Jas-du-it

Jasduit - Just do it !

Friday, April 3, 2009

Petua Niaga

  Mohd Shubhi       Friday, April 3, 2009

Jalan yang lebih selamat untuk berjaya dalam berniaga ialah memilih apa yang orang lain telah buat. Jika memilih jenis perniagaan seperti itu kita akan dapati terdapat seribu satu macam perniagaan yang boleh kita ceburi.

Ini mendatangkan satu lagi masalah untuk memilih perniagaan yang sesuai dengan kita. Kalau nak diikutkan bagi usahawan yang brfikiran positif, dia biasanya yakin dengan apa saja jenis perniagaan. Tetapi adalah lebih baik kita mulakan dengan hanya satu perniagaan, istiqamah membinanya sehingga mencapai ke satu tahap yang kita ingini.

Bagaimana nak pilih...?

1. Senaraikan perkara yang anda suka lakukan di waktu bekerja.
Memberi latihan, membuat perancangan, memberi motivasi, berjumpa pelanggan...
2. Senaraikan kegemaran masa lapang anda.
Membaca, melancong, bersukan, masuk hutan...

Berdasarkan senarai di atas carilah satu perniagaan yang anda dapat melakukannya seiring dengan perkara kesukaan anda. Contohnya bagi mereka yang suka melancong, dan gemar berjumpa orang baru dia boleh menceburkan dalam industri pelancongan, atau apa sahaja yang membolehkan dia sentiasa "out-station".

Harus diingat yang berniaga bukanlah sesuatu yang mudah. KIta akan menghadapi seribu satu cabaran. Kecekalan dapat membuatkan kita bertahan walaupun susah. Oleh itu membuat sesuatu yang kita suka banyak membantu kita meneruskan perniagaan kita walaupun menghadapi kesukaran.
logoblog

Terima Kasih kerana membaca, Petua Niaga

Previous
« Prev Post

1 comment:

  1. Untuk menjalankan sesuatu perniagaan saya rasa target market dan msrket research prrlulah dibuat terlebih dahulu....

    Bagi mereka yg serius dalam mengembangkan perniagaan,akaun semasa syarikat merupakan satu kemestian.untuk membuka account semasa memerlukan introducer.insyaAllah saya membantu usahawan2 yg memerlukan introducer.boleh lawati blog saya.credit pada owner blog.terima kasih.

    ReplyDelete

Segala komen pembaca amat dihargai, tapi mohon komen dengan berhemah ya ! Terima Kasih !