Jas-du-it

Jasduit - Just do it !

Tuesday, April 18, 2023

Servis pest control lebih jimat jika ambil kontrak setahun berbanding sekali servis

  Anonyme       Tuesday, April 18, 2023

Apa saja barangan atau peralatan yang anda mahu guna dalam masa yang lama perlu penjagaan yang rapi. Penjagaan yang rapi di sini bermakna cara pakai yang betul diikuti oleh aktiviti selenggaraan yang dijalankan secara berkala.

Sikap tunggu kejutan terhadap kerosakan, kemudian baru baru nak baiki, sering kali membawa padah. Samada kerosakan terlalu teruk dan tidak berbaloi untuk dibaiki lagi atau berlaku perkara tidak diingini terhadap pemakainya jika ia peralatan yang merbahaya.

Anda tentu dah biasa dengan penggunaan kenderaan. Samada kereta atau motosikal dan sebagainya. Hampir semua pengguna kenderaan sudah ada budaya menjaga kenderaan dengan rapai seperti yang saya tulis di atas sekali. 

Kenderaan di bawa ke bengkel untuk selengaraan berkala dan usaha pencegahan dari kerosakan di pastikan dibuat dengan baik.

Itu kenderaan. Bagaimana dengan rumah anda?

Rumah juga perlu selengaraan supaya tidak berlaku kerosakan dan supaya rumah dapat menjadi tempat berlindung dalam tempoh masa selama mungkin. Selengaraan rumah termasuklah sekali dengan semua peralatan yang ada dalam rumah itu. Kipas, pendingin hawa, mesin air coway, perabut dan sebagainya.

Aktiviti kawalan serangga perosak

Salah satu aktiviti selenggaraan yang tidak kurang pentingnya untuk rumah anda adalah pencegahan dari serangan serangga dan makhluk perosak.

Serangga perosak yang paling kerap memberikan masalah terhadap rumah adalah anai-anai. Jika struktur rumah banyak menggunakan kayu, kerja pencegahan dan kawalan anai-anai bukan lagi satu pilihan. Anda perlu wajibkan usaha tersebut.

Selain dari anai-anai, tikus juga boleh membawa kerosakan kepada peralatan rumah anda. Banyak benda di hancurkan oleh tikus yang gemar menggerit bahan keras. Pintu, siling, paip, wayar, almari, tupperware dan sebagainya sering menjadi mangsa tikus.

Lipas juga boleh membawa kerosakan kepada barang-barang dirumah anda. Begitu juga semut yang suka jadikan lubang saluran wayar eletrik sebagai sarang mereka. Semut juga boleh masuk ke peralatan eletrik dan mampu rosakkan peralatan tersebut.

Tidak cukup dengan membawa kerosakan, paling buruk adalah keupayaan serangga perosak itu membawa masalah kesihatan kepada penghuni rumah.

Bagi pengguna yang tahu kepentingan urusan kawalan serangga dan makhluk perosak di rumah, mereka tidak akan terlepas pandang untuk mengadakan peruntukan bagi aktiviti kawalan serangga ini.

Jimatkan kos selengaraan

Lebih kurang sama dengan kenderaan, jika anda mahu jaganya dengan baik, perlu ikut jadual tetap bagi selenggaraan. Jangan tunggu masalah timbul baru nak buat. Kawalan serangga perosak juga lebih berkesan dan menjimatkan jika anda jadikannya satu aktiviti berkala.

Ada pelanggan yang tidak sedar bahawa kos bagi aktiviti selengara secara berkala adalah jauh lebih menjimat berbanding aktivi tidak berjadual. Menjimatkan dari segi kos jangka pendek mahupun kos jangka panjang.

Semua syarikat pest control ada tawarkan pakej kawalan serangga umum secara berkala khas untuk pelanggan rumah penginapan. Kebiasannya ia adalah pakej setahun dengan 6 kali servis. 

Syarikat pest control akan melakukan aktiviti kawalan serangga setiap 2 bulan sekali. Ia merangkumi aktiviti seperti berikut.

1. Pemeriksaan pencegahan

Rumah anda akan dibuat pemeriksaan untuk kenal pasti potensi adanya masalah jika tidak segera di atasi. Contohnya terdapat kelembapan, bukaan rekahan dan sebagainya pada struktur rumah anda. Itu semua akan menjemput serangga dan makhluk perosak untuk masuk.

Pemeriksaan kehadiran tanda anai-anai juga dilakukan dengan rapi. Ini dapat mencegah serangan anai-anai itu menjadi lebih parah dan dapat menghalang kos tinggi membaiki kerosakan yang disebabkan olehnya.

2. Rawatan dan kawalan

Selepas pemeriksaan dilakukan dan semua maklumat dikumpulkan, pekerja kawalan serangga yang terlatih dan bertauliah itu akan mula melakukan aktiviti rawatan.

Ia melibatkan kerja menghapuskan lipas dan semut dari terus ada dan membiak di rumah tersebut. Selalunya, rawatan ini akan kekal selama lebih kurang 2 bulan. Sebab itulah pakej 2 bulan sekala selama setahun ditawarkan kepada pelanggan rumah.

Ada kalanya rawatan tambahan dilakukan seperti rumah yang tiba-tiba di serang oleh tikus sesat. Antara cara berkesan merawat masalah tikus ini adalah dengan melihat punca kahadirannya. Juga memeriksa laluan kemasukannya. Semua itu akan dibaiki dan tikus yang ada akan dipasang perangkap sehingga ia berjaya dihapuskan.

Aktiviti selenggara seperti di atas, akan dapat menghalang masalah dari merebak menjadi lebih besar.

Menjimatkan kos

Kenapa kos kawalan serangga berkala jauh lebih murah dari kos rawatan mengejut?

Sebab utama kos dapat dijimatkan adalah kerana kontrak servis secara berkala dapat dijadualkan secara lebih tersusun. Syarikat akan pastikan kos logistik dikongsikan oleh semua pelanggan yang berada dalam kilometer radius yang berdekatan.

Anda tentu maklum bahawa kos logistik adalah sangat tinggi sekarang. Perjalanan ke satu tempat hanya untuk melakukan servis kepada sebuah rumah sahaja adalah tidak berbaloi. Sebab itu jika anda panggil syarikat pest control untuk hadir segera selesaikan masalah, bayarannya adalah agak tinggi dari biasa.

Syarikat Easelife Services Sdn Bhd menawarkan khidmat kawalan serangga dan makhluk perosak umum hanya dengan kos RM600 sahaja untuk setahun. Ia merangkumi kawasan lembah Kelang sahaja. Bagi penduduk yang tinggal di kawasan Subang Jaya, Petaling Jaya, Shah Alam, puchong dan berdekatan, kosnya boleh direndahkan lagi. Jika anda berminat, hubungi segera kami di nombor yang tertera di bawah ini.

Khidmat General Pest Control Secara Pakel setahun. Call Muhammad 019-226 0807 atau Klik di sini untuk terus Whatsapp ke nombor tersebut. Atau scan pada QR Code di bawah untuk terus whatsapp.

  

logoblog

Terima Kasih kerana membaca, Servis pest control lebih jimat jika ambil kontrak setahun berbanding sekali servis

Previous
« Prev Post

No comments:

Post a Comment

Segala komen pembaca amat dihargai, tapi mohon komen dengan berhemah ya ! Terima Kasih !