Jas-du-it

Jasduit - Just do it !

Monday, September 30, 2013

Kenapa cikgu kebanyakannya slim?

  Mohd Shubhi       Monday, September 30, 2013
Dari saya bersekolah dulu sehinggalah sekarang di mana saya masih ke sekolah untuk menghantar anak-anak bersekolah, satu perkara menarik yang sering diperhatikan adalah rupa bentuk badan para cikgu yang kebiasaannya slim.

Amat jarang kita melihat cikgu yang bertubuh gemuk. Kalau adapun berkemungkinan besar ianya merupakan gurubesar yang tidak lagi bertugas mengajar di kelas, sebaliknya bertugas dalam urusan pengurusan sekolah.

Apakah anda perasa perkara yang sama seperti mana yang saya rasakan...?



Punca utama yang saya rasa para cikgu slim adalah kerana sifat kerjaya mereka yang terpaksa mengajar anak-anak murid sambil berdiri. Cikgu terpaksa menulis di papan hitam, pergi dan balik dari kerusi pelajar memeriksa kerja mereka dan sentiasa berdiri dalam kelas sehinggalah tamat waktu mengajar.


kasi slim, cantik dan sihat, beli online
Selesai mengajar dalam satu kelas, cikgu akan berkemas dan mula ke kelas yang lain pulak. Semua aktiviti tersebut, dari kelas ke kelas, dari satu tingkat ke satu tingkat yang lain, dilakukan dengan berjalan sambil membawa banyak buku dan bahan pengajaran lain.

Umumnya, para cikgu akan berdiri atau berjalan melebihi jumlah mereka duduk di kerusi...itulah salah satu sebab para cikgu slim. Jika anda mahu tahu lebih lanjut berkenaan maklumat kesihatan dengan kurangkan duduk, anda boleh baca kat sini...
logoblog

Terima Kasih kerana membaca, Kenapa cikgu kebanyakannya slim?

Previous
« Prev Post

8 comments:

  1. Betul tu....lihat mereka yang berisi mesti sebab selalu baring dan duduk.

    ReplyDelete
  2. skang banyak cikgu pregnant terutama cikgu lelaki...heheheh

    ReplyDelete
  3. Mungkin kurang tepat fakta tu, lebih-lebih lagi zaman sekarang. Bergantung pada gaya hidup dan pemakanan seseorang. Yang pastinya kerja cikgu lebih stress dewasa ini.

    ReplyDelete
  4. Kalau berdasarkan hipotesis di atas, maknanya guru-guru yang tak slim sama ada tak masuk mengajar atau malas nak mampuslah gamaknya.

    ReplyDelete
  5. semua kjya mempunyai stress jgk.xde yg xtsress!!!

    ReplyDelete
  6. stress2 guru2 pon dpt jgk beli kereta bsq, rumah bsq, pkaian bjnama etc...

    ReplyDelete
  7. Cikgu yg pakai kete besaq tu de side income harap gaji jek mana cukup

    ReplyDelete
    Replies
    1. utk makluman, tak kira cikgu ke pegawai kejaan lain ke, gaji bukan didasarkan pada jenis kerja. Gaji pegawai kejaan adalah berdasarkan pangkat dan lama bekerja. Gaji kejaan sekarang secara puratanya lebih tinggi dari gaji swasta. Sebab itulah kita bimbang sangat jika gaji kejaan naik sebab kesannya pada kenaikan harga barang amat nyata.... Kalu tak caya gaji kejaan tinggi, saya bagi contoh. Lepasan universiti yg kerja kerajaan = gaji pokok RM2200 + elaun kakitangan awam RM300.00 + elaum perumahan RM300.00 + cola RM300.00. Jumlah RM3,100.00 sebulan. Kenaikan tahunan bagi yang baru ialah RM250 setahun.

      Gaji siswazah yang baru kerja swasta banyak mana pula?????? ada RM3100.00??
      Sebab itulah sekarang ramai yang berlumba2 nak kerja kerajaan. TERMASUKLAH AKU, CUMA REZEKI BELUM ADA!!

      Delete

Segala komen pembaca amat dihargai, tapi mohon komen dengan berhemah ya ! Terima Kasih !