Jas duit

Jasduit - Just do it !

Thursday, January 7, 2010

Amaran Saintis - Kemunculan Banyak Penyakit Baru Dari Haiwan Ke Manusia

  Mat Bihi       Thursday, January 7, 2010

Susulan perubahan cuaca dunia, saintis memberikan amaran akan kemunculan berbagai-bagai penyakit baru yang bakal melanda manusia yang berpunca dari haiwan.

Setakat ini laporan menyatakan bahawa sebanyak 45 jenis penyakit jankitan dari haiwan telah dikenal pasti dan banyak lagi dalam senarai menunggu.

Pada permulaan revolusi perindustrian, negara yang membangun mencatatkan penurunan terhadap kes-kes penyakit berjangkit. Apabila aktiviti perindustrian ini meningkat tinggi, manusia menghadapi penyakit baru yang merbahaya seperti kanser, alergi dan kelahiran cacat.

Kini fasa baru pula berlaku dimana penggondolan hutan serta pemusnahan habitat haiwan membawa manusia amat dekat dengan haiwan yang tidak pernah dialami sebelum ini dalam sejarah dunia.

Contoh yang paling baik dalam kes jangkita penyakit dari haiwan ke manusia adalah penyakit HIV yang datang dari Chimpanzee turun kepada manusia di Afrika Barat. Setakat ini seramai lebih 25 juta manusia telah mati akibat dari wabak HIV ini. Begitu juga dengan wabak seperti SARS, H1N1 baru-baru ini yang melanda dunia.

Menurut David Murell, pakar ekologi dari Universiy College London, sejal 1940 sebanyak 300 jenis penyakit baru telah muncul dan sebanyak 60% dari penyakit tersebut adalah dari jangkitan haiwan yang turun kepada manusia.

Daripada 60% jangkitan yang datang dari haiwan tersebut sebanyak 70% darinya adalah dari haiwan liar.

Proses penerokaan menjadikan kawasan penempatan menyebabkan manusia menghampiri binatang yang menjangkitkan penyakitnya kepada manusia, dengan arus globalisasi pula memburukkan lagi penyebaran penyakit ke seluruh dunia dengan mudah cepat.

Antara penyakit yang telah melanda dan datang kembali dengan wajah baru yang sedang dikaji oleh para saintis adalah seperti Malaria, penyakit Lyme yang disebarkan oleh kutu yang terdapat pada rusa, Hantavirus penyakit bawaan tikus, Penyakit West Nile yang disebarkan nyamuk, Schistosomiasis penyakit bawaan siput sungai dan lain-lain lagi.
logoblog

Terima Kasih kerana membaca, Amaran Saintis - Kemunculan Banyak Penyakit Baru Dari Haiwan Ke Manusia

Previous
« Prev Post

No comments:

Post a Comment