Jas-du-it

Jasduit - Just do it !

Tuesday, March 4, 2014

Kelemahan Jambatan Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah

  Mat Bihi       Tuesday, March 4, 2014
Jambatan ke 2 Pulau Pinang
Kehebatan Jambatan Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah digambarkan oleh juru perunding yang terlibat dalam pembinaan dan rekabentuk jambatan tersebut sebagai tempat yang paling selamat di Pulau Pinang.

Punyalah selamat sehinggakan jika berlaku gempa bumi di Pulau Pinang, Aceh, Sumatrera atau lain-lain tempat di sekelilingnya, anda hanya perlu lari pergi duduk atas Jambatan itu saja. Menurut kata juru perunding, tidak akan berlaku apa-apa jika dalam keadaan itu anda berada di atas jambatan.

Sebagaimana artikel saya sebelum ini, elok kita sederhanakan dakwaan kehebatan kita dengan berkata Insyaallah, dengan izin Allah Jambatan itu telah dilengkapi dengan teknologi anti gegaran yang paling canggih di dunia.

Merasa Naik Jambatan Sultan Abdul Halim kali pertama

Semalam berkesempatan bawa ibu pergi makan kenduri di Dewan tepi padang Butterworth. Kebetulan saya balik untuk menjenguk kampung dan menziarahi ibu, ada pula kenduri jiran kampung yang semua keluarga saya dijemput. Dapatlah bawa ibu sendiri pergi makan kenduri tanpa membiarkannya menumpang orang lain untuk ke Butterworth.

Selesai makan kenduri, ibu berikan hint. Katanya, "kalau boleh tengok jambatan baru tu, tentu seronok juga kan. Lagipun sekarang ni percuma. Kalau tak naik sekarang entah bila lagi agaknya dapat naik...!".

Fahamlah saya yang dia teringin nak jalan makan angin naik atas jambatan Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah yang baru saja dirasmikan itu. Tanpa soal lagi saya terus naik lebuhraya plus menuju ke Tol Juru. Masuk saya tol ambil tiket terus menuju ke Batu Kawan.

Kalau orang yang datang dari utara nak naik jambatan kedua tersebut, memang agak jauh berbanding menaiki jambatan pertama. Jambatan kedua itu khas dibina buat mereka yang datang dari perak atau selangor yang mahu terus ke Pulau Pinang tanpa perlu singgah di Seberang Perai.

Jambatan Sultan Abdul Halim yang sesak

Sampai di Batu Kawan, ada dua exit. Exit pertama membawa anda keluar ke Batu Kawan atau Bukit Tambun. Kalau nak ke Stadium Batu Kawan, kena keluar dari exit pertama ini.

Untuk menaiki Jambatan kedua Pulau Pinang, anda perlu ambil exit kedua. Ia akan membawa anda terus menaiki jambatan kedua. Sebaik saja keluar dari Tol Plus, kereta sudah mula beratur panjang terhegeh-hegeh seperti kura-kura menuju ke jambatan.

Orang ramai berpusu-pusu mahu mencuba menaiki jambatan kedua pulau pinang buat kali pertama. Saya juga nampaknya macam semua orang, ingin merasa naik jambatan percuma. Lagipun hari ahad, semua orang bercuti, maka ramailah ambil kesempatan.

Cuma yang peliknya ada juga yang potong Q, bersesak-sesak potong kiri dan kanan sebab nak pergi dulu sedangkan tidak ada jalan lain yang membolehkan mereka selamat daripada kesesakan di situ.

Lagipun semua bukannya nak pergi melakan apa-apa urusan kerja. kalau ada yang menggunakan jambatan kedua pada hari perasmiannya yang pertama untuk ke Pulau Pinang atas urusan penting dan mahu cepat, tentu otaknya agak mereng kerana tak dapat berfikir waras perkara semudah itu.

Ada peribahasa orang Perancis  tentang orang yang sebegitu. Orang yang sering tergesa-gesa mahu cepat, potong Q sana sini dan tak perdulikan perasaan orang ramai, digelar "orang yang ada api pada lubang juburnya". Atau dalam bahasa perancisnya kita sebut "avoir du feu dans la cul".

Rasanya memang sesuai sangat peribahasa tersebut dan elok saja kita gunakan juga di negara kita. Setiap kali anda melihat orang yang suka tergesa-gesa potong giliran naik kereta laju, panggil saja mereka sebagai "orang yang ada api dalam lubang jubur!".

Perkara pelik berkenaan jambatan sultan Abdul Halim

Saya dan ibu juga semua orang lain menaiki jambatan secara terkemut-kemut menikmati suasana terik bahang matahari. Keperitan ditambah pula dengan cuaca berjerubu yang menggandakan lagi panahan silau pada mata yang amat memedihkan. Kepala terasa pening setiap kali memandang ke depan dari dalam kereta.

Nasib baik tidak ada orang yang mengalami kerosakan kereta di atas jambatan tersebut. Saya dapat tahu, keadaan perlahan terkemut-kemut itu berpunca daripada sebahagian pengunjung yang berhenti pada bahagian paling tinggi jambatan untuk ambil gambar kenangan.

Keadaan sesak keterlaluan itu akhirnya memaksa pihak polis ambil tindakan segera. Setelah pihak polis datang menghalau mereka yang berhenti atas jambatan, lalu lintas menjadi lancar semula dan tiada lagi penyesalan datang menaiki jambatan kedua hari itu.

Tiada ruang kecemasan atas Jambatan

Apa yang saya perhatikan sepanjang menaiki jambatan kedua pula pinang adalah dari awal sampai hujung jambatan tak ada ruang kecemasan jika berlaku apa-apa kejadian yang tidak diingini seperti kerosakan atau kemalangan.

Memang ada jalan kecemasan yang sempit hanya muat untuk satu kereta sahaja, tapi itu bukan ruang kecemasan. Jika ada kerosakan terus atau jika anda mengalami masalah tayar pecah atas jambatan, alamat sukar untuk menukar tayar tanpa mengganggu lalu lintas.

Dinasihatkan jangan buat apa-apa selagi tidak ada peronda lalu lintas yang memantau kerja tukar tayar kerana ianya amat membahayakan diri anda sendiri.

Itulah yang menghairankan saya kenapa mereka tak menyediakan ruang kecemasan pada jambatan paling kukuh dan paling panjang di Asia itu...?

Teori kenapa tak ada ruang kecemasan

Setelah berbncang dengan kawan-kawan semalam, kami dapat mengeluarkan beberapa andaian kenapa pihak jabatan kedua tidak menyediakan ruang kecemasan atau jambatan kedua. Berikut adalah kemungkinan yang ada:

Terlupa

Barangkali semua orang terlalu teruja nak siapkan projek mega itu, sehinggakan mereka terlupa bahawa ada kemungkinan berlaku kesesakan dan membahayakan jika kemalangan atau pecah tayar di atas jambatan.

Tunggu fasa ke dua

Ini satu lagi teori yang munasabah. Untuk membuat keuntungan yang lebih lagi, maka disengajakan tidak membina ruang kecemasan pada fasa pertama. Bila berlaku masalah nanti, maka fasa kedua terpaksa di rangka untuk membolehkan pembinaan ruang kecemasan. Ini dapat menambahkan keuntungan pembina atau kontraktornya.

Sengaja

Ini juga satu lagi kemungkinan berdasarkan perkiraan bahawa lalu lintas tidak akan berlaku kesesakan seperti mana yang berlaku pada jambatan pulau pinang pertama. Adalah diangarkan sebanyak 30% sahaja daripada kesesakan di jambatan pertama akan reda.

Ini bermakna berkemungkinan hanya 30% sahaja jumlah kenderaan yang menggunakan jambatan pertama akan beralih kepada jambatan kedua. Oleh itu tak perlu pada runag kecemasan.

Begitulah satu kelemahan yang saya rasa boleh diperhatikan terhadap Jambatan Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah. Jika anda rasa ada lagi kelemahan lain, bolehlah kongsikan pada ruang komen di bawah. Saya alu-alukan pendapat anda!
logoblog

Thanks for reading Kelemahan Jambatan Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah

Previous
« Prev Post

24 comments:

  1. entri sebelum: terlalu yakin dengan teori kejuruteraan ssampaikan terlupa kuasa tuhan!

    sebab tiada ruang kecemasan: aik, takkan la nak untung punya pasal sampaikan nyawa pengguna dibuat alat taruhan. lagi pun kalau tak silap, hal2 berkaitan keselamatan ni mesti jadi kriteria utama dalam setiap pembinaan struktur bangunan, jambatan, jalan dan blablabla. ini semua dia bawah pemantauan dan tanggungjawab kita-semua-tau-siapa.

    ok tuan, saya pun rasa macam nak cuba jugak la. sekarang tengah cari alasan nak penang ni. hehehee....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha! kena pergi cuba...tengok apa yang ada kat sana dan komen apa yang patut...

      Delete
  2. Bro, mengapa tak dibuat lorong khusus untuk kecemasan di Jambatan? Sebab tak mahu golongon yang ada api di d#### itulah menyalah gunakannya. Kita juga tidak mahu pengguna berhentikan kereta di tengah jambatan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebab ada golongan yang salah guna kawasan kecemasan, tak sepatutnya kita abaikan keperluan....

      Delete
  3. 1. pasai apa takdak lorong kecemasan? sebabnya ialah kereta2 dimalaysia ni semuanya jenis canggih manggih, hybrid, tayar pancit pun boleh tahan 30km. macam kereta depa2 tu la. hehe
    2. kelemahan - 1km dari exit kearah bandar george ada 2 lampu isyarat utk ke zone industri mengakibatkan jem gila2. sama spt dari duke nak masuk (keluar?) ke mrr2 kearah ampang.
    3. titi dah siap tapi jalan disebelah pulau masih berselerak. technically, titi belum boleh beroperasi. bagi naik percuma sebulan tapi kena seksa. lebih baik naik yg pertama...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang berselerak jalan kat sebelah sana sekarang ini...!

      Delete
  4. Kerja finishing jambatan tersebut tak menggambarkan kehebatannya. Jalan bertampung2. Dinding road barrier juga bertampung dan tak lurus hasil dari kerja pembaikan. Cat dekat tiang juga nampak tak sekata. Nampak sangat kerja kelam kabut nak siapkan secepat mungkin. Taraf finishing nampak macam hasil kerja kontraktor malaysia yang buat sekolah2 kerajaan. Bukan nak kutuk tapi hasilnya patut padan dengan harga projeklah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. menarik pemerhatian tu...terima kasih berkongsi!

      Delete
    2. hahaha, serupa orang kampong kata tukang buat rumah - tukang berkelarah, senget sana, senget sini, herot sana & herot sini.

      Delete
  5. Jambatan ke2 mmg cantik,,,tapi kenapa Lrg emergency kecik sangat dgn hanya 2 Lrg biasa patutnnya 3 @ 4 lorong...Klu lori kontena Rosak ,mesti jem teruk dan klu hendak ke G.Town amatlah jauh dan terpaksa tempuh jem di pulau yg Teruk dgn jln yg berterabuq..

    ReplyDelete
  6. macam mana nak korek project @ RM utk kroni kalau semua kemudahan disiap sekarang ..... biasalah tu OLD HABIT DIE HARD

    ReplyDelete
  7. Mesia ni bila buat projek jambatan dahlah mahal tetapi berapa lama ia boleh tampung kenderaan tanpa jem tidak diambil kira? Cth. jambatan pertama baru 10 tahun dah jem teruk hingga 2 lorong dijadikan 3. Sekarang jambatan ke 2 pun buat 2 lorong juga? Sepatutnya projek macam ini mesti utk jangka panjang spt jambatan San Francisco buat dari tahu 30an masih bertahan sebab mereka merancang utk 50 tahun keatas bukannya 5~10 tahun kemudian buat yg lain lagi. Projek utk kayakan kroni.........

    Kroni umno seronok dpt pronek selalu.................

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang ada banyak kebenarannya...tengok sistem keretapi bandar dah nampak.

      Delete
  8. Lay-by untuk ruang kecemasan sengaja tidak dibina mungkin untuk:
    1. Dapat melantik syarikat penarik kenderaan sehingga ke hujung jambatan atau
    2. Boleh dikenakan saman kerana mengganggu aliran trafik atau
    3. Kehendak pentadbiran mengatasi kehendak teknikal atau
    4. Beberapa perkara lagi atau
    5. Kombinasi sebahagian ataupun kesemua yg tertera di atas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. menarik punya idea ni...! tk berkongsi idea di sini

      Delete
  9. indah sangat tu jembatan yak!!!

    ReplyDelete
  10. Salam. Saya belum berkesempatan melalui jambatan kedua. Cuma dengar bermacam cerita mereka yang sudah melaluinya. Ada kawan bertanya, mengapa agaknya jambatan itu di bina bengkang bengkok? Adakah faktor keselamatan, kecantikan, atau sengaja sengaja untuk lebihkan kos .......tentunya untuk masyuukkkk....lah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkin nak bagi panjang untuk kejar status jembatan teeerpanjang!

      Delete
    2. komen kerja org memang senang,. hakikatnya,kufur.. guna minda, apa sumbangan yg kita dh bg pda negara... how siau...

      Delete
    3. Kufur kat mana Encik Zul...apa salahnya mengkritik makhluk yang tak maksum...?

      Delete
  11. Bagus memang patutnya mengkritik makluk bukan maksum... tapi boleh kriktik manusia yg dikatakan anugerah tuhan masuk jail..?? : ) Kufur byk maksud maksud... ciptaan manusia x sempurna ciptaan Allah... Jika ko tu cerdik kenapa tak beri pelan Jambatan ko kat kerajaan? Mengatakan kelemahan org lain ikut sedap mulut mmg BEST... Lebih BEST jika ko bersyukur dan berdoa lah yg elok kemudian berdoa lah kepada semoga kebaikan untuk umat Islam... BOLEH...

    ReplyDelete