Jas-du-it

Jasduit - Just do it !

Thursday, March 22, 2018

Tak payah pakai kacamata lagi, betulkan sendiri masalah rabun anda

  Mohd Shubhi       Thursday, March 22, 2018



Jumlah pasaran industri kacamata pada tahun 2016 adalah USD95 billion!. Memang tak sangka manusia terpaksa berbelanja sampai USD95 billion setahun untuk selesaikan masalah penglihatan mereka.

Jumlah itu masih belum habis lagi, masalah mata rabun tak selesai lagi dan semakin meningkat. Maknanya jumlah manusia belanja untuk beli kacamata sudah pasti akan meningkat lagi banyak.

Unjuran saiz pasaran untuk kacamata pada tahun 2020 di seluruh dunia akan meningkat kepada USD142.18 billion !. Tudia lagi tinggi !. Dan pada tahun 2026, unjuran pasaran kacamata di seluruh dunia akan naik sehingga USD166.5 billion !!!

Tapi, menurut kajian, peningkatan jumlah pasaran kacamata itu bukan hanya disebabkan oleh masalah mata rabun bila umur tua, atau bila ada masalah penglihatan dan lain-lain sahaja. Orang makin banyak beli spek mata sebab fesyen dan sebab nak kelihatan menarik juga. Sebab itu makin banyak jumlah pasaran spek mata.

Tak payah beli kacamata bila rabun

Apa kata kalau ada cara lain untuk betulkan masalah rabun bila berlaku. Tak payah nak pergi beli kacamata dan pakai sepanjang masa lagi.

Kalau ada teknologi macam itu kat lebih baik. Tak payahlah nak pergi operate kat Prof Muhaya dan kena bayar ribu-ribuan untuk betulkan mata pakai laser.

Kalau tak payah nak pakai kacamata memang seronok dan terasa normal semula. Orang normal adalah orang yang boleh lihat dengan jelas tanpa perlu sangkut kacamata kat atas batang hidung tu sampai berbekas batang hidung.

Saya sendiri pakai kacamata. Masa kecik dulu memang rasa macam bagus bila tengok orang pakai kacamata. Tak tau bagus sebab apa. Mungkin rasa macam orang yang pakai kacamata tu pandai. Mungkin juga rasa kalau pakai kaca mata itu nampak lawa.

Jadi macam kanak-kanak terasa seronok kalau dapat pakai kacamata. Saya tengok anak-anak sekarang juga macam itu. Nampak teringin sangat nak pakai kacamata. Bila tinggalkan kacamata atas meja, mereka secara diam-diam akan ambil dan pakai dan tengok muka depa depan cermin.

Hakikatnya, lansung tak seronok bila kena pakai kaca mata. Amat rimas dan menyusahkan. Nak pakai sepk mata gelap untuk silau mataharipun tak boleh sebab nak kena buang spek mata yang ada power tu dulu. Memang tak best.

Betulkan sendiri masalah rabun

Atas faktor yang selesa dengan masalah nak kena pakai spek matalah, seorang saintis Yahudi mula cari jalan untuk buat sesuatu. Dia cuba cari pendekatan bagaimana nak betulkan bentuk bulat biji mata itu agar cahaya jatuh semula pada tempat fokus yang betul dan penglihatan jadi terang semula.

Dan yang menariknya, dia berjaya jumla jalan yang mudah dan menarik.

Anda boleh baiki sendiri masalah rabun hanya dengan 3 proses sahaja. Pertamanya pakai telefon pintar sahaja untuk semak kedudukan masalah penglihatan anda.

Keduanya akai alat laser kecil yang dihubungkan pada smartphone anda itu untuk suntikkan laser kurang dari satu saat bagi betulkan kedudukan dan bentuk mata. Lepas itu, langkah ke-3 dan terakhir adalah titikkan cecair tak merbahaya dari cecair protein yang dipanggil Nano-Drop.

Jika anda rabun dekat tak boleh baca buku, dengan buat 3 proses tu sendiri, penglihatan anda terus jadi elok semula dan boleh baca buku tak payah nak sangkut spek mata rabun tua tu lagi.

Tapi semua itu masih dalam peringkat eksperimen. Mereka sedang giat lakukan ujikaji pada mata Babi. Katanya mata babi tu hampir sama dengan bentuk dan struktur mata manusia. Sebab babi digunakan.

Bila guna mata babi memang terbukti berkesan dan berjaya betulkan masalah penglihatan mata babi. Dr David Smadja yang mengusahakan teknologi itu berkata mereka akan buat percubaan pada mata manusia menjelang tahun 2019 nanti.

logoblog

Terima Kasih kerana membaca, Tak payah pakai kacamata lagi, betulkan sendiri masalah rabun anda

Previous
« Prev Post

No comments:

Post a Comment

Segala komen pembaca amat dihargai, tapi mohon komen dengan berhemah ya ! Terima Kasih !