Jas duit

Jasduit - Just do it !

Friday, August 5, 2011

Nasi Beriani Hameediyah, Paling Sedap Di Pulau Pinang !

  Mat Bihi       Friday, August 5, 2011
Pagi-pagi makan durian di Balik Pulau bersama-sama 2 orang lagi rakan. Selepas makan durian kami bertiga ke pusat bandar. Memang rancangan hari itu adalah untuk makan tengahari di sebuah restoran di pusat bandar yang menyediakan nasi briani paling sedap di Malaysia.

Sepanjang saya mencuba nasi briani di serata tempat di Malaysia ini, tiada lagi yang saya temui yang dapat menandingi kelazatan nasi briani yang di sediakan di sini. Kalau balik ke Penang memang tak sah jika tak makan nasi briani di restoran ini.

Nama restoran tersebut adalah Restoran Hameediyah. Terletak di Campbell Street, tak jauh dari jalan utama Penang Road. Jika terus berjalan kaki melalui campbell street itu, kita akan bertemu dengan masjid Kapitan Kling yang indah.



Restoran Hameediyah ini telah beroperasi selama lebih dari seratus tahun, dan kini ia diuruskan oleh generasi ke tiga. Kedainya masih kekal seperti dahulu, cuma ada sedikit perubahan.

Makanan diangkat dari bawah dengan menggunakan lif kecil yang direka dengan menggunakan rantai basikal. Dulu lif kecil itu dibuat dari papan, kini saya lihat ia telah ditukarkan kepada stainless steel, lebih bersih dan kemas.

Seperti biasa waktu tengahari terutamanya hari bekerja, barisan menunggu untuk makan amat panjang, kerusi serta meja memang tak cukup, kita perlu menunggu sebentar untuk dapat kerusi. Sedap punya pasal tunggu pun tak apa.

Sesiapa yang ke penang saya syorkan untuk mencuba nasi Briani restoran hameediyah ini, anda tentu tak teringin lagi nasi briani lain. Tapi elok pergi awal sikit sebelum pukul 12.30 tengahhari kalau nak elakkan berebut tempat duduk.

Selesai makan kami pergi solat zohor di sebuah masjid unik tak jauh dari situ. ia di bina khas untuk penduduk yang tinggal di flat sebelah, jika turun tangga flat akan terus masuk ke masjid.

Masjid tersebut di hiasi dengan beberapa batang pohon kurma yang subur di depannya. Halaman itu juga menempatkan kubur orang yang mewakafkan tanah tersebut untuk masjid. Jika kita melihat sejarah Pulau Pinang, ia di penuhi oleh ramai mamak-mamak yang kaya raya.

Mereka merupakan para peniaga yang mempunyai banyak harta dan mereka juga amat pemurah untuk kerja dakwah agama Islam. Saya mendengar cerita yang dahulunya, kapitan Kling tu seorang yang amat kaya dan orang inggerispun menjadi kulinya. Wallahu'alam.
logoblog

Terima Kasih kerana membaca, Nasi Beriani Hameediyah, Paling Sedap Di Pulau Pinang !

Previous
« Prev Post

No comments:

Post a Comment