Jas-du-it

Jasduit - Just do it !

Thursday, April 2, 2009

Petua Niaga

  Mohd Shubhi       Thursday, April 2, 2009

Hampir semua orang jika ditanya samada dia minat mempunyai perniagaan akan menjawab ya, tapi terlalu sedikit yang meneruskan impian itu. Bagi yang memang bersungguh mahu mencapai impian tersebut, antara perkara yang amat sukar sekali untuk diselesaikan ialah mengenal pasti apa yang mahu diniagakan.

Ramai yang terperangkap dengan kepercayaan untuk berjaya kita mesti memikirkan satu perniagaan yang baru yang tak ada orang lain buat lagi. Maka kita sering amat tertarik dengan produk atau perkhidmatan yang orang lain tak pernah buat.

Berdasarkan statistik yang dijalankan di Amerika, peratus mereka yang berjaya dalam menjalankan perniagaan yang baru diperkenalkan (tak pernah orang buat lagi) adalah hanya sebanyak 20% sahaja, manakala mereka yang menceburkan diri dalam perniagaan yang biasa dijalankan di mana-mana adalah sebanyak 80%.

Jadi untuk mencari jawapan pada soalan "nak berniaga apa...?", jika anda mahu peluang untuk berjaya lebih tinggi pastikan anda memilih satu perniagaan yang biasa-biasa sahaja, yang terbukti mempunyai pasaran.

Seterusnya kita hanya perlu memperbaiki perniagaan itu lebih baik sedikit sahaja dari mereka yang dah lama dalam perniagaan tersebut.
logoblog

Terima Kasih kerana membaca, Petua Niaga

Previous
« Prev Post

No comments:

Post a Comment

Segala komen pembaca amat dihargai, tapi mohon komen dengan berhemah ya ! Terima Kasih !