Jas-du-it

Jasduit - Just do it !

Wednesday, June 1, 2022

4 strategi perniagaan yang anda perlu tahu dalam menentukan cara pemasaran syarikat

  Mohd Shubhi       Wednesday, June 1, 2022
Masih lagi dalam bab pemasaran. Kali ni nak kongsikan tentang 4 strategi asas yang boleh dijadikan panduan untuk merangka aktiviti pemasaran bisnes anda.

Artikel ni saya buat ketika sedang sediakan slide untuk satu webinar tentang CRM yang perlu saya berikan untuk usahawan kecil. 

Aktiviti ceramah secara bersemuka dalam kelas hampir terhapus sama sekali sejak wabak covid melanda. Andapun tahu kenapa ..

Webinar sebenarnya sangat mencabar.

Saya lebih suka bersemuka, berbanding online. Komunikasi 2 hala bila dalam kelas lebih puas dan berkesan bila berdepan secara fizikal.

Dalam kelas, saya boleh pergi ke meja peserta dan renung mata sambil lihat gerak dan bahasa tubuhnya ketika berkomunikasi. Peserta juga dapat buat perkara sama.

Penyampaian dan pemahaman lebih mantap sebab percakapan dan perkataan hanya boleh sampaikan dalam 20% makna sebenar saja. Selebihnya adalah gerak tubuh dan suasana dalam kelas.

Wabak benar-benar memaksa semua manusia sesuaikan diri dan buat perubahan!

Kumpul maklumat tentang CRM

Macam biasa bila perlu berikan ceramah terhadap satu-satu topik, saya akan habiskan banyak masa buat homework. Cari maklumat sebanyak mungkin untuk dalami pemahaman.

Aktiviti cari maklumat dan hadam ini lebih banyak tambahkan ilmu saya untuk diaplikasikan dalam syarkat sendiri berbanding manfaat yang boleh saya berikan pada orang lain. 

Tambahan lagi secara online, saya rasa peserta lebih sukar untuk serap apa yang saya cuba sampaikan.

Kelebihan orang berniaga yang ada dan uruskan syarikat sendiri macam saya, bila berikan kelas bisnes, adalah dalam bab penyampaian ilmu yang praktikal. Bila saya sediakan bahan dan modul subjek, hanya isi yang praktikal yang pantas dan mudah diaplikasikan saja akan dimasukkan.

Saya akan buka dan rujuk berbagai sumber teori yang bijak pandai kaji dan tulis di universiti, kemudian bayangkan bagaimana nak aplikasikannya dalam syarikat saya sendiri. 

Itu mudah untuk dilakukan. Sekali baca semua tajuk utama dalam table of content saja saya dah boleh pilih mana satu relevan dan mana satu tidak.

Bukan bermaksud mereka buat benda tak perlu. 

Perlu semua itu dalam dunia akademik. 

Mereka terpaksa perjelaskan takrifan, berikan terma, klasifikasikan subjek dan susun atur isi maklumat. Kupas dalam semua sudut yang berkemungkinan ada dalam dunia sebenar untuk rumuskan konsep yang umum.

Dengan maklumat demografik peserta dan industri diceburi, mudahlah saya tapis maklumat yang praktikal saja dipersembahkan. 

Tak payah nak beritahu perkara yang mereka tak perlu dan takkan digunakan pun. Mereka nak amalkan, bukan nak jadi cikgu atau pekerja syarikat.

Dalam proses buat homework berkenaan CRM tu, saya dapat faham satu lagi perkara baru. 

Ianya berkenaan strategi bisnes yang biasanya diguna pakai dalam perniagaan selama ini. 

Saya kongsikannya kat bawah ini untuk pembaca.

4 strategi bisnes yang syarikat guna

Secara umumnya hanya ada 4 strategi bisnes yang syarikat akan berikan tumpuan untuk dilaksanakan.

Selama ini, jika anda tanya pada kebanyakkan usahawan, apa tumpuan atau strategi bisnes dia pakai, jawapan yang paling terkenal adalah, “customer oriented”.

Semua aktiviti bisnesnya dirasakan berikan tumpuan untuk penuhi kehendak dan kepuasan hati pelanggan.

Memang betulpun. Itulah yang semua usahawan elok buat.

Dalam percaya yang mereka amalkan konsep tersebut, jika dilihat amalan, bagaimana cara usahawan berfikir, jelas menunjukkan mereka tak buat apa yang dicakapkan.

Untuk nampak jelas anda sendiri amalkan strategi yang mana satu, saya terangkan 4 strategi yang biasa digunakan pakai dalam perniagaan. Kemudian fikirkan sendiri kedudukan dan mana satu yang sesuai untuk anda pakai. Atau mungkin perlu diubah ke strategi lain.

#1. Srategi berorientasikan produk

Strategi ini bergerak atas dasar percaya bahawa pelanggan akan berebut beli apa saja produk yang sangat hebat luar biasa lebih dari apa yang mereka pernah lihat selama ini.

“Kalau aku reka satu talam yang sebaik saja orang pijak naik atasnya, talam itu akan terapung dan bergerak ikut niat orang tersebut nak ke mana, tentu sesiapa saja akan beli”

Contoh bisnes yang akan pakai strategi berasaskan produk

Sedar atau tidak, ramai yang terbelenggu dan pening kepala cuba lakukan sesuatu untuk naikkan bisnes mereka sebab percaya dengan strategi ini saja bisnes boleh meletup.

Bila bisnes mula merosot, suam-suam kuku, lalu produk disalahkan. Kononnya sebab tak ada produk killer. Itu saja rumusan yang dia boleh keluarkan.

Barang kali betul.

Tapi biasanya tak betul pun. Ia lebih kepada tak faham atau sengaja cari sesuatu yang sukar untuk diselesaikan supaya dirinya tidak dipersalahkan.

Biasanya strategi berasaskan produk ini banyak diguna pakai oleh strat-up. Syarikat baru mula yang berjaya hasilkan produk baru dalam pasaran.

Start-up macam itu cuba buat ‘business disruption’. Perkataan yang mula diperkenalkan oleh Clayton Christensen, pada tahun 1997 dalam bukunya bertajuk ‘The Innovator’s Dilemma’. Perkataan yang dia pakai adalah “disruptive innovation.”

Untuk capai ke tahap mampu pecah belahkan amalan biasa dalam dunia bisnes dan produk bukanlah mudah. Tapi bila ada orang berjaya buat, maka satu dunia akan berikan tumpuan padanya.

Contohnya macam produk Apple, Facebook, Google dan lain-lain seumpamanya.

Bila dah terlalu banyak publisiti, ia berikan pengaruh pada usahawan untuk fikir itulah satu-satunya strategi yang dia kena pakai .. haaaa! parah!.

#2. Strategi berorientasikan pengeluaran

Kalau anda tak tumpukan kepada produk, ada kemungkinan satu lagi strategi yang boleh digunakan.

Produknya masih tetap sama. Tapi cara buat atau dalam bahasa jawa di panggil ‘production’ akan diberikan tumpuan. Fokus segala usaha untuk ubah proses berniaga, proses menjual dan proses pengeluaran. Semuanya menjadi sangat cekap pantas dan dalam skala yang besar.

Ini membawa kepada penurunan kos yang ketara sampai bisnes lain yang lebih kecil terkapai-kapai kelemasan tak leh nak lawan.

Contoh mudah boleh tengok pada semua pasaraya besar yang kerja mereka tak lain dari yakinkan pelanggan yang semua produk mereka paling murah di Malaysia.

Wallmart pakai konsep sama kat Amerika. Kalau kat sini mungkin Mydin atau Econsave. Atau apa saja bisnes yang buat revolusi pengeluaran menjadi sangat cekap berbanding orang lain.

Bila gergasi semua lawan harga, maka tak hairanlah bisnes kecil macam anda dan saya terpengaruh dengan idea yang sama.

“Kalau aku boleh tawarkan produk dan servis bisnes ni lawan harga bisnes orang Cina, tentulah syarikat aku akan berjaya lebih daripada mereka ..”

Pernah dengar orang cakap cam ni? – itu contoh strategi berorientasikan pengeluaran

Idea atau strategi ke-2 ini paling kerap saya dengar terutamanya dari usahawan yang ada semangat nak lawan bangsa lain dan salahkan pada keupayaan mereka tak boleh nak lawan harga bila beli barang berbanding orang Cina.

Hakikatnya, siapa nak tetiba bagi harga murah kat hang yang beli hanya 3 ketul saja. Baru setahun jagung pula berniaga. Takkan lah nak bagi sama harga dengan taukeh Cina (atau Melayu pun ada) yang sekali order 2 kontena dan dia dah berurusan dengan pembekal itu sejak mula berniaga tahun 1967 lagi!

#3. Strategi berorientasikan jualan

Ha! Yang ini paling banyak sekali kita jumpa sejak kemunculan sifu Fb adds, sifu e-mail DAP (fikirkan lambangnya), sifu wasap viral, sifu copy writing berair, dan seribu satu macam lagi sifu yang suka buat ayat ..

“Dah berniaga 6 bulan tapi sales tak capai RM10 juta pun?” Mai saya nak bantu .. !

Ayat biasa ke arah strategi jualan yang sifu suka pakai

Mereka yang pakai strategi jualan ini percaya bahawa masalah sebenar bukan produk, bukan harga, tapi tak pandai pujuk dan guna ayat power pada pelanggan sampai cair.

Jika pandai pujuk pelanggan, mereka akan pantas saja seluk poket beli barang atau servis dari anda.

Banyak kos disalurkan pada aktiviti pemasaran , iklan dan jualan untuk menjual. Jika media sosial semua tetiba diserang alien dari Galaksi ke-78 dan seluruh dunia gelap tanpa medsos, bisnes jenis ini akan hadapi kesukaran untuk dikekalkan.

#4. Strategi berorientasikan pelanggan

Ini strategi terakhir yang benar-benar menggunakan konsep ‘customers oriented’. Fokusnya adalah kepada membina perhubungan yang baik bersama pelanggan yang disasarkan.

Bisnes yang pakai strategi ini akan berusaha kenal pasti pelanggan yang mereka nak layan. Target hanya pelanggan yang mendatangkan untung pada syarikat saja. Berusaha mencari di mana mereka, jadikan pelanggan, bina hubungan. Selami kehendak mereka, sentiasa berhubung dan cuba kekalkan perhubungan itu dalam tempoh yang paling lama yang boleh.

Syarikat akan berevolusi ikut kehendak pelanggan yang sudah pasti sentiasa berevolusi juga ikut suasana semasa dan keperluan. Semuanya mudah untuk dijangkakan apabila perhubungan antara syarikat dengan pelanggan sasarannya berjaya diuruskan dengan cara yang sistematik dan transparent.

Ini lah konsep utama CRM di guna pakai dalam semua perniagaan atau syarikat yang mahu menjadikan Pelanggan sebagai tumpuan utama strategi perniagaannya.

Jika anda dah berniaga lama, dah ada ramai pelanggan, bisnes pula bukannya produk disruptif, pengeluaran pula kekal sama saja, semua proses menjual kekal sama, cuma tak ada CRM saja lagi. Maka eloklah pertimbangkan strategi ini dan mula pakai CRM

Dari situ, barulah akan beredar pergi ke konsep pertama, kedua dan ke-3 di atas tadi.

Oklah setakat ini saja. Maaf jadi panjang lah pulak artikel ni yang asalnya nak diringkaskan saja. Tapi bila tangan dah mula menaip, macam ni lah jadi nya. Moga anda belajar sesuatu dari artikel ini. 

logoblog

Terima Kasih kerana membaca, 4 strategi perniagaan yang anda perlu tahu dalam menentukan cara pemasaran syarikat

Previous
« Prev Post

No comments:

Post a Comment

Segala komen pembaca amat dihargai, tapi mohon komen dengan berhemah ya ! Terima Kasih !