Jas duit

Jasduit - Just do it !

Friday, November 24, 2017

Pengalaman jumpa Chiropractic Centre rawat sakit pinggang bahagian bawah

  Mat Bihi       Friday, November 24, 2017


Dia jadi pulak renjatan sakit pinggang bahagian bawah kat belakang tulang belakang ni. Memang kerap juga berlaku. Boleh kata, dalam tempoh 3 bulan sekali mesti terkena renjatan sakit pinggang macam ni.

Sakit macam terkena renjatan karan elektrik. Tiba-tiba saya berlaku. Tak semena-mena bila nak bergerak pusing ke kanan atau ke kiri untuk letakkan barang contohnya, terasa satu renjatan. Seluruh tubuh badan rasa lemah macam nak jatuh.

Bila jadi macam itu, terus tak boleh nak berdiri lurus tegak. Nak kena bengkokkan dan tundukkan sikit badan, barulah dapat berdiri. Itupun rasa macam tak kuat sangat.

Nak rukuk ketika solat lagilah tersiksa. Memang tak boleh buat dengan sempurna sebab otot pinggang terasa lemah dan renjatan akan berlaku lagi jika silap gaya. Boleh jatuh rebah kalau gagah rendahkan juga badan ke bawah.

Punca renjatan sakit pinggang

Ada dua sebab yang saya perasan membuatkan renjatan sakit pinggang ini akan datang. Semuanya bermula sejak lebih 10 tahun dulu, terkena renjatan kuat ketika angkat beras lebih dari 50 kilo. Badan masih kuat dan muda, jadi tak fikir pasal tulang belakang yang masih lama perlu digunakan.

Ketika tunduk dan mula nak naikkan guni beras itu, bunyi kuat "prakkk!" ... datang dari bahagian pinggang. Badan terus senget nak rebah. Tubuh badan terasa amat lemah tak boleh nak berdiri. Sakit, ngilu, risau, semua ada.

Sejak dari situ, sakit akan datang dan pergi. Macam saya kata, akan berlaku dalam 2 atau 3 bulan sekali bila ada sesuatu yang tak kena. Yang saya pasti, ianya berlaku dalam dua keadaan,

  • Bila duduk lama sangat. Duduk berturut-turut berhari-hari, sekali duduk lebih dari 5 ke 6 jam berpanjangan. Aakan jadi macam itu
  • Bila saya bawa pacuan 4 roda lebih dari 3 atau 4 hari. Sama juga macam duduk lama di atas. Tapi proses kena henjut pacuan 4 roda dengan kerusi duduk yang tegak mempercepatkan lagi renjatan datang.

Cuba rawat di Chiropractic Centre

Sebelum ini saya dah kongsikan berbagai pengalaman. Dari urut alingment tulang dengan Haji Man Lugua sampai guna perkhidmatan Fisioterapi kat Kelantan dan Bangsar. Semuanya atas masalah yang berbeza.

Biasanya bila kena renjatan sakit pinggang macam ini, saya akan amalkan senaman pinggang selama beberapa hari dan biasanya akan hilang dan baik semula. Boleh baca senaman pinggang yang selalu saya buat untuk legakan pinggang itu kat sini.

Tapi rasanya kali ini tak mahu teruskan senaman dan biarkan dia baik sendiri.

Risau takut kalau ada masalah yang lebih teruk berlaku. Lagipun saya risau kenapa ia sentiasa berulang.

Perlu tahu punca masalahnya dan dapatkan nasihat dari pakar pulak.

Kebetulan saya lihat ada satu pusat Chiropractic berdekatan rumah yang besar premisnya. Nampak sangat profesional dan macam hospital. Jadi saya nak cuba pakai khidmat dari Chiropractic lah pulak.

Pergi ke pusat rawatan Chiropractic

Dalam pukul 10.30 pagi baru-baru ini, saya dapatkan nombor telefon dari pusat Chiropractic itu dan terus telefon. Seorang wanita Melayu angkat cakap orang putih. Saya bertanya terus bagaimana nak buat rawatan kat situ.

Dia kata perlu buat temu janji terlebih dahulu. Saya kata ok sekarang saya nak buat temujanji.

Saya tanya bila ada free untuk saya pergi.

Dia kata hari ini pukul 11 pagi ada ruang. Eh! lagi 20 minit pukul 11. Kebetulan saya memang dekat kawasan itu. Jadi saya terus set pukul 11 dan terus pandu ke pusat tersebut.

Itu kawasan pusat bandar yang baru. Kali pertama saya sampai kat Setia Walk itu. Berbelit jugak nak masuk ke kawasan Setia Walk itu tapi jadi mudah bila guna Waze. Akhirnya saya sampai dan cari kawasan parkir.

Tanya India yang jaga Valvet, dia kata bagi RM10 untuk dia parking. Saya kata tak ada parking bawah banggunan ke. Dia terus jawab, saya tak tau, saya tak tau. Punyalah bebal dan tidak membantu manusia lain. Pikirkan duit saja kerjanya, mungkin itu ajaran bossnya.

Akhirnya saya jumpa jalan masuk ke parkir bawah banggunan. Tapi kat Blok B sedangkan pusat rawatan Choropractic itu di blik H. Tak apalah, sebab bangunannya bukan jauh sangat. Saya parkir kat B2 dan naik lif ke Ground Floor.

Pusat Rawatan Chiropractic yang meyakinkan

Sebaik saja sampai di depan pintu masuk pusat rawatan itu, saya cuba tolak pintu. Terdengar bunyi kunci dibuka. Kaunter pelayan nampak saya dari dalam melalui cermin itu rasanya. Bila saya masuk dia terus tanya nama saya dan terus minta IC.

Saya perlu isi borang. Baca akuan janji setuju dan tanda tangan pada 3 tempat di atas borang itu. Rupanya selain dari pusat rawatan, ia juga pusat pembelajaran ilmu chiropractic. Jadi ara pelajar kat situ yang mungkin akan buat kajian dan latihan praktikal. Saya perlu setuju untuk berikan kerjasama.

Saya tak kisah dan tanda tangan saja. Sebab nak cuba satu pengalaman baru buat rawatan tulang belakang secara profesional dengan teknik chiropractic yang memang mendapat pengiktirafan.

Selesai semua pendaftaran. Saya diambil tekanan darah, ukur tinggi dan timbang berat. Kemudian dibawa masuk dalam bilik rawatan. Dia suruh tunggu kat dalam tu sementara doktor datang untuk membuat pemeriksaan dan rawatan.

Semua amat meyakinkan setakat ini.

Rawatan dan nasihat penting dari doktor

Tak lama kemudian masuk doktor berbangsa Cina. Masih muda. Dia minta saya dduk terlebih dahulu sambil dia membaca borang maklumat masalah tulang belakang yang dah saya isi. Kemudian dia bertanya untuk dapatkan maklumat lebih lanjut.

Kemudian dia suruh saya berdiri tegak dan minta saya rukuk. Memang saya gagal sebab rasa sakit dan ngilu. Dia kata ok. Disuruhnya pula lentingkan badan ke belakang mendongak langit. Tak ada masalah bagi saya untuk buat senaman itu. Lepas itu dia suruh senget ke kiri dan kanan. Juga tak ada masalah.

Selepas itu saya diminta baring dan dia mula tekan satu persatu tulang belakang saya bahagian bawah. Dia mula tekan otot pinggang kiri dan kanan dan otot punggung kiri dan kanan. Dapat dirasakan kesemua otot saya itu tegang dan keras. 

Menahan sakit lah itu sebab itu sentiasa tegang dan menambahkan lagi masalah tulang kat bahagian pinggang itu, katanya.

Rawatan yang melegakan

Akhirnya dia mula kerjakan pinggang saya. Dipijaknya dan ditarik direntap macam lipat kain, kiri dan kanan. Dia tekan, dia betulkan tulang leher dan macam-macam lagi. Untuk betulkan semula kedudukan tulang katanya.

"Kalau sakit tak tahan, you beritahu. Saya akan berhenti, ok!" pesan doktor itu pada saya.

"Tak apa doktor, buatlah apa saja, asalkan jangan bunuh saya", jawab saya pada doktor serius.

Kemudian dia rawat dengan ultra sound untuk lembutkan dan legakan otot-otot yang dah tegang dan letih. Dia letakkan ais pada bahagian otot yang letih itu semua dan suruh saya rehat. Memang tak terus lega kerana perlu datang lagi.

Sakit masih terasa sebab semua otot saya dah mula tegang. Otot itulah yang mula tarik pada bahagian otot yang lemah dan akhirnya membuatkan kedudukan tulang tidak betul. Ia perlukan masa untuk pulih dalam seminggu dua.

Masa nak bangun dari katil selepas selesai semua rawatan, saya terhoyong hayang macam nak jatuh. Rasa teramat lemah pada kawasan yang kena rawat tadi. Mungkin normal, anggap saya. Selepas kena tekan dan kena tarik tentu kawasan itu masih lemah.

Tambah doktor itu lagi, mungkin ada potensi slip disc.

Tapi dari pemeriksaannya masih tidak ada apa-apa masalah sebegitu. Untuk pastikan, saya perlu buat MRI. Tapi tak payah nak risau lagi katanya. Pertemuan ke-2 nanti, kalau tak ada perubahan, masih teruk, dia akan berikan surat untuk buat MRI bagi pastikan kedudukan tulang belakang saya itu.

Memang melegakan.

Bukan pada sakit, tapi secara psikologi sahaja selepas yakin dan percaya dengan kepakaran pusat tersebut merawat para pesakitnya.

Memang berbaloi dan meyakinkan untuk rawatan dan khidmat nasihat itu semua. Saya bayar RM125 sahaja untuk pertemuan dari pukul 11 pagi sehingga 12.30 petang itu.

Petang itu semua sakit dah mula hilang. Boleh tegak berdiri macam biasa walaupun ada sikit-sikit sengal pada bahagian yang sakit tu.

Malamnya pula semakin pulih dan keesokkan harinya semua masalah hilang hampir 90%.

Bagus betul pusat tu. Biasanya saya akan ambil masa lebih dari seminggu untuk pulihkan sendiri semua masalah sakit pinggang bahagian bawah itu. Kali ini macam magik pulak.
logoblog

Terima Kasih kerana membaca, Pengalaman jumpa Chiropractic Centre rawat sakit pinggang bahagian bawah

Previous
« Prev Post

No comments:

Post a Comment