Jas-du-it

Jasduit - Just do it !

Sunday, November 20, 2022

Ringkasan dan rumusan PRU 15 yang baru habis semalam bagi aku

  Mohd Shubhi       Sunday, November 20, 2022


Apa yang ditunggu oleh rakyat Malaysia dah dipamerkan hari ini. Keputusan Pilihanraya Umum ke-15 dah diumumkan dengan 2 kerusi terpaksa di tangguh untuk satu masa yang terdekat selepas ini.

Seperti mana yang ramai jangkakan, berlaku situasi Parlimen tergantung. Sebab tak ada satu parti atau gabungan yang berjaya kuasai lebih dari separuh kerusi Parlimen dari jumlah 222 kerusi yang dipertandingkan.

Secara ringkasnya, di bawah adalah Parti yang berjaya:

  1. PH 82
  2. PN 73
  3. BN 30
  4. GPS 22
  5. GRS 6
  6. Warisan 3
  7. Bebas 2
  8. PBM 1

Jumlah keseluruhannya 219 kerusi

Banyak kemungkinan gabungan yang boleh berlaku untuk membolehkan sebuah kerajaan ditubuhkan.

Dari ulasan pakar dalam perlembagaan negara yang saya baca di beberapa portal, semuanya bergantung kepada budi bicara Agong sekarang. 

Biasanya amalan kebiasaan yang akan diikuti adalah untuk memberikan peluang kepada parti yang menang paling banyak kerusi untuk memberikan cadangan pembentukan kerajaan.

Dalam kes sekarang nampaknya orang yang paling utama untuk diberikan peluang adalah DSAI.

Tapi tak ada apa yang boleh halang parti kedua tertinggi menang, iaitu PN untuk berbincang dan berkompromi meyakinkan parti lain untuk membentuk kerajaan di bawah PN.

Secara ringkas, hanya ada 2 kemungkinan. Pertamanya, DSAI akan jadi PM dan pilihan kedua ialah TS Muhyiddin Yassin.

Pandangan peribadi saya, gabungan yang PN cuba gabungkan sudah pernah dia buat sebelum ini dalam langkah Sheraton. Mereka fokus lebih kepada Melayu dan Islam untuk formasi gabungan dan pemerintahan mereka.

Semua dah boleh lihat gabungan sebegitu ternyata gagal. TS Muhyiddin tak dapat bertahan lamapun.

Jadi hanya tinggal satu saja pilihan. Pilihan yang selama ini masih gagal dan masih tidak ada sebarang rekod. Melantik DSAI jadi PM.

Memang gabungan parti di bawah PH dah pernah pegang kerajaan, dan cuma bertahan hanya 22 bulan saja. Tapi perlu ingat PM masa tu adalah Tun Mahathir. Dan Tun M dah pun ditunjukkan pintu untuk dia berhenti rehat terus dari politik. Deposit pun dah hangus. 

Konsep Melayu Islam pegang kerajaan tidak akan mampu selesaikan kemelut ekonomi yang makin berat bukan saja sedang dihadapi oleh negara kita. Malah hampir di seluruh dunia. Ramai pakar jangkakan 2023 akan lebih teruk lagi.

Tuan Guru Haji Hadi dan Muhyiddin serta konsep Melayu Islam mereka tak akan mampu tangani krisis sebesar itu. Apatah lagi PN sebenarnya adalah PAS. Dah tentu ramai dari kalangan pimpinan PAS akan dilantik jadi menteri.

Kalau lihat dari corak politik negara sejak dulu lagi sampai sekarang. PN dengan dipimpin oleh TS Muhyiddin Yassin, akan berjaya membentuk kerajaan. Ertinya, Melayu dan Islam akan kekal jadi tema pemerintahan dan kekuasaan negara entah sampai bila.

Itu pandangan saya dari apa yang dilihat dan didengari beberapa pendapat mereka yang pandai dan lebih luas pengetahuannya.

Walau apapun kita tunggu dan lihat 4 atau 5 hari lagi apa yang akan berlaku.

Berikut adalah apa yang saya rumuskan dari keputusan PRU 15 yang saya senaraikan dalam akaun twitter saya ..

  1. PRU menyaksikan kekalahan BN paling teruk dalam sejarah negara. Rakyat terutamanya yang tak suka BN perlu ucapkan terima kasih kepada Zahid. 
  2. Kemenangan yang dicapai oleh PN adalah sangat diluar jangkaan. Memang mereka ada peminat tapi tak ada siapa yang snagka akan menang sampai banyak tu. 
  3. Jangan sesekali pandang rendah kepada keupayaan meredah halangan dan cemuhan oleh para penyokong dan pimpinan PAS. 
  4. Melayu dan Islam tak boleh dipisahkan dari Malaysia. 
  5. Tun M boleh rehat sekarang. Mohon mereka yang sibuk pergunakan atuk selama ini, terutamanya Din padukang, jangan kacau dia lagi. Cukup lah. 
  6. DAP kena mandi bunga. Orang Melayu tetap tak boleh terima dan tetap membenci mereka selagi Melayu masih menggunakan Bahasa Melayu sebagai bahasa ibunda. 
  7. Pru 15 mencerminkan apa yang rakyat Malaysia dapat dari sistem persekolahan Kebangsaan yang ada sejak sekian lama pada orang Melayu. Juga hasil dari persekolahan vernakular yang dibiarkan berterusan.
  8. Mereka yang berfikiran luas, liberal dan seumpamanya tidak dialu-alukan dalam dunia politik Malaysia. Ternyata mereka hanya syok sendiri. 
  9. KJ boleh tumpukan kepada agenda transformasi Umno atau pun boleh mula tubuhkan satu kugiran untuk muala buat album. Rehat kejap. 
  10. Tiba masanya untuk Sabah dan Sarawak membina dan memajukan rakyat dan negeri mereka secara serius tanpa jadi pak turut dan diabaikan oleh para pemimpin di Semenanjung.
  11. Kemungkinan untuk muncul kembali pemimpin yang ditakuti dan mencengkam secara kukubesi macam Tun M dah tak akan ada lagi. Dengan syarat tak ada parti yang besar dan kuat macam BN satu ketika dahulu.
  12. Nurul Izzah boleh beri tumpuan pada suami dan keluarga. Aktif dalam NGO saja untuk sementara waktu ini sehingga Bang Bon bersara. Dia ada potensi untuk jadi jadi lebih baik. 
  13. Lega Ku Li akhirnya tewas!. Kenapa orang tua ni masih nak pegang Gua Musang tu memang aku tak faham. 
  14. Anwar memang pandai buat rumah tapi tak pernah siapkan rumah yg dia buat. 
  15. Polarisasi agama dan bangsa akan kekal jadi asas berpolitik di Malaysia sekurangnya hingga 65 tahun lagi. 
  16. Tiada kerajaan manapun yang mampu ubah rasa dendam antara Melayu & Cina Malaysia. Makin lama makin bertambah. Melainkan Malaysia hapuskan sekolah vernakular, jadikan Bahasa Inggeris sebagai Bahasa pengantar dan Bahasa Malaysia sebagai Bahasa kebangsaan. Itupun kena tunggu 40 tahun baru elok sikit.

logoblog

Terima Kasih kerana membaca, Ringkasan dan rumusan PRU 15 yang baru habis semalam bagi aku

Previous
« Prev Post

4 comments:

  1. Komen tentang parti2 yg berkempen pru15 tuan, baik dari strategi, isu2 yg dibawa dan bahan2 kempen.. Tqvm

    ReplyDelete
  2. wak ponorogo dah boleh bersara la..
    nanti kalau ada rezeki boleh masuk hotel makan tido pakaian free, hehe

    ReplyDelete

Segala komen pembaca amat dihargai, tapi mohon komen dengan berhemah ya ! Terima Kasih !