Wednesday, 21 March 2012

Bagaimana anai-anai tahu berapa besar saiz kayu yang dimakannya?

Posted by   on


  • Anai-anai adalah sejenis makhluk yang buta. Ramai yang menyangka ia adalah dalam sejenis serangga yang sama keluarga dengan semut, tapi sebenarnya anai-anai berada di dalam keluarga yang sama dengan lipas!.
  • Tahukah anda bahawa anai-anai yang buta itu bergantung kepada getaran untuk menjalankan aktivitinya dan juga komunikasi. Antena pada kepala anai-anai amat penting untuk membaca getaran dan juga resonan yang dihasilkan oleh getaran.
  • Pakar yang mengkaji anai-anai mendapati getaran digunakan anai-anai untuk mengukur saiz kayu yang sedang dimakannya. Getaran juga menjadi isyarat dalam banyak lagi aktivitinya.
  • Serangga yang halus ini masih belum habis kita kaji dan semakin kita mendalaminya semakin kita hairan dengan kejadiannya, apatah lagi Tuhan yang menciptakannya. Sungguh Allah Maha Tinggi, Maha Suci. Baca kajiannya di sini
  • Soalan yang perlu kita fikirkan:
    • Tidak ada satu kejadian yang Allah Ciptakan sia-sia, jesteru itu apakah fungsi anai-anai di atas muka bumi ini? kalau tahu sila jawab pada ruang komen di bawah...

2 comments:
Write comments
  1. Pengajaran dari anai-anai: Manusia yang hanya menjaga luaran (fizikal) semata-mata dalam masa yang sama merosakkan jiwa dan rohaninya dengan dosa dan maksiat akan turut akan rosak binasa seluruhnya seperti anai-anai yang memusnahkan kayuan bahkan dinding-dinding yang kelihatan gah diluarnya, akhirnya bila diketuk, terserlah kelompongannya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hebat falsafah tu...Moga Kedai Kopi Atok selamat dari dimakan anai-anai

      Delete

Hey, we've just launched a new tips for small business blog. You'll like it - hidupringkas.com
Join Our Newsletter