Saturday, April 29, 2017

Tutup kesemua sekolah Tahfiz yang ada di Malaysia

  Mat Bihi       Saturday, April 29, 2017
Kes pelajar sekolah tahfiz, Adik Thaqif menjadi topik panas satu Malaysia. Apa yang berlau amat dikesali. Sama-samalah kita doakan agar ibubapa kepada adik Thaqif menerimanya dengan tabah dan sabar. Dipohon juga agar ibubapa adik Thaqif diberikan kekuatan untuk menuntut keadilan dalam isu anak mereka itu.

Cerita terperinci berkenaan adik Thaqif semua orang dah boleh tahu dengan membaca laporan dari berbagai sumber. Jadi tak perlu nak diulang siar kat sini.
sumber gambar di sini
Apa yang nak saya kongsikan adalah artikel berantai yang menular di sana sini dalam berbagai group whatsapp. Menariknya artikel ini adalah tajuk awalnya yang berbunyi;
Puncak Kebodohan

Saya kongsikan apa yang saya dapat dari artikel berantai tersebut kat bawah:

Harini ada yang minta semua sekolah tahfiz ditutup kerana kes adik thaqif. Ini lah jenis pemikiran yang terhasil dari otak manusia yg telah mencapai puncak kebodohan dirinya sndri.

Orang eksiden mati , tutup jalan? Orang mati lemas , timbus sungai? Gula penyebab kencing manis , tutup kilang? Rumah terbakar , haram kan pengunaan gas ?

Sedang rumah judi dan rumah urut telah bnyak ' membunuh ' rumah tangga , akhlak dan merosakkan negara dibiar berleluasa.. Rokok penyebab cancer dan sebagainya dijual merata2.

“Tidak beriman salah seorang dari kalian sehingga aku lebih dicintai daripada orang tuanya, anaknya dan seluruh manusia.” (HR Bukhari)

#Akhirzaman
#Thaqifanaksyurga
#Alfatihah

Tahu tak kita... Anak kita bermasalah pembelajaran, disiplin akhlak.. kita cari sekolah tahfiz utk daftar anak kita..kot2 boleh berubah!..kita rasa tahfiz ni ada tongkat ajaib... ( sangat banyak aku dapat permintaaan begini)

Guru2 tahfiz ni tidak terlatih, hanya gunakan pengalaman belajar dulu.. tak kurang ramai jugak yang berjaya menjadi hafiz !

Bisnes kita bermasalah.. kita cari sekolah tahfiz ni utk buat solat hajat baca yaasin.. kononnya maqbul itu lebih mudah!.. apabila Untung kembali.. kita sepi seribu bahasa..

Nasi Lemak kita tak habis.. kuih pasar malam tak habis.. kita sedekah kat sekolah tahfiz ni..y ang tak habis baru nak sedekah!

Keluarga kita meninggal.. cari sekolah tahfiz utk solat jenazah, buat tahlil.. kononnnya lebih afdal! Tahu tak kita betapa kebanyakan sekolah2 ni berjalan sendirian.. berdikari.. tok2 guru tebal muka bersusah payah membangunkan tahfiz ni.. betapa mereka hingga tahap ini usaha utk bangunkan tahfiz ini!

Tahu tak kita, betapa tak semua kerajaan bantu sekolah2 ni.. banyaknya hanya datang musim pilihanraya!

Tahu tak kita, kebanyakan sekolah tahfiz ni tak ada PIBG... kalau ada pun tak hidup sbb tak komit!

Tak glamour.. banyak komplen dari membantu!

Tahu tak kita..hampir 30% yuran pelajar dari sekolah tahfiz ni tak berbayar.. tapi anak2 ini terus dijaga, dididik , di beri makan!

Tahu tak kita.. betapa susahnya menjaga anak2 bermasalah ini dengan guru2 yang tak terlatih!

Tahu tak kita.. betapa Jabatan2 Berkaitan hanya tahu siasat dan tutup apabila jadi kes.. tapi tak pernah bantupun sepanjang tahfiz ni beroperasi.. lagi mudah niaga goreng pisang banyak skim bantuan ada berbanding buka sekolah agama ni!

Teman.. aku tidak bela "Jenayah " ini sekiranya betul.. kerana bagiku Jenayah ini ada di mana2... di sekolah2 kerajaan... di Asrama Penuh... di MRSM... di Pejabat kita.. dlm Keluarga kita.. dlm Masyarakat kita.. tunggu sehingga dihakimi.. yang bersalah pasti dihukum..

Cuma aku pohon.. berlaku Adil lah teman.. bantulah Institusi ini dengan kepakaran kalian... bukan sekadar menghukum apabila terjadinya kes2 berat ini..

Jadilah Masyarakat yang Membantu berbanding Masyarakat yang Menghukum..

Aku bukan Pengusaha Tahfiz tapi ku punya ramai teman2 jujur yang korbankan hidupnya utk Jalankan Operasi Tahfiz ini..

Isu sekolah Tahfiz di Malaysia

Agak panjang jugak luahan dan leteran yang saya kongsikan kat atas tu. Entah siapa yang mulakannya saya sendiri tak tahu. Tapi sekurangnya lebih dari dua group yang berlainan dalam telefon pintar saya yang tularkan artikel tersebut.

Saya yakin ianya menular keseluruh negara sekarang dan masih tak henti. Begitulah hebatnya dunia moden kita sekarang. Apa saja isu akan menular dengan cepat masuk ke segenap kampung dan bandar tidak tertapis lagi.

Apa yang saya dapat faham dari keluahan di atas adalah perasaan tidak setuju dan marahnya terhadap laungan segelintir orang kat Malaysia yang mahu kerajaan tutup saja sekolah Tahfiz yang muncul dengan begitu banyak sekali di seluruh Malaysia.

Jumlah sekolah tahfiz di Malaysia

Satu artikel yang saya baca kata ada lebih kurang 941 Madrasah Tahfiz di seluruh Malaysia. Jumlah tenaga pengajar dan kakitanganadalah seramai 10,411 orang dan jumlah pelajar adalah seramai 100,000 orang.

Itu berdasarkan kenyataan dari Persatuan Madrasah Tahfiz Al-Quran Malaysia diwakili oleh Presidennya Manolito Mohd Dahlan.

Saya rasa angka tersebut mungkin lebih rendah dari sebenarnya. Menurut Jabatan Agama Islam Negeri Perak, di negeri itu saja dah ada 600 pusat tahfiz yang berdaftar. Kalau kat Perak saja dah ada 600, bagaimana dengan negeri lain pulak ?

Itu dikira pada yang berdaftar. Macam mana pulak dengan pusat Tahfiz yang tidak berdaftar ? Jumlah pelajar yang ikuti pengajian tahfiz sudah tentu lebih ramai lagi dari angka yang diberikan kat atas tu.

Sekolah tahfiz ada banyak masalah

Dalam artikel tular kat atas tadi, penulis sendiri akui betapa banyaknya masalah yang dihadapi oleh sekolah-sekolah tahfiz yang ada di negara kita. Majoritinya buat usaha iut hanya berbekalkan kejujuran dan keikhlasan, kata penulis.

Ertinya dia akui memang ada banyak masalahpun. Jadi dia minta semua orang membantu daripada mempersoalkan kewujudan sekolah tahfiz yang ada banyak masalah itu.

Saya sendiri ada pernah terlibat dengan aktiviti sekolah tahfiz ini. Memang diakui banyak ada masalah. Para ibubapa yang hantar anak-anak mereka ke sekolah tahfiz bukan semuanya ada duit. Ada yang nak lepaskan masalah bela anak-anak mereka kepada sekolah tahfiz dan ada juga yang nak cuba tebus dosa kesilapan mereka dengan menghantar anak jadi hafiz.

Masalah paling besar sekolah tahfiz

Elok diasingkan saja kes Adik Thaqif dari isu sekolah tahfiz. Ia isu yang ada kaitan tapi berlainan. Kes yang berlaku pada adik kecil itu boleh berlaku di mana-mana saja jika tidak ada pemantauan dan kawalan yang terbaik dari semua pihak.

Tapi isu yang palng besar yang saya juga rasa perlu dilihat adalah masa depan anak-anak yang mengaji di sekolah tahfiz tersebut. Perlu ada satu kajian secara menyeluruh dilakukan oleh Kementerian pendidikan untuk menilai keberkesanan sekolah tahfiz yang ada di negara kita.

Perlu buat kajian dari mula sampai habis mengikuti kesemua pelajar sekolah tahfiz. Dari mula mereka masuk, habis belajar dan apa yang berlaku pada mereka bila dewasa mencapai umur 40 tahun. Ini boleh sangat dilakukan sebab institusi sekolah tahfiz muncul di Malaysia sejak tahun 1966 lagi dan mula berkembang menjadi popular.

Ertinya pelajar senior lulusan sekolah tahfiz sekarang dah mencapai umur 51 tahun. Apa yang berlaku kepada kesemua mereka sekarang. Berjayakah hidup mereka ? pakat jadi imam kah mereka, tahap ekonomi mereka macam mana ? keluarga mereka pula macam mana ?

Semua persoalan itu mesti dirungkai dan dibentangkan kepada semua ibubapa supaya pilihan terbaik dapat diberikan kepada anak-anak mereka.

Apa pendapat anda ?

Nota: Tak boleh renung lama gambar adik Thaqif kat atas tu. Terasa sayu dan pedih nak menitik air mata dek belas kepadanya. Siapa tak sayang anak-anak comel macam tu ? Sayangilah anak-anak anda semua... pesanan untuk diri sendiri dan untuk semua.


logoblog

Thanks for reading Tutup kesemua sekolah Tahfiz yang ada di Malaysia

Previous
« Prev Post

3 comments:

  1. Tutup sekolah tolol nih.. Tempat biak PAK HAJI LEBAI KORUP

    ReplyDelete
  2. Sebaiknya diwujudkan akta pendiidkan tahfiz agar perkara yang sama tidak berulang dan kualiti pendidikan tahfiz dipertingkatkan. Wallahualam.

    ReplyDelete
  3. Budak tu cuma kena kencing tikus kenapa semua sekolah tahfiz perlu di tutup. Ajar anak agama pun susah tolol pulak yang disebut. Dari kesan pada mayat mangsa tidak nampak di seperti di dera pun. Kalau pasal pencapaian dunia ni bukan semua orang nak kejar especialy sekarang ni. Saya tidak belajar atau mengajar di sekolah tahfiz tetapi selama saya bergaul dengan mereka di universiti agama dahulu. Saya dapati pergaulan dan pendidikan mereka jauh lebih baik dari sekolah awam. Kalau setakat masuk universiti tidaklah sukar mana pun cuma pastikan spm kredit atau pun gred A. Cuma ini baru kes pertama pun kes yg berlaku di sek awam jauh lebih banyak sekarang macam kes terpingir pun

    ReplyDelete