-->

Jas duit

Jasduit - Just do it !

Friday, January 1, 2010

Makan Suplemen Untuk Kuat Ingatan - Buang Duit Buang Masa

  Mat Bihi       Friday, January 1, 2010

Ramai orang-orang yang dah berumur dan berduit mengambil pil-pil herba yang kononnya dapat mengembalikan kekuatan daya ingatan mereka.

Di Malaysia juga kita dapat melihat lambakan suplemen yang dinamakan Ginkgo Biloba dalam bentuk kapsul atau cecair yang dipercayai dapat melancarkan perjalanan darah, memperbaiki daya ingatan dan meningkatkan daya tumpuan.

Ginkgo merupakan sejenis herba perubatan berasal dari negeri China yang digunakan dalam perubatan tradisional mereka semenjak ribuan tahun dahulu.

Jika anda pergi ke pharmasi atau gedung membeli belah, anda boleh dapati suplemen Ginkgo Biloba ini yang dibotolkan dalam bungkusan yang cantik, dan harganya pula bukannya murah. Namun ramai yang membelinya demi menjaga keupayaan otak agar dapat berfungsi dengan baik walaupun dah tua.

Bagi mereka yang telah lama mengamalkan pemakanan Ginkgo ini, berita sedih bagi anda adalah anda sebenarnya hanya membazir dan membuang masa. Demikian rumusan dari kajian yang dijalankan baru-baru ini.

Kajian melibatkan seramai 3,069 orang sukarelawan yang berumur antara 72 dan 96 tahun yang diberikan suplemen tersebut selama 6 tahun secara konsisten.

Hasilnya adalah daya ingatan mereka yang diberikan suplemen selama 6 tahun dengan mereka yang tidak menggunakan suplemen tersebut adalah sama sahaja, mereka yang menggunakan Ginkgo lansung tiada kemajuan yang dapat membezakan mereka dengan yang tidak makan ginkgo.

Sebelum ini, kajian juga menunjukkan bahawa Ginkgo tidak ada kesan dalam mengurangkan kecederaan otak mereka yang terkena strok sepertimana yang dipercayai selama ini.

Laporan kajian diatas di terbitkan dalam The Journal of The American Medical Association (JAMA).

Bagi para pembaca yang memang dah mengamalkan makan Ginkgo Biloba ini, lebih baik berhentilah, anda hanya buang duit dan buang masa sahaja.

Saya dapat tahu dari cerita ramai orang tua-tua dan orang-orang alim, mereka yang sering baca Al-Quran, lebih-lebih lagi menghafal banyak ayat-ayat suci, daya ingatan mereka tak pernah pudar sampai mati.

Saya lihat sendiri Tok saudara susuan Tok saya yang umurnya lebih dari 100 tahun, namun kekuatan ingatannya tak siapa dapat tandingi. Jadi rajin baca Quran dan banyakkan hafalan, tak perlu keluarkan duit, insyallah ingatan anda tak akan pudar.
logoblog

Terima Kasih kerana membaca, Makan Suplemen Untuk Kuat Ingatan - Buang Duit Buang Masa

Previous
« Prev Post

No comments:

Post a Comment