Jas-du-it

Jasduit - Just do it !

Thursday, December 3, 2009

Sarapan Dengan Rokok - Risiko Barah Paru-Paru Tinggi

  Mohd Shubhi       Thursday, December 3, 2009

Semasa zaman pelajar dulu ada di kalangan kawan-kawan yang mulakan sarapan pagi mereka dengan sebatang rokok. Sebaik saja terjaga dari tidur mereka akan meraba kotak rokok dahulu dan mula menyalakan sebatang rokok sambil bermenung sebentar. Sekarangpun saya melihat masih ramai yang mempunyai tabiat yang serupa.

Kajian terbaru yang dijalankan oleh Penn State College terhadap 250 perokok mendapati kandungan nicotinine dalam darah mereka yang bersarapan dengan rokok adalah amat tinggi berbanding dengan mereka yang menunggu dengan bersarapan dengan sempurna sebelum menghisap rokok.

Penyelidik berpendapat bahawa ini memberi petanda bahawa golongan ini memerlukan rawatan yang lebih sukar untuk meninggalkan tabiat merokok. Mungkin disebabkan ketidakupayaan menahan ketagih terhadap rokok membuatkan mereka terus mencari rokok sebaik sahaja tersedar dari tidur.

Kandungan nocotinine dalam darah menjadi penunjuk terhadap kemupayaan serangan barah paru-paru. Kandungan mereka yang merokok dalam linkungan 30 minit selapas jaga dari tidur menunjukkan tahap yang paling tinggi.

Para pakar mencadangkan agar perokok tegar meninggalkan tabiat bersarapan dengan rokok sebagai langkah permulaan ke arah usaha berhenti merokok.
logoblog

Terima Kasih kerana membaca, Sarapan Dengan Rokok - Risiko Barah Paru-Paru Tinggi

Previous
« Prev Post

No comments:

Post a Comment

Segala komen pembaca amat dihargai, tapi mohon komen dengan berhemah ya ! Terima Kasih !