Jas-du-it

Jasduit - Just do it !

Saturday, January 2, 2010

Elakkan Tekanan Jiwa Kanak-Kanak Dengan Tidur Sebelum Pukul 10 Malam

  Mohd Shubhi       Saturday, January 2, 2010

Kanak-kanak yang tidur lewat tengah malam didapati 25% lebih berisiko mengalami tekanan jiwa dan berkeinginan membunuh diri daripada mereka yang tidur pada atau sebelum pukul 10 malam. Demikian menurut kajian yang disiarkan dalam majalah Sleep.

Kajian dilakukan pada 17,000 pelajar yang berumur antara 12 dan 17 tahun dan ibubapa mereka di Amerika. Mereka mendapati remaja yang tidur selama 5 jam atau kurang mempunyai 71% risiko tekanan jiwa dan 48% kecenderungan membunuh diri jika di bandingkan dengan mereka yang tidur sekurang-kurangnya 8 jam.

Dr. James Gangwisch, professor di Columbia University College of Physicians and Surgeon di New York menyatakan bahawa kajian tersebut adalah selari dengan theori yang menyatakan bahawa tekanan jiwa berkait rapat dengan kekurangan tidur.

Beliau menambah lagi bahawa tidur dan rehat yang cukup adalah rawatan terbaik dalam menangani tekanan dan stress.

Para penyelidik percaya bahawa tidak cukup tidur memberikan kesan secara lansung terhadap tekanan, ini membawa mereka menghadapi kesukaran mengharungi cabaran harian dan sukar menyesuaikan diri dengan kawan-kawan atau orang dewasa lain, dan mereka juga lebih mudah menjadi murung.

Kajian terbaru ini juga mengesahkan kajian sebelum ini yang mendapati bahwa kesukaran tidur boleh membawa seseorang menjadi gila.

Selama ini para pakar telah mengaitkan masalah tidur dengan masalah mental tetapi ianya dianggap sebagai kesan sampingan sahaja, namun kini para saintis di Harvard percaya kesukaran untuk tidur merupakan penyebab kepada berbagai masalah jiwa.

Kekurangan tidur juga menyebabkan badan anda mengalami kekacauan yang teruk terhadap hormon-hormon badan termasuklah hormon yang diperlukan dalam menangani tekanan.

Saya teringat semasa belajar fiqah dulu dalam bab sembahyang, guru saya ada memberi tahu bahawa ada saranan daripada ulama supaya segera tidur selepas selesai solat insya dan sunat-sunat selepasnya, ini untuk memastikan kita dapat bangun awal dalam linkungan 2/3 malam untuk beribadat.

Apabila dikira-kira jika kita tidur selepas selesai solat insya dan sunat-sunat yang selepas itu, bermakna kita tidur dalam lingkunngan selewat-lewatnya pukul 10 malam. Jika kita tidur semaksimum 8 jam bermakna kita akan bangun sebelum pukul 5 pagi.

Terdapat ramai di kalangan kawan-kawan terutamanya yang berniaga atau berpolitik sangat kurang tidur dan selalunya tidur amat lewat, saya khuatir dengan budaya tersebut yang telah menjadi satu lumrah.

Saya tak pasti bagaimana kita perlu melihat fenomena tersebut, adakah kita perlu mengorbankan kesihatan kita atas alasan cari makan, atau berjuang? sama-samalah kita fikirkan sendiri, tapi yang penting, pastikan kita mendidik anak-anak kita tidur sebelum pukul 10 malam dan kemudian bangun awal.

Jangan sampai anak-anak kita memandang sinis pada amalan sebenar kita sudahlah, jangan sampai mereka menuduh si ketam mengajar anaknya berjalan lurus ke depan.

logoblog

Terima Kasih kerana membaca, Elakkan Tekanan Jiwa Kanak-Kanak Dengan Tidur Sebelum Pukul 10 Malam

Previous
« Prev Post

No comments:

Post a Comment

Segala komen pembaca amat dihargai, tapi mohon komen dengan berhemah ya ! Terima Kasih !