Jas duit

Jasduit - Just do it !

Saturday, March 17, 2012

Kekalkan hubungan dengan melihat pada keindahan

  Mat Bihi       Saturday, March 17, 2012
Orang ramai naik bot menuju ke Pulau Gaya
Puas sudah aku pujuk diri aku sendiri untuk melihat segala kebaikan yang ada pada awek pertama aku Ricoh GX200.


Bot pergi dan balik tak berhenti dari KK ke Pulau Gaya
Aku cuba sedaya upaya melupakan semua perkara yang tidak termampu diberikan oleh awek ricoh aku tu namun banyak kali gagal. Terlalu banyak dugaan yang melintasi aku yang membuatkan aku kembali tawar pada awek ricoh.

Aku dan kekawan chartered bot ke sana
Aku baca dan baca segala majalah yang ada agar aku temui semula kelebihan yang ada pada awek ricoh aku dan akhirnya dengan segala usaha itu,  memang aku berjaya menemuinya. Apa yang perlu aku buat adalah memberikan fokus pada apa yang termampu diberikan oleh awek aku tu.

Mat Pulau Gaya ni tumpang bawa barang niaganya dengan bot kami
Bukan semua gambar perlu ada kesan bokeh dan bukan semua gambar perlu sharp seperti jarum. Dan selain dari itu awek ricoh aku mampu hasilkannya.

Sampai saja kami terus ke Surau terapong di sana
Kenapa aku masih nak mengorat awek baru? kenapa aku masih nak melihat apa yang awek aku tak ada? aku akhirnya nekad untuk menyingkap segala kelebihan yang ada awek aku dan melupakan apa yang dia tidak ada. 

Berhati-hati jalan atas titi
Keindahan atau keburukan hanya mainan minda semuanya hanya terawang di dalam kepala. Bukankah aku sudah melafazkan akad memiliki awek aku tempoh hari dan berjanji menggunakannya sebaik mungkin dan menerimanya seadanya.

anak-anak pulau gaya
Aku berazam meneroka dan mempergunakan segala kelebihan yang ada pada awek aku itu. Lagipun keputusan ada di tangan aku. Aku boleh dan lebih mudah mengubah diri aku, mengapa aku mahu mengubah awek aku.

Mengintip kedatangan kami
Dengan azam tersebut aku mula mengembara dengan membawa awek aku ke merata tempat. Aku gunakan dia untuk merakam segala keindahan yang aku saksikan. Selalu bersama membuatkan aku semakin menghargai awek aku.

Mengintip kehadiran kami
Dalam perjalanan aku ke Sabah aku meneroka Kampung Terapung di Pulau Gaya bersama awek aku. Hasilnya ternyata sungguh indah.

awek kecil pulau gaya
Boleh tahan jugak awek aku tu. Ramai yang cemburu dengan awek aku sebab mereka lansung tak ada kamera. Ternyata aku lebih bernasib baik daripada mereka.

suasana pulau gaya
Orang kata untuk menghasilkan gambar yang baik kita perlu mampu melihat. Memang aku dah boleh melihat dengan mata aku tetapi aku juga perlu meyelami bagaimana awek aku melihat lensa awek aku tak sama dengan anak mata aku.

panjat atas bumbung untuk terjun?
Aku perlu mempunyai imaginasi bagaimana hasil rakaman daripada lensa aku agar rakaman aku mampu dinikmati oleh orang lain nanti.

Dari pembacaan manusia melihat gambar biasanya bermula dari sebelah kanan dan objek yang lebih menonjol akan mudah ditangkap oleh mata kita jika posisinya berada di salah satu dari empat posisi persilangan  2 garis menegak dan 2 garis melintang. Orang putih panggil rule of third.

Kalau mereka yang biasa mendalami falsafah ambil gambar tentu faham benda ini. Jadi aku cuba sedaya upaya merealisasikannya.

Jom kita layan apa yang aku rakam guna awek aku di pulau gaya Sabah...

logoblog

Terima Kasih kerana membaca, Kekalkan hubungan dengan melihat pada keindahan

Previous
« Prev Post

No comments:

Post a Comment