Saturday, September 6, 2014

Kenapa pekerja kedai mamak pengotor ?

Masa balik kampung pada hari raya puasa yang lalu, saya satu keluarga terpaksa ikut jalan lama. Mulanya kami ikut lebuh raya, tapi bila jalan terkemut-kemut macam siput babi, saya terus keluar. Lebih baik naik jalan tanpa tol dalam keadaan begitu.

Apa guna naik lebuhraya kalau terpaksa bayar mahal semata-mata untuk berbaris panjang dan terkandas dalam kesesakan. Kalau jalan lama sesak dan perlahanpun, tak kisah sebab ianya percuma. Hairan juga kenapa masih ramai yang bayar mahal dan berbaris atas lebuhraya sebegitu.
Kenapa pekerja kedai mamak pengotor ?
Sekadar gambar hiasan tak ada kena mengena dengan isu artikel ini.

Sampai kat kawasan negeri Perak, anak pula sakit perut. Jadi bila dah tak boleh tahan, saya berhenti pada sebuah pekan bila terlihat ada sebuah kedai mamak yang nampak kemas dan baru. Saya suruh anak pergi ke tandas kedai mamak tersebut.

Tandas kedai mamak bertakung taik timbul

Oleh kerana hari itu orang amat ramai sesak di jalan raya, maka kedai mamak itu juga menjadi tumpuan orang ramai yang nak buang air. Maka anak saya terpaksa beratur panjang sebelum dapat masuk ke dalam tandas kedai mamak tersebut.

Sebaik saja dapat masuk, dia terus keluar semula dan masuk dalam kereta. Tak jadi buang air katanya sebab terasa meloya dan nak muntah serta geli geleman. Dalam tandas itu, airnya bertakung penuh dan berketul-ketul taik timbul berenag dengan gaya bebas sekeliling tandas. Macam mana nak berak?

Selepas itu dan sampai sekarang, dia tak mahu makan atau minum di kedai mamak. Tak boleh nak tahan rasa meloya bila teringat peristiwa taik bergelimpangan timbul dalam tandas di kedai mamak masa balik raya puasa hari itu.

Pekerja kedai mamak ramai pengotor

Terutamanya kedai-kedai mamak di sekitar pusat bandar di Selangor atau di Kuala Lumpur, ramai pekerjanya kelihatan pengotor dan boleh tangkap aksi candidi mereka buang air, kencing, korek hidung, korek pungkoq dan sebagainya sebagaimana yang dikongsikan oleh salah seorang pengomen dalam artikel sebelum ini.

Saya rasa majoriti pekerja di kedai mamak yang pengotor dan biasanya berbau badan mereka dengan begitu haring adalah terdiri daripada pekerja import. Mereka diimport khas oleh taukeh kedai mamak dari negeri India khas untuk menjadi kuli pelayan di kedai mereka.

Jika anda pernah ke negeri India, anda tentu tahu bagaimana sikap orang India terhadap kebersihan. Orang India biasanya selamba saja kencing mengadap dinding di sekitar pekan. Mereka tak segan silu untuk lepaskan hajat macam itu kerana dah jadi satu budaya amalan biasa di sana.

Kalau lalu di sekitar perkampungan, waktu pagi kita boleh lihat penduduk India selamba saja berak di tepi jalan. Bukan seorang atau dua, malah satu kampung buat macam itu. Kalau di tepi laut atau tepi benteng, kita boleh lihat orang India sederet berak dengan bertenggek di tepi benteng. Itu satu perkara biasa di sana.

Amalan pengotor warganegara India di kedai mamak

Maka saya rasa pengaruh itu di bawa datang ke mari oleh para pekerja berbangsa India yang datang dari negeri India bekerja di kedai mamak di negara kita. Mungkin mereka sendiri tak rasa apa-apa sebab dah memang terbiasa sebegitu.

Macam zaman dolu-dolu kita di kampung, berak dengan bertenggek atas batang kelapa yang merentangi sungai adalah satu amalan biasa. Dulu tak ada sistem jamban teratur kecuali untuk orang yang berdarah bangsawan. Masa itu bukanlah satu perkara pelik.

Cuma sekarang saja kita sudah bertukar menjadi satu bangsa yang bertamadun dan memahami erti kebersihan dan sopan santun. Tak ada orang biasa yang tergamak untuk buka seluar dan duduk bertinggung berak di celah lorong pekan.

Namun begitu, saya masih dapat lihat sekerat rakyat kita yang tak segan silu meruah kencing tepi lebuhraya. Biasanya saya lihat pemandu lori berbangsa India, tak pasti mereka warga negara  atau tidak tapi mana ada pemandu lori warganegara India betul tak?.

Ada juga pemandu yang naik kereta mewah seperti Merz dan juga BMW berhenti di tepi jalan dan selamba saja buka zip dan meruah kencing tepi jalan. Itu juga saya lihat biasanya terdiri dari orang berbangsa India.

Amalan pengotor adalah budaya warganegara India

Bukan nak lekehkan bangsa, tapi secara kebetulan saya selama ini hanya melihat orang berbangsa India saja yang buat kerja sebegitu. Malah saya pernah lihat seorang India selamba saja melancap di tepi jalan satu ketika dulu ketika sedang berada di dalam bas awam.

Mungkin dia rasa tak ada orang dapat melihatnya dalam keadaan tersorok sedikit sedangkan dari kedudukan dalam bas yang tinggi aksi lucahnya boleh ditonton. Saya pula yang rasa malu kerana selain dari saya ada lagi ramai orang yang berada di tepi berdiri terlihat aksi yang sama, tambah pula mereka wanita. Malu yang amat sangat jadinya.

Kita boleh rumuskan dalam keadaan sebegitu orang yang sanggup buat semua kerja kotor samada kencing tepi jalan, berak tepi lorong dan melancap dalam semak hutan tepi perhentian bas adalah amalan mereka yang kurang siuman. Kerana budaya bermaruah dan ada perasaan malu itu sudah ada dalam bangsa rakyat Malaysia yang normal.

Boikot kedai mamak guna pekerja dari India

Rumusannya, pekerja kedai mamak biasanya pengotor adalah disebabkan mereka datang dari negara yang mana budaya tak jaga kebersihan masih tebal. Sebab itu kedai maka yang ambil para pekerja dari warga negara India telah terpalit dengan amalan kotor tidak bersih para pekerja mereka tersebut.

Mungkin boleh kita ambil pendekatan untuk tidak masuk mana-mana kedai mamak yang para pekerjanya terdiri daripada warga negara luar terutamanya dari negara India. Sama juga untuk kedai selain daripada kedai mamak. Jika mereka gunakan para pekerja luar dari negara yang rakyatnya pengotor, perlulah kita elakkan diri.

Apa pendapat anda? setuju atau tidak dengan pendapat saya bahawa yang menyebabkan kedai mamak jadi kotor dan para pekerja kedai mamak semuanya pengotor adalah kerana mereka impot pekerja dari negara India...!
Previous Post
Next Post

12 comments:

  1. Setuju sangat dengan artikel ini....Tapi bukan semuanya pengotor bangsa India ni....India rakyat malaysia dah banyak berubah. estoran mamak memang banyak ambil pekerja dari India sebab gaji murah, senang control, senang maki hamun dan mereka tak ada pilihan untuk setia dengan tokehnya. Ramai juga disiksa mana yang tak dengar cakap. Sepanjang tempoh kontrak 2 tahun mereka tak diberi gaji hanya makan sahaja. Bila habis kontrak baru dapat gaji. Sebab itu restoran mamak boleh hidup untuk pusing modal lgi pun kesatuan Malabar mereka kuat bantu kewangan tnpa bunga...Pengotor memang dah sinonim restoran mamak ini. masuklah dibilik air dan dapurnya. Kari hidangan didepan tak seindah proses masakkannya...Huekk.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Patut lah mereka suka ambil warga negara India

      Delete
  2. Dikala menguli tepung roti canai, peloh merechik kedalam adunan,,real garam dari benua kecil ..India,

    ReplyDelete
  3. tang bab kencing tepi jalan tu..saya ada satu cite.kira kena mengena la jugak dgn cite ni..saya ada sorang anak gadis yg berumur 10 tahun..yg selalu saya kena bwk bersama...bile ada kerja luar. masaalah dia terjadi..bile saya yg nk terkencing semasa ondeway kemana mana.(selalunye hanya kami berdua saja).bila nk berenti di r n r tu..nk ditinggal di luar tandas...takut terjadi sesuatu...kena culik ke..hilang ke...nk di bawa masuk ke dalam tandas..anak saya ni pertengahan dari budak ke remaja..serba tak kena jadi nye..kalau dia yg nk terkencing..senang je...saya buleh tunggu di luar..itu la jadinye...kencing tepi jalan la jawap nye..cari semak sikit lepas la hajat..kalau dulu bila nmpk org kencing tepi jalan...saya pun rajin jugak berpikir mcm tuan...tp bile kena cmni...baru saya terpikir...maybe org tu pun ..ade masalah mcm saya jugak kot..tp bab drebar lori tu...waalahualam...haha..(sekadar berkongsi...)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasanya dalam kes sebegitu saya akan singgah buang air kat Masjid atau surau. Banyak di negara kita.

      Tapi asalkan buang hajat ditempat tersorok dan kemudiannya basuh atau istinjak dan kemudiannya amalkan basuh tangan sebelum sentuh benda makan, saya rasa ok saja

      Terima kasih kogsikan cerita

      Delete
  4. Memang betul tu. Bagus bila nak oder makan kat kedai mamak. Pergi tengok dulu dapur dia. Buat-buat nak guna tandas ker. Lepas tengok semua tu. Pasti akan ada yang PK 2@3 kali nak makan ker tak. Mereka memang tak jaga kebersihan. Saya pernah tak oder makan. Just minum air kotak saje bila nak makan sana. Tak lalu..huhu.

    ReplyDelete
  5. kat tempat saya..kedai mamak cukup laku..ramai pengunjung! sampai sekarang saya hairan macamana jadi macam tu walaupun harga yang ditawarkan bukan murah pun!

    ReplyDelete