Jas-du-it

Jasduit - Just do it !

Wednesday, October 22, 2014

10 idea bisnes kecil untuk tambah pendapatan

  Mohd Shubhi       Wednesday, October 22, 2014
Harga minyak dah naik. Kesannya membuatkan harga semua barang keperluan akan meningkat naik. Kos sara hidup anda juga akan meningkat naik.

Mungkin Pak Menteri sedapkan hati anda dengan berkata kesannya adalah minima. Memang kesannya minima bagi Pak Menteri dan golongan yang setaraf dengan mereka.

Bagi anda dan saya, golongan marhaen ini, peningkatan kos minyak sebanyak RM0.20 bukanlah satu benda kecil. Kos keseluruhan hidup yang meningkat sebanyak RM100 sebulan adalah satu masalah yang bukan ringan.
10 idea bisnes kecil untuk tambah pendapatan

Tak ada cara lain untuk kontra peningkatan kos itu selain daripada fikirkan idea bisnes kecil untuk tambah pendapatan. Apa lagi yang boleh kita buat?. Marah tak guna!.

Memang betul orang kata tekanan hidup hanya buat kita jadi dua perkara saja. Samada mamp#* atau melawan dan jadi kreatif. Harap kita masuk dalam golongan kedua. Yang tak pernah putus asa dan gunakan kreativiti yang ada untuk terus hidup.

Jika anda sedang cari idea bisnes kecil untuk tambah pendapatan, saya kongsikan 10 idea untuk difikirkan seperti di bawah:

Idea bisnes kecil Perniagaan kopi

Banyak jenis atau model perniagaan kopi ni. Boleh buat kedai kopi, boleh buat serbuk kopi tradisi goreng kat rumah dan lain-lain. Pencinta kopi memang ramai, ada yang suka kopi original dan ada yang suka kopi ala-ala Malaysia.

Ada satu kedai di Taman Tun Dr Ismail yang saya minum dengan kawan menjual semua jenis minuman kopi... hanya kopi. Mereka siap anjurkan kelas mengajar ilmu berkenaan kopi dan bagaimana merasa kopi. Menarik perniagaan kopi ini.

Idea bisnes kecil Perniagaan teh

Sebut teh, semua akan terbayangkan Teh BOH atau Teh Lipton. Mereka dah besar sangat dan ada ladang sendiri. Tapi jika kita kreatif, boleh cari Teh menarik buatan luar atau tempatan dan jadi ajen. Kalau kena strategi tentu boleh dijual.

Saya pernah pertimbangkan nak jadi pengedar Teh Mekah satu masa dulu. Kalau yang pernah ke Mekah tentu kenal Teh Rabia, memang terkenal kat sana. Tapi projek tu terhenti sekerat jalan. Tak tau pulak siapa yang jadi ajen Teh Rabia kat Malaysia sekarang.

Idea bisnes kecil Perniagaan milo

Minum milo anda jadi sihat dan kuat!, semua pernah dengar moto tersebut. Sebenarnya Milo adalah jenama dan perniagaan sebenarnya adalah minuman koko. Ada orang yang tahu teknik bancuhan koko ini sampai sedap diminum macam air milo.

Kalau kita ada ilmu bancuhan tersendiri, kita boleh buat jenama sendiri dan pasarkan kecil-kecilan minuman koko. Kenalah cari nama yang sesuai. Tapi susah rasanya nak buang perkataan Milo dari minda rakyat kita.

Idea bisnes kecil Perniagaan susu kambing

Ini perniagaan yang dah mula popular sekarang. Ia lebih dikaitkan dengan kesihatan. Ada saudagar susu kambing besar di Indonesia yang tawarkan pada saya untuk jadi ajen susu kambing keluaran mereka untuk dipasarkan di Malaysia.

Tapi rasanya kat Malaysia juga ada jenama susu kambing yang berjaya dan besar perniagaan mereka, Higoat. Cari pengeluar susu kambing dan cipta jenama sendiri dan pasarkan secara kecil-kecilan di sekitar kawasan penempatan. Kalau kena tekniknya tentu boleh membesar dan berjaya. Tak payah bela kambing pun untuk itu.

Idea bisnes kecil Perniagaan minuman botol berperisa

Perniagaan kecil minuman botol memang ada potensi untuk menjadi perniagaan besar. Lihat saja Coca-Cola, Pepsi, F&N, Red Bull dan banyak lagi. Mereka berjaya ke tahap dunia. Ramai usahawan kecil di kampung berjaya naik dengan mula membotolkan minuman berperisa.

Ini industri mudah untuk dipasarkan jika kita rajin. Ada banyak kilang yang boleh kita outsource untuk membotolkan jenama minuman kita sendiri. Mulakan dengan menghantar ke kedai-kedai makan berhampiran dan seterusnya mengorak langkah lebih jauh.

Idea bisnes kecil Perniagaan air mineral

Ini perniagaan yang kadangkala pelik. Bayangkan jika diceritakan pada tok nenek kita ada orang jual air kosong untuk diminum, tentu mereka hairan. Tapi minuman mineral atau air minuman biasa yang kosong ini menjadi perkara biasa di seluruh dunia.

Masih ada banyak ruang untuk sesiapa saja masuk dalam industri ini. Tak perlu keluarkan duit untuk sedut air dari bumi, cukup sekadar outsource pada kilang pengeluar air minuman dan bina jenama kita sendiri. Mulakan dengan hantar ke kedai-kedai runcit berhampiran sebelum negorak langkah lebih jauh.

Idea bisnes kecil Perniagaan air buah-buahan

Di bulan ramadan, perniagaan air buah-buahan ini amat laris. Orang yang sedang puasa akan terliur melihat bagaimana proses air buah dilakukan di bazar ramadan. Industri ini juga amat besar.

Siapa tak kenal Marigold, sedap air buah limaunya yang berpulpa. Anda juga boleh mula buat jenama sendiri samada proses sendiri secara kecil-kecilan di rumah atau outsource pada kilang yang sedia ada.

Idea bisnes kecil Perniagaan air bertenaga

Ada seorang kawan yang buat sendiri formula air bertenaga dengan jenamanya sendiri. Takmsilap saya dia namakan sebagai "Charge". Dia berjaya edarkannya ke rata tempat, tapi dek kesilapan pengurusan perniagaan, dia tewas.

Tapi dia masih belum tamat, dia turun dan mulakan semula dan kali ini dengan outsource pada kilang lain. Anda juga boleh buat perkara sama. Bukan formula yang utama, tapi ilmu niaga dan ilmu pengurusan perniagaan yang lebih penting. Mula kecil-kecilan untuk belajar sebelum pergi jauh.

Idea bisnes kecil Perniagaan kek

Dulu jarang kita lihat orang jual kek di pasar malam. Malah tak terfikirpun orang nak beli kek dan makan hari-hari macam sekarang. Sekarang kek ada dijual melaui internet, di pasar malam dan juga di kedai-kedai. Ada yang buat kek sendiri dan pasarkan sendiri.

Ada juga yang ambil kek orang buat dan pasarkan dengan jenama sendiri. Yang pentingnya ilmu perniagaan, dan bukannya ilmu buat kek. Jika ditambah dengan minat dalam bab kek ini, perniagaan ini ada potensi tinggi untuk pergi jauh.

Idea bisnes kecil Perniagaan biskut homemade

Ini juga sama macam perniagaan buat kek di atas. Ada yang punya formula turun temurun buat biskut. Ada yang mampu buat biskut kalah Chipsmore, tapi tak reti pasarkannya.

Ada juga yang tak reti uruskan pengeluaran secara besar-besaran. Kalau anda ada ilmu dan kesungguhan untuk berniaga, cari saja orang yang ada resepi rahsia sebegini dan suruh dia buat pengeluaran dan anda buat pemasaran.

Lagi idea bisnes kecil

Ada banyak lagi idea bisnes kecil yang boleh anda fikirkan. Jika anda mahu tahu 90 lagi idea perniagaan kecil untuk dijadikan panduan, boleh lawati blog ini. Ada 100 idea bisnes kecil yang disenaraikan untuk anda fikir dan pertimbangkan.
logoblog

Terima Kasih kerana membaca, 10 idea bisnes kecil untuk tambah pendapatan

Previous
« Prev Post

5 comments:

  1. Sangat menarik!
    Aabaz raub.

    ReplyDelete
  2. Ada seorang telah menulis dalam bukunya yang mengatakan apabila idea dibandingkan dengan melaksanakan, didapati idea hanya menyumbang 1% dan melaksanakan menyumbang 99%

    Begitu susahnya untuk mendapatkan apa idea yang baik, tetapi ia akhirnya hanya menyumbang 1% sahaja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sudah tentu... tapi kalau tak ada 1% tu, tak ada perlaksanaan pulak... nak laksanakan apa? jadi perlu lihat bahawa 1% punya input hasilkan 99% punya output, pareto... tak gitu?

      Delete
  3. Gud idea,.mmg khidupan kini semakin terasa sempit..Allah murahkan rezeki kami..Aamiin

    ReplyDelete

Segala komen pembaca amat dihargai, tapi mohon komen dengan berhemah ya ! Terima Kasih !