Jas-du-it

Jasduit - Just do it !

Thursday, October 12, 2017

Panduan berjimat buat sendiri kawal anai-anai di rumah anda

  Mohd Shubhi       Thursday, October 12, 2017
Termite baiting system easelife services sdn bhd
Ini sambungan siri ke-2 dari siri yang sebelum ini tentang panduan berjimat kawal serangga perosak di rmua anda yang boleh dilakukan sendiri saja.

Anda boleh buat sendiri seandainya ada banyak masa dan nilai masa anda pula ada lah rendah. Biasanya orang pencen atau memang gajinya rendah sebab biasa buat kerja-kerja rencam sahaja. Panduan buat sendiri untuk orang yang bernilai tinggi tidak menjimatkan, malah merugikan.

Bagi yang bernilai tinggi, masa lebih baik diberikan tumpuan pada kerja yang menjana pendapatan untuknya yang jauh lebih banyak duit. Kalau buat sendiri semua aktiviti kawalan serangga perosak kat rumah, anda hanya buang masa sebab memang itu bukan kerja anda.

"Gunakan khidmat syarikat kawalan serangga perosak berlesen Easelife Services Sdn Bhd untuk masalah di rumah anda. Hubungi Puan Siti di nombor 012-2067357 untuk sebut harga yang istimewa jika anda tinggal di Shah Alam, Subang Jaya atau Bukit Jelutong."

Kalau dalam artikel sebelum ini, kita dah lihat panduan kawalan serangga perosak lipas kat rumah yang anda boleh lakukannya sendiri. Artikel ini kita akan kongsikan pulak panduan mudah bagaimana nak kawal anai-anai kat rumah anda.

Bagaimana kesan anai-anai kat rumah


Rumah anda ada banyak perabut yang dibuat dari kayu. Atau rumah ada banyak buku tersimpan tersusun dengan baik di perpustakaan kecil di sudut rumah anda ?

Itu semua makanan anai-anai.

Lambat atau cepat, satu masa nanti akan sampai juga anai-anai tu kat dalam rumah anda. Jadi perlu ambil tahu apa caranya nak kesan kewujudan anai-anai kat dalam rumah anda sekarang. Caranya mudah saja. Lihat pada tanda-tanda berikut,

1. Lorong tanah

Ada lorong kecil diperbuat dari tanah tiba-tiba muncul di mana-mana bahagian kat dalam rumahanda itu. Biasanya akan keluar dari mana-mana dinding rumah dan bergerak menuju ke siling kayau atau masuk ke lubang lain.

2. Kelkatu dan sayapnya

Jumpa ada banyak sayar kelkatu kat atas lantai rumah atau mana-mana bahagian di dalam rumah anda. Berwaspada!

3. Warna papan atau kayu

Kerangka kayu berubah warna atau nampak macam ada lubang. Cuba pergi cucuk dengan benda tajam seperti pemutar skru kat tempat itu. Kalau terus masuk ke dalam, ada anai-anai kat dalam tu dok buat kerja.

4. Kayu atau lantai tertonjol

Lantai kayu rumah tiba-tiba nampak macam tercungkil keluar dan tak rata kat mana-mana bahagian di rumah anda. Atau mungkin skirting kayu atau siling kayu kat rumah.

5. Bunyi tik! tik! tik!

Bila malam sunyi anda nak tidur terdengar bunyi tik-tik-tik... datang dari dalam almari atau mana-mana tempat yang ada bahan kayu kat dalam rumah anda.
Itu semua merupakan antara tanda berkemungkinan rumah anda sudah diserang anai-anai!. Kadang-kadang susah nak kesan jika tidak biasa. Untuk dapatkan lebih kelegaan, anda boleh gunakan khidmat syarikat pest control yang berlesen. Gunakan kepakaran mereka untuk kesan kewujudan anai-anai untuk anda secara percuma.

Biasanya syarikat pest control menyediakan khidmat pemeriksaan anai-anai percuma sahaja untuk memberikan sebut harga pada anda. Tak wajib untuk bersetuju mendapatkan khidmat rawatan anai-anai mereka.

Satu lagi cara mudah adalah mendapatkan khidmat kawalan serangga perosak umum dari syarikat pest control yang berlesen. Mereka akan lakukan selengaraan rumah anda bagi memastikan lipas, semut dan tikus tidak ada. Selain dari itu, anda boleh suruh mereka buat pemeriksaan anai-anai setiap kali mereka datang melakukan servis di rumah anda.

Cara kawal anai-anai buat sendiri


Anda hanya perlu guna bahan-bahan natural seperti minyak pewangi yang berbau kuat. Contohnya adalah seperti minyak daun semambu atau minyak serai (neem, citronella, atau lemongrass). Ambil minyak itu dan sapukan pada perabut kayu anda sekali sekala.

Amalkan juga amalan menjemur atau dedahkan perabut pada cahaya sinar matahari secara berkala.

Pada bahagian kayu lain di rumah seperti lantai atau siling atau skirting, ambil acid borik dicampurkan dengan air, dan semburkan pada kawasan-kawsan yang anda syak kena serangan anai-anai. Pastikan anda ambil langkah berwaspada sebab acid borik tu toksik. Baca panduan menggunakan acid borik terlebih dahulu sebelum pakai.

Kalau anda ada modal yang lebih sedikit, boleh beli Termite Baiting System secara online dan anda boleh pasang sendiri sistem bunuh anai-anai dengan umpan tersebut. Kos untuk satu simtem umpan lengkap adalah antara RM100 ke RM200 sahaja jika anda pandai pasang dan pantau sendiri.

Anda mungkin perlukan lebih dari satu unit untuk selesaikan maslaah anai-anai kat rumah anda tersebut. Perlu pandai pasang di tempat yang strategik dan kalau boleh baca sampai paham atau tanya orang yang ada pengalaman memasangnya.

Kalau tak reti dan masih cuba nak buat juga, anda mungkin ahanya buang duit. Jadi dalam kes itu lebih baik hubungi syarikat Pest Control berlesen untuk selesaikan masalah anai-anai kat rumah anda.

"Boleh cuba hubungi Puan Siti dari syarikat Easelife Services Sdn Bhd di nombor 012-2067357 untuk memeriksaan percuma dan sebut harga yang berpatutan. Khidmat hanya untuk kawasan sekitar Lembah Kelang sahaja."

logoblog

Terima Kasih kerana membaca, Panduan berjimat buat sendiri kawal anai-anai di rumah anda

Previous
« Prev Post

No comments:

Post a Comment

Segala komen pembaca amat dihargai, tapi mohon komen dengan berhemah ya ! Terima Kasih !