set. Kemudian pergi mendagu 5 kali untuk tiga set. kemudian buat latihan kuatkan otot perut dan sebagainya.

    Dengan pendekkan masa bersenam tapi kuat atau beratkan latihan, anda akan membakar kalori dengan lebih banyak daripada biasa. Masa bersenam pendek dan hasilnya berganda. Mudah tak ?

    4. Jangan kedekut untuk tidur selesa

    Bila masanya tiba untuk tidur, pergi tidur dan tak payah nak fikir apa-apa lagi. Tidur mesti selesa dan nyenyak. Jangan sesekali nak berjaga walau dalam apa keadaan sekalipun. Jadikan tidur tak cukup sebagai satu pantang dalam hidup ada.

    Kalau anda rasa tidur dan rehat sentiasa mencukupi adalah sesuatau yang sukar, saya tak tahu apa jenis punya manusia anda ni!. Bila tidur cukup, anda menjadi sihat dan segar. Bila segar anda mudah bersenam, makan juga tak berapa banyak sebab segar. Biasanya orang yang mengantuk akan makan lebih banyak daripada mereka yang segar cukup tidur.

    5. Enjoy makan !

    Ya! betul apa yang anda baca tu ! enjoy makan. Nikmati makan dan jangan segan-segan. Pastikan anda sentiasa bersemangat untuk bersarapan pagi. Makan dengan baik dan pilih makanan yang menyelerakan dan berkhasiat. Pastikan ada bijirin. Kajian menunjukkan mereka yang bersarapan akan kurangkan berat badan dengan mudah.

    Sama juga bila makan tengahari. Nikmati makanan anda. Makan buah sebelum makan benda berat, minum air sebelum makan buah. Kemudian enjoy makanan anda dan ingat jangan belasah sampai pecah perut. Berhenti sebelum kenyang sangat.


    Tuesday, June 21, 2016

    6 tabiat paling berkesan turunkan berat badan

    Dalam 3 orang yang baca artikel ini, salah seorang daripadanya berkemungkinan gemuk !. Adakah yang gemuk itu anda ?

    Data tersebut di atas adalah fakta tentang rakyat Malaysia. Negara kita menjadi negara paling ramai orang gemuk di Asia Tenggara. Seorang daripada 3 rakyat Malaysia bertubuh badan gemuk. Sebab itu saya kata kat atas, jika ada 3 orang membaca artikel ini, ada kemungkinan seorang darinya adalah GEMUK.

    Data dari Kementerian Kesihatan juga mengesahkan bahawa 73% daripada kematian di Hospital adalah disebabkan oleh masalah penyakit tidak berjangkit (NCD). Dan kebanyakkannya berpunca daripada masalah obesiti. Mungkin kita boleh katakan gemuk lebih merbahaya daripada kenderaan motosikal ?

    Ada niat nak turunkan berat badan

    Rata-rata mereka yang gemuk tentu ada niat mulia disudut hati mereka nak turunkan berat badan. Tapi apakan daya tak ada kekuatan untuk melakukannya. Tambahan pulak makanan kat negara kita sedap sedap belaka.

    Apa taknya !, bila sebut saja berniaga, orang kita akan buka perniagaan kedai makan. Dari Johor sampai ke Thailand, orang kita riuh rendah buka kedai makan. Semuanya berlumba untuk tawarkan makanan yang paling lazat di dunia.

    Biasanya makanan lazat sebegitu mereka namakan sebagai makanan potong kaki. Ertinya makanan itu ada potensi buat pemakan dan peminatnya jadi gemuk. Bila gemuk akan mudah kena kencing manis. Bila kena kencing manis tak lama lagi nak kena potong kaki ler tu !..

    Seperkara lagi susah nak turunkan berat badan adalah semangat hangat-hangat taik ayam bersenam dan kurangkan melantak makan. Ini juga satu masalah besar. Untuk membolehkan anda bersenam dan jaga makan, cara paling berkesan adalah dengan berusaha menjadikan amalan itu sebagai tabiat rutin diri anda.

    6 tabiat paling berkesan turunkan berat

    Kalau anda benar-benar nak turunkan berat badan dengan menggunakan teknik tanam tabiat ini, saya syorkan 6 tabiat berikut di bawah. Tabiat ini memang amat mujarab amat berkesan dalam membantu anda turunkan berat badan.

    1. Makan buah dan sayur

    Semua orang perlu makan antara 5 ke 7 hidangan buah atau sayur-sayuran atau campuran kedua-duanya, dalam masa sehari. Anda boleh mulakan dengan amakan ini terlebih dahulu. Makan sayur dan buah sekurangnya 5 kali sehari.

    Jadi pergi beli buah atau pergi petik buah. Tanam buah kalau nak jimatkan duit. Ambil buah jiran yang jenis tak petik buah atau buatlah apa saja supaya anda boleh makan buah 5 kali sehari. Bila dah jadi tabiat, anda boleh tingkatkan lagi jumlah kekerapan makan buah sehingga melebihi 7 kali sehari. Ini akan membuatkan berat badan anda turun dan kekal slim dengan mudah.

    2. Amalkan memasak sendiri untuk makan

    Kajian menunjukkan ada hubung kait yang amat rapat antara jumlah kekerapan makan dikedai dengan tahap gemuk seseorang itu. Bila kerap makan kat kedai, orang itu biasanya lebih gemuk berbanding orang yang kurang makan kat kedai. Sebabnya adalah restoran biasanya akan bubuh minyak dan segala mak nenek yang boleh bantu anda jadi gemuk.

    Jalan mudahnya sekarang adalah jadikan tabiat memasak sendiri untuk makan kat rumah. Dengan masak sendiri, anda boleh kawal segala bahan yang nak dimasukkan ke dalam masakan anda. Kalau tak tahu masak, jangan risau. Pergi ke MPH beli saja buku masakan sihat. Balik buka dan mulakan masak sendiri makanan anda.

    3. Makan bijirin penuh

    Orang putih panggil bijirin penuh ni sebagai whole grans. Kalau nak belasah makan bijirin penuh ini elok belasah di waktu pagi ketika sarapan. Saya biasanya dapatkan bekala bijirin penuh ini dari pasaraya Giant. Anda boleh pilih berbagai jenis bijirin untuk sarapan di kawasan yang ada Kellogs, Kokocrunch dan seumpamanya.

    Kalau makan roti, pastikan anda makan roti dari tepung bijirin penuh juga. Ini adalah lebih baik daripada makan roti putih gebu yang tepungnya sudah dibuang banyak zat dan nutrient yang baik darinya.

    4. Sibukkan diri dengan aktiviti

    Salah satu perkara yang memberansangkan jika anda sibukkan diri adalah timbulnya rasa puas di dalam jiwa. Bila anda senantiasa cari idea nak buat apa supaya sibuk dengan aktiviti fizikal, dari pagi sehingga ke petang, bila masuk malam, anda akan rasa puas dan tidur tersenyum.

    Cari apa saja idea agar ada banyak berlaku aktiviti fizikal. Contohnya jangan naik lift, tapi naik tangga. Atau parking kereta lebih jauh dari biasa ke tempat kerja. Atau lebih ekstrim lagi pergi kerja naik basikal. Anda juga boleh buat vakum dipejabat atau di rumah. Bila waktu cuti, potong rumput sendiri dan lain-lain lagi.

    5. Amalkan makan cara nabi

    Makan biarlah berpada-pada tak kisah samada makanan yang anda sedang suap itu lazat atau sedap luar biasa. Petua yang Nabi tinggalkan pada kita amat mudah dan berkesan. Makan hanya bila lapar dan berhentilah sebelum kekenyangan.

    Dengan kawalan makan supaya tidak berlebihan sebegitu, anda tak perlu nak panang sana pantang sini. Makanlah apa saja menu yang anda rasakan sedap atau nak cuba. Asalkan jangan berlebihan sudahlah. Makan patut patut saja.

    6. Buat catitan apa yang anda makan

    Ini tabiat akhir yang perlu diserapkan dalam jadual kehidupan anda. Catitkan dalam journal apa saja yang dah masuk ke dalam perut anda setiap hari. Catitkan makanan apa, berapa kalori dan jenis zat apa yang dah masuk.

    Samada anda luangkan waktu malam untuk buat semua catitan makanan yang dah masuk atau boleh saja dicatit selepas habis makan. Ikut suka, asalkan anda mencatitinya. Dapatkan maklumat berkenaan kalori dan zat yang ada dalam makanan tersebut.

    Sekarang dunia teknologi maklumat. Mudah saja untuk dapatkan maklumat berkenaan kandungan zat makanan dari Google. Bila anda buat kerja lebih catit begitu, anda akan lebih peka dan otak mendapat mesej keseriusan anda untuk berubah dan jaga kesihatan.

    Sekian 6 tabiat yang anda perlu mula disiplinkan diri sampai tak perlu berdisiplin lagi sebab dah berjaya jadi tabiat diri. Segeralah amalkan 6 tabiat berkesan di atas untuk turunkan berat badan dan kekal begitu sentiasa slim.

    Waspada taktik merompak ketika anda parkir - rakaman video

    Rakaman video yang dilampirkan di bawah menujukkan kejadian sebenar bagaimana perompak beraksi merompak barang yang ada di dalam kereta anda ketika sedang parkir.

    Biasanya, anda akan masuk ke kotak parkir, berhenti dan bersiap sebentar sebelum keluar dari kereta. Kalau kaum wanita mereka mungkin akan berkemas, solek muka, pakai gincu, atau sekurang-kurangnya perbetulkan tudung atau rambut.

    Mungkin kaum lelaki agak jarang berada lama dalam kereta bersiap sebelum keluar. Paling lambatpun orang lelaki akan ambil sedikit masa untuk ambil telefon bimbit, ambil beg duit atau ambil beg kerja sebelum keluar. Jadi biasanya lelaki agak selamat dari rompakan penjahat seperti yang anda lihat dalam ramakan video yang dilampirkan.

    Perempuan sila ambil perhatian

    Jika anda seorang perempuan, oleh kerana perompak biasanya sasarkan mangsa dari kalangan orang perempuan, maka pastikan anda berhati-hati setiap kali berada di dalam kenderaan ketika parkir. Jangan leka berada di dalam kenderaan ketika kenderaan berhenti.

    Kebanyakan kenderaan sekarang ada auto lock yang akan mengunci kesemua pintu kereta ketika kereta sedang bergerak. Auto lock ini akan dibuka semula hanya jika ada berhenti dan tutup suis kenderaan anda. Oleh itu, kalau nak bersiap, nak betulkan tudung atau nak mekap, pastikan enjin kereta hidup dan semua pintu terkunci.


    Zaman sekarang kita perlu sentiasa berwaspada dalam apa keadaan sekalipun. Jangan ingat semua orang berfikiran macam kita. Ada manusia yang tumpuannya hanya untuk merompak harta orang sahaja dan sentiasa perhatikan siapa mangsa mereka yang seterusnya.

    Monday, June 20, 2016

    10 petua jaga keselamatan makanan di restoran elak dari kena tutup

    Baru-baru ini pegawai kesihatan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) telah membuat pemeriksaan mengejut di 23 restoran di sekitar Setapak. Apa yang ditemui amat mengejutkan !.

    Daripada 23 restoran atau kedai makan yang diperiksa, 8 daripadanya diarahkan segera tutup !. Ada restoran yang dipenuhi oleh najis tikus, ada yang dipenuhi oleh lipas dan telur lipas di perabut dan peralatan daput.

    Tambahan daripada 8 restoran yang diarahkan segera berhenti dari beroperasi, 11 lagi pula diberikan saman kerana gagal mematuhi etika kebersihan dan melakukan beberapa kesalahan lain seperti berniaga tanpa lesen.

    Jaga keselamatan makanan elak dari kena tutup

    Semua pemhusaha kedai makan perlu peka dengan keselamatan makanan yang mereka sediakan untuk pelanggan. Keselamatan makanan bukanlah sesuatu yang anda boleh pilih untuk diberikan pada pelanggan. Sebaliknya ia adalah satu perkara yang wajib.

    Sebab itu pihak berwajib seperti DBKL sentiasa membuat pemeriksaan mengejut secara berkala terhadap semua premis makanan. Jika gagal, arahan segera tutup akan diberikan kepada pengusaha kedai makanan.

    Restoran akan disuruh tutup selama 2 minggu. Dalam tempoh tersebut, pengusaha restoran perlu membersihkan keseluruhan kedai makannya sampai pihak berwajib puas hati. Jika dah ok barulah restoran dibenarkan beroperasi semula.

    Tempoh dua minggu kena tutup bersamaan dengan separuh bulan tentu memeritkan pengusaha restoran dan kedai makan. Mereka hilang pendapatan selama separuh bulan akibat tak boleh jalankan perniagaan. Hukuman sebegitu perlu supaya keselamatan pengguna yang makan di kedai mereka sentiasa dijaga.

    Jadi pemeriksa keselamatan makanan sendiri

    Cara terbaik untuk elakkan restoran anda kena tutup dan kena saman kotor dari pegawai kesihatan pihak berwajib, adalah dengan memastikan restoran anda sentiasa dalam keadaan yang baik. Untuk itu, anda mesti jadi pemeriksa keselamatan makanan sendiri di restoran anda.

    Jika aktiviti ini senantiasa dilakukan, anda tak perlu risau lagi dengan serbuan secara mengejut oleh pegawai kesihatan dari pihak majlis bandaraya. Berikut dikongsikan 10 petua untuk melakukan pemeriksaan keselamatan makanan di kedai makan anda.

    1. Pantau suhu kawalan makanan

    Pastikan peti ais anda sentiasa ada termometer dan alat itu berfungsi untuk meyemak suhu di dalamnya. Pastikan peti sejuk anda simpan makanan dibawah 4 darjah celcius. Pastikan juga tempat beku berada dalam suhu -18 darjah celcius.

    Jika ada tempat simpan makanan panas, pastikan peralatan itu juga ada termometer. Pastikan suhunya sentiasa berada lebih daripada 60 darjah celcius.

    2. Periksa tempat simpan makanan

    Pastikan tempat di mana anda simpan makanan sentiasa berada dalam keadaan selamat. Untuk itu anda perlu pastikan tempat tersebut jauh daripada benda beracun seperti racun serangga umpamanya.

    Tempat simpanan makana yang dah siap dan boleh dimakan hendaklah disimpan lebih tinggi di atas para daripada makanan mentah yang belum boleh dimakan. Kurangkan sentuhan dengan anggota seperti tangan pada makanan. Gunakan peralatan dan bungkus dengan plastik bila dah siap makanan yang mahu dihidangkan.

    Jangan sesekali letakkan atau biarkan makanan samada mentah atau masak di atas lantai. Jadikan ini satu pantang larang yang semua orang mesti ikut. Sediakan almari, para atau seumpamanya untuk meletakkan makanan.

    3. Pantau amalan kebersihan pekerja

    Sentiasa perhatikan amalan para pekerja yang terlibat di restoran anda. Pastikan mereka mengamalkan tahap kebersihan yang maksimum. Pastikan pakaian dan tutup kelapa yang sesuai dipakai ketika menyediakan makanan.

    Sediakan tempat mencuci tangan dengan sabun yang sesuai. Sediakan juga tuala untuk mengelap tangan selepas dicuci. Pastikan tempat cuci tangan tidak dikongsi dengan tempat cuci makanan. Arahkan para pekerja sentiasa mencuci tangan mereka terlebih dahulu setiap kali mahu menyentuh atau menyediakan makanan.

    4. Pantau tempat makanan bersentuh

    Anda perlu perhatikan tempat atau peralatan di mana makanan akan bersentuh dengannya. Contohnya seperti tempat potong sayur atau tempat potong daging. Pastikan kesemua tempat tersebut berada di dalam keadaan yang bersih dan baik.

    Peralatan seperti besen, pisau, bekas letak makanan dan lain-lain yang berkaitan mestikan sentiasa dalam keadaan yang baik dan bersih. Sentiasa cuci dan sucikan dengan bahan yang sesuai.

    5. Pantau bahagian lain sentiasa bersih

    Bahagian lain yang tidak disentuh oleh makanan perlu juga berada dalam keadaan yang bersih dan baik. Perhatikan lantai, perhatikan siling dan dinding. Jangan biarkan kotor dan pecah atau berlubang. Segera baiki jika retak atau rosak.

    Peralatan membasuh pinggan atau lain-lain seumpamanya hendaklah dipantau sentiasa berada dalam keadaan yang baik dan berfungsi serta bersih dari kekotoran.

    6. Pantau tandas awam dan pekerja

    Sentiasalah membuat pemeriksaan pada tandas para pekerja. Pastikan tandas mereka berada dalam keadaan yang bersih dan baik senantiasa. Begitu juga dengan tandas awam, pastikan ianya bersih, selesa untuk digunakan dan tidak ada benda yang rosak.

    Pastikan semua peralatan dalam tandas juga dalam keadaan bersih dan berfungsi dengan baik. Pastikan juga bahan mencuci seperti sabun sentiasa ada. Begitu juga dengan tisu dan lain-lain yang berkaitan, mesti disediakan dengan mencukupi.

    7. Pantau tempat buangan makanan

    Lihat bekas tempat anda menghimpun sisa makanan atau bahan mentah ang hendak dibuang. Pastikan ianya dalam keadaan baik, sentiasa tertutup dan tidak pecah. Kosongkan secara berkala supaya keadaan terkawal.

    Jangan biarkan tempat simpanan bahan buangan itu bocor supaya tidak akan berlaku tumpahan yang boleh membuatkan keadaan sekeliling menjadi kotor.

    8. Pantau serangan serangga perosak

    Lihat tanda-tanda serangan serangga dan makhluk perosak. Anda perlu lihat tanda-tanda seperti adanya najis atau bangkai serangga mati. Jika ada bukaan yang boleh membuatkan serangga atau makhluk perosak masuk, segeralah tutup jangan ditangguhkan.

    Gunakan khidmat syarikat pest control profesional dan bertauliah untuk kerja-kerja pengurusan kawalan serangga dan makhluk perosak di restoran atau premis makan anda.

    Anda boleh dapatkan khidmat profesional dari syarikat Easelife Services Sdn Bhd yang berpusat di Shah Alam. Hubungi En Izam 012-2067357 untuk maklumat lanjut dan sebut harga promosi hebat pelanggan disekitar Shah Alam.

    9. Pantau ilmu keselamatan makanan staff

    Pastikan semua pekerja yang terlibat dengan penyediaan makanan faham dan ada ilmu tentang keselamatan makanan. Kalau tak tahu, hantar mereka belajar perkara asas ini yang penting ini.

    Aktiviti belajar tentang ilmu persediaan makanan dengan baik mestilah dijadikan perkara yang berterusan. Dapatkan latihan dari pakar yang bertauliah supaya para pekerja mendapat sijil dan dilatih dengan baik.

    10. Simpan dan uruskan segala rekod

    Apa saja aktiviti semakan dan selenggaraan perlu direkod dan disimpan dengan baik. Begtu juga aktiviti pemeriksaan kebersihan dan keselamatan makanan perlu direkod dan disimpan rekodnya.

    Aktiviti pest control juga perlu ada rekod yang baik dan lengkap. Bila, siapa, bagaimana kerja dilakukan dan bahan apa yang dipaka mesti direkodkan. Begitu juga tahap atau keadaan serangan serangga dan makhluk perosak dipantau dan direkodkan dengan baik.