Jas-du-it

Jasduit - Just do it !

Friday, August 5, 2011

5 Juta Umat Islam Ke Mekah Pada Ramadan tahun Ini

  Mohd Shubhi       Friday, August 5, 2011
Kerajaan Arab Saudi telah mengeluarkan visa melebihi jangkaan apabila lebih daripada 4.6 juta visa telah dikeluarkan setakat 16 Julai 2011. Ia jauh lebih tinggi dari sebelum ini sebanyak 1.1 juta orang.

Pendapatan daripada kerja umrah dan haji menjana sebanyak USD9.3 Billion setahun dan ia merupakan hasil kelima terpenting kepada kerajaan Arab Saudi selain daripada minyak.

Elok umat Islam merujuk dan memikirkan fatwa Yusuf Qardawi yang menegaskan wang belanja umrah lebih baik disalurkan untuk pembangunan umat Islam dari segi dakwah pendidikan dan ekonomi umat Islam.

Negara Umat Islam banyak yang membutuhkan wang bagi membangunkan negara mereka. Jumlah rakyat yang buta huruf di seluruh dunia majoritinya adalah umat Islam. Negara miskin masih banyak menimpa umat Islam. Pembangunan teknologi di negara umat Islam masih jauh di belakang.

Tapi memang susah nak menggembeleng seluruh umat Islam agar melihat perkara yang lebih penting daripada yang penting. Kebanyakannya akan berkata "ikut suka akulah nak buat apa dengan duit aku". "Orang yang susah biarlah mereka selesaikan sendiri masalah mereka, siapa suruh mereka lembab!". Mungkin anda yang membaca ini juga berfikiran demikian?

logoblog

Terima Kasih kerana membaca, 5 Juta Umat Islam Ke Mekah Pada Ramadan tahun Ini

Previous
« Prev Post

No comments:

Post a Comment

Segala komen pembaca amat dihargai, tapi mohon komen dengan berhemah ya ! Terima Kasih !