Monday, February 7, 2011

Bagan Lalang, Sepang

Tak ada air main pasir
Kembara kali ini membawa kami sekeluarga ke Pantai Bagan lalang, Sepang. Kalau pergi dari Puchong, jalan paling dekat yang saya rasa cepat dan mudah adalah melalui;

Puchong - Putrajaya - Bandar Baru Salak - Sepang - Bagan lalang.

Kos tol melalui jalan itu hanya RM1.60 iaitu tol LDP dari puchong nak ke Putrajaya.

Kalau sampai di Salak Tinggi, jangan lupa singgah dulu isi perut untuk makan tengahari kat satu restoran yang menjual Nasi Padang. Banyak lauk terdapat di situ dan harganya amat berpatutan. Restorannya besar. Betul-betul tepi jalan. Bersih dan aman makan kat situ.


Macam biasa tujuan saya ke sana selain dari menghiburkan anak-anak dan isteri, saya mahu melihat samada saya dapat merakan gambar yang menarik di Bagan Lalang. Kali ini saya masih mahu belajar melihat dan mengambil komposisi sebaik mungkin.

Seperti yang selalu saya dengar orang pandai kamera berkata, gambar yang baik datang dari juruphoto yang mampu melihat. Bukannya dari jenis kamera yang digunakan. Jadi untuk menghayatinya saya pergi ke Bagan Lalang hanya berbekalkan kamera kompak. Kalau dengan kamera kompak itu saya tak boleh hasilkan gambar yang menarik, bermakna pakai kamera DSLR canggih macammanapun tetap tak akan menarik.

Saya masih lagi mencuba menghayati dan memahami 2 petua utama iaitu:

  1. Pastikan gambar seringkas mungkin. jangan cuba masukkan semua yang kita lihat dalam sekeping gambar.
  2. Penuh frame gambar anda.
Ternyata apabila saya sampai dilokasi saya rasa jem dan takada idea nak ambil gambar apa. Orang ramai penuh kat sepanjang pantai. Khemah bersimpang siur, Kereta penuh kiri dan kanan jalan. Tandas sampai kehabisan air untuk mandi. Pantai pula kering sampai ke tengah. Cuaca hari tu panas terik. Macam mana nak saya hayati keindahan pantai Bagan Lalang tanpa diganggu oleh lautan manusia hari itu?.

Cuba lihat hasil gambar kali ini dengan kamera kompak Ricoh saya. Komen bagi yang berminat dengan seni photography amat dialu-alaukan:


Barisan batu ini adalah batas asal pantai. Nampaknya laut menghakis pantai

Sepang gold coast memagar kawasan pantai khas untuk penyewa resort mewah
mereka sahaja. Bukankah pantai hak awam? bagaimana ada syarikat swasta
boleh pagar dan larang orang awam masuk....? dalam Islam ada nama status
kawasan macam ini yang hukumnya tidak boleh diperjual belikan.

Barang mainan pantai banyak dijual di sini.

Kanak-kanak tak tahan melihat mainan macam ini

Surau dan Tandas yang lebih baik dan selesa telah dibina. Sebelum ini tak ada



Barang mainan anak saya. Tak payah keluar
duit lebih untuk beli mainan.


Leka bermain pasir dan mengorek lubang ketam.


Friday, February 4, 2011

Destinasi Pelancongan Terbaik - Malaysia Masuk Senaraikah ?

Kita lihat banyak usaha dari pihak yang bertanggungjawab mempromosikan negara kita sebagai pusat pelancongan terbaik. Agak-agak dah cukup kah dengan usaha itu untuk menaikkan negara kita?

Kalau nak dikatakan negara kita tak ada banyak tempat menarik, memang ternyata bohong. Negara kita tak kurang hebatnya. Kalau tak ramai orang tahu puncanya banyak terletak bagaimana kita buat promosi. Kalau kita lebih banyak anugerahkan kerja buat promosi pada mereka yang tak berkelayakan, memang tak akan mendatangkan hasil.


Mungkin promosi selama ini hanya sebagai alat saluran jana duit pihak-pihak tertentu. Mereka yang tak tahu malu perah dan belasah duit rakyat untuk kemewahan mereka sendiri. Kenapa saya kata begitu, kerana negara kita tak masuk senaraipun dalam destinasi hebat pelancongan. Lihat senarai bawah:


Ranking %
1. Namibia 96.94
2. Costa Rica 96.92
3. New Zealand 96.13
4. Nepal 95.08
5. Japan 94.77
6. Iceland 93.91
7. Laos 93.85
8. Canada 93.53
9. Syria 92.75
10. Chile 92.73
Senarai top emerging destination pun tak masuk dalam list, tengok senarai kat bawah:
Ranking %
1. Burma/Myanmar 97.14
2. Iran 95.38
3. Bhutan 95.29
4. Mongolia 93.75
5. Rwanda 93.68
6. Ghana 93.33
7. Bosnia & Herzegovina 92.00
8. Malawi 89.33 9. Belize 88.57
9. Libya 88.57
Senarai penerbangan terbaik pun tak masuk tengok senarai kat bawah ni:
Ranking %
1. Singapore Airlines 96.30
2. Japan Airlines 95.38
3. Air New Zealand 88.99
4. Oman Air 88.00
5. Emirates 87.96
6. Korean Air 86.67
7. Qatar Airways 86.40
8. Cathay Pacific 86.00
9. Etihad 84.62
10. Eva Air 84.44
Top lapangan terbang boleh gagah. Masuk juga tetapi tempat kedua terakhir:
Ranking %
1. Singapore Changi 94.40
2. Seoul Incheon 89.60
3. Zurich 89.14
4. Keflavík (Leifur Erikkson) 88.00
5. Hong Kong Int 87.68
6. Vancouver 86.03
7. Tokyo Narita 84.80
8. Amsterdam Schipol 84.27
9. Kuala Lumpur 84.24
10. Copenhagen 84.14
Macammana dengan Top City....hampas..tak masuk juga:
Ranking %
1. Luang Prabang, Laos 96.89
2. Hoi An, Vietnam 96.00
3. Kyoto, Japan 95.63
4. Stockholm, Sweden 93.33
5. Perth, Australia 92.73
6. Tokyo, Japan 92.40
7. San Francisco, USA 92.00
8. Vienna, Austria 91.85
9. Cusco, Peru 91.56
10. Aleppo, Syria 91.54
maklumat di ambil dari sini

Kampung Kuantan - Taman Kelip-Kelip

Pintu masuk ke Taman Kelip-Kelip. Ini contoh gambar amatur yang sering
terpengaruh untuk masukkan sebanyak mungkin apa yang dilihat dalam
photo. Selepas ambil dan review kat rumah baru perasan. Mungkin jika
ambil signboard dan dinding sahaja mencukupi untuk bahan cerita.
Dah lama dengar cerita mengenai taman kelip-kelip di Kuala Selangor selama ini, tapi tak pernah cuba pergi tengok apa ada di sana. Cuti tahun baru cina kali ini elok juga pergi tinjau kat sana daripada balik kampung dan turut menyumbang kesesakan lebuh raya.

Kalau dari Puchong nak ke sana ada banyak jalan satu melalui Klang dan terus ke arah Kuala Selangor. Satu jalan lagi ikut Puncak Alam dan ke Kuala Selangor melalui Ijok, jalan ini yang saya ambil untuk pergi.


Ada Masjid sebelah taman. Mudah utk
solat magrib sebelum naik sampan
menyusuri sungai yang hanya dibuka
selepas magrib.
Dari Puncak Alam melalui Ijok jaraknya lebih kurang 40 km, jauh juga tu, tapi suasana jalan yang melalui kampung dan pekan serta estet menghilangkan rasa lama dan jemu memandu. Ditambah pula dengan kereta yang tak banyak, pemanduan menjadi leka dan sedar-sedar dah sampai kat simpang yang menunjukkan arah ke kampung Kuantan.

Misi yang paling utama sebenarnya nak pergi ambil gambar. Kali nak cuba praktis konsep yang baru dibaca dalam sebuah buku photography mengenai garis panduan mengambil gambar yang baik. Tekniknya mudah sahaja.

  1. Fill-up the frame.
  2. Make it simple
Bila baca garis panduan di atas rasa macam amat mudah seumpama makan kacang, bila sampai di lokasi puas melilau tak jumpa idea gambar macam mana nak ambil untuk terjemahkan maksud di atas. Memang betul kata orang, bahagian yang paling sukar sekalai dalam dunia photography adalah bahagian komposisi.

Taman permainan juga ada tersedia di
sebelah deretan gerai jualan.
Sehebat dan semahal manapun kamera yang kita miliki ia hanya membantu mungkin sekadar 10% sahaja bagi menghasilkan gambar yang baik, selebihnya bergantung kepada skill mata jurugambar melihat dan merakam. Patutlah saya lihat juruphoto pro. masih tetap menghasilkan gampar yang cukup hebat walau hanya dengan menggunakan kamera handphone.

Gerai ringkas menjual kuig tradisional, snack dan
minuman
Walau bagaimanapun saya belasah juga ambil beberapa gambar untuk tatapan dan bahan uji. 

Kelip-kelip penuh di sepanjang sungai ini pada waktu malam.

Jeti tempat naik sampan. Kelihatan pengayuh sampan sedang melepak
tunggu pelanggan. Mereka merupakan warga tempatan.
Pegusaha sampan sedang menyusun dan menyediakan sampan-sampannya
Suasana kampun terasa dengan keriuhan kicauan burung di Kampung Kuantan