Jas-du-it

Jasduit - Just do it !

Tuesday, November 15, 2011

Bahan Paling Licin Pernah Dicipta - Tak Ada Benda Boleh Melekat !

  Mohd Shubhi       Tuesday, November 15, 2011
Kajian dari pokok ini menghasilkan
bahan paling licin yang tak ada bahan
dapat melekat
Saintis dari Harvard telah mereka cipta satu bahan yang sungguh licin yang mana tak ada satu bendapun yang dapat melekat pada bahan tersebut walaupun seekor semut. Jika seekor semut diletakkan pada bahan itu nescaya ia akan tergelongsor tidak dapat berjalan.

Ia adalah hasil daripada kajian saintis terhadap bunga periuk kera, sejenis pokok yang bunganya menjadi perangkap yang licin tidak dapat dipijak oleh serangga lalu terjatuh menjadi mangsa. Bahan dari pokok tersebut dikaji bagaimana ia dapat mengatasi bahan lekit yang ada pada kaki serangga yang menyebabkan serangga jatuh kerana licin masuk ke dalam periuk kera itu.

Apa yang menariknya adalah ia dicipta kerana para saintis mahu mendapatkan bahan bagi membuat botol sos yang tidak akan meninggalkan sedikitpun baki terakhir melekat di dasar botol itu. Selepas ini kita akan dapat pastikan semua sos akan digunakan sehingga ke titisan terakhirnya.

Lihat laporan serta videonya di sini
logoblog

Terima Kasih kerana membaca, Bahan Paling Licin Pernah Dicipta - Tak Ada Benda Boleh Melekat !

Previous
« Prev Post

2 comments:

  1. Malaysia da lama berjaya cipta bro, sampai licin harta negara kena kebas. Bro mohon linkan blog saya blog tuan saya da linkan

    ReplyDelete

Segala komen pembaca amat dihargai, tapi mohon komen dengan berhemah ya ! Terima Kasih !