Jas Du It

Jasduit - Just do it !

Monday, March 12, 2018

Orang Islam paling kuat jaga kebersihan diri selepas keluar tandas

  Abu Ays       Monday, March 12, 2018



Satu bancian terhadap penjagaan kebersihan diri selepas tunaikan hajat kat tandas di lakukan di negara-negara Eropah. Ternyata orang Islam nampaknya paling kuat jaga kebersihan diri selepas keluar dari tandas.

Macam mana mereka buat bancian untuk kaitkan tabiat penjagaan kebersihan diri orang ramai?

Mudah saja. Orang ramai disoal secara rambang samada mereka basuh tangan atau tidak selepas keluar dari tandas. Kalau jawapannya, ya, mereka basuh tangan. Bermakna satu tabiat paling mudah dalam bab penjagaan diri duamalkan dengan baik.

Kalau jawapannya adalah tidak!, belah keluar dari tandas saja tanpa basih tangan. Ertinya orang itu tidak punya tabiat jaga kebersihan paling asas, iaitu basuh tangan.

Hari basuh tangan sedunia

Tahukah anda bahawa setiap tahun, pada 15 Oktober, telah ditetapkan sebagai "hari basuh tangan sedunia!".

Ya! agak pelik dan mungkin ramai yang tak tahu serta tak sedar kewujudan hari basuh tangan sedunia itu. Tapi itulah yang ditetapkan oleh pengiat kebersihan diri dengan disertai oleh beberapa organisasi. Nak tahu lebih lanjut pasal Hari basuh tangan sedunia ini, boleh lawat portal kat sini.

Kenapa hari basuh tangan sedunia diadakan?

Antara lain adalah untuk menjaga kesihatan manusia. Juga untuk pastikan jumlah bayi dan kanak-kanak meninggal dunia berjaya dikurangkan ke tahap minimum.

Anda mungkin tak sedar bahawa hanya dengan membasuh tangan menggunakan sabun, jumlah kematian bayi dan kanak-kanak dapat dikurang dalam jumlah yang amat tinggi. Tangan kotor jadi punca berbagai masalah kesihatan terutamanya kepada kanak-kanak. Cirit birit contohnya mudah sangat di atasi hanya dengan aktiviti basuh tangan dengan sabun.

Orang Islam paling bersih

Dalam bancian terhadap penduduk Eropah, negara Bosnia adalah antara negara yang penduduknya paling jaga kebersihan tangan. Dalam kajian, 96% penduduknya kata mereka basuh tangan setiap kali keluar dari tandas.

Orang Turki duduk nombor 2 paling jaga kebersihan tangan iaitu 94%.

Para pengkaji kaitkan tabiat itu dengan amalan dan budaya orang Islam yang perlu ambil air sembahyang sekurangnya 5 kali sehari untuk tunaikan solat.

Samada betul atau tidak orang Islam memang basuh tangan sehari 5 kali tak dapat nak pastikan. Kat Malaysia saja, berkemungkinan lebih separuh dari orang yang mengaku beragama Islam tak tunaikan solat 5 waktu.

Kalau bancian lama dulu, ada yang kata lebih kurang 20% sahaja orang Islam kat Malaysia yang tunaikan solat. Sekarang entahlah!. Tak ada lagi satu kajian yang menyeluruh. Kena tanya Jakim pasal statistik tersebut.

Orang Eropah paling kotor

Dalam banyak-banyak negara Eropah yang dibanci, didapati orang Belanda adalah yang paling tak jaga kebersihan diri selepas keluar dari tandas.

Kajian mendapati hanya 50% sahaja orang Belanda yang basuh tangan selepas keluar dari tandas. Selepas kencing umpamanya, kalau anda jumpa 5 orang Belanda dan berjabat tangan, anda berkemungkinan berjabat tangan dengan 5 orang yang tak basuh tangan selepas pegang anunya untuk kencing!.

Nak tanya anda pulak!

Selepas keluar tandas, ada basuh tangan ke?

logoblog

Terima Kasih kerana membaca, Orang Islam paling kuat jaga kebersihan diri selepas keluar tandas

Previous
« Prev Post

No comments:

Post a Comment

Segala komen pembaca amat dihargai, tapi mohon komen dengan berhemah ya ! Terima Kasih !